Capitolul v - Înscrierea menţiunilor în actele de stare civilă - Norme Metodologice din 2024 de aplicare unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă
M.Of. 269
În vigoare Versiune de la: 31 Martie 2024
CAPITOLUL V:Înscrierea menţiunilor în actele de stare civilă
SECŢIUNEA 1:Despre menţiuni
Art. 107
Pe marginea actelor de naştere, de căsătorie şi de deces se înscriu, după caz, menţiunile prevăzute în anexa nr. 20; în situaţia în care, pentru operarea unei menţiuni, nu există text corespondent în anexa nr. 20, acesta se înscrie cu avizul D.G.E.P.; în acest sens, ofiţerul de stare civilă propune un text de menţiune care poate fi analizat şi reformulat de către D.G.E.P.
Art. 108
(1)Ofiţerul de stare civilă care întocmeşte acte de stare civilă care atrag după sine operarea de menţiuni pe alte acte de stare civilă trimite menţiunile respective, pentru a fi asociate pe marginea actelor de stare civilă exemplarul I.
(2)În registrul de stare civilă exemplarul I se înscriu menţiunile transmise electronic de ofiţerul de stare civilă care întocmeşte acte potrivit alin. (1), din Registrul unic al menţiunilor, prin aplicarea etichetei autocolante ce se tipăreşte cu textul de menţiune corespunzător.
(3)În Registrul de stare civilă exemplarul II menţiunile se asociază de către ofiţerul de stare civilă care întocmeşte acte potrivit alin. (1).
(4)Dacă registrele de stare civilă exemplarul I şi II se află în păstrare la serviciile judeţene/Serviciul Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale, menţiunea respectivă se transmite electronic în vederea operării pe marginea acestora.
(5)Pentru înscrierea menţiunilor generate ca urmare a întocmirii actelor de stare civilă de către misiunile diplomatice sau oficiile consulare de carieră ale României, ofiţerul de stare civilă care are în păstrare Registrul de stare civilă exemplarul I procedează la înscrierea menţiunilor în Registrul de stare civilă exemplarul I şi exemplarul II.
(6)După operaţionalizarea S.I.I.E.A.S.C., în Registrul de stare civilă exemplarul II aflat în arhiva S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B. nu se vor aplica menţiuni.
Art. 109
(1)Ofiţerul de stare civilă care primeşte acte administrative, sentinţe judecătoreşti sau declaraţii de recunoaştere a unor copii născuţi în afara căsătoriei, care atrag operarea de menţiuni, procedează potrivit art. 108 alin. (2) şi (3).
(2)În baza sentinţelor judecătoreşti definitive, care conţin în dispozitiv numai numele şi C.N.P.-ul persoanelor, ofiţerul de stare civilă întocmeşte actele de stare civilă/înscrie menţiunile corespunzătoare, după identificarea certă a persoanelor în S.I.I.E.A.S.C. şi R.N.E.P.; în cazurile în care nu poate fi identificată unic persoana, S.P.C.L.E.P./primăria unităţii administrativ-teritoriale competent/competentă solicită părţilor din proces sau instanţei, dacă sentinţa se prezintă de persoana interesată, lămurirea sau completarea dispozitivului acesteia, în termenul legal.
Art. 110
(1)Registrul de stare civilă exemplarul II se actualizează cu menţiunile corespunzătoare imediat după întocmirea actelor de stare civilă sau, după caz, după verificarea şi validarea actelor potrivit art. 28 alin. (4), iar ulterior menţiunile se transmit la Registrul unic al menţiunilor.
(2)Registrul de stare civilă exemplarul I se actualizează cu menţiunile corespunzătoare în termen de 30 de zile de la data înregistrării acestora în Registrul unic al menţiunilor.
(3)În situaţia în care unul din exemplarele actelor de stare civilă nu este identificat, se procedează mai întâi la reconstituirea actului conform procedurii din prezentele norme metodologice.
(4)În situaţia prevăzută la art. 2 alin. (3) din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, menţiunile se transmit la Registrul unic al menţiunilor după înregistrarea în S.I.I.E.A.S.C. şi încărcarea fotocopiilor conforme cu originalul ale documentelor care stau la baza înregistrării acestora.
Art. 111
(1)Ofiţerul de stare civilă care constată că datele de stare civilă din menţiune nu corespund cu cele din actul din Registrul de stare civilă exemplarul II pe care urmează a se înscrie, transmite menţiunea ca inoperabilă la Registrul unic al menţiunilor aferent primăriei care are în păstrare Registrul de stare civilă exemplarul I.
(2)Ofiţerul de stare civilă verifică în Registrul unic al menţiunilor lista de menţiuni inoperabile şi efectuează verificări pentru stabilirea cauzei neconcordanţelor şi pentru clarificarea situaţiei şi îndreptarea erorilor existente în acte.
(3)Dacă în urma verificărilor efectuate nu s-a stabilit cauza neconcordanţelor, documentaţia rezultată se transmite la S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B., pentru extinderea verificărilor şi stabilirea procedurii legale de urmat.
Art. 112
(1)În cazul în care se constată că menţiunile nu s-au efectuat în termenele legale, acestea se efectuează din oficiu, pe baza înregistrărilor existente în registrele de stare civilă sau a documentelor emise în baza acestora, ori se solicită comunicările de menţiuni autorităţilor emitente.
(2)Înscrierea menţiunilor se poate face şi la cererea persoanelor interesate, cu respectarea dispoziţiilor referitoare la transmiterea acestora.
SECŢIUNEA 2:Înscrierea recunoaşterii sau stabilirii filiaţiei
Art. 113
Înscrierea menţiunii de stabilire a filiaţiei pe actul de naştere şi, după caz, de căsătorie şi de deces se face din oficiu sau la cererea celui interesat, în baza actului de recunoaştere sau a hotărârii judecătoreşti definitive.
Art. 114
(1)Recunoaşterea făcută ulterior de tatăl copilului născut în afara căsătoriei se face cu respectarea dispoziţiilor art. 415 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin:
a)declaraţia scrisă, dată în faţa ofiţerului de stare civilă;
b)înscris autentic, în faţa notarului public;
c)testament.
(2)Declaraţia de recunoaştere a unui copil din afara căsătoriei se poate face în faţa ofiţerului de stare civilă de la oricare S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primărie din cadrul unităţii administrativ-teritoriale unde aceste servicii nu sunt constituite.
(3)Declaraţia de recunoaştere a unui copil din afara căsătoriei dată în faţa notarului public se poate depune şi soluţiona la oricare S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primărie din cadrul unităţii administrativ-teritoriale unde aceste servicii nu sunt constituite; declaraţia se poate depune personal sau prin împuternicit cu procură specială.
