Capitolul ii - Contribuţiile de asigurări sociale datorate bugetului asigurărilor sociale de stat - Norme Metodologice din 2016 de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal

M.Of. 22

În vigoare
Versiune de la: 1 August 2025 până la: 31 Decembrie 2030
CAPITOLUL II:Contribuţiile de asigurări sociale datorate bugetului asigurărilor sociale de stat
SECŢIUNEA 1:Contribuabilii/Plătitorii de venit la sistemul public de pensii
2._
(1)Prin cetăţenii români, cetăţenii altor state şi apatrizii care nu au domiciliul sau reşedinţa în România, astfel cum sunt prevăzuţi la art. 136 lit. b) din Codul fiscal, se înţelege acele persoane fizice care potrivit legislaţiei europene aplicabile în domeniul securităţii sociale, precum şi a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, datorează contribuţia de asigurări sociale în România.
(2)În categoria persoanelor prevăzute la art. 136 lit. c) din Codul fiscal se includ şi persoanele fizice şi juridice care au calitatea de angajatori şi care nu au sediul, respectiv domiciliul sau reşedinţa în România şi care, potrivit legislaţiei europene aplicabile în domeniul securităţii sociale, precum şi acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, datorează în România contribuţiile de asigurări sociale pentru salariaţii lor care sunt supuşi legislaţiei de asigurări sociale din România.
(3)În sensul art. 136 lit. a), b) şi c) din Codul fiscal, persoanele care potrivit legislaţiei europene aplicabile în domeniul securităţii sociale, precum şi acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, datorează contribuţia de asigurări sociale în statele respective, precum şi persoanele fizice care desfăşoară activitate dependentă într-un stat care nu intră sub incidenţa legislaţiei europene aplicabile în domeniul securităţii sociale şi a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, la angajatori din aceste state, care nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanţă în România, nu au calitatea de contribuabili/plătitori de venit la sistemul public de pensii din România.
SECŢIUNEA 2:Baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale datorate bugetului asigurărilor sociale de stat în cazul persoanelor care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum şi în cazul persoanelor pentru care plata unor prestaţii sociale se achită de instituţii publice
3._
(1)Sumele care se includ în câştigul brut realizat din salarii şi în veniturile asimilate salariilor, care reprezintă baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale, sunt cele prevăzute la art. 139 alin. (1) din Codul fiscal, inclusiv cele prevăzute în normele metodologice de aplicare a art. 76 alin. (1)-(3) din Codul fiscal, cu excepţia veniturilor asupra cărora nu există obligaţia plăţii contribuţiei de asigurări sociale potrivit prevederilor art. 141 şi 142 din Codul fiscal.

(2)În categoria sumelor prevăzute la art. 139 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal se includ indemnizaţiile persoanelor alese în consiliul de administraţie/comitetul director/consiliul superior, comitetul executiv/biroul permanent, comisia de disciplină şi altele asemenea, cu excepţia indemnizaţiilor cenzorilor, care se încadrează la art. 139 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal.
(3)În categoria persoanelor prevăzute la art. 139 alin. (1) lit. d)din Codul fiscal se includ administratorii, membrii consiliului de administraţie, consiliului de supraveghere şi comitetului consultativ, precum şi reprezentanţii statului sau reprezentanţii membrilor consiliului de administraţie, fie în adunarea generală a acţionarilor, fie în consiliul de administraţie, după caz.
(4)Sumele care depăşesc limita prevăzută la art. 139 alin. (1) lit. j)-m) din Codul fiscal reprezintă venit asimilat salariilor şi se cuprind în baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale determinată prin cumularea cu veniturile din salarii şi asimilate salariilor aferente lunii respective, potrivit regulilor prevăzute la art. 76 alin. (6) din Codul fiscal.

