Partea 5 - CERINŢE SUPLIMENTARE PENTRU ÎNCĂPERILE DE MAŞINI PERIODIC NESUPRAVEGHEATE - Norme Tehnice din 2003 PRIVIND SIGURANŢA NAVELOR MARITIME DE PASAGERI CARE NU EFECTUEAZĂ VOIAJE INTERNAŢIONALE
M.Of. 605 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 31 Ianuarie 2005
PARTEA E:CERINŢE SUPLIMENTARE PENTRU ÎNCĂPERILE DE MAŞINI PERIODIC NESUPRAVEGHEATE
Considerente speciale
NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
Toatele navele noi din clasele B, C şi D şi cele existente din clasa B vor fi examinate special de către ANR pentru a constata dacă încăperile lor de maşini pot sau nu să fie periodic nesupravegheate şi în caz că pot dacă sunt necesare cerinţe suplimentare la cele prevăzute în aceste reguli pentru a atinge o siguranţă echivalentă cu cea a încăperilor de maşini care în mod normal sunt supravegheate.
SECŢIUNEA 1:Generalităţi
SUBSECŢIUNEA 1:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
1.1.Amenajările prevăzute trebuie să fie astfel încât să asigure că siguranţa navei în toate condiţiile de navigaţie, inclusiv de manevră, este echivalentă cu acea a unei nave ale cărei încăperi de maşini sunt supravegheate.
1.2.Vor fi luate măsuri care să garanteze funcţionarea sigură a echipamentului şi pentru aceasta se adoptă reglementări satisfăcătoare în legătură cu inspecţiile regulate şi testele de rutină în vederea unei funcţionări continue sigure.
1.3.Fiecare navă va fi prevăzută cu documente de evidenţă privind calitatea de a funcţiona cu încăperi de maşini periodic nesupravegheate.
SECŢIUNEA 2:Măsuri de protecţie împotriva incendiului
SUBSECŢIUNEA 1:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D:
2.1.Vor fi prevăzute mijloace de detectare şi alarmare în caz de incendiu, în stadiu incipient:
2.1.1.în coloanele de alimentare cu aer şi de evacuare a gazelor (conducte) de la căldări; şi
2.1.2.în conductele de aer de baleiaj ale maşinii principale de propulsie, dacă nu se consideră că nu sunt necesare într-un anumit caz.
2.2.Motoarele cu combustie internă de 2250 kW şi mai mult sau care au cilindrii cu un diametru mai mare de 300 mm vor fi prevăzute cu detectori de ceaţă de ulei în carter sau aparate pentru controlul temperaturii lagărului motorului sau dispozitive echivalente.
SECŢIUNEA 3:Protecţia împotriva inundării
NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
3.1.Puţurile de santină din încăperile de maşini periodic nesupravegheate vor fi amplasate şi supravegheate astfel încât acumularea lichidelor să fie detectată la unghiuri normale de asietă şi înclinare transversală şi vor fi suficient de încăpătoare pentru a primi cu uşurinţă scurgerile normale din timpul perioadei nesupravegheate.
3.2.Dacă pompele de santină pot fi pornite automat, se vor prevedea dispozitive care să indice dacă afluxul de lichid este mai mare decât capacitatea pompei sau dacă pompa este în funcţiune mai frecvent decât ar fi normal. în aceste cazuri pot fi admise puţuri de santină mai reduse care să acopere o perioadă rezonabilă de timp. Dacă sunt prevăzute pompe de santină comandate automat, se va acorda o atenţie deosebită cerinţelor referitoare la prevenirea poluării cu hidrocarburi.
3.3.Amplasarea comenzilor oricărei valvule care serveşte la aspiraţia apei de mare, la descărcarea sub linia de plutire sau instalaţiei de pompare a santinei trebuie să fie astfel situată încât să ofere un timp adecvat pentru intervenţia în cazul scurgerii apei în compartiment, având în vedere timpul necesar pentru a ajunge la ele şi a acţiona aceste comenzi. Dacă nivelul la care compartimentul ar putea fi inundat în condiţiile în care nava este complet încărcată cere astfel, se vor lua măsuri pentru acţionarea comenzilor dintr-o poziţie aflată peste acest nivel.
