Partea 1 - GENERALITĂŢI - Norme Tehnice din 2003 PRIVIND SIGURANŢA NAVELOR MARITIME DE PASAGERI CARE NU EFECTUEAZĂ VOIAJE INTERNAŢIONALE

M.Of. 605 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 31 Ianuarie 2005
PARTEA A:GENERALITĂŢI
SECŢIUNEA 1:Definirea termenilor utilizaţi în Partea B:
NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
1.1.1.Linia de încărcare de compartimentare este linia de plutire utilizată la determinarea compartimentării navei.
1.1.2.Linia de încărcare maximă de compartimentare este linia de plutire care corespunde pescajului maxim admis de cerinţele de compartimentare aplicabile.
1.2.Lungimea navei este lungimea măsurată între perpendicularele duse la extremităţile liniei de încărcare maximă de compartimentare.
1.3.Lăţimea navei este lăţimea maximă în afara coastelor, măsurată la sau sub linia de încărcare maximă de compartimentare.
1.4.Pescajul este distanţa verticală de la linia de bază, măsurată la mijlocul navei, la linia de încărcare de compartimentare considerată.
1.5.Deadweight este diferenţa în tone dintre deplasamentul navei în apă cu greutatea specifică de 1,025 la linia de încărcare corespunzătoare bordului liber de vară atribuit şi greutatea navei goale.
1.6.Greutatea navei goale este deplasamentul navei în tone, exclusiv marfa, combustibilul, uleiul lubrifiant, apa de balast, apa dulce, apa de alimentare din tancuri, materialele combustibile, pasagerii şi echipajul şi bagajele lor.
1.7.Puntea pereţilor etanşi este puntea cea mai de sus până la care se extind pereţii transversali etanşi.
1.8.Linia de supraimersiune este o linie trasată pe bordaj la cel puţin 76 mm sub faţa superioară a punţii pereţilor etanşi.
1.9.Permeabilitatea unui spaţiu se exprimă prin procentul din volumul acelui spaţiu care poate fi ocupat de apă. Volumul unui spaţiu care se extinde deasupra liniei de supraimersiune va fi măsurat numai până la înălţimea acelei linii.
1.10.Încăperea de maşini se consideră că se extinde de la linia de bază până la linia de supraimersiune şi între pereţii transversali etanşi principali extremi, care delimitează spaţiile ocupate de maşinile principale şi auxiliare de propulsie şi de căldările servind pentru propulsie.
1.11.Încăperi pentru pasageri sunt acele spaţii care sunt prevăzute pentru adăpostirea şi folosinţa pasagerilor, excluzând încăperile de bagaje, magaziile, încăperile pentru provizii şi colete poştale.
1.12.Etanşeitatea structurii este capabilitatea de a nu permite trecerea apei prin acea structură, în orice direcţie sub presiunea unei coloane de apă care ar putea să apară în condiţii în stare intactă sau de avarie.
1.13.Etanşeitate la intemperii înseamnă că în orice condiţii pe mare apa nu va pătrunde în navă.
1.1.4 Nava Ro-Ro/pasager este nava de pasageri cu încăperi de marfa Ro-Ro sau încăperi de categorie specială aşa cum sunt definite în regula 11-2/A/2.
SECŢIUNEA 2:Definirea termenilor utilizaţi în Părţile C, D, şi E:
NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
2.1.1.Sistemul de comandă a instalaţiei de guvernare este echipamentul prin care sunt transmise comenzile de la puntea de navigaţie la agregatele de putere ale instalaţiei de guvernare. Sistemul de comandă a instalaţiei de guvernare include transmiţătoare, receptoare, pompe de comandă hidraulice şi motoarele lor aferente, regulatoare de turaţie, tubulaturi şi cabluri;
2.1.2.Instalaţia principală de guvernare cuprinde maşina, acţionările cârmei, agregatele de putere ale instalaţiei de guvernare, dacă există, echipamentul auxiliar şi mijloacele de aplicare a momentului de rotaţie la axul cârmei (de exemplu, eche sau sector) necesare pentru a mişca cârma în scopul guvernării navei în condiţii normale de exploatare.
2.2.Agregatul de putere al instalaţiei de guvernare este:
2.2.1.În cazul instalaţiei de guvernare electrice, un motor electric şi echipamentul său electric aferent;
2.2.2.În cazul instalaţiei de guvernare electro-hidraulice, un motor electric şi echipamentul său electric aferent şi pompa conectată;
2.2.3.În cazul altei instalaţii hidraulice de guvernare, un motor de acţionare şi pompa conectată.
