Capitolul iii - Implementarea standardelor de control intern managerial - Norme Metodologice din 2019 privind sistemul de control intern managerial în Ministerul Apărării Naţionale
M.Of. 456
În vigoare Versiune de la: 22 Ianuarie 2025
CAPITOLUL III:Implementarea standardelor de control intern managerial
SECŢIUNEA 1:Direcţii generale de acţiune privind implementarea standardelor de control intern managerial
Art. 13
(1)Standardele de control intern managerial definesc în cadrul ministerului un minimum de reguli de management, adaptate la specificul acestuia.
(2)Implementarea standardelor de control intern managerial se realizează în conformitate cu prevederile Codului controlului intern managerial al entităţilor publice, aprobat prin Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 600/2018.
Art. 14
(1)Structurile ministerului ai căror şefi/comandanţi au calitatea de ordonatori de credite elaborează şi actualizează anual Programul de dezvoltare a sistemului de control intern managerial al structurii, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5, şi îl transmit la eşalonul ierarhic imediat superior, pentru informare şi armonizare, la datele stabilite de acesta, dar nu mai târziu de data de 5 martie a fiecărui an.
(2)Structurile ministerului ai căror comandanţi/şefi au calitatea de ordonatori secundari de credite, respectiv ordonatori terţiari de credite în finanţarea ordonatorului principal de credite, transmit programele elaborate şi actualizate conform alin. (1) la Secretariatul general, până la data de 10 martie a fiecărui an.
(3)În Programul de dezvoltare a sistemului de control intern managerial al structurii se evidenţiază, în mod distinct, acţiunile de pregătire profesională, în domeniul controlului intern managerial, a personalului de conducere şi execuţie, în cadrul structurilor de specialitate ale ministerului, precum şi în instituţii de specialitate din afara ministerului.
Art. 15
La nivelul ministerului, în vederea implementării standardelor de control intern managerial, se stabilesc structurile centrale responsabile de standardele de control intern managerial, conform anexei nr. 6.
Art. 16
(1)Structurile ministerului au obligaţia implementării sistemului de control intern managerial în conformitate cu prezentele norme metodologice.
(2)Structurile ministerului care au implementat un sistem de management al calităţii sau orice alt sistem de management specific domeniului de activitate trebuie să evite dublarea documentelor în stabilirea obiectivelor, indicatorilor de performanţă, managementul riscurilor, continuitatea activităţilor, elaborarea procedurilor sau în alte activităţi specifice actului managerial şi controlului intern managerial.
SECŢIUNEA 2:Reguli privind implementarea standardelor de control intern managerial
SUBSECŢIUNEA 1:Standardul 1 - Etica şi integritatea
Art. 17
(2)Şefii/Comandanţii structurilor ministerului desemnează un ofiţer responsabil cu consilierea etică pentru personalul militar şi personalul civil contractual şi un funcţionar public pentru consilierea etică a funcţionarilor publici, acolo unde există această categorie de personal, în vederea promovării valorilor etice şi a valorilor specifice Armatei României, pentru acordarea de asistenţă personalului militar şi civil din cadrul structurii cu privire la aspectele de etică, precum şi pentru monitorizarea respectării normelor de conduită.
(1)Şefii/Comandanţii structurilor militare sprijină şi promovează, prin deciziile luate şi prin puterea exemplului personal, valorile etice, integritatea personală şi profesională a personalului militar şi civil aflat în subordine.
(2)Şefii/Comandanţii structurilor ministerului desemnează un ofiţer responsabil cu consilierea etică pentru personalul militar şi personalul civil contractual şi un funcţionar public pentru consilierea etică a funcţionarilor publici, acolo unde există această categorie de personal, în vederea promovării valorilor etice şi a valorilor specifice Armatei României, pentru acordarea de asistenţă personalului militar şi civil din cadrul structurii cu privire la aspectele de etică, precum şi pentru monitorizarea respectării normelor de conduită.Art. 18
(1)În cazul semnalării unor nereguli, şefii/comandanţii structurilor ministerului au obligaţia de a întreprinde cercetările adecvate în scopul elucidării celor semnalate şi de a lua, dacă este cazul, măsurile ce se impun.
(2)Şefii/Comandanţii structurilor ministerului dispun măsuri de protecţie a identităţii persoanelor care au sesizat nereguli, fraude sau fapte de corupţie, conform legislaţiei privind avertizorul în interes public.
SUBSECŢIUNEA 2:Standardul 2 - Atribuţii, funcţii, sarcini
Art. 19
Comandanţii/Şefii structurilor ministerului dispun actualizarea documentelor privind misiunea structurii, regulamentele interne şi fişele posturilor, precum şi luarea la cunoştinţă a conţinutului acestora de către întregul personal, în părţile ce îi privesc.
Art. 20
Şefii microstructurilor organizaţionale din cadrul unităţilor militare trebuie să identifice sarcinile noi şi/sau cu un grad de complexitate ridicat ce revin personalului din subordine şi să dispună elaborarea şi aplicarea de proceduri operaţionale/de sistem sau a unor instrucţiuni de lucru.
Art. 21
(1)Şefii/Comandanţii structurilor ministerului dispun identificarea funcţiilor sensibile, centralizarea acestora şi stabilirea unor măsuri adecvate, astfel încât efectele negative asupra activităţilor desfăşurate în cadrul entităţii publice să fie minime.
(2)Pentru identificarea şi gestionarea funcţiilor sensibile, structurile ministerului întocmesc Inventarul privind funcţiile sensibile şi al măsurilor pentru gestionarea acestora prin parcurgerea metodologiei prezentate în anexa nr. 7.
SUBSECŢIUNEA 3:Standardul 3 - Competenţa, performanţa
Art. 22
Şefii/Comandanţii structurilor ministerului dispun măsuri pentru:
a)definirea/actualizarea cunoştinţelor şi aptitudinilor/deprinderilor necesare pentru fiecare post de lucru;
b)recrutarea personalului pe baza prevederilor specifice privind recrutarea şi selecţia în Armata României;
c)perfecţionarea pregătirii personalului nou venit în unitate;
d)evaluarea, cel puţin anual, a performanţelor personalului aflat în subordine în raport cu obiectivele anuale individuale;
e)stabilirea nevoilor de pregătire profesională în concordanţă cu rezultatele obţinute în urma evaluării anuale a personalului şi cu obiectivele ce trebuie îndeplinite.
SUBSECŢIUNEA 4:Standardul 4 - Structura organizatorică
Art. 23
Pentru proiectarea structurii organizatorice, personalul implicat parcurge, în principal, următoarele etape:
a)analiza obiectivelor structurii;
b)definirea activităţilor necesare, stabilirea conţinutului acestora şi gruparea lor după criteriul funcţional sau după alt criteriu;
c)identificarea sarcinilor şi fundamentarea numărului de posturi şi alocarea pe posturi;
d)gruparea posturilor şi crearea microstructurilor;
e)stabilirea propriu-zisă a structurii organizatorice.
Art. 24
Persoana delegată răspunde integral de realizarea sarcinii, iar şeful/comandantul care a delegat îşi menţine în faţa superiorilor responsabilitatea finală pentru realizarea acesteia.
SUBSECŢIUNEA 5:Standardul 5 - Obiective
Art. 25
Structurile ministerului definesc obiective generale care să vizeze îndeplinirea misiunii şi scopurilor acestora, cu respectarea principiilor de legalitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate.
Art. 26
(1)Stabilirea obiectivelor structurilor ministerului constituie un proces în cadrul căruia se reflectă priorităţile ministerului şi structurilor acestuia în concordanţă cu actele normative aplicabile, documentele de planificare, resursele avute la dispoziţie şi domeniile de responsabilitate.
(2)Pentru definirea obiectivelor generale şi specifice, structurile ministerului au în vedere următoarele categorii posibile de obiective:
a)obiective operaţionale - stabilirea de obiective care vizează îndeplinirea scopurilor/misiunii ministerului/structurii, derularea cu economicitate, eficienţă şi eficacitate a activităţilor, inclusiv privind protejarea resurselor entităţii publice, de utilizare inadecvată sau cu pierderi;
b)obiective de raportare - definirea de obiective care vizează elaborarea, de către structurile ministerului, a unor documente sau raportări corecte, la termen sau care să îndeplinească alte cerinţe stabilite prin legislaţie, politici sau proceduri. Aceste obiective au în vedere ţinerea unei contabilităţi adecvate, calitatea informaţiilor utilizate în entitatea publică sau difuzate către terţi, precum şi protejarea documentelor împotriva a două categorii de fraude: disimularea fraudei şi distorsionarea rezultatelor;
c)obiective de conformitate - stabilirea de obiective care vizează asigurarea conformităţii structurilor ministerului cu legile, regulamentele şi politicile interne, respectiv legate de asigurarea că activităţile entităţii se desfăşoară în conformitate cu obligaţiile impuse de legi şi de regulamente, precum şi cu respectarea politicilor interne.
(3)Structurile ministerului formulează obiectivele clar, de o manieră care să permită monitorizarea îndeplinirii lor şi le actualizează ori de câte ori este necesar.
Art. 27
(1)Stabilirea obiectivelor are la bază formularea în comun de către factorii implicaţi a unor ipoteze/premise.
(2)Structurile ministerului reevaluează obiectivele ori de câte ori se constată modificarea ipotezelor/premiselor care au stat la baza fixării acestora sau pentru a ţine cont de schimbările semnificative în activitate, bugetul alocat şi priorităţi.
(3)Obiectivele şi ipotezele/premisele sunt formulate respectând metodologia prevăzută în anexa nr. 8.
SUBSECŢIUNEA 6:Standardul 6 - Planificarea
Art. 28
(1)Structurile ministerului întocmesc planuri sau alte documente de planificare, potrivit reglementărilor în domeniu, prin care se pun în concordanţă activităţile necesare pentru atingerea tuturor obiectivelor stabilite cu un consum minim de resurse, se stabilesc termene de realizare şi persoane responsabile, astfel încât riscurile susceptibile să afecteze realizarea obiectivelor structurilor ministerului să fie minime.
(2)Structurile ministerului elaborează o strategie/plan strategic în cadrul căreia stabilesc obiectivele generale ale entităţii, priorităţile şi activităţile ce trebuie îndeplinite pe un orizont de timp de 3 ani.
(3)Structurile ministerului întocmesc planul cu principalele activităţi, respectiv planurile instrucţiei, după caz, în care stabilesc obiectivele generale, obiectivele specifice, activităţile necesare îndeplinirii lor, persoanele responsabile şi resursele necesare.
(4)Pentru îndeplinirea obiectivelor, comandanţii/şefii structurilor ministerului asigură coordonarea deciziilor şi acţiunilor microstructurilor în cadrul şedinţelor de lucru organizate.
SUBSECŢIUNEA 7:Standardul 7 - Monitorizarea performanţelor
Art. 29
În vederea monitorizării gradului de îndeplinire a obiectivelor şi/sau activităţilor planificate/realizate, structurile ministerului stabilesc indicatori de performanţă utilizând indicatori cantitativi şi/sau calitativi relevanţi, inclusiv cu privire la economicitate, eficienţă şi eficacitate, potrivit metodologiei prevăzute în anexa nr. 8.
SUBSECŢIUNEA 8:Standardul 8 - Managementul riscului
Art. 30
Structurile ministerului analizează anual sau ori de câte ori este nevoie riscurile legate de desfăşurarea activităţilor lor, elaborează un plan de măsuri în direcţia limitării posibilelor consecinţe ale acestor riscuri şi stabilesc responsabilităţi şi termene pentru aplicarea planului respectiv.
Art. 31
În managementul riscului, structurile ministerului sunt obligate să parcurgă următoarele etape:
a)identificarea riscurilor semnificative care pot afecta realizarea obiectivelor generale, obiectivele specifice şi activităţile stabilite;
b)evaluarea riscurilor identificate;
c)stabilirea măsurilor de control al riscurilor (răspunsului la risc) şi punerea lor în aplicare;
d)monitorizarea stadiului implementării măsurilor de control al riscurilor;
e)raportarea periodică a situaţiei riscurilor.
Art. 32
(1)În cadrul structurilor ministerului care au personalitate juridică, şefii microstructurilor organizaţionale cuprinse în primul nivel de conducere din structura organizatorică nominalizează câte un responsabil cu riscurile.
(2)Cu excepţia structurilor de la alin. (1), celelalte structuri ale ministerului nominalizează un responsabil cu riscurile la nivelul unităţii.
(3)Responsabilii cu riscurile prevăzuţi la alin. (1) facilitează identificarea, evaluarea şi stabilirea răspunsului la riscuri, colectează riscurile identificate la nivelul microstructurilor organizaţionale, elaborează Registrul de riscuri la nivelul microstructurilor organizaţionale cuprinse în primul nivel de conducere din structura organizatorică - cei de la alin. (1), elaborează Registrul de riscuri la nivelul structurii - cei de la alin. (2) şi monitorizează implementarea măsurilor de control aprobate.
Art. 33
Implementarea managementului riscului se realizează potrivit Diagramei de proces pentru implementarea managementului riscului prevăzute în anexa nr. 9, având în vedere Metodologia privind identificarea, evaluarea şi stabilirea răspunsului la risc, prevăzută în anexa nr. 10.
Art. 34
Registrul de riscuri al structurii şi Planul de implementare a măsurilor de control pentru riscurile semnificative se elaborează potrivit modelelor prevăzute în anexa nr. 11 şi se actualizează anual până la data de 15 decembrie sau ori de câte ori situaţia o impune.
Art. 35
(1)În cadrul structurilor ministerului care au personalitate juridică, şefii microstructurilor organizaţionale cuprinse în primul nivel de conducere din structura organizatorică raportează anual cu privire la desfăşurarea procesului de management al riscurilor, potrivit machetei din anexa nr. 12.
(2)Secretariatul comisiei de monitorizare din cadrul tuturor structurilor ministerului elaborează o informare privind desfăşurarea procesului de management al riscurilor la nivelul structurii, conform modelului prevăzut la anexa nr. 12 care este analizată şi aprobată în comisia de monitorizare, ulterior aceasta fiind prezentată pentru aprobare şefului/comandantului structurii.
SUBSECŢIUNEA 9:Standardul 9 - Proceduri
Art. 36
Pentru îndeplinirea obiectivelor, structurile ministerului stabilesc activităţile care pot fi transpuse în proceduri de sistem/operaţionale.
Art. 37
Pentru elaborarea şi actualizarea procedurilor de sistem/operaţionale structurile ministerului parcurg, în principal, următoarele etape:
a)stabilirea activităţilor care pot fi transpuse în proceduri de sistem/operaţionale şi a persoanelor responsabile cu întocmirea acestora;
b)studierea prevederilor legislaţiei naţionale şi UE, precum şi a reglementărilor NATO, în baza cărora se exercită atribuţiile structurii potrivit domeniilor de activitate;
c)întocmirea Inventarului activităţilor structurii, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 13;
d)elaborarea proiectelor procedurilor de sistem/operaţionale;
e)analizarea, în cadrul comisiei de monitorizare, a proiectelor procedurilor de sistem/operaţionale, precum şi a codurilor de identificare ale acestora;
f)efectuarea modificărilor apărute în urma analizei asupra procedurilor de sistem/operaţionale;
g)aprobarea procedurilor de sistem/operaţionale;
h)centralizarea procedurilor de sistem/operaţionale, în format electronic;
i)executarea actualizării procedurilor de sistem/operaţionale, de regulă anual, în trimestrul I şi ori de câte ori situaţia o impune.
Art. 38
La elaborarea procedurilor de sistem/operaţionale se ţine cont de următoarele:
a)procedurile de sistem/operaţionale se întocmesc după stabilirea corelaţiilor dintre diverse activităţi/tipuri de activităţi;
b)procedurile de sistem/operaţionale se analizează pentru evitarea suprapunerii acestora;
c)procedurile se semnează de către responsabilii de activităţile procedurale, se verifică de către conducătorul compartimentului, se avizează de către preşedintele comisiei de monitorizare şi se aprobă de către şeful/comandantul structurii.
Art. 39
Conducerea structurii din minister ţine cont de următoarele aspecte în luarea deciziei privind elaborarea unei proceduri operaţionale/de sistem:
a)activitatea este complexă sau nouă;
b)personal cu experienţă redusă;
c)fluctuaţie ridicată a personalului;
d)sancţiuni prevăzute în legislaţie;
e)o singură persoană execută o activitate importantă, iar absenţa acesteia poate determina un blocaj;
f)executarea activităţii cu întârziere ca urmare a unei stări conflictuale între angajaţi;
g)modificări semnificative ale legislaţiei;
h)două sau mai multe persoane execută aceeaşi activitate în mod diferit.
Art. 40
(1)Diagrama de proces pentru elaborarea procedurilor de sistem/operaţionale de către structurile ministerului este prevăzută în anexa nr. 14.
(2)Procedura de sistem/operaţională se elaborează potrivit modelului minimal prevăzut în anexa nr. 15.
(3)La nivelul ministerului, codificarea procedurilor de sistem/operaţionale se realizează potrivit "Listei codurilor de identificare ale procedurilor de sistem/operaţionale aferente domeniilor de activitate din Ministerul Apărării Naţionale", aprobată de secretarul general.
Art. 41
(1)Procedura de sistem/operaţională se elaborează în exemplar unic, iar după aprobare se înregistrează la compartimentul documente clasificate, se păstrează la structura/microstructura emitentă şi se transmite, în format electronic, secretariatului tehnic al comisiei de monitorizare şi structurilor/microstructurilor/persoanelor implicate/interesate.
(2)La nivelul ministerului se elaborează şi se actualizează proceduri de sistem de către structura care, potrivit reglementărilor, este liderul domeniului de activitate.
(3)Procedurile de sistem se aprobă de către şeful/comandantul structurii lider de domeniu de activitate, după consultarea şi avizarea de către structurile ale căror domenii de activitate sunt influenţate şi avizarea de către preşedintele comisiei de monitorizare.
(4)Structurile ministerului pot elabora, după caz, proceduri de sistem care sunt aplicabile atât lor, cât şi structurilor subordonate.
(5)Registrul pentru evidenţa procedurilor de sistem/operaţionale al structurilor se elaborează şi se actualizează în format electronic, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 16.
(6)Registrul pentru evidenţa procedurilor de sistem/operaţionale al structurilor se tipăreşte şi se înregistrează la sfârşitul anului calendaristic, precum şi la solicitarea comisiilor de control.
Art. 42
(1)Structurile ministerului elaborează o procedură operaţională privind abaterile de la proceduri, respectiv pentru a reglementa modul de acţiune în cazul apariţiei unor circumstanţe deosebite, care fac imposibilă aplicarea procedurii aprobate.
(2)Procedurile de sistem/operaţionale elaborate rămân în vigoare în forma aprobată şi se vor înlocui conform modelului din prezentele norme metodologice, pe măsura actualizării acestora.
SUBSECŢIUNEA 10:Standardul 10 - Supravegherea
Art. 43
Comandanţii/Şefii structurilor ministerului dispun planificarea, organizarea şi executarea controalelor activităţilor, operaţiunilor şi tranzacţiilor, în scopul realizării eficace a acestora, în baza unor proceduri prestabilite.
Art. 44
Supravegherea activităţilor presupune:
a)personalului îi sunt comunicate atribuţiile, responsabilităţile şi limitele de competenţă atribuite;
b)este evaluată sistematic activitatea personalului.
Art. 45
(1)Controlul este un proces continuu şi se desfăşoară, în principal, sub următoarele forme: observarea, supravegherea, compararea, analiza, evaluarea, validarea, raportarea, monitorizarea, coordonarea, contrasemnarea, avizarea, autorizarea şi aprobarea.
(2)Controalele specializate, efectuate de structurile anume constituite din minister, se desfăşoară în baza unui plan conceput prin luarea în considerare a riscurilor.
Art. 46
Controlul se desfăşoară potrivit prevederilor actelor normative specifice şi presupune:
a)integrarea acestuia în componentele procesuale şi structurale ale ministerului;
b)stabilirea unor obiective de control clare şi precise;
c)stabilirea tipurilor de control ce vor fi aplicate, a metodelor şi procedurilor utilizate în cadrul acestora pentru asigurarea eficacităţii controlului sub raportul costuri/beneficii;
d)pregătirea şi instruirea personalului cu atribuţii de control sau căruia i s-au delegat asemenea atribuţii;
e)stabilirea modalităţilor de evaluare şi valorificare a rezultatelor controlului.
SUBSECŢIUNEA 11:Standardul 11 - Continuitatea activităţii
Art. 47
Comandanţii/Şefii structurilor ministerului dispun măsuri de identificare a principalelor riscuri cu privire la continuitatea derulării activităţilor şi de asigurare a continuităţii activităţii prin măsuri/planuri care să gestioneze situaţiile de discontinuitate.
SUBSECŢIUNEA 12:Standardul 12 - Informarea şi comunicarea
Art. 48
Comandanţii/şefii structurilor ministerului dispun măsuri de stabilire a metodelor şi căilor de comunicare care să asigure transmiterea eficace a datelor, informaţiilor şi deciziilor necesare desfăşurării activităţilor şi să dezvolte un sistem eficient de comunicare internă şi externă.
SUBSECŢIUNEA 13:Standardul 13 - Gestionarea documentelor
Art. 49
Comandanţii/Şefii structurilor ministerului dispun măsuri de elaborare şi implementare a procedurilor de sistem/operaţionale privind primirea/expedierea, înregistrarea şi arhivarea documentelor, care să ofere control asupra ciclului complet de viaţă a acestora, precum şi accesibilitatea personalului şi terţilor abilitaţi.
SUBSECŢIUNEA 14:Standardul 14 - Raportarea contabilă şi financiară
Art. 50
Comandanţii/Şefii structurilor ministerului care au calitatea de ordonatori de credite sunt responsabili de organizarea şi ţinerea la zi a contabilităţii şi de prezentarea la termen a situaţiilor financiare asupra situaţiei patrimoniului aflat în administrare, precum şi a execuţiei bugetare, în vederea asigurării exactităţii tuturor informaţiilor contabile aflate sub control.
Art. 51
Conducătorul compartimentului financiar-contabil asigură calitatea informaţiilor şi datelor contabile utilizate la realizarea situaţiilor contabile, care reflectă în mod real activele şi pasivele.
SUBSECŢIUNEA 15:Standardul 15 - Evaluarea sistemului de control intern managerial
Art. 52
(1)Structurile ministerului ai căror comandanţi/şefi au calitatea de ordonatori de credite transmit pe cale ierarhică la eşaloanele superioare, la termenele stabilite de acestea, Situaţia centralizatoare privind stadiul implementării şi dezvoltării sistemului de control intern managerial la data de 31 decembrie ......, capitolul I, Informaţii generale, potrivit modelului din anexa nr. 3 la Codul controlului intern managerial al entităţilor publice aprobat prin Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 600/2018.
(2)Structurile ministerului ai căror comandanţi/şefi au calitatea de ordonatori secundari de credite, respectiv ordonatori terţiari de credite în finanţarea ordonatorului principal de credite, transmit situaţia prevăzută la alin. (1) la Secretariatul general, până la data de 25 ianuarie.
Art. 53
Pentru autoevaluarea sistemului de control intern managerial structurile ministerului ai căror comandanţi/şefi au calitatea de ordonatori de credite parcurg, în principal, următoarele etape:
a)convocarea comisiei de monitorizare în vederea realizării autoevaluării sistemului propriu de control intern managerial;
b)completarea Chestionarului de autoevaluare a stadiului de implementare a standardelor de control intern managerial, prevăzut în anexa nr. 4.1 la Instrucţiunile privind întocmirea, aprobarea şi prezentarea raportului asupra sistemului de control intern managerial din Codul controlului intern managerial al entităţilor publice, aprobat prin Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 600/2018;
c)întocmirea Situaţiei sintetice a rezultatelor autoevaluării, prevăzută în anexa nr. 4.2 la Instrucţiunile privind întocmirea, aprobarea şi prezentarea raportului asupra sistemului de control intern managerial din Codul controlului intern managerial al entităţilor publice, aprobat prin Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 600/2018, şi aprecierea gradului de conformitate a sistemului propriu de control intern managerial cu standardele de control intern managerial, în raport cu numărul de standarde implementate, în conformitate cu prevederile pct. 1. subpct. 1.3. alin. 3 lit. e) din Instrucţiunile privind întocmirea, aprobarea şi prezentarea raportului asupra sistemului de control intern managerial din Codul controlului intern managerial al entităţilor publice, aprobat prin Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 600/2018;
d)întocmirea Situaţiei centralizatoare privind stadiul implementării şi dezvoltării sistemului de control intern managerial, capitolul II, Stadiul implementării standardelor de control intern managerial, conform rezultatelor autoevaluării la data de 31 decembrie..., prevăzută în anexa nr. 3 la Codul controlului intern managerial al entităţilor publice, aprobat prin Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 600/2018, şi a Raportului asupra sistemului de control intern managerial la data de 31 decembrie..., prevăzut în anexa nr. 4.3 la Instrucţiunile privind întocmirea, aprobarea şi prezentarea raportului asupra sistemului de control intern managerial din Codul controlului intern managerial al entităţilor publice aprobat prin Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 600/2018;
e)înaintarea de către structurile ministerului ai căror comandanţi/şefi au calitatea de ordonatori de credite, pe cale ierarhică, la eşaloanele superioare, la termenele stabilite de acestea, a documentelor prevăzute la lit. c) şi d);
f)înaintarea de către structurile ministerului ai căror comandanţi/şefi au calitatea de ordonatori secundari de credite, respectiv ordonatori terţiari de credite în finanţarea ordonatorului principal de credite, la Secretariatul general, a documentelor prevăzute la lit. c) şi d), până la data de 25 ianuarie a anului următor, pentru anul precedent.
Art. 54
(2)Structurile ministerului ai căror comandanţi/şefi nu au calitatea de ordonatori de credite şi funcţionează în subordinea nemijlocită a ministrului apărării naţionale transmit "Chestionarul de autoevaluare a stadiului de implementare a standardelor de control intern managerial" şi "Situaţia centralizatoare privind stadiul implementării şi dezvoltării sistemului de control intern managerial" la Secretariatul general, până la data de 25 ianuarie a anului următor, pentru anul precedent.
(1)Structurile ministerului ai căror comandanţi/şefi nu au calitatea de ordonatori de credite completează doar documentul prevăzut la art. 53 lit. b) şi îl transmit eşaloanelor superioare pentru a fi cuprins în Situaţia sintetică a rezultatelor autoevaluării a acestora;
(2)Structurile ministerului ai căror comandanţi/şefi nu au calitatea de ordonatori de credite şi funcţionează în subordinea nemijlocită a ministrului apărării naţionale transmit "Chestionarul de autoevaluare a stadiului de implementare a standardelor de control intern managerial" şi "Situaţia centralizatoare privind stadiul implementării şi dezvoltării sistemului de control intern managerial" la Secretariatul general, până la data de 25 ianuarie a anului următor, pentru anul precedent.SUBSECŢIUNEA 16:Standardul 16 - Auditul intern
Art. 55
Structurile de audit public intern asigură evaluarea independentă şi obiectivă a sistemului de control intern managerial al structurilor ministerului.
Art. 56
Pentru fundamentarea Raportului asupra sistemului de control intern managerial la data de 31 decembrie..., prevăzut în anexa nr. 4.3 la Instrucţiunile privind întocmirea, aprobarea şi prezentarea raportului asupra sistemului de control intern managerial din Codul controlului intern managerial al entităţilor publice aprobat prin Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 600/2018, la nivelul ministerului se stabilesc următoarele responsabilităţi:
a)structurile ministerului auditate de către structurile de audit public intern/extern în domeniul controlului intern managerial transmit la Secretariatul general, în termen de 30 de zile de la încheierea misiunii de audit, principalele recomandări formulate în raportul de audit public, precum şi principalele măsuri dispuse în vederea implementării acestora;
b)Direcţia audit intern transmite la Secretariatul general o sinteză cu privire la principalele constatări în domeniul controlului intern managerial, precum şi elemente considerate relevante în programul şi activitatea structurii de audit, până la data de 25 ianuarie a anului următor, pentru anul precedent.