SECŢIUNEA 4:Comanda maşinii de propulsie de pe puntea de navigaţie
NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D:
4.1.În toate condiţiile de navigaţie, inclusiv cele de manevră, turaţia, direcţia de împingere şi, dacă este cazul, pasul elicei vor fi complet comandate de pe puntea de navigaţie.
4.1.1.Această comandă de la distanţă se va realiza printr-un singur dispozitiv de comandă pentru fiecare elice independentă, cu funcţionarea automată a tuturor serviciilor aferente, inclusiv, dacă este necesar, a dispozitivelor de prevenire a supraîncărcării maşinilor de propulsie.
4.1.2.Maşinile principale de propulsie vor fi prevăzută cu un dispozitiv de oprire în caz de avarie, aflat pe puntea de navigaţie, care trebuie să fie independent de sistemul de comandă de pe puntea de navigaţie.
4.2.Comenzile maşinilor de propulsie de pe puntea de navigaţie vor fi indicate în postul central de comandă a maşinii principale sau la postul local de comandă al maşinilor de propulsie, după cum este oportun.
4.3.Comanda de la distanţă a maşinilor de propulsie trebuie să fie posibilă numai dintr-un singur post odată; în astfel de posturi sunt permise poziţii de comandă interconectate. în fiecare post va fi un indicator care să arate din ce post se comandă maşinile de propulsie. Transferul comenzii între puntea de navigaţie şi încăperile de maşini va fi posibil numai în încăperea de maşini principale sau în postul central de comandă a maşinilor principale. Instalaţia va cuprinde mijloace de prevenire a modificării importante a împingerii elicei în timpul transferului comenzii dintr-un post în altul.
4.4.Trebuie ca toate maşinile esenţiale pentru funcţionarea în siguranţă a navei să poată fi comandate de la un post local, chiar şi în cazul defectării oricărei părţi a sistemelor de comandă automată sau de la distanţă.
4.5.Sistemul de comandă automată de la distanţă va fi conceput astfel încât în cazul defectării sale se va da o alarmă. Dacă nu se consideră că este imposibil, turaţia şi sensul de rotaţie a elicei prestabilite vor fi menţinute până când comanda locală va intra în funcţiune.
4.6.Se vor prevedea indicatoare pe puntea de navigaţie pentru:
4.6.1.turaţia şi sensul de rotaţie ale elicei în cazul elicelor cu pas fix; sau
4.6.2.turaţia şi poziţia pasului elicei în cazul elicelor cu pas reglabil.
4.7.Va fi limitat numărul lansărilor automate consecutive care nu reuşesc să producă pornirea pentru a garanta o presiune suficientă a aerului de pornire. Se va prevedea o alarmă care să indice limita inferioară a presiunii aerului de pornire la un nivel care permite încă operaţiunile de pornire ale maşinii de propulsie.
SECŢIUNEA 5:Comunicaţii
NAVE NOI ŞI EXISTENTE DIN CLASA B ŞI NAVE NOI DIN CLASELE C ŞI D CU LUNGIMEA DE 24 METRI SAU MAI MARE:
Se va prevedea un dispozitiv sigur de comunicare vocală între postul central de comandă a maşinii principale sau postul central de comandă al maşinilor de propulsie, după cum este oportun, puntea de navigaţie şi amenajările de locuit ale ofiţerilor de maşini.
SECŢIUNEA 6:Instalaţia de alarmă
NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
6.1.Se va prevedea o instalaţie de alarmă care să indice orice defecţiune ce necesită asistenţă şi care:
6.1.1.trebuie să poată da o alarmă sonoră în postul central de comandă a maşinilor principale sau la postul local de comandă a maşinilor de propulsie şi să indice vizual separat funcţia fiecărei alarme într-o poziţie corespunzătoare;
6.1.2.trebuie să aibă o legătură cu încăperile sociale ale mecanicilor şi cu fiecare din cabinele mecanicilor printr-un comutator selectiv, în vederea asigurării legăturii cu cel puţin una din aceste cabine. Se pot permite măsuri alternative dacă acestea se consideră echivalente;
6.1.3.trebuie să pună în funcţiune o alarmă acustică şi optică pe puntea de navigaţie pentru orice situaţie care cere intervenţia sau atenţia ofiţerului de cart;
6.1.4.să fie proiectată, pe cât posibil, pe baza principiului securităţii pozitive; şi
6.1.5.să pună în funcţiune alarma pentru mecanici prevăzută de regula II-1/C/10, dacă alarma nu a fost recepţionată local într-un timp limitat.
