Ordinul 146/2022 pentru aprobarea condiţiilor de furnizare a informaţiilor, modelului-cadru al protocolului de colaborare, procedurii privind schimbul de informaţii între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi persoanele juridice de drept privat semnatare, precum şi a modalităţilor de acces în sistemele informatice dedicate conform art. 70^1 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală

M.Of. 157

În vigoare
Versiune de la: 16 Februarie 2022
Ordinul 146/2022 pentru aprobarea condiţiilor de furnizare a informaţiilor, modelului-cadru al protocolului de colaborare, procedurii privind schimbul de informaţii între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi persoanele juridice de drept privat semnatare, precum şi a modalităţilor de acces în sistemele informatice dedicate conform art. 70^1 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală
Dată act: 1-feb-2022
Emitent: Agentia Nationala de Administrare Fiscala
În temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile art. 11 alin. (3) lit. d), ale art. 11 alin. (61) şi ale art. 701 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi avizul conform comunicat de Ministerul Finanţelor prin Adresa nr. 742.746/2021 din data de 26.01.2022,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1
Se aprobă condiţiile de furnizare a informaţiilor, modelul-cadru al protocolului de colaborare, procedura privind schimbul de informaţii între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, denumită în continuare ANAF, şi persoanele juridice de drept privat semnatare, precum şi modalităţile de acces în sistemele informatice dedicate conform art. 701 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2
(1)Persoanele juridice de drept privat, denumite în continuare PJDP, care prin natura activităţii solicită frecvent informaţii de natura secretului fiscal despre clienţii/partenerii săi, în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (3) lit. d) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală, pot încheia un protocol privind schimbul de informaţii cu organul fiscal deţinător al informaţiei în baza art. 11 alin. (61) din Codul de procedură fiscală.
(2)Furnizarea de informaţii către instituţiile de credit, instituţiile financiare nebancare şi alte persoane juridice de drept privat se realizează în conformitate cu prevederile art. 701 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură fiscală, în scopul realizării activităţilor stabilite prin actul constitutiv al persoanelor juridice de drept privat.
(3)Furnizarea de informaţii persoanelor juridice de drept privat, în baza consimţământului contribuabilului/plătitorului potrivit art. 11 alin. (3) lit. d) din Codul de procedură fiscală, se poate realiza în baza unui protocol, încheiat potrivit prezentului ordin, dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiţii:
a)informaţiile sunt necesare pentru soluţionarea unor cereri ale persoanelor fizice sau juridice. Obiectul de activitate al PJDP include servicii prestate persoanelor fizice şi juridice pentru care sunt necesare informaţii de natura celor definite la alin. (7);
b)solicitările de furnizare a informaţiilor se realizează în mod frecvent;
c)persoana juridică de drept privat dispune de proceduri care asigură păstrarea în condiţii de siguranţă a datelor cu caracter personal şi sisteme informatice de securitate, auditate de către un auditor extern independent. Din raportul de audit trebuie să rezulte că sistemul informatic şi procedurile informatice aplicabile nu permit obţinerea de informaţii cu încălcarea prevederilor legale în materia datelor cu caracter personal şi care reprezintă secret fiscal.
(4)Auditarea se face de către un auditor extern independent, astfel:
a)auditarea ex ante, este inclusă în documentaţia necesară încheierii protocolului;
b)auditarea ex post se efectuează anual, până la data de 31 martie a anului curent pentru anul precedent.
(5)Raportul auditorului va fi transmis în format electronic cu semnătură electronică calificată la adresele menţionate în protocol sau va fi depus letric la registratura generală a ANAF, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, Bucureşti, până la data de 15 aprilie a anului următor celui pentru care se face auditarea. Obligaţia de auditare se consideră îndeplinită şi prin:
a)prezentarea unui extras al unui raport de audit efectuat în cadrul obligaţiilor generale de auditare ale PJDP; sau
b)prin prezentarea unor certificări de calitate care acoperă cerinţele prevăzute la alin. (3) lit. c). Nedepunerea raportului sau altor certificări sau necertificarea că sistemele informatice ale PJDP şi procedurile aplicabile îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (3) lit. c) din prezentul articol conduce la rezilierea protocolului, ANAF notificând în acest sens PJDP.
