Secţiunea 5 - Înregistrarea decesului - Norme Metodologice din 2024 de aplicare unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă

M.Of. 269

În vigoare
Versiune de la: 31 Martie 2024
SECŢIUNEA 5:Înregistrarea decesului
Art. 76
(1)Actul de deces se întocmeşte ca urmare a unei declaraţii verbale sau din oficiu, de către ofiţerul de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăriei unităţii administrativ-teritoriale în a cărui/cărei rază s-a produs decesul ori s-a găsit cadavrul ori, după caz, ca urmare a unei declaraţii verbale, de către ofiţerul de stare civilă din cadrul misiunii diplomatice sau al oficiului consular de carieră a/al României acreditate/acreditat să exercite funcţii consulare în statul pe teritoriul căruia s-a produs evenimentul.
(2)În situaţiile prevăzute la art. 3 alin. (8) din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, înregistrarea decesului se face în S.I.I.E.A.S.C. de către ofiţerul de stare civilă din cadrul S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B. de la sediul acestora, în baza documentelor existente în S.I.I.E.A.S.C. sau prezentate de declarant ori de către ofiţerul de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P. sau, după caz, din cadrul primăriei unităţii administrativ-teritoriale competent/e să înregistreze decesul; exemplarul I al actelor de deces se transmite, în original, cu adresă, S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăriei unităţii administrativ-teritoriale competent/e, în vederea constituirii Registrului de stare civilă exemplarul I.
(3)Înregistrarea din oficiu a actului de deces se face în ultima zi a termenului de declarare, în baza certificatului medical constatator al decesului, comunicat electronic de către emitent, precum şi a verificărilor efectuate în S.I.I.E.A.S.C. şi R.N.E.P. de către S.P.C.L.E.P./primăria competent/ă potrivit alin. (1).
(4)Declararea decesului se poate face la oricare S.P.C.L.E.P., respectiv primărie din cadrul unităţii administrativ-teritoriale unde aceste servicii nu sunt constituite, care va transmite dosarul electronic ofiţerului de stare civilă competent potrivit alin. (1).
(5)Declararea decesului, pentru situaţia în care cauza decesului este naturală, se face în termen de 3 zile de la data încetării din viaţă a persoanei, de către persoanele prevăzute la art. 32 alin. (1) din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(6)Când decesul se datorează unei sinucideri, unui accident sau altor cauze violente, precum şi în cazul găsirii unui cadavru, termenul de 3 zile de declarare a decesului se calculează de la data eliberării certificatului medical constatator al decesului, iar înregistrarea actului de deces se face în baza certificatului medical constatator al decesului şi a dovezii eliberate de poliţie sau de parchet, din care să rezulte că una dintre aceste autorităţi a fost sesizată despre deces.
(7)În cazul în care decesul nu a fost declarat şi înregistrat în termenul prevăzut la alin. (5) şi (6), întocmirea actului de deces se face, în România numai cu aprobarea parchetului, cu precizarea motivelor întârzierii şi, în străinătate, dacă autorităţile competente din statul unde s-a produs decesul confirmă că nu au obiecţii cu privire la înregistrarea decesului cetăţeanului român la misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră a/al României din acel stat acreditată/acreditat să exercite funcţii consulare.
(8)În cazul în care decesul nu a fost declarat şi înregistrat în termenul prevăzut la alin. (5) şi (6) şi s-a produs incinerarea/înhumarea cadavrului în lipsa certificatului medical constatator al decesului, întocmirea actului de deces se face numai în baza unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă.
Art. 77
(1)Odată cu declararea decesului, declarantul depune următoarele documente:
a)certificatul medical constatator al decesului, întocmit, în România, pe formular-tip, care trebuie să poarte număr de înregistrare, dată certă, semnătura medicului care a făcut constatarea şi în care trebuie consemnată cauza decesului, fără prescurtări, înscrisă cu majuscule, iar în străinătate - în conformitate cu prevederile legislaţiei statului pe teritoriul căruia s-a produs decesul;
b)certificatele de naştere şi de căsătorie ale decedatului, după caz;
c)actul de identitate al decedatului sau paşaportul, în cazul decesului unui cetăţean român cu domiciliul în străinătate sau al unui cetăţean membru al Uniunii Europene, Spaţiului Economic European sau Confederaţiei Elveţiene, paşaportul sau documentele eliberate de I.G.I. în cazul cetăţenilor străini, în original;
d)documentul de evidenţă militară al celui decedat, după caz;
e)actul de identitate al declarantului.
