Capitolul iii - Dispoziţii vizând stabilirea adopţiei interne ca finalitate a planului individualizat de protecţie şi deschiderea procedurii adopţiei - Norme Metodologice din 2021 de aplicare a Legii nr. 273/2004 privind procedura adopţiei

M.Of. 761

În vigoare
Versiune de la: 19 Septembrie 2024
CAPITOLUL III:Dispoziţii vizând stabilirea adopţiei interne ca finalitate a planului individualizat de protecţie şi deschiderea procedurii adopţiei
SECŢIUNEA 1:Stabilirea adopţiei ca finalitate a planului individualizat de protecţie
Art. 31
(1)Stabilirea adopţiei ca finalitate a planului individualizat de protecţie este în competenţa managerului de caz al copilului.
(2)Pentru grupurile de fraţi ocrotiţi în aceeaşi rază administrativ-teritorială, direcţia are obligaţia stabilirii aceluiaşi manager de caz.
(3)Anterior stabilirii adopţiei ca finalitate a planului individualizat de protecţie, managerul de caz trebuie să se asigure că:
a)pentru fiecare copil pentru care urmează să se stabilească adopţia internă ca finalitate a planului individualizat de protecţie au fost identificaţi fraţii acestuia aflaţi în sistemul de protecţie specială, inclusiv cei care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege pentru stabilirea adopţiei ca finalitate a planului individualizat de protecţie. În situaţia în care, în interesul superior al copiilor, managerul de caz apreciază că pot fi realizate demersuri de adopţie separată a fraţilor, acesta întocmeşte un raport motivat în acest sens, avizat de conducerea direcţiei;
b)pentru fiecare copil care are stabilită o măsură de protecţie specială, în condiţiile legii, există informaţii în planul individualizat de protecţie, în rapoartele trimestriale întocmite în baza prevederilor art. 72 alin. (1) şi art. 73 alin. (1) din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, din care să reiasă demersurile de reintegrare, precum modul de colaborare al părinţilor cu serviciul public de asistenţă socială din cadrul primăriei şi cu direcţia în vederea realizării demersurilor pentru reintegrarea sau integrarea copilului;
c)părinţii fireşti au fost consiliaţi şi informaţi cu privire la consecinţele exprimării consimţământului şi asupra încetării legăturilor de rudenie ale copilului cu familia sa de origine, ca urmare a încuviinţării adopţiei.
Art. 32
(1)Activităţile prevăzute de lege vizând consilierea şi informarea prealabilă exprimării consimţământului la adopţie de către părinţii fireşti, precum şi întocmirea raportului care atestă realizarea acestor activităţi sunt realizate de către managerul de caz al copilului, anterior stabilirii adopţiei ca finalitate a planului individualizat de protecţie.
(2)Pentru părinţii care încă de la momentul instituirii măsurii de protecţie declară că nu doresc să se ocupe de creşterea şi îngrijirea copilului, precum şi pentru cei care au putut fi găsiţi după momentul instituirii măsurii, dar îşi exprimă refuzul de a se ocupa de creşterea şi îngrijirea copilului, activităţile vizând consilierea şi informarea prealabilă, precum şi întocmirea raportului sunt realizate de către managerul de caz, anterior înregistrării declaraţiei acestora.
(3)În situaţia în care părinţii biologici locuiesc în fapt în raza administrativ-teritorială a altei direcţii, activităţile vizând consilierea şi informarea prealabilă, precum şi întocmirea raportului sunt realizate de către direcţia de la domiciliul acestora, la solicitarea direcţiei care are copilul în evidenţă, cu ocazia verificării împrejurărilor care au stat la baza stabilirii măsurii de protecţie specială. Raportul este comunicat în 5 zile calendaristice de la întocmire şi înregistrare.
Art. 33
(1)Adopţia ca finalitate a planului individualizat de protecţie se stabileşte în condiţiile şi la expirarea termenelor prevăzute de lege.
(2)Termenele de 1 an, respectiv 6 luni prevăzute la art. 28 alin. (1) lit. a)-c) din lege în vederea stabilirii adopţiei ca finalitate a planului individualizat de protecţie se calculează de la data instituirii primei măsuri de protecţie specială pentru copil, respectiv de la instituirea plasamentului în regim de urgenţă sau, după caz, a plasamentului. După 5 zile calendaristice de la instituirea plasamentului în regim de urgenţă sau, după caz, a plasamentului, managerul de caz are obligaţia demarării activităţii de identificare a părinţilor care nu au fost anterior identificaţi.
