Secţiunea 12 - Diverse - Norme Tehnice din 2003 PRIVIND SIGURANŢA NAVELOR MARITIME DE PASAGERI CARE NU EFECTUEAZĂ VOIAJE INTERNAŢIONALE
M.Of. 605 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 31 Ianuarie 2005
SECŢIUNEA 12:Diverse
SUBSECŢIUNEA 1:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
12.1.În cazul în care construcţiile de tip "A" sunt perforate pentru trecerea cablurilor electrice, a tubulaturii, puţurilor, conductelor, etc. sau pentru grinzi, traverse sau alte elemente structurale, se vor lua măsuri pentru a asigura că rezistenţa la foc nu este afectată, în măsura în care acestea sunt rezonabile şi posibile.
La navele care sunt construite la sau după 1 ianuarie 2003, în cazul în care construcţiile de tip "A" sunt perforate, aceste penetraţii vor fi încercate în conformitate cu Codul FTP, pentru a se asigura că rezistenţa la foc a construcţiilor nu este diminuată.
În cazul conductelor de ventilaţie se vor aplica regulile II-2/B/9.2.2b şi II-2/B/9.3.
Totuşi, atunci când ţeava care penetrează este din confecţionată oţel sau un material echivalent având grosimea de 3 mm sau mai mare şi lungimea de cel puţin 900 mm (preferabil câte 450 mm de fiecare parte a construcţiei) şi fără deschideri, încercarea nu este cerută.
Aceste penetraţii vor fi izolate corespunzător prin extinderea izolaţiei la acelaşi nivel cu cel al construcţiei.
12.2.În cazul în care construcţiile de tip "B" sunt perforate pentru trecerea cablurilor electrice, a tubulaturii, puţurilor, conductelor, etc., sau pentru instalarea terminalelor de ventilaţie, a corpurilor de iluminat şi a altor dispozitive similare, se vor lua măsuri pentru a asigura că rezistenţa la foc nu este afectată, în măsura în care acestea sunt rezonabile şi posibile. Pe navele care sunt construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată pentru asemenea penetraţii vor fi luate măsuri pentru a se asigura că rezistenţa la foc a construcţiilor nu este diminuată.
Ţevile, altele decât cele din oţel sau cupru, care penetrează construcţii de tip B vor fi protejate fie:
12.2.1. cu un dispozitiv de trecere încercat, corespunzător pentru rezistenţa la foc a construcţiei penetrate şi cu tipul de ţeava utilizat; sau
12.2.2. cu un manşon de oţel, având grosimea nu mai mică de 1,8 mm şi lungimea nu mai mică de 900 mm pentru ţevile cu diametre de 150 mm sau mai mari şi nu mai mici de 600 mm pentru ţevile cu diametre mai mici de 150 mm (de preferat împărţit în mod egal pe fiecare parte a construcţiei).
Ţeava va fi cuplată la fiecare capăt al manşonului cu flanşe sau îmbinări sau distanţa dintre manşon şi ţeava nu va depăşi 2,5 mm sau orice distanţă dintre ţeava şi manşon va fi făcută etanşă cu un material incombustibil sau alt material corespunzător.
12.3.Tubulatura care trece prin construcţiile de tip "A" sau "B" va fi din materiale aprobate, ţinând cont de temperatura la care trebuie să reziste astfel de construcţii.
La navele construite la sau după 1 ianuarie 2003, ţevile metalice neizolate care penetrează construcţii de tip "A" sau "B" trebuie să fie din materiale având o temperatură de topire care depăşeşte 950°C pentru construcţii de tip "A-0" şi 850°C pentru construcţii de tip "B-0".
12.4.În încăperile de locuit, încăperile de serviciu sau posturile de comandă, tubulatura destinată să transporte combustibil sau alt lichid inflamabil trebuie să fie dintr-un material corespunzător iar construcţia să ţină cont de riscul de incendiu.
12.5.Materialele ale căror caracteristici sunt uşor afectate de căldură nu vor fi utilizate pentru scurgeri peste bord, scurgeri sanitare şi alte conducte de evacuare situate în apropierea liniei de plutire, şi acolo unde există pericol ca scăderea rezistenţei în eventualitatea unui incendiu să ducă la o creştere a pericolului de inundare.
12.6.Radiatoarele electrice, dacă se utilizează, vor fi fixate pe poziţii şi astfel construite încât să diminueze la maximum pericolul de incendiu. Nu se vor instala asemenea radiatoare cu elemente încălzitoare expuse astfel încât îmbrăcămintea, perdelele sau alte obiecte similare pot fi carbonizate sau incendiate sub efectul căldurii degajate de elemente.
12.7.Toate recipientele de deşeuri vor fi construite din materiale incombustibile, fără deschideri în părţi sau pe fund.
12.8.În încăperile în care este posibilă pătrunderea hidrocarburilor, suprafaţa izolaţiei trebuie să fie impermeabilă la hidrocarburi sau la vapori de hidrocarburi.
NAVE NOI DIN CLASELE A, B, C şi D: în spaţiile în care există riscul de scurgere a hidrocarburilor sau a vaporilor de hidrocarburi, de exemplu în încăperile de maşini de categoria "A", suprafaţa materialului de izolaţie trebuie să fie impermeabilă la hidrocarburi şi la vapori de hidrocarburi. Dacă se foloseşte acoperire cu tablă de oţel neperforată sau alte materiale incombustibile (nu aluminiu) care reprezintă ultima suprafaţă fizică, această acoperire poate fi îmbinată prin ştanţare, nituire, etc.
12.9.Magaziile pentru vopsele şi magaziile pentru lichide inflamabile vor fi protejate cu o instalaţie aprobată de stingere a incendiului, care să permită echipajului să stingă focul fără a intra în încăperea respectivă.
La navele care sunt construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată:
12.9.1. Magaziile de pituri vor fi protejate prin:
12.9.1.1. o instalaţie cu dioxid de carbon, proiectată să elibereze un volum de gaz liber egal cu 40% din volumul teoretic al spaţiului protejat;
12.9.1.2. o instalaţie cu pulbere uscată, proiectată pentru cel puţin 0,5 kg pulbere/m3;
12.9.1.3. o instalaţie de pulverizare a apei sau o instalaţie cu sprinklere, proiectată pentru 5 litri/m2-min. Instalaţiile de pulverizare a apei vor fi conectate la tubulatura principală de incendiu a navei; sau
12.9.1.4. o instalaţie care asigură o protecţie echivalentă, aşa cum stabileşte ANR:
În orice caz instalaţia trebuie să poată fi pusă în funcţiune din afara încăperii protejate.
12.9.2. Dulapurile pentru lichide inflamabile trebuie protejate cu o instalaţie de stingere a incendiului corespunzătoare aprobată de ANR.
12.9.3. Pentru dulapurile care ocupă o suprafaţă de punte mai mică de 4 m2, care nu au acces spre încăperile de locuit, se poate accepta un stingător portabil cu CO2 cu o capacitate suficientă pentru a furniza un volum minim de gaz liber egal cu 40% din volumul brut al încăperii în locul unei instalaţii fixe.
Un orificiu de descărcare va fi prevăzut în dulap pentru a permite declanşarea stingătorului fără a intra în spaţiul protejat. Stingătorul de incendiu portabil cerut trebuie amplasat în imediata apropiere a deschiderii. Alternativ, un orificiu sau un racord de furtun poate fi prevăzut pentru facilitarea utilizării apei din tubulatura principală de incendiu.
SUBSECŢIUNEA 2:NAVE NOI DIN CLASELE A, B, C, ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
12.10.Grătare, aparatură pentru fiert şi prăjit:
Când sunt instalate şi folosite grătare, aparatură pentru fiert şi prăjit în spaţii din afara bucătăriei principale, ANR va impune măsuri suplimentare de siguranţă cu privire la pericolul specific de incendiu asociat cu utilizarea acestui tip de echipament.