(6)Prin excepţie de la prevederile menţionate la alin. (4) lit. b), auditarea ex-post nu este obligatorie dacă PJDP este nou înfiinţată, iar perioada de la semnarea protocolului până la sfârşitul anului este mai mică de 6 luni. De asemenea, este obligatorie depunerea unui nou raport de audit dacă sistemele informatice ale PJDP suferă modificări care pot diminua măsurile de securitate existente.
(7)Prin sistemul informatic dedicat, ANAF poate transmite, pe bază de protocol semnat în conformitate cu modelul-cadru al protocolului de colaborare prevăzut în anexa la prezentul ordin, următoarele informaţii:
a)informaţii referitoare la natura, sursa şi cuantumul veniturilor solicitantului persoană fizică, respectiv informaţii pentru perioada aferentă ultimilor 3 ani fiscali, inclusiv, acolo unde este posibil, informaţiile aferente perioadei cuprinse între ultimul an fiscal încheiat şi data solicitării acestora;
b)informaţii referitoare la natura şi cuantumul veniturilor solicitantului persoană juridică, respectiv informaţii din situaţiile financiare pentru perioada aferentă ultimilor trei ani fiscali, inclusiv, acolo unde este posibil, informaţiile aferente perioadei cuprinse între ultimul an fiscal încheiat şi data solicitării acestora;
c)certificatul de atestare fiscală pentru persoane juridice;
d)informaţii privind existenţa pe numele solicitantului a unui cont curent declarat deschis la altă instituţie de credit din România la data solicitării, pentru PJDP care oferă servicii din sfera de aplicare a Legii nr. 258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăţi, schimbarea conturilor de plăţi şi accesul la conturile de plăţi cu servicii de bază.
Art. 3
PJDP care utilizează cu clienţii lor comunicarea în sistem electronic, prin mijloace de comunicare la distanţă, la momentul solicitării on line a unui serviciu de către o persoană fizică, în vederea obţinerii de informaţii şi solicitării consimţământului, vor aduce la cunoştinţa semnatarilor acordului faptul că informaţiile de natură fiscală consultate de PJDP în ANAF le sunt puse la dispoziţie şi direct prin spaţiul privat virtual. Obligaţia de informare anterior menţionată nu afectează posibilitatea PJDP de a consulta informaţiile ANAF în mod direct la momentul solicitării unui serviciu/produs on-line de către un client existent/potenţial.
Art. 4
(1)În vederea obţinerii de informaţii, potrivit art. 2 alin. (3) din prezentul ordin, PJDP semnatară a protocolului are următoarele obligaţii:
a)solicită consimţământul expres şi neechivoc, exprimat în condiţiile art. 11 alin. (3) lit. d) din Codul de procedură fiscală, persoanelor fizice şi persoanelor juridice, respectiv semnarea, olograf sau electronic, sau acceptarea expresă şi neechivocă a unui acord de consultare, transmitere şi prelucrare a informaţiilor din bazele de date ale MF/ANAF, precum şi a datelor cu caracter personal aparţinând clientului, denumit generic "acord". Acest acord va conţine datele de identificare ale persoanelor (CNP/NIF, CUI/CIF), precum şi menţiunea expresă cu privire la valabilitatea acordului. În cazul utilizării semnăturii electronice simple/acordului acceptat expres, acordul se va genera în format PDF, iar semnătura trebuie să cuprindă numele şi prenumele în clar ale contribuabilului/reprezentantului legal al contribuabilului, data şi ora acceptării exprese, precum şi IP-ul staţiei de unde s-a dat acordul. Acordul este valabil 5 zile lucrătoare de la data semnării, respectiv a acceptării de către persoana fizică sau juridică;
b)arhivează acordurile în condiţiile legii. PJDP pune la dispoziţia reprezentanţilor MF/ANAF acordul în format letric de fiecare dată când aceştia îl vor solicita. Termenul de prezentare a acordurilor este de 10 zile lucrătoare în cazul în care se solicită prin aceeaşi solicitare un număr maxim de 20 de acorduri şi de 25 de zile lucrătoare în cazul în care se solicită un număr mai mare de 20 de acorduri;
c)transmite acordul, în format electronic, simultan cu solicitarea de informaţii. Responsabilitatea respectării condiţiilor de formă şi de fond ale acordului transmis la ANAF revine PJDP;
d)pune în practică proceduri de revocare a drepturilor utilizatorilor (persoanele special desemnate de către PJDP care prelucrează datele şi cărora le încetează/suspendă raporturile de muncă în conformitate cu Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau în alte cazuri în care se consideră că este necesar).
