Capitolul vi - Atributii privind înfiintarea, organizarea si functionarea centrelor de permanenta - Norme Metodologice din 2008 cu privire la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă
M.Of. 401
Ieşit din vigoare Versiune de la: 28 Mai 2008
CAPITOLUL VI:Atributii privind înfiintarea, organizarea si functionarea centrelor de permanenta
Art. 36
Pentru coordonarea activitatii centrelor de permanenta la nivelul fiecarui judet si al municipiului Bucuresti se constituie comitetul de coordonare al centrelor de permanenta, identificat în continuare prin abrevierea CCCP, format din reprezentanti ai autoritatii de sanatate publica, casei de asigurari de sanatate, serviciului de ambulanta judetean sau al municipiului Bucuresti, consiliilor judetene si consiliilor locale, precum si ai centrelor de permanenta.
Art. 37
Atributiile CCCP sunt urmatoarele:
a)sa identifice zonele în care se considera necesara înfiintarea centrelor de permanenta;
b)sa identifice spatiile în care se vor organiza centrele de permanenta fixe si sa stabileasca responsabilitatile institutionale pentru asigurarea functionalitatii acestora;
c)sa asigure coordonarea integrata a activitatii centrelor de permanenta;
d)sa asigure monitorizarea si evaluarea activitatii centrelor de permanenta;
e)sa elaboreze un plan de masuri pentru sustinerea bunei organizari si desfasurari a activitatii centrelor de permanenta si sa asigure implementarea acestuia;
f)sa îsi stabileasca propriul regulament de organizare si functionare, precum si procedurile specifice necesare realizarii atributiilor proprii.
Art. 38
Atributiile autoritatii de sanatate publica privind functionarea centrelor de permanenta sunt urmatoarele:
a)sa participe prin reprezentantul desemnat la activitatile CCCP;
b)sa emita deciziile de înfiintare a centrelor de permanenta;
c)sa realizeze arondarea teritoriala a localitatilor la centrele de permanenta;
d)sa identifice medicii de familie care îsi exprima optiunea de a participa la asigurarea continuitatii asistentei medicale primare prin centrele de permanenta;
e)sa asigure dotarea cu medicamente si materiale sanitare a truselor de urgenta ale centrelor de permanenta, în conformitate cu prevederile anexei nr. 3, si sa asigure refacerea stocurilor;
f)sa asigure instruirea personalului medical cu privire la acordarea asistentei medicale în urgentele medico-chirurgicale;
g)sa realizeze îndrumarea metodologica a personalului medical care îsi desfasoara activitatea în cadrul centrelor de permanenta;
h)sa verifice existenta conditiilor minime de spatiu si a circuitelor functionale, precum si a dotarii minime necesare functionarii centrelor de permanenta fixe si sa emita raportul de inspectie sanitara prin care se confirma îndeplinirea conditiilor igienico-sanitare prevazute de lege;
i)sa efectueze controlul organizarii si desfasurarii activitatii în centrele de permanenta, în colaborare cu casele de asigurari de sanatate;
j)sa înmâneze, la momentul efectuarii controlului, sau, dupa caz, sa comunice medicilor de familie titulari/reprezentanti legali ai cabinetelor de medicina de familie procesele-verbale si/sau notele de constatare ca urmare a efectuarii controalelor în termen de 3 zile lucratoare de la data efectuarii controlului;
k)sa întocmeasca si sa transmita CCCP si Ministerului Sanatatii Publice, pâna la data de 25 a lunii în curs pentru luna precedenta, raportul activitatii desfasurate în cadrul centrelor de permanenta.
Art. 39
Atributiile caselor de asigurari de sanatate privind functionarea centrelor de permanenta sunt urmatoarele:
a)sa participe prin reprezentantul desemnat la activitatile CCCP;
b)sa încheie contracte distincte cu cabinetele de medicina de familie ai caror titulari/reprezentanti legali au constituit grupuri de practica pentru asigurarea continuitatii asistentei medicale primare prin centrele de permanenta, în limita sumelor primite prin transferuri din bugetul Ministerului Sanatatii Publice;
c)sa deconteze cabinetelor de medicina de familie cu care au încheiat contracte, în termen de 20 de zile calendaristice de la depunerea documentelor necesare decontarii, contravaloarea orelor de garda efectuate în centrele de permanenta, cu sau fara cheltuieli de administrare si functionare, dupa caz;
d)sa efectueze controlul organizarii si desfasurarii activitatii în centrele de permanenta, în colaborare cu autoritatile de sanatate publica în limita de competenta;
e)sa înmâneze la momentul efectuarii controlului sau, dupa caz, sa comunice medicilor de familie titulari/reprezentanti legali ai cabinetelor de medicina de familie procesele-verbale si/sau notele de constatare ca urmare a efectuarii controalelor în termen de 3 zile lucratoare de la data efectuarii controlului;
f)sa întocmeasca si sa transmita CCCP, în maximum 5 zile calendaristice de la data efectuarii decontarii de catre casele de asigurari de sanatate, un document care cuprinde contravaloarea orelor de garda efectuate în centrele de permanenta, cu sau fara cheltuieli de administrare si functionare, dupa caz.
Art. 40
Atributiile serviciilor de ambulanta judetene si al municipiului Bucuresti privind functionarea centrelor de permanenta sunt urmatoarele:
a)sa participe prin reprezentantul desemnat la activitatile CCCP;
b)sa asigure, în limita posibilitatilor, autospecialele necesare centrelor de permanenta pentru efectuarea consultatiilor la domiciliu;
c)sa asigure functionarea, întretinerea si dotarea autospecialelor de consultatii la domiciliu;
d)sa asigure încadrarea conducatorilor auto ambulantieri pentru autospecialele de consultatii la domiciliu;
e)sa participe, prin personalul propriu, la procesul de instruire a personalului medical cu privire la acordarea asistentei medicale în urgentele medico-chirurgicale, precum si la îndrumarea metodologica a acestuia;
f)sa evidentieze distinct activitatea de transport sanitar efectuat de autospecialele de consultatii la domiciliu în cadrul raportarii activitatii catre casele de asigurari de sanatate;
g)sa coordoneze, prin dispeceratul medical de urgenta, activitatea medicului de familie în afara centrului de permanenta;
h)sa întocmeasca graficul de lucru pentru conducatorii auto ambulantieri ai autospecialelor de consultatii la domiciliu.
Art. 41
Atributiile consiliilor judetene si consiliilor locale privind functionarea centrelor de permanenta sunt urmatoarele:
a)sa participe prin reprezentantul desemnat la activitatile CCCP;
b)sa asigure spatiile necesare desfasurarii activitatii centrelor de permanenta, acolo unde este cazul;
c)sa asigure personalul auxiliar, respectiv: îngrijitoare, paznic, statistician, registrator medical, dupa caz;
d)sa asigure dotarea minimala necesara functionarii centrelor de permanenta, dupa caz;
e)sa asigure utilitatile necesare functionarii centrelor de permanenta, dupa caz.
Art. 42
Atributiile coordonatorului centrului de permanenta sunt urmatoarele:
a)sa asigure coordonarea activitatilor administrative si organizatorice ale centrului de permanenta;
b)sa întocmeasca, prin consultarea medicilor de familie care îsi desfasoara activitatea în centrul de permanenta, graficul garzilor si sa îl transmita casei de asigurari de sanatate, serviciului de ambulanta judetean sau al municipiului Bucuresti si primarilor unitatilor administrativ-teritoriale interesati, pâna cel târziu la data de 20 a lunii în curs pentru luna urmatoare;
c)sa avizeze, pâna la data de 10 a lunii în curs pentru luna precedenta, foaia colectiva de prezenta a medicilor de familie si a asistentilor medicali, dupa caz, care asigura continuitatea asistentei medicale primare în cadrul centrului de permanenta;
d)sa întocmeasca si sa transmita autoritatii de sanatate publica, pâna la data de 15 a lunii în curs pentru luna precedenta, raportul lunar al activitatii medicale desfasurate în centrul de permanenta; raportul de activitate se va întocmi în baza indicatorilor de activitate ai centrului de permanenta;
e)sa întocmeasca si sa transmita autoritatii de sanatate publica, pâna la data de 15 a lunii în curs pentru luna precedenta, raportul lunar al consumurilor de medicamente si materiale sanitare înregistrate per centru de permanenta si sa solicite refacerea stocurilor;
f)sa asigure repartizarea corecta, pe baza consumurilor înregistrate de medicamente si materiale sanitare necesare functionarii centrelor de permanenta;
g)sa verifice întretinerea dotarilor centrului de permanenta si sa monitorizeze utilizarea corespunzatoare a acestora, informând CCCP în cazul aparitiei unor disfunctionalitati;
h)sa înainteze CCCP propuneri privind îmbunatatirea activitatii centrului de permanenta.
Art. 43
Obligatiile cabinetelor medicale sau ale medicilor de familie care asigura continuitatea asistentei medicale primare în centrele de permanenta sunt urmatoarele:
a)sa afiseze la cabinetul de medicina de familie în care îsi desfasoara activitatea urmatoarele date:
- centrul de permanenta care asigura rezolvarea situatiilor de urgenta în afara programului de activitate;
- numarul de telefon al centrului de permanenta;
- programul fiecaruia dintre medicii care îsi desfasoara activitatea în centrul de permanenta;
- numarul de apel telefonic unic 112 pentru apeluri de urgenta;
b)sa respecte programul de lucru corespunzator graficului de garzi întocmit. Schimbarea programului de lucru se poate face numai în situatii deosebite, cu înstiintarea coordonatorului centrului de permanenta, casei de asigurari de sanatate si serviciului de ambulanta judetean si al municipiului Bucuresti;
c)sa întocmeasca si sa transmita coordonatorului centrului de permanenta, pâna la data de 10 a lunii în curs pentru luna precedenta, desfasuratoarele privind activitatea efectuata;
d)sa tina evidenta consumurilor de medicamente si materiale sanitare, sa întocmeasca si sa transmita coordonatorului centrului de permanenta, pâna la data de 10 a lunii în curs pentru luna precedenta, raportul privind consumurile înregistrate;
e)sa prezinte casei de asigurari de sanatate, în primele 10 zile lucratoare ale lunii urmatoare pentru luna precedenta, urmatoarele documente în vederea decontarii activitatii medicale:
- factura cuprinzând contravaloarea orelor de garda efectuate;
- foaia colectiva de prezenta a personalului medical;
- borderoul centralizator în format electronic si pe suport hârtie, parafat, stampilat, conform modelului din anexa nr. 5;
f)sa acorde neconditionat serviciile medicale prevazute la art. 7 tuturor persoanelor care le solicita, pe toata durata garzii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare care reglementeaza activitatea medicala;
g)sa asigure consultatia medicala la domiciliul pacientului, la solicitarea dispeceratului medical de urgenta, în situatia în care centrul de permanenta are la dispozitie o autospeciala de consultatii la domiciliu. În situatia în care solicitarea de deplasare la domiciliu a medicului de familie este adresata direct centrului de permanenta de catre pacient sau apartinatori, deplasarea se va face numai cu acordul dispeceratului medical de urgenta;
h)sa solicite, atunci când considera ca starea pacientului o impune, prin intermediul dispeceratului medical de urgenta, interventia unui echipaj medical de urgenta pentru rezolvarea cazului sau trimiterea unei ambulante de transport cu asistent medical, ambulantier sau însotitor, dupa caz;
i)sa informeze dispeceratul medical de urgenta imediat dupa rezolvarea cazului pentru obtinerea acordului de a reveni la sediul centrului de permanenta;
j)sa completeze documentele si rapoartele de activitate specifice centrului de permanenta;
k)sa respecte legislatia privind prelucrarea datelor cu caracter personal.