Secţiunea 2 - Definiţii - Norme Tehnice din 2003 PRIVIND SIGURANŢA NAVELOR MARITIME DE PASAGERI CARE NU EFECTUEAZĂ VOIAJE INTERNAŢIONALE
M.Of. 605 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 31 Ianuarie 2005
SECŢIUNEA 2:Definiţii
SUBSECŢIUNEA 1:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
2.1.Material incombustibil este un material care nu arde şi nici nu emite vapori inflamabili în cantitate suficientă pentru a se autoaprinde când i se ridică temperatura la aproximativ 750°C, această proprietate fiind determinată printr-o încercare a rezistenţei la foc în conformitate cu Rezoluţia IMO A.799(19) "Recomandarea revizuită privind metodele de încercare a incombustibilităţii materialelor pentru construcţii navale maritime". Orice alt material este considerat un material combustibil.
SUBSECŢIUNEA 11:2.1a.PENTRU NAVELE DIN CLASELE B, C ŞI D, CONSTRUITE LA SAU DUPĂ 1 IANUARIE 2003:
2.1.Material incombustibil este un material care nu arde şi nici nu emite vapori inflamabili în cantitate suficientă pentru a se autoaprinde când i se ridică temperatura la aproximativ 750°C, aceasta fiind determinată în conformitate cu Codul internaţional pentru aplicarea metodelor de încercare la foc (Codul FTP) al Organizaţiei Maritime Internaţionale (IMO). Orice alt material este considerat un material combustibil.
SUBSECŢIUNEA 2:
2.2.Încercare standard a rezistenţei la foc este cea la care eşantioanele prelevate din pereţi sau punţi sunt supuse în cuptorul de încercare la temperaturi care corespund cu aproximaţie curbei standard de temperatură-timp. Eşantioanele vor avea o suprafaţă expusă de cel puţin 4,65 m2 şi înălţimea (sau lungimea în cazul punţilor) de cel puţin 2,44 metri, fiind cât mai asemănătoare construcţiei prevăzute şi având, unde este cazul, cel puţin o îmbinare. Curba standard de temperatură-timp este o curbă continuă dusă prin următoarele puncte de temperatură a cuptorului:
temperatura internă iniţială a cuptorului | 20° C |
la sfârşitul primelor 5 minute | 576° C |
la sfârşitul a 10 minute | 679° C |
la sfârşitul a 15 minute | 738° C |
la sfârşitul a 30 minute | 841° C |
la sfârşitul a 60 minute | 945° C |
SUBSECŢIUNEA 21:
2.2.2.2a.PENTRU NAVELE DIN CLASELE B, C ŞI D, CONSTRUITE LA 1 IANUARIE 2003 SAU DUPĂ ACEASTĂ DATĂ:
Încercare standard a rezistenţei la foc este cea la care eşantioanele prelevate din pereţi sau punţi sunt supuse în cuptorul de încercare la temperaturi care corespund cu aproximaţie curbei standard de temperatură-timp. Aceste metode de încercare vor fi în conformitate cu Codul internaţional pentru aplicarea metodelor de încercare la foc (Codul FTP).
SUBSECŢIUNEA 3:
2.3.Construcţii de tip "A" sunt acele construcţii formate din pereţi şi punţi care îndeplinesc următoarele cerinţe:
2.3.1.sunt construite din oţel sau alt material echivalent;
2.3.2.sunt suficient de rigide;
2.3.3.sunt executate astfel încât să nu permită trecerea fumului şi a flăcării până la terminarea încercării standard de o oră a rezistenţei la foc;
2.3.4.vor fi izolate cu materiale incombustibile aprobate astfel încât temperatura medie pe suprafaţa ne-expusă să nu crească mai mult de 140 C peste temperatura iniţială şi nici temperatura din orice punct, inclusiv la orice îmbinare, nu va creşte mai mult de 180°C peste temperatura iniţială, în timpul specificat mai jos:
Clasa "A-60" | 60 minute |
Clasa "A-30" | 30 minute |
Clasa "A-15" | 15 minute |
Clasa "A-0" | 0 minute |
2.3.5.ANR va cere o încercare a peretelui sau a punţii prototip, spre a se asigura că sunt îndeplinite cerinţele de mai sus în ceea ce priveşte integritatea construcţiei şi creşterea temperaturii în conformitate cu Rezoluţia IMO A.754(18).
Pentru navele din clasele B, C şi D, construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată "Rezoluţia IMO A.754(18)" se va citi "Codul FTP".
