Secţiunea 4 - Instalaţii fixe de stingere a incendiului - Norme Tehnice din 2003 PRIVIND SIGURANŢA NAVELOR MARITIME DE PASAGERI CARE NU EFECTUEAZĂ VOIAJE INTERNAŢIONALE
M.Of. 605 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 31 Ianuarie 2005
SECŢIUNEA 4:Instalaţii fixe de stingere a incendiului
SUBSECŢIUNEA 41:Instalaţii fixe de stingere a incendiului cu gaz: Generalităţi
(1)NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D CONSTRUITE ÎNAINTE DE 1 IANUARIE 2003 ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
4.1.1.Tubulatura necesară pentru distribuirea agentului de stingere a incendiului în încăperile protejate va fi prevăzută cu valvule de comandă marcate astfel încât să indice clar încăperea spre care merge tubulatura. Se vor lua măsuri corespunzătoare pentru a preveni intrarea accidentală a gazului în oricare încăpere.
4.1.2.Tubulatura pentru distribuirea agentului de stingere a incendiului trebuie să fie instalată şi ţevile de refulare dispuse astfel încât să se obţină o distribuire uniformă a agentului.
4.1.3.Se vor prevedea dispozitive de închidere din exterior a tuturor deschiderilor care pot permite pătrunderea aerului în încăperea protejată sau scăpările de gaz din aceasta.
4.1.4.Trebuie prevăzute dispozitive automate de semnalizare sonoră pentru avertizarea lansării agentului de stingere a incendiului în orice încăpere în care în mod normal lucrează personalul sau în care acesta are acces. Alarma va funcţiona pe o durată corespunzătoare de timp înainte de lansarea agentului.
4.1.5.Dispozitivele de comandă ale oricărei instalaţii fixe de stingere a incendiului cu gaz vor fi uşor accesibile şi uşor de manevrat şi vor fi grupate pe cât posibil în cât mai puţine locuri în poziţii în care să nu existe riscul de a fi făcute inoperante de un incendiu ce s-ar declanşa într-o încăpere protejată. în fiecare loc se vor prevedea instrucţiuni clare referitoare la funcţionarea instalaţiei luând în consideraţie siguranţa personalului.
4.1.6.Eliberarea automată a agentului-de stingere a incendiului nu va fi permisă, cu excepţia cazurilor acceptate în vederea acţionării automate locale a dispozitivelor prevăzute, suplimentar la şi independent de orice instalaţie fixă de stins incendiul cerută, în încăperile de maşini deasupra echipamentului cu un risc mare de incendiu sau în zonele închise cu risc mare de incendiu din interiorul încăperii de maşini.
4.1.7.Atunci când cantitatea de agent de stingere este cerută pentru a proteja mai mult de o încăpere, cantitatea de agent disponibil nu este necesar să fie mai mare decât cea mai mare cantitate cerută pentru orice încăpere astfel protejată.
4.1.8.În afară de cazurile permise, recipientele sub presiune necesare depozitării agentului de stingere a incendiului, vor fi amplasate în afara spaţiilor protejate în conformitate cu paragraful .1.11.
4.1.9.Pentru echipaj sau pentru personalul de la mal se vor prevedea dispozitive de verificare sigură a cantităţii de agent din recipiente.
4.1.10. Recipientele pentru depozitarea agentului de stingere a incendiului şi componentele sub presiune aferente vor fi proiectate conform unor norme de presiune considerate satisfăcătoare, luând în consideraţie amplasarea lor şi temperaturile maxime ale mediului înconjurător din timpul funcţionării.
4.1.11. Când agentul de stingere a incendiului este depozitat în afara unui spaţiu protejat, acesta va trebui să fie depozitat într-o încăpere ce va fi situată într-o poziţie sigură şi uşor accesibilă şi care va fi ventilată eficient. Orice intrare într-o asemenea cameră de depozitare se va face de preferinţă de pe o punte deschisă şi în orice caz va fi independentă de spaţiul protejat.
Uşile de acces se vor deschide înspre afară, iar pereţii şi punţile inclusiv uşile şi alte mijloace de închidere a oricărei deschideri din acestea, care formează delimitările între asemenea încăperi şi spaţiile închise adiacente vor fi etanşe la gaze. în scopul aplicării tabelelor referitoare la rezistenţa la foc a pereţilor şi punţilor din regulile II-2/B/4 şi II-2/B/5, după caz, aceste încăperi de depozitare vor fi considerate ca posturi de comandă.
4.1.12. Utilizare unor agenţi de stingere care emană fie spontan fie în condiţiile prevăzute de utilizare, gaze toxice în cantităţi care constituie un pericol pentru persoanele aflate la bord sau produc gaze nocive pentru mediu nu este permisă în instalaţiile de stingere a incendiului de la bordul navelor noi sau în astfel de noi instalaţii de la bordul navelor existente.
(2)NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D, CONSTRUITE LA 1 IANUARIE 2003 SAU DUPĂ ACEASTĂ DATĂ:
4.1.13. Instalaţiile de stingere a incendiului cu gaz fixe vor fi în conformitate cu prevederile din "Codul pentru instalaţiile de protecţie contra incendiului".
4.1.14. Vor fi prevăzute mijloace de închidere din exteriorul spaţiului protejat a tuturor deschiderilor care pot permite intrarea aerului sau ieşirea gazului din spaţiul protejat.
4.1.15. Atunci când mediul de stingere a incendiului este depozitat în afara spaţiului protejat, acesta trebuie să fie depozitat într-o încăpere care este amplasată în pupa peretelui de coliziune şi care nu este utilizată în alte scopuri. Orice intrare într-o astfel de încăpere de depozitare este de preferat să fie de pe o punte deschisă şi trebuie să fie independentă de spaţiul protejat. Dacă locul de depozitare este amplasat sub puntea pereţilor etanşi, acesta nu va fi situat la mai mult de o punte sub puntea deschisă şi trebuie să fie accesibilă direct de pe puntea deschisă printr-o scară înclinată sau verticală.
Spaţiile care sunt amplasate sub punte sau spaţiile care nu sunt prevăzute cu acces de pe puntea deschisă vor fi prevăzute cu o instalaţie de ventilaţie mecanică concepută să extragă aerul de la nivelul pardoselii şi dimensionată să asigure cel puţin 6 schimburi de aer pe oră. Uşile de acces se vor deschide în exterior şi pereţii şi punţile inclusiv uşile şi orice mijloace de închidere a oricărei deschideri în acestea, care formează separaţiile dintre astfel de încăperi şi spaţiile adiacente închise, vor fi etanşe la gaze. în scopul aplicării tabelelor 4.1, 4.2, 5.1 şi 5.2 aceste încăperi de depozitare vor fi considerate ca posturi de comandă în caz de incendiu.
(3)NAVE NOI DIN CLASELE A, B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
4.1.16. Când volumul de aer liber aflat în recipientele de aer din oricare încăpere este astfel încât, dacă ar fi eliberat în acea încăpere în caz de incendiu, ar afecta grav eficienţa instalaţiei fixe de stingere a incendiului, se va prevedea o cantitate suplimentară de agent de stingere a incendiului.
4.1.17. Furnizorii de instalaţii fixe de stingere a incendiului vor prevedea instalaţiile cu o descriere a acesteia, inclusiv o listă a verificărilor de întreţinere, în limba engleză şi în limba română.
4.1.18. Cantitatea de agent de stingere a incendiului va fi verificată cel puţin odată pe an fie de un expert autorizat de ANR, fie de furnizorul instalaţiei sau de o organizaţie recunoscută.
4.1.19. Verificările periodice care sunt efectuate de şeful mecanic al navei sau sunt organizate de conducerea navei vor fi înregistrate în jurnalul de bord, menţionându-se scopul şi timpul unei astfel de verificări.
