Art. 4. - Art. 4 - Norme Metodologice din 2018 de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/2017 privind funcţia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii

M.Of. 496

În vigoare
Versiune de la: 29 Decembrie 2023
Art. 4
(1)În aplicarea dispoziţiilor art. 2 alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţă, controlul aspectelor de calitate se referă la următoarele elemente, în măsura în care presupune o analiză, prin raportare la obiectul contractului, a relevanţei utilizării acestora şi a modului în care se asigură respectarea principiilor ce stau la baza atribuirii contractelor, în elaborarea documentaţiei de atribuire, a eventualelor modificări aduse acesteia, respectiv în formularea răspunsurilor la solicitările de clarificări adresate de operatorii economici, astfel:
a)alegerea tipului de procedură de atribuire aplicat;
b)utilizarea adecvată a instrumentelor şi tehnicilor specifice de atribuire a contractelor;
c)stabilirea criteriilor de calificare şi selecţie, precum şi nivelurile minime asociate acestora şi/sau modul în care se poate proba îndeplinirea de către operatorii economici;
d)alegerea criteriului de atribuire şi/sau a factorilor de evaluare din cadrul acestuia, precum şi stabilirea ponderilor asociate respectivilor factori şi/sau coerenţa metodologiei de acordare a punctajului;
e)strategia autorităţii/entităţii contractante referitoare la atribuirea pe loturi a contractului;
f)corelarea specificaţiilor tehnice cu cerinţele formulate în celelalte secţiuni ale documentaţiei de atribuire, cum ar fi cele referitoare la modul de întocmire a propunerilor tehnice şi/sau financiare, sau clauzele contractuale referitoare la recepţia serviciilor, bunurilor sau lucrărilor, după caz;
g)corelaţia dintre natura/scopul contractului, mecanismele contractuale aferente recepţiei produselor/serviciilor/lucrărilor ce fac obiectul acestuia şi cele de plată aferente;
h)stabilirea clauzelor contractuale de o manieră care să asigure că drepturile şi obligaţiilor părţilor reflectă o alocare corespunzătoare a riscurilor aferente implementării;
i)claritatea şi caracterul complet al răspunsurilor autorităţii/entităţii contractante prin raportare la solicitările de clarificări/informaţii suplimentare formulate cu privire la elementele precizate la lit. a)-h).
(2)În cazul documentaţiilor de atribuire aferente contractelor care au obiecte ce aparţin unor sectoare specifice de activitate economică, care se stabilesc pe parcursul unei perioade determinate prin ordin al preşedintelui ANAP, se consideră aspecte de calitate, pe lângă cele prevăzute la alin. (1), acelea referitoare la specificaţii tehnice restrictive/discriminatorii şi/sau care favorizează anumiţi operatori economici.
(3)Sunt considerate aspecte de calitate următoarele, cu condiţia să presupună o analiză, în condiţiile dispoziţiilor art. 2 alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţă, cu privire la modul de respectare a principiilor ce stau la baza atribuirii contractelor în contextul specific al unei proceduri de atribuire, în legătură cu evaluarea ofertelor/candidaturilor:
a)modul de respectare de către comisia de evaluare a principiului tratamentului egal în elaborarea şi transmiterea de solicitări de clarificări ofertanţilor/candidaţilor, precum şi la stabilirea ofertelor/candidaturilor respinse;
b)aplicarea consecventă a criteriilor de calificare şi selecţie, a criteriului de atribuire şi a celorlalte cerinţe formale precizate în instrucţiunile pentru ofertanţi, precum şi a prevederilor caietului de sarcini referitoare la organizarea, calificarea şi experienţa personalului ce va realiza efectiv activităţile care fac obiectul contractului, prin raportare la ofertele/candidaturile depuse.
(4)Sunt considerate aspecte de calitate următoarele, cu condiţia să presupună o analiză în condiţiile dispoziţiilor art. 2 alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţă cu privire la posibilitatea realizării unei modificări contractuale în condiţiile prevăzute la art. 221 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, art. 237 şi 238 din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv art. 102 şi 103 din Legea nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare, după caz:
a)măsura în care modificarea propusă afectează sau nu natura generală a contractului;
b)justificările aduse de autoritatea/entitatea contractantă cu privire la caracterul imprevizibil al evenimentului care determină necesitatea modificării contractuale, respectiv cu privire la imposibilitatea înlocuirii contractorului iniţial.
(5)În cazul procedurilor de negociere fără publicare prealabilă, se consideră aspecte de calitate acelea prevăzute la alin. (1) şi (3), prevederile acestora urmând a fi aplicate în mod corespunzător.
(6)Aspectele care nu sunt încadrate ca aspecte de calitate, potrivit alin. (1)-(5), reprezintă aspecte de regularitate, acestea acoperind toate acele aspecte care decurg din aplicarea întocmai a dispoziţiilor legale care reglementează achiziţiile publice/sectoriale sau a concesiunilor de lucrări şi concesiunilor de servicii, după caz, sau pentru aplicarea cărora ANAP emite ordine/instrucţiuni/notificări, fiind preluate ca abordări de bună practică prin intermediul listelor de verificare aprobate în conformitate cu prevederile alin. (8).
(7)Aspectele de oportunitate şi/sau de natură tehnică, cum ar fi următoarele, nu fac obiectul controlului ex ante:
a)identificarea nevoii autorităţii contractante şi stabilirea necesităţii cu privire la obiectul contractului pentru care se lansează procedura de atribuire;
b)analiza opţiunilor în vederea identificării soluţiei adecvate pentru satisfacerea nevoii identificate;
c)stabilirea specificaţiilor tehnice şi/sau alegerea standardelor de performanţă aferente acestora;
d)succesiunea şi durata activităţilor în cadrul contractului;
e)conformitatea propunerii tehnice cu specificaţiile tehnice ale caietului de sarcini, cu excepţia cazurilor în care aplicarea eronată sau neaplicarea prevederilor legislaţiei menţionate la art. 2 alin. (1) lit. g) din ordonanţa de urgenţă, incidente procesului de evaluare a ofertelor, este de natură a conduce la încălcarea principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2) din Legea 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, art. 2 alin. (2) din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, cu modificările şi completările ulterioare, art. 2 alin. (2) din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, cu modificările şi completările ulterioare;
f)preţurile practicate de către ofertanţi, cu excepţia situaţiilor în care există indicii că ofertele depuse conţin elementele de preţ sau cost ce sunt aparent neobişnuit de scăzute în raport cu lucrările, produsele sau serviciile care constituie obiectul contractului care urmează a fi atribuit, avându-se în vedere valoarea estimată a acestora şi/sau preţurile ofertate pe respectivele elemente de preţ/cost de ceilalţi ofertanţi;
g)aspectele tehnice şi/sau economice cuprinse în rapoartele experţilor/specialiştilor cooptaţi în comisiile de evaluare, cu excepţia cazurilor în care modul de utilizare a acestor aspecte de către respectivele comisii în procesul de evaluare este de natură a conduce la încălcarea principiilor prevăzute de legislaţia menţionată la art. 2 alin. (1) lit. g) din ordonanţa de urgenţă.
(8)În aplicarea dispoziţiilor art. 5 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, ANAP detaliază modul de verificare al aspectelor de regularitate şi de calitate, conform celor prevăzute în prezentul articol, în cadrul unor liste de verificare aprobate prin ordin al preşedintelui ANAP.
(9)Următoarele aspecte nu fac obiectul controlului ex ante:
a)punctele de vedere elaborate de autorităţile contractante în legătură cu contestaţiile/plângerile depuse în conformitate cu Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, cu modificările şi completările ulterioare;
b)comunicările transmise de autoritatea/entitatea contractantă ofertanţilor/candidaţilor în baza art. 214 alin. (1) şi art. 215 alin. (1) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, a art. 227 alin. (1) şi art. 228 alin. (1) din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, sau a art. 92 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare.