Secţiunea 13 - Deschideri în pereţi etanşi - Norme Tehnice din 2003 PRIVIND SIGURANŢA NAVELOR MARITIME DE PASAGERI CARE NU EFECTUEAZĂ VOIAJE INTERNAŢIONALE
M.Of. 605 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 31 Ianuarie 2005
SECŢIUNEA 13:Deschideri în pereţi etanşi
SUBSECŢIUNEA 1:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
13.1.Numărul deschiderilor practicate în pereţii etanşi va fi redus la minimum compatibil cu proiectul şi buna exploatare a navei; aceste deschideri vor fi prevăzute cu mijloace de închidere eficace.
13.2.1. Dacă pereţii etanşi de compartimentare sunt traversaţi de tubulaturi, scurgeri, cabluri electrice, etc., se vor lua măsuri care să asigure menţinerea integrităţii etanşeităţii acestor pereţi.
13.2.2. Pe pereţii etanşi de compartimentare nu se permit valvule, dacă acestea nu fac parte dintr-o instalaţie cu tubulaturi.
13.2.3. Plumbul sau alte materiale sensibile la căldură nu vor fi utilizate pentru instalaţiile care traversează pereţii etanşi de compartimentare, dacă deteriorarea acestor instalaţii ar compromite, în caz de incendiu, menţinerea integrităţii etanşeităţii pereţilor.
13.3.1. Nu se admit nici un fel de uşi, guri de vizitare sau deschideri de acces:
13.3.1.1. în peretele de coliziune, sub linia de supraimersiune;
13.3.1.2. în pereţii transversali etanşi ce separă o magazie de marfă de o altă magazie de marfa cu excepţia celor prevăzute în paragraful 10.1 şi în regula 14.
13.3.2. Exceptând cazurile prevăzute în paragraful .3.3 peretele de coliziune poate fi traversat sub linia de supraimersiune de cel mult un tub pentru scurgerea lichidului în picul prova, cu condiţia ca acest tub să fie prevăzut cu o valvulă de închidere cu şurub, comandată dintr-un punct situat deasupra punţii pereţilor etanşi şi având corpul fixat pe peretele de coliziune în interiorul picului prova. Totuşi, se poate permite montarea acestei valvule în partea din pupa a peretelui de coliziune, cu condiţia ca valvula să fie uşor accesibilă în orice condiţii de exploatare şi ca spaţiul în care se află să nu fie o încăpere de marfa.
13.3.3. Dacă picul prova este împărţit pentru a prelua două feluri de lichide, peretele de coliziune poate să fie traversat sub linia de supraimersiune de două tuburi, fiecare din ele satisfăcând condiţiile din paragraful .3.1 numai dacă nu există altă alternativă pentru instalarea celui de al doilea tub şi că, ţinând seama de compartimentarea suplimentară prevăzută în picul prova, se menţine siguranţa navei.
13.4.În spaţiile care conţin maşinile principale şi auxiliare de propulsie, inclusiv căldările care servesc necesităţilor de propulsie, în fiecare perete transversal principal etanş se poate monta nu mai mult de o uşă, în afară de uşile de la tunelurile liniilor de arbori. Dacă există două sau mai multe linii de arbori, tunelurile trebuie legate prin intermediul unei pasaj de comunicaţie. Va fi numai o singură uşă între compartimentul maşinilor şi tunelul arborilor în care sunt doi arbori sau numai două uşi acolo unde există mai mult de doi arbori. Toate aceste uşi vor fi de tipul glisant şi vor fi astfel dispuse încât pragurile să fie cât mai înălţate posibil. Vinciul manual pentru acţionarea acestor uşi de deasupra punţii pereţilor etanşi trebuie să fie situat în afara spaţiului compartimentului de maşini.
13.5.1. NAVE EXISTENTE DIN CLASELE B ŞI NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D CU LUNGIMEA MAI MICĂ DE 24 METRI:
Uşile etanşe vor fi de tipul glisant sau pivotante sau de tipuri echivalente. Uşile plate asigurate prin bolţuri şi uşile cu închidere prin cădere liberă sau acţionate cu contragreutate nu sunt permise.
NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D CU LUNGIMEA DE 24 METRI SAU MAI MARE:
Uşile etanşe, cu excepţia celor prevăzute în paragraful 10.1 sau regula 14, vor fi de tipul glisant acţionate de o sursă de energie în conformitate cu cerinţele de la paragraful 7, capabile să fie închise simultan de la consola centrală de acţionare situată pe puntea de navigaţie, în cel mult 60 de secunde cu nava în poziţie neînclinată.
13.5.2. NAVE EXISTENTE DIN CLASELE B ŞI NAVE NOI DIN CLASA B, C ŞI D CU LUNGIMEA MAI MICĂ DE 24 METRI:
Uşile glisante pot fi:
- fie numai acţionate manual, sau
- acţionate de o sursă de energie şi manual.
NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D CU LUNGIMEA DE 24 METRI SAU MAI MARE:
La navele la care numărul total de uşi etanşe nu este mai mare de două şi aceste uşi sunt situate în spaţiul compartimentului maşini sau în pereţi etanşi care delimitează acest spaţiu, ANR poate permite ca aceste două uşi să fie numai cu acţiune manuală. Dacă sunt montate uşi glisante cu acţionare manuală, acestea vor fi închise înainte ca nava să părăsească cheiul transportând pasageri la bord şi se vor păstra închise pe tot timpul navigaţiei.
SUBSECŢIUNEA 2:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
13.5.3. Mijloacele de comandă, fie de către o sursă de energie fie manuale, a oricărei uşi glisante etanşe cu sau fără acţionare de către o sursă de energie, trebuie să fie capabile să închidă uşa în cazul în care nava este înclinată transversal cu 15° în orice bord. Se vor lua în considerare şi forţele care pot acţiona asupra ambelor părţii ale uşii, aşa cum se întâmplă când apa curge prin deschizătură, aplicându-se o presiune statică echivalentă cu o înălţime a apei de cel puţin un metru deasupra pragului pe linia de centru a uşii.
SUBSECŢIUNEA 3:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D CU LUNGIMEA DE 24 METRI SAU MAI MARE:
13.5.4. Comenzile uşilor etanşe, inclusiv tubulatura hidraulică şi cablurile electrice, se vor instala cât mai aproape posibil de peretele despărţitor în care sunt montate uşile, pentru a minimaliza posibilitatea ca acestea să fie implicate în vreo avarie pe care o poate suferi nava. Poziţiile uşilor etanşe şi ale comenzile lor vor fi astfel încât dacă nava suferă o avarie pe o cincime din lăţimea navei, această distanţă fiind măsurată perpendicular pe planul diametral la nivelul liniei de încărcare maximă de compartimentare, acţionarea uşilor etanşe să nu fie afectată indiferent de porţiunea avariată.
13.5.5. Toate uşile glisante acţionate de o sursă de energie sau manual se vor prevedea cu mijloace de indicare ce vor arăta, în toate poziţiile de acţionare de la distanţă, dacă uşile sunt deschise sau închise. Poziţiile de acţionare de la distanţă se vor afla numai pe puntea de navigaţie, după cum se stipulează în paragraful 7.1.5, şi pe amplasamentul unde se cere acţionarea manuală deasupra punţii pereţilor etanşi, conform paragrafului 7.1.4.
SUBSECŢIUNEA 4:NAVE EXISTENTE DIN CLASA B ŞI NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D CU LUNGIMEA MAI MICĂ DE 24 METRI:
13.5.6. Uşile etanşe care nu corespund cerinţelor paragrafelor de la .5.1 până la .5.5 vor fi închise înaintea începerii voiajului, şi vor rămâne închise în timpul navigaţiei; ora deschiderii unor astfel de uşi la sosirea în port şi închiderii lor înainte de plecarea navei din port trebuie înscrise în jurnalul de bord.
SUBSECŢIUNEA 5:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D CU LUNGIMEA MAI MICĂ DE 24 METRI ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
13.6.1. Uşile glisante acţionate manual pot avea o mişcare orizontală sau verticală. Trebuie să fie posibil să se manevreze mecanismul propriu uşii de pe orice parte şi dintr-o poziţie accesibilă deasupra punţii pereţilor etanşi, cu o mişcare completă de rotaţie, sau cu orice altă mişcare care oferă aceeaşi garanţie de siguranţă şi de un tip aprobat. Când se acţionează vinciul manual, timpul necesar pentru o închidere completă a uşii, cu nava în poziţie neînclinată, nu va depăşi 90 de secunde.
SUBSECŢIUNEA 6:NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
13.6.2. Uşile glisante acţionate de o sursă de energie pot avea o mişcare verticală sau orizontală. Dacă o uşă este acţionată cu energie de la o consolă centrală, vinciul trebuie dispus astfel încât uşa să fie de asemenea acţionată cu energie, din ambele părţi. Manetele locale de comandă a vinciului acţionat cu energie vor fi prevăzute pe fiecare parte a peretelui etanş şi dispuse astfel încât să dea posibilitatea persoanei care trece prin spaţiul uşii să aibă acces la ambele manete în poziţia deschisă, fără a putea declanşa accidental mecanismul de închidere. Uşile glisante acţionate cu energie vor fi prevăzute cu vinciuri manuale care acţionează direct uşa de ambele părţi, de pe oricare parte, şi dintr-o poziţie accesibilă de deasupra pereţilor etanşi, cu o mişcare completă de rotaţie sau cu o altă mişcare care oferă aceeaşi garanţie de siguranţă, cu condiţia să fie de un tip aprobat. Se va avea în vederea emiterea de avertismente prin semnale sonore, semnalând faptul că uşa a început să se închidă, şi ele vor continua să sune până la închiderea ei completă.
Suplimentar, în zonele cu nivel de zgomot ambiant ridicat, se cere suplimentarea alarmei sonore cu un semnal vizual intermitent la uşă.
SUBSECŢIUNEA 7:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D CU LUNGIMEA DE 24 METRI SAU MAI MARE:
13.7.1. Fiecare uşă etanşă glisantă acţionată de o sursă de energie:
13.7.1.1. va avea o mişcare verticală sau orizontală;
13.7.1.2. sub rezerva paragrafului 11, va fi în mod normal limitată până la o deschidere maximă de 1,2 metri. ANR poate permite uşi cu deschidere mai mare numai până la deschiderea considerată necesară pentru operarea efectivă a navei cu condiţia să fie luate în considerare şi alte măsuri de siguranţă, inclusiv următoarele:
13.7.1.2.2.1. se va acorda o atenţie specială rezistenţei uşii şi dispozitivelor sale de închidere pentru a împiedica scurgerile;
13.7.1.2.2.2. uşa se va amplasa în afara zonei de avarie B/5;
13.7.1.2.2.3. uşa se va ţine închisă când nava este pe mare, exceptând perioade limitate, când este absolut necesar, determinate astfel de către ANR;
13.7.1.3. va fi prevăzută cu echipamentul necesar pentru a deschide şi închide uşa folosind energia electrică, puterea hidraulică, sau orice altă formă de energie acceptată de ANR;
13.7.1.4. va fi prevăzută cu un mecanism individual cu acţionare manuală. Va trebui să existe posibilitatea să se deschidă şi închidă uşa manual din ambele părţi ale acesteia, şi în plus, dintr-un punct accesibil aflat deasupra punţii pereţilor etanşi, printr-o mişcare de manivelă cu rotaţie completă sau orice altă mişcare prezentând aceeaşi garanţie de siguranţă şi de un tip aprobat de către ANR. Direcţia de rotaţie sau altă mişcare se va indica clar în toate poziţiile de acţionare. Timpul necesar pentru închiderea completă a uşii, când este acţionată de dispozitivul manual, nu va depăşi 90 de secunde cu nava în poziţie neînclinată;
13.7.1.5. va fi prevăzută cu comenzi pentru deschiderea şi închiderea uşii cu energie din ambele părţi ale acesteia şi de asemenea pentru închiderea uşii cu energie de la consola centrală de operare de pe puntea de navigaţie;
13.7.1.6. va fi prevăzută cu alarmă sonoră, distinctă faţă de orice altă alarmă din zonă, ce va suna ori de câte ori uşa este închisă de la distanţă cu energie, timp de cel puţin cinci secunde dar nu mai mult de zece secunde înainte ca uşa să înceapă să se mişte şi va continua să sune până când uşa este complet închisă. In cazul acţionării manuale de la distanţă este suficient ca alarma sonoră să sune numai când se mişcă uşa. în plus, în zonele pentru pasageri şi în zonele cu nivel de zgomot ambiant ridicat, ANR poate cere suplimentarea alarmei sonore cu un semnal vizual intermitent la uşă; şi
13.7.1.7. va avea o viteză de închidere aproximativ uniformă la acţionarea cu energie. Timpul de închidere, din momentul în care uşa începe să se mişte până în momentul în care aceasta ajunge în poziţia complet închisă, nu va fi în nici un caz mai mic de 20 de secunde sau mai mare de 40 de secunde cu nava în poziţie neînclinată.
13.7.2. Energia electrică necesară pentru uşile etanşe glisante acţionate electric se va asigura de la tabloul de distribuţie pentru cazuri de avarie, fie direct sau printr-un tablou de distribuţie propriu situat deasupra punţii pereţilor etanşi; circuitele aferente de comandă, indicare şi alarmă vor fi alimentate de la tabloul de distribuţie de avarie, fie direct sau prin tabloul de distribuţie propriu situat deasupra punţii pereţilor etanşi şi vor trebui să poată fi alimentate automat de către sursa temporară pentru alimentare în caz de avarie în cazul defectării sursei principale de alimentare cu energie electrică sau sursei pentru cazurile de avarie.
13.7.3. Uşile etanşe glisante acţionate de o sursă de energie vor avea ori:
13.7.3.1. un sistem hidraulic centralizat cu două surse de alimentare independente, fiecare constând dintr-un motor şi o pompă capabile să închidă simultan toate uşile. în plus, pentru întreaga instalaţie vor exista acumulatoare hidraulice cu capacitate suficientă pentru a acţiona toate uşile de cel puţin trei ori, adică închis-deschis-închis, în situaţia unei înclinări în sens opus de 15°. Acest ciclu de operare va trebui să poată fi efectuat când acumulatorul este decuplat de la presiunea pompei. Fluidul folosit se va alege avându-se în vedere temperaturile la care poate ajunge instalaţia în timpul funcţionării acesteia. Instalaţia acţionată cu energie va fi proiectată pentru a minimaliza posibilitatea ca o singură defecţiune a tubulaturii hidraulice să afecteze negativ funcţionarea a mai mult de o uşă. Sistemul hidraulic va fi prevăzut cu o alarmă pentru nivel minim la rezervoarele de fluid hidraulic ce servesc sistemul acţionat cu energie şi o alarmă cu gaz la presiune joasă sau alte mijloace eficiente de monitorizare a pierderii de energie acumulată în acumulatoarele hidraulice. Aceste alarme vor trebui să poată fi auzite şi văzute şi se vor situa pe consola centrală de operare de pe puntea de navigaţie; sau
13.7.3.2. un sistem hidraulic independent pentru fiecare uşă cu fiecare sursă de energie constând dintr-un motor şi pompă ce pot deschide şi închide uşa. în plus, va trebui să existe un acumulator hidraulic cu o capacitate suficientă pentru a acţiona uşa cel puţin de trei ori, adică închis-deschis-închis la o înclinare în sens opus de 15°. Acest ciclu de operare va trebui să poată fi efectuat când acumulatorul este decuplat de la presiunea pompei. Fluidul folosit se va alege avându-se în vedere temperaturile la care poate ajunge instalaţia în timpul funcţionării ei. La consola centrală de operare de pe puntea de navigaţie se va prevedea o alarmă de grup cu gaz la presiune joasă sau alte mijloace eficiente de monitorizare a energiei acumulate în acumulatoarele hidraulice. De asemenea, va fi prevăzută o indicare a pierderii de energie acumulată în fiecare poziţie de operare locală; sau
13.7.3.3. un sistem electric independent şi motor pentru fiecare uşă cu fiecare sursă de energie constând dintr-un motor capabil să deschidă şi să închidă uşa. Sursa de energie va trebui să poată fi automat alimentată de sursa temporară de energie electrică în caz de avarie în cazul defectării fie a sursei de energie electrică principală fie a sursei de energie electrică de avarie şi va avea o capacitate suficientă de acţionare a uşii de cel puţin trei ori, adică închis-deschis-închis, la o înclinare în sens opus de 15°.
Pentru sistemele menţionate la 7.3.1,7.3.2. şi 7.3.3 prevederile se vor face precum urmează:
Sistemele de energie pentru uşile etanşe glisante acţionate cu energie vor fi separate de orice alt sistem de energie. O singură avarie în sistemele electrice sau hidraulice acţionate cu energie, excluzând dispozitivul de acţionare hidraulică, nu trebuie să împiedice operarea manuală a oricărei uşi.
13.7.4. Pe fiecare parte a peretelui etanş se vor prevedea manete de comandă la o înălţime minimă de 1,6 metri deasupra pardoselii şi vor fi astfel amplasate încât să permită persoanelor care trec prin cadrul uşii să ţină ambele manete în poziţie deschisă fără să poată să pornească accidental mecanismul de închidere cu energie. Direcţia de mişcare a manetelor la deschiderea şi închiderea uşii va fi în direcţia mişcării uşii şi va fi clar indicată. Manetele de comandă hidraulică pentru uşile etanşe din spaţiile de locuit vor fi, dacă este cerută o singură mişcare pentru începerea mişcării de închidere a uşii, astfel plasate încât copiii să nu le poată acţiona. De exemplu, în spatele tăbliei uşii cu bolţuri, plasate la cel puţin 170 cm deasupra nivelului pardoselii.
NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B CU LUNGIMEA DE 24 METRI SAU MAI MARE:
Pe ambele părţi ale uşilor vor fi amplasate plăcuţe cu instrucţiuni de folosire a sistemului de manevrare a uşii. De asemenea, pe ambele părţi ale fiecărei uşi vor exista instrucţiuni cu text sau pictograme semnalând pericolul la care se expune persoana ce rămâne în deschizătura uşii în momentul în care aceasta a început să se închidă. Aceste instrucţiuni vor fi inscripţionate pe plăcuţe fabricate dintr-un material rezistent şi vor fi fixate bine. Textele instrucţiunilor vor include informaţii în legătura cu intervalele de închidere ale uşii respective.
SUBSECŢIUNEA 8:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D CU LUNGIMEA DE 24 METRI SAU MAI MARE:
13.7.5. În măsura în care este practicabil, echipamentul electric şi componentele pentru uşile etanşe se vor amplasa deasupra punţii pereţilor etanşi şi în afara zonelor şi spaţiilor periculoase.
13.7.6. Carcasele componentelor electrice amplasate din motive de necesitate sub puntea pereţilor etanşi trebuie să asigure o protecţie adecvată împotriva pătrunderii apei.
13.7.7. Circuitele de alimentare cu energie electrică, de comandă, indicare şi alarmă vor fi protejate împotriva defectării astfel încât o defecţiune în circuitul unei uşi să nu producă un defect la vreun alt circuit de uşă. Scurt circuitele sau alte defecţiuni ale alarmei sau circuitelor indicatorului unei uşi să nu aibă drept rezultat o pierdere a acţionării cu energie a acelei uşi. Instalările se vor face în aşa fel încât scurgerea de apă în echipamentul electric amplasat sub puntea pereţilor etanşi să nu producă deschiderea uşii.
13.7.8. O singură avarie electrică în sistemul de acţionare sau în sistemul de comandă a unei uşi etanşe glisante acţionate cu energie nu trebui să aibă ca rezultat deschiderea uşii închise. Alimentarea cu energie va fi în mod continuu supravegheată într-un punct din circuitul electric cât mai apropiat de fiecare motor cerut conform paragrafului 7.3. Pierderea oricăreia din aceste alimentări cu energie trebuie să activeze o alarmă sonoră şi vizuală în consola centrală de operare de pe puntea de navigaţie.
13.8.1. Consola centrală de operare de pe puntea de navigaţie va avea un comutator "maşter mode" cu două moduri de comandă: un mod de "comandă locală" care va permite oricărei uşi să fie deschisă local şi închisă local după folosirea fără închidere automată şi un mod "uşi închise" ce va închide în mod automat orice uşă care este deschisă. Modul "uşi închise" va permite uşilor să fie deschise local şi să se reînchidă automat la eliberarea mecanismului de comandă locală. Comutatorul "maşter mode" va fi în mod normal pe modul "comandă locală". Modul "uşi închise" se va folosi numai în caz de necesitate sau în scopul încercărilor.
13.8.2. Consola centrală de operare de pe puntea de navigaţie va fi prevăzută cu o diagramă indicând amplasamentul fiecărei uşi, cu indicatoare vizuale ce arată dacă fiecare uşă este deschisă sau închisă. O lumină roşie va indica faptul că uşa este complet deschisă şi o lumină verde va indica faptul că uşa este complet închisă.
Când uşa este închisă de la distanţă lumina roşie va indica poziţia intermediară prin licărire.
Circuitul de indicare trebuie să fie independent de circuitul de comandă al fiecărei uşi.
13.8.3. Nu trebuie să existe posibilitatea deschiderii de la distanţă a vreunei uşi din poziţia de comandă centrală.
SUBSECŢIUNEA 9:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D ŞI NAVE EXISTENTE DIN CLASA B:
13.9.1. Toate uşile etanşe se vor păstra închise în timpul navigaţiei exceptând situaţiile când pot fi deschise în timpul navigaţiei aşa cum se menţionează în paragrafele 9.2, 9.3. Uşile etanşe cu lăţimea mai mare de 1,2 metri acceptate de paragraful 11 pot fi deschise numai în situaţiile detaliate în acel paragraf. Orice uşă ce este deschisă în conformitate cu acest paragraf va fi pregătită să fie imediat închisă.
13.9.2. O uşă etanşă poate fi deschisă în timpul navigaţiei pentru a permite trecerea pasagerilor sau a echipajului, sau când munca din imediata vecinătate a uşii necesită deschiderea acesteia. Uşa trebuie imediat închisă când s-a terminat complet trecerea prin uşă sau când scopul pentru care s-a deschis a fost atins.
13.9.3. Se poate permite ca unele uşi etanşe să rămână deschise în timpul navigaţiei numai dacă se consideră absolut necesar; adică, menţinerea lor deschisă este considerată esenţială pentru funcţionarea sigură şi eficientă a maşinilor navei sau pentru a permite pasagerilor accesul normal nerestrictiv în toată zona pentru pasageri. O asemenea hotărâre se va lua de către ANR numai după o examinare atentă a influenţei acesteia asupra operării navei şi asupra şanselor de supravieţuire. O uşă etanşă acceptată să rămână astfel deschisă va fi în mod clar indicată în "Informaţia privind stabilitatea navei" şi va fi pregătită în orice moment să fie imediat închisă.
SUBSECŢIUNEA 10:NAVE NOI DIN CLASELE B, C ŞI D:
13.10.1. Atunci când ANR este convinsă că asemenea uşi sunt esenţiale, se pot prevedea uşi etanşe având o construcţie satisfăcătoare în pereţii etanşi ce împart marfa dintre spaţiile punţii. Asemenea uşi pot avea balamale, pot fi pe role sau glisante dar nu vor fi comandate de la distanţă. Ele vor fi montate la cel mai înalt nivel şi cât mai departe de tabla bordajului, dar în nici un caz marginile verticale exterioare nu vor fi situate faţă de bordajul exterior la o distanţă mai mică de o cincime din lăţimea navei, această distanţă fiind măsurată perpendicular pe planul diametral la nivelul liniei de încărcare maximă de compartimentare.
13.10.2. Aceste uşi se vor închide înainte de începerea voiajului şi se vor păstra închise în perioada de navigaţie; timpul de deschidere a acestor uşi în port şi timpul de închidere a lor înainte ca nava să părăsească portul se vor înscrie în jurnalul de bord. Dacă vreuna din aceste uşi trebuie să fie accesibilă în timpul voiajului, aceasta va fi prevăzută cu un dispozitiv care să împiedice deschiderea neautorizată. Când se propune montarea acestor uşi, numărul şi distribuţia acestora vor constitui obiectul unei examinări speciale din partea Autorităţii Navale Române.
13.11.Porţile demontabile în pereţii etanşi nu vor fi acceptate cu excepţia compartimentului maşinilor. Aceste porţi vor fi întotdeauna la locul lor înainte ca nava să părăsească portul şi nu se vor îndepărta în timpul navigaţiei decât în cazuri de necesitate urgentă, în funcţie de decizia comandantului. ANR poate permite înlocuirea acestor porţi demontabile cu maximum o uşă etanşă glisantă acţionată electric în fiecare perete transversal principal, mai lată decât este menţionat în paragraful 7.1.2, cu condiţia ca aceste uşi să fie închise înainte ca nava să părăsească portul şi să rămâne închise în timpul navigaţiei, exceptând cazurile de necesitate urgentă stabilite de comandant.
Aceste uşi nu trebuie să îndeplinească cerinţele paragrafului 7.1.4 cu privire la închiderea completă în 90 secunde cu ajutorul mecanismului acţionat manual. Timpul de deschidere şi închidere a acestor uşi, fie că nava este pe mare fie că este în port, va fi înregistrat în jurnalul de bord.