Art. 2. - Furnizarea de informaţii persoanelor juridice de drept privat, în baza consimţământului contribuabilului/plătitorului potrivit art. 11 alin. (3) lit. d) din Codul de procedură fiscală , se poate realiza în baza unui protocol, încheiat potrivit prezentului ordin, dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiţii: - Ordinul 146/2022 pentru aprobarea condiţiilor de furnizare a informaţiilor, modelului-cadru al protocolului de colaborare, procedurii privind schimbul de informaţii între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi persoanele juridice de drept privat semnatare, precum şi a modalităţilor de acces în sistemele informatice dedicate conform art. 70^1 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală

M.Of. 157

În vigoare
Versiune de la: 16 Februarie 2022
Art. 2
(1)Persoanele juridice de drept privat, denumite în continuare PJDP, care prin natura activităţii solicită frecvent informaţii de natura secretului fiscal despre clienţii/partenerii săi, în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (3) lit. d) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală, pot încheia un protocol privind schimbul de informaţii cu organul fiscal deţinător al informaţiei în baza art. 11 alin. (61) din Codul de procedură fiscală.
(2)Furnizarea de informaţii către instituţiile de credit, instituţiile financiare nebancare şi alte persoane juridice de drept privat se realizează în conformitate cu prevederile art. 701 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură fiscală, în scopul realizării activităţilor stabilite prin actul constitutiv al persoanelor juridice de drept privat.
(3)Furnizarea de informaţii persoanelor juridice de drept privat, în baza consimţământului contribuabilului/plătitorului potrivit art. 11 alin. (3) lit. d) din Codul de procedură fiscală, se poate realiza în baza unui protocol, încheiat potrivit prezentului ordin, dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiţii:
a)informaţiile sunt necesare pentru soluţionarea unor cereri ale persoanelor fizice sau juridice. Obiectul de activitate al PJDP include servicii prestate persoanelor fizice şi juridice pentru care sunt necesare informaţii de natura celor definite la alin. (7);
b)solicitările de furnizare a informaţiilor se realizează în mod frecvent;
c)persoana juridică de drept privat dispune de proceduri care asigură păstrarea în condiţii de siguranţă a datelor cu caracter personal şi sisteme informatice de securitate, auditate de către un auditor extern independent. Din raportul de audit trebuie să rezulte că sistemul informatic şi procedurile informatice aplicabile nu permit obţinerea de informaţii cu încălcarea prevederilor legale în materia datelor cu caracter personal şi care reprezintă secret fiscal.
(4)Auditarea se face de către un auditor extern independent, astfel:
a)auditarea ex ante, este inclusă în documentaţia necesară încheierii protocolului;
b)auditarea ex post se efectuează anual, până la data de 31 martie a anului curent pentru anul precedent.
(5)Raportul auditorului va fi transmis în format electronic cu semnătură electronică calificată la adresele menţionate în protocol sau va fi depus letric la registratura generală a ANAF, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, Bucureşti, până la data de 15 aprilie a anului următor celui pentru care se face auditarea. Obligaţia de auditare se consideră îndeplinită şi prin:
a)prezentarea unui extras al unui raport de audit efectuat în cadrul obligaţiilor generale de auditare ale PJDP; sau
b)prin prezentarea unor certificări de calitate care acoperă cerinţele prevăzute la alin. (3) lit. c). Nedepunerea raportului sau altor certificări sau necertificarea că sistemele informatice ale PJDP şi procedurile aplicabile îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (3) lit. c) din prezentul articol conduce la rezilierea protocolului, ANAF notificând în acest sens PJDP.
(6)Prin excepţie de la prevederile menţionate la alin. (4) lit. b), auditarea ex-post nu este obligatorie dacă PJDP este nou înfiinţată, iar perioada de la semnarea protocolului până la sfârşitul anului este mai mică de 6 luni. De asemenea, este obligatorie depunerea unui nou raport de audit dacă sistemele informatice ale PJDP suferă modificări care pot diminua măsurile de securitate existente.
(7)Prin sistemul informatic dedicat, ANAF poate transmite, pe bază de protocol semnat în conformitate cu modelul-cadru al protocolului de colaborare prevăzut în anexa la prezentul ordin, următoarele informaţii:
a)informaţii referitoare la natura, sursa şi cuantumul veniturilor solicitantului persoană fizică, respectiv informaţii pentru perioada aferentă ultimilor 3 ani fiscali, inclusiv, acolo unde este posibil, informaţiile aferente perioadei cuprinse între ultimul an fiscal încheiat şi data solicitării acestora;
b)informaţii referitoare la natura şi cuantumul veniturilor solicitantului persoană juridică, respectiv informaţii din situaţiile financiare pentru perioada aferentă ultimilor trei ani fiscali, inclusiv, acolo unde este posibil, informaţiile aferente perioadei cuprinse între ultimul an fiscal încheiat şi data solicitării acestora;
c)certificatul de atestare fiscală pentru persoane juridice;
d)informaţii privind existenţa pe numele solicitantului a unui cont curent declarat deschis la altă instituţie de credit din România la data solicitării, pentru PJDP care oferă servicii din sfera de aplicare a Legii nr. 258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăţi, schimbarea conturilor de plăţi şi accesul la conturile de plăţi cu servicii de bază.