Titlul v - Contribuţii sociale obligatorii - Norme Metodologice din 2016 de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal
M.Of. 22
În vigoare Versiune de la: 1 August 2025 până la: 31 Decembrie 2030
TITLUL V:Contribuţii sociale obligatorii
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
SECŢIUNEA 1:Definiţii
1.În înţelesul titlului V din Codul fiscal, prin legislaţie europeană aplicabilă în domeniul securităţii sociale se înţelege regulamentele europene privind coordonarea sistemelor de securitate socială pe care România le aplică.
CAPITOLUL II:Contribuţiile de asigurări sociale datorate bugetului asigurărilor sociale de stat
SECŢIUNEA 1:Contribuabilii/Plătitorii de venit la sistemul public de pensii
2._
(1)Prin cetăţenii români, cetăţenii altor state şi apatrizii care nu au domiciliul sau reşedinţa în România, astfel cum sunt prevăzuţi la art. 136 lit. b) din Codul fiscal, se înţelege acele persoane fizice care potrivit legislaţiei europene aplicabile în domeniul securităţii sociale, precum şi a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, datorează contribuţia de asigurări sociale în România.
(2)În categoria persoanelor prevăzute la art. 136 lit. c) din Codul fiscal se includ şi persoanele fizice şi juridice care au calitatea de angajatori şi care nu au sediul, respectiv domiciliul sau reşedinţa în România şi care, potrivit legislaţiei europene aplicabile în domeniul securităţii sociale, precum şi acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, datorează în România contribuţiile de asigurări sociale pentru salariaţii lor care sunt supuşi legislaţiei de asigurări sociale din România.
(3)În sensul art. 136 lit. a), b) şi c) din Codul fiscal, persoanele care potrivit legislaţiei europene aplicabile în domeniul securităţii sociale, precum şi acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, datorează contribuţia de asigurări sociale în statele respective, precum şi persoanele fizice care desfăşoară activitate dependentă într-un stat care nu intră sub incidenţa legislaţiei europene aplicabile în domeniul securităţii sociale şi a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, la angajatori din aceste state, care nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanţă în România, nu au calitatea de contribuabili/plătitori de venit la sistemul public de pensii din România.
SECŢIUNEA 2:Baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale datorate bugetului asigurărilor sociale de stat în cazul persoanelor care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum şi în cazul persoanelor pentru care plata unor prestaţii sociale se achită de instituţii publice
3._
(1)Sumele care se includ în câştigul brut realizat din salarii şi în veniturile asimilate salariilor, care reprezintă baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale, sunt cele prevăzute la art. 139 alin. (1) din Codul fiscal, inclusiv cele prevăzute în normele metodologice de aplicare a art. 76 alin. (1)-(3) din Codul fiscal, cu excepţia veniturilor asupra cărora nu există obligaţia plăţii contribuţiei de asigurări sociale potrivit prevederilor art. 141 şi 142 din Codul fiscal.(2)În categoria sumelor prevăzute la art. 139 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal se includ indemnizaţiile persoanelor alese în consiliul de administraţie/comitetul director/consiliul superior, comitetul executiv/biroul permanent, comisia de disciplină şi altele asemenea, cu excepţia indemnizaţiilor cenzorilor, care se încadrează la art. 139 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal.
(3)În categoria persoanelor prevăzute la art. 139 alin. (1) lit. d)din Codul fiscal se includ administratorii, membrii consiliului de administraţie, consiliului de supraveghere şi comitetului consultativ, precum şi reprezentanţii statului sau reprezentanţii membrilor consiliului de administraţie, fie în adunarea generală a acţionarilor, fie în consiliul de administraţie, după caz.
(4)Sumele care depăşesc limita prevăzută la art. 139 alin. (1) lit. j)-m) din Codul fiscal reprezintă venit asimilat salariilor şi se cuprind în baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale determinată prin cumularea cu veniturile din salarii şi asimilate salariilor aferente lunii respective, potrivit regulilor prevăzute la art. 76 alin. (6) din Codul fiscal.(5)În înţelesul prevederilor art. 139 alin. (1) lit. j)-m) din Codul fiscal, prin străinătate se înţelege orice alt stat, respectiv orice stat membru al Uniunii Europene, al Spaţiului Economic European sau al Confederaţiei Elveţiene, orice stat cu care România aplică un acord bilateral de securitate socială, precum şi orice stat care nu face parte din Uniunea Europeană, Spaţiul Economic European sau din Confederaţia Elveţiană.
(6)În categoria sumelor prevăzute la art. 139 alin. (1) lit. n) din Codul fiscal se includ remuneraţiile acordate în baza contractului de mandat preşedintelui şi membrilor comitetului executiv; remuneraţia cenzorului cu contract de mandat se încadrează la art. 139 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal.
4.În baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale datorate de angajatori sau de persoanele asimilate acestora, prevăzută la art. 140 din Codul fiscal, se includ sumele care fac parte din baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale datorate de angajaţi, ţinându-se seama de excepţiile prevăzute la art. 141 şi 142 din Codul fiscal.
Încadrarea locurilor de muncă în condiţii deosebite, speciale şi alte condiţii de muncă se realizează potrivit Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare.
41._
(1)În prestaţiile suportate din bugetul asigurărilor sociale de stat, potrivit legii, exceptate de la plata contribuţiilor de asigurări sociale potrivit prevederilor art. 141 lit. a) din Codul fiscal, sunt incluse şi indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă, acordate în baza Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)În aplicarea prevederilor art. 141 lit. b) din Codul fiscal nu se datorează contribuţia de asigurări sociale pentru veniturile din salarii şi asimilate salariilor realizate de persoane fizice care sunt asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale, potrivit legii. În această categorie intră, spre exemplu, avocaţii salarizaţi în cadrul profesiei.5._
(1)În aplicarea prevederilor art. 142 lit. b) din Codul fiscal, partea care depăşeşte limita de 150 lei reprezintă venit din salarii şi se cuprinde în baza de calcul al contribuţiilor sociale obligatorii.
(2)În sensul art. 142 lit. r) din Codul fiscal, nu se cuprind în baza lunară de calcul al contribuţiilor sociale obligatorii tichetele cadou acordate potrivit legii, altele decât cele acordate pentru ocaziile prevăzute la art. 142 lit. b) din Codul fiscal.
(3)La încadrarea în categoria veniturilor din salarii şi asimilate salariilor care nu se cuprind în bazele de calcul al contribuţiilor sociale obligatorii, a sumelor sau avantajelor acordate, prevăzute la art. 142 din Codul fiscal, primite în legătură cu o activitate dependentă, se aplică, după caz, regulile stabilite prin normele metodologice de aplicare a art. 76 alin. (4) din Codul fiscal.
SECŢIUNEA 3:Stabilirea, plata şi declararea contribuţiilor de asigurări sociale în cazul persoanelor fizice şi juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, instituţiilor prevăzute la art. 136 lit. d)-f) din Codul fiscal, precum şi în cazul persoanelor fizice care realizează în România venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din alte state
6._
(1)[textul din punctul 6., alin. (1) din titlul V, capitolul II, sectiunea 3 a fost abrogat la 04-mai-2017 de Art. 1, litera E., punctul 2. din Hotarirea 284/2017]
(2)În sensul art. 146 alin. (10) şi (11) din Codul fiscal, în cazul în care au fost acordate cumulat sume reprezentând indemnizaţii de şomaj sau indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate stabilite pentru perioade anterioare conform legii, în vederea stabilirii prestaţiilor acordate de sistemul de asigurări sociale, sumele respective se defalcă pe lunile la care se referă şi se utilizează cotele de contribuţii de asigurări sociale care erau în vigoare în acea perioadă.
(3)În sensul aplicării prevederilor art. 146 alin. (51) din Codul fiscal, prin perioada în care contractul individual de muncă este activ se înţelege perioada în care contractul individual de muncă nu este suspendat potrivit Legii nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
În cazul în care, în cursul lunii, contractul individual de muncă este activ pentru o fracţiune din lună, nivelul salariului minim brut pe ţară aferent zilelor lucrate din lună se stabileşte după cum urmează:
Salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată | x Numărul de zile lucrate în lună | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Numărul de zile lucrătoare în lună | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SECŢIUNEA 4:Baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale datorate de persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente
7._
(1)În aplicarea art. 148 din Codul fiscal, venitul net/brut anual estimat pentru anul în curs este venitul determinat potrivit prevederilor titlului IV - Impozitul pe venit din Codul fiscal.
Dacă persoanele fizice realizează venituri din mai multe surse din activităţi independente şi/sau drepturi de proprietate intelectuală venitul net estimat pentru anul curent se stabileşte prin însumarea veniturilor nete estimate din fiecare sursă şi/sau categorie de venit, după cum urmează:
a)venitul net estimat, stabilit în conformitate cu art. 68 din Codul fiscal, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuţia de asigurări sociale;
b)valoarea normelor de venit, determinate după ajustarea prevăzută la art. 69 alin. (10) din Codul fiscal;
c)venitul net estimat, rămas după scăderea din venitul brut a cheltuielii deductibile prevăzute la art. 72 din Codul fiscal, în cazul contribuabililor care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală pentru care impozitul pe venit se stabileşte potrivit prevederilor art. 721 din Codul fiscal;
d)venitul brut estimat a se realiza în baza contractelor de activitate sportivă.
(2)Contribuţia de asigurări sociale se datorează de către persoanele fizice care estimează că vor realiza în anul în curs venituri nete cumulate, cel puţin egale cu 12 salarii de bază minime brute pe ţară.
Persoanele fizice care estimează pentru anul în curs venituri nete cumulate sub nivelul de 12 salarii de bază minime brute pe ţară nu datorează contribuţia, dar pot opta pentru plata acesteia.
(3)Persoanele fizice care datorează contribuţia conform alin. (2), precum şi cele care optează pentru plata acesteia îşi aleg o valoare, reprezentând baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale, cel puţin egală cu 12 salarii de bază minime brute pe ţară, care constituie «venitul ales».
(4)Exemplu privind aplicarea prevederilor art. 148 din Codul fiscal:
Un intermediar, persoană fizică, estimează că în cursul anului 2018 va realiza un venit net anual din desfăşurarea activităţii de intermediere, în valoare de 50.000 lei. Totodată, estimează că în cursul anului va obţine un venit net din drepturi de proprietate intelectuală ca urmare a editării unei cărţi, în valoare de 10.000 lei. Persoana fizică nu are calitatea de salariat sau pensionar şi nu este asigurată în sistem propriu de asigurări sociale.
Salariul de bază minim brut pe ţară în vigoare în luna iulie 2018 este de 1.900 lei.
Plafonul minim lunar în funcţie de care se stabileşte obligaţia plăţii CAS este de 22.800 lei (1.900 lei x 12 luni)
Venitul net anual estimat pentru anul în curs este de 60.000 lei (50.000 lei + 10.000 lei)
Din aplicarea prevederilor art. 148 din Codul fiscal rezultă următoarele:
a)încadrarea în plafon:
- venitul net anual, cumulat, estimat, este mai mare decât 12 salarii de bază minime brute pe ţară (60.000 lei > 22.800 lei)
Rezultă că persoana fizică datorează contribuţia de asigurări sociale.
b)stabilirea bazei de calcul al contribuţiei la venitul ales:
- alege ca bază de calcul suma de 30.000 lei.
SECŢIUNEA 5:Stabilirea, declararea şi plata contribuţiei de asigurări sociale datorată de persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente şi drepturi de proprietate intelectuală
8._
(1)În aplicarea art. 151 din Codul fiscal, stabilirea contribuţiei se efectuează după cum urmează:
a)persoanele fizice, cărora li se aplică sistemul de impozitare prin autoimpunere, care datorează în anul în curs contribuţia de asigurări sociale îşi calculează contribuţia de asigurări sociale datorată, prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului ales. În această categorie intră şi persoanele fizice care realizează de la mai mulţi plătitori venituri din drepturi de proprietate intelectuală sau în baza contractelor de activitate sportivă, sub nivelul a 12 salarii de bază minime brute pe ţară, dar cumulate aceste venituri se situează peste nivelul a 12 salarii de bază minime brute pe ţară. Aceştia îşi calculează singuri, potrivit prevederilor art. 151 alin. (7) din Codul fiscal, contribuţia datorată prin Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice. Persoanele fizice care nu datorează contribuţia, întrucât veniturile nete anuale cumulate estimate se situează sub plafon, dar optează pentru plata acesteia, depun Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice.
b)plătitorii de venituri din drepturi de proprietate intelectuală sau care rezultă dintr-un contract de activitate sportivă pentru care persoanele fizice datorează contribuţia conform art. 148 alin. (1) din Codul fiscal calculează contribuţia datorată prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului ales de persoanele fizice. Persoanele fizice care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală sau în baza unui contract de activitate sportivă, cel puţin egale cu 12 salarii de bază minime brute pe ţară, de la un singur plătitor, îl desemnează pe acesta, prin contractul încheiat între părţi, să calculeze, să reţină, să declare şi să plătească contribuţia datorată. De asemenea stabileşte venitul ales pentru care datorează contribuţia în anul în curs, nivelul contribuţiei calculate şi reţinute la fiecare plată, până la concurenţa contribuţiei aferente venitului ales. Acelaşi tratament se aplică şi în situaţia în care veniturile nete anuale cumulate, din drepturi de proprietate intelectuală sau în baza unui contract de activitate sportivă, care depăşesc 12 salarii de bază minime brute pe ţară sunt obţinute de la mai mulţi plătitori, din care la cel puţin unul dintre aceştia venitul depăşeşte plafonul prevăzut. În acest caz beneficiarul venitului desemnează unul dintre plătitorii de venit care urmează să calculeze, să reţină, să declare şi să plătească contribuţia.
(2)Persoanele fizice prevăzute la alin. (1) lit. a) depun Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, prevăzută la art. 120 din Codul fiscal, până la data de 15 martie, inclusiv, a anului în curs. Pentru anul 2018, declaraţia se depune până la data de 15 iulie 2018, inclusiv.
(3)Persoanele prevăzute la alin. (1) lit. b) depun Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate la termenele şi în condiţiile stabilite la art. 147 din Codul fiscal.
(4)Persoanele fizice care încep să desfăşoare o activitate independentă sau să realizeze venituri din drepturi de proprietate intelectuală în cursul anului verifică încadrarea în plafonul anual prevăzut la art. 148 alin. (2), corespunzător numărului de luni de activitate. Plafonul luat în calcul se stabileşte proporţional cu numărul lunilor de activitate rămase până la sfârşitul anului. În situaţia în care veniturile nete cumulate estimate a se realiza până la sfârşitul anului sunt cel puţin egale cu plafonul recalculat, persoana fizică datorează contribuţia de asigurări sociale pe care o determină conform art. 151 alin. (13) din Codul fiscal.
(5)Acelaşi tratament se aplică şi pentru situaţia în care, în cursul anului, persoanele fizice se încadrează în categoria persoanelor exceptate de la plata contribuţiei potrivit art. 150 din Codul fiscal, îşi suspendă temporar activitatea sau îşi încetează activitatea, potrivit legislaţiei în materie. În acest caz, contribuţia nu se datorează începând cu luna în care intervine modificarea.
(6)Dacă, în baza unui contract aflat în derulare, persoana fizică ce realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală pentru care plătitorul de venit are obligaţia reţinerii la sursă a contribuţiei dobândeşte, în cursul anului, calitatea de salariat/pensionar, aceasta nu mai datorează contribuţia de asigurări sociale pentru veniturile din drepturile de proprietate intelectuală realizate în luna în care a dobândit această calitate. În această situaţie plătitorul de venit va proceda la recalcularea contribuţiei datorate potrivit prevederilor art. 151 alin. (13) din Codul fiscal.
(7)Exemple în aplicarea prevederilor art. 151 din Codul fiscal:
1.Exemplul 1
Un comerciant, persoană fizică, estimează că în cursul anului 2018 va realiza un venit net anual în valoare de 150.000 lei.
Persoana fizică nu are calitatea de pensionar şi nu este asigurată în sistem propriu de asigurări sociale.
Salariul de bază minim brut pe ţară în vigoare în luna iulie 2018 este de 1.900 lei.
Plafonul minim lunar în funcţie de care se stabileşte obligaţia plăţii CAS este de 22.800 lei (1.900 lei x 12 luni).
Venitul net anual estimat pentru anul în curs este de 150.000 lei.
Din aplicarea prevederilor art. 148 şi 151 din Codul fiscal rezultă următoarele:
a)încadrarea în plafon:
- venitul net anual, cumulat, estimat, este mai mare decât 12 salarii de bază minime brute pe ţară (150.000 lei > 22.800 lei)
Rezultă că persoana fizică datorează contribuţia de asigurări sociale.
b)stabilirea bazei de calcul al contribuţiei la venitul ales:
- alege ca bază de calcul suma de 25.000 lei.
c)stabilirea contribuţiei datorate:
- 25.000 lei x 25% = 6.250 lei
2.Exemplul 2
O persoană fizică începe în data de 1 august 2018 să desfăşoare o activitate independentă (traducător) şi estimează un venit net de 30.000 lei.
Până la data de 1 septembrie depune la organul fiscal competent declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice şi îşi stabileşte contribuţia de asigurări sociale datorată pentru anul 2018 după cum urmează:
a)stabilirea plafonului anual prevăzut la art. 148 alin. (2) din Codul fiscal, corespunzător numărului de luni de activitate:
22.800 lei: 12 luni x 5 luni de activitate = 9.500 lei
b)încadrarea venitului net estimat pentru lunile de activitate până la sfârşitul anului în plafonul stabilit la lit. a):
Întrucât suma de 30.000 lei este mai mare decât plafonul recalculat de 9.500 lei persoana fizică datorează contribuţia de asigurări sociale.
c)alegerea venitului ca bază de calcul al contribuţiei care nu poate fi mai mic decât plafonul recalculat de 9.500 lei. Persoana fizică a ales ca bază de calcul al contribuţiei un venit de 10.000 lei.
d)determinarea contribuţiei datorate
10.000 lei x 25% = 2.500 lei
3.Exemplul 3
O persoană fizică încheie un contract cu o publicaţie, pentru realizarea unor articole jurnalistice. Contractul este încheiat începând cu data de 1 ianuarie 2018 pentru o perioadă de 1 an şi trei luni. Valoarea contractului este de 90.000 lei. Plata se efectuează, lunar, pe parcursul derulării contractului, în tranşe egale de 6.000 lei, astfel încât venitul brut estimat pentru anul 2018 este de 72.000 lei.
Venitul net estimat pentru anul 2018 este de 43.200 lei. Întrucât venitul net estimat este mai mare decât plafonul de 22.800 lei, persoana fizică datorează contribuţia.
Prin contract, persoana fizică stabileşte cu beneficiarul lucrării ca acesta să calculeze, să reţină, să declare şi să plătească contribuţia datorată, la un venit ales de 23.000 lei.
Având în vedere că plata se efectuează lunar, plătitorul de venit are obligaţia ca lunar să reţină la sursă contribuţia datorată în sumă de 479 lei.
Pe data de 31 august 2018 contractul încetează.
Venitul net realizat aferent perioadei în care contractul s-a aflat în derulare este de 28.800 lei. Până la această dată contribuţia achitată a fost de 3.832 lei (479 lei x 8 luni de activitate).
Plătitorul de venit procedează după cum urmează:
a)recalculează plafonul anual corespunzător numărului de luni de activitate, astfel:
22.800 lei: 12 luni x 8 luni de activitate = 15.200 lei.
b)se constată că venitul net realizat aferent perioadei de activitate, de 28.800 lei, este mai mare decât plafonul recalculat de 15.200 lei, persoana fizică datorează contribuţia.
c)persoana fizică are posibilitatea să păstreze valoarea venitului ales sau o poate modifica, dar nu sub nivelul plafonului stabilit la lit. a) de 15.200 lei.
- persoana fizică alege să micşoreze valoarea venitului ales la suma de 16.000 lei.
d)determinarea contribuţiei datorate, recalculate:
16.000 lei x 25% = 4.000 lei, respectiv 500 lei/lună (4.000 lei: 8 luni de activitate).
Rezultă că persoana fizică mai are de plată suma de 168 lei (4.000 lei - 3.832 lei). Contribuţia va fi reţinută de către plătitor odată cu ultima plată efectuată către persoana fizică.
4.Exemplul 4
O persoană fizică încheie un contract cu o publicaţie, pentru realizarea unor articole jurnalistice. Contractul este încheiat începând cu data de 15 ianuarie 2018 pentru o perioadă de 1 an. Valoarea contractului este de 75.000 lei. Plata se efectuează în două tranşe, prima tranşă, la încheierea contractului în sumă de 25.000 lei, cea de a doua tranşă, la finalizarea lucrării (15 ianuarie 2019), în sumă de 50.000 lei. Este singurul venit obţinut.
Persoana fizică datorează contribuţia de asigurări sociale, prin contract îşi alege venitul, bază de calcul al contribuţiei în sumă de 22.800 lei, respectiv 475 lei/lună reprezentând contribuţia de asigurări sociale. Având în vedere termenele de plată ale venitului stabilite prin contract, persoana fizică stabileşte cu plătitorul de venit ca din prima tranşă să i se reţină contribuţia de asigurări sociale datorată pentru primele 4 luni, în cuantum de 1.900 lei, conform prevederilor art. 151 alin. (5) din Codul fiscal.
Plătitorul de venit are, potrivit prevederilor art. 151 alin. (21) din Codul fiscal, obligaţia calculării, reţinerii, declarării şi plăţii contribuţiei datorate de persoana fizică, astfel:
- pentru prima tranşă plătită persoanei fizice, nivelul contribuţiei calculate şi reţinute este cel stabilit de părţi, respectiv 1.900 lei.
Contractul încetează la data de 31 august 2018.
Plătitorul de venit procedează după cum urmează:
a)recalculează plafonul anual corespunzător numărului de luni de activitate, astfel:
22.800 lei: 12 luni x 8 luni de activitate = 15.200 lei.
b)se constată că venitul net realizat aferent perioadei de activitate, de 28.800 lei, este mai mare decât plafonul recalculat de 15.200 lei;
c)persoana fizică are posibilitatea să păstreze valoarea venitului ales sau o poate modifica, dar nu sub nivelul plafonului stabilit la lit. a) de 15.200 lei. Persoana fizică datorează contribuţia.
- persoana fizică nu modifică cuantumul venitului ales, de 22.800 lei.
d)se constată că persoana fizică datorează contribuţie în valoare de 5.700 lei.
22.800 lei x 25% = 5.700 lei, din care plătitorul de venit a reţinut şi achitat contribuţia de asigurări sociale în sumă de 1.900 lei.
Rezultă că persoana fizică mai are de plată suma de 3.800 lei (5.700 lei - 1.900 lei).
Contribuţia va fi reţinută de către plătitor odată cu ultima plată efectuată către persoana fizică.
5.Exemplul 5
Persoana fizică din exemplul 4, după întreruperea contractului, cesionează drepturi de proprietate intelectuală unei persoane juridice pentru suma de 50.000 lei.
În această situaţie se disting două variante:
a)Primul plătitor a reţinut şi plătit suma de 5.700 lei, reprezentând contribuţia de asigurări sociale datorată de persoana fizică, stingând astfel obligaţia de plată a acesteia. Astfel, persoana fizică nu mai datorează contribuţia pentru anul în curs, iar noul plătitor de venit nu va fi desemnat să calculeze, să reţină, să declare şi să plătească contribuţia de asigurări sociale.
b)Primul plătitor nu îi poate reţine la sursă diferenţa de 3.800 lei, reprezentând contribuţia de asigurări sociale datorată de persoana fizică, întrucât nu mai efectuează nicio plată către aceasta.
În această situaţie, persoana fizică are obligaţia de a desemna, prin contractul de cesiune încheiat, noul plătitor de venit să reţină, să declare şi să plătească diferenţa de contribuţie datorată, până la concurenţa contribuţiei aferente venitului ales, respectiv 3.800 lei.CAPITOLUL III:Contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate
SECŢIUNEA 1:Contribuabilii/Plătitorii de venit la sistemul de asigurări sociale de sănătate
9._
(1)În categoria persoanelor prevăzute la art. 153 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal se includ cetăţenii străini şi apatrizii care au solicitat şi au obţinut prelungirea dreptului de şedere temporară ori au domiciliul în România, în baza prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Persoanele care intră sub incidenţa prevederilor art. 153 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal sunt cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi Confederaţiei Elveţiene care nu deţin o asigurare încheiată pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul României, care au solicitat şi au obţinut dreptul de rezidenţă în România pentru o perioadă mai mare de 3 luni, în baza prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 102/2005 privind libera circulaţie pe teritoriul României a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European şi a cetăţenilor Confederaţiei Elveţiene, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)În categoria persoanelor prevăzute la art. 153 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal se includ cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi Confederaţiei Elveţiene care îndeplinesc condiţiile de lucrător frontalier şi cărora li s-a atribuit cod numeric personal de către autorităţile române, fără eliberarea unui document care să ateste rezidenţa pe teritoriul României, în baza prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 102/2005 privind libera circulaţie pe teritoriul României a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European şi a cetăţenilor Confederaţiei Elveţiene, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)[textul din punctul 9., alin. (4) din titlul V, capitolul III, sectiunea 1 a fost abrogat la 25-mai-2018 de Art. 1, litera D., punctul 64. din Hotarirea 354/2018]
(5)Persoanele fizice şi juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora prevăzute la art. 153 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal includ şi contribuabilii care au calitatea de angajatori, respectiv persoanele fizice şi juridice, care nu au sediul, respectiv domiciliul sau reşedinţa în România şi care, potrivit legislaţiei europene aplicabile în domeniul securităţii sociale, precum şi a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, datorează în România contribuţiile de asigurări sociale de sănătate pentru salariaţii lor care sunt supuşi legislaţiei de asigurări sociale de sănătate din România.
(6)În sensul art. 153 alin. (1) lit. a)-d) din Codul fiscal, persoanele fizice care desfăşoară activitate dependentă într-un stat care nu intră sub incidenţa legislaţiei europene aplicabile în domeniul securităţii sociale şi a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, la angajatori din aceste state, care nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanţă în România, nu au calitatea de contribuabili/plătitori de venit la sistemul de asigurări sociale de Sănătate din România.
10._
(1)Persoanele fizice prevăzute la art. 154 alin. (1) lit. a) şi b) din Codul fiscal care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor sau venituri din activităţi independente, activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate potrivit regulilor prevăzute pentru categoriile respective de venituri.
(2)Persoanele fizice prevăzute la art. 154 alin. (1) lit. c)-p) din Codul fiscal, care realizează venituri din cele prevăzute la art. 155 din Codul fiscal, datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate potrivit regulilor prevăzute pentru categoriile respective de venituri.
SECŢIUNEA 2:SECŢIUNEA 2: Baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate în cazul persoanelor care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor11._
(1)Sumele care se includ în câştigul brut realizat din salarii şi în veniturile asimilate salariilor, care reprezintă baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, sunt cele prevăzute la art. 157 alin. (1) din Codul fiscal, inclusiv cele prevăzute în normele metodologice de aplicare a art. 76 alin. (1)-(3) din Codul fiscal, cu excepţia veniturilor asupra cărora nu există obligaţia plăţii contribuţiei de asigurări sociale de sănătate potrivit prevederilor art. 157 alin. (2) din Codul fiscal.(2)[textul din punctul 11., alin. (2) din titlul V, capitolul III, sectiunea 2 a fost abrogat la 04-mai-2017 de Art. 1, litera E., punctul 3. din Hotarirea 284/2017]
(3)[textul din punctul 11., alin. (3) din titlul V, capitolul III, sectiunea 2 a fost abrogat la 04-mai-2017 de Art. 1, litera E., punctul 3. din Hotarirea 284/2017]
(4)În categoria sumelor prevăzute la art. 157 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal se includ indemnizaţiile persoanelor alese în consiliul de administraţie/comitetul director/consiliul superior, comitetul executiv/biroul permanent, comisia de disciplină şi altele, cu excepţia indemnizaţiilor cenzorilor, care se încadrează la art. 157 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal.
(5)În categoria persoanelor prevăzute la art. 157 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal se includ administratorii, membrii consiliului de administraţie, consiliului de supraveghere şi comitetului consultativ, precum şi reprezentanţii statului sau reprezentanţii membrilor consiliului de administraţie, fie în adunarea generală a acţionarilor, fie în consiliul de administraţie, după caz.
(6)Sumele care depăşesc limita prevăzută la art. 157 alin. (1) lit. m)-p) din Codul fiscal reprezintă venit asimilat salariilor şi se cuprind în baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, determinată prin cumularea cu veniturile din salarii şi asimilate salariilor aferente lunii respective.(7)În înţelesul prevederilor art. 157 alin. (1) lit. m)-p) din Codul fiscal, prin străinătate se înţelege orice alt stat, respectiv orice stat membru al Uniunii Europene, al Spaţiului Economic European sau al Confederaţiei Elveţiene, orice stat cu care România aplică un acord bilateral de securitate socială, precum şi orice stat (non-UE) care nu face parte din Uniunea Europeană, Spaţiul Economic European sau din Confederaţia Elveţiană.
