Secţiunea 1 - Bonul fiscal. Seria fiscala a aparatelor de marcat electronice fiscale - Norme Metodologice din 2003 pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale - Republicare

M.Of. 348

În vigoare
Versiune de la: 24 Aprilie 2023
SECTIUNEA 1:Bonul fiscal. Seria fiscala a aparatelor de marcat electronice fiscale
Art. 54
(1)Bonul fiscal este documentul emis numai de aparatul de marcat electronic fiscal cu ocazia încasării contravalorii livrărilor de bunuri sau prestărilor de servicii şi cuprinde detalierea datelor referitoare la acestea, în funcţie de specificul activităţii desfăşurate.
(2)Tipărirea sau generarea în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. g) care nu înglobează constructiv dispozitivul de imprimare a bonului fiscal se efectuează în următoarea structură:
a)antet;
b)conţinut;
c)parte finală.

(3)Pe bonurile fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităţilor de comercializare a mărfurilor în aeroporturile internaţionale se tipăreşte sintagma «EXPORT».
(4)Bonurile fiscale pot să evidenţieze în valută contravaloarea bunurilor livrate şi serviciilor prestate clienţilor de către operatorii economici care realizează activităţi în conformitate cu prevederile Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 4/2005, republicat, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 55
Antetul bonului fiscal cuprinde toate datele prevazute la art. 33 pct. A lit. b) si contine minimum 18 caractere pe fiecare rând.
Art. 56
(1)Conţinutul bonului fiscal, cu excepţia bonurilor fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităţilor de schimb valutar şi de taximetrie, cuprinde cel puţin următoarele elemente:
a)data, ora şi minutul emiterii bonului fiscal;
b)numărul de ordine al acestuia, la nivelul zilei de lucru;
c)numele sau codul operatorului;
d)denumirea fiecărui bun livrat sau a serviciului prestat;
e)preţul sau tariful unitar;
f)cantitatea;
g)valoarea pe fiecare operaţiune, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, cu indicarea cotei acesteia;
h)valoarea totală a bonului, inclusiv taxa pe valoarea adăugată;
i)valoarea totală a taxei pe valoarea adăugată pe cote ale acesteia, cu indicarea nivelului de cotă;
j)valoarea totală a operaţiunilor scutite de taxa pe valoarea adăugată, dacă este cazul;
k)valoarea altor taxe care nu se cuprind în baza de impozitare a taxei pe valoarea adăugată, dacă este cazul;
l)codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului, pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă;
m)unitatea de măsură, pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă;
n)modalitatea de plată, pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă.
(2)În conţinutul bonurilor fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităţii de schimb valutar se înscriu datele prevăzute la alin. (1) lit. a)-c), precum şi următoarele date:
a)datele de identificare a clientului, respectiv numele, prenumele, ţara, actul de identitate, rezident, nerezident;
b)suma încasată de la client;
c)cursul de schimb valutar,
d)comisionul practicat şi nivelul cotei de taxă pe valoarea adăugată;
e)suma plătită clientului;
f)valoarea taxei pe valoarea adăugată, cu indicarea nivelului de cotă a acesteia.
(3)În conţinutul bonurilor fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităţii de taximetrie se înscriu datele prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) şi m), precum şi următoarele date, pe fiecare set de tarife folosit:
a)numărul cursei;
b)numărul setului de tarife şi cota de taxă pe valoarea adăugată;
c)tariful de pornire;
d)tariful de distanţă (lei/km);
e)distanţa parcursă (km) şi valoarea (lei);
f)tariful de staţionare (lei/oră);
g)durata staţionării şi valoarea, care include şi durata de circulaţie sub viteza de comutare;
h)tariful pentru încărcare/descărcare, dacă este cazul;
i)durata prestaţiei de încărcare/descărcare, dacă este cazul;
j)preţul total al serviciului;
k)valoarea totală a taxei pe valoarea adăugată, cu indicarea nivelului de cotă a acesteia. Dacă în timpul unei călătorii se practică mai multe seturi de tarife, în finalul conţinutului bonului fiscal se calculează valoarea totală a călătoriei şi valoarea totală a taxei pe valoarea adăugată;
l)durata cursei.
(4)În conţinutul bonurilor fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale destinate magazinelor situate în aeroporturile internaţionale se înscriu datele prevăzute la alin. (1) lit. a)-i), precum şi următoarele date:
a)datele de identificare a clientului, respectiv numele, prenumele, tipul şi numărul documentului de trecere a frontierei de stat;
b)numărul cursei, în cazul transportului aerian.
(5)În cazul utilizatorilor care nu sunt plătitori de TVA potrivit legii, imediat după înscrierea elementelor prevăzute la alin. (1) lit. h) şi i), respectiv la lit. j) şi k), dacă este cazul, pe bonul fiscal se tipăreşte cu majuscule textul «NEPLĂTITOR TVA»

Art. 57
În partea finală a bonului fiscal se tipăresc sau se generează în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. g) care nu înglobează constructiv dispozitivul de imprimare, centrat, cu majuscule, «BON FISCAL», seria fiscală a aparatului precedată de logotip, iar, în cazul când acesta operează în cadrul unui sistem informatic, numărul aparatului de marcat electronic fiscal.

Art. 58
(1)Datele înscrise pe bonul fiscal trebuie sa fie lizibile si univoce.
(2)Tipărirea datei sau generarea acesteia în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. g) care nu înglobează constructiv dispozitivul de imprimare se face numai în ordinea următoare: ziua, luna, anul.

(3)Valorile se tipăresc sau se generează în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. g) care nu înglobează constructiv dispozitivul de imprimare, cu două zecimale. Valorile interne de calcul cu mai mult de două zecimale vor fi rotunjite la a treia zecimală. Dacă a treia zecimală are valoarea egală sau mai mare de 5, va majora zecimala a doua cu o unitate, în caz contrar zecimala a doua rămâne nemodificată.

Art. 59
(1)Logotipul şi seria fiscală servesc la identificarea fiscală a fiecărui aparat de marcat electronic fiscal.
(2)Logotipul este asocierea stilizată într-un singur semn grafic a literelor R şi L, realizată respectându-se raportul dimensional redat în anexa nr. 4.
(3)Seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal definit la art. 3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă este formată, după caz, din unul sau două caractere alfabetice, precum şi din 10 caractere numerice. Caracterele alfabetice ale seriei fiscale reprezintă denumirea prescurtată a municipiului Bucureşti, respectiv a judeţului unde se instalează aparatul de marcat electronic fiscal. Primele 4 caractere numerice din seria fiscală a aparatului reprezintă numărul avizului/autorizaţiei de distribuţie a aparatelor de marcat electronice fiscale. Următoarele 6 caractere reprezintă numărul de ordine din Registrul de evidenţă a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în judeţ sau în municipiul Bucureşti.
(4)Seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal definit la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă este unică şi se atribuie din registrul naţional de evidenţă a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în judeţe şi în sectoarele municipiului Bucureşti, după caz, denumit în continuare registru. Seria fiscală este formată din 10 caractere care reprezintă numărul unic de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal.
(5)Registrul este întocmit în formă electronică şi este gestionat informatic de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.

Art. 60
[textul din Art. 60 din capitolul IV, sectiunea 1 a fost abrogat la 24-apr-2023 de Art. I, punctul 40. din Hotarirea 355/2023]
Art. 601
(1)Producătorul/Persoana juridică română care achiziţionează din statele membre ale Uniunii Europene/ Importatorul/Distribuitorul autorizat al aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă se înscrie în registru cu datele sale de identificare, inclusiv cu datele privind propriul certificat digital calificat.
(2)Producătorul/Persoana juridică română care achiziţionează din statele membre ale Uniunii Europene/ Importatorul/Distribuitorul autorizat al aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la alin. (1) înregistrează în registru fiecare aparat de marcat produs/importat/achiziţionat din statele membre ale Uniunii Europene, indicând elementele de identificare ale acestuia, date care permit localizarea aparatului de marcat, precum şi date despre certificatul digital instalat pe respectivul aparat de marcat electronic fiscal. Se înregistrează în registru şi aparatele de marcat electronice fiscale adaptate pentru a corespunde prevederilor art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgentă şi care au obţinut avizul tehnic favorabil prevăzut la art. 78 alin. (1) lit. b).
(3)La înregistrarea aparatului de marcat electronic fiscal, registrul alocă aleatoriu un număr unic de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal, format din 10 cifre. Numărului i se asociază istoricul aparatului de marcat electronic fiscal şi nu poate fi anulat/şters/realocat.
(4)În cazul aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la alin. (1) atribuirea seriei fiscale, fiscalizarea, precum şi toate celelalte operaţiuni prevăzute de prezentele norme metodologice desfăşurate în legătură cu aparatele de marcat sunt înregistrate în conformitate cu procedura aprobată prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, potrivit dispoziţiilor art. 31 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă.

Art. 61
(1)Utilizatorii solicită atribuirea numărului unic de identificare din registru administraţiilor judeţene ale finanţelor publice, pentru aparatele de marcat instalate pe raza judeţelor, respectiv Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti, pentru aparatele de marcat instalate pe raza municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, pe bază de cerere, conform modelului prezentat în anexa nr. 6. În cazul contribuabililor mari care instalează aparate de marcat electronice fiscale pe raza municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, solicitarea se adresează Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul utilizatorilor care desfăşoară activităţi cu caracter ambulant, aceştia solicită atribuirea numărului unic de identificare administraţiilor judeţene ale finanţelor publice în a căror rază îşi au sediul social/domiciliul sau, după caz, Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti, în cazul utilizatorilor care au sediul social/domiciliul în municipiul Bucureşti, precum şi în judeţul Ilfov.
(3)Cererea de atribuire a numărului unic de identificare este însoţită de următoarele documente:
a)copia facturii şi a documentului de plată care atestă achiziţionarea aparatului de marcat electronic fiscal, copia contractului de vânzare-cumpărare cu plata în rate sau, după caz, copia contractului de leasing financiar încheiat cu clauză expresă privind asumarea obligaţiei părţilor că la expirarea contractului de leasing se transferă utilizatorului dreptul de proprietate asupra aparatului;
b)copia procesului-verbal de sigilare a memoriei fiscale şi a aparatului de marcat electronic fiscal;
c)declaraţia pe propria răspundere a utilizatorului privind adresa de la locul unde va fi instalat aparatul de marcat electronic fiscal sau, după caz, declaraţia privind desfăşurarea activităţii în regim ambulant ori în regim de taxi. Verificarea existenţei punctului de lucru înregistrat la oficiul registrului comerţului se face de către organul fiscal care soluţionează cererea de atribuire a numărului unic de identificare, prin solicitarea de informaţii, prin serviciul ONRC - Recom ONLINE;
d)declaraţia pe propria răspundere a utilizatorului privind numărul de înmatriculare al autovehiculului pe care se va instala aparatul de marcat electronic fiscal, însoţită de copia autorizaţiei taxi, în cazul activităţii de taximetrie.
(4)Administraţiile judeţene ale finanţelor publice, Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti sau Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, după caz, au obligaţia ca, în termen de 2 zile lucrătoare de la data primirii cererii prevăzute la alin. (1), să comunice utilizatorului numărul unic de identificare atribuit pentru fiecare aparat.
(5)Administraţiile judeţene ale finanţelor publice, Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti sau Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, după caz, pot solicita utilizatorilor aparatelor de marcat electronice fiscale şi alte documente necesare verificării modului de îndeplinire a condiţiilor pentru atribuirea numărului unic de identificare din registru. Documentele care pot fi solicitate se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

Art. 62
(1)În cazul încetării activităţilor de livrări de bunuri cu amănuntul şi prestări de servicii direct către populaţie, utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă notifică organul fiscal, în vederea înregistrării informaţiei în registru, conform procedurii stabilite prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Utilizatorii aflaţi în această situaţie au obligaţia să arhiveze dispozitivul de memorare a jurnalului electronic şi memoria fiscală pe perioada prevăzută de lege.
(2)În situaţia în care utilizatorul a înstrăinat aparatul de marcat electronic fiscal în condiţiile prevăzute la art. 116, anularea legăturii dintre numărul unic de identificare şi codul de identificare fiscală al utilizatorului este făcută de către unitatea acreditată pentru comercializare sau, după caz, de către distribuitorul autorizat care acceptă achiziţia aparatului de marcat al utilizatorului.
(3)În situaţia furtului sau distrugerii aparatului de marcat electronic fiscal, anularea legăturii dintre numărul unic de identificare şi codul de identificare fiscală al utilizatorului se efectuează de organul fiscal competent, la cererea utilizatorului însoţită de documente justificative.
(4)În cazul în care utilizatorul şi-a încetat existenţa, anularea legăturii dintre numărul unic de identificare şi codul de identificare fiscală al utilizatorului se efectuează, din oficiu, la data luării la cunoştinţă de organul fiscal competent.
(5)În cazul transferării unui aparat de marcat electronic fiscal de la un punct de lucru la altul, utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă notifică organului fiscal competent, înainte de începerea activităţii la noul punct de lucru, schimbarea adresei de la locul de instalare a aparatului, conform procedurii aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Concomitent cu notificarea organului fiscal competent, utilizatorii procedează şi la notificarea distribuitorului autorizat sau a unităţii de service acreditate, după caz. Distribuitorul autorizat sau unitatea de service, după caz, efectuează modificarea adresei, notează în cartea de intervenţie şi întocmeşte declaraţia de instalare pentru noul punct de lucru, document în care este menţionat faptul că s-a schimbat locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal. Declaraţia se întocmeşte şi se înregistrează conform dispoziţiilor art. 104.