Capitolul iii - Servicii si prestatii sociale - Norme Metodologice din 2007 de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap
M.Of. 233
În vigoare Versiune de la: 29 Noiembrie 2012
CAPITOLUL III:Servicii si prestatii sociale
SECTIUNEA 1:Servicii sociale
Art. 18
(1)Serviciile sociale prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 515/2003, si de Hotarârea Guvernului nr. 539/2005 pentru aprobarea Nomenclatorului institutiilor de asistenta sociala si a structurii orientative de personal, a Regulamentului-cadru de organizare si functionare a institutiilor de asistenta sociala, precum si a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt acordate de catre furnizorii de servicii sociale acreditati în conditiile legii persoanelor cu handicap, pe perioada valabilitatii documentului care atesta încadrarea în grad de handicap.
(2)Serviciile sociale prevazute la alin. (1) se acorda din oficiu în situatii de criza.
Art. 19
(1)În sensul prevederilor art. 31 alin. (3) din lege, actele doveditoare sunt, după caz:
a)copie de pe documentul care atestă încadrarea în grad de handicap;
b)copie de pe planul individual de servicii;
c)rezultatul anchetei sociale efectuate de serviciul specializat al primăriei localităţii de domiciliu sau reşedinţă;
d)pentru persoanele cu handicap care solicită admiterea într-un centru rezidenţial, dovadă eliberată de serviciul specializat al primăriei în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana cu handicap, prin care se atestă că acesteia nu i s-au putut asigura protecţia şi îngrijirea la domiciliu sau în cadrul altor servicii din comunitate.
(1)În sensul prevederilor art. 31 alin. (3) din lege, actele doveditoare sunt, după caz:
a)copie de pe documentul care atestă încadrarea în grad de handicap;
b)copie de pe planul individual de servicii;
c)rezultatul anchetei sociale efectuate de serviciul specializat al primăriei localităţii de domiciliu sau reşedinţă;
d)pentru persoanele cu handicap care solicită admiterea într-un centru rezidenţial, dovadă eliberată de serviciul specializat al primăriei în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana cu handicap, prin care se atestă că acesteia nu i s-au putut asigura protecţia şi îngrijirea la domiciliu sau în cadrul altor servicii din comunitate.(2)În vederea solutionarii cererii, autoritatea administratiei publice locale în a carei raza teritoriala îsi are domiciliul sau resedinta persoana cu handicap poate solicita si alte documente.
(3)În situatia în care persoanei cu handicap nu i se pot asigura serviciile sociale solicitate la nivelul localitatii de domiciliu sau resedinta, serviciul public specializat al acesteia se va adresa autoritatilor administratiei publice de la nivelul judetelor.
Art. 20
Serviciile sociale destinate persoanelor cu handicap pot fi acordate:
a)la domiciliu: îngrijiri specializate la domiciliu, echipa mobila, asistentul personal;
b)în comunitate: asistent personal profesionist;
c)în centre de zi si centre rezidentiale publice, private sau public-private.
Art. 21
În vederea contractării serviciilor sociale în condiţiile prevăzute la art. 33 alin. (2) din lege, autorităţile administraţiei publice locale procedează după cum urmează:
a)stabilesc costul maxim pentru fiecare serviciu social care se intenţionează a se contracta, în baza unei analize privind cheltuielile aferente cu acel serviciu, pentru o persoană asistată, în decursul unui an;
b)elaborează caietul de sarcini care include standardele minime privind asigurarea calităţii pentru serviciul social respectiv, cu respectarea legislaţiei în vigoare;
c)contractează serviciul social, în condiţiile legii.
În vederea contractării serviciilor sociale în condiţiile prevăzute la art. 33 alin. (2) din lege, autorităţile administraţiei publice locale procedează după cum urmează:
a)stabilesc costul maxim pentru fiecare serviciu social care se intenţionează a se contracta, în baza unei analize privind cheltuielile aferente cu acel serviciu, pentru o persoană asistată, în decursul unui an;
b)elaborează caietul de sarcini care include standardele minime privind asigurarea calităţii pentru serviciul social respectiv, cu respectarea legislaţiei în vigoare;
c)contractează serviciul social, în condiţiile legii.Art. 22
Îngrijirile specializate la domiciliu se acorda persoanelor cu handicap în baza evaluarii nevoilor individuale. Îngrijirile specializate la domiciliu se pot acorda chiar si în situatia în care persoana cu handicap grav beneficiaza de asistent personal.