2.4.Construcţii de tip "B " sunt acele construcţii formate din pereţi, punţi, plafoane sau căptuşeli, care îndeplinesc următoarele condiţii:
2.4.1.trebuie să fie executate astfel încât să nu permită trecerea flăcărilor până la sfârşitul primei jumătăţi de oră din timpul încercării standard a rezistenţei la foc;
2.4.2.trebuie să aibă un grad de izolare astfel încât temperatura medie de pe suprafaţa ne-expusă să nu crească cu mai mult de 140°C peste temperatura iniţială şi în nici un punct, inclusiv la orice îmbinare, temperatura nu trebuie să crească cu mai mult de 225°C peste cea iniţială, în decursul următoarelor intervale:
Clasa "B-15" | 15 minute |
Clasa "B-0" | 0 minute |
2.4.3.trebuie să fie realizate din materiale incombustibile aprobate şi toate materialele servind la construcţia şi fixarea construcţiilor de tip "B" să fie incombustibile, exceptând cazul când poate fi permis furnir combustibil care îndeplineşte alte cerinţe ale acestui capitol;
2.4.4.ANR va cere încercarea unei construcţii prototip pentru a se convinge că ea corespunde cerinţelor de mai sus în ce priveşte integritatea şi creşterea temperaturii în conformitate cu rezoluţia IMO A.754(18).
Pentru navele din clasele B, C şi D, construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată "Rezoluţia IMO A.754(18)" se va citi "Codul FTP".
2.5.Construcţii de tip "C" sunt acele construcţii realizate din materiale incombustibile aprobate. Ele nu trebuie să respecte cerinţele privitoare la trecerea fumului şi a flăcării şi nici pe cele cu privire la limita de creştere a temperaturii. Este permis furnir combustibil care îndeplineşte alte cerinţe ale acestui capitol.
2.6.Plafoane sau căptuşeli continue de tip "B " sunt acele plafoane sau căptuşeli de tip "B" care se termină numai în dreptul unei construcţii de tip "A" sau "B".
2.7.Oţel sau alt material echivalent. Ori de câte ori apar cuvintele "oţel sau alt material echivalent", prin "material echivalent" trebuie înţeles orice material incombustibil care, el însuşi sau prin izolaţia prevăzută, posedă proprietăţi echivalente cu cele ale oţelului sub aspectul integrităţii şi rezistenţei mecanice la sfârşitul încercării standard a rezistenţei la foc (de exemplu un aliaj de aluminiu izolat corespunzător).
SUBSECŢIUNEA 4:
2.8.Putere lentă de propagare a flăcării înseamnă că suprafaţa în cauză va limita adecvat propagarea flăcării, aceasta fiind determinată prin metoda de încercare la foc conform Rezoluţiei IMO A.653(16) referitoare la materialele de finisare a pereţilor, plafoanelor şi a punţilor.
SUBSECŢIUNEA 41:
2.8.2.8a.PENTRU NAVELE DIN CLASELE B, C ŞI D, CONSTRUITE LA 1 IANUARIE 2003 SAU DUPĂ ACEASTĂ DATĂ:
Putere lentă de propagare a flăcării înseamnă că suprafaţa în cauză va limita adecvat propagarea flăcării, aceasta fiind determinată în conformitate cu Codul FTP.
SUBSECŢIUNEA 5:
2.9.Zone verticale principale sunt acele secţiuni în care sunt împărţite prin construcţii de tip "A" corpul, suprastructura şi rufurile; lungimea medie şi lăţimea fiecăreia dintre aceste zone deasupra oricărei punţi nu trebuie să depăşească în general 40 metri.
2.10.Încăperi de locuit sunt acele spaţii folosite ca încăperi sociale, coridoare, spălătoare, cabine, birouri, infirmerii, săli de cinematograf, camere de recreere, frizerii, oficii care nu conţin instalaţii de gătit şi spaţii similare.
2.11.Încăperi sociale sunt acele părţi din încăperile de locuit care sunt folosite ca vestibuluri, săli de mese, saloane şi alte spaţii similare permanent închise.
2.12.Încăperi de serviciu sunt acele încăperi utilizate pentru bucătării, oficii care conţin instalaţii de gătit, dulapuri de serviciu, încăperi pentru poştă şi valori, spaţii de depozitare, ateliere, altele decât acelea care intră în componenţa încăperilor de maşini, încăperi similare şi puţurile aferente acestora.
2.13.Încăperi de marja sunt toate încăperile folosite pentru marfă (inclusiv tancurile pentru mărfuri lichide) şi puţurile aferente acestor spaţii.
2.13.1. Încăperi pentru vehicule sunt încăperile de marfă folosite pentru transportul vehiculelor cu motor cu combustibil în rezervoarele lor pentru propria lor propulsie.
