Norme Metodologice din 2018 de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/2017 privind funcţia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii
M.Of. 496
În vigoare
(1)Activitatea de control ex ante, prevăzută la art. 6 alin. (2)-(4) din ordonanţa de urgenţă, se iniţiază odată cu emiterea deciziei de verificare şi înştiinţarea autorităţii/entităţii contractante, conform art. 9 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, şi se finalizează, după caz, la:
(2)În termen de 3 zile lucrătoare de la finalizarea activităţii de control ex ante, verificatorii ex ante întocmesc o adresă cu privire la măsurile de remediere adoptate de către autoritatea/entitatea contractantă care se transmite Agenţiei Naţionale de Integritate, atunci când sunt incidente prevederile art. 7 alin. (6) din ordonanţa de urgenţă.
(4)Verificatorul ex ante prevăzut la alin. (2) lit. a) se desemnează la nivelul structurii de specialitate din cadrul ANAP responsabile cu realizarea controlului ex ante, în corelare cu programul de verificare aprobat conform art. 3 alin. (11).
(1)Metodologia de selecţie, prevăzută în capitolul II secţiunea 1 din ordonanţa de urgenţă, se aplică în fiecare zi lucrătoare, pentru:
(4)Filtrele sunt utilizate pentru a repartiza procedurile de atribuire a contractelor şi modificările contractuale, care urmează să fie introduse în programul de verificare, şi se referă la:
(8)Indicatorul de risc prevăzut la alin. (5) lit. c) este stabilit periodic pentru fiecare autoritate/entitate contractantă, prin raportare la tipurile de contract atribuite în ultimii 3 ani calendaristici, respectiv de produse, servicii, sau lucrări, după caz, în funcţie de criterii, care sunt cel puţin următoarele:
(9)Procedurile de atribuire a contractului, respectiv modificările contractuale, se clasifică în următoarele categorii de risc:
a)proceduri de atribuire sau modificări contractuale cu valoare estimată foarte mare, stabilită în funcţie de anumite praguri valorice aplicate, în corelare cu indicatorul de risc prevăzut la alin. (5) lit. a);
b)proceduri de atribuire sau modificări contractuale cărora li se asociază unul dintre următoarele tipuri de riscuri, ca urmare a aplicării cumulative a indicatorilor prevăzuţi la alin. (5): risc foarte ridicat, risc ridicat, risc mediu sau risc scăzut.
(1)ANAP analizează, în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea acestora, conţinutul documentelor transmise de autoritatea/entitatea contractantă şi emite, în acelaşi termen, avizul conform cu privire la modul în care autoritatea/entitatea contractantă a demonstrat respectarea prevederilor legale invocate, ce permit aplicarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă, precum şi cu privire la prevederile documentaţiei de atribuire.
ANEXA nr. 1:Informaţii pe care autoritatea contractantă (AC)/entitatea contractantă (EC) trebuie să le includă în notificarea către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice privind negocierile fără publicare prealabilă (NFP) derulate în baza art. 104, cu excepţia art. 104 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, a art. 117, cu excepţia art. 117 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv a art. 64 şi 65 din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele iniţiate în baza art. 122 lit. i) sau art. 252 lit. j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, abrogată prin Legea nr. 98/2016, în situaţia în care sunt incidente prevederile art. 236 alin. (4) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 253 alin. (4) din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale art. 116 alin. (4) din Legea nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare
(- Anexa nr. 1.1 la normele metodologice)
Nr. crt. | Definirea informaţiilor obligatorii pentru înştiinţarea ANAP a iniţierii unei proceduri de negociere fără publicare prealabilă | Răspunsul AC/EC |
1. | Denumirea AC/EC | |
2. | Codul unic de identificare fiscală (CUI) al AC/EC | |
3. | Adresă, telefon, fax, adresă de e-mail, adresă de internet ale AC/EC, persoana de contact - AC/EC | |
4. | Numele şi prenumele reprezentantului legal al AC/EC | |
5. | Data şi valabilitatea contractului iniţial (acolo unde este cazul) | NOTĂ: Exclusiv pentru NFP iniţiate pe baza art. 122 lit. i) sau art. 252 lit. j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 |
6. | Denumirea contractului ce urmează a fi atribuit prin procedură de negociere fără publicare prealabilă | |
7. | Criteriul de atribuire utilizat | |
8. | Tipul contractului (furnizare, servicii, lucrări) | |
9. | Codul CPV principal | |
10. | Existenţa loturilor (acolo unde este cazul) | |
11. | Sursa de finanţare | NOTĂ: Se precizează: fonduri europene sau alte fonduri |
12. | Valoarea estimată a viitorului contract/act adiţional încheiat în urma procedurii de negociere fără publicare prealabilă, moneda utilizată | |
13. | Data stabilită pentru demararea demersurilor de negociere fără publicare prealabilă | NOTĂ: Minimum 5 zile lucrătoare de la data transmiterii notificării către ANAP |
14. | Adresa la care se va derula procedura de negociere fără publicare prealabilă (localitate, judeţ) | |
15. | Precizarea bazei legale invocate pentru iniţierea procedurii de negociere fără publicare prealabilă şi argumentele autorităţii contractante care justifică încadrarea în prevederea legală, în baza art. 104, cu excepţia art. 104 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, a art. 117, cu excepţia art. 117 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, art. 64 şi 65 din Legea nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare, sau art. 122 lit. i) sau art. 252 lit. j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 | NOTĂ: AC/EC va preciza încadrarea legală, cu indicarea doar a unui articol, alineat şi literă din legea aplicabilă |