Art. 23
Nevoile individuale ale persoanei cu handicap sunt evaluate în cadrul serviciului de evaluare complexa din cadrul directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, si vor fi precizate în planul individual de servicii.
SECTIUNEA 2:Asistentul personal
Art. 24
(1)În cazul în care într-o familie exista doua sau mai multe persoane cu handicap grav cu drept la asistent personal, fiecare dintre acestea beneficiaza de asistent personal.
(2)Copilul cu handicap pentru care s-a dispus o masura de protectie speciala la asistent maternal nu beneficiaza de asistent personal.
Art. 25
(1)Pentru a fi încadrată ca asistent personal, persoana respectivă se va prezenta la primăria localităţii de domiciliu sau de reşedinţă a persoanei cu handicap grav şi va depune un dosar conţinând următoarele documente:
a)cerere de angajare;
b)copie de pe actele de identitate şi de stare civilă;
c)copie de pe actele de studii;
d)cazier judiciar;
e)adeverinţă medicală eliberată de medicul de familie sau de altă unitate sanitară autorizată care să ateste starea de sănătate corespunzătoare;
f)acordul persoanei cu handicap sau, după caz, al reprezentantului legal al acesteia ori al familiei, exprimat în scris, pentru angajare;
g)declaraţie pe propria răspundere că va respecta obligaţiile prevăzute la art. 38 din lege;
h)acordul direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, exprimat în scris, referitor la opţiunea părinţilor sau reprezentanţilor legali ai copilului cu handicap grav, adulţilor cu handicap grav ori reprezentanţilor legali ai acestora, cu excepţia celor cu handicap vizual grav.
(3)Dacă ancheta socială se finalizează cu recomandarea în vederea angajării, asistentului personal i se întocmesc contractul de muncă şi actul adiţional la acesta referitor la respectarea prevederilor art. 38 lit. b) din lege.
(1)Pentru a fi încadrată ca asistent personal, persoana respectivă se va prezenta la primăria localităţii de domiciliu sau de reşedinţă a persoanei cu handicap grav şi va depune un dosar conţinând următoarele documente:
a)cerere de angajare;
b)copie de pe actele de identitate şi de stare civilă;
c)copie de pe actele de studii;
d)cazier judiciar;
e)adeverinţă medicală eliberată de medicul de familie sau de altă unitate sanitară autorizată care să ateste starea de sănătate corespunzătoare;
f)acordul persoanei cu handicap sau, după caz, al reprezentantului legal al acesteia ori al familiei, exprimat în scris, pentru angajare;
g)declaraţie pe propria răspundere că va respecta obligaţiile prevăzute la art. 38 din lege;
h)acordul direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, exprimat în scris, referitor la opţiunea părinţilor sau reprezentanţilor legali ai copilului cu handicap grav, adulţilor cu handicap grav ori reprezentanţilor legali ai acestora, cu excepţia celor cu handicap vizual grav.(2)Angajarea asistentului personal se face în maximum 30 de zile de la depunerea dosarului cu documentele prevazute. În aceasta perioada, primaria localitatii de domiciliu sau de resedinta a persoanei cu handicap grav face demersurile necesare în vederea efectuarii anchetei sociale la domiciliul sau resedinta persoanei care doreste sa se angajeze ca asistent personal.
(3)Dacă ancheta socială se finalizează cu recomandarea în vederea angajării, asistentului personal i se întocmesc contractul de muncă şi actul adiţional la acesta referitor la respectarea prevederilor art. 38 lit. b) din lege.Art. 26
(1)Indemnizaţia prevăzută la art. 37 alin. (3) din lege se asigură o singură dată pe an, indiferent dacă asistentul personal efectuează concediul de odihnă în tranşe.
(1)Indemnizaţia prevăzută la art. 37 alin. (3) din lege se asigură o singură dată pe an, indiferent dacă asistentul personal efectuează concediul de odihnă în tranşe.(2)În cazul copilului cu handicap, indemnizatia se acorda parintelui sau reprezentantului legal.
Art. 27
În aplicarea prevederilor art. 38 lit. a) din lege, autorităţile publice locale au obligaţia să asigure gratuit instruirea asistenţilor personali, tematica acesteia fiind stabilită prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap.
În aplicarea prevederilor art. 38 lit. a) din lege, autorităţile publice locale au obligaţia să asigure gratuit instruirea asistenţilor personali, tematica acesteia fiind stabilită prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap.Art. 28
Monitorizarea realizarii instruirii asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav revine în sarcina directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, si în coordonarea metodologica a Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
Art. 29
(1)Serviciul public de asistenta sociala de la nivelul primariei sau, în cazul municipiului Bucuresti, directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului prezinta semestrial consiliului local un raport care contine cel putin urmatoarele:
a)dinamica angajarii asistentilor personali;
b)informatii privind modul în care se asigura înlocuirea asistentului personal pe perioada concediului de odihna, în strânsa legatura cu lipsa sau posibilitatea de dezvoltare a centrelor de tip respira;
c)informatii privind numarul de asistenti personali instruiti;
d)numarul de controale efectuate si problemele sesizate.
(2)În termen de 30 de zile, raportul prezentat consiliului local va fi transmis spre informare directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene si secretariatului comisiei judetene pentru incluziune sociala, respectiv a municipiului Bucuresti, din cadrul directiei de munca, solidaritate sociala si familie judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 30
(1)Dreptul de opţiune exprimat în temeiul prevederilor art. 42 alin. (4) din lege operează numai în condiţiile în care documentul care atestă încadrarea în grad de handicap cuprinde menţiunea: "cu asistent personal".
(2)Indemnizaţia prevăzută la art. 43 alin. (3) din lege se acordă începând cu luna următoare depunerii cererii şi încetează cu luna următoare celei în care persoana cu handicap nu mai îndeplineşte condiţiile care au dus la stabilirea dreptului.
(1)Dreptul de opţiune exprimat în temeiul prevederilor art. 42 alin. (4) din lege operează numai în condiţiile în care documentul care atestă încadrarea în grad de handicap cuprinde menţiunea: "cu asistent personal".
(2)Indemnizaţia prevăzută la art. 43 alin. (3) din lege se acordă începând cu luna următoare depunerii cererii şi încetează cu luna următoare celei în care persoana cu handicap nu mai îndeplineşte condiţiile care au dus la stabilirea dreptului.SECTIUNEA 3:Centre pentru persoane cu handicap
Art. 31
(1)Potrivit prevederilor art. 51 alin. (5) şi (6) din lege, în vederea obţinerii avizului Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, solicitantul va depune următoarele documente:
a)cererea de solicitare a avizului;
b)proiectul de hotărâre a consiliului judeţean, respectiv local al sectorului municipiului Bucureşti sau hotărârea organului de conducere a asociaţiei sau fundaţiei, după caz;
c)nota de fundamentare;
d)proiectul de organigramă.
(1)Potrivit prevederilor art. 51 alin. (5) şi (6) din lege, în vederea obţinerii avizului Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, solicitantul va depune următoarele documente:
a)cererea de solicitare a avizului;
b)proiectul de hotărâre a consiliului judeţean, respectiv local al sectorului municipiului Bucureşti sau hotărârea organului de conducere a asociaţiei sau fundaţiei, după caz;
c)nota de fundamentare;
d)proiectul de organigramă.(2)Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap va comunica avizul în termen de 30 de zile de la data înregistrarii dosarului complet.
Art. 32
Evaluarea activitatilor cu caracter inovator se face de serviciul public descentralizat competent teritorial al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, în colaborare cu Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap, pe baza unei grile de evaluare elaborate si aprobate prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, emis în termen de 6 luni de la data intrarii în vigoare a prezentei hotarâri.
Art. 33
(1)În sensul prevederilor art. 54 alin. (4) din lege, decontarea cheltuielilor se face în baza unui cost mediu lunar al cheltuielilor stabilit de consiliile judeţene, respectiv de consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti. La stabilirea costului mediu lunar al cheltuielilor se iau în calcul cheltuielile de personal şi cheltuielile cu bunuri şi servicii.
(1)În sensul prevederilor art. 54 alin. (4) din lege, decontarea cheltuielilor se face în baza unui cost mediu lunar al cheltuielilor stabilit de consiliile judeţene, respectiv de consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti. La stabilirea costului mediu lunar al cheltuielilor se iau în calcul cheltuielile de personal şi cheltuielile cu bunuri şi servicii.(2)Obligatia de decontare a cheltuielilor prevazute la alin. (1) revine consiliului judetean sau consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti în a carui/caror raza teritoriala îsi are domiciliul persoana cu handicap, prin directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului.
(3)Decontarea cheltuielilor se face lunar pentru luna anterioara. Se deconteaza costul mediu lunar al cheltuielilor, din care se scade contributia lunara de întretinere datorata de persoana cu handicap.
Art. 34
(4)Costul mediu lunar al cheltuielilor pentru persoanele cu handicap asistate şi care au domiciliul în alte judeţe/sectoare ale municipiului Bucureşti decât cel pe raza căruia se află centrul rezidenţial va fi suportat, pe bază de convenţii, din bugetul consiliului judeţean/local în care persoana cu handicap asistată are domiciliul.