2.14.Încăperi de marfa Ro-Ro sunt încăperi care nu sunt în mod normal împărţite în orice direcţie şi care se extind fie pe o lungime considerabilă fie pe întreaga lungime a navei, în care vehiculele cu motor cu combustibil în rezervoarele lor pentru propria lor propulsie şi/sau mărfurile (ambalate sau în vrac, încărcate în sau pe remorci auto sau vagoane de cale ferată, vehicule (inclusiv cisterne auto sau de cale ferată), trailere, containere, palete, rezervoare mobile în sau pe mijloace similare-de depozitare sau alte recipiente) pot fi încărcate şi descărcate normal pe direcţie orizontală.
2.15.Încăperi de marfa Ro-Ro deschise sunt încăperi de marfă Ro-Ro fie deschise la ambele capete, sau deschise la un capăt şi prevăzute cu ventilaţie naturală adecvată pe întreaga lor lungime prin deschideri permanente în bordajul exterior sau plafon, sau deschise deasupra şi pentru navele construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată având o suprafaţă totală de cel puţin 10% din aria totală a părţilor laterale.
2.15.1. Încăperi pentru vehicule deschise sunt acele încăperi pentru vehicule fie deschise la ambele capete, sau deschise la un capăt şi prevăzute cu ventilaţie naturală adecvată pe întreaga lor lungime prin deschideri permanente în bordajul exterior sau plafon, sau deschise deasupra şi pentru navele construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată având o suprafaţă totală de cel puţin 10% din aria totală a părţilor laterale.
2.16.Încăperi de marfa Ro-Ro închise sunt încăperi de marfa Ro-Ro care nu sunt nici încăperi de marfă Ro-Ro deschise nici punţi expuse.
2.16.1. Încăperi pentru vehicule închise sunt încăperi pentru vehicule care nu sunt nici încăperi pentru vehicule deschise nici punţi expuse.
2.17.Punte expusă, este o punte expusă complet condiţiilor atmosferice în partea de sus şi cel puţin două direcţii laterale.
2.18.Încăperi de categorie specială sunt acele încăperi pentru vehicule închise situate deasupra sau dedesubtul punţii pereţilor etanşi în care şi din care astfel de vehicule pot fi conduse şi la care pasagerii au acces. încăperile de categorie specială se pot extinde pe mai mult de o punte cu condiţia ca înălţimea liberă maximă pentru vehicule să nu depăşească 10 metri.
2.19.1. Încăperi de maşini de categoria "A " sunt acele încăperi şi puţurile aferente acestor încăperi care conţin:
2.19.1.1. motoare cu ardere internă folosite pentru propulsia principală; sau
2.19.1.2. motoare cu ardere internă folosite în alte scopuri decât propulsia principală dacă puterea lor totală este cel puţin 375 kW; sau
2.19.1.3. orice căldare cu combustibil lichid sau instalaţie de combustibil.
2.19.2. Încăperi de maşini cuprind toate încăperile de maşini de categoria "A" şi toate celelalte încăperi care conţin maşini de propulsie, căldări, instalaţii de combustibil, maşini cu aburi şi motoare cu ardere internă, generatoare şi motoare electrice importante, staţii de încărcare a combustibilului, instalaţii frigorifice, instalaţii stabilizatoare, instalaţii de ventilaţie şi instalaţii de aer condiţionat, şi alte încăperi similare, împreună cu puţurile aferente acestor spaţii.
2.20.Instalaţie de combustibil este echipamentul folosit pentru pregătirea combustibilului în vederea alimentării unei căldări cu combustibil lichid, sau echipamentul folosit pentru preîncălzirea combustibilului destinat unui motor cu combustie internă, cuprinzând orice pompe, filtre şi încălzitoare care lucrează cu combustibil la o presiune mai mare de 0,18 N/mm2.
2.21.Posturi de comandă sunt acele încăperi în care se găsesc echipamente radio, sau echipamente principale de navigaţie, sau sursa de energie pentru avarie sau este centralizat echipamentul de detectare a incendiului sau de comandă pentru instalaţiile de stingere a incendiului.
2.21.1. Post central de comandă este un post de comandă în care sunt centralizate funcţiile de control şi semnalizare aferente următoarelor:
2.21.1.1. instalaţii fixe de detectare şi de alarmă de incendiu;
2.21.1.2. instalaţii automate de stingere a incendiului cu sprinklere, instalaţii de detectare şi alarmă de incendiu;
2.21.1.3. tablouri de semnalizare a uşilor antifoc;
2.21.1.4. închiderea uşilor antifoc;
2.21.1.5. tablouri de semnalizare a uşilor etanşe la apă;
2.21.1.6. închiderea uşilor etanşe la apă;
2.21.1.7. ventilatoare;
2.21.1.8. alarmă generală/ de incendiu;
2.21.1.9. instalaţii de comunicare incluzând telefoane; şi
2.21.1.10. microfoanele pentru instalaţiile de comunicare cu publicul.
2.21.2. Post central de comandă supravegheat continuu este un post central de comandă care este supravegheat în permanenţă de un membru responsabil al echipajului.
2.22.Încăperi care conţin mobilier şi elemente de decoraţiuni interioare cu pericol limitat de incendiu sunt, conform Regulii II-2/B/2, acele încăperi care conţin mobilier şi elemente de decoraţiuni interioare cu pericol limitat de incendiu (cum ar fi cabine de locuit, încăperi sociale, oficii sau alte tipuri de încăperi de locuit) în care:
2.22.1. tot mobilierul voluminos precum pupitre, dulapuri pentru îmbrăcăminte, toalete, birouri, comode, este executat în întregime din materiale incombustibile aprobate, exceptând faptul că pe suprafaţa lor de lucru se poate aplica un strat de furnir din material combustibil nu mai gros de 2 mm;
2.22.2. tot mobilierul uşor precum scaune, canapele, mese, care este construit pe schelet din materiale incombustibile;
2.22.3. toate draperiile, perdelele şi alte materiale textile suspendate au caracteristici de rezistenţă la propagarea flăcării care nu sunt inferioare acelora corespunzătoare produselor din lână având greutatea de 0,8 kg/m2, în conformitate cu Rezoluţia IMO A.471(XII) şi a amendamentelor la aceasta adoptate prin rezoluţia A.563(14);
Pentru navele din clasele B, C ŞI D, construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată "Rezoluţia IMO A.471(XII) şi a amendamentelor la aceasta adoptate prin rezoluţia A.563(14)" se va citi "Codul FTP".
2.22.4. toate acoperirile pardoselilor au caracteristici de rezistenţă la propagarea flăcării care nu sunt inferioare acelora corespunzătoare unui material similar din lână folosit în acelaşi scop;
Pentru navele din clasele B, C ŞI Ds construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată acest sub-paragraf se va citi:
- toate acoperirile pardoselilor au caracteristici de putere lentă de propagare a flăcării;
- toate acoperirile pardoselilor au caracteristici de putere lentă de propagare a flăcării;
2.22.5. toate suprafeţele expuse ale pereţilor, căptuşelilor şi plafoanelor au proprietăţi de putere lentă de propagare a flăcării; şi
2.22.6. întreg mobilierul tapiţat este rezistent la ardere şi putere lentă de propagare a flăcării în conformitate cu "Metodele de încercare la foc a mobilierului tapiţat" din Rezoluţia IMOA.652(16).
Pentru navele din clasele B, C ŞI D, construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată "Rezoluţia IMO A.652(16)" se va citi "Codul FTP".
SUBSECŢIUNEA 6:PENTRU NAVELE DIN CLASELE B, C ŞI D, CONSTRUITE LA 1 IANUARIE 2003 SAU DUPĂ ACEASTĂ DATĂ:
2.22.7. toate aşterauturile au calităţi de rezistenţă la aprindere şi la propagarea incendiului, acestea fiind determinate în conformitate cu Codul FTP.
2.23.Navă Ro-Ro/pasager este o navă de pasageri cu încăperi de marfă Ro-Ro sau încăperi de categorie specială aşa cum sunt definite în această regulă.
2.24.Codul pentru metodele de încercare la foc este Codul internaţional pentru aplicarea metodelor de încercare la foc, aşa cum a fost adoptat de Comitetul Securităţii Maritime al Organizaţiei Maritime Internaţionale (IMO) prin Rezoluţia MSC. 61(67), aşa cum a fost amendat IMO, denumit în continuare Codul FTP, acceptat de România prin OG nr. 32/2001 aprobată prin Legea nr. 33/2002.
2.25.Codul pentru instalaţiile de protecţie contra incendiului este Codul internaţional pentru instalaţiile de protecţie contra incendiului, aşa cum a fost adoptat de Comitetul Securităţii Maritime al Organizaţiei Maritime Internaţionale (IMO) prin Rezoluţia MSC. 98(73), aşa cum poate fi amendat de către Organizaţie cu condiţia ca aceste amendamente să fie adoptate, intrate în vigoare şi să aibă efect în conformitate cu prevederile articolului VIII al actualei Convenţii SOLAS referitor la procedurile de amendare aplicabile anexei excluzând capitolul I al acestei anexe, acceptat de România prin Legea nr. 624/2002, denumit în continuare Codul FSS.
2.26.Punct de aprindere este în grade Celsius (proba în creuzet închis) la care un produs va emana o cantitate suficientă de vapori inflamabili care se vor aprinde, aşa cum s-a determinat cu un aparat aprobat pentru măsurarea punctului de aprindere (inflamabilitate).
2.27.Reguli prescriptive însenină caracteristici constructive, limitând dimensiunile sau instalaţiile de protecţie contra incendiului specificate în acest capitol.