Art. 80. - Dacă decesul nu a fost înregistrat în străinătate, ofiţerul de stare civilă din cadrul SPCLEP/primăriei unităţii administrativ-teritoriale unde aceste servicii nu sunt constituite desfăşoară următoarele activităţi: - Norme Metodologice din 2024 de aplicare unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă
M.Of. 269
În vigoare Versiune de la: 31 Martie 2024
Art. 80
(1)În situaţia în care decesul s-a produs în străinătate şi nu s-a înregistrat la autorităţile străine competente sau la misiunile diplomatice ori oficiile consulare de carieră ale României, actul de deces se întocmeşte la cererea scrisă a declarantului, de către ofiţerul de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P./primăriei unităţii administrativ-teritoriale pe a cărui/cărei rază a avut domiciliul persoana decedată, după ce se verifică electronic prin intermediul M.A.E. - DCons dacă decesul nu a fost înregistrat în străinătate.
(2)Dacă decesul nu a fost înregistrat în străinătate, ofiţerul de stare civilă din cadrul SPCLEP/primăriei unităţii administrativ-teritoriale unde aceste servicii nu sunt constituite desfăşoară următoarele activităţi:
a)solicită aprobarea parchetului pentru înregistrarea decesului;
b)întocmeşte referatul cuprinzând rezultatul verificărilor pe care îl înaintează S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B. în vederea acordării avizului conform;
c)întocmeşte referatul către primar cu propunere de aprobare sau respingere a înregistrării actului de deces, în funcţie de avizul şefului S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B.
(3)Actul de deces se întocmeşte în baza documentelor menţionate la alin. (2) şi a următoarelor documente:
a)certificatul medical constatator al decesului şi traducerea legalizată a acestuia în limba română, care trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 34;
b)certificatele de naştere şi de căsătorie ale decedatului, după caz;
c)actul de identitate al decedatului sau paşaportul, în cazul decesului unui cetăţean român cu domiciliul în străinătate, în original;
d)documentul de evidenţă militară al celui decedat, după caz;
e)actul de identitate al declarantului.
(4)În cazurile în care declarantul nu poate prezenta certificatele de stare civilă şi/sau actul de identitate ale/al persoanei decedate, se procedează potrivit art. 77 alin. (2); după întocmirea actului de deces, pe certificatul de naştere şi/sau căsătorie, după caz, se aplică menţiunea prevăzută la art. 77 alin. (3).
(5)Este interzisă întocmirea actului de deces fără avizul conform al şefului S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B. şi fără aprobarea parchetului şi a primarului.
(6)Dacă decesul nu a fost înregistrat în străinătate, în lipsa certificatului medical constatator eliberat de autorităţile străine, instanţa judecătorească dispune cu privire la înregistrarea decesului.
(7)Dacă decesul a fost înregistrat în străinătate se procedează la transcrierea certificatului/extrasului de deces în registrele de stare civilă române.