(4)În cazul recunoaşterii prin testament, persoana interesată depune la oricare S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primărie din cadrul unităţii administrativ-teritoriale unde aceste servicii nu sunt constituite o copie legalizată, în extras, a testamentului, cuprinzând textul prin care se face recunoaşterea în vederea soluţionării acesteia.
(5)Menţiunea de recunoaştere se înscrie şi din oficiu, în baza comunicării biroului notarial care a efectuat autentificarea declaraţiei sau a testamentului.
(6)În situaţiile de la alin. (2)-(4), ofiţerul de stare civilă înscrie menţiunile prevăzute în anexa nr. 20 pe actul de naştere al celui recunoscut şi, după caz, pe actul de căsătorie şi deces sau, după caz, comunică aceste date ofiţerului de stare civilă competent.
(7)La primirea cererii privind înscrierea menţiunii de recunoaştere, precum şi în situaţia prevăzută la alin. (5), ofiţerul de stare civilă informează mama cu privire la recunoaşterea copilului său şi la faptul că certificatul de naştere eliberat anterior nu mai produce efecte juridice.
(8)Încuviinţarea purtării numelui de familie pentru cei născuţi în afara căsătoriei şi recunoscuţi ulterior se înscrie pe actul de naştere în baza declaraţiei scrise a ambilor părinţi, dată numai în faţa ofiţerului de stare civilă care are în păstrare actul de naştere.
(9)Încuviinţarea purtării numelui de familie unei persoane născute în afara căsătoriei, care a împlinit vârsta de 14 ani, se face numai cu acordul scris al acesteia, dat odată cu părinţii în faţa ofiţerului de stare civilă care are în păstrare actul de naştere.
(10)Pe marginea actului de naştere şi, după caz, pe cel de căsătorie şi de naştere al celuilalt soţ ori de naştere al copiilor minori, iar în cazul copiilor majori numai la cererea acestora, se înscriu menţiunile referitoare la încuviinţarea purtării numelui de familie, prevăzute în anexa nr. 20.
(11)Menţiunile privind încuviinţarea purtării numelui de familie de către părinte operează pe actele de naştere ale copiilor minori, iar în cazul copiilor majori numai la cererea acestora, doar dacă această schimbare priveşte numele de familie purtat la naşterea copilului de către părinte.
Art. 115
(1)Înscrierea hotărârilor judecătoreşti definitive privind acţiunile referitoare la filiaţie se face, din oficiu sau la cererea persoanelor interesate, prin menţiune pe marginea actului de naştere al titularului acestuia, de căsătorie sau de deces, după caz, de către ofiţerul de stare civilă de la oricare S.P.C.L.E.P./primărie.
(2)În situaţia în care ulterior s-a încuviinţat purtarea numelui de familie al părintelui faţă de care s-a stabilit filiaţia, menţiunea se înscrie şi pe actele de naştere ale copiilor minori ai acestuia, iar în cazul celor majori numai la cererea acestora; numele de familie al copiilor se poate schimba numai pe cale administrativă.
(3)După operarea menţiunii referitoare la filiaţie şi, după caz, la încuviinţarea purtării numelui de familie, se eliberează alt/alte certificat/certificate cu noile date de stare civilă; în cazul persoanelor căsătorite, soţul/soţia poate solicita schimbarea numelui de familie pe cale administrativă.
SECŢIUNEA 3:Înscrierea adopţiei şi a încetării adopţiei
Art. 116
(1)Înscrierea adopţiei şi a încetării adopţiei se face din oficiu sau la cererea persoanei îndreptăţite, depusă personal sau prin împuternicit cu procură specială, în baza hotărârii judecătoreşti definitive prin care s-a încuviinţat adopţia sau a încetat adopţia şi a actelor de identitate sau a paşapoartelor părinţilor adoptatori/fireşti, a certificatului de căsătorie al adoptatorilor, după caz.
(2)Înscrierea adopţiei şi a încetării adopţiei se face din oficiu după 30 de zile de la data primirii hotărârii judecătoreşti definitive prin care s-a încuviinţat adopţia sau a încetat adopţia, dar nu mai târziu de 60 de zile, după ce, în prealabil, adoptatorii şi, după caz, adoptatul au fost informaţi.
Art. 117
(1)În cazul adopţiei de către cetăţeni români cu domiciliul sau reşedinţa în România, se întocmeşte un nou act de naştere de către ofiţerul de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P. sau, după caz, din cadrul primăriei unităţii administrativ-teritoriale în care nu funcţionează S.P.C.L.E.P. în raza căruia/căreia se află domiciliul adoptatorului.
(2)În situaţia în care adoptatorii sunt cetăţeni străini ori cetăţeni români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, noul act de naştere se întocmeşte de către ofiţerul de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P. sau, după caz, din cadrul primăriei unităţii administrativ-teritoriale în care nu funcţionează S.P.C.L.E.P. de la domiciliul celui adoptat avut până la momentul încuviinţării adopţiei ori de la sediul instituţiei de ocrotire, în cazul copiilor care s-au aflat în îngrijirea acesteia anterior încuviinţării adopţiei; dacă adoptatul este cetăţean român cu domiciliul în străinătate, noul act de naştere se întocmeşte de către D.S.C. - Sector 1.
(3)În noul act de naştere întocmit, rubrica "Locul naşterii" se completează cu denumirea unităţii administrativ-teritoriale înscrisă în actul de naştere iniţial, iar rubricile privind părinţii se completează cu numele de familie şi prenumele adoptatorilor.
(4)Certificatul de naştere iniţial nu mai produce efecte juridice.
(5)Adopţiile cu efecte restrânse, aprobate anterior adoptării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/1997 cu privire la regimul juridic al adopţiei, se înscriu în baza deciziilor fostelor comitete executive ale consiliilor populare şi a hotărârilor judecătoreşti definitive şi irevocabile, din oficiu sau la cererea persoanelor interesate, prin menţiune pe marginea actului de naştere al celui adoptat şi, după caz, pe actul de căsătorie şi de naştere al celuilalt soţ ori de naştere al copiilor minori şi, la cerere, al celor majori.
(6)Menţiunile privind adopţia cu efecte restrânse a părintelui operează pe actele de naştere ale copiilor minori şi, la cererea copiilor majori, pe actele de naştere ale acestora, numai dacă aceasta afectează numele de familie purtat la naşterea copilului de către părinte.
Art. 118
La întocmirea noilor acte de naştere, ca urmare a adopţiei, se ţine seama de următoarele:
a)dacă persoana care adoptă este căsătorită cu mama firească a adoptatului, respectiv cu tatăl firesc, rubrica din actul de naştere privind "Numele de familie al mamei", respectiv "Numele de familie al tatălui" se completează cu numele de familie dobândit prin căsătorie;
b)dacă persoana este căsătorită şi adoptă singură, în noul act de naştere se completează numai rubricile care o privesc, iar rubricile referitoare la celălalt părinte nu se completează; dacă ulterior celălalt soţ adoptă, se întocmeşte un nou act de naştere;
c)în cazul în care adopţia este făcută de o persoană necăsătorită, în noul act de naştere se completează numai rubricile care o privesc, iar rubricile referitoare la celălalt părinte nu se completează;
d)dacă cei care adoptă sunt căsătoriţi şi poartă nume de familie diferite în căsătorie, numele de familie al copilului va fi cel stabilit prin hotărârea judecătorească definitivă de încuviinţare a adopţiei;
e)dacă persoana adoptată este căsătorită, iar din sentinţa de adopţie pronunţată în străinătate nu rezultă numele de familie purtat ca urmare a adopţiei, se depun declaraţii notariale în acest sens din partea adoptatorului/adoptatorilor.
Art. 119
(1)Adopţiile încuviinţate în străinătate privind cetăţenii români se înscriu prin întocmirea unui nou act de naştere la D.S.C. - Sector 1, în baza documentelor eliberate de autorităţile străine, după recunoaşterea hotărârii de adopţie de către tribunalul competent a soluţiona cererea de recunoaştere, respectiv tribunalul de pe raza judeţului unde îşi are sau a avut domiciliul persoana interesată.
(2)Adopţiile cu efecte restrânse încuviinţate în străinătate privind cetăţenii români se înscriu numai prin menţiune pe marginea actelor de stare civilă ale adoptatului, în condiţiile prevăzute la alin. (1); în această situaţie se va schimba numai numele de familie al adoptatului, datele privind părinţii rămânând neschimbate; în cazul în care actul de naştere iniţial nu a fost întocmit în România, adopţiile cu efecte restrânse încuviinţate în străinătate privind cetăţenii români se înscriu prin întocmirea unui act de naştere la D.S.C.- Sector 1.
(3)Adopţiile încuviinţate în străinătate privind persoane ale căror acte de naştere şi, după caz, de căsătorie sunt înregistrate în România se înscriu numai prin menţiune, dacă la data încuviinţării adopţiei acestea nu aveau cetăţenie română.
(4)Adopţiile înregistrate la alte oficii de stare civilă decât cel prevăzut la alin. (1) sunt şi rămân valabile.
Art. 120
(1)După întocmirea noului act de naştere sau a înscrierii menţiunii de adopţie cu efecte restrânse, ofiţerul de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P. sau, după caz, din cadrul primăriei unităţii administrativ-teritoriale în care nu funcţionează S.P.C.L.E.P. procedează conform art. 108, pentru înscrierea pe actul iniţial de naştere şi, după caz, de căsătorie, de naştere al celuilalt soţ şi de naştere al copiilor minori a menţiunilor corespunzătoare, prevăzute în anexa nr. 20; în cazul copiilor majori, se înscrie menţiunea numai la cererea acestora.
(2)Menţiunile privind adopţia părintelui operează pe actele de naştere ale copiilor minori şi, la cererea copiilor majori, pe actele de naştere ale acestora, numai dacă aceasta afectează numele de familie purtat la naşterea copilului de către părinte.
(3)În cazul persoanelor căsătorite adoptate, soţul/soţia poate solicita schimbarea numelui de familie pe cale administrativă; numele de familie al copiilor se poate schimba numai pe cale administrativă.
(4)În situaţia întocmirii unui nou act de naştere, la rubrica "Certificate eliberate" din actul iniţial de naştere se înscrie textul: "NU SE VA MAI ELIBERA NICIUN CERTIFICAT".
Art. 121
(1)Încetarea adopţiei prin desfacere, anulare sau constatarea nulităţii, dispusă prin hotărâre judecătorească definitivă, se înscrie prin menţiune din oficiu sau la cererea persoanei îndreptăţite, depusă personal sau prin împuternicit cu procură specială la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria unităţii administrativ-teritoriale care a înregistrat actul de naştere în urma adopţiei.
(2)În aceste cazuri, pe actul de naştere întocmit în urma adopţiei se înscrie textul corespunzător prevăzut în anexa nr. 20, iar la rubrica "Certificate eliberate" se înscrie textul "NU SE VA MAI ELIBERA NICIUN CERTIFICAT".
(3)După operarea acestor menţiuni, S.P.C.L.E.P. ori, după caz, primăria unităţii administrativ-teritoriale care a înregistrat actul de naştere în urma adopţiei operează textul de desfacere, anulare sau constatare a nulităţii adopţiei prevăzut în anexa nr. 20 şi pe actul de naştere iniţial, din Registrul de stare civilă exemplarul II, şi înscrie la rubrica "Certificate eliberate" textul "SE VA ELIBERA CERTIFICAT"; după efectuarea acestor operaţiuni, actul de naştere întocmit anterior adopţiei rămâne valabil.
(4)Dacă pe marginea actului de naştere întocmit în urma adopţiei există menţiune de căsătorie, se operează pe actul iniţial şi menţiunea de căsătorie şi se procedează conform art. 108.
(5)Menţiunea privind încetarea adopţiei se înscrie şi pe actul de căsătorie, de naştere al soţului şi de naştere al copiilor minori, iar pe actele de naştere ale copiilor majori numai dacă este înscrisă menţiunea de adopţie.
SECŢIUNEA 4:Înscrierea regimului matrimonial, divorţului, anulării ori a încetării căsătoriei
Art. 122
(1)Înscrierea pe marginea actelor de căsătorie a regimului matrimonial ulterior înregistrării/transcrierii căsătoriei se face la cererea oricăruia dintre soţi, depusă personal sau prin împuternicit cu procură specială şi soluţionată de oricare S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primărie a unităţii administrativ-teritoriale unde aceste servicii nu sunt constituite, în baza convenţiei matrimoniale încheiate, prin înscris autentificat de notarul public român sau străin.
(2)Regimul matrimonial care îl înlocuieşte ori îl modifică pe cel existent se înscrie în actul de căsătorie ori de câte ori doresc soţii, însă numai după un an de la data încheierii căsătoriei.
(3)Cererea persoanei interesate, însoţită de convenţia matrimonială încheiată în străinătate, în original, şi de traducerea în limba română legalizată, se transmite de către S.P.C.L.E.P. sau, după caz, de primăria competentă potrivit alin. (1) la S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B., pentru aprobarea înscrierii menţiunii.
(4)Menţiunea privind regimul matrimonial ales de soţi se înscrie, la cerere, atât pe marginea actelor de căsătorie întocmite, cât şi pe cele transcrise în registrele de stare civilă române, potrivit textului prevăzut în anexa nr. 20.
Art. 123
(1)Înscrierea divorţului se face din oficiu, prin menţiune pe marginea actului de căsătorie şi pe actele de naştere ale foştilor soţi, în baza hotărârii judecătoreşti definitive comunicate de instanţa judecătorească ori a certificatului de divorţ eliberat de ofiţerul de stare civilă sau de notarul public; înscrierea divorţului se face şi la cererea oricăruia dintre foştii soţi, făcută personal sau prin împuternicit cu procură specială, care depune hotărârea judecătorească definitivă.
(2)Sentinţele judecătoreşti de desfacere a căsătoriei rămase definitive din perioada 1 martie 1948 - 7 octombrie 1966 şi neînscrise sau neînregistrate se înscriu, la cererea celor interesaţi, prin menţiune pe marginea actului de căsătorie.
(3)Sentinţele de divorţ rămase definitive în perioada 8 octombrie 1966-31 iulie 1974, dacă nu au fost înscrise pe actele de căsătorie, la cererea soţilor care au obţinut divorţul, în termen de două luni de la rămânerea lor definitivă, nu se vor lua în considerare, hotărârile rămânând fără efect.
(4)Ofiţerul de stare civilă care primeşte o cerere pentru înscrierea menţiunii privind divorţul, însoţită de hotărârea judecătorească definitivă sau certificatul de divorţ eliberat de autorităţile române, procedează potrivit art. 108.
Art. 124
Declararea nulităţii ori anularea căsătoriei se înscrie prin menţiune pe actul de căsătorie şi pe cele de naştere ale foştilor soţi, în Registrul de stare civilă exemplarul II şi Registrul de stare civilă exemplarul I, pe baza hotărârii judecătoreşti definitive, în condiţiile prevăzute la art. 108.
Art. 125
Încetarea căsătoriei prin decesul sau prin declararea judecătorească a morţii unuia dintre soţi se înscrie prin menţiune pe actul de căsătorie, pe actul de naştere al decedatului şi pe cel de naştere al soţului supravieţuitor, de către ofiţerul de stare civilă care a întocmit actul de deces; în acelaşi mod se înscriu şi menţiunile privind anularea unei hotărâri declarative de moarte ori de rectificare a datei morţii, în condiţiile prevăzute la art. 108.
SECŢIUNEA 5:Soluţionarea şi înscrierea schimbării numelui de familie şi/sau a prenumelui pe cale administrativă
Art. 126
(1)Cererea de schimbare a numelui de familie şi/sau a prenumelui se depune la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria unităţii administrativ-teritoriale de la domiciliul solicitantului, personal sau prin împuternicit cu procură specială; în cazul cetăţeanului român cu domiciliul în străinătate, cererea se depune la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria unităţii administrativ-teritoriale de la ultimul domiciliu avut în România, iar dacă nu a avut vreodată domiciliul în România, la D.S.C. - Sector 1.
(2)Pentru minor, cererea de schimbare a numelui de familie şi/sau a prenumelui se face, după caz, de părinţi sau, cu încuviinţarea instanţei de tutelă, de către tutore. Dacă părinţii nu se înţeleg cu privire la schimbarea numelui de familie şi/sau a prenumelui minorului, va hotărî instanţa de tutelă. Când cererea de schimbare a numelui de familie al minorului şi/sau a prenumelui este făcută de către unul dintre părinţi, este necesar acordul celuilalt părinte, dat în formă autentică sau în faţa ofiţerului de stare civilă. Acordul nu este necesar în cazul în care celălalt părinte este declarat mort sau decăzut din exerciţiul drepturilor părinteşti sau acestuia i s-a aplicat pedeapsa interzicerii drepturilor părinteşti ori beneficiază de consiliere judiciară, dacă acesta nu poate exercita autoritatea părintească, sau de tutelă specială şi se află în imposibilitatea de a-şi manifesta voinţa din cauza lipsei discernământului.
(3)Minorul care a împlinit vârsta de 14 ani semnează cererea împreună cu părinţii săi; în cazul în care aceasta este semnată numai de unul dintre părinţi, celălalt părinte va da o declaraţie notarială autentificată sau în faţa oricărui ofiţer de stare civilă, care are obligaţia să o comunice la S.P.C.L.E.P./primăria competentă, din care să rezulte că este de acord cu schimbarea numelui minorului; dacă cererea se depune prin împuternicit cu procură specială, minorul îşi exprimă acordul privind schimbarea numelui său de familie şi/sau a prenumelui printr-o declaraţie notarială autentificată sau în cuprinsul procurii speciale.
(4)În cazul persoanei majore care beneficiază de tutelă specială sau consiliere judiciară, cererea de schimbare a numelui de familie şi/sau a prenumelui se face de către tutore, cu încuviinţarea instanţei de tutelă.
(5)La primirea cererii de schimbare a numelui de familie şi/sau a prenumelui pe cale administrativă, ofiţerul de stare civilă competent verifică dacă au fost depuse toate actele prevăzute de Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi dacă este exceptată de la publicare sau se solicită scutirea de la publicare a cererii în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.
(6)În cazul în care se solicită scutirea de la publicare a cererii potrivit art. 417 alin. (3) teza a II-a din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B. emite dovada privind scutirea de la publicare a cererii în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.
(7)Când se constată că dosarul de schimbare a numelui de familie şi/sau a prenumelui este incomplet ori soluţionarea acestuia necesită aplicarea altei proceduri, precum şi în situaţia prevăzută la art. 418 din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, acesta nu se înaintează la S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B., comunicând în scris solicitantului motivele pentru care cererea nu poate fi admisă; în cazul în care dosarul de schimbare a numelui se transmite de către ofiţerul de stare civilă S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B., acesta se restituie cu adresă cuprinzând indicaţiile corespunzătoare.
(8)Ofiţerul de stare civilă competent efectuează verificări privind persoana care solicită schimbarea numelui de familie şi/sau a prenumelui pe cale administrativă în S.I.I.E.A.S.C., R.N.E.P. şi în evidenţele informatice ale serviciului cazier judiciar, statistică şi evidenţe operative şi, după caz, în evidenţele D.G.P.; în cazul în care solicitantul are statut de apatrid, se solicită verificări în evidenţele Centrului de Cooperare Poliţienească Internaţională din cadrul I.G.P.R.
(9)Dacă cererea se încadrează în prevederile legale, în termen de până la 20 de zile de la data primirii acesteia, ofiţerul de stare civilă întocmeşte un referat care cuprinde date referitoare la statutul civil al persoanei, provenienţa numelui actual şi a celui solicitat, rezultatul verificărilor, precum şi propunerile asupra oportunităţii aprobării sau respingerii cererii, pe care îl trimite electronic S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B., împreună cu documentele depuse de solicitant.
(10)S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B., prin structura de stare civilă, verifică dacă sunt îndeplinite toate condiţiile prevăzute de lege şi, după analizarea temeiniciei cererii, precum şi a opoziţiilor făcute, propune preşedintelui consiliului judeţean, respectiv primarului general al municipiului Bucureşti, printr-un referat motivat, semnat de şeful serviciului/directorul executiv, emiterea dispoziţiei de admitere sau de respingere a cererii de schimbare a numelui. Dispoziţia se emite în termen de maximum 30 de zile de la primirea dosarului de la ofiţerul de stare civilă.
(11)Dosarele incomplete se restituie S.P.C.L.E.P. sau primăriei unităţii administrativ-teritoriale pentru completare, iar cele care nu fac obiectul schimbării numelui de familie şi/sau a prenumelui pe cale administrativă se restituie cu precizarea procedurii de urmat; după completarea dosarului, solicitantul va depune o altă cerere însoţită de toate documentele prevăzute de Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(12)După operaţionalizarea S.I.I.E.A.S.C., pentru solicitanţii care au împlinit vârsta de 14 ani, se efectuează verificări în evidenţele I.G.P.R. şi D.G.P. pentru a se stabili dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 418 din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 127
(1)După emiterea dispoziţiei de schimbare a numelui de familie şi/sau a prenumelui de către autoritatea care a încuviinţat schimbarea numelui de familie şi/sau prenumelui, S.P.C.L.E.P., respectiv primăria unităţii administrativ-teritoriale la care a fost înregistrată cererea notifică solicitantul în scris, care, în termen de 90 de zile, socotite de la data notificării, trebuie să se prezinte în vederea înmânării dispoziţiei; în caz de neprezentare în termenul menţionat, dispoziţia se transmite la S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B. pentru a fi restituită emitentului, fără a mai produce efecte.
(2)Un exemplar al dispoziţiei de schimbare a numelui de familie şi/sau a prenumelui în format fizic se transmite S.P.C.L.E.P., respectiv primăriei care a primit cererea pentru a fi înmânat persoanei; persoanei i se poate elibera concomitent atât exemplarul electronic al dispoziţiei, cât şi cel în format fizic; în cazul emiterii în format electronic a dispoziţiei de schimbare a numelui de familie şi/sau a prenumelui, aceasta se semnează electronic de emitent, se aplică automat sigiliul S.I.I.E.A.S.C. şi se generează un cod de verificare care îi confirmă autenticitatea.
(3)După primirea dispoziţiei de admitere a cererii de schimbare a numelui de familie şi/sau a prenumelui, persoanei i se solicită cereri individuale privind eliberarea certificatelor de stare civilă, potrivit schimbării numelui de familie şi/sau a prenumelui obţinut(e) prin dispoziţie; certificatele de stare civilă anterior emise nu mai produc efecte juridice şi se reţin în vederea distrugerii.
(4)Dovada de primire a dispoziţiei de admitere a cererii de schimbare a numelui de familie şi/sau a prenumelui se transmite la S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B., după semnarea acesteia de către solicitant.
(5)Neprezentarea în vederea înmânării dispoziţiei în termenul prevăzut la alin. (1) din motive imputabile solicitantului atrage revocarea dispoziţiei.
Art. 128
(1)Ofiţerul de stare civilă competent înscrie menţiunile privind schimbarea numelui de familie şi/sau a prenumelui pe actul de naştere şi, după caz, de căsătorie, de naştere al celuilalt soţ, de naştere al copiilor minori şi, la cererea copiilor majori, pe actele de naştere ale acestora, în Registrul de stare civilă exemplarul II, procedându-se potrivit art. 108.
(2)Menţiunile privind schimbarea numelui de familie al părintelui operează pe actele de naştere ale copiilor minori şi, la cererea copiilor majori, pe actele de naştere ale acestora, numai dacă această schimbare priveşte numele de familie purtat la naşterea copiilor.
Art. 129
(1)Schimbarea numelui de familie, ca urmare a unei dispoziţii administrative, are efect asupra numelui de familie de la naştere, după cum urmează:
a)pentru persoanele căsătorite care nu şi-au păstrat, în urma căsătoriei, numele de familie dobândit la naştere, dispoziţia emisă ca urmare a schimbării numelui de familie pe cale administrativă se înscrie pe marginea actului de naştere şi nu are efect asupra numelui de familie dobândit la naştere;
b)pentru persoanele căsătorite care şi-au păstrat, în urma căsătoriei, numele de familie dobândit la naştere, dispoziţia emisă ca urmare a schimbării numelui de familie pe cale administrativă se înscrie pe marginea actului de naştere şi are efect asupra numelui de familie dobândit la naştere;
c)pentru persoanele divorţate care au revenit, în urma divorţului, la numele de familie dobândit la naştere, dispoziţia emisă ca urmare a schimbării numelui de familie pe cale administrativă se înscrie pe marginea actului de naştere şi are efect asupra numelui de familie dobândit la naştere;
d)pentru persoanele divorţate care nu au revenit, în urma divorţului, la numele de familie dobândit la naştere, dispoziţia emisă ca urmare a schimbării numelui de familie pe cale administrativă se înscrie pe marginea actului de naştere şi nu are efect asupra numelui de familie dobândit la naştere;
e)pentru copiii minori şi la cererea copiilor majori ai căror părinţi şi-au schimbat numele de familie, dispoziţia emisă ca urmare a schimbării numelui de familie pe cale administrativă se înscrie pe marginea actelor de naştere ale acestora şi are efect asupra numelui de familie al părinţilor înscris în actul de naştere numai dacă această schimbare priveşte numele de familie purtat la naşterea copiilor.
(2)Schimbarea prenumelui, ca urmare a unei dispoziţii administrative, are efect asupra prenumelui din actul de naştere şi din cel de căsătorie, după caz; pentru copiii minori şi la cererea copiilor majori ai căror părinţi şi-au schimbat prenumele, dispoziţia emisă ca urmare a schimbării prenumelui se înscrie pe marginea actelor de naştere ale acestora şi are efect asupra prenumelui părinţilor înscris în actul de naştere numai dacă această schimbare priveşte prenumele purtat la naşterea copiilor.
(3)Pentru efectele deciziilor/dispoziţiilor de schimbare a numelui de familie emise şi înscrise în actele de stare civilă se aplică dispoziţiile legale în vigoare la data emiterii lor.
(4)Certificatul de stare civilă se eliberează cu noul nume de familie şi/sau prenume cu respectarea dispoziţiilor alin. (1); la cerere se pot elibera noile certificate de stare civilă şi cu menţiunile referitoare la schimbarea de nume, înscrise în actele de stare civilă, prevăzute în anexa nr. 20.
(5)În situaţia în care schimbarea nu operează asupra numelui de familie de la naştere, certificatul de naştere se eliberează cu menţiunea privind schimbarea numelui de familie.
Art. 130
(1)Deciziile de schimbare a numelui de familie şi/sau a prenumelui emise de Ministerul Justiţiei până la 31 decembrie 1950, precum şi sentinţele judecătoreşti prin care s-a încuviinţat redobândirea numelui, ce nu au fost înregistrate şi pentru care se solicită înscrierea, se trimit D.G.E.P. pentru avizarea înscrierii menţiunii.
(2)În cazul în care se solicită copii ale deciziilor de schimbare a numelui şi/sau a prenumelui emise până la data de 31 martie 2005, cererile se trimit D.G.E.P. pentru soluţionare.
(3)În cazul în care se solicită copii de pe dispoziţia de schimbare a numelui şi/sau a prenumelui, emisă începând cu data de 1 aprilie 2005, cererile respective se soluţionează de către S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B.
SECŢIUNEA 6:Înscrierea menţiunilor privind înregistrarea numelui de familie/prenumelui cu ortografierea/traducerea limbii materne
Art. 131
(1)Persoana cetăţean român sau fost cetăţean român la data înregistrării actului de stare civilă al cărei nume de familie sau prenume a fost înregistrat în actele de stare civilă tradus în altă limbă decât cea maternă ori cu ortografia altei limbi poate cere înscrierea, prin menţiune pe marginea acestor acte, a numelui de familie ori a prenumelui tradus sau cu ortografia limbii materne la rubricile privind titularul, precum şi la cele referitoare la părinţii săi, după caz.
(2)Cererea se depune personal sau prin împuternicit cu procură specială la S.P.C.L.E.P./primăria unităţii administrativ-teritoriale care are în păstrare Registrul de stare civilă exemplarul I ori la S.P.C.L.E.P./primăria din localitatea de domiciliu, care o va trimite spre soluţionare S.P.C.L.E.P./primăriei unităţii administrativ-teritoriale care are în păstrare Registrul de stare civilă exemplarul I.
(3)Ofiţerul de stare civilă de la S.P.C.L.E.P. competent ori, după caz, de la primăria competentă să soluţioneze cererea întocmeşte un referat, care se aprobă de către primarul unităţii administrativ-teritoriale care are în păstrare Registrul de stare civilă exemplarul I.
(4)Ofiţerul de stare civilă competent înscrie menţiunile privind înregistrarea numelui de familie/prenumelui cu ortografierea/traducerea limbii materne, în ceea ce priveşte numele de familie/prenumele titularului, pe actul acestuia de naştere şi, după caz, de căsătorie, de naştere al celuilalt soţ, de naştere al copiilor minori şi, la cerere, pe actele de naştere ale celor majori; menţiunile se înscriu în Registrul de stare civilă exemplarul II, procedându-se potrivit art. 108.
(5)Efectele aprobării cererii se extind asupra numelui de familie al copiilor minori şi asupra celuilalt soţ, dacă au nume de familie comun, numai dacă acesta din urmă îşi dă consimţământul în ambele situaţii.
(6)Menţiunile privind înregistrarea numelui de familie/prenumelui părintelui cu ortografierea/traducerea limbii materne operează pe actele de naştere ale copiilor minori şi, la cererea copiilor majori, pe actele de naştere ale acestora, numai dacă această schimbare priveşte numele de familie purtat la naşterea copiilor.
Art. 132
(1)Pe baza aprobării referatului prevăzut la art. 131 alin. (3) se efectuează menţiune pe marginea actului de stare civilă şi se eliberează un nou certificat, iar cel eliberat anterior nu mai produce efecte juridice; la cerere se pot elibera noile certificate de stare civilă cu menţiunile privind înregistrarea în actele de stare civilă a numelui de familie/prenumelui cu ortografierea/traducerea limbii materne, potrivit textului prevăzut în anexa nr. 20.
(2)Dacă ofiţerul de stare civilă nu poate stabili cu certitudine traducerea sau ortografierea în limba maternă, acesta cere solicitantului să prezinte o traducere sau o ortografiere oficială, autentificată de notarul public.
SECŢIUNEA 7:Înscrierea menţiunilor privind acordarea sau pierderea cetăţeniei române
Art. 133
(1)Menţiunile privind acordarea, redobândirea, retragerea sau renunţarea la cetăţenia română, întocmite potrivit textelor prevăzute în anexa nr. 20, se înscriu pe marginea actelor de stare civilă de către D.G.E.P.:
a)la solicitarea S.P.C.L.E.P. sau, după caz, a primăriei unităţii administrativ-teritoriale unde aceste servicii nu sunt constituite;
b)din oficiu, în baza documentelor primite de la misiunile diplomatice şi oficiile consulare de carieră ale României, de la A.N.C. sau de la D.G.P.
(2)În cazul prevăzut la alin. (1) lit. a), cererea însoţită de documentele necesare în susţinerea acesteia se depune de titular sau reprezentantul legal, personal ori prin împuternicit cu procură specială, la oricare S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primărie din cadrul unităţii administrativ-teritoriale.
(3)După efectuarea menţiunii în Registrul de naşteri exemplarul II şi, dacă este cazul, în Registrul de căsătorie exemplarul II, D.G.E.P. trimite menţiunea S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăriei unităţii administrativ-teritoriale care are în păstrare exemplarul I al Registrului de naşteri sau al Registrului de căsătorie, după caz.
(4)În situaţia în care pe marginea actului de stare civilă nu există informaţii privind pierderea cetăţeniei române, iar în urma verificărilor efectuate de D.G.E.P. la autoritatea competentă nu se identifică date referitoare la aceasta, se operează menţiunea de redobândire a cetăţeniei române.
(5)În situaţia în care pe marginea actului de stare civilă nu este înscrisă menţiunea privind schimbarea numelui, se operează textele de menţiuni prevăzute în anexa nr. 20.
Art. 134
(1)A.N.C. trimite D.G.E.P. următoarele informaţii:
a)datele persoanelor care au dobândit ori au redobândit cetăţenia română, în condiţiile prevăzute la art. 8-11 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, la începutul lunii următoare celei în care persoanele în cauză au depus jurământul de credinţă;
b)lunar, datele persoanelor care au pierdut cetăţenia română, prin aprobarea cererii de renunţare la aceasta, în conformitate cu prevederile art. 31 alin. (7) din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
c)de îndată ce se emite ordinul preşedintelui A.N.C., datele persoanelor cărora li s-a retras cetăţenia română.
(2)Pe baza datelor din registrele de stare civilă referitoare la cetăţenia română a titularului sau a părinţilor săi nu se eliberează certificate ori adeverinţe care să ateste cetăţenia.
SECŢIUNEA 8:Înscrierea în registrele de stare civilă a menţiunilor primite din străinătate
Art. 135
(1)Cetăţeanul român este obligat ca, în termen de 6 luni de la înregistrarea în străinătate a modificărilor intervenite în statutul civil sau cu privire la nume ori ca urmare a rectificării actelor de stare civilă, produse în străinătate, precum şi cu privire la regimul matrimonial ales în faţa autorităţilor/instituţiilor străine competente, să solicite înscrierea menţiunilor în registrele de stare civilă române.
(2)Cererile privind înscrierea modificărilor prevăzute la alin. (1) se aprobă după cum urmează:
a)de către D.G.E.P. pentru cererile cetăţenilor români aflaţi în străinătate, depuse la misiunile diplomatice şi oficiile consulare de carieră ale României;
b)de către S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B. pentru cererile depuse în ţară şi soluţionate de către S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăria unităţii administrativ-teritoriale competent/competentă.
(3)Este interzisă înscrierea menţiunilor primite din străinătate fără aprobarea D.G.E.P./S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B., cu excepţia hotărârilor străine ale căror efecte sunt recunoscute, potrivit legii, prin hotărâre pronunţată în România de instanţa competentă.
Art. 136
(1)Pentru înscrierea de menţiuni în actele de stare civilă în baza unor documente/hotărâri străine, cererea se depune personal sau prin împuternicit cu procură specială la oricare S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primărie din cadrul unităţii administrativ-teritoriale unde nu funcţionează S.P.C.L.E.P.
(2)Dispoziţiile documentelor/hotărârilor străine, ale căror efecte au fost recunoscute de către instanţa competentă din România, se înscriu prin menţiune în actele de stare civilă în baza următoarelor documente:
a)documentul străin/hotărârea străină şi traducerea în limba română, legalizată, ambele în original;
b)hotărârea prin care s-au recunoscut pe teritoriul României efectele documentului străin/hotărârii străine, definitivă, în original;
c)declaraţii autentificate sau date în faţa ofiţerului de stare civilă care înregistrează cererea din partea soţilor, cetăţeni români, cu privire la numele de familie purtat după divorţ, în situaţia în care în documentul străin/hotărârea străină nu se face referire la numele soţilor după divorţ; numele de familie al celuilalt soţ, cetăţean român, se poartă numai cu consimţământul acestuia consemnat prin declaraţie autentificată sau dată în faţa ofiţerului de stare civilă; în cazul în care nu se poate prezenta declaraţie din partea fostului soţ, cetăţean român, numele de familie se preia din documentele de identitate ale solicitantului emise ulterior divorţului;
d)documentul de identitate al solicitantului, în original, dacă se prezintă personal ori, după caz, documentul de identitate în original al persoanei împuternicite;
e)orice alte documente necesare înscrierii menţiunii.
(3)Pentru înscrierea în actele de stare civilă a dispoziţiilor unor documente/hotărâri străine, cu excepţia celor prevăzute la alin. (2), cererea va fi însoţită de următoarele documente:
a)documentul/hotărârea eliberat/eliberată de autorităţile străine, în original, traducerea legalizată a acestuia/acesteia în limba română, în original;
b)documentul de identitate al solicitantului, în original, dacă se prezintă personal ori, după caz, documentul de identitate în original al persoanei împuternicite;
c)declaraţii autentificate sau date în faţa ofiţerului de stare civilă care înregistrează cererea din partea soţilor, cetăţeni români, cu privire la numele de familie purtat după divorţ, în situaţia în care în documentul străin/hotărârea străină nu se face referire la numele soţilor după divorţ; numele de familie al celuilalt soţ, cetăţean român, se poartă numai cu consimţământul acestuia consemnat prin declaraţie autentificată sau dată în faţa ofiţerului de stare civilă; în cazul în care nu se poate prezenta declaraţie din partea fostului soţ, cetăţean român, numele de familie se preia din documentele de identitate ale solicitantului emise ulterior divorţului;
d)orice alte documente necesare înscrierii menţiunii.
(4)Pentru înscrierea menţiunilor privind modificările intervenite în statutul civil sau cu privire la nume ori ca urmare a rectificării actelor de stare civilă, produse în străinătate, precum şi cu privire la regimul matrimonial ales în faţa autorităţilor/instituţiilor străine competente, ofiţerul de stare civilă competent să soluţioneze cererea efectuează verificări în registrele de stare civilă, în R.N.E.P., în S.I.I.E.A.S.C., precum şi asupra documentelor aflate la dosar şi emite un referat pe care îl transmite S.P.C.J.E.P./.D.G.E.P.M.B. spre aprobare.
Art. 137
(1)Cererea privind înscrierea menţiunii de căsătorie încheiată în străinătate şi de desfacere a acesteia prin divorţ ori încetare prin decesul unuia dintre soţi se soluţionează de către S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăria unităţii administrativ-teritoriale care are în păstrare actul de naştere exemplarul I al soţului care solicită înscrierea menţiunilor şi este însoţită de certificatul/extrasul de căsătorie/extrasul multilingv al actului de căsătorie, sentinţa/certificatul de divorţ sau certificatul/extrasul de deces/extras multilingv al actului de deces, traducerea legalizată a acestora în limba română, după caz, prezentate în original, precum şi orice alte documente necesare înscrierii menţiunii.
(2)În situaţia în care în certificatul/extrasul de căsătorie/extrasul multilingv al actului de căsătorie procurat din străinătate nu se face referire la numele de familie al soţilor după căsătorie, acesta se preia din sentinţa/certificatul de divorţ dacă se constată că nu sunt diferenţe între numele de familie din documentele prezentate; în caz contrar, se prezintă declaraţii autentificate de un notar public sau date în faţa ofiţerului de stare civilă din partea foştilor soţi, cetăţeni români, cu privire la numele de familie purtat după căsătorie; numele de familie al celuilalt soţ, cetăţean român, se poartă numai cu consimţământul acestuia; în cazul în care nu se poate prezenta declaraţie din partea fostului soţ, cetăţean român, numele de familie se preia din documentele de identitate ale solicitantului emise ulterior divorţului.
(3)În cazul înscrierii menţiunii privind desfacerea căsătoriei, dacă din sentinţa/certificatul de divorţ nu reiese numele soţilor după divorţ, se prezintă declaraţii autentificate de un notar public sau date în faţa ofiţerului de stare civilă din partea foştilor soţi, cetăţeni români, cu privire la numele purtat după divorţ, dacă aceştia/sau numai unul dintre aceştia şi-au/şi-a schimbat numele de familie prin căsătorie; numele de familie al celuilalt soţ, cetăţean român, se poartă numai cu consimţământul acestuia.
(4)În situaţia în care fostul/fosta soţ/soţie, cetăţean român, este în imposibilitate de a prezenta declaraţia cu privire la numele de familie pe care au convenit să-l poarte după divorţ, aspect care trebuie să fie menţionat în cererea solicitantului, textul de menţiune ce se înscrie în actele de naştere ale foştilor soţi nu se completează la rubrica privind numele de familie al acestuia/acesteia.
(5)În situaţia prevăzută la alin. (4) numele de familie se completează în baza declaraţiei ulterioare a fostului/fostei soţ/soţii, cu respectarea dispoziţiilor alin. (3), conform textelor prevăzute în anexa nr. 20, în condiţiile art. 135 alin. (2).
(6)În cazul înscrierii menţiunilor de căsătorie şi încetare a acesteia prin deces, numele de familie după căsătorie al soţului supravieţuitor se înscrie în actul de naştere în baza declaraţiei acestuia, iar în cazul înscrierii menţiunilor pe marginea actului de naştere al soţului decedat, numele de familie după căsătorie al acestuia se preia din certificatul de deces.
(7)În cazul persoanelor decedate în statutul cărora au intervenit modificări cu privire la numele de familie şi/sau prenume şi nu pot fi prezentate documente eliberate de autorităţile din străinătate care să justifice aceste modificări, în actele de stare civilă se înscrie menţiunea de deces conform textelor prevăzute în anexa nr. 20; dacă în certificatul de deces este precizată perioada şi nu data certă a decesului titularului, în actele de stare civilă se înscrie textul corespunzător prevăzut în anexa nr. 20.
(8)În cazul înscrierii menţiunii privind decesul unuia dintre soţi se aplică dispoziţiile alin. (6) şi (7).
(9)În situaţiile prevăzute la alin. (3) şi (8), cererea se soluţionează de către ofiţerul de stare civilă care are în păstrare Registrul de căsătorie exemplarul I, în baza tuturor documentelor depuse şi, după caz, transmise de ofiţerul de stare civilă care le-a primit, cu respectarea dispoziţiilor prevăzute la Secţiunea 1.
Art. 138
(1)Schimbarea numelui de familie şi/sau a prenumelui intervenită în străinătate, privind persoanele ale căror acte de naştere şi de căsătorie sunt înregistrate în România, se înscrie prin menţiune pe marginea actelor de stare civilă.
(2)Cererea de înscriere a menţiunii se depune personal sau prin împuternicit cu procură specială la oricare S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primărie a unităţii administrativ-teritoriale unde nu funcţionează S.P.C.L.E.P. şi se soluţionează de către ofiţerul de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P. sau, după caz, al primăriei unităţii administrativ-teritoriale care are în păstrare:
a)actul de naştere exemplarul I, în cazul schimbării numelui de familie de la naştere şi/sau a prenumelui;
b)actul de căsătorie exemplarul I, în cazul schimbării numelui de familie după căsătorie şi a prenumelui;
c)actul de naştere sau de căsătorie exemplarul I în cazul schimbării numelui de familie după divorţ.
(3)Cererea de înscriere a menţiunii este însoţită de următoarele documente:
a)documentul de schimbare a numelui de familie şi/sau a prenumelui, emis de autorităţile străine, în original;
b)traducerea documentului în limba română, legalizată, în original;
c)certificatul de naştere şi/sau de căsătorie al persoanei pentru care se solicită înscrierea menţiunii;
d)actul de identitate/paşaportul emis de autorităţile române sau, după caz, străine, al titularului actului pe marginea căruia urmează să se opereze menţiunea de schimbare a numelui de familie şi/sau a prenumelui, respectiv al persoanei împuternicite, după caz;
e)procura specială, după caz.
Art. 139
(1)În cazul înscrierii menţiunilor de schimbare a numelui de familie şi/sau a prenumelui, ca urmare a modificărilor intervenite în străinătate, se aplică dispoziţiile art. 129 alin. (1).
(2)Prin excepţie de la alin. (1), pentru persoanele căsătorite care nu şi-au păstrat în urma căsătoriei numele de familie dobândit la naştere sau care în urma divorţului nu au revenit la acesta, schimbarea are efect asupra numelui de familie dobândit la naştere dacă din documentele emise de autorităţile străine rezultă acest aspect.
Art. 140
(1)Cererile privind înscrierea menţiunilor prevăzute la art. 44 din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, depuse la misiunile diplomatice şi oficiile consulare de carieră ale României, se aprobă şi se înscriu prin menţiune în Registrul de stare civilă exemplarul II de către D.G.E.P., care transmite ofiţerului de stare civilă menţiunea pentru înscrierea acesteia în Registrul de stare civilă exemplarul I aflat în păstrare, cu aplicarea dispoziţiilor art. 136 alin. (3) şi cu respectarea competenţei stabilite prin prezenta secţiune.
(2)În cazul prevăzut la art. 136 alin. (2), D.G.E.P. înscrie menţiunile corespunzătoare în Registrul de stare civilă exemplarul II şi transmite ofiţerului de stare civilă care are în păstrare Registrul de stare civilă exemplarul I menţiunea potrivit textelor din anexa nr. 20.
(3)În situaţia prevăzută la alin. (1) şi (2) misiunile diplomatice şi oficiile consulare de carieră ale României trimit electronic D.G.E.P. cererea, însoţită de întreaga documentaţie, cu privire la înscrierea menţiunilor pe marginea actelor de stare civilă.
(4)Atunci când se primesc de la autorităţile din străinătate, prin intermediul misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare de carieră ale României, comunicări de menţiuni, acestea se aprobă şi se înscriu în Registrul de stare civilă exemplarul II de către D.G.E.P., care transmite ofiţerului de stare civilă competent potrivit prezentei secţiuni menţiunea potrivit textelor din anexa nr. 20 pentru a fi înscrisă în Registrul de stare civilă exemplarul I.
(5)Dacă S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăria unităţii administrativ-teritoriale unde nu funcţionează S.P.C.L.E.P. primeşte comunicări de menţiuni de la autorităţile din străinătate, acestea se înscriu cu aprobarea S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B. în baza documentelor transmise în original, dacă acestea sunt însoţite de traducere în limba română legalizată sau dacă se transmite extras multilingv al actului de stare civilă.
Art. 141
(1)Cererile privind înscrierea menţiunilor primite din străinătate asupra actelor de stare civilă aflate în păstrare la serviciile judeţene ale Arhivelor Naţionale/Serviciul Municipiului Bucureşti al Arhivelor Naţionale se soluţionează de către S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăria unităţii administrativ-teritoriale care a deţinut anterior actul de stare civilă, cu respectarea celorlalte dispoziţii prevăzute în prezenta secţiune.
(2)În cazul prevăzut la alin. (1), menţiunea se transmite electronic la serviciul judeţean al Arhivelor Naţionale/Serviciul Municipiului Bucureşti al Arhivelor Naţionale, pentru a se înscrie pe actul de stare civilă corespunzător.