(5)În înţelesul prevederilor art. 139 alin. (1) lit. j)-m) din Codul fiscal, prin străinătate se înţelege orice alt stat, respectiv orice stat membru al Uniunii Europene, al Spaţiului Economic European sau al Confederaţiei Elveţiene, orice stat cu care România aplică un acord bilateral de securitate socială, precum şi orice stat care nu face parte din Uniunea Europeană, Spaţiul Economic European sau din Confederaţia Elveţiană.
(6)În categoria sumelor prevăzute la art. 139 alin. (1) lit. n) din Codul fiscal se includ remuneraţiile acordate în baza contractului de mandat preşedintelui şi membrilor comitetului executiv; remuneraţia cenzorului cu contract de mandat se încadrează la art. 139 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal.
4.În baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale datorate de angajatori sau de persoanele asimilate acestora, prevăzută la art. 140 din Codul fiscal, se includ sumele care fac parte din baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale datorate de angajaţi, ţinându-se seama de excepţiile prevăzute la art. 141 şi 142 din Codul fiscal.
Încadrarea locurilor de muncă în condiţii deosebite, speciale şi alte condiţii de muncă se realizează potrivit Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare.

41._
(1)În prestaţiile suportate din bugetul asigurărilor sociale de stat, potrivit legii, exceptate de la plata contribuţiilor de asigurări sociale potrivit prevederilor art. 141 lit. a) din Codul fiscal, sunt incluse şi indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă, acordate în baza Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)În aplicarea prevederilor art. 141 lit. b) din Codul fiscal nu se datorează contribuţia de asigurări sociale pentru veniturile din salarii şi asimilate salariilor realizate de persoane fizice care sunt asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale, potrivit legii. În această categorie intră, spre exemplu, avocaţii salarizaţi în cadrul profesiei.

5._
(1)În aplicarea prevederilor art. 142 lit. b) din Codul fiscal, partea care depăşeşte limita de 150 lei reprezintă venit din salarii şi se cuprinde în baza de calcul al contribuţiilor sociale obligatorii.
(2)În sensul art. 142 lit. r) din Codul fiscal, nu se cuprind în baza lunară de calcul al contribuţiilor sociale obligatorii tichetele cadou acordate potrivit legii, altele decât cele acordate pentru ocaziile prevăzute la art. 142 lit. b) din Codul fiscal.
(3)La încadrarea în categoria veniturilor din salarii şi asimilate salariilor care nu se cuprind în bazele de calcul al contribuţiilor sociale obligatorii, a sumelor sau avantajelor acordate, prevăzute la art. 142 din Codul fiscal, primite în legătură cu o activitate dependentă, se aplică, după caz, regulile stabilite prin normele metodologice de aplicare a art. 76 alin. (4) din Codul fiscal.
SECŢIUNEA 3:Stabilirea, plata şi declararea contribuţiilor de asigurări sociale în cazul persoanelor fizice şi juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, instituţiilor prevăzute la art. 136 lit. d)-f) din Codul fiscal, precum şi în cazul persoanelor fizice care realizează în România venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din alte state
6._
(1)[textul din punctul 6., alin. (1) din titlul V, capitolul II, sectiunea 3 a fost abrogat la 04-mai-2017 de Art. 1, litera E., punctul 2. din Hotarirea 284/2017]
(2)În sensul art. 146 alin. (10) şi (11) din Codul fiscal, în cazul în care au fost acordate cumulat sume reprezentând indemnizaţii de şomaj sau indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate stabilite pentru perioade anterioare conform legii, în vederea stabilirii prestaţiilor acordate de sistemul de asigurări sociale, sumele respective se defalcă pe lunile la care se referă şi se utilizează cotele de contribuţii de asigurări sociale care erau în vigoare în acea perioadă.
(3)În sensul aplicării prevederilor art. 146 alin. (51) din Codul fiscal, prin perioada în care contractul individual de muncă este activ se înţelege perioada în care contractul individual de muncă nu este suspendat potrivit Legii nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
În cazul în care, în cursul lunii, contractul individual de muncă este activ pentru o fracţiune din lună, nivelul salariului minim brut pe ţară aferent zilelor lucrate din lună se stabileşte după cum urmează:

Salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată

x Numărul de zile lucrate în lună

Numărul de zile lucrătoare în lună

SECŢIUNEA 4:Baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale datorate de persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente
7._
(1)În aplicarea art. 148 din Codul fiscal, venitul net/brut anual estimat pentru anul în curs este venitul determinat potrivit prevederilor titlului IV - Impozitul pe venit din Codul fiscal.
Dacă persoanele fizice realizează venituri din mai multe surse din activităţi independente şi/sau drepturi de proprietate intelectuală venitul net estimat pentru anul curent se stabileşte prin însumarea veniturilor nete estimate din fiecare sursă şi/sau categorie de venit, după cum urmează:
a)venitul net estimat, stabilit în conformitate cu art. 68 din Codul fiscal, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuţia de asigurări sociale;
b)valoarea normelor de venit, determinate după ajustarea prevăzută la art. 69 alin. (10) din Codul fiscal;
c)venitul net estimat, rămas după scăderea din venitul brut a cheltuielii deductibile prevăzute la art. 72 din Codul fiscal, în cazul contribuabililor care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală pentru care impozitul pe venit se stabileşte potrivit prevederilor art. 721 din Codul fiscal;
d)venitul brut estimat a se realiza în baza contractelor de activitate sportivă.
(2)Contribuţia de asigurări sociale se datorează de către persoanele fizice care estimează că vor realiza în anul în curs venituri nete cumulate, cel puţin egale cu 12 salarii de bază minime brute pe ţară.
Persoanele fizice care estimează pentru anul în curs venituri nete cumulate sub nivelul de 12 salarii de bază minime brute pe ţară nu datorează contribuţia, dar pot opta pentru plata acesteia.
(3)Persoanele fizice care datorează contribuţia conform alin. (2), precum şi cele care optează pentru plata acesteia îşi aleg o valoare, reprezentând baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale, cel puţin egală cu 12 salarii de bază minime brute pe ţară, care constituie «venitul ales».
(4)Exemplu privind aplicarea prevederilor art. 148 din Codul fiscal:
Un intermediar, persoană fizică, estimează că în cursul anului 2018 va realiza un venit net anual din desfăşurarea activităţii de intermediere, în valoare de 50.000 lei. Totodată, estimează că în cursul anului va obţine un venit net din drepturi de proprietate intelectuală ca urmare a editării unei cărţi, în valoare de 10.000 lei. Persoana fizică nu are calitatea de salariat sau pensionar şi nu este asigurată în sistem propriu de asigurări sociale.
Salariul de bază minim brut pe ţară în vigoare în luna iulie 2018 este de 1.900 lei.
Plafonul minim lunar în funcţie de care se stabileşte obligaţia plăţii CAS este de 22.800 lei (1.900 lei x 12 luni)
Venitul net anual estimat pentru anul în curs este de 60.000 lei (50.000 lei + 10.000 lei)
Din aplicarea prevederilor art. 148 din Codul fiscal rezultă următoarele:
a)încadrarea în plafon:
- venitul net anual, cumulat, estimat, este mai mare decât 12 salarii de bază minime brute pe ţară (60.000 lei > 22.800 lei)
Rezultă că persoana fizică datorează contribuţia de asigurări sociale.
b)stabilirea bazei de calcul al contribuţiei la venitul ales:
- alege ca bază de calcul suma de 30.000 lei.