(1)De la data publicarii prezentelor norme metodologice, admiterea persoanelor cu handicap în centrele rezidentiale publice din alt judet decât cel de domiciliu se face numai la solicitarea conducatorului directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului din unitatea administrativ-teritoriala în care persoana cu handicap îsi are domiciliul.
(2)Solicitarea cuprinde acordul directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului de a achita costul mediu lunar de cheltuieli stabilit pentru respectivul centru rezidential în care urmeaza sa fie admisa persoana cu handicap.
(3)Costul mediu lunar de cheltuieli pentru persoana cu handicap se datoreaza de la data admiterii efective în centru.
(4)Costul mediu lunar al cheltuielilor pentru persoanele cu handicap asistate şi care au domiciliul în alte judeţe/sectoare ale municipiului Bucureşti decât cel pe raza căruia se află centrul rezidenţial va fi suportat, pe bază de convenţii, din bugetul consiliului judeţean/local în care persoana cu handicap asistată are domiciliul.SECTIUNEA 4:Prestatii sociale
Art. 35
(1)Dreptul la asistenta sociala sub forma de prestatii sociale se acorda persoanelor cu handicap pe perioada valabilitatii documentului care atesta încadrarea în grad de handicap.
(2)Dreptul la asistenta sociala sub forma de prestatii sociale se acorda din oficiu în toate cazurile în care persoana detinatoare de certificat de încadrare în grad de handicap se afla în plata în evidenta directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului.
(3)Pentru persoanele cu handicap grav si accentuat beneficiare de prestatii sociale la data intrarii în vigoare a legii, acordarea prestatiilor sociale se face din oficiu.
Art. 36
(6)Prestaţiile sociale rămase neîncasate de către persoana cu handicap decedată, reprezentând indemnizaţia şi/sau bugetul personal complementar pe luna în care a avut loc decesul, şi, după caz, prestaţiile sociale cuvenite şi neachitate până la deces se plătesc soţului supravieţuitor, copiilor, părinţilor sau, în lipsa acestora, celorlalţi moştenitori, în condiţiile dreptului comun.
(7)Sumele prevăzute la alin. (6) pot fi solicitate în cadrul termenului general de prescripţie.
(1)Cererea pentru acordarea de prestatii sociale se înregistreaza fie la primaria localitatii de domiciliu sau de resedinta a persoanei cu handicap, fie la directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
(2)Primaria va transmite directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului cererea si actele doveditoare în termen de 5 zile calendaristice de la data depunerii acestora.
(3)Actele doveditoare sunt urmatoarele:
a)copie de pe actul de identitate;
b)copie de pe documentul care atesta încadrarea în grad de handicap; în cazul în care exista diferente de nume între actul de identitate si certificat, se solicita actul care sa ateste schimbarea numelui;
c)declaratie pe propria raspundere privind tipul de venit.
(4)Prestatia sociala are caracter lunar, se acorda începând cu luna urmatoare depunerii cererii si înceteaza cu luna urmatoare celei în care persoana cu handicap nu mai îndeplineste conditiile care au dus la stabilirea dreptului.
(5)Stabilirea, suspendarea sau încetarea dreptului la asistenta sociala sub forma de prestatii sociale se face conform legii, în baza dispozitiei directorului executiv al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene, respectiv locale a sectorului municipiului Bucuresti.
(6)Prestaţiile sociale rămase neîncasate de către persoana cu handicap decedată, reprezentând indemnizaţia şi/sau bugetul personal complementar pe luna în care a avut loc decesul, şi, după caz, prestaţiile sociale cuvenite şi neachitate până la deces se plătesc soţului supravieţuitor, copiilor, părinţilor sau, în lipsa acestora, celorlalţi moştenitori, în condiţiile dreptului comun.
(7)Sumele prevăzute la alin. (6) pot fi solicitate în cadrul termenului general de prescripţie.SECTIUNEA 5:Accesibilitate
Art. 37
În sensul prevederilor art. 61 lit. a) din lege, prin conceptul Acces pentru toţi se înţelege proiectarea şi executarea produselor, programelor şi serviciilor astfel încât să poată fi utilizate de orice persoană fără a necesita lucrări de adaptare.
În sensul prevederilor art. 61 lit. a) din lege, prin conceptul Acces pentru toţi se înţelege proiectarea şi executarea produselor, programelor şi serviciilor astfel încât să poată fi utilizate de orice persoană fără a necesita lucrări de adaptare.Art. 38
În sensul prevederilor art. 62 alin. (3) din lege, se suportă din bugetele autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale numai costurile lucrărilor necesare pentru realizarea adaptărilor prevăzute pentru bunurile proprietate publică sau privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale.
În sensul prevederilor art. 62 alin. (3) din lege, se suportă din bugetele autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale numai costurile lucrărilor necesare pentru realizarea adaptărilor prevăzute pentru bunurile proprietate publică sau privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale.Art. 39
În sensul prevederilor art. 64 alin. (6) lit. a) din lege, este necesară adaptarea cel puţin a unui vagon pentru fiecare garnitură de tren pentru a permite accesul persoanelor cu handicap care utilizează fotoliul rulant.
În sensul prevederilor art. 64 alin. (6) lit. a) din lege, este necesară adaptarea cel puţin a unui vagon pentru fiecare garnitură de tren pentru a permite accesul persoanelor cu handicap care utilizează fotoliul rulant.Art. 40
(1)Cardul-legitimaţie pentru locuri gratuite de parcare, prevăzut la art. 65 alin. (3) din lege, are următoarele caracteristici:
a)dimensiuni: 106 mm/148 mm;
b)culoare: albastru-deschis, excepţie făcând doar simbolul alb al utilizatorului de fotoliu rulant, care va avea un fundal de culoare albastru-închis;
c)este plastifiat, excepţie făcând doar spaţiul rezervat semnăturii titularului, în partea stângă verso;
d)este împărţit pe verticală în două părţi, atât pe faţă, cât şi pe verso.
(1)Cardul-legitimaţie pentru locuri gratuite de parcare, prevăzut la art. 65 alin. (3) din lege, are următoarele caracteristici:
a)dimensiuni: 106 mm/148 mm;
b)culoare: albastru-deschis, excepţie făcând doar simbolul alb al utilizatorului de fotoliu rulant, care va avea un fundal de culoare albastru-închis;
c)este plastifiat, excepţie făcând doar spaţiul rezervat semnăturii titularului, în partea stângă verso;
d)este împărţit pe verticală în două părţi, atât pe faţă, cât şi pe verso.(2)Partea din stânga fata contine:
a)simbolul utilizatorului de fotoliu rulant, având culoarea alb pe un fundal de culoare albastru-închis;
b)data la care expira cardul-legitimatie de parcare;
c)seria si numarul cardului-legitimatie de parcare;
d)denumirea si stampila autoritatii emitente.
(3)Partea din dreapta fata contine:
a)cuvintele "Card-legitimatie de parcare pentru persoanele cu handicap" scrise cu majuscule în limba româna; dupa un spatiu adecvat, cuvintele "Card-legitimatie de parcare" vor fi scrise cu caractere mici în celelalte limbi ale Uniunii Europene;
b)cuvintele "Model al Comunitatii Europene" în limba româna;
c)ca fundal, codul distinctiv al României: RO, încercuit de inelul celor 12 stele simbolizând Uniunea Europeana.
(4)Partea din stânga verso contine:
a)numele titularului;
b)prenumele titularului;
c)semnatura titularului sau alt însemn autorizat;
d)fotografia titularului.
(5)Partea din dreapta verso contine:
a)afirmatia "Acest card-legitimatie îndreptateste titularul la locurile de parcare special amenajate în România";
b)afirmatia "Atunci când va fi utilizat, cardul-legitimatie va fi afisat în partea din fata a vehiculului, astfel încât fata cardului-legitimatie sa fie clar vizibila pentru verificare".
(6)Cu exceptia situatiei prevazute la alin. (3), toate înscrierile vor fi facute în limba româna.
(7)În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotarâri, Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap va emite ordin pentru implementarea unui format unic al modelului descris mai sus.
Art. 41
(3)Cardul-legitimaţie de parcare pentru persoanele cu handicap este valabil pe perioada de valabilitate a documentului care atestă încadrarea în gradul de handicap.
(1)Eliberarea cardurilor-legitimatie pentru locuri gratuite de parcare se face de catre autoritatile administratiei publice locale în termen de 30 de zile de la cererea persoanei cu handicap.
(2)În vederea asigurarii formalitatilor necesare, cererea persoanei cu handicap se poate înregistra dupa o perioada de 120 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotarâri.
(3)Cardul-legitimaţie de parcare pentru persoanele cu handicap este valabil pe perioada de valabilitate a documentului care atestă încadrarea în gradul de handicap.