(2)Responsabilitatea privind modalitatea de utilizare a informaţiilor astfel obţinute revine solicitantului.
Art. 5
(1)În situaţia în care informaţiile disponibile prin intermediul sistemului informatic dedicat se modifică, obiectul Protocolului de colaborare se poate completa prin act adiţional, după caz.
(2)În acest sens, PJDP care doreşte să acceseze şi informaţiile disponibile suplimentar va înainta solicitarea pentru încheierea actului adiţional în care vor fi prevăzute condiţiile şi modalităţile de furnizare a acestora.
Art. 6
Administrarea sistemului informatic dedicat se realizează de către ANAF, prin Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare conform competenţelor stabilite.
Art. 7
În situaţia în care interfeţele de acces la sistemul informatic dedicat se modifică, PJDP vor fi informate în prealabil în timp util pentru a lua măsurile care se impun pentru adaptarea sistemelor lor informatice în mod corespunzător.
Art. 8
Sistemul informatic al părţilor semnatare asigură evidenţa accesărilor, a stocării acordurilor electronice transmise de PJDP simultan cu solicitarea de informaţii, acestea fiind păstrate pe o perioadă de 8 ani.
Art. 9
(1)Prelucrările de date cu caracter personal se realizează în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.
(2)În vederea asigurării unui cadru solid şi coerent în materie de protecţie a datelor, ANAF, prin Biroul pentru protecţia datelor cu caracter personal, publică pe portalul de internet propriu o notă de informare privind protecţia datelor cu caracter personal conform prevederilor legale prevăzute de Regulamentul (UE) 2016/679 cu privire la modul de ducere la îndeplinire a prevederilor legale, cu excepţiile prevăzute în mod expres, care conţine:
a)identitatea operatorului şi a reprezentantului acestuia, dacă este cazul;
b)scopul în care se face prelucrarea datelor;
c)categoriile de date vizate, destinatarii sau categoriile de destinatari ai datelor;
d)existenţa drepturilor pentru persoana vizată, precum şi condiţiile în care pot fi exercitate.
Art. 10
(1)Furnizarea de informaţii care se efectuează în prezent între ANAF şi instituţiile de credit, respectiv instituţiile financiare nebancare, în baza protocoalelor de colaborare, continuă pentru o perioadă tranzitorie, de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, dată până la care persoanele juridice de drept privat sunt responsabile să efectueze orice adaptare necesară a sistemelor lor informatice şi organizatorice şi să transmită la ANAF documentaţia completă care să dovedească conformarea cu prevederile art. 2 alin. (3). În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, între ANAF şi instituţiile de credit şi instituţiile financiare nebancare se vor încheia protocoale de colaborare conform Modelului-cadru al protocolului de colaborare, cuprins în anexa la prezentul ordin.
(2)În cazul în care oricare PJDP nu îndeplineşte în termen condiţiile stabilite la alin. (1), la data împlinirii termenului, ANAF încetează de drept furnizarea de informaţii către aceasta şi reziliază protocolul de colaborare cu respectivul PJDP, în baza unei notificări scrise.
(3)La data intrării în vigoare, prevederile Ordinului preşedintelui ANAF nr. 3.731/2016 privind aprobarea modelului cadru al protocolului de colaborare în vederea schimbului de informaţii între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi instituţiile financiare nebancare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 17 din 9 ianuarie 2017, cu modificările ulterioare, se abrogă.
(4)Furnizarea informaţiilor aferente protocoalelor încheiate în baza Ordinului preşedintelui ANAF nr. 3.731/2016 se va derula în continuare, pe o perioadă tranzitorie, până la încheierea noului protocol, fără a se depăşi perioada tranzitorie de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, cu aplicarea prevederilor alin. (1).
Art. 11
Prevederile prezentului ordin vor fi duse la îndeplinire de către Direcţia generală de informaţii fiscale, Biroul pentru protecţia datelor cu caracter personal şi cu suportul de specialitate al Centrului Naţional pentru Informaţii Financiare din cadrul Ministerului Finanţelor.
Art. 12
- Anexa face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 13
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,

Mirela Călugăreanu

ANEXĂ:
PROTOCOL DE COLABORARE
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 157 din data de 16 februarie 2022