La navele care sunt construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată, echipamentul de gătit va fi prevăzut cu următoarele:
12.10.1. o instalaţie automată sau manuală de stingere încercată conform unui standard internaţional în conformitate cu publicaţia ISO 15371:2000 referitor la instalaţiile de stins incendiul pentru protecţia echipamentului de gătit din bucătării;
12.10.2. un termostat principal şi unul de rezervă cu o alarmă care să atenţioneze utilizatorul în eventualitatea defectării oricărui termostat;
12.10.3. dispozitive pentru oprirea automată a alimentării cu energie electrică la activarea instalaţiei de stingere;
12.10.4. o alarmă care să indice funcţionarea instalaţiei de stingere în bucătăria în care echipamentul este instalat; şi
12.10.5. comenzi pentru funcţionarea manuală a instalaţiei de stingere a incendiului, care sunt afişate vizibil pentru utilizarea imediată de către echipaj.
Pe navele care sunt construite înainte de 1 ianuarie 2003, noile instalaţii pentru echipamentul de gătit vor fi în conformitate cu cerinţele din acest paragraf.
SUBSECŢIUNEA 3:NAVE NOI DIN CLASELE A, B, C ŞI D:
12.11.Punţi termice:
La implementarea măsurilor de protecţie contra incendiului, ANR va lua măsuri suplimentare în ceea ce priveşte prevenirea transferului de căldură prin punţile termice, de exemplu între punţi şi pereţi.
La navele care sunt construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată, izolaţia unei punţi sau a unui perete va fi făcută peste penetraţie, intersecţie sau punct terminal pe o distanţă de cel puţin 450 mm în cazul structurilor de oţel sau aluminiu. Dacă spaţiul este divizat cu o punte sau un perete de clasă "A" având izolaţii cu standarde diferite, izolaţia cu standardul cel mai înalt va fi continuată pe puntea sau perete cu un standard mai redus pe o distanţă de cel puţin 450 mm.
SUBSECŢIUNEA 4:NAVE NOI DIN CLASELE A, B, C ŞI D, ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
12.12.Containerele cu gaz sub presiune:
Toate containerele portabile cu gaz comprimat, lichefiat sau descompus sub presiune, care poate alimenta un incendiu posibil, trebuie puse imediat după utilizare într-un loc corespunzător, deasupra punţii pereţilor etanşi, la care există acces direct de pe o punte deschisă.
13.Planuri pentru combaterea incendiului
SUBSECŢIUNEA 5:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
13.1.Pe toate navele trebuie afişate permanent planurile generale de amenajări ale navei care să servească pentru îndrumarea ofiţerilor, arătând clar pentru fiecare punte amplasarea posturilor de comandă, diferitele zone contra incendiului limitate prin construcţii de tip "A", zonele limitate prin construcţii de tip "B" împreună cu particularităţile instalaţiilor de detectare a incendiului şi de alarmă de incendiu, instalaţiilor de sprinklere, mijloacelor de stingere a incendiului, căilor de acces la diverse compartimente, punţi etc. şi instalaţiei de ventilaţie inclusiv date referitoare la posturile de comandă a ventilatoarelor, poziţia clapetelor şi numerele de identificare ale ventilatoarelor care deservesc fiecare zonă. Alternativ, informaţiile mai sus menţionate pot fi redate sub forma unei broşuri, fiecărui ofiţer fiindu-i înmânată o copie, iar un exemplar va exista întotdeauna la bord într-un loc accesibil. Planurile şi broşurile vor fi actualizate, orice modificare fiind operată în termenul cel mai scurt posibil. Descrierile din aceste planuri şi broşuri vor fi în limba română. De asemenea va fi inclusă o traducere în limba engleză sau în limba franceză.
La navele noi din clasele B, C şi D, care sunt construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată informaţiile vor fi prevăzute cu planuri privind combaterea incendiilor şi broşuri şi simbolurile grafice care vor fi utilizate pentru planurile privind combaterea incendiilor vor fi cele prevăzute de Rezoluţiile IMO A.756(18) şi A.654(16).
13.2.Pe toate navele cu lungimea de 24 metri sau mai mare se va păstra permanent un duplicat al planurilor privind combaterea incendiilor sau a broşurii care conţine astfel de planuri, într-un ambalaj etanş vizibil marcat, amplasat în exteriorul suprastructurii pentru uzul pompierilor de pe uscat.