Secţiunea 6 - Instalaţii de stingere a incendiului în încăperile de maşini - Norme Tehnice din 2003 PRIVIND SIGURANŢA NAVELOR MARITIME DE PASAGERI CARE NU EFECTUEAZĂ VOIAJE INTERNAŢIONALE
M.Of. 605 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 31 Ianuarie 2005
SECŢIUNEA 6:Instalaţii de stingere a incendiului în încăperile de maşini
Încăperile de maşini de categoria A trebuie să fie prevăzute cu:
SUBSECŢIUNEA 1:PE NAVELE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D CU LUNGIMEA DE 24 METRI SAU MAI MARE:
6.1.Oricare din următoarele instalaţii fixe de stingere a incendiului:
6.1.1.o instalaţie de stingere cu gaze corespunzând prevederilor din paragrafele .1 şi .2 din regula 4, sau o instalaţie echivalentă pe bază de apă ca o alternativă la instalaţiile cu halon, în conformitate cu prevederile MSC/Circ.668 din 30 decembrie 1994 şi MSC/Circ. 728 din iunie 1996, luând în considerare data construcţiei navei;
6.1.2.o instalaţie de stingere cu spumă cu coeficient mare de spumare corespunzând prevederilor aplicabile ale paragrafului .4 din regula 4, luând în considerare data construcţiei navei;
6.1.3.o instalaţie de stingere cu apă pulverizată sub presiune corespunzând prevederilor aplicabile ale paragrafului .5 din regula 4, luând în considerare data construcţiei navei.
6.2.Cel puţin un set de echipament portabil aer-spumă constând dintr-o ţeava de refulare pentru aer-spumă de tip ejector care să poată fi racordată la tubulatura principală de incendiu prin intermediul unui furtun de incendiu, împreună cu un recipient portabil conţinând cel puţin 20 litri de lichid spumogen şi un recipient de rezervă. Ţeava de refulare trebuie să poată debita spumă eficientă, corespunzătoare stingerii incendiului produs de hidrocarburi, la un debit de cel puţin 1,5 m3/minut
6.3.În fiecare astfel de spaţiu, stingătoare de incendiu cu spumă de tip aprobat, având fiecare capacitatea de cel puţin 45 litri, sau altele echivalente, în număr suficient pentru a permite dirijarea spumei sau a oricărui alt agent de stingere echivalent în orice parte a instalaţiilor de combustibil şi de ulei de ungere sub presiune, la reductoare sau în alte zone cu pericol de incendiu. Suplimentar, aici se vor amplasa un număr suficient de stingătoare de incendiu portabile cu spumă sau echivalente care vor fi dispuse astfel încât din nici un punct al încăperii să nu fie necesară o deplasare mai mare de 10 metri pentru a ajunge la un stingător, fără ca numărul total al acestor stingătoare să fie mai mic de două în fiecare asemenea spaţiu.
SUBSECŢIUNEA 2:PE NAVELE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D LUNGIME MAI MICĂ DE 24 METRI ŞI NAVELE EXISTENTE DIN CLASA B:
6.4.Una dintre instalaţiile fixe de stins incendiul specificate în paragraful .1 de mai sus şi suplimentar în oricare încăpere care conţine motoare cu combustie internă, sau tancuri de decantare a combustibilului sau instalaţii de combustibil, se va prevedea un stingător de stins incendiul cu spumă cu o capacitate de cel puţin 45 1, sau un stingător cu dioxid de carbon cu o capacitate de cel puţini 6 kg, şi
6.5.Se va prevedea un stingător de incendiu portabil capabil să stingă incendii de hidrocarburi, pentru fiecare 736 kW sau parte din aceştia a acestor maşini, cu condiţia ca cel puţin două stingătoare dar nu mai mult de şase să fie prevăzute într-un astfel de spaţiu.
Se permite folosirea instalaţiei fixe de stingere a incendiului cu spumă cu coeficient mic de spumare în locul celor şase stingătoare portabile prevăzute prin prezenta regulă.