4.1.20. Echipamentul de stingere a incendiului suplimentar cerinţelor care este instalat de exemplu în magazii trebuie să corespundă, în ceea ce priveşte construcţia şi dimensionarea sa, prevederilor prezentei reguli pentru tipul de instalaţie respectiv.
4.1.21. Toate uşile spaţiilor protejate cu instalaţie de CO2/Halon trebuie să poarte inscripţia "Acest spaţiu este protejat cu instalaţie de CO2/Halon şi trebuie evacuat atunci când alarma echipamentului intră în funcţiune !".
SUBSECŢIUNEA 42:Instalaţii cu dioxid de carbon
(1)NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D CONSTRUITE ÎNAINTE DE 1 IANUARIE 2003 ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
4.2.1.1.Cantitatea de dioxid de carbon disponibilă pentru încăperile de marfa trebuie să fie, dacă nu se prevede altfel, suficientă pentru a furniza un volum minim de gaz liber egal cu 30% din volumul brut al celei mai mari încăperi de marfa astfel protejată de pe navă.
Dacă există o legătură prin conductele de ventilaţie între două sau mai multe încăperi de marfa, acestea se vor considera ca o singură încăpere. La navele destinate transportului de vehicule, cantitatea necesară de CO2 se va calcula ca 45% din volumul brut al celei mai mari încăperi de marfă.
4.2.1.2.Pentru încăperile de maşini, cantitatea de dioxid de carbon transportată trebuie să fie suficientă pentru a furniza volumul minim de gaz liber egal cu cel mai mare dintre volumele de mai jos:
4.2.1.2.1. 40% din volumul brut al celei mai mari încăperi de maşini astfel protejată, volumul excluzând acea parte a şahtului situată deasupra nivelului la care aria orizontală a acestuia este de 40% sau mai puţin din aria orizontală a încăperii considerate măsurată la jumătatea distanţei dintre plafonul dublului fund şi partea inferioară a şahtului; sau
4.2.1.2.2. 35% din volumul brut al celei mai mari încăperi de maşini protejate inclusiv şahtul; cu condiţia ca, dacă două sau mai multe încăperi de maşini nu sunt complet separate, ele să fie considerate ca alcătuind o singură încăpere.
4.2.2.În sensul acestui paragraf, volumul de dioxid de carbon liber va fi calculat la 0,56 m3/kg.
4.2.3.Instalaţia fixă de tubulaturi va fi astfel încât 85% din cantitatea de gaz să fie descărcată în încăpere în timp de 2 min.
4.2.4.Mecanismul de eliberare a dioxidului de carbon:
4.2.4.1.Trebuie prevăzute două comenzi independente pentru eliberarea dioxidului de carbon într-un spaţiu protejat şi pentru a asigura declanşarea alarmei. Una dintre comenzi va fi utilizată pentru descărcarea gazului din recipientele de depozitare. A doua comandă va fi utilizată pentru deschiderea valvulei tubulaturii prin care este dirijat gazul în spaţiul protejat.
4.2.4.2.Cele două comenzi trebuie amplasate în interiorul unei cutii de declanşare pe care este indicat clar spaţiul pe care-l deserveşte. Dacă cutia ce conţine comenzile trebuie încuiată, cheia se va păstra într-un cofret de sticlă care poate fi spartă, amplasată într-un loc vizibil lângă cutie.
4.2.5.ANR trebuie să se asigure că spaţiile în care sunt situate buteliile de CO2 este amenajat corespunzător în ceea ce priveşte accesul, ventilaţia şi echipamentul de comunicaţie. Trebuie să ia măsurile de siguranţă necesare referitoare la construcţia, instalarea, marcarea, umplerea şi verificarea buteliilor de CO2, tubulaturii şi armăturilor şi pentru echipamentul de comandă şi de alarmă ale unei astfel de instalaţii.
(2)NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D, CONSTRUITE LA 1 IANUARIE 2003 SAU DUPĂ ACEASTĂ DATĂ:
4.2.6.Instalaţiile cu dioxid de carbon trebuie să fie în conformitate cu prevederile din "Codul pentru instalaţiile de protecţie contra incendiului".
4.2.7.ANR trebuie să se asigure că spaţiile în care sunt situate buteliile de CO2 este amenajat corespunzător în ceea ce priveşte accesul, ventilaţia şi echipamentul de comunicaţie. Trebuie să ia măsurile de siguranţă necesare referitoare la construcţia, instalarea, marcarea, umplerea şi verificarea buteliilor de CO2, tubulaturii şi armăturilor şi pentru echipamentul de comandă şi de alarmă ale unei astfel de instalaţii.
SUBSECŢIUNEA 43:Instalaţii fixe de stingere a incendiului cu spumă cu coeficient mic de spumare în încăperi de maşini
(1)NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D CONSTRUITE ÎNAINTE DE 1 IANUARIE 2003 ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
4.3.1.Dacă într-o încăpere de maşini este prevăzută o instalaţie fixă de stingere a incendiului cu spumă cu coeficient redus de spumare, suplimentar faţă de cerinţele regulii 6, această instalaţie trebuie să poată asigura descărcarea prin orificii de descărcare fixe într-un timp de cel mult 5 minute a unei cantităţi de spumă suficientă să acopere cu un strat gros de 150 mm aria izolată cea mai întinsă pe care ar putea să se răspândească combustibilul. Instalaţia trebuie să poată genera spumă corespunzătoare stingerii incendiilor produse de hidrocarburi. Se vor prevedea dispozitive pentru distribuirea eficientă a spumei printr-o instalaţie fixă de tubulatură cu valvule sau robineţi de comandă către punctele de evacuare corespunzătoare şi pentru dirijarea spumei în mod eficace prin intermediul pulverizatoarelor fixe spre locurile cu riscuri majore de incendiu ale încăperilor protejate. Coeficientul de spumare nu trebuie să depăşească raportul 12:1.
4.3.2.Dispozitivele de comandă ale oricărei dintre aceste instalaţii trebuie să fie uşor accesibile şi simplu de manevrat şi vor fi grupate în cât mai puţine locuri posibil în poziţii unde nu există riscul de a fi făcute inoperante de un incendiu care s-ar declanşa în încăperea protejată.
(2)NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D, CONSTRUITE LA 1 IANUARIE 2003 SAU DUPĂ ACEASTĂ DATĂ:
4.3.3.Instalaţiile fixe de stingere a incendiului cu spumă cu coeficient redus de spumare din încăperile de maşini trebuie să fie în conformitate cu prevederile din "Codul pentru instalaţiile de protecţie contra incendiului".
SUBSECŢIUNEA 44:Instalaţii fixe de stingere a incendiului cu spumă cu coeficient mare de spumare în încăperile de maşini
(1)NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D CONSTRUITE ÎNAINTE DE 1 IANUARIE 2003 ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
4.4.1.Orice instalaţie fixă cu spumă cu coeficient mare de spumare cerută în încăperile de maşini trebuie să aibă capacitatea de a debita rapid, prin orificii de descărcare fixe, o cantitate de spumă suficientă pentru a umple cel mai mare spaţiu protejat cu o rată de cel puţin 1 metru grosime pe minut. Cantitatea de lichid spumogen disponibil trebuie să fie suficientă pentru a produce un volum de spumă egal cu de cinci ori volumul celei mai mari încăperi de protejat. Coeficientul de spumare nu trebuie să depăşească raportul 1000:1.
4.4.2.Tubulaturile de alimentare cu spumă, prizele de aer ale generatorului de spumă şi numărul unităţilor de preparare a spumei trebuie alese astfel încât ele să asigure producerea şi distribuirea eficientă a spumei.
4.4.3.Amplasarea tubulaturii de refulare a spumei din generator trebuie să fie astfel încât un incendiu în încăperea protejată să nu afecteze echipamentul de generare a spumei.
4.4.4.Generatorul de spumă, sursele sale de energie, lichidul spumogen şi dispozitivele de comandă ale instalaţiei vor fi amplasate astfel încât să fie permanent accesibile şi să funcţioneze simplu şi vor fi grupate pe cât posibil în cât mai puţine locuri care să nu prezinte riscul să fie făcute inoperante în cazul unui incendiu declanşat în încăperea protejată.
(2)NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D, CONSTRUITE LA 1 IANUARIE 2003 SAU DUPĂ ACEASTĂ DATĂ:
4.4.5.Instalaţiile fixe de stingere a incendiului cu spumă cu coeficient mare de spumare din încăperile de maşini trebuie să fie în conformitate cu prevederile din "Codul pentru instalaţiile de protecţie contra incendiului".
SUBSECŢIUNEA 45:Instalaţii fixe de stingere a incendiului cu apă pulverizată sub presiune în încăperi de maşini
(1)NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D CONSTRUITE ÎNAINTE DE 1 IANUARIE 2003 ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
4.5.1.Orice instalaţie fixă de stingere a incendiului cu apă pulverizată sub presiune cerută în încăperile de maşini trebuie să fie dotată cu pulverizatoare de un tip aprobat.
4.5.2.Numărul şi amplasarea pulverizatoarelor trebuie să fie astfel încât să asigure un debit efectiv de apă de 5 l/min pe fiecare metru pătrat din încăperea protejată. Dacă este necesar, pot fi luate în consideraţie şi debite mai mari în anumite zone cu pericol special. Pulverizatoarele trebuie să fie amplasate deasupra santinelor, deasupra tancurilor şi în alte locuri în care s-ar putea răspândi combustibilul precum şi deasupra locurilor din încăperile de maşini care prezintă surse de incendiu deosebite.
4.5.3.Instalaţia poate fi împărţită în secţii, ale căror valvule de închidere vor fi acţionate din locuri uşor accesibile situate în afara încăperilor care trebuie protejate şi nu prezintă riscul să fie făcute inoperante în caz de incendiu în încăperea protejată.
4.5.4.Instalaţia trebuie să fie menţinută încărcată la presiunea necesară şi pompa care alimentează instalaţia cu apă trebuie să intre automat în funcţiune la scăderea presiunii din instalaţie.
4.5.5.Pompa trebuie să fie capabilă să alimenteze simultan, la presiunea necesară, toate ramificaţiile instalaţiei în orice încăpere protejată. Pompa şi comenzile ei trebuie să fie instalate în afara încăperii sau încăperilor protejate. Nu trebuie să existe posibilitatea ca un incendiu declanşat în încăperea sau încăperile protejate de instalaţia cu apă pulverizată să scoată instalaţia din funcţiune.
4.5.6.Se vor lua măsuri pentru a preveni astuparea pulverizatoarelor cu impurităţi din apă sau din coroziunea tubulaturilor, pulverizatoarelor, valvulelor şi pompei.
(2)NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D, CONSTRUITE ÎNAINTE DE 1 IANUARIE 2003:
4.5.7.Pompa poate fi acţionată de un motor cu ardere internă independent însă, dacă pompa depinde de energia furnizată de un generator de avarie prevăzut conform prevederilor din Partea D din Capitolul II-1, acel generator trebuie amplasat astfel încât să intre în funcţiune automat în caz de defectare a sursei principale de energie, astfel încât energia necesară pompei conform alineatului .5 să devină imediat disponibilă.
Când pompa este acţionată de un motor cu ardere internă independent, acesta va fi situat în aşa fel încât un incendiu produs în încăperea protejată să nu afecteze alimentarea cu aer a motorului.
(3)NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D, CONSTRUITE LA 1 IANUARIE 2003 SAU DUPĂ ACEASTĂ DATĂ:
4.5.8.Instalaţiile fixe de stingere a incendiului cu apă pulverizată sub presiune din încăperile de maşini trebuie să fie în conformitate cu prevederile din "Codul pentru instalaţiile de protecţie contra incendiului".