ANEXA nr. 2:Informaţii pe care autoritatea contractantă (AC)/entitatea contractantă (EC) trebuie să le includă în notificarea către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice privind modificarea contractului/acordului-cadru de achiziţie publică, contractului/acordului-cadru sectorial, în situaţiile prevăzute la art. 221 alin. (1) lit. b) sau c) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, la art. 237 sau 238 din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 102 sau 103 din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, cu modificările şi completările ulterioare
(- Anexa nr. 1.2 la normele metodologice)
Nr. crt. | Definirea informaţiilor obligatorii pentru notificarea ANAP a iniţierii unei modificări contractuale | Răspunsul AC/EC |
1. | Denumirea AC/EC | |
2. | Codul unic de identificare fiscală (CUI) al AC/EC | |
3. | Adresa, telefonul, fax, adresa de e-mail, adresa de internet ale AC/EC, persoana de contact - AC/EC | |
4. | Numele şi prenumele reprezentantului legal al AC/EC | |
5. | Denumirea/numele achiziţiei/contractului iniţial | |
6. | Numărul şi data documentaţiei de atribuire a procedurii iniţiale | |
7. | Criteriul de atribuire şi factorii de evaluare din procedura de atribuire a contractului iniţial | |
8. | Tipul contractului iniţial (servicii, produse sau lucrări) | |
9. | Codul CPV principal | |
10. | Tipul procedurii iniţiale (licitaţie deschisă, licitaţie restrânsă, procedură simplificată etc.) | |
11. | Existenţa loturilor (acolo unde este cazul) | |
12. | Sursa de finanţare | NOTĂ: Se precizează: fonduri europene sau alte fonduri. |
13. | Numărul şi data anunţului de iniţiere publicat în SEAP (cu excepţia NFP), pe baza căruia a fost atribuit contractul/acordul-cadru care se modifică | |
14. | Valoarea estimată a contractului/acordului-cadru iniţial (care se modifică), moneda în care este exprimată această valoare estimată | NOTĂ: Se va indica valoarea estimată a contractului sau acordului-cadru care se modifică. |
15. | Numărul/Data anunţului de atribuire publicat în SEAP | |
16. | Valoarea atribuită prin contractul iniţial, moneda | |
17. | Data stabilită pentru demararea demersurilor de modificare a contractului | NOTĂ: Minimum 5 zile lucrătoare de la data transmiterii notificării către ANAP |
18. | Adresa la care se vor derula demersurile de modificare contractuală (localitate, judeţ) | |
19. | Valoarea modificării contractuale ce se doreşte a fi realizată (exprimată în valoare nominală şi în procent din contractul iniţial), moneda | |
20. | Suma modificărilor anterioare (dacă ele există) aplicate valorii atribuite, moneda utilizată | NOTĂ: Nu se va include valoarea modificării ce face obiectul notificării către ANAP. |
21. | Numărul modificărilor contractuale efectuate asupra contractului atribuit | NOTĂ: Se va include şi modificarea contractuală ce face obiectul notificării către ANAP. |
22. | Numărul tipurilor de modificări contractuale aplicate contractului atribuit, în relaţie cu modificarea contractuală ce face obiectul notificării către ANAP | NOTĂ: Spre exemplu, dacă se modifică exclusiv preţul contractului, se consideră un tip de modificare; dacă se modifică preţul şi durata contractului, se vor avea în vedere două tipuri de modificări ş.a.m.d. |
23. | Precizarea bazei legale invocate pentru iniţierea modificării contractuale în cauză şi argumentele autorităţii contractante care justifică încadrarea în prevederea legală, conform prevederilor art. 221 alin. (1) lit. b) sau c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, art. 237 sau 238 din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, sau art. 102 sau 103 din Legea nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare | NOTĂ: AC/EC va preciza încadrarea legală, cu indicarea doar a unui articol, alineat şi literă din legea aplicabilă. |
ANEXA nr. 3:Cerere de conciliere
(- Anexa nr. 1.3 la normele metodologice)
În atenţia preşedintelui ANAP
Subsemnatul,
Numele autorităţii contractante/entităţii contractante: ................................................................................
Adresa autorităţii contractante/entităţii contractante: .................................................................................
Persoana de contact, adresa de e-mail: .........................................................................................................
Reprezentant legal: ........................................................................................................................................
În ceea ce priveşte Avizul conform condiţionat nr. ............. din data .................., emis de către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice ca rezultat al activităţii controlului ex ante asupra documentaţiei de atribuire/anunţului tip erată/solicitării de clarificări/Procesului-verbal de evaluare nr. ........... din data ..................., transmitem pe această cale cererea pentru conciliere cu privire la următoarele abateri identificate în cadrul controlului ex ante şi măsurile de remediere corespunzătoare acestora, solicitând emiterea unui aviz conform necondiţionat. Vă prezentăm în continuare argumentele pentru păstrarea formei propuse de noi:Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (4)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (3)
- Hotararea 1330/2023 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/2017 privind funcţia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 419/2018
- Hotararea 495/2019 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/2017 privind funcţia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 419/2018
- Hotararea 419/2018 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/2017 privind funcţia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 634/2015 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice, precum şi pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 394/2016, a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016 şi a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2016