(8)În categoria sumelor prevăzute la art. 157 alin. (1) lit. q) din Codul fiscal se includ remuneraţiile acordate în baza contractului de mandat preşedintelui şi membrilor comitetului executiv, iar remuneraţia cenzorului cu contract de mandat se încadrează la art. 157 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal.
(9)Sumele reprezentând indemnizaţii de incapacitate temporară de muncă, acordate în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi indemnizaţiile de incapacitate temporară de muncă, acordate în baza Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, suportate de angajator potrivit legii, nu se cuprind în baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate prevăzută la art. 157 din Codul fiscal.[textul din titlul V, capitolul III, sectiunea 3 a fost abrogat la 25-mai-2018 de Art. 1, litera D., punctul 68. din Hotarirea 354/2018]
SECŢIUNEA 4:Contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice care realizează venituri dintre cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h) din Codul fiscal
14._
(1)În aplicarea prevederilor art. 170 alin. (1) din Codul fiscal, venitul net/brut lunar estimat pentru anul în curs este venitul determinat potrivit prevederilor titlului IV din Codul fiscal.
Dacă persoanele fizice realizează venituri prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h) din Codul fiscal, din una sau mai multe surse şi/sau categorii de venituri, venitul net estimat pentru anul curent se stabileşte prin însumarea veniturilor nete realizate din fiecare sursă şi/sau categorie de venit.
(2)Contribuţia de asigurări sociale de sănătate se datorează de către persoanele fizice care estimează că vor realiza în anul în curs venituri nete cumulate, cel puţin egale cu 12 salarii de bază minime brute pe ţară.
Persoanele fizice care estimează pentru anul în curs venituri nete cumulate sub nivelul de 12 salarii de bază minime brute pe ţară nu datorează contribuţia, dar pot opta pentru plata acesteia potrivit prevederilor art. 180 din Codul fiscal.
(3)Pentru persoanele fizice care datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate potrivit prevederilor art. 170 alin. (1) din Codul fiscal, baza de calcul o reprezintă echivalentul a 12 salarii de bază minime brute pe ţară în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice.
(4)Exemplu privind aplicarea prevederilor art. 170 din Codul fiscal:
Un intermediar, persoană fizică, estimează că în cursul anului 2018 va realiza un venit net anual din desfăşurarea activităţii de intermediere, în valoare de 50.000 lei. Totodată, estimează că în cursul anului va obţine un venit net din drepturi de proprietate intelectuală ca urmare a editării unei cărţi, în valoare de 10.000 lei.
Salariul de bază minim brut pe ţară în vigoare în luna iulie 2018 este de 1.900 lei.
Venitul net anual estimat pentru anul în curs este de 60.000 lei (50.000 lei + 10.000 lei).
Baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate este de 22.800 lei.
Din aplicarea prevederilor art. 170 din Codul fiscal rezultă următoarele:
a)încadrarea în plafon:
- venitul net anual, cumulat, estimat, este mai mare decât 12 salarii minime brute pe ţară (60.000 lei > 22.800 lei).
Rezultă că persoana fizică datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate.
b)stabilirea bazei de calcul al contribuţiei:
- 22.800 lei x 10% = 2.280 lei[textul din titlul V, capitolul III, sectiunea 5 a fost abrogat la 25-mai-2018 de Art. 1, litera D., punctul 71. din Hotarirea 354/2018]
SECŢIUNEA 6:Stabilirea şi plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente şi alte categorii de venituri potrivit art. 155 alin. (1) din Codul fiscal
16._
(1)În aplicarea art. 174 din Codul fiscal, stabilirea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate se efectuează după cum urmează:
a)persoanele fizice, cărora li se aplică sistemul de impozitare prin autoimpunere, care datorează în anul în curs contribuţia de asigurări sociale de sănătate îşi calculează contribuţia datorată, prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul echivalentă cu 12 salarii de bază minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 120 din Codul fiscal. În această categorie intră şi persoanele fizice care realizează de la mai mulţi plătitori venituri din drepturi de proprietate intelectuală, din activităţi independente în baza contractelor de activitate sportivă, din arendă, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlurilor II şi III din Codul fiscal sau Legii nr. 170/2016, pentru care impozitul se reţine la sursă, sub nivelul a 12 salarii de bază minime brute pe ţară, iar veniturile nete cumulate sunt peste nivelul a 12 salarii de bază minime brute pe ţară. Aceştia îşi calculează singuri contribuţia datorată prin Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice.
Persoanele fizice care nu datorează contribuţia, întrucât veniturile nete anuale cumulate estimate se situează sub plafon, dar optează pentru plata acesteia, depun Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice în conformitate cu prevederile art. 180 din Codul fiscal.
b)plătitorii de venituri din drepturi de proprietate intelectuală, din arendă, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlurilor II şi III din Codul fiscal sau Legii nr. 170/2016 şi/sau în baza contractelor de activitate sportivă, pentru care impozitul se reţine la sursă, realizate de către persoane fizice care datorează contribuţia conform art. 170 alin. (1) din Codul fiscal, pentru care se aplică sistemul de impozitare prin reţinere la sursă, calculează contribuţia datorată prin aplicarea cotei de 10% la baza de calcul stabilită conform art. 170 alin. (4) din Codul fiscal.
Persoanele fizice care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală, din arendă, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlurilor II şi III din Codul fiscal sau Legii nr. 170/2016 şi/sau în baza contractelor de activitate sportivă, pentru care impozitul se reţine la sursă, cel puţin egale cu 12 salarii de bază minime brute pe ţară, de la un singur plătitor, îl desemnează pe acesta, prin contractul încheiat între părţi, să calculeze, să reţină, să declare şi să plătească contribuţia datorată. De asemenea stabileşte nivelul contribuţiei calculate şi reţinute la fiecare plată, până la concurenţa contribuţiei datorate.
Acelaşi tratament se aplică şi în situaţia în care veniturile nete anuale cumulate, realizate din drepturi de proprietate intelectuală, din arendă, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlurilor II şi III din Codul fiscal sau Legii nr. 170/2016 şi/sau în baza unui contract de activitate sportivă, pentru care impozitul se reţine la sursă, care depăşesc 12 salarii de bază minime brute pe ţară, dar sunt obţinute de la mai mulţi plătitori, din care la cel puţin unul dintre aceştia venitul depăşeşte plafonul prevăzut. În acest caz beneficiarul venitului desemnează unul dintre plătitorii de venit care urmează să calculeze, să reţină, să declare şi să plătească contribuţia.
(2)Persoanele fizice prevăzute la alin. (1) lit. a) depun Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, prevăzută la art. 120 din Codul fiscal, până la data de 15 martie, inclusiv, a anului în curs. Pentru anul 2018, declaraţia se depune până la data de 15 iulie 2018, inclusiv.
(3)Persoanele prevăzute la alin. (1) lit. b) depun Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate la termenele şi în condiţiile stabilite la art. 147 alin. (1) din Codul fiscal.
(4)Persoanele fizice care, în cursul anului, încep o activitate independentă sau încep să realizeze venituri din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) verifică încadrarea în plafonul anual prevăzut la art. 170 alin. (2), corespunzător numărului de luni de activitate. Plafonul luat în calcul se stabileşte proporţional cu numărul lunilor de activitate rămase până la sfârşitul anului. În situaţia în care veniturile nete cumulate estimate a se realiza până la sfârşitul anului se încadrează în plafonul recalculat, persoana fizică datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate pe care o determină conform art. 174 alin. (13) din Codul fiscal.
(5)Acelaşi tratament se aplică şi pentru situaţia în care, în cursul anului, persoanele fizice se încadrează în categoria persoanelor exceptate de la plata contribuţiei potrivit art. 154 din Codul fiscal, îşi suspendă temporar activitatea sau încetează activitatea, potrivit legislaţiei în materie. În acest caz, contribuţia nu se datorează începând cu luna în care intervine modificarea.
(6)Dacă în baza unui contract aflat în derulare, persoana fizică ce realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală pentru care plătitorul de venit are obligaţia reţinerii la sursă a contribuţiei dobândeşte, în cursul anului, calitatea de salariat/pensionar, aceasta nu mai datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate pentru veniturile din drepturile de proprietate intelectuală realizate în luna în care a dobândit această calitate. În această situaţie plătitorul de venit va proceda la recalcularea contribuţiei datorate potrivit prevederilor art. 174 alin. (13) din Codul fiscal.
(7)Exemple în aplicarea prevederilor art. 174 din Codul fiscal:
1.Exemplul 1
Un comerciant, persoană fizică, estimează că în cursul anului 2018 va realiza un venit net anual în valoare de 150.000 lei.
Salariul de bază minim brut pe ţară în vigoare în luna iulie 2018 este de 1.900 lei.
Plafonul minim lunar în funcţie de care se stabileşte obligaţia plăţii CASS este de 22.800 lei (1.900 lei x 12 luni).
Din aplicarea prevederilor art. 170 şi 174 din Codul fiscal rezultă următoarele:
a)încadrarea în plafon:
- venitul net anual, cumulat, estimat, este mai mare decât 12 salarii de bază minime brute pe ţară (150.000 lei > 22.800 lei)
Rezultă că persoana fizică datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate.
b)stabilirea contribuţiei datorate:
- 22.800 lei x 10% = 2.280 lei
2.Exemplul 2
O persoană fizică începe în data de 1 august 2018 să desfăşoare o activitate independentă (traducător) şi estimează un venit net de 30.000 lei.
Până la data de 1 septembrie 2018 depune la organul fiscal competent declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice şi îşi stabileşte contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată pentru anul 2018 după cum urmează:
a)stabilirea plafonului anual prevăzut la art. 170 alin. (2) corespunzător numărului de luni de activitate:
22.800 lei: 12 luni x 5 luni de activitate = 9.500 lei
b)încadrarea venitului net estimat pentru lunile de activitate până la sfârşitul anului în plafonul stabilit la lit. a):
Întrucât suma de 30.000 lei este mai mare decât plafonul recalculat de 9.500 lei persoana fizică datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate.
c)determinarea contribuţiei datorate
9.500 lei x 10% = 950 lei
161._
(1)În aplicarea art. 151 alin. (22) şi art. 174 alin. (22) din Codul fiscal, persoanele fizice beneficiază în mod corespunzător de prevederile pct. 371 ale titlului IV date în aplicarea art. 121 din Codul fiscal.
(2)Exemplu privind aplicarea prevederilor art. 133 din Codul fiscal
Pentru anul 2018
Un contribuabil depune declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice prin mijloace electronice de transmitere la distanţă conform Codului de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, până la 15 iulie 2018, prin care stabileşte contribuţia de asigurări sociale datorată în anul 2018 în sumă de 10.000 lei.
În cursul anului efectuează următoarele plăţi:
a)În data de 15 august 2018 plăteşte suma de 5.000 lei
b)În data de 14 decembrie 2018 plăteşte suma de 4.000 lei (sumă diminuată cu 1.000 lei reprezentând bonificaţie în cotă de 10%, întrucât la data efectuării ultimei plăţi a îndeplinit ambele condiţii pentru a beneficia de ambele cote acordate pentru bonificaţie).[textul din titlul V, capitolul III, sectiunea 6^1 a fost abrogat la 25-mai-2018 de Art. 1, litera D., punctul 76. din Hotarirea 354/2018]
[textul din titlul V, capitolul III, sectiunea 7 a fost abrogat la 25-mai-2018 de Art. 1, litera D., punctul 77. din Hotarirea 354/2018]
[textul din titlul V, capitolul III, sectiunea 8 a fost abrogat la 25-mai-2018 de Art. 1, litera D., punctul 78. din Hotarirea 354/2018]
SECŢIUNEA 9:Stabilirea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate în cazul persoanelor care nu realizează venituri
201._
(1)În aplicarea art. 180 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate în cazul persoanelor fizice care au estimat pentru anul curent venituri anuale cumulate sub nivelul a 12 salarii de bază minime brute pe ţară şi depun declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice după împlinirea termenului legal de depunere se determină prin înmulţirea valorii salariului de bază minim brut pe ţară în vigoare la data depunerii declaraţiei cu numărul de luni rămase până la termenul legal de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 122 din Codul fiscal, inclusiv luna în care se depune declaraţia.
