Secţiunea 12 - Comenzile maşinilor - Norme Tehnice din 2003 PRIVIND SIGURANŢA NAVELOR MARITIME DE PASAGERI CARE NU EFECTUEAZĂ VOIAJE INTERNAŢIONALE

M.Of. 605 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 31 Ianuarie 2005
SECŢIUNEA 12:Comenzile maşinilor
SUBSECŢIUNEA 1:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D:
12.1.Maşinile principale şi auxiliare esenţiale pentru propulsia şi siguranţa navei vor fi prevăzute cu mijloace eficiente pentru funcţionarea şi comanda lor.
12.2.Dacă este prevăzută comanda de la distanţă a maşinilor de pe puntea de navigaţie şi se intenţionează dotarea cu personal a încăperilor de maşini, se vor aplica următoarele:
12.2.1. viteza, direcţia de împingere şi, dacă este posibil, pasul elicei, vor fi integral controlate de pe puntea de navigaţie în toate condiţiile de navigaţie, inclusiv de manevră;
12.2.2. comanda de la distanţă va fi efectuată, pentru fiecare elice independentă, printr-un dispozitiv de comandă astfel conceput şi construit încât funcţionarea sa să nu necesite o atenţie specială pentru funcţionarea părţilor mecanismului. Dacă mai multe elice sunt concepute să funcţioneze simultan, ele pot fi comandate de un dispozitiv de comandă;
12.2.3. maşina principală de propulsie va fi prevăzută cu un dispozitiv de oprire în caz de avarie situat pe puntea de navigaţie care trebuie să fie independent de sistemul de comandă de pe puntea de navigaţie;
12.2.4. comenzile maşinii de propulsie de pe puntea de navigaţie trebuie indicate în postul central de comandă a maşinii principale sau la postul de manevră, după cum este oportun;
12.2.5. comanda de la distanţă a maşinii de propulsie trebuie să fie posibilă numai dintr-un singur post odată; în astfel de posturi sunt permise poziţii de comandă interconectate. în fiecare post trebuie să existe un indicator care să arate din care post este comandată maşina de propulsie. Transferul comenzii între puntea de navigaţie şi încăperile de maşini trebuie să fie posibil numai în încăperea de maşini sau în postul central de comandă a maşinii principale. Acest sistem va include dispozitive de prevenire a unei modificări importante a împingerii elicei atunci când are loc transferul comenzii de la un loc la altul;
12.2.6. trebuie să existe posibilitatea de a comanda local maşina de propulsie chiar şi în cazul unei defecţiuni în orice parte a sistemului de comandă de la distanţă;
12.2.7. sistemul de comandă de la distanţă va fi astfel conceput încât în cazul defectării sale să fie dată o alarmă. Turaţia prestabilită şi sensul de rotaţie al elicei trebuie să fie menţinute până când comanda locală va intra în funcţiune;
12.2.8. se vor prevedea indicatoare pe puntea de navigaţie pentru:
12.2.8.1. turaţia elicei şi sensul de rotaţie în cazul elicei cu pas fix;
12.2.8.2. turaţia elicei şi poziţia pasului în cazul elicelor cu pas reglabil;
12.2.9. se va prevedea o alarmă pe puntea de navigaţie şi în încăperea de maşini pentru a indica presiunea minimă a aerului de pornire care va fi reglată la un nivel care să permită operaţiunile de pornire ulterioară a maşinii principale. Dacă sistemul de comandă de la distanţă al instalaţiei de propulsie este proiectat pentru pornire automată, va fi limitat numărul de încărcări consecutive automate care nu reuşesc să producă pornirea în vederea asigurării unei presiuni suficiente a aerului de pornire pentru pornirea locală.
12.3.Dacă maşina principală de propulsie şi instalaţiile aferente, inclusiv sursele electrice principale de alimentare, sunt prevăzute cu diferite nivele de comandă automată sau de comandă de la distanţă şi se află sub supraveghere manuală continuă de la un post central de comandă, instalaţiile şi comenzile vor fi proiectate, dotate şi montate astfel încât funcţionarea maşinii să fie cât mai sigură şi eficientă, ca şi cum ar fi sub supraveghere directă; în acest scop regulile de la II-1/E/1 până la II-1/E/5 se vor aplica corespunzător. Se va acorda o atenţie specială protejării unor astfel de spaţii împotriva incendiului şi inundării.
12.4.În general, pornirea automată, sistemele de acţionare şi comandă vor include prevederi pentru scurtcircuitarea prin comandă manuală a comenzilor automate. Defectarea oricărei părţi a acestor sisteme nu trebuie să împiedice scurtcircuitarea manuală.
SUBSECŢIUNEA 2:NAVE DIN CLASELE B, C ŞI D CONSTRUITE LA 1 IANUARIE 2003 SAU DUPĂ ACEASTĂ DATĂ:
1 la 4 cu următoarele modificări:
12.4.1. paragraful 1 este înlocuit de următorul:
"1. Maşinile principale şi auxiliare esenţiale pentru propulsia, comanda şi siguranţa navei vor fi prevăzute cu mijloace eficiente pentru funcţionarea şi comanda lor. Toate instalaţiile de comandă esenţiale pentru propulsia, comanda şi siguranţa navei vor fi independente sau concepute astfel încât o defecţiune într-o instalaţie să nu afecteze funcţionarea altei instalaţii".
12.4.2. în paragraful 2, cuvintele "şi se intenţionează dotarea cu personal a încăperilor de maşini" sunt anulate.
12.4.3. prima frază a paragrafului 2.2 este înlocuită de următoarea:
"2.2.comanda va fi efectuată printr-un singur dispozitiv de comandă pentru fiecare elice independentă cu îndeplinirea automată a tuturor funcţiilor asociate incluzând, unde este necesar, mijloace pentru prevenirea supraîncărcării maşinilor de propulsie".
12.4.4. paragraful 2.4 este înlocuit de următorul:
"2.4 comenzile maşinilor de propulsie de pe puntea de navigaţie vor fi indicate în postul principal de comandă maşini şi la postul manevră".
12.4.5. o nouă frază va fi adăugată la sfârşitul paragrafului 2.6 care va fi citită după cum urmează:
"Trebuie de asemenea să existe posibilitatea de a comanda maşinile auxiliare, esenţiale pentru propulsia şi siguranţa navei, la sau în apropierea maşinilor respective"; şi
12.4.6. paragrafele 2.8, 2.8.1 şi 2.8.2 sunt înlocuite de următoarele:
"2.8 se vor prevedea indicatoare pe puntea de navigaţie, în postul principal de comandă maşini şi la postul manevră pentru:
2.8.1.turaţia elicei şi sensul de rotaţie în cazul elicei cu pas fix;
2.8.2.turaţia elicei şi poziţia pasului în cazul elicelor cu pas reglabil."