(3)Termenul de 45 de zile prevăzut de art. 28 alin. (1) lit. e) din lege în vederea stabilirii adopţiei ca finalitate a planului individual de protecţie se calculează de la data înregistrării la direcţie a declaraţiei scrise a părintelui firesc unic susţinător sau, după caz, a declaraţiilor părinţilor fireşti că nu doresc să se ocupe de creşterea şi îngrijirea copilului. Declaraţia cuprinde în mod obligatoriu menţiunea referitoare la informarea lor de către managerul de caz cu privire la faptul că, dacă nu revin în scris asupra acestei declaraţii în termen de 45 de zile calendaristice, se stabileşte adopţia ca finalitate a planului individualizat de protecţie.
Art. 34
(1)Declaraţiile părinţilor fireşti care au putut fi găsiţi după instituirea măsurii de protecţie specială, prin care aceştia îşi exprimă intenţia de a se ocupa de creşterea şi îngrijirea copilului, pot fi înregistrate şi la direcţia în a cărei rază administrativ-teritorială locuiesc în fapt aceştia, urmând ca acestea să fie transmise, în termen de 5 zile calendaristice de la înregistrare, direcţiei care a propus instituirea măsurii de protecţie.
(2)Declaraţiile prevăzute la alin. (1) pot fi date numai după informarea părinţilor fireşti de către managerul de caz al copilului cu privire la dreptul copilului de a fi îngrijit într-un mediu familial stabil permanent, măsura de protecţie fiind una cu caracter temporar, precum şi cu privire la obligaţia părinţilor de a realiza demersuri pentru integrarea sau reintegrarea copilului şi termenul până la care pot face aceste demersuri.
Art. 35
(1)Obligaţia de a informa persoanele alături de care copilul s-a bucurat de viaţă de familie pentru o perioadă de minimum 6 luni cu privire la stabilirea adopţiei ca finalitate a planului individualizat de protecţie revine managerului de caz.
(2)Informarea prevăzută la alin. (1) se realizează în termen de 10 zile calendaristice de la stabilirea adopţiei interne ca finalitate a planului individualizat de protecţie la domiciliul persoanelor în cauză şi vizează următoarele aspecte:
a)necesitatea depunerii cererii pentru obţinerea atestatului de persoană/familie aptă pentru adopţie, în situaţia în care doresc să adopte copilul;
b)prioritatea la adopţia copilului de care beneficiază în temeiul legii;
c)durata maximă a procedurilor vizând acordarea atestatului de persoană/familie aptă pentru adopţie;
d)documentele necesare pentru soluţionarea cererii de atestare;
e)pierderea priorităţii în realizarea potrivirii, în situaţia nedepunerii cererii în termenul prevăzut la art. 30 alin. (2) din lege.
(3)În situaţia în care copilul care s-a bucurat de viaţă de familie pentru o perioadă de minimum 6 luni are fraţi care se află în etapa de potrivire practică ori altă etapă ulterioară acesteia sau în etapa de monitorizare postadopţie, în termen de două zile de la stabilirea planului individualizat de protecţie managerul de caz informează compartimentul de specialitate cu privire la stabilirea adopţiei interne ca finalitate a planului individualizat de protecţie.
(4)La finalul informării prevăzute la alin. (1) se întocmeşte un proces-verbal în două exemplare semnat de managerul de caz şi persoana alături de care copilul s-a bucurat de viaţa de familie o perioadă de minimum 6 luni şi datat, în care se consemnează aspectele discutate. Un exemplar al procesului-verbal, care cuprinde în mod obligatoriu menţiunea referitoare la informarea de către managerul de caz cu privire la faptul că dacă cererea pentru obţinerea atestatului nu este depusă în termenul prevăzut de lege se pierde prioritatea la adopţie, rămâne la persoană şi unul se depune la dosarul copilului.
(5)Termenul maxim prevăzut de lege la art. 30 alin. (2) pentru depunerea cererii privind eliberarea atestatului se calculează de la data semnării procesului-verbal. În situaţia în care copilul are un frate care se află în procedură de adopţie sau în etapa de monitorizare postadopţie, termenul se calculează de la data înregistrării declaraţiei familiei adoptatoare cu privire la refuzul de a adopta.
Art. 36
(1)Obligaţia de a informa persoanele/familiile care se află în procedură de adopţie cu privire la prioritatea la adopţie pentru un copil pentru care urmează să se stabilească adopţia ca finalitate a planului individualizat de protecţie, care este frate cu cel aflat în etapa de potrivire practică sau altă etapă ulterioară acesteia, revine responsabilului de caz al familiei.