(2)În cazurile în care declarantul nu poate prezenta certificatele de stare civilă şi/sau actul de identitate ale/al persoanei decedate, declară, în scris, motivul neprezentării acestora, precum şi datele de identificare ale decedatului.
(3)După întocmirea actului de deces, pe certificatul de naştere şi/sau căsătorie, după caz, se aplică menţiunile corespunzătoare prevăzute în anexa nr. 20.
Art. 78
(1)În cazul decesului unui cetăţean român cu domiciliul în străinătate, pentru care se prezintă paşaport drept document de legitimare, acesta se va transmite serviciului public comunitar de paşapoarte teritorial, iar în cazul actelor de deces întocmite în ţară se transmite electronic şi un extras pentru uz oficial de pe actul de deces.
(2)În cazul decesului unui cetăţean străin, paşaportul, cartea de rezidenţă, actul de identitate, permisul de şedere pe termen lung sau permisul de şedere temporară se înaintează de îndată, cu adresă, structurii teritoriale a I.G.I. şi se transmite electronic un extras pentru uz oficial de pe actul de deces.
(3)În lipsa documentelor prevăzute la alin. (1) sau (2), la serviciul public comunitar de paşapoarte teritorial, respectiv structura teritorială a I.G.I. se transmite electronic extrasul pentru uz oficial după actul de deces, împreună cu forma electronică a declaraţiei motivate a declarantului.
Art. 79
În actul de deces, la rubrica "cauza decesului fiind ........................................" se înscrie cu majuscule de tipar cauza decesului prevăzută la lit. c) şi d) din certificatul medical constatator al decesului; dacă în certificatul medical constatator al decesului rubrica este completată "cauză neprecizată", pentru întocmirea actului de deces este necesară aprobarea parchetului.
Art. 80
(1)În situaţia în care decesul s-a produs în străinătate şi nu s-a înregistrat la autorităţile străine competente sau la misiunile diplomatice ori oficiile consulare de carieră ale României, actul de deces se întocmeşte la cererea scrisă a declarantului, de către ofiţerul de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P./primăriei unităţii administrativ-teritoriale pe a cărui/cărei rază a avut domiciliul persoana decedată, după ce se verifică electronic prin intermediul M.A.E. - DCons dacă decesul nu a fost înregistrat în străinătate.
(2)Dacă decesul nu a fost înregistrat în străinătate, ofiţerul de stare civilă din cadrul SPCLEP/primăriei unităţii administrativ-teritoriale unde aceste servicii nu sunt constituite desfăşoară următoarele activităţi:
a)solicită aprobarea parchetului pentru înregistrarea decesului;
b)întocmeşte referatul cuprinzând rezultatul verificărilor pe care îl înaintează S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B. în vederea acordării avizului conform;
c)întocmeşte referatul către primar cu propunere de aprobare sau respingere a înregistrării actului de deces, în funcţie de avizul şefului S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B.
(3)Actul de deces se întocmeşte în baza documentelor menţionate la alin. (2) şi a următoarelor documente:
a)certificatul medical constatator al decesului şi traducerea legalizată a acestuia în limba română, care trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 34;
b)certificatele de naştere şi de căsătorie ale decedatului, după caz;
c)actul de identitate al decedatului sau paşaportul, în cazul decesului unui cetăţean român cu domiciliul în străinătate, în original;
d)documentul de evidenţă militară al celui decedat, după caz;
e)actul de identitate al declarantului.
(4)În cazurile în care declarantul nu poate prezenta certificatele de stare civilă şi/sau actul de identitate ale/al persoanei decedate, se procedează potrivit art. 77 alin. (2); după întocmirea actului de deces, pe certificatul de naştere şi/sau căsătorie, după caz, se aplică menţiunea prevăzută la art. 77 alin. (3).
(5)Este interzisă întocmirea actului de deces fără avizul conform al şefului S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B. şi fără aprobarea parchetului şi a primarului.
(6)Dacă decesul nu a fost înregistrat în străinătate, în lipsa certificatului medical constatator eliberat de autorităţile străine, instanţa judecătorească dispune cu privire la înregistrarea decesului.
(7)Dacă decesul a fost înregistrat în străinătate se procedează la transcrierea certificatului/extrasului de deces în registrele de stare civilă române.
Art. 81
(1)Întocmirea actului de deces privind cadavrul cu identitate necunoscută se face la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria unităţii administrativ-teritoriale în raza căruia/căreia a fost găsit, în baza certificatului medical constatator al decesului, a dovezii eliberate de poliţie sau de parchet şi a procesului-verbal întocmit de medicul legist, care cuprinde:
a)vârsta şi sexul;
b)data şi locul unde a fost găsit cadavrul;
c)data şi cauza decesului.
