Capitolul ii - Metodologia de stabilire a indicatorilor-cheie de performanţă financiari şi nefinanciari şi a componentei variabile a remuneraţiei - Norme Metodologice din 2016 pentru stabilirea indicatorilor de performanţă financiari şi nefinanciari şi a componentei variabile a remuneraţiei membrilor consiliului de administraţie sau, după caz, de supraveghere, precum şi a directorilor, respectiv a membrilor directoratului
M.Of. 803
Ieşit din vigoare Versiune de la: 12 Octombrie 2016
CAPITOLUL II:Metodologia de stabilire a indicatorilor-cheie de performanţă financiari şi nefinanciari şi a componentei variabile a remuneraţiei
SECŢIUNEA 1:Principii generale privind stabilirea indicatorilor-cheie de performanţă
Art. 13
(1)Indicatorii-cheie de performanţă pentru acordarea componentei variabile a remuneraţiei pentru administratori permit părţilor interesate să analizeze aspectele importante ale remuneraţiei acestora.
(2)Indicatorii prevăzuţi la alin. (1) sunt clasificaţi ca financiari şi nefinanciari. ICP nefinanciari sunt prin natura lor operaţionali şi de guvernanţă corporativă.
(3)Clasificarea categoriilor indicatorilor de performanţă este prevăzută în anexa nr. 2a.
(4)Modul de utilizare a categoriilor de indicatori de performanţă, în funcţie de categoria întreprinderilor publice, este prevăzut în anexa nr. 2b.
Art. 14
(1)Fiecare autoritate publică tutelară trebuie să stabilească obiectivele, ţintele şi indicatorii-cheie de performanţă din categoriile de indicatori prevăzute în anexa nr. 2b, aplicabili categoriei întreprinderii publice.
(2)În procesul de stabilire a denumirii, a numărului şi importanţei indicatorilor-cheie de performanţă se au în vedere obiectivele de performanţă aferente.
(3)Criteriile folosite pentru alegerea indicatorilor de performanţă trebuie:
a)să fie în concordanţă cu legislaţia în vigoare;
b)să fie importante pentru îndeplinirea obiectivelor de politică ale Guvernului şi ale autorităţii publice tutelare;
c)să aibă legătură cu rezultatele favorabile din sectorul economic;
d)să fie în relaţie cu obţinerea unor rezultate favorabile pentru fiecare întreprindere publică, corespunzător domeniului de activitate în care operează întreprinderea publică.
Art. 15
ICP prevăzuţi la art. 14 alin. (1) sunt selectaţi pentru determinarea componentei variabile a remuneraţiei administratorilor.
Art. 16
Structurile de guvernanţă corporativă din cadrul fiecărei autorităţi publice tutelare propun conducerii acesteia ceea ce consideră a fi indicatorii financiari şi nefinanciari de performanţă potriviţi, în concordanţă cu interesele întreprinderii publice.
Art. 17
Structurile de guvernanţă corporativă, împreună cu compartimentele specializate ale fiecărei autorităţi publice tutelare, precum şi consiliul, selectează ICP relevanţi pentru categoriile de întreprinderi publice prezentate în anexa nr. 2b, precum şi pentru entităţile prevăzute la art. 1 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă.
Art. 18
Criteriile folosite pentru selectarea ICP trebuie să îndeplinească, dar fără a se limita la acestea, următoarele cerinţe:
a)să fie specifice, măsurabile, orientate în timp, posibil de obţinut;
b)să fie general aplicabile în cadrul sectorului de activitate, acolo unde este posibil;
c)să fie transparente;
d)să fie verificabile în mod independent;
e)să ia în calcul obiectivele, ţintele şi rezultatele stabilite pentru întreprinderea publică;
f)să fie compatibile cu specificul întreprinderii publice.
Art. 19
Setul de ICP elaborat pentru a fi folosit de către fiecare întreprindere publică trebuie stabilit şi echilibrat într-o asemenea manieră încât să nu ofere stimulente pentru a distorsiona obiectivele întreprinderii publice sau să afecteze operaţiunile financiare în mod negativ.
Art. 20
ICP selectaţi în conformitate cu prezentele norme se supun aprobării autorităţii publice tutelare sau adunării generale a acţionarilor, după caz, şi vor fi folosiţi ca bază de negociere pentru indicatorii de performanţă financiari şi nefinanciari rezultaţi din planul de administrare.
Art. 21
ICP referitori la obiectivele cuantificabile prevăzute la art. 12 alin. (2) teza a 2-a şi art. 29 alin. (11) din ordonanţa de urgenţă, stabiliţi conform prezentelor norme, se cuprind obligatoriu în contractul de mandat şi se iau în calcul la determinarea componentei variabile a remuneraţiei.
SECŢIUNEA 2:Principii generale privind politica de remunerare
Art. 22
Principiile generale pentru stabilirea politicilor de remunerare a administratorilor sunt următoarele:
a)atragerea, păstrarea şi motivarea celor mai buni administratori;
b)asigurarea sustenabilităţii pe termen lung a profiturilor întreprinderii publice şi a activităţii acesteia şi generarea unei valori pe termen lung;
c)recompensarea îndeplinirii obiectivelor;
d)păstrarea competitivităţii în piaţa de remunerare;
e)alinierea remuneraţiei cu recomandările privind buna guvernanţă;
f)promovarea transparenţei privind remunerarea şi criteriile de stabilire a acesteia;
g)păstrarea unui echilibru just între indemnizaţia fixă şi componenta variabilă a remuneraţiei.
Art. 23
(1)În vederea selectării categoriilor de ICP se au în vedere relevanţa acestora în administrarea întreprinderii publice şi măsura în care acestea sunt aplicabile sau nu, aşa cum sunt prezentate în anexa nr. 2c la prezente norme.
(2)Componenta variabilă a administratorilor se determină în funcţie de gradul de realizare a ICP pe termen scurt, mediu şi lung, aşa cum au fost negociaţi şi aprobaţi.
(3)Componenta variabilă pe termen scurt este cea care este calculată şi plătită pentru un exerciţiu financiar.
(4)Componenta variabilă pe termen mediu este cea care este calculată şi plătită pentru o perioada de două sau trei exerciţii financiare.
(5)Componenta variabilă pe termen lung este cea care este calculată şi plătită pentru întregul mandat de patru ani de activitate.
(6)Modalitatea de calcul şi de acordare a componentei variabile se negociază cu autoritatea publică tutelară, se aprobă în condiţiile legii şi se concretizează în anexa la contractul de mandat.
(7)Componenta variabilă se achită în bani. La întreprinderile publice ale căror acţiuni sunt tranzacţionate pe o piaţă reglementată, pentru administratorii executivi, plata se poate face printr-o opţiune de cumpărare a unui număr negociat de acţiuni la preţul pieţei.
(8)ICP sunt selectaţi din categoriile de indicatori de performanţă stabilite a fi cele mai relevante pentru sectorul economic în care operează întreprinderea publică şi pentru dimensiunea şi categoria sa (comercială, monopol reglementat, serviciu public). ICP ce vizează procesul de guvernanţă corporativă vor fi selectaţi dintre aceia care pot conduce la îmbunătăţirea sau realizarea unor rezultate şi scopuri-cheie pe parcursul termenului specificat.
Art. 24
În urma negocierii componentei variabile a remuneraţiei cu candidaţii numiţi pentru funcţia de administratori, autoritatea publică tutelară sau adunarea generală a acţionarilor, după caz, are următoarele competenţe de aprobare:
a)a ICP care trebuie să fie folosiţi pentru determinarea componentei variabile;
b)a ponderii fiecărui ICP la determinarea componentei variabile;
c)a parametrilor pentru plata componentei variabile.
SECŢIUNEA 3:Procesul de stabilire a remuneraţiei variabile a administratorilor neexecutivi
Art. 25
(1)La stabilirea remuneraţiei variabile se au în vedere responsabilităţile administratorilor neexecutivi, respectiv de identificare a strategiei pe termen lung, de dezvoltare a politicilor de guvernare, de reprezentare a intereselor acţionarilor, de comunicare cu acţionarii şi de supraveghere a implementării de către management a strategiilor întreprinderii publice. Mare parte din componenta variabilă trebuie să rezulte din responsabilităţile specifice activităţilor de guvernanţă corporativă.
(2)Pentru o abordare echilibrată a evaluării performanţei şi a componentei variabile, ponderile ICP, care însumate să reprezinte un procent de 100%, se stabilesc conform modelului de mai jos:
- 5-20% ICP financiari;
- 5-20% ICP operaţionali;
- 5-25% ICP orientaţi către servicii publice;
- 50-75% ICP responsabilităţi specifice activităţii de guvernanţă corporativă.
(3)Ponderile indicatorilor prevăzuţi la alin. (2) se stabilesc prin negociere între părţile implicate, în baza particularităţilor întreprinderii publice şi ale sectorului economic în care aceasta îşi desfăşoară activitatea.
SECŢIUNEA 4:Procesul de stabilire a remuneraţiei variabile a administratorilor executivi
Art. 26
(1)La stabilirea remuneraţiei variabile se au în vedere responsabilităţile administratorilor executivi privind implementarea de strategii, implementarea politicilor guvernamentale şi managementul profitabil al întreprinderilor publice, care includ managementul activelor financiare, fizice şi umane, stabilirea unor procese operaţionale eficiente şi eficace şi raportarea cu privire la progresul înregistrat în toate domeniile. Mare parte din componenta variabilă trebuie să rezulte din responsabilităţile privind activităţile operaţionale, financiare şi nefinanciare.
(2)Pentru o abordare echilibrată a evaluării performanţei şi a componentei variabile, ponderile ICP, care însumate să reprezinte un procent de 100%, se stabilesc conform modelului de mai jos:
- 25-50% ICP financiari;
- 10-25% ICP operaţionali;
- 5-25% ICP orientaţi către servicii publice;
- 10-25% ICP responsabilităţi specifice activităţii de guvernanţă corporativă.
(3)Ponderile indicatorilor prevăzuţi la alin. (2) se stabilesc prin negociere între părţile implicate, în baza particularităţilor întreprinderii publice şi ale sectorului economic în care aceasta îşi desfăşoară activitatea.
SECŢIUNEA 5:Metodologia de revizuire a componentei variabile a remuneraţiei administratorilor neexecutivi şi administratorilor executivi
Art. 27
Indicatorii-cheie de performanţă, ţintele şi gradul de îndeplinire a ICP pot fi modificaţi, după caz, în următoarele situaţii:
a)forţa majoră;
b)nealocarea integrală a sumelor de la bugetul de stat sau bugetul local, conform angajamentelor asumate de autoritatea publică tutelară la momentul încheierii contractelor de mandat;
c)alte cauze neimputabile administratorilor şi care nu afectează realizarea obiectivelor şi a ţintelor stabilite pentru întregul mandat.
Art. 28
Iniţiativa modificării ICP şi a componentei variabile poate aparţine atât consiliului, cât şi autorităţii publice tutelare.
Art. 29
(1)Consiliul transmite recomandările pentru schimbarea indicatorilor de performanţă folosiţi ca bază pentru stabilirea componentei variabile a remuneraţiei, acţionarului-stat, prin autoritatea publică tutelară, şi celorlalţi acţionari, dacă este cazul.
(2)În cazul iniţierii de către autoritatea publică tutelară, aceasta transmite propunerile sale către consiliu şi, după caz, celorlalţi acţionari.
Art. 30
(1)Fiecare parte implicată decide dacă schimbările recomandate ale indicatorilor de performanţă folosiţi ca bază pentru stabilirea componentei variabile a remuneraţiei administratorilor ar îmbunătăţi eficacitatea şi eficienţa întreprinderii.
(2)În cazul în care se decide că schimbările prevăzute la alin. (1) ar îmbunătăţi eficacitatea şi eficienţa întreprinderii, se iniţiază procedura convocării adunării generale a acţionarilor în cazul societăţilor, pentru aprobarea noilor niveluri ale indicatorilor supuşi modificării.
(3)În cazul regiilor autonome, consiliul supune aprobării autorităţii publice tutelare noile niveluri ale indicatorilor de performanţă.
(4)Indicatorii aprobaţi de adunarea generală sau autoritatea publică tutelară, după caz, se vor concretiza într-un act adiţional la contractul de mandat.
Art. 31
În procedura de negociere, dispoziţiile art. 13 alin. (4), respectiv art. 30 alin. (4) din ordonanţa de urgenţă se aplică în mod corespunzător.
Art. 32
În cazul întreprinderii publice care intră într-una din situaţiile prevăzute la art. 27, ICP stabiliţi ca bază pentru determinarea componentei variabile a remuneraţiei administratorilor sunt revizuiţi şi modificaţi dacă efectul asupra performanţei specificate de oricare dintre ICP este de aşa natură încât acesta/aceştia să nu mai poate fi îndeplinit/îndepliniţi.
Art. 34
Sistemele de colectare şi raportare cu privire la ICP folosiţi ca bază pentru determinarea componentei variabile a remuneraţiei administratorilor trebuie să indice faptul că evenimentele prevăzute la art. 27 s-au produs şi să permită o explicaţie scrisă a motivului şi modului în care aceşti indicatori au fost schimbaţi.