Secţiunea 10 - Instalaţii pentru combustibil, ulei de ungere şi alte hidrocarburi inflamabile - Norme Tehnice din 2003 PRIVIND SIGURANŢA NAVELOR MARITIME DE PASAGERI CARE NU EFECTUEAZĂ VOIAJE INTERNAŢIONALE
M.Of. 605 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 31 Ianuarie 2005
SECŢIUNEA 10:Instalaţii pentru combustibil, ulei de ungere şi alte hidrocarburi inflamabile
SUBSECŢIUNEA 1:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
10.1.Limitarea utilizării produselor petroliere drept combustibil
La utilizarea produselor petroliere drept combustibil se vor aplica următoarele limitări:
10.1.1. Cu excepţia celor altfel permise de acest paragraf, nu se va folosi nici un combustibil lichid cu un punct de inflamabilitate mai mic de 60°C.
10.1.2. Pentru generatoarele de avarie se poate folosi un combustibil lichid cu un punct de inflamabilitate nu mai mic de 43°C.
10.1.3. Sub rezerva acelor măsuri suplimentare care se consideră că sunt necesare şi cu condiţia ca temperatura ambiantă a încăperii în care este depozitat sau folosit acest combustibil să nu crească până la 10°C sub punctul de inflamabilitate al combustibilului, ANR poate permite utilizarea generală a combustibilului lichid cu un punct de inflamabilitate mai mic de 60°C dar nu mai mic de 43°C.
Pentru navele construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată combustibilul având punctul de inflamabilitate mai mic de 60°C dar nu mai mic de 43°C poate fi permis în următoarele condiţii:
10.1.3.1. tancurile de combustibil cu excepţia prevăzute în compartimentele din dublu fund vor fi amplasate în afara încăperilor de maşini de categoria A;
10.1.3.2. vor fi prevăzute dispozitive pentru măsurarea temperaturii combustibilului pe ţeava de aspiraţie a pompei de combustibil;
10.1.3.3. valvule de închidere şi/sau robineţi vor fi prevăzute pe tubulatura de intrare şi de ieşire a filtrelor de combustibil; şi
10.1.3.4. îmbinările ţevilor de tip îmbinări sudate sau îmbinări de tip circular pe con sau îmbinări de tip sferic trebuie să fie cât mai mult posibil utilizate.
Punctul de inflamabilitate al produselor petroliere va fi determinat printr-o metodă a creuzetului închis aprobată.
10.2.Instalaţii de combustibil lichid
La o navă la care este folosit combustibil lichid, instalaţiile pentru depozitarea, distribuţia şi utilizarea combustibilului lichid trebuie să fie astfel încât să asigure securitatea navei şi a persoanelor aflate la bord şi trebuie să corespundă cel puţin următoarelor prevederi:
10.2.1.1. Pe cât este posibil, părţile instalaţiei de combustibil lichid care conţin combustibil încălzit la o presiune ce depăşeşte 0,18 N/mm nu vor fi amplasate într-o poziţie mascată astfel încât defecţiunile şi scurgerile să nu poată fi imediat observate. Încăperile de maşini vor fi corespunzător iluminate în zona acestor părţi ale instalaţiei de combustibil lichid.
10.2.1.2. Prin combustibil încălzit se înţelege combustibilul a cărui temperatură după încălzire este mai mare de 60°C sau mai mare decât punctul de inflamabilitate al lui, dacă acesta este mai mic de 60°C.
10.2.2. Ventilaţia încăperilor de maşini va fi suficientă în toate condiţiile normale pentru a preveni acumularea de vapori de combustibil.
10.2.3. Pe cât este posibil, tancurile de combustibil lichid vor fi structurale şi vor fi amplasate în afara încăperilor de maşini. Dacă este necesar ca tancurile de combustibil lichid, altele decât tancurile din dublu fund, să fie situate lângă sau în interiorul încăperilor de maşini, cel puţin una din părţile lor laterale trebuie să fie adiacentă pereţilor încăperii de maşini şi trebuie să aibă de preferinţă un perete comun cu tancurile din dublu fund, iar suprafaţa peretelui comun al tancului cu încăperile de maşini trebuie să fie minimă. Dacă aceste tancuri sunt amplasate în interiorul încăperilor de maşini, ele nu trebuie să conţină combustibil lichid având un punct de inflamabilitate sub 60°C. Utilizarea tancurilor de combustibil lichid portabile nu este permisă şi va fi interzisă în încăperile de maşini.
10.2.4. Nici un tanc de combustibil lichid nu se va amplasa acolo unde scurgerile sau pierderile din acesta pot constitui un pericol prin căderea pe suprafeţe încălzite. Se vor lua măsuri în vederea prevenirii ca orice combustibil care se poate scurge sub presiune de la orice pompă, filtru sau încălzitor să intre în contact cu suprafeţele încălzite.
10.2.5. Orice tubulatură de combustibil care, dacă este avariată, ar permite scurgerea combustibilului dintr-un tanc de depozitare, decantare sau de serviciu, având capacitatea de 500 litri sau mai mare, amplasat deasupra dublului fund, va fi prevăzută cu un robinet sau o valvulă direct pe tanc care pot fi închise dintr-o poziţie sigură din afara spaţiului respectiv în caz că are loc un incendiu în spaţiul în care se află tancurile. În cazul special al deeptancurilor amplasate în tunelul liniei de arbori sau tunelul de tubulaturi sau în spaţii similare, se vor prevedea valvule pe tanc, dar în caz de incendiu închiderea să poată fi efectuată cu ajutorul unei valvule suplimentare aflată pe o ţeava sau pe ţevile din afara tunelului sau a spaţiului similar. Dacă o astfel de valvulă suplimentară este prevăzută în încăperea de maşini ea trebuie să fie acţionată dintr-o poziţie situată în afara acestui spaţiu.
Pe navele construite la 1 ianuarie 2003 sau după această dată comenzile pentru comanda de la distanţă a valvulelor pentru tancul de combustibil al generatorului de avarie vor fi amplasate separat de comenzile pentru comanda de la distanţă a altor valvule amplasate în încăperile de maşini.
10.2.6. Se vor prevedea mijloace sigure şi eficiente pentru determinarea cantităţii de combustibil lichid existentă în fiecare tanc de combustibil lichid.
SUBSECŢIUNEA 2:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D:
10.2.6.1. Tuburile de sondă nu se vor termina în vreun spaţiu în care poate apărea riscul aprinderii scurgerilor de la tubulatura de sondaj. în special, acestea nu se vor termina în încăperile pentru pasageri sau echipaj. Ca regulă generală, tuburile de sondă nu se vor termina în încăperile de maşini. Totuşi, când ANR consideră că aceste ultime cerinţe sunt impracticabile, poate permite ca tuburile de sondă să se termine în încăperile de maşini cu condiţia respectării tuturor cerinţelor care urmează:
10.2.6.1.1. în plus, va fi prevăzut un dispozitiv pentru măsurarea nivelului de hidrocarburi care va trebui să respecte cerinţele subparagrafului .2.6.2;
10.2.6.1.2. tuburile de sondă să se termine în amplasamente depărtate de pericolul de aprindere dacă nu se iau măsuri de precauţie ca de exemplu montarea de ecrane eficiente pentru a împiedica combustibilul lichid, în cazul scurgerilor prin terminaţiile tubulaturii de sondă, să intre în contact cu o sursă de aprindere;
10.2.6.1.3. tuburile de sondă să se termine cu dispozitive cu autoînchidere de obturare şi cu un robinet de diametru mic şi cu autoînchidere amplasat sub dispozitivul de obturare cu scopul confirmării lipsei combustibilului lichid înainte ca dispozitivul de obturare să fie deschis. Vor fi luate măsuri care să asigure că nici o scurgere de combustibil lichid prin robinetul de control nu implică pericol de aprindere.
SUBSECŢIUNEA 3:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
10.2.6.2. Sunt permise şi alte mijloace de determinare a cantităţii de combustibil din oricare tanc de combustibil lichid dacă aceste mijloace, ca cele descrise în subparagraful .2.6.1.1, nu necesită pătrunderea sub plafonul tancului şi asigurându-se că defectarea lor sau supraumplerea tancurilor nu va permite deversarea de combustibil.
10.2.6.3. Mijloacele prevăzute la subparagrafulul .2.6.2 vor fi menţinute în stare corespunzătoare pentru a asigura funcţionarea lor continuă şi precisă în timpul exploatării.
10.2.7. Se vor lua măsuri pentru prevenirea apariţiei suprapresiunii în orice tanc de combustibil sau în oricare parte a instalaţiei de combustibil, inclusiv în tubulatura de umplere deservită de pompele bordului. Orice valvulă de siguranţă şi tubulatură de aerisire sau de preaplin trebuie să refuleze într-un loc unde nu există riscul de incendiu sau de explozie de la scurgerile de combustibil sau de la vapori şi nu vor conduce în încăperile pentru echipaj, încăperile pentru pasageri nici în încăperile de categorie specială, încăperi de-marfă Ro-Ro închise, încăperi de maşini sau încăperi similare, aflate pe navele construite la sau după 1 ianuarie 2003.
10.2.8. Tubulatura de combustibil, valvulele şi armăturile ei trebuie să fie din oţel sau alt material aprobat, cu excepţia cazurilor când se poate permite utilizarea limitată a tubulaturii flexibile. Aceste tubulaturi flexibile şi dispozitivele de cuplare trebuie să fie din materiale rezistente la foc aprobate, cu o robusteţe adecvată.
Pentru valvulele, prevăzute pe tancurile de combustibil care sunt presurizate, pot fi acceptate oţelul şi fonta cu grafit nodular. Totuşi, valvulele din fontă turnată obişnuită pot fi acceptate în instalaţiile cu tubulaturi, unde presiunea de calcul este mai mică de 7 bar şi temperatura de calcul este mai mică de 60°C.
SUBSECŢIUNEA 4:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D:
10.2.9. Tot exteriorul tubulaturii de alimentare cu combustibil sub presiune dintre pompele de combustibil de înaltă presiune şi injectoarele de combustibil trebuie să fie protejat prin montarea ei în interiorul unei tubulaturi de protecţie capabilă să preia combustibilul în caz de avarie a conductei de înaltă presiune. O conductă cu pereţi dubli constă dintr-o conductă exterioară care încorporează conducta de combustibil de înaltă presiune, formând un ansamblu permanent. Tubulatura cu pereţi dubli trebuie să includă mijloace de colectare a scurgerilor şi va fi prevăzută cu o alarmă care să intre în funcţiune în cazul avarierii tubulaturii de combustibil.
10.2.10. Toate suprafeţele cu temperaturi de peste 220 C care pot fi atinse ca urmare a avarierii tubulaturii de combustibil trebuie să fie izolate corespunzător.
10.2.11. Tubulatura de combustibil trebuie acoperită sau protejată în alt mod corespunzător pentru a se evita pe cât posibil stropirea cu combustibil sau scurgerile de combustibil pe suprafeţe încinse, în tubulatura de admisie a aerului în maşini, sau pe alte surse de aprindere. Numărul de îmbinări în tubulatura acestor instalaţii va fi cât mai mic posibil.
SUBSECŢIUNEA 5:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D, CONSTRUITE LA 1 IANUARIE 2003 SAU DUPĂ ACEASTĂ DATĂ:
10.2.12. Tubulatura de combustibil nu va fi amplasată imediat deasupra sau în imediata apropiere a echipamentelor cu temperatura ridicată incluzând căldările, tubulatura de abur, colectoarele principale de evacuare, tobele de eşapament sau alt echipament care se cere a fi izolat. Pe cât posibil, tubulatura de combustibil va fi amplasată cât mai departe de suprafeţele încinse, instalaţiile electrice sau alte surse de aprindere şi vor fi protejate cu ecrane sau alte dispozitive de protecţie corespunzătoare pentru evitarea pulverizării sau scurgerii combustibilului pe sursele de aprindere. Numărul de îmbinări în tubulatura acestor instalaţii va fi cât mai mic posibil.
10.2.13. Componentele instalaţiei de combustibil a unui motor diesel vor fi dimensionate considerând presiunea maximă de exploatare, inclusiv orice impulsuri de presiune înaltă care sunt generate şi transmise înapoi în tubulatura de alimentare şi tubulatura de colectare a scurgerilor prin acţiunea pompelor de injecţie a combustibilului, îmbinările tubulaturii de alimentare şi de colectare vor fi construite având în vedere capacitatea lor de a preveni scurgerile de combustibil sub presiune atât în timpul exploatării cât şi după întreţinere.
10.2.14. În instalaţiile cu mai multe motoare alimentate de la aceeaşi sursă de combustibil vor fi prevăzute mijloace de separare a tubulaturii de alimentare şi a tubulaturii de colectare a scurgerilor la fiecare motor. Mijloacele de separare nu trebuie să afecteze funcţionarea celorlalte motoare şi trebuie să fie operabile dintr-o poziţie care nu trebuie să devină inaccesibilă datorită unui incendiu la oricare dintre motoare.
10.2.15. Atunci când ANR poate permite trecerea combustibilului sau a altor hidrocarburi inflamabile prin încăperi de locuit şi încăperi de serviciu, tubulatura de trecere a combustibilului sau hidrocarburilor inflamabile va fi din materiale aprobate de ANR având în vedere pericolul de incendiu.
10.2.16. Navele existente din clasa B trebuie să îndeplinească prevederile din paragrafele. 2.9 la. 2.11, nu mai târziu de 1 iulie 2003, exceptând cazul în care o împrejmuire corespunzătoare a motoarelor cu o putere de 375 kW sau mai puţin şi care au pompe de injecţie care deservesc mai mult de un injector poate fi folosită ca o alternativă la tubulatura cu pereţi dubli menţionată în paragraful. 2.9.
SUBSECŢIUNEA 6:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
10.3.Instalaţii pentru uleiul de ungere
Instalaţiile pentru depozitarea, distribuirea şi utilizarea hidrocarburilor folosite în sistemele de ungere sub presiune vor fi astfel încât să garanteze siguranţa navei şi a persoanelor de la bord, şi aceste instalaţii din încăperile de maşini trebuie să corespundă cel puţin cu prevederile subparagrafelor .2.1, .2.4, .2.5, .2.6, .2.7, .2.8, .2.10 şi .2.11, exceptând faptul că:
10.3.1. aceasta nu elimină folosirea vizoarelor de sticlă în instalaţiile de ungere cu condiţia ca încercările lor să dovedească ca au un grad adecvat de rezistentă la foc. Dacă se folosesc vizoare din sticlă, tubulatura trebuie să fie prevăzută cu valvule la ambele capete. Valvula de la capătul inferior al ţevii trebuie să fie de tipul cu autoînchidere;
10.3.2. tubulatura de sondă poate să fie autorizată în încăperile de maşini; cerinţele subparagrafelor .2.6.1.1 şi .2.6.1.3 pot să nu fie aplicate cu condiţia ca tuburile de sondă să fie prevăzute cu mijloace corespunzătoare de închidere.
Pentru navele construite la 1 ianuarie 2003 şi după această dată prevederile paragrafului 10.2.5 trebuie aplicate de asemenea şi tancurilor de ulei de ungere cu excepţia celor având capacitatea mai mică de 500 litri, tancurilor de rezervă pe care valvulele sunt închise în timpul exploatării normale a navei sau acolo unde se consideră că o manevră neintenţionată a valvulei de închidere de pe tancul de ulei de ungere ar pune în pericol funcţionarea în siguranţă a maşinilor principale de propulsie şi maşinilor auxiliare esenţiale.
10.4.Instalaţii pentru alte hidrocarburi inflamabile
Instalaţiile pentru depozitarea, distribuirea şi utilizarea altor hidrocarburi inflamabile utilizate sub presiune în instalaţii de transmisie a puterii, instalaţii de comandă şi de acţionare şi instalaţii de încălzire trebuie să fie astfel încât să asigure siguranţa navei şi a persoanelor aflate la bord. în zonele unde se află surse de aprindere, aceste instalaţii trebuie să corespundă cel puţin prevederilor paragrafelor. 2.4, .2.6,.2.10 şi .2.11 şi celor ale paragrafelor .2.7 şi .2.8 în ceea ce priveşte rezistenţa şi construcţia.
10.5.Încăperi de maşini periodic nesupravegheate
În plus faţă de cerinţele .1 până la .4.- instalaţiile de combustibil şi ulei de ungere trebuie să îndeplinească următoarele:
10.5.1. Dacă tancurile de combustibil de serviciu sunt umplute automat sau prin comandă de la distanţă, se vor prevedea dispozitive pentru prevenirea scurgerilor datorate supraîncărcării. Alt echipament care tratează automat lichidele inflamabile de exemplu purificatoarele de combustibil, care, pe cât posibil, vor fi instalate într-o încăpere special rezervată pentru purificatoarele şi încălzitoarele respective, va fi prevăzut cu mijloace de prevenire a scurgerilor datorate supraîncărcării;
10.5.2. Dacă tancurile de combustibil de serviciu sau tancurile de decantare sunt prevăzute cu instalaţii de încălzire, se va prevedea o alarmă pentru temperatură înaltă dacă punctul de inflamabilitate al combustibilului poate fi depăşit.
10.6.Interzicerea transportului de hidrocarburi inflamabile în tancurile din picul prova
Combustibilul lichid, uleiul de ungere şi alte hidrocarburi inflamabile nu vor fi transportate în tancurile din picul prova.