Capitolul iv - Documentele emise cu aparatele de marcat electronice fiscale. Registrul special - Norme Metodologice din 2003 pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale - Republicare

M.Of. 348

În vigoare
Versiune de la: 24 Aprilie 2023
CAPITOLUL IV:Documentele emise cu aparatele de marcat electronice fiscale. Registrul special
SECTIUNEA 1:Bonul fiscal. Seria fiscala a aparatelor de marcat electronice fiscale
Art. 54
(1)Bonul fiscal este documentul emis numai de aparatul de marcat electronic fiscal cu ocazia încasării contravalorii livrărilor de bunuri sau prestărilor de servicii şi cuprinde detalierea datelor referitoare la acestea, în funcţie de specificul activităţii desfăşurate.
(2)Tipărirea sau generarea în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. g) care nu înglobează constructiv dispozitivul de imprimare a bonului fiscal se efectuează în următoarea structură:
a)antet;
b)conţinut;
c)parte finală.

(3)Pe bonurile fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităţilor de comercializare a mărfurilor în aeroporturile internaţionale se tipăreşte sintagma «EXPORT».
(4)Bonurile fiscale pot să evidenţieze în valută contravaloarea bunurilor livrate şi serviciilor prestate clienţilor de către operatorii economici care realizează activităţi în conformitate cu prevederile Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 4/2005, republicat, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 55
Antetul bonului fiscal cuprinde toate datele prevazute la art. 33 pct. A lit. b) si contine minimum 18 caractere pe fiecare rând.
Art. 56
(1)Conţinutul bonului fiscal, cu excepţia bonurilor fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităţilor de schimb valutar şi de taximetrie, cuprinde cel puţin următoarele elemente:
a)data, ora şi minutul emiterii bonului fiscal;
b)numărul de ordine al acestuia, la nivelul zilei de lucru;
c)numele sau codul operatorului;
d)denumirea fiecărui bun livrat sau a serviciului prestat;
e)preţul sau tariful unitar;
f)cantitatea;
g)valoarea pe fiecare operaţiune, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, cu indicarea cotei acesteia;
h)valoarea totală a bonului, inclusiv taxa pe valoarea adăugată;
i)valoarea totală a taxei pe valoarea adăugată pe cote ale acesteia, cu indicarea nivelului de cotă;
j)valoarea totală a operaţiunilor scutite de taxa pe valoarea adăugată, dacă este cazul;
k)valoarea altor taxe care nu se cuprind în baza de impozitare a taxei pe valoarea adăugată, dacă este cazul;
l)codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului, pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă;
m)unitatea de măsură, pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă;
n)modalitatea de plată, pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă.
(2)În conţinutul bonurilor fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităţii de schimb valutar se înscriu datele prevăzute la alin. (1) lit. a)-c), precum şi următoarele date:
a)datele de identificare a clientului, respectiv numele, prenumele, ţara, actul de identitate, rezident, nerezident;
b)suma încasată de la client;
c)cursul de schimb valutar,
d)comisionul practicat şi nivelul cotei de taxă pe valoarea adăugată;
e)suma plătită clientului;
f)valoarea taxei pe valoarea adăugată, cu indicarea nivelului de cotă a acesteia.
(3)În conţinutul bonurilor fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităţii de taximetrie se înscriu datele prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) şi m), precum şi următoarele date, pe fiecare set de tarife folosit:
a)numărul cursei;
b)numărul setului de tarife şi cota de taxă pe valoarea adăugată;
c)tariful de pornire;
d)tariful de distanţă (lei/km);
e)distanţa parcursă (km) şi valoarea (lei);
f)tariful de staţionare (lei/oră);
g)durata staţionării şi valoarea, care include şi durata de circulaţie sub viteza de comutare;
h)tariful pentru încărcare/descărcare, dacă este cazul;
i)durata prestaţiei de încărcare/descărcare, dacă este cazul;
j)preţul total al serviciului;
k)valoarea totală a taxei pe valoarea adăugată, cu indicarea nivelului de cotă a acesteia. Dacă în timpul unei călătorii se practică mai multe seturi de tarife, în finalul conţinutului bonului fiscal se calculează valoarea totală a călătoriei şi valoarea totală a taxei pe valoarea adăugată;
l)durata cursei.
(4)În conţinutul bonurilor fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale destinate magazinelor situate în aeroporturile internaţionale se înscriu datele prevăzute la alin. (1) lit. a)-i), precum şi următoarele date:
a)datele de identificare a clientului, respectiv numele, prenumele, tipul şi numărul documentului de trecere a frontierei de stat;
b)numărul cursei, în cazul transportului aerian.
(5)În cazul utilizatorilor care nu sunt plătitori de TVA potrivit legii, imediat după înscrierea elementelor prevăzute la alin. (1) lit. h) şi i), respectiv la lit. j) şi k), dacă este cazul, pe bonul fiscal se tipăreşte cu majuscule textul «NEPLĂTITOR TVA»

Art. 57
În partea finală a bonului fiscal se tipăresc sau se generează în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. g) care nu înglobează constructiv dispozitivul de imprimare, centrat, cu majuscule, «BON FISCAL», seria fiscală a aparatului precedată de logotip, iar, în cazul când acesta operează în cadrul unui sistem informatic, numărul aparatului de marcat electronic fiscal.

Art. 58
(1)Datele înscrise pe bonul fiscal trebuie sa fie lizibile si univoce.
(2)Tipărirea datei sau generarea acesteia în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. g) care nu înglobează constructiv dispozitivul de imprimare se face numai în ordinea următoare: ziua, luna, anul.

(3)Valorile se tipăresc sau se generează în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. g) care nu înglobează constructiv dispozitivul de imprimare, cu două zecimale. Valorile interne de calcul cu mai mult de două zecimale vor fi rotunjite la a treia zecimală. Dacă a treia zecimală are valoarea egală sau mai mare de 5, va majora zecimala a doua cu o unitate, în caz contrar zecimala a doua rămâne nemodificată.

Art. 59
(1)Logotipul şi seria fiscală servesc la identificarea fiscală a fiecărui aparat de marcat electronic fiscal.
(2)Logotipul este asocierea stilizată într-un singur semn grafic a literelor R şi L, realizată respectându-se raportul dimensional redat în anexa nr. 4.
(3)Seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal definit la art. 3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă este formată, după caz, din unul sau două caractere alfabetice, precum şi din 10 caractere numerice. Caracterele alfabetice ale seriei fiscale reprezintă denumirea prescurtată a municipiului Bucureşti, respectiv a judeţului unde se instalează aparatul de marcat electronic fiscal. Primele 4 caractere numerice din seria fiscală a aparatului reprezintă numărul avizului/autorizaţiei de distribuţie a aparatelor de marcat electronice fiscale. Următoarele 6 caractere reprezintă numărul de ordine din Registrul de evidenţă a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în judeţ sau în municipiul Bucureşti.
(4)Seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal definit la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă este unică şi se atribuie din registrul naţional de evidenţă a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în judeţe şi în sectoarele municipiului Bucureşti, după caz, denumit în continuare registru. Seria fiscală este formată din 10 caractere care reprezintă numărul unic de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal.
(5)Registrul este întocmit în formă electronică şi este gestionat informatic de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.

Art. 60
[textul din Art. 60 din capitolul IV, sectiunea 1 a fost abrogat la 24-apr-2023 de Art. I, punctul 40. din Hotarirea 355/2023]
Art. 601
(1)Producătorul/Persoana juridică română care achiziţionează din statele membre ale Uniunii Europene/ Importatorul/Distribuitorul autorizat al aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă se înscrie în registru cu datele sale de identificare, inclusiv cu datele privind propriul certificat digital calificat.
(2)Producătorul/Persoana juridică română care achiziţionează din statele membre ale Uniunii Europene/ Importatorul/Distribuitorul autorizat al aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la alin. (1) înregistrează în registru fiecare aparat de marcat produs/importat/achiziţionat din statele membre ale Uniunii Europene, indicând elementele de identificare ale acestuia, date care permit localizarea aparatului de marcat, precum şi date despre certificatul digital instalat pe respectivul aparat de marcat electronic fiscal. Se înregistrează în registru şi aparatele de marcat electronice fiscale adaptate pentru a corespunde prevederilor art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgentă şi care au obţinut avizul tehnic favorabil prevăzut la art. 78 alin. (1) lit. b).
(3)La înregistrarea aparatului de marcat electronic fiscal, registrul alocă aleatoriu un număr unic de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal, format din 10 cifre. Numărului i se asociază istoricul aparatului de marcat electronic fiscal şi nu poate fi anulat/şters/realocat.
(4)În cazul aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la alin. (1) atribuirea seriei fiscale, fiscalizarea, precum şi toate celelalte operaţiuni prevăzute de prezentele norme metodologice desfăşurate în legătură cu aparatele de marcat sunt înregistrate în conformitate cu procedura aprobată prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, potrivit dispoziţiilor art. 31 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă.

Art. 61
(1)Utilizatorii solicită atribuirea numărului unic de identificare din registru administraţiilor judeţene ale finanţelor publice, pentru aparatele de marcat instalate pe raza judeţelor, respectiv Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti, pentru aparatele de marcat instalate pe raza municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, pe bază de cerere, conform modelului prezentat în anexa nr. 6. În cazul contribuabililor mari care instalