Secţiunea 3 - Pompe de incendiu, tubulatura de incendiu, hidranţi, furtunuri şi ţevi de refulare - Norme Tehnice din 2003 PRIVIND SIGURANŢA NAVELOR MARITIME DE PASAGERI CARE NU EFECTUEAZĂ VOIAJE INTERNAŢIONALE

M.Of. 605 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 31 Ianuarie 2005
SECŢIUNEA 3:Pompe de incendiu, tubulatura de incendiu, hidranţi, furtunuri şi ţevi de refulare
SUBSECŢIUNEA 1:NAVE NOI DIN CLASA B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
3.1.1.Fiecare navă trebuie să fie prevăzută cu pompe de incendiu, tubulaturi de incendiu, hidranţi, furtunuri şi ţevi de refulare în conformitate cu cerinţele aplicabile din prezenta regulă.
SUBSECŢIUNEA 2:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D, CONSTRUITE ÎNAINTE DE 1 IANUARIE 2003:
3.1.2.Atunci când se cere mai mult de o singură pompă de incendiu independentă, valvulele de închidere care separă tubulatura de incendiu din cadrul încăperii de maşini ce conţine pompa principală de incendiu sau pompele de restul tubulaturii de incendiu trebuie să fie amplasate în poziţii uşor accesibile şi protejate, în afara încăperii de maşini. Tubulatura de incendiu trebuie dispusă astfel încât atunci când valvulele de închidere sunt închise toţi hidranţii de la bord, cu excepţia celor din spaţiul de maşini menţionat mai sus, sa poată fi alimentaţi cu apă de la o pompă de incendiu care nu este situată în această încăpere de maşini printr-o tubulatură care nu trece prin această încăpere. în mod excepţional, porţiuni scurte din tubulatura de aspiraţie şi de refulare a pompei de incendiu de avarie pot trece prin încăperea de maşini dacă nu este posibilă alegerea unui alt traseu prin exteriorul acestei încăperi, cu condiţia ca integritatea acestei tubulaturi de incendiu să fie asigurată prin înconjurarea tubulaturii cu apărători metalice întărite.
SUBSECŢIUNEA 3:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D, CONSTRUITE LA 1 IANUARIE 2003 SAU DUPĂ ACEASTĂ DATĂ:
3.1.3.Valvulele de izolare care separă secţia tubulaturii principale (magistralei) de incendiu din interiorul încăperii de maşini în care se află pompa principală de incendiu sau pompele de restul tubulaturii principale de incendiu trebuie să fie dispuse într-o poziţie uşor accesibilă şi de protejat în afara încăperilor de maşini. Tubulatura principală de incendiu va fi astfel dispusă încât atunci când valvulele de izolare sunt închise toţi hidranţii de pe navă, cu excepţia din încăperea de maşini menţionată mai sus, să poată fi alimentaţi cu apă de către o altă pompă sau de o pompă de incendiu de avarie. Pompa de incendiu de avarie, priza şi tubulatura sa de aspiraţie a apei de mare şi tubulatura de refulare şi valvulele de izolare vor fi amplasate în afara încăperii de maşini. Dacă această amenajare nu poate fi realizată, priza de apă de mare poate fi prevăzută în încăperea de maşini dacă valvula este acţionată de la distanţă dintr-o poziţie situată în acelaşi compartiment ca şi pompa de incendiu de avarie şi tubulatura de aspiraţie este cât mai scurtă posibil. Porţiuni scurte din tubulatura de sucţiune şi de refulare pot penetra încăperea de maşini, cu condiţia ca ele să fie închise într-o structură rezistentă din oţel sau sunt izolate de tip A-60. Ţevile trebuie să aibă grosimea pereţilor substanţială, dar în nici un caz mai mici de 11 mm şi să fie sudate cu excepţia îmbinărilor cu flanşă de la priza de aspiraţie a apei de mare.
SUBSECŢIUNEA 4:TOATE NAVELE NOI ŞI EXISTENTE DIN CLASA B ŞI NAVELE NOI DIN CLASELE C ŞI D, CU LUNGIMEA DE 24 METRI SAU MAI MARE:
3.2.Debitul pompelor de incendiu
3.2.1.Pompele de incendiu prevăzute trebuie să fie capabile să furnizeze în scopul stingerii incendiului o cantitate de apă, la presiunea indicată în paragraful 4.2, nu mai mică de două treimi din cantitatea cerută să fie refulată de pompele de santină când sunt folosite la golirea santinei.
3.2.2.Pe fiecare navă, pentru care regula cere să fie prevăzută cu mai mult de o pompă acţionată de o sursă de energie, fiecare dintre pompele de incendiu cerute trebuie să aibă o capacitate nu mai mică de 80% din capacitatea totală necesară împărţită la numărul minim de pompe de incendiu necesare, dar nu mai puţin de 25 m3/h şi fiecare dintre aceste pompe trebuie ca în orice situaţie să fie capabilă să furnizeze cel puţin două jeturi de apă. Aceste pompe de incendiu trebuie să poată asigura pomparea apei în tubulatura de incendiu în condiţiile cerute.
3.2.3.Pe navele construite după 1 ianuarie 2003, când se instalează mai multe pompe decât numărul minim de pompe cerut, aceste pompe suplimentare trebuie să un debit de cel puţin 25 m3/h şi trebuie să fie capabile să asigure cel puţin cele două jeturi de apă cerute în paragraful .5 al acestei reguli.
3.3.Amplasarea pompelor de incendiu, a tubulaturii de incendiu şi disponibilitatea imediată a alimentării cu apă
3.3.1.Navele vor fi prevăzute cu pompe de incendiu acţionate de o sursă de energie după cum urmează:
3.3.1.1.navele autorizate să transporte mai mult de 500 de pasageri: cel puţin trei pompe din care una poate fi acţionată de motorul principal;
3.3.1.2.navele autorizate să transporte 500 de pasageri sau mai puţin: cel puţin două pompe, din care una poate fi acţionată de motorul principal.
3.3.2.Pompele sanitare, pompele de balast, de santină sau pentru servicii generale pot fi acceptate ca pompe de incendiu cu condiţia ca ele să nu fie utilizate în mod normal pentru pomparea hidrocarburilor, iar dacă în mod ocazional sunt folosite pentru transferul sau pomparea combustibilului, să fie dotate cu dispozitive de comutare corespunzătoare.
3.3.3.Dispunerea prizelor de apă de mare, a pompelor de incendiu şi a surselor lor de energie trebuie să fie astfel încât să asigure că la navele autorizate să transporte mai mult de 250 pasageri, în cazul unui incendiu în oricare din încăperi, că nu vor fi scoase din funcţiune toate pompele de incendiu.
În cazul navelor noi din clasa B autorizate să transporte 250 de pasageri sau mai puţin, dacă un incendiu produs în oricare compartiment ar putea scoate din funcţiune toate pompele, trebuie să existe dispozitive alternative de furnizare a apei pentru stingerea incendiului constând dintr-o pompă de incendiu de avarie alimentată de o sursă de energie acţionată independent şi având sursa sa de energie şi prizele sale de apă de mare dispuse în afara încăperii de maşini. O astfel de pompă cu acţionare independentă trebuie să fie în conformitate cu prevederile din "Codul pentru instalaţiile de protecţie contra incendiului" pentru navele construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată.
3.3.4.În cazul navelor noi din clasa B autorizate să transporte mai mult de 250 de pasageri, se vor lua măsuri pentru disponibilitatea imediată a alimentării cu apă astfel alese încât cel puţin un jet eficient de apă să fie imediat obţinut de la orice hidrant din interior şi să asigure astfel continuitatea debitării apei prin pornirea automată a pompei de incendiu prevăzută.
3.3.5.În cazul navelor cu încăperea de maşini periodic nesupravegheată sau cu o singură persoană pentru efectuarea cartului, alimentarea cu apă se va face imediat de la tubulatura principală de incendiu la presiunea corespunzătoare, fie prin pornirea de la distanţă a uneia dintre pompele de incendiu cu pornire de la distanţă de pe puntea de navigaţie şi din postul de comandă în caz de incendiu, dacă există, fie prin menţinerea sub presiune a tubulaturii principale de incendiu de către una din pompele principale de incendiu.
3.3.6.Valvulele de refulare ale fiecărei pompe de incendiu trebuie să fie prevăzute cu clapeţi de reţinere.
3.4.Diametrul şi presiunea tubulaturilor de incendiu
3.4.1.Diametrul tubulaturii principale de incendiu şi al ramificaţiilor sale trebuie să fie suficient pentru a asigura distribuţia eficientă a debitului maxim cerut pentru două pompe de incendiu funcţionând simultan.
3.4.2.Cu două pompe refulând simultan prin ţevile de refulare specificate în paragraful .8 şi cu un număr suficient de hidranţi astfel încât să se asigure cantitatea de apă specificată la paragraful .4.1, următoarele presiuni minime trebuie să fie menţinute la toţi hidranţii:

Nave din clasa B autorizate să transporte:

Noi

Existente

mai mult de 500 de pasageri

0,4 N/mm2

0,3 N/mm2

500 de pasageri sau mai puţin

0,3 N/mm2

0,2 N/mm2

3.4.3.Presiunea maximă la orice hidrant nu va depăşi pe aceea la care controlul efectiv al unui furtun de incendiu poate fi demonstrat.
3.5.Numărul şi amplasarea hidranţilor
3.5.1.Numărul şi amplasarea hidranţilor trebuie să fie astfel încât cel puţin două jeturi de apă ce nu pleacă din acelaşi hidrant, unul din jeturi fiind furnizat de un furtun dintr-o singură bucată, să poată fi dirijate în orice punct al navei normal accesibil pasagerilor sau echipajului în timpul navigaţiei şi în orice punct al oricărei încăperi de marfă, când aceasta este goală, oricărei încăperi de marfă Ro-Ro sau al oricărei încăperi de categorie specială, în acest ultim caz cele două jeturi trebuind să atingă orice punct al acestei încăperi, fiecare jet provenind de la un furtun dintr-o singură bucată. Mai mult, astfel de hidranţi vor fi amplasaţi lângă căile de acces în încăperile protejate.
3.5.2.În încăperile de locuit, de serviciu şi de maşini, numărul şi amplasarea hidranţilor vor fi astfel încât cerinţele cuprinse în paragraful .5.1 să poată fi îndeplinite când toate uşile etanşe şi toate uşile din pereţii zonelor verticale principale sunt închise.
3.5.3.Dacă este prevăzut accesul într-o încăpere de maşini la un nivel inferior dintr-un tunel al liniei de axe adiacent, se vor prevedea doi hidranţi în exterior, dar lângă intrarea în acea încăpere de maşini. Dacă un astfel de acces este prevăzut din alte încăperi, într-una din acele încăperi vor fi prevăzuţi doi hidranţi lângă intrarea în încăperea de maşini. O astfel de prevedere nu este necesară dacă tunelul sau încăperile adiacente nu fac parte din calea de evacuare.
3.6.Tubulatură şi hidranţi
3.6.1.Materialele ale căror proprietăţi sunt uşor influenţate de căldură nu vor fi utilizate pentru tubulatura de incendiu şi hidranţi, dacă nu sunt protejate în mod corespunzător. Tubulatura şi hidranţii vor fi amplasaţi astfel încât furtunurile de incendiu să poată fi uşor cuplate la ei. Amplasarea tubulaturii şi hidranţilor se va face astfel încât să se evite posibilitatea de îngheţare. La navele care pot transporta mărfuri pe punte, poziţiile hidranţilor trebuie să fie astfel încât aceştia să fie întotdeauna uşor accesibili şi tubulatura trebuie montată pe cât posibil astfel încât să evite riscul unei deteriorări cauzate de astfel de mărfuri.
3.6.2.Se va prevedea o valvulă pentru fiecare furtun de incendiu, astfel încât orice furtun de incendiu să poată fi îndepărtat în timp ce pompele de incendiu sunt în funcţiune.
3.6.3.Pe navele construite după 1 ianuarie 2003 vor fi prevăzute valvule de izolare pentru toate ramificaţiile principale de incendiu de pe punţile deschise care sunt utilizate în alte scopuri decât stingerea incendiului.
3.7.Furtunuri de incendiu
3.7.1.Furtunurile de incendiu trebuie să fie fabricate din materiale nedegradabile aprobate de ANR şi trebuie să aibă o lungime suficientă pentru a putea proiecta un jet de apă în oricare din spaţiile în care ar fi necesar să fie utilizate. Fiecare furtun va fi prevăzut cu o ţeava de refulare şi cuplajele necesare. Ele trebuie să fie complet interschimbabile la cuplajele dintre furtunuri şi ţevile de refulare. Furtunurile specificate în acest capitol ca "furtunuri de incendiu" împreună cu toate sculele şi accesoriile necesare trebuie să fie menţinute gata de utilizare şi ţinute la vedere, în apropierea hidranţilor sau racordurilor de incendiu. în plus, în spaţiile interioare ale navelor care transportă mai mult de 36 de pasageri, furtunurile de incendiu trebuie să fie în permanenţă conectate la hidranţi.
3.7.2.Va fi prevăzut cel puţin un furtun de incendiu pentru fiecare din hidranţii ceruţi de paragraful .5. Lungimea unui furtun de incendiu va fi limitată la cel mult 20 metri pe punte şi în suprastructuri şi la 15 metri în încăperile de maşini şi pe navele mai mici la respectiv 15 metri şi 10 metri.
3.8.Ţevi de refulare
3.8.1.1.În sensul prezentului capitol, diametrele standardizate ale ţevilor de refulare sunt de 12 mm, 16 mm şi 19 mm sau cât mai aproape posibil de aceste dimensiuni, hi cazul folosirii altor sisteme - precum sistemele cu ceaţă - se admite utilizarea şi a altor diametre.
3.8.1.2.Toate ţevile de refulare vor fi de un tip dublu-scop aprobat (de exemplu pulverizare/jet) şi vor avea încorporat un întrerupător.
3.8.2.Pentru încăperile de locuit şi de serviciu nu este necesară folosirea ţevilor de refulare cu un diametru mai mare de 12 mm.
3.8.3.Pentru încăperile de maşini şi spaţiile deschise, diametrul ajutajului ţevii de refulare va fi astfel încât să se obţină debitul maxim posibil prin două jeturi produse la presiunea menţionată în paragraful .4 de către pompa cea mai mică, fără a fi însă necesară folosirea ajutajelor cu diametrul mai mare de 19 mm.
SUBSECŢIUNEA 5:NAVE NOI DIN CLASELE C ŞI D CU LUNGIMEA MAI MICĂ DE 24 METRI:
3.9.Pompe de incendiu, tubulatura de incendiu, hidranţi, furtunuri, ţevi de refulare şi disponibilitatea imediată a alimentării cu apă
3.9.1.Este necesară o pompă de incendiu independentă, care să fie capabilă să furnizeze în scopul stingerii incendiilor cel puţin un jet de apă de la oricare hidrant, la presiunea specificată mai jos. Cantitatea de apă astfel furnizată nu va fi mai mică decât două treimi din cantitatea cerută pentru pompele de santină când sunt folosite la pomparea apei din santină. O astfel de pompă trebuie să fie capabilă, când descarcă cantitatea maximă de lichid mai sus menţionată prin intermediul hidranţilor cu ţevi de refulare de 12 sau 16 sau 19 mm, să menţină la orice hidrant presiunea minimă cerută navelor din clasa B.
3.9.2.Fiecare navă care transportă mai mult de 250 de pasageri va fi prevăzută cu o pompă suplimentară de incendiu care va fi permanent conectată la tubulatura de incendiu. O astfel de pompă va fi acţionată de o sursă de energie. O astfel de pompă şi sursa ei de energie nu vor fi amplasate în acelaşi compartiment cu pompa de incendiu cerută de paragraful .9.1 şi va avea o priză permanentă de apă de mare situată în afara încăperii de maşini. O astfel de pompă va trebui să poată debita cel puţin un jet de apă de la oricare hidrant de pe navă menţinând o presiune de cel puţin 0,3 N/mm2.
3.9.3.Pompele sanitare, de balast, de santină sau pentru servicii generale pot fi acceptate ca pompe de incendiu.
3.9.4.Fiecare navă va fi dotată cu o tubulatură de incendiu având un diametru suficient pentru a asigura distribuţia efectivă a debitului maxim menţionat mai sus. Numărul şi amplasarea hidranţilor trebuie stabilite astfel încât să se asigure cel puţin un jet de apă care să fie dirijat în orice punct al navei utilizând un singur furtun cu lungimea maximă indicată pentru navele din clasa B în paragraful .7.2.
3.9.5.Fiecare navă va fi dotată cu cel puţin un furtun de incendiu pentru fiecare hidrant montat.
3.9.6.La navele cu încăperea de maşini periodic nesupravegheată sau cu o singură persoană pentru efectuarea cartului, alimentarea cu apă se va face imediat de la tubulatura de incendiu la presiunea corespunzătoare, fie prin pornirea de la distanţă a uneia din pompele principale de incendiu cu pornire de la distanţă de pe puntea de navigaţie şi din postul de comandă în caz de incendiu, dacă există, fie prin menţinerea permanentă sub presiune a tubulaturii principale de incendiu de către una din pompele principale de incendiu.
3.9.7.Valvulele de refulare de la fiecare pompă de incendiu vor fi prevăzute cu clapeţi de reţinere.