(2)Exemplu privind aplicarea prevederilor art. 180 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal
O persoană fizică estimează că realizează venituri sub plafonul a 12 salarii minime brute pe ţară şi depune declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice la data de 1 august.
Stabilirea contribuţiei de asigurări de sănătate:
a)valoarea salariului de bază minim brut pe ţară este de 1.900 lei
b)luna în care se depune declaraţia - august
c)numărul de luni rămase până la termenul legal de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 122 din Codul fiscal este de 8 luni (august 2018 - martie 2019)
d)stabilirea bazei de calcul al contribuţiei
1.900 lei x 8 luni = 15.200 lei
e)determinarea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate
15.200 lei x 10% = 1.520 lei
202._
(1)În aplicarea prevederilor art. 183 din Codul fiscal, privind încetarea plăţii contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, contribuabilii depun declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, inclusiv în situaţia în care au depus anterior «Declaraţia pentru stabilirea obligaţiilor de plată cu titlu de contribuţie de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice care nu realizează venituri sau alte categorii de persoane prevăzute la art. 180 din Codul fiscal» şi îşi recalculează obligaţia de plată reprezentând contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată pentru anul în curs.
(2)Exemplu privind aplicarea prevederilor art. 183 din Codul fiscal
O persoană care nu realizează venituri în anul 2018 depune declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţii sociale datorate de persoanele fizice la data de 15 august 2018, prin care optează pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate.
Baza de calcul al contribuţiei o reprezintă echivalentul a 6 salarii de bază minime brute pe ţară.
Persoana fizică datorează un CASS în valoare de 1.140 lei (1.900 lei x 6 luni x 10%).
Persoana fizică începe să realizeze venituri din salarii şi asimilate salariilor începând cu luna noiembrie 2018.
Persoana fizică îşi recalculează obligaţia de plată reprezentând contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată pentru anul în curs şi depune la organul fiscal competent, în termen de 30 de zile de la data la care a intervenit evenimentul, declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice.
Recalculare pentru perioada în care persoana fizică a beneficiat de opţiunea de la art. 180 alin. (3) din Codul fiscal:
a)rectificare bază de calcul:
6 salarii minime brute x 1.900 lei = 11.400 lei la care datorează CASS în sumă de 1.140 lei (11.400 lei x 10%)
11.400 lei: 12 luni = 950 lei
950 lei x 3 luni (august 2018 - octombrie 2018) = 2.850 lei (baza de calcul recalculată)
b)determinare contribuţie datorată pentru perioada august-octombrie 2018
2.850 lei x 10% = 285 lei[textul din titlul V, capitolul IV a fost abrogat la 25-mai-2018 de Art. 1, litera D., punctul 80. din Hotarirea 354/2018]
[textul din titlul V, capitolul V a fost abrogat la 25-mai-2018 de Art. 1, litera D., punctul 81. din Hotarirea 354/2018]
[textul din titlul V, capitolul VI a fost abrogat la 25-mai-2018 de Art. 1, litera D., punctul 82. din Hotarirea 354/2018]
[textul din titlul V, capitolul VII a fost abrogat la 25-mai-2018 de Art. 1, litera D., punctul 83. din Hotarirea 354/2018]
CAPITOLUL VIII:Contribuţia asiguratorie pentru muncă
SECŢIUNEA 1:Contribuabilii care datorează contribuţia asiguratorie pentru muncă
30.Persoanele fizice şi juridice care au calitateade angajatori sau sunt asimilate acestora prevăzute la art. 2201 lit. a) din Codul fiscal includ şi contribuabilii care au calitatea de angajatori, respectiv persoanele fizice şi juridice, care nu au sediul, respectiv domiciliul sau reşedinţa în România şi care, potrivit legislaţiei europene aplicabile în domeniul securităţii sociale, precum şi a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, datorează în România contribuţia asiguratorie pentru muncă pentru salariaţii lor care sunt supuşi legislaţiei de asigurări sociale din România.
SECŢIUNEA 2:Veniturile pentru care se datorează contribuţia, cota de contribuţie şi baza de calcul
31._
(1)Sumele care se includ în câştigul brut realizat din salarii şi în veniturile asimilate salariilor, care reprezintă baza lunară de calcul al contribuţiei asiguratorie pentru muncă, sunt cele prevăzute la art. 2204 alin. (1) din Codul fiscal, inclusiv cele prevăzute în normele metodologice de aplicare a art. 76 alin. (1)-(3) din Codul fiscal, cu excepţia veniturilor asupra cărora nu există obligaţia plăţii contribuţiei asiguratorie pentru muncă potrivit prevederilor art. 2205 din Codul fiscal.
(2)În categoria sumelor prevăzute la art. 2204 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal se includ indemnizaţiile persoanelor alese în consiliul de administraţie/comitetul director/consiliul superior, comitetul executiv/biroul permanent, comisia de disciplină şi altele asemenea prevăzute de lege.
(3)Sumele care depăşesc limita prevăzută la art. 2204 alin. (1) lit. h)-k) din Codul fiscal reprezintă venit asimilat salariilor şi se cuprind în baza de calcul al contribuţiei asiguratorie pentru muncă, determinată prin cumularea cu veniturile din salarii şi asimilate salariilor aferente lunii respective.
(4)În înţelesul prevederilor art. 2204 alin. (1) lit. h)-k) din Codul fiscal, prin străinătate se înţelege orice alt stat, respectiv orice stat membru al Uniunii Europene, al Spaţiului Economic European sau al Confederaţiei Elveţiene, orice stat cu care România a încheiat un acord bilateral de securitate socială, precum şi orice stat care nu face parte din Uniunea Europeană, Spaţiul Economic European sau din Confederaţia Elveţiană.