SECŢIUNEA 5:Stabilirea, declararea şi plata contribuţiei de asigurări sociale datorată de persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente şi drepturi de proprietate intelectuală
8._
(1)În aplicarea art. 151 din Codul fiscal, stabilirea contribuţiei se efectuează după cum urmează:
a)persoanele fizice, cărora li se aplică sistemul de impozitare prin autoimpunere, care datorează în anul în curs contribuţia de asigurări sociale îşi calculează contribuţia de asigurări sociale datorată, prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului ales. În această categorie intră şi persoanele fizice care realizează de la mai mulţi plătitori venituri din drepturi de proprietate intelectuală sau în baza contractelor de activitate sportivă, sub nivelul a 12 salarii de bază minime brute pe ţară, dar cumulate aceste venituri se situează peste nivelul a 12 salarii de bază minime brute pe ţară. Aceştia îşi calculează singuri, potrivit prevederilor art. 151 alin. (7) din Codul fiscal, contribuţia datorată prin Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice. Persoanele fizice care nu datorează contribuţia, întrucât veniturile nete anuale cumulate estimate se situează sub plafon, dar optează pentru plata acesteia, depun Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice.
b)plătitorii de venituri din drepturi de proprietate intelectuală sau care rezultă dintr-un contract de activitate sportivă pentru care persoanele fizice datorează contribuţia conform art. 148 alin. (1) din Codul fiscal calculează contribuţia datorată prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului ales de persoanele fizice. Persoanele fizice care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală sau în baza unui contract de activitate sportivă, cel puţin egale cu 12 salarii de bază minime brute pe ţară, de la un singur plătitor, îl desemnează pe acesta, prin contractul încheiat între părţi, să calculeze, să reţină, să declare şi să plătească contribuţia datorată. De asemenea stabileşte venitul ales pentru care datorează contribuţia în anul în curs, nivelul contribuţiei calculate şi reţinute la fiecare plată, până la concurenţa contribuţiei aferente venitului ales. Acelaşi tratament se aplică şi în situaţia în care veniturile nete anuale cumulate, din drepturi de proprietate intelectuală sau în baza unui contract de activitate sportivă, care depăşesc 12 salarii de bază minime brute pe ţară sunt obţinute de la mai mulţi plătitori, din care la cel puţin unul dintre aceştia venitul depăşeşte plafonul prevăzut. În acest caz beneficiarul venitului desemnează unul dintre plătitorii de venit care urmează să calculeze, să reţină, să declare şi să plătească contribuţia.
(2)Persoanele fizice prevăzute la alin. (1) lit. a) depun Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, prevăzută la art. 120 din Codul fiscal, până la data de 15 martie, inclusiv, a anului în curs. Pentru anul 2018, declaraţia se depune până la data de 15 iulie 2018, inclusiv.
(3)Persoanele prevăzute la alin. (1) lit. b) depun Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate la termenele şi în condiţiile stabilite la art. 147 din Codul fiscal.
(4)Persoanele fizice care încep să desfăşoare o activitate independentă sau să realizeze venituri din drepturi de proprietate intelectuală în cursul anului verifică încadrarea în plafonul anual prevăzut la art. 148 alin. (2), corespunzător numărului de luni de activitate. Plafonul luat în calcul se stabileşte proporţional cu numărul lunilor de activitate rămase până la sfârşitul anului. În situaţia în care veniturile nete cumulate estimate a se realiza până la sfârşitul anului sunt cel puţin egale cu plafonul recalculat, persoana fizică datorează contribuţia de asigurări sociale pe care o determină conform art. 151 alin. (13) din Codul fiscal.
(5)Acelaşi tratament se aplică şi pentru situaţia în care, în cursul anului, persoanele fizice se încadrează în categoria persoanelor exceptate de la plata contribuţiei potrivit art. 150 din Codul fiscal, îşi suspendă temporar activitatea sau îşi încetează activitatea, potrivit legislaţiei în materie. În acest caz, contribuţia nu se datorează începând cu luna în care intervine modificarea.
