Secţiunea 8 - Stabilitatea navelor în condiţii de avarie - Norme Tehnice din 2003 PRIVIND SIGURANŢA NAVELOR MARITIME DE PASAGERI CARE NU EFECTUEAZĂ VOIAJE INTERNAŢIONALE

M.Of. 605 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 31 Ianuarie 2005
SECŢIUNEA 8:Stabilitatea navelor în condiţii de avarie
SUBSECŢIUNEA 1:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
8.1.1.În toate situaţiile de exploatare va trebui să se prevadă o stabilitate suficientă a navei intacte, astfel încât nava să reziste stadiului final de inundare a oricărui compartiment principal care este cerut în limitele lungimii inundabile.
8.1.2.Dacă două compartimente principale adiacente sunt separate printr-un perete în baionetă, conform prevederilor regulii 7.6.1, stabilitatea în stare intactă trebuie să fie astfel încât nava să reziste în situaţia inundării acestor două compartimente adiacente.
8.1.3.Dacă factorul de compartimentare cerut este de 0,50, stabilitatea în starea intactă trebuie să fie astfel încât nava reziste în situaţia inundării a oricărei perechi de compartimente adiacente.
8.2.1.Cerinţele subparagrafului .1 vor fi determinate prin calcule, în conformitate cu paragrafele .3,.4 şi .6, ţinându-se seama de proporţiile şi caracteristicile de bază ale navei, precum şi de amplasarea şi configuraţia compartimentelor avariate. Pentru aceste calcule se va considera nava în cele mai defavorabile condiţii de exploatare sub aspectul stabilităţii.
8.2.2.Când se intenţionează să se instaleze punţi, bordaje duble sau pereţi longitudinali suficient de etanşi pentru a limita pătrunderea apei, trebuie să se acorde în calcule o atenţie corespunzătoare acestor restricţii.
SUBSECŢIUNEA 2:NAVE NOI DIN CLASELE B, C, ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE RO-RO/PASAGER DIN CLASA B ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B CARE NU SUNT RO-RO/PASAGER CONSTRUITE LA 29 APRILIE 1990 SAU DUPĂ ACEASTĂ DATĂ:
8.2.3.Stabilitate cerută în condiţii finale după avarie şi după redresare, dacă este prevăzută, se va determina după cum urmează:
8.2.3.1.Diagrama braţelor de redresare reziduale pozitive va avea o extindere minimă de 15° dincolo de unghiul de echilibru. Aceasta extindere poate fi redusă la un minim de 10°, în cazul în care zona de sub braţele de redresare reziduale este aceea specificată în subparagraful .2.3.2 înmulţită cu factorul 15/ extindere, iar extinderea respectivă este exprimată în grade.
8.2.3.2.Aria de sub diagrama braţelor de redresare va fi de cel puţin 0,015 metri-radiani măsurat de la unghiul de echilibru până la cel mai mic dintre următoarele unghiuri:
8.2.3.2.1. unghiul la care se produce inundarea progresivă;
8.2.3.2.2. 22° (măsurat de la poziţia cu nava neînclinată) în cazul unui singur compartiment inundat, sau 27° (măsurat de la poziţia cu nava neînclinată) în cazul inundării simultane a două compartimente adiacente.
8.2.3.3.Un braţ de redresare reziduală se va obţine în limitele porţiunii cu stabilitate pozitivă, ţinându-se seama de cel mai mare din următoarele momente de înclinare datorate:
8.2.3.3.1. aglomerării tuturor pasagerilor într-un bord;
8.2.3.3.2. lansării într-un bord a tuturor ambarcaţiunilor de salvare prevăzute cu instalaţii de lansare, complet încărcate;
8.2.3.3.3. presiunii vântului:
calculându-se cu formula:
Totuşi, în nici un caz, acest braţ de redresare nu va fi mai mic de 0,10 metri.
8.2.3.4.Pentru calculul momentelor de înclinare din paragraful .2.3.3 se vor face următoarele ipoteze:
8.2.3.4.1. Momentul datorat aglomerării pasagerilor:
8.2.3.4.1.1.1. 4 persoane pe metru pătrat;
8.2.3.4.1.1.2. o masă de 75 kg pentru fiecare pasager;
8.2.3.4.1.1.3. pasagerii vor fi distribuiţi în zonele de punte disponibile, într-unui din bordurile navei, pe punţile în care se află locurile de apel şi în aşa fel încât ei să producă cel mai defavorabil moment de înclinare.
8.2.3.4.2. Momentul datorat lansării tuturor ambarcaţiunilor de salvare care sunt prevăzute cu instalaţii de lansare, complet încărcate, dintr-un bord:
8.2.3.4.2.2.1. toate bărcile de salvare şi bărcile de urgenţă amplasate în bordul în care s-a înclinat nava după ce a avut loc avaria, se consideră că vor fi rabătute în afara bordului complet încărcate şi pregătite pentru coborâre.
8.2.3.4.2.2.2. pentru bărcile de salvare care sunt prevăzute a fi lansate complet încărcate de pe poziţia de amplasare a lor, se va lua în considerare momentul de înclinare maxim din timpul lansării.
8.2.3.4.2.2.3. o plută de salvare prevăzută cu instalaţie de lansare, complet încărcată, ataşată la fiecare gruie din bordul în care s-a înclinat nava după ce a avut loc avaria, se consideră rabătută în afara bordului şi pregătită pentru coborâre;
8.2.3.4.2.2.4. se consideră că persoanele care nu se află în mijloacele de salvare care sunt rabătute în afara bordului nu creează nici un moment suplimentar de înclinare sau de redresare.
8.2.3.4.2.2.5. mijloacele de salvare situate în bordul opus bordului în care s-a înclinat nava, se vor considera pe poziţia de amplasare.
8.2.3.4.3. Momente datorate presiunii vântului:
8.2.3.4.3.3.1. _
- clasa B: se va aplica o presiune a vântului de 120 N/m2;
- clasele C şi D: se va aplica o presiune a vântului de 80 N/m2;
8.2.3.4.3.3.2. aria aplicabilă va fi proiecţia ariei laterale a navei deasupra liniei de plutire care corespunde condiţiei intacte;
8.2.3.4.3.3.3. braţul momentului va fi distanţa verticală de la un punct situat la jumătatea pescajului corespunzător condiţiei intacte la centrul de greutate al ariei laterale.
8.2.4.Când apar situaţii de inundare progresivă majore, adică în momentul în care se produce o reducere rapidă a braţului de redresare de 0,04 metri sau mai mult, curba braţului de redresare va fi considerată ca terminată la unghiul la care se produce inundarea progresivă, iar extinderea şi suprafaţa la care se face referire la punctele .2.3.1. şi .2.3.2. trebuie să fie măsurate până la acest unghi.
8.2.5.În cazul în care inundarea progresivă este limitată astfel încât nu continuă fără a se atenua şi cauzează, o reducere uşoară, acceptabilă, a braţului de redresare cu mai puţin de 0,04 metri, restul curbei va fi parţial redus, presupunându-se că spaţiul inundat progresiv este inundat de la început.
8.2.6.În stadiile intermediare de inundare, braţul maxim de redresare va fi de cel puţin 0,05 metri şi extinderea porţiunii pozitive a braţelor de redresare va fi de cel puţin 7. În toate cazurile, numai o singură spărtură în corp şi o singură suprafaţă liberă sunt necesare să fie luate în considerare în calcul.
SUBSECŢIUNEA 3:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
8.3.Pentru calculul stabilităţii navei avariate, se vor adopta în general, următoarele permeabilităţi de volum şi suprafaţă:

Spaţii

Permeabilitate

Destinate mărfii sau proviziilor

60%

Ocupate de cabine

95%

Ocupate de maşini

85%

Destinate lichidelor

0 sau 95% (*)

(*) Se adoptă valoarea care corespunde celor mai severe condiţii.

Se vor adopta valori mai mari pentru permeabilităţile de suprafaţă pentru spaţiile care, fiind în apropierea plutirii de avarie, nu conţin un număr mare de încăperi de locuit sau de maşini, precum şi pentru spaţiile care nu sunt în general ocupate de o cantitate importantă de marfa sau de provizii.
8.4.Dimensiunile avariei ipotetice vor fi următoarele:
8.4.1.extinderea pe lungime: 3,0 metri plus 3 % din lungimea navei, sau 11,0 metri sau 10 % din lungimea navei, adoptându-se valoarea care este mai mică;
8.4.2.extinderea transversală (măsurată de la suprafaţa interioară a bordajului exterior, perpendicular pe planul diametral al navei la nivelul liniei de încărcare maximă de compartimentare): o cincime din lăţimea navei; şi
8.4.3.extinderea pe verticală: de la linia de bază în sus, nelimitat;
8.4.4.dacă o avarie de dimensiuni mai mici decât cele indicate în paragrafele .4.1,.4.2 şi .4.3, ar conduce la urmări mai grave în ceea ce priveşte înclinarea transversală sau reducerea înălţimii metacentrice, aceasta avarie trebuie adoptată în calcule.
8.5.Inundarea asimetrică va fi redusă la minimum, cu ajutorul unor mijloace eficiente. Când este necesar să se corecteze unghiuri mari de înclinare transversală, mijloacele adoptate pentru echilibrare vor fi, pe cât posibil, automate, dar în toate cazurile în care se prevăd comenzi pentru dispozitivele de echilibrare transversală, manevra acestora trebuie să se poată face dintr-un punct situat deasupra punţii pereţilor etanşi. Pentru navele noi din clasele B, C şi D, unghiul maxim de înclinare după inundare dar înainte de echilibrare, nu va depăşi 15. Dacă sunt cerute dispozitive de echilibrare transversală, timpul de echilibrare nu trebuie să depăşească 15 minute. Comandantul navei va primi informaţiile necesare privind folosirea dispozitivelor de echilibrare.
8.6.Nava, în situaţia finală de după avarie, iar în cazul inundării asimetrice, după echilibrare, va trebui să corespundă următoarelor condiţii:
8.6.1.În caz de inundare simetrică înălţimea metacentrică reziduală pozitivă, calculată prin metoda deplasamentului constant, trebuie să fie de cel puţin 50 mm;
8.6.2a. dacă nu se prevede altfel în paragraful 6.2b, în caz de inundare asimetrică, unghiul de înclinare transversală în cazul inundării unui compartiment nu va depăşi 7° pentru navele din clasa B (noi sau existente) şi 12° pentru navele noi din clasele C şi D (noi).
Pentru inundarea simultană a două compartimente adiacente, se poate permite o înclinare de 12° pentru navele existente şi noi din clasa B, cu condiţia ca factorul de compartimentare să nu fie mai mare de 0,50, în partea inundată a navei;
8.6.2b. pentru navele existente din clasa B care nu sunt nave Ro-Ro/pasager, construite înainte de 29 aprilie 1990, în cazul unei inundări asimetrice, unghiul nu va depăşi 7°, cu excepţia acelor cazuri excepţionale în care ANR poate permite o înclinare suplimentară datorată unui moment de asimetrie, dar în nici un caz unghiul de înclinare nu trebuie să depăşească 15°.
8.6.3.În nici un caz linia de supraimersiune nu trebuie să fie imersată în stadiul final de inundare. Dacă se consideră că linia de supraimersiune ar putea să fie imersată într-un stadiu intermediar al inundării, ANR poate cere toate studiile şi aranjamentele pe care le va considera necesare pentru siguranţa navei.
8.7.Comandantul navei va primi toate datele necesare pentru a menţine, în condiţii de exploatare, o stabilitate a navei în stare intactă suficientă pentru a-i permite acesteia să facă faţă oricărei situaţii critice de avarie. în cazul navelor care necesită inundarea pentru echilibrare, comandantul navei va fi informat asupra condiţiilor de stabilitate pe care se bazează calculele de înclinare transversală, fiind avertizat că nava s-ar putea înclina excesiv de mult în cazul unei avarii dacă se află în condiţii mai puţin favorabile.
8.8.Pentru ca datele menţionate în paragraful .7 să poată permite comandantului menţinerea unei stabilităţi a navei în stare intactă suficientă, acestea vor include informaţii ce indică cota maximă admisă a centrului de greutate al navei deasupra chilei (KG), sau, alternativ, înălţimea metacentrică minimă admisă (GM) pentru un domeniu de pescaje sau deplasamente suficient pentru a include toate condiţiile de serviciu. Informaţiile vor arăta influenţa diverselor asiete luând în considerare limitele operaţionale.
8.9.Fiecare navă va avea scări de pescaj marcate clar la prova şi la pupa. în cazul în care scările de pescaj nu sunt amplasate într-un loc unde pot fi citite cu uşurinţă, sau restricţiile operaţionale pentru o anumită activitate fac dificilă citirea mărcilor de pescaj, atunci nava va fi dotată cu un sistem de indicare a pescajului fiabil cu ajutorul căruia pot fi determinate pescajele la prova şi la pupa.
8.10.La terminarea încărcării navei şi înainte de plecarea acesteia, comandantul va determina asieta şi stabilitatea navei şi, de asemenea, va stabili şi înregistra dacă nava îndeplineşte criteriile de stabilitate din regulile relevante. Determinarea stabilităţii navei se va face întotdeauna prin calcul. Se poate folosi în acest scop un computer electronic pentru încărcare şi stabilitate sau un mijloc echivalent.
8.11.Nici un fel de derogări de la cerinţele pentru stabilitate în caz de avarie nu vor putea fi acordate de către ANR, dacă nu este dovedit că în orice condiţii de exploatare înălţimea metacentrică a navei în stare intactă, necesară pentru a face faţă acestor cerinţe, este foarte mare pentru respectivele condiţii.
8.12.Derogări de la cerinţele pentru stabilitate în condiţii de avarie se vor acorda numai în cazuri excepţionale şi numai în condiţiile în care ANR apreciază că proporţiile, aranjamentele şi alte caracteristici ale navei, care pot a fi practic şi raţional adoptate în circumstanţe speciale, sunt cele mai favorabile posibil pentru stabilitate după avarie.