6.2.1.Instalaţia de alarmă va fi alimentată continuu şi trebuie să aibă posibilitatea trecerii automate la alimentarea de la sursa de rezervă în cazul pierderii alimentării normale.
6.2.2.Defecţiunea sursei normale de alimentare a instalaţiei de alarmă va fi indicată printr-o alarmă.
6.3.1.Instalaţia de alarmă trebuie să poată indica în acelaşi timp mai mult de o defecţiune şi receptarea oricărei alarme nu trebuie să oprească altă alarmă.
6.3.2.Recepţionarea oricărei condiţii de alarmă la poziţia la care se referă paragraful .1, va fi indicată la poziţiile în care a apărut. Alarmele vor fi menţinute până când vor fi recepţionate, iar indicatoarele optice ale alarmelor individuale se vor menţine până la înlăturarea defecţiunii, când instalaţia de alarmă va fi automat pusă din nou în condiţia de funcţionare normală.
SECŢIUNEA 7:Sisteme de siguranţă
NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
Va fi prevăzut un sistem de siguranţă care în cazul funcţionării defectuoase majore a maşinilor sau căldării, care prezintă pericol imediat, să asigure scoaterea automată din funcţiune a acelei părţi a instalaţiei şi care să dea o alarmă. Scoaterea din funcţiune a instalaţiei de propulsie nu se va face automat, cu excepţia cazurilor care pot conduce la defecţiuni grave, scoaterea completă din funcţiune sau explozii. Când sunt prevăzute dispozitive de anulare a scoaterii din funcţiune a maşinii principale de propulsie, acestea vor fi astfel încât să excludă acţionarea inadvertenţă. Vor fi prevăzute dispozitive optice care să indice când supravegherea a fost activată. Sistemul de control automat de siguranţă al maşinilor de scoatere din funcţiune şi reducere a vitezei trebuie să fie separat de instalaţia de alarmă.
SECŢIUNEA 8:Cerinţe speciale pentru instalaţiile de maşini, de căldări şi electrice
NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
8.1.Sursa principală de energie electrică trebuie să îndeplinească următoarele:
8.1.1.Dacă energia electrică poate să fie furnizată în mod normal de un generator, se vor prevedea măsuri corespunzătoare de izolare care să asigure integritatea alimentărilor serviciilor necesare pentru propulsie şi guvernare, precum şi pentru siguranţa navei, în cazul defectării generatorului în funcţionare, trebuie prevăzute măsuri adecvate pentru pornirea automată şi conectarea la tabloul principal de distribuţie a unui generator de rezervă, cu o capacitate suficientă pentru a permite propulsia şi guvernarea şi pentru a asigura securitatea navei prin repornirea automată a instalaţiilor auxiliare esenţiale incluzând, dacă este necesar, funcţionări secvenţiale.
8.1.2.Dacă energia electrică este furnizată în mod normal de mai mult de un grup generator funcţionând simultan în paralel, se vor lua măsuri, ca de exemplu distribuirea sarcinii, în vederea asigurării că în cazul defectării unuia din aceste grupuri generatoare, cel care rămâne să funcţioneze fără a fi supraîncărcat pentru a permite propulsia şi guvernarea şi pentru a garanta securitatea navei.
8.2.Dacă sunt solicitate maşini de rezervă pentru alte maşini auxiliare esenţiale pentru propulsie, se vor prevedea comutatoare automate.
SECŢIUNEA 9:Comanda automată şi instalaţia de alarmă
NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
9.1.Instalaţia de comandă trebuie să fie astfel încât serviciile necesare pentru funcţionarea maşinii principale de propulsie şi auxiliarele sale să fie asigurate prin dispozitivele automate necesare.
9.2.Se va da o alarmă la schimbarea automată.
9.3.Se va prevedea o instalaţie de alarmă conform regulii 6 pentru toate valorile importante ale presiunilor, temperaturilor şi nivelurile lichidelor precum şi pentru alţi parametri importanţi.
9.4.Se va prevedea un punct de comandă centralizată cu panourile de alarmă necesare şi aparate care să indice orice alarmă.
9.5.Se vor prevedea dispozitive pentru menţinerea presiunii aerului de pornire la nivelul cerut dacă pentru propulsia principală sunt utilizate motoare cu combustie internă pornite cu aer comprimat.