(2)Pe marginea actului de deces se aplică menţiunea corespunzătoare prevăzută în anexa nr. 20.
(3)Dacă, ulterior întocmirii actului de deces privind cadavrul cu identitate necunoscută, parchetul sau poliţia stabileşte identitatea cadavrului, pe baza comunicării făcute de acestea, datele privind identitatea se înscriu, prin menţiune, pe actul respectiv, conform textului prevăzut la anexa nr. 20; menţiunea se transmite S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăriei care are în păstrare actul de naştere al persoanei identificate.
Art. 82
(1)În actul de deces, întocmit ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti declarative de moarte, definitivă, se înscriu datele de stare civilă şi data decesului, aşa cum rezultă din hotărâre; întocmirea actului de deces, în acest caz, se face la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria competent/competentă, din oficiu ori la cererea persoanei interesate, potrivit art. 39 din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)În cazul în care în cuprinsul hotărârii judecătoreşti declarative de moarte nu sunt precizate data decesului în format an, lună, zi şi/sau domiciliul decedatului se procedează conform dispoziţiilor art. 391 din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 83
(1)În vederea declarării judecătoreşti a morţii unei persoane, ofiţerul de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P. sau al primăriei competent/e, la cererea instanţelor de judecată efectuează următoarele activităţi:
a)verifică datele persoanei în R.N.E.P.;
b)verifică în S.I.I.E.A.S.C. actele de stare civilă ale persoanei şi la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria care are în păstrare exemplarul I al actului de naştere şi, după caz, de căsătorie, pentru a stabili dacă pe marginea acestora există menţiunea de deces;
c)comunică instanţei judecătoreşti datele rezultate din verificări.
(2)D.G.E.P. comunică despre înregistrarea decesului Institutului Naţional de Criminalistică din cadrul I.G.P.R., până la data de 5 a lunii următoare înregistrării decesului.
Art. 84
(1)Înhumarea sau incinerarea persoanelor decedate se face în baza certificatului de deces.
(2)În cazul în care declarantul nu este persoana îndreptăţită să primească certificatul de deces, acestuia i se eliberează de către ofiţerul de stare civilă care a înregistrat decesul, la cerere, adeverinţă de înhumare sau de incinerare a cadavrului.
(3)Adeverinţa de înhumare sau de incinerare a cadavrului se eliberează într-un singur exemplar, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 23, şi se înregistrează în Registrul privind eliberarea adeverinţelor de înhumare/incinerare.
(4)Duplicatul adeverinţei de înhumare sau de incinerare pierdute ori distruse se poate elibera numai cu aprobarea primarului unităţii administrativ-teritoriale, la solicitarea scrisă a declarantului sau a unei persoane care justifică un interes legitim.
(5)Eliberarea adeverinţei de înhumare sau de incinerare privind un cetăţean român sau de origine română al cărui deces s-a produs în străinătate se face de către ofiţerul de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P. sau primăriei unităţii administrativ-teritoriale în a cărui/cărei rază administrativ-teritorială urmează să se facă înhumarea ori incinerarea, la cererea scrisă a persoanei interesate, în baza certificatului de deces eliberat de autorităţile străine, în original, şi a traducerii legalizate în limba română sau a extrasului multilingv al actului de deces.
(6)Când decesul cetăţeanului român s-a înregistrat la misiunea diplomatică ori la oficiul consular de carieră a/al României, înhumarea sau incinerarea se face în baza certificatului de deces întocmit de una dintre aceste autorităţi.
(7)Dacă decesul unui cetăţean român s-a produs pe o aeronavă înmatriculată în România aflată în afara spaţiului aerian al României sau pe o navă sub pavilionul României aflată în afara apelor teritoriale române, iar cadavrul este transportat în ţară, eliberarea adeverinţei de înhumare sau de incinerare se face pe baza dovezii eliberate de comandantul navei ori aeronavei, prevăzută la art. 7 alin. (6) din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(8)Când decesul nu a fost înregistrat sau nu a fost eliberat certificatul de deces, adeverinţa de înhumare ori incinerare se eliberează numai cu aprobarea parchetului.
(9)În cazul copilului născut mort adeverinţa de înhumare ori incinerare se eliberează în baza actului de naştere cu menţiunea "copil născut mort".
(10)La înregistrarea din oficiu a actului de deces se eliberează numai adeverinţă de înhumare ori incinerare, certificatul de deces urmând a se elibera la solicitarea persoanelor îndreptăţite.