Secţiunea 8 - Înscrierea în registrele de stare civilă a menţiunilor primite din străinătate - Norme Metodologice din 2024 de aplicare unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă
M.Of. 269
În vigoare Versiune de la: 31 Martie 2024
SECŢIUNEA 8:Înscrierea în registrele de stare civilă a menţiunilor primite din străinătate
Art. 135
(1)Cetăţeanul român este obligat ca, în termen de 6 luni de la înregistrarea în străinătate a modificărilor intervenite în statutul civil sau cu privire la nume ori ca urmare a rectificării actelor de stare civilă, produse în străinătate, precum şi cu privire la regimul matrimonial ales în faţa autorităţilor/instituţiilor străine competente, să solicite înscrierea menţiunilor în registrele de stare civilă române.
(2)Cererile privind înscrierea modificărilor prevăzute la alin. (1) se aprobă după cum urmează:
a)de către D.G.E.P. pentru cererile cetăţenilor români aflaţi în străinătate, depuse la misiunile diplomatice şi oficiile consulare de carieră ale României;
b)de către S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B. pentru cererile depuse în ţară şi soluţionate de către S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăria unităţii administrativ-teritoriale competent/competentă.
(3)Este interzisă înscrierea menţiunilor primite din străinătate fără aprobarea D.G.E.P./S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B., cu excepţia hotărârilor străine ale căror efecte sunt recunoscute, potrivit legii, prin hotărâre pronunţată în România de instanţa competentă.
Art. 136
(1)Pentru înscrierea de menţiuni în actele de stare civilă în baza unor documente/hotărâri străine, cererea se depune personal sau prin împuternicit cu procură specială la oricare S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primărie din cadrul unităţii administrativ-teritoriale unde nu funcţionează S.P.C.L.E.P.
(2)Dispoziţiile documentelor/hotărârilor străine, ale căror efecte au fost recunoscute de către instanţa competentă din România, se înscriu prin menţiune în actele de stare civilă în baza următoarelor documente:
a)documentul străin/hotărârea străină şi traducerea în limba română, legalizată, ambele în original;
b)hotărârea prin care s-au recunoscut pe teritoriul României efectele documentului străin/hotărârii străine, definitivă, în original;
c)declaraţii autentificate sau date în faţa ofiţerului de stare civilă care înregistrează cererea din partea soţilor, cetăţeni români, cu privire la numele de familie purtat după divorţ, în situaţia în care în documentul străin/hotărârea străină nu se face referire la numele soţilor după divorţ; numele de familie al celuilalt soţ, cetăţean român, se poartă numai cu consimţământul acestuia consemnat prin declaraţie autentificată sau dată în faţa ofiţerului de stare civilă; în cazul în care nu se poate prezenta declaraţie din partea fostului soţ, cetăţean român, numele de familie se preia din documentele de identitate ale solicitantului emise ulterior divorţului;
d)documentul de identitate al solicitantului, în original, dacă se prezintă personal ori, după caz, documentul de identitate în original al persoanei împuternicite;
e)orice alte documente necesare înscrierii menţiunii.
(3)Pentru înscrierea în actele de stare civilă a dispoziţiilor unor documente/hotărâri străine, cu excepţia celor prevăzute la alin. (2), cererea va fi însoţită de următoarele documente:
a)documentul/hotărârea eliberat/eliberată de autorităţile străine, în original, traducerea legalizată a acestuia/acesteia în limba română, în original;
b)documentul de identitate al solicitantului, în original, dacă se prezintă personal ori, după caz, documentul de identitate în original al persoanei împuternicite;
c)declaraţii autentificate sau date în faţa ofiţerului de stare civilă care înregistrează cererea din partea soţilor, cetăţeni români, cu privire la numele de familie purtat după divorţ, în situaţia în care în documentul străin/hotărârea străină nu se face referire la numele soţilor după divorţ; numele de familie al celuilalt soţ, cetăţean român, se poartă numai cu consimţământul acestuia consemnat prin declaraţie autentificată sau dată în faţa ofiţerului de stare civilă; în cazul în care nu se poate prezenta declaraţie din partea fostului soţ, cetăţean român, numele de familie se preia din documentele de identitate ale solicitantului emise ulterior divorţului;
d)orice alte documente necesare înscrierii menţiunii.
(4)Pentru înscrierea menţiunilor privind modificările intervenite în statutul civil sau cu privire la nume ori ca urmare a rectificării actelor de stare civilă, produse în străinătate, precum şi cu privire la regimul matrimonial ales în faţa autorităţilor/instituţiilor străine competente, ofiţerul de stare civilă competent să soluţioneze cererea efectuează verificări în registrele de stare civilă, în R.N.E.P., în S.I.I.E.A.S.C., precum şi asupra documentelor aflate la dosar şi emite un referat pe care îl transmite S.P.C.J.E.P./.D.G.E.P.M.B. spre aprobare.
Art. 137
(1)Cererea privind înscrierea menţiunii de căsătorie încheiată în străinătate şi de desfacere a acesteia prin divorţ ori încetare prin decesul unuia dintre soţi se soluţionează de către S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăria unităţii administrativ-teritoriale care are în păstrare actul de naştere exemplarul I al soţului care solicită înscrierea menţiunilor şi este însoţită de certificatul/extrasul de căsătorie/extrasul multilingv al actului de căsătorie, sentinţa/certificatul de divorţ sau certificatul/extrasul de deces/extras multilingv al actului de deces, traducerea legalizată a acestora în limba română, după caz, prezentate în original, precum şi orice alte documente necesare înscrierii menţiunii.
(2)În situaţia în care în certificatul/extrasul de căsătorie/extrasul multilingv al actului de căsătorie procurat din străinătate nu se face referire la numele de familie al soţilor după căsătorie, acesta se preia din sentinţa/certificatul de divorţ dacă se constată că nu sunt diferenţe între numele de familie din documentele prezentate; în caz contrar, se prezintă declaraţii autentificate de un notar public sau date în faţa ofiţerului de stare civilă din partea foştilor soţi, cetăţeni români, cu privire la numele de familie purtat după căsătorie; numele de familie al celuilalt soţ, cetăţean român, se poartă numai cu consimţământul acestuia; în cazul în care nu se poate prezenta declaraţie din partea fostului soţ, cetăţean român, numele de familie se preia din documentele de identitate ale solicitantului emise ulterior divorţului.
(3)În cazul înscrierii menţiunii privind desfacerea căsătoriei, dacă din sentinţa/certificatul de divorţ nu reiese numele soţilor după divorţ, se prezintă declaraţii autentificate de un notar public sau date în faţa ofiţerului de stare civilă din partea foştilor soţi, cetăţeni români, cu privire la numele purtat după divorţ, dacă aceştia/sau numai unul dintre aceştia şi-au/şi-a schimbat numele de familie prin căsătorie; numele de familie al celuilalt soţ, cetăţean român, se poartă numai cu consimţământul acestuia.
(4)În situaţia în care fostul/fosta soţ/soţie, cetăţean român, este în imposibilitate de a prezenta declaraţia cu privire la numele de familie pe care au convenit să-l poarte după divorţ, aspect care trebuie să fie menţionat în cererea solicitantului, textul de menţiune ce se înscrie în actele de naştere ale foştilor soţi nu se completează la rubrica privind numele de familie al acestuia/acesteia.
(5)În situaţia prevăzută la alin. (4) numele de familie se completează în baza declaraţiei ulterioare a fostului/fostei soţ/soţii, cu respectarea dispoziţiilor alin. (3), conform textelor prevăzute în anexa nr. 20, în condiţiile art. 135 alin. (2).
(6)În cazul înscrierii menţiunilor de căsătorie şi încetare a acesteia prin deces, numele de familie după căsătorie al soţului supravieţuitor se înscrie în actul de naştere în baza declaraţiei acestuia, iar în cazul înscrierii menţiunilor pe marginea actului de naştere al soţului decedat, numele de familie după căsătorie al acestuia se preia din certificatul de deces.
(7)În cazul persoanelor decedate în statutul cărora au intervenit modificări cu privire la numele de familie şi/sau prenume şi nu pot fi prezentate documente eliberate de autorităţile din străinătate care să justifice aceste modificări, în actele de stare civilă se înscrie menţiunea de deces conform textelor prevăzute în anexa nr. 20; dacă în certificatul de deces este precizată perioada şi nu data certă a decesului titularului, în actele de stare civilă se înscrie textul corespunzător prevăzut în anexa nr. 20.
(8)În cazul înscrierii menţiunii privind decesul unuia dintre soţi se aplică dispoziţiile alin. (6) şi (7).
(9)În situaţiile prevăzute la alin. (3) şi (8), cererea se soluţionează de către ofiţerul de stare civilă care are în păstrare Registrul de căsătorie exemplarul I, în baza tuturor documentelor depuse şi, după caz, transmise de ofiţerul de stare civilă care le-a primit, cu respectarea dispoziţiilor prevăzute la Secţiunea 1.
Art. 138
(1)Schimbarea numelui de familie şi/sau a prenumelui intervenită în străinătate, privind persoanele ale căror acte de naştere şi de căsătorie sunt înregistrate în România, se înscrie prin menţiune pe marginea actelor de stare civilă.