(2)În termen de 10 zile de la primirea de către compartimentul de specialitate a informării prevăzute la art. 35 alin. (3), responsabilul de caz al familiei transmite persoanei/familiei care se află în procedură de adopţie, cu confirmare de primire, prin poştă, fax sau poşta electronică, o notificare cu privire la existenţa unui frate al copilului cu care aceasta se află în procedura de adopţie, vârsta acestuia, sexul şi starea de sănătate şi prioritatea la adopţia acestuia.
(3)În termen de 30 de zile calendaristice de la primirea notificării, persoanele/familiile care se află în procedură de adopţie au obligaţia de a transmite, cu confirmare de primire, prin poştă, fax sau poştă electronică, o declaraţie cu privire la intenţia de a adopta sau nu fratele copilului care se află deja în procedura de adopţie.
(4)În termen de 5 zile calendaristice de la înregistrarea la direcţie a declaraţiei prevăzute la alin. (3), prin care adoptatorul/familia adoptatoare îşi exprimă intenţia de a adopta fratele copilului cu care se află deja în procedură de adopţie, responsabilul de caz al familiei are obligaţia de a verifica existenţa sau nu a informaţiilor referitoare la criteriile de potrivire prevăzute la art. 46 alin. (2) în cuprinsul raportului final de evaluare a capacităţii de a adopta a adoptatorului/familiei adoptatoare, care a stat la baza eliberării atestatului, precum şi termenul de valabilitate a atestatului.
(5)În situaţia în care raportul final cuprinde informaţiile referitoare la criteriile de potrivire prevăzute la art. 46 alin. (2) şi atestatul mai are o valabilitate de cel puţin un an, responsabilul de caz al familiei transmite persoanei/familiei care se află în procedură de adopţie prin poştă, fax sau poştă electronică o informare cu privire la înregistrarea priorităţii sale cu privire la adopţia fratelui copilului cu care se află în procedură de adopţie.
(6)În situaţia în care raportul final nu cuprinde informaţiile referitoare la criteriile de potrivire prevăzute la art. 46 alin. (2) şi atestatul are o valabilitate de cel mult un an, responsabilul de caz al familiei transmite persoanei/familiei care se află în procedură de adopţie prin poştă, fax sau poştă electronică o informare cu privire la necesitatea realizării unei noi evaluări sociale şi psihologice, în vederea reînnoirii atestatului. În această situaţie sunt aplicabile prevederile art. 24.
Art. 37
(1)Obligaţia de a identifica şi informa adoptatorul/familia adoptatoare care se află în perioada de monitorizare postadopţie şi al cărui/cărei copil adoptat este frate cu un alt copil pentru care urmează să se stabilească adopţia ca finalitate a planului individualizat de protecţie revine responsabilului de caz al familiei.
(2)Responsabilul de caz al familiei transmite adoptatorului/familiei adoptatoare care se află în perioada de monitorizare postadopţie, cu confirmare de primire, prin poştă, fax sau poştă electronică, o notificare cu privire la existenţa unui frate al copilului care se află în procedura de adopţie, vârsta acestuia, sexul, starea de sănătate şi prioritatea la adopţia acestuia.
(3)În termenul de 30 de zile calendaristice de la primirea notificării, adoptatorul/familia adoptatoare care se află în perioada de monitorizare postadopţie are obligaţia de a transmite, cu confirmare de primire, prin poştă, fax sau poştă electronică, o declaraţie cu privire la intenţia de a adopta sau nu fratele copilului cu care se află deja în procedura de adopţie.
(4)În termen de 5 zile calendaristice de la înregistrarea la direcţie a declaraţiei prevăzute la alin. (3), responsabilul de caz al familiei are obligaţia de a verifica existenţa sau inexistenţa informaţiilor referitoare la criteriile de potrivire prevăzute la art. 46 alin. (2), din cuprinsul raportului final de evaluare a capacităţii de a adopta a adoptatorului/familiei adoptatoare, care a stat la baza eliberării atestatului, precum şi termenul de valabilitate al atestatului.
(5)În situaţia în care raportul final cuprinde informaţiile referitoare la criteriile de potrivire prevăzute la art. 46 alin. (2) şi atestatul mai are o valabilitate de cel puţin un an, responsabilul de caz al familiei transmite adoptatorului/familiei adoptatoare care se află în perioada de monitorizare postadopţie, prin poştă, fax sau poştă electronică, o informare cu privire la prioritatea sa cu privire la adopţia fratelui copilului care se află în procedură de adopţie.
(6)În situaţia în care raportul final nu cuprinde informaţiile referitoare la criteriile de potrivire prevăzute la art. 46 alin. (2) şi atestatul are o valabilitate de cel mult un an sau, după caz, atestatul a expirat, responsabilul de caz al familiei transmite adoptatorului/familiei adoptatoare care se află în perioada de monitorizare postadopţie, prin poştă, fax sau poştă electronică, o informare cu privire la necesitatea realizării unei noi evaluări sociale şi psihologice.
Art. 38
(1)Evaluarea socială prevăzută la art. 36 alin. (6), respectiv la art. 37 alin. (6) presupune realizarea unei vizite la domiciliul adoptatorului/familiei adoptatoare, în vederea verificării condiţiilor de locuit şi, după caz, a situaţiei economice a persoanei/familiei şi a cheltuielilor persoanei/familiei.
(2)Evaluarea psihologică prevăzută la art. 36 alin. (6), respectiv la art. 37 alin. (6) presupune parcurgerea unui număr de cel puţin două întâlniri de evaluare/consiliere, rezultatele evaluării psihologice şi recomandările formulate fiind consemnate în fişele de evaluare psihologică.
(3)Dispoziţiile art. 16-23 se aplică în mod corespunzător.
Art. 39
Dispoziţiile prezentei secţiuni nu sunt aplicabile în situaţia adopţiei copilului pentru care a fost instituită tutela, fiind aplicabile prevederile art. 41.
SECŢIUNEA 2:Luarea în evidenţă a copilului de către compartimentul de specialitate
Art. 40
(1)În termen de 5 zile lucrătoare de la data stabilirii finalităţii planului individualizat de protecţie ca fiind adopţia internă, managerul de caz predă compartimentului de specialitate, în copie, dosarul copilului. Managerul de caz are obligaţia de a transmite de îndată compartimentului de specialitate orice informaţie sau document cu privire la copil şi familie obţinute ulterior transmiterii dosarului, până la încuviinţarea adopţiei.
(2)Compartimentul de specialitate ia în evidenţă cazul, fiind desemnat responsabilul de caz al copilului. În cazul fraţilor se desemnează acelaşi responsabil de caz.
(3)Persoana cu atribuţii de responsabil de caz al copilului nu poate fi desemnată să îndeplinească atribuţii de responsabil de caz al adoptatorului/familiei adoptatoare.
Art. 41
(1)În situaţia copilului pentru care a fost instituită tutela, solicitarea formulată de tutore în vederea introducerii acţiunii de deschidere a procedurii adopţiei este înregistrată la direcţia în a cărei rază teritorială este situat domiciliul copilului, care are obligaţia desemnării unui responsabil de caz pentru copil.
(2)Pentru situaţia prevăzută la alin. (1) responsabilul de caz al copilului verifică îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 32 alin. (1) lit. c) din lege şi identifică elementele necesare în măsură să susţină că adopţia răspunde interesului superior al copilului, întocmeşte un raport care urmează a fi anexat cererii de deschidere a procedurii adopţiei şi introduce în R.N.A. informaţiile referitoare la copil. În cazul în care responsabilul de caz al copilului nu identifică elementele necesare să susţină faptul că adopţia este în interesul superior al copilului, întocmeşte un raport motivat.
SECŢIUNEA 3:Deschiderea procedurii adopţiei
Art. 42
(1)Ulterior preluării dosarului copilului de către compartimentul de specialitate, direcţia sesizează, în termenul prevăzut la art. 31 din lege, instanţa judecătorească în vederea deschiderii procedurii adopţiei, anexând la cerere, după caz, documentele prevăzute în anexa nr. 2.
(2)În cazul fraţilor pentru care managerul de caz a apreciat că la momentul predării dosarului nu pot fi realizate demersuri de adopţie separată a acestora este formulată o singură cerere prin care se solicită instanţei judecătoreşti deschiderea procedurii adopţiei pentru aceştia.
(3)În situaţia în care, după deschiderea procedurii adopţiei, managerul de caz consideră că este în interesul superior al fraţilor separarea lor, acesta întocmeşte un raport motivat, avizat de conducerea direcţiei, pe care îl transmite responsabilului de caz al copilului. Acesta poate reveni asupra deciziei luate în această privinţă, până la momentul intrării unuia dintre fraţi în etapa de potrivire practică. Responsabilul de caz al copilului încarcă raportul în R.N.A.
Art. 43
Direcţia în a cărei rază teritorială se află domiciliul copilului este obligată să actualizeze în R.N.A. informaţiile cu privire la copiii pentru care s-a încuviinţat deschiderea procedurii adopţiei. Informaţiile sunt însoţite de copia electronică a hotărârii judecătoreşti definitive privind deschiderea procedurii adopţiei.
Art. 44
Dispoziţiile prezentului capitol nu se aplică în situaţia adopţiei copilului de către soţul părintelui său firesc sau adoptiv.