2.3.Instalaţia de guvernare auxiliară este echipamentul, altul decât orice altă parte a instalaţiei principale de guvernare, necesar să guverneze nava în cazul unei avarii la instalaţia principală de guvernare care însă nu include echea, sectorul sau componente servind în acelaşi scop.
2.4.Condiţie normală de funcţionare şi locuit este condiţia conform căreia nava în întregime, maşinile, serviciile, mijloacele şi dispozitivele care asigură propulsia, abilitatea de manevră, siguranţa în navigaţie, siguranţa în caz de incendiu şi inundare, comunicaţiile şi semnalele interne şi externe, mijloacele de evacuare şi vinciurile bărcilor de urgenţă, precum şi condiţiile confortabile de locuit, sunt în stare bună de lucru şi funcţionează normal.
2.5.Condiţia de avarie este condiţia conform căreia orice servicii necesare pentru condiţiile normale de funcţionare şi locuit nu sunt în stare bună de lucru datorită avarierii sursei principale de energie electrică.
2.6.Sursa principală de energie electrică este o sursă destinată alimentării cu energie electrică a tabloului principal de distribuţie în vederea distribuirii la toate serviciile necesare pentru menţinerea navei în condiţii normale de funcţionare şi locuit.
2.7.Navă lipsită de energie este starea navei în care instalaţia principală de propulsie, căldările şi auxiliarele nu sunt în funcţiune datorită lipsei energiei electrice.
2.8.Staţia principală de energie este spaţiul în care este situată sursa principală de energie.
2.9.Tabloul principal de distribuţie este un tablou de distribuţie alimentat direct de la sursa principală de energie electrică şi destinat distribuirii energiei electrice la serviciile navei.
2.10.Tabloul de distribuţie de avarie este un tablou de distribuţie care, în caz de avarie a instalaţiei principale de alimentare cu energie electrică, este alimentat direct de la sursa de energie electrică de avarie sau de la sursa de avarie de tranziţie şi este destinat distribuirii energiei electrice la serviciile de avarie.
2.11.Sursa de energie electrică de avarie este sursa de energie electrică destinată alimentării tabloului de distribuţie de avarie în cazul unei avarii la alimentarea de la sursa principală de energie electrică.
2.12.Viteza maximă de serviciu înainte este cea mai mare viteză pe care nava este destinată să o menţină în serviciu pe mare la cel mai mare pescaj.
2.13.Viteza maximă înapoi este viteza estimată pe care nava o poate realiza la puterea maximă înapoi la cel mai mare pescaj.
2.14._
(a)încăperi de maşini sunt toate încăperile de maşini de categoria A şi toate celelalte încăperi în care se află maşini de propulsie, căldări, agregate de combustibil lichid, motoare cu abur şi motoare cu combustie internă, generatoare şi maşini electrice importante, staţii de alimentare cu combustibil, maşini frigorifice, de stabilizare, ventilaţie şi aer condiţionat şi încăperi similare, precum şi accesul la astfel de încăperi.
(b)încăperi de maşini de categoria A sunt acele încăperi şi accesele la astfel de încăperi în care se află:
1.maşini cu combustie internă folosite pentru propulsia principală; sau
2.maşini cu combustie internă folosite în alte scopuri decât propulsia principală, unde astfel de maşini au în total o putere de cel puţin 375 kW; sau
3.orice căldare cu combustibil lichid sau agregate de combustibil lichid.
2.15.Sistem de acţionare de forţă este echipamentul hidraulic prevăzut pentru alimentarea cu energie în vederea rotirii axului cârmei şi care cuprinde agregatul sau agregatele de putere ale instalaţiei de guvernare, împreună cu tubulatura şi armăturile aferente şi elementul de acţionare a cârmei. Sistemele de acţionare de forţă pot acţiona componente mecanice comune, ca de exemplu echea, sectorul şi axul cârmei sau componente destinate aceluiaşi scop.
2.16.Posturi de comandă sunt acele spaţii în care sunt amplasate staţia de radio a navei, sau echipamentul principal de navigaţie sau sursa de forţă de avarie sau în care este centralizat echipamentul pentru înregistrarea sau controlul incendiului.