Secţiunea 2 - Organizarea şi executarea controlului - Ordinul 138/2016 privind organizarea şi executarea controalelor în Ministerul Afacerilor Interne

M.Of. 700

În vigoare
Versiune de la: 27 Martie 2017
SECŢIUNEA 2:Organizarea şi executarea controlului
Art. 14
(1)Preşedintele comisiei de control răspunde de pregătirea controlului, sens în care dispune, înaintea declanşării acestuia, măsurile necesare documentării şi instruirii membrilor comisiei în legătură cu specificul misiunilor şi sarcinilor entităţilor MAI supuse controlului, cunoaşterea legislaţiei, a ordinelor, instrucţiunilor şi dispoziţiilor de linie.
(2)Preşedintele comisiei de control îl înştiinţează pe conducătorul entităţii MAI supuse controlului cu privire la executarea activităţii.
(3)Înştiinţarea prevăzută la alin. (2) se realizează cu cel puţin 5 zile înaintea declanşării controlului. Conducătorul entităţii MAI înştiinţate ia măsuri de pregătire a personalului pentru control şi întocmeşte un raport de informare până la data declanşării controlului, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 1.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), controlul tematic neplanificat se poate executa fără înştiinţarea conducătorului entităţii MAI supuse controlului.
(5)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), controlul inopinat se execută fără înştiinţarea conducătorului entităţii MAI supuse controlului.
Art. 15
(1)Controlul debutează prin prezentarea de către preşedintele comisiei, la sediul entităţii MAI supuse controlului, a scopului, obiectivelor controlului şi a componenţei comisiei şi subcomisiilor de control.
(2)După finalizarea prezentării prevăzute la alin. (1), conducătorul entităţii MAI supuse controlului prezintă comisiei de control raportul de informare întocmit potrivit art. 14 alin. (3) şi personalul cu funcţii de conducere.
Art. 16
(1)Pe timpul controlului, atât personalul de control, cât şi personalul supus controlului trebuie să adopte o conduită ireproşabilă, în deplină concordanţă cu reglementările legale în vigoare, fiindu-i interzis să recurgă la ameninţări, intimidări, promisiuni ori violenţe, inclusiv asupra petenţilor sau martorilor, cu scopul de a obţine mărturisiri, rapoarte sau declaraţii ori de a influenţa rezultatul unor verificări sau constatări.
(2)Personalul supus controlului este obligat să pună la dispoziţia comisiei de control toate materialele şi documentele întocmite sau deţinute în exercitarea atribuţiilor de serviciu şi să furnizeze toate datele şi informaţiile care au legătură cu îndeplinirea sarcinilor de serviciu.
Art. 17
(1)În cazul în care personalul supus controlului se află în concediu de odihnă, în concediu medical, este internat în spital, este în misiune, delegaţie, detaşat ori în alte situaţii obiective, controlul se realizează în lipsa acestuia.
(2)La solicitarea preşedintelui comisiei de control, şeful structurii de resurse umane din cadrul entităţii MAI supuse controlului are obligaţia de a comunica în scris, de îndată, data prezentării la serviciu a personalului prevăzut la alin. (1).
(3)Personalului prevăzut la alin. (1) i se aduce la cunoştinţă rezultatul controlului în părţile care îl privesc, din oficiu, în termen de 5 zile de la data înregistrării comunicării primite, prevăzute la alin. (2), numai dacă au fost reţinute aspecte imputabile acestuia, sau, la cerere, de către:
a)comisia de control, dacă persoana vizată este conducătorul entităţii MAI supuse controlului;
b)conducătorul entităţii MAI supuse controlului, dacă persoana vizată se află în subordinea acestuia.
Art. 18
Pentru atingerea obiectivelor controlului se pot desfăşura activităţi, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, după cum urmează:
a)verificarea şi ridicarea unor înscrisuri sau documente;
b)constatarea la faţa locului a unor situaţii de fapt;
c)controlul activităţii unor persoane;
d)solicitarea de rapoarte/declaraţii, inventarieri, revizii, controale financiar-contabile;
e)solicitarea unor puncte de vedere, de specialitate;
f)orice alte activităţi necesare desfăşurării controlului, permise de lege.
Art. 19
(1)Pe timpul controlului, membrii comisiei de control întocmesc note de constatare, în două exemplare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2. Acestea conţin principalele concluzii rezultate la sfârşitul evaluării fiecărui domeniu de activitate, fiecărei structuri a entităţii MAI supuse controlului.
(2)Notele de constatare se aduc la cunoştinţă, sub semnătură, conducătorilor entităţii MAI supuse controlului şi personalului în sarcina căruia au fost constatate deficienţe, cărora li se comunică un exemplar al acestora.
(3)Cu ocazia desfăşurării activităţilor prevăzute la alin. (2) se întocmeşte un proces-verbal, în care se menţionează eventuale observaţii, obiecţii şi puncte de vedere ale conducătorului entităţii MAI supuse controlului şi ale persoanelor în sarcina cărora au fost reţinute deficienţe. Acestea se analizează de către comisia de control cu ocazia întocmirii raportului de control.
(4)Conducătorul entităţii MAI supuse controlului şi persoanele în sarcina cărora au fost reţinute deficienţe pot formula obiecţii în scris, motivate, cu privire la conţinutul notelor de constatare, în termen de 3 zile lucrătoare de la data aducerii lor la cunoştinţă.
(5)Procesul-verbal întocmit potrivit alin. (3) şi obiecţiile formulate în scris potrivit alin. (4) se anexează la raportul de control şi fac parte integrantă din acesta.
Art. 20
(1)Atunci când, pe timpul executării controlului, personalul supus controlului comite abateri disciplinare, preşedintele comisiei de control îi sesizează în scris cu privire la acest aspect pe conducătorii entităţilor MAI supuse controlului, în vederea dispunerii măsurilor legale.
(2)În cazul în care pe timpul executării controlului se constată că anterior iniţierii controlului au fost săvârşite nereguli care constituie abateri disciplinare ori rezultă indicii temeinice că a fost prejudiciat patrimoniul entităţii MAI supuse controlului, preşedintele comisiei de control dispune sau, după caz, propune spre aprobare măsuri potrivit dispoziţiilor legale.
(3)Ori de câte ori există o suspiciune rezonabilă cu privire la săvârşirea unei infracţiuni, membrii comisiei de control sunt obligaţi să întocmească un proces-verbal despre împrejurările constatate şi să ia măsuri de conservare a locului săvârşirii infracţiunii şi de ridicare sau conservare a mijloacelor materiale de probă. Aceştia au obligaţia de a consemna în procesul-verbal eventualele precizări sau explicaţii date de făptuitor sau persoanele prezente la locul constatării. Actele încheiate, împreună cu mijloacele materiale de probă, se înaintează, de îndată, organelor de urmărire penală competente de către preşedintele comisiei de control. Aceleaşi obligaţii le incumbă membrilor comisiei de control şi dacă au luat cunoştinţă de săvârşirea unei infracţiuni pentru care acţiunea penală se pune în mişcare din oficiu.
Art. 21
(1)În situaţia în care obiectivele stabilite prin planul de control nu au fost realizate sau au apărut elemente de noutate pentru a căror lămurire sunt necesare alte verificări, perioada de executare a controlului se poate prelungi până la realizarea acestora, la propunerea preşedintelui comisiei de control, cu aprobarea persoanei care a dispus executarea controlului şi cu notificarea în mod corespunzător a structurii controlate.
(2)În cazul controlului inopinat, dacă în termen de 10 zile nu a fost finalizat, se solicită persoanei care l-a dispus aprobarea prelungirii executării acestuia.
(3)Atunci când preşedintele comisiei de control apreciază că obiectivele controlului au fost atinse, declară închis controlul, cu informarea în scris a conducătorului entităţii MAI supuse controlului.
Art. 22
(1)Constatările efectuate pe timpul controlului, concluziile şi măsurile propuse de comisia de control se materializează într-un raport de control.
(2)Raportul de control se elaborează de comisia de control şi se supune aprobării persoanei care a dispus executarea controlului, în termen de 30 de zile de la închiderea acestuia.
(3)Raportul de control cuprinde:
a)principalele realizări;
b)deficienţele, disfuncţiile, neregulile şi măsurile de ordin organizatoric, administrativ şi disciplinar;
c)concluziile comisiei de control privind observaţiile, obiecţiile şi punctele de vedere formulate cu privire la conţinutul notelor de constatare, potrivit art. 19 alin. (3) sau, după caz, art. 19 alin. (4);

d)alte aspecte care pot contribui la creşterea eficacităţii şi eficienţei activităţilor evaluate.
(4)La raportul de control se anexează Planul cu măsuri pentru remedierea deficienţelor şi îmbunătăţirea activităţilor.
(5)Prin raportul de control se poate propune şi recompensarea personalului a cărui activitate a fost supusă controlului.
(6)Raportul de control, anexele acestuia şi notele de constatare se clasifică numai dacă în conţinutul acestora se regăsesc informaţii care presupun aplicarea prevederilor legale privind protecţia informaţiilor clasificate.
Art. 23
Documentele întocmite cu ocazia activităţilor premergătoare controlului, precum şi cele întocmite pe timpul controlului se înregistrează la secretariatul unităţii din care face parte preşedintele comisiei de control.

Art. 24
Raportul de control aprobat în condiţiile art. 22 alin. (2) se comunică de către preşedintele comisiei de control, în 5 zile de la data aprobării, după cum urmează:
a)conducătorului ierarhic superior conducătorului entităţii MAI supuse controlului, în vederea luării măsurilor necesare pentru remedierea aspectelor negative constatate şi diseminarea aspectelor pozitive - bunele practici;
b)conducătorului entităţii MAI supuse controlului, pentru punerea în aplicare a măsurilor dispuse.
Art. 25
(1)Raportul privind stadiul realizării măsurilor prevăzute în raportul de control al Corpului de control al ministrului se întocmeşte de către conducătorul entităţii MAI supuse controlului, iar conducătorul ierarhic superior al acestuia îl înaintează Corpului de control al ministrului, astfel:
a)în termen de 3 luni de la data comunicării raportului de control, potrivit art. 24;
b)în termenele stabilite în raportul de control.
(2)În cazul în care, din motive obiective, anumite măsuri prevăzute în raportul de control al Corpului de control al ministrului nu pot fi îndeplinite în termenele stabilite, conducătorul ierarhic superior, care are obligaţia de a înainta raportul, poate solicita persoanei care a aprobat planul de control prorogarea acestor termene.

(3)
[textul din Art. 25, alin. (3) din capitolul IV, sectiunea 2 a fost abrogat la 27-mar-2017 de Art. I, punctul 6. din Ordinul 32/2017]
Art. 26
Corpul de control al ministrului şi celelalte structuri de control pot verifica modul de executare a măsurilor stabilite, în termen de 6 luni de la prezentarea raportului de control.