SUBSECŢIUNEA 3:PE NAVELE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVELE EXISTENTE DIN CLASA B, CARE TRANSPORTĂ MAI MULT DE 36 DE PASAGERI:
6.6.Fiecare încăpere de maşini va fi prevăzută cu două instalaţii corespunzătoare care să producă vapori de apă, constând dintr-un tub de metal în formă de L, braţul lung având aproximativ doi metri lungime şi capabil să poată fi racordat la un furtun de incendiu iar braţul scurt fiind de aproximativ 250 mm lungime prevăzut la capăt cu o duză de vaporizare sau astfel încât să poată fi prevăzut cu un pulverizator.
SUBSECŢIUNEA 4:PE NAVELE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVELE EXISTENTE DIN CLASA B:
6.7.Pentru stingerea incendiului, atunci când se foloseşte ulei încins ca agent de încălzire, se poate cere suplimentar ca încăperea căldărilor să fie echipată cu o instalaţie permanentă sau echipament portabil de stingere a incendiului cu apă pulverizată sub presiune sau pentru împrăştierea de spumă deasupra şi dedesubtul paiolului pentru stingerea incendiului.
SUBSECŢIUNEA 5:PE NAVELE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D, CONSTRUITE LA 1 IANUARIE 2003 SAU DUPĂ ACEASTĂ DATĂ, CU LUNGIMEA DE 24 METRI SAU MAI MARE:
6.8.8.1.Încăperile de maşini de categoria A cu volumul mai mare de 500 m3 trebuie, în plus faţă de instalaţia fixă de stingere a incendiului cerută de această regulă, să fie protejate de o instalaţie fixă de stingere a incendiului pe bază. de apă de un tip aprobat sau de o instalaţie echivalentă de stingere a incendiului de uz local, bazată pe liniile directoare elaborate de IMO, prin MSC/Circ. 913 "Linii directoare pentru aprobarea instalaţiilor fixe de stins incendiul de uz local bazate pe apă pentru utilizare în încăperile de maşini de categoria A".
În cazul încăperilor de maşini periodic nesupravegheate, instalaţia de stingere a incendiului trebuie să poată fi declanşată atât automat cât şi manual. în cazul încăperilor de maşini cu supraveghere continuă se cere ca instalaţia de stingere a incendiului să poată fi declanşată numai manual.
6.8.8.2.Instalaţiile fixe de stingere a incendiului de uz local trebuie să protejeze următoarele zone astfel încât să nu fie necesară oprirea maşinii, evacuarea personalului sau izolarea încăperilor:
6.8.8.2.1. părţile cu pericol de incendiu ale maşinilor cu ardere internă utilizate pentru propulsia navei şi pentru generarea curentului electric,
6.8.8.2.2. exteriorul căldărilor,
6.8.8.2.3. părţile cu pericol de incendiu ale incineratoarelor şi
6.8.8.2.4. purificatoarele pentru combustibil încălzit.
6.8.8.3.Activarea oricărei instalaţii de uz local trebuie să producă o alarmă vizuală şi audibilă distinct în spaţiul protejat şi în posturile cu supraveghere continuă. Alarma trebuie să indice clar instalaţia activată. Cerinţele pentru instalaţia de alarmă prevăzute în acest paragraf sunt suplimentare şi nu înlocuiesc pe cele pentru detectare şi de alarmă în caz de incendiu cerute oriunde în acest capitol.
SUBSECŢIUNEA 6:PE NAVELE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D, CONSTRUITE ÎNAINTE DE 1 IANUARIE 2003 ŞI PE NAVELE EXISTENTE DIN CLASA B ŞI PE TOATE NAVELE CERTIFICATE SĂ TRANSPORTE MAI MULT DE 400 PASAGERI:
6.9.Instalaţiile fixe de stingere a incendiului de uz local vor fi prevăzute în conformitate cu paragraful .8 al acestei reguli nu mai târziu de 1 octombrie 2005.