(2)Cererea de înscriere a menţiunii se depune personal sau prin împuternicit cu procură specială la oricare S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primărie a unităţii administrativ-teritoriale unde nu funcţionează S.P.C.L.E.P. şi se soluţionează de către ofiţerul de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P. sau, după caz, al primăriei unităţii administrativ-teritoriale care are în păstrare:
a)actul de naştere exemplarul I, în cazul schimbării numelui de familie de la naştere şi/sau a prenumelui;
b)actul de căsătorie exemplarul I, în cazul schimbării numelui de familie după căsătorie şi a prenumelui;
c)actul de naştere sau de căsătorie exemplarul I în cazul schimbării numelui de familie după divorţ.
(3)Cererea de înscriere a menţiunii este însoţită de următoarele documente:
a)documentul de schimbare a numelui de familie şi/sau a prenumelui, emis de autorităţile străine, în original;
b)traducerea documentului în limba română, legalizată, în original;
c)certificatul de naştere şi/sau de căsătorie al persoanei pentru care se solicită înscrierea menţiunii;
d)actul de identitate/paşaportul emis de autorităţile române sau, după caz, străine, al titularului actului pe marginea căruia urmează să se opereze menţiunea de schimbare a numelui de familie şi/sau a prenumelui, respectiv al persoanei împuternicite, după caz;
e)procura specială, după caz.
Art. 139
(1)În cazul înscrierii menţiunilor de schimbare a numelui de familie şi/sau a prenumelui, ca urmare a modificărilor intervenite în străinătate, se aplică dispoziţiile art. 129 alin. (1).
(2)Prin excepţie de la alin. (1), pentru persoanele căsătorite care nu şi-au păstrat în urma căsătoriei numele de familie dobândit la naştere sau care în urma divorţului nu au revenit la acesta, schimbarea are efect asupra numelui de familie dobândit la naştere dacă din documentele emise de autorităţile străine rezultă acest aspect.
Art. 140
(1)Cererile privind înscrierea menţiunilor prevăzute la art. 44 din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, depuse la misiunile diplomatice şi oficiile consulare de carieră ale României, se aprobă şi se înscriu prin menţiune în Registrul de stare civilă exemplarul II de către D.G.E.P., care transmite ofiţerului de stare civilă menţiunea pentru înscrierea acesteia în Registrul de stare civilă exemplarul I aflat în păstrare, cu aplicarea dispoziţiilor art. 136 alin. (3) şi cu respectarea competenţei stabilite prin prezenta secţiune.
(2)În cazul prevăzut la art. 136 alin. (2), D.G.E.P. înscrie menţiunile corespunzătoare în Registrul de stare civilă exemplarul II şi transmite ofiţerului de stare civilă care are în păstrare Registrul de stare civilă exemplarul I menţiunea potrivit textelor din anexa nr. 20.
(3)În situaţia prevăzută la alin. (1) şi (2) misiunile diplomatice şi oficiile consulare de carieră ale României trimit electronic D.G.E.P. cererea, însoţită de întreaga documentaţie, cu privire la înscrierea menţiunilor pe marginea actelor de stare civilă.
(4)Atunci când se primesc de la autorităţile din străinătate, prin intermediul misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare de carieră ale României, comunicări de menţiuni, acestea se aprobă şi se înscriu în Registrul de stare civilă exemplarul II de către D.G.E.P., care transmite ofiţerului de stare civilă competent potrivit prezentei secţiuni menţiunea potrivit textelor din anexa nr. 20 pentru a fi înscrisă în Registrul de stare civilă exemplarul I.
(5)Dacă S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăria unităţii administrativ-teritoriale unde nu funcţionează S.P.C.L.E.P. primeşte comunicări de menţiuni de la autorităţile din străinătate, acestea se înscriu cu aprobarea S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B. în baza documentelor transmise în original, dacă acestea sunt însoţite de traducere în limba română legalizată sau dacă se transmite extras multilingv al actului de stare civilă.
Art. 141
(1)Cererile privind înscrierea menţiunilor primite din străinătate asupra actelor de stare civilă aflate în păstrare la serviciile judeţene ale Arhivelor Naţionale/Serviciul Municipiului Bucureşti al Arhivelor Naţionale se soluţionează de către S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăria unităţii administrativ-teritoriale care a deţinut anterior actul de stare civilă, cu respectarea celorlalte dispoziţii prevăzute în prezenta secţiune.
(2)În cazul prevăzut la alin. (1), menţiunea se transmite electronic la serviciul judeţean al Arhivelor Naţionale/Serviciul Municipiului Bucureşti al Arhivelor Naţionale, pentru a se înscrie pe actul de stare civilă corespunzător.