(6)Dacă, în baza unui contract aflat în derulare, persoana fizică ce realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală pentru care plătitorul de venit are obligaţia reţinerii la sursă a contribuţiei dobândeşte, în cursul anului, calitatea de salariat/pensionar, aceasta nu mai datorează contribuţia de asigurări sociale pentru veniturile din drepturile de proprietate intelectuală realizate în luna în care a dobândit această calitate. În această situaţie plătitorul de venit va proceda la recalcularea contribuţiei datorate potrivit prevederilor art. 151 alin. (13) din Codul fiscal.
(7)Exemple în aplicarea prevederilor art. 151 din Codul fiscal:
1.Exemplul 1
Un comerciant, persoană fizică, estimează că în cursul anului 2018 va realiza un venit net anual în valoare de 150.000 lei.
Persoana fizică nu are calitatea de pensionar şi nu este asigurată în sistem propriu de asigurări sociale.
Salariul de bază minim brut pe ţară în vigoare în luna iulie 2018 este de 1.900 lei.
Plafonul minim lunar în funcţie de care se stabileşte obligaţia plăţii CAS este de 22.800 lei (1.900 lei x 12 luni).
Venitul net anual estimat pentru anul în curs este de 150.000 lei.
Din aplicarea prevederilor art. 148 şi 151 din Codul fiscal rezultă următoarele:
a)încadrarea în plafon:
- venitul net anual, cumulat, estimat, este mai mare decât 12 salarii de bază minime brute pe ţară (150.000 lei > 22.800 lei)
Rezultă că persoana fizică datorează contribuţia de asigurări sociale.
b)stabilirea bazei de calcul al contribuţiei la venitul ales:
- alege ca bază de calcul suma de 25.000 lei.
c)stabilirea contribuţiei datorate:
- 25.000 lei x 25% = 6.250 lei
2.Exemplul 2
O persoană fizică începe în data de 1 august 2018 să desfăşoare o activitate independentă (traducător) şi estimează un venit net de 30.000 lei.
Până la data de 1 septembrie depune la organul fiscal competent declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice şi îşi stabileşte contribuţia de asigurări sociale datorată pentru anul 2018 după cum urmează:
a)stabilirea plafonului anual prevăzut la art. 148 alin. (2) din Codul fiscal, corespunzător numărului de luni de activitate:
22.800 lei: 12 luni x 5 luni de activitate = 9.500 lei
b)încadrarea venitului net estimat pentru lunile de activitate până la sfârşitul anului în plafonul stabilit la lit. a):
Întrucât suma de 30.000 lei este mai mare decât plafonul recalculat de 9.500 lei persoana fizică datorează contribuţia de asigurări sociale.
c)alegerea venitului ca bază de calcul al contribuţiei care nu poate fi mai mic decât plafonul recalculat de 9.500 lei. Persoana fizică a ales ca bază de calcul al contribuţiei un venit de 10.000 lei.
d)determinarea contribuţiei datorate
10.000 lei x 25% = 2.500 lei
3.Exemplul 3
O persoană fizică încheie un contract cu o publicaţie, pentru realizarea unor articole jurnalistice. Contractul este încheiat începând cu data de 1 ianuarie 2018 pentru o perioadă de 1 an şi trei luni. Valoarea contractului este de 90.000 lei. Plata se efectuează, lunar, pe parcursul derulării contractului, în tranşe egale de 6.000 lei, astfel încât venitul brut estimat pentru anul 2018 este de 72.000 lei.
Venitul net estimat pentru anul 2018 este de 43.200 lei. Întrucât venitul net estimat este mai mare decât plafonul de 22.800 lei, persoana fizică datorează contribuţia.
Prin contract, persoana fizică stabileşte cu beneficiarul lucrării ca acesta să calculeze, să reţină, să declare şi să plătească contribuţia datorată, la un venit ales de 23.000 lei.
Având în vedere că plata se efectuează lunar, plătitorul de venit are obligaţia ca lunar să reţină la sursă contribuţia datorată în sumă de 479 lei.
Pe data de 31 august 2018 contractul încetează.
Venitul net realizat aferent perioadei în care contractul s-a aflat în derulare este de 28.800 lei. Până la această dată contribuţia achitată a fost de 3.832 lei (479 lei x 8 luni de activitate).
Plătitorul de venit procedează după cum urmează:
a)recalculează plafonul anual corespunzător numărului de luni de activitate, astfel:
22.800 lei: 12 luni x 8 luni de activitate = 15.200 lei.
b)se constată că venitul net realizat aferent perioadei de activitate, de 28.800 lei, este mai mare decât plafonul recalculat de 15.200 lei, persoana fizică datorează contribuţia.
c)persoana fizică are posibilitatea să păstreze valoarea venitului ales sau o poate modifica, dar nu sub nivelul plafonului stabilit la lit. a) de 15.200 lei.
- persoana fizică alege să micşoreze valoarea venitului ales la suma de 16.000 lei.
d)determinarea contribuţiei datorate, recalculate:
16.000 lei x 25% = 4.000 lei, respectiv 500 lei/lună (4.000 lei: 8 luni de activitate).
Rezultă că persoana fizică mai are de plată suma de 168 lei (4.000 lei - 3.832 lei). Contribuţia va fi reţinută de către plătitor odată cu ultima plată efectuată către persoana fizică.
4.Exemplul 4
O persoană fizică încheie un contract cu o publicaţie, pentru realizarea unor articole jurnalistice. Contractul este încheiat începând cu data de 15 ianuarie 2018 pentru o perioadă de 1 an. Valoarea contractului este de 75.000 lei. Plata se efectuează în două tranşe, prima tranşă, la încheierea contractului în sumă de 25.000 lei, cea de a doua tranşă, la finalizarea lucrării (15 ianuarie 2019), în sumă de 50.000 lei. Este singurul venit obţinut.
Persoana fizică datorează contribuţia de asigurări sociale, prin contract îşi alege venitul, bază de calcul al contribuţiei în sumă de 22.800 lei, respectiv 475 lei/lună reprezentând contribuţia de asigurări sociale. Având în vedere termenele de plată ale venitului stabilite prin contract, persoana fizică stabileşte cu plătitorul de venit ca din prima tranşă să i se reţină contribuţia de asigurări sociale datorată pentru primele 4 luni, în cuantum de 1.900 lei, conform prevederilor art. 151 alin. (5) din Codul fiscal.
Plătitorul de venit are, potrivit prevederilor art. 151 alin. (21) din Codul fiscal, obligaţia calculării, reţinerii, declarării şi plăţii contribuţiei datorate de persoana fizică, astfel:
- pentru prima tranşă plătită persoanei fizice, nivelul contribuţiei calculate şi reţinute este cel stabilit de părţi, respectiv 1.900 lei.
Contractul încetează la data de 31 august 2018.
Plătitorul de venit procedează după cum urmează:
a)recalculează plafonul anual corespunzător numărului de luni de activitate, astfel:
22.800 lei: 12 luni x 8 luni de activitate = 15.200 lei.
b)se constată că venitul net realizat aferent perioadei de activitate, de 28.800 lei, este mai mare decât plafonul recalculat de 15.200 lei;
c)persoana fizică are posibilitatea să păstreze valoarea venitului ales sau o poate modifica, dar nu sub nivelul plafonului stabilit la lit. a) de 15.200 lei. Persoana fizică datorează contribuţia.
- persoana fizică nu modifică cuantumul venitului ales, de 22.800 lei.
d)se constată că persoana fizică datorează contribuţie în valoare de 5.700 lei.
22.800 lei x 25% = 5.700 lei, din care plătitorul de venit a reţinut şi achitat contribuţia de asigurări sociale în sumă de 1.900 lei.
Rezultă că persoana fizică mai are de plată suma de 3.800 lei (5.700 lei - 1.900 lei).
Contribuţia va fi reţinută de către plătitor odată cu ultima plată efectuată către persoana fizică.
5.Exemplul 5
Persoana fizică din exemplul 4, după întreruperea contractului, cesionează drepturi de proprietate intelectuală unei persoane juridice pentru suma de 50.000 lei.
În această situaţie se disting două variante:
a)Primul plătitor a reţinut şi plătit suma de 5.700 lei, reprezentând contribuţia de asigurări sociale datorată de persoana fizică, stingând astfel obligaţia de plată a acesteia. Astfel, persoana fizică nu mai datorează contribuţia pentru anul în curs, iar noul plătitor de venit nu va fi desemnat să calculeze, să reţină, să declare şi să plătească contribuţia de asigurări sociale.
b)Primul plătitor nu îi poate reţine la sursă diferenţa de 3.800 lei, reprezentând contribuţia de asigurări sociale datorată de persoana fizică, întrucât nu mai efectuează nicio plată către aceasta.
În această situaţie, persoana fizică are obligaţia de a desemna, prin contractul de cesiune încheiat, noul plătitor de venit să reţină, să declare şi să plătească diferenţa de contribuţie datorată, până la concurenţa contribuţiei aferente venitului ales, respectiv 3.800 lei.