Secţiunea 6 - Instalaţia de guvernare - Norme Tehnice din 2003 PRIVIND SIGURANŢA NAVELOR MARITIME DE PASAGERI CARE NU EFECTUEAZĂ VOIAJE INTERNAŢIONALE
M.Of. 605 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 31 Ianuarie 2005
SECŢIUNEA 6:Instalaţia de guvernare
NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
6.1.Fiecare navă va fi prevăzută cu o instalaţie principală şi auxiliară de guvernare eficiente. Instalaţia de guvernare principală şi instalaţia de guvernare auxiliară vor fi dispuse astfel încât defectarea uneia dintre ele să nu determine nefuncţionarea celeilalte.
6.2.Instalaţia de guvernare principală şi axul cârmei dacă este prevăzut trebuie:
6.2.2.1.să fie de o rezistenţă adecvată şi să poată guverna nava la viteza maximă de serviciu de marş înainte, şi să fie proiectate astfel încât să nu fie distruse la viteza maximă de serviciu de marş înapoi;
6.2.2.2.să poată asigura manevra de trecere a cârmei de la 35° dintr-un bord la 35° în celălalt bord, cu nava la pescajul maxim şi viteza maximă de serviciu de marş înainte şi, de asemenea, în aceleaşi condiţii, de la 35° dintr-un bord la 30° în celălalt bord în cel mult 28 secunde;
6.2.2.3.să fie acţionată de o sursă de energie în măsura în care este necesar pentru îndeplinirea cerinţelor paragrafului .2.2.2 şi, în orice caz când un ax de cârmă cu un diametru mai mare de 120 mm la zona echei, excluzând întărirea pentru navigaţia printre gheţuri, este cerut pentru a se respecta prevederile paragrafului .2.2.1.
6.3.Dacă este prevăzută, instalaţia de guvernare auxiliară trebuie:
6.3.1.să aibă o rezistenţă adecvată şi să poată guverna nava la viteza de navigabilitate şi să poată fi pusă rapid în funcţiune în caz de avarie;
6.3.2.să asigure manevra de trecere a cârmei de la 15° dintr-un bord la 15° în celălalt bord în cel mult 60 secunde, nava având pescajul maxim şi jumătate din viteza sa maximă de serviciu de marş înainte sau viteza de 7 noduri, care dintre acestea este mai mare; şi
6.3.3.să fie acţionată de o sursă de energie în măsura în care este necesar pentru îndeplinirea cerinţelor alineatului .3.2 şi, în oricare caz când axul cârmei are un diametru mai mare de 230 mm la zona echei, excluzând întărirea în cazul navigaţiei printre gheţuri.
NAVE NOI DIN CLASELE B, C, ŞI D:
6.4.Agregatele de forţă ale instalaţiei de guvernare trebuie:
6.4.1.să fie dispuse astfel încât să pornească din nou automat atunci când este restabilită alimentarea cu energie după o avarie; şi
6.4.2.să poată fi puse în funcţiune dintr-un loc aflat pe puntea de navigaţie. în cazul unei eventuale întreruperi a alimentării cu energie a oricărui agregat de forţă al instalaţiei de guvernare, se va da o alarmă sonoră şi vizuală pe puntea de navigaţie.
NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
6.5.Dacă instalaţia de guvernare principală cuprinde două sau mai multe agregate de forţă identice, nu este necesară să fie prevăzută o instalaţie de guvernare auxiliară, cu condiţia ca:
6.5.1.instalaţia de guvernare principală să poată acţiona cârma conform alineatului .2.2, în timp ce oricare dintre agregatele de forţă este scos din funcţiune;
6.5.2.instalaţia de guvernare principală să fie dispusă astfel încât după o singură avariere a tubulaturii sale sau a unuia dintre agregatele de forţă, defectul să poată fi izolat astfel încât capacitatea de guvernare să fie menţinută sau redobândită rapid.
NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D:
6.6.Comanda instalaţiei de guvernare va fi prevăzută:
6.6.1.pentru instalaţia de guvernare principală, atât pe puntea de navigaţie cât şi în compartimentul maşinii de cârmă;
6.6.2.dacă instalaţia de guvernare principală este amplasată în conformitate cu paragraful .4, cu două sisteme independente de comandă, ambele fiind acţionate de pe puntea de navigaţie. Aceasta nu cere dublarea timonei sau a manetei de guvernare. Dacă sistemul de comandă constă dintr-un servo-motor hidraulic, nu este necesară prevederea unui al doilea sistem independent;
6.6.3.pentru instalaţia de guvernare auxiliară, în compartimentul maşinii cârmei şi, dacă este acţionată de o sursă de energie, va fi de asemenea acţionată de pe puntea de navigaţie şi va fi independentă de sistemul de comandă pentru instalaţia de guvernare principală.
6.7.Fiecare sistem de comandă pentru instalaţia principală şi auxiliară de guvernare acţionat de pe puntea de navigaţie trebuie să respecte următoarele:
6.7.1.dacă este electric, va fi deservit de propriul său circuit alimentat separat de la circuitul de forţă a instalaţiei de guvernare, dintr-un loc din interiorul compartimentului maşinii cârmei, sau direct de la barele tabloului de distribuţie care alimentează acel circuit de forţă al instalaţiei de guvernare, într-un punct de pe tabloul de distribuţie adiacent alimentării circuitului de forţă al instalaţiei de guvernare;
6.7.2.în compartimentul maşinii cârmei se vor prevedea mijloace pentru deconectarea de la instalaţie de guvernare pe care o deserveşte a oricărui sistem de comandă acţionat de pe puntea de navigaţie;
6.7.3.sistemul trebuie să poată fi pus în funcţiune dintr-un loc de pe puntea de navigaţie;
6.7.4.în cazul unei avarii a alimentării cu energie electrică a sistemului de comandă, se va da pe puntea de navigaţie o alarmă vizuală şi sonoră; şi
6.7.5.se va prevedea protecţia împotriva scurtcircuitului numai pentru circuitele de alimentare a sistemului de comandă a instalaţiei de guvernare.
6.8.Circuitele electrice de forţă şi sistemele de comandă ale instalaţiei de guvernare cu componentele lor, cablurile şi tubulaturile prevăzute de această regulă şi de regula 7 vor fi separate, în măsura în care este posibil, pe toată lungimea lor.
6.9.Se va prevedea un mijloc de comunicare între puntea de navigaţie şi compartimentul maşinii cârmei sau posturile de guvernare alternative.
6.10.Poziţia unghiulară a cârmei va fi:
6.10.1. indicată pe puntea de navigaţie, dacă instalaţia de guvernare este acţionată de o sursă de energie. Indicarea unghiului cârmei va fi independentă de sistemul de comandă a instalaţiei de guvernare;
6.10.2. reprodusă în compartimentul maşinii cârmei.
6.11.Instalaţia de guvernare acţionată hidraulic va fi prevăzută cu:
6.11.1. mijloace pentru menţinerea purităţii fluidului hidraulic, având în considerare tipul şi construcţia instalaţiei hidraulice;
6.11.2. o alarmă pentru nivel scăzut pentru fiecare rezervor de fluid hidraulic în vederea indicării din timp a scurgerilor de fluid hidraulic. Se vor prevedea alarme sonore şi vizuale pe puntea de navigaţie şi în compartimentul de maşini, unde pot fi imediat observate şi
6.11.3. un tanc fix de depozitare având capacitate suficientă pentru a reîncărca cel puţin un sistem de acţionare de forţă, inclusiv rezervorul, când se cere ca instalaţia principală de guvernare să fie acţionată de o sursă de energie. Tancul de depozitare va fi permanent conectat la tubulatură în aşa fel încât instalaţiile hidraulice să poată fi imediat reîncărcate de la un punct din compartimentul maşinii cârmei şi va fi prevăzut cu dispozitive de măsurare a conţinutului.
6.12.Compartimentele pentru instalaţia de guvernare trebuie să fie:
6.12.1. uşor accesibile şi, pe cât posibil, separate de spaţiile de maşini; şi
6.12.2. prevăzute cu amenajări corespunzătoare care să asigure accesul pentru lucru la maşina cârmei şi la comenzi. Aceste amenajări trebuie să includă balustrade şi grătare sau alte suprafeţe antiderapante care să asigure condiţii de lucru adecvate în eventualitatea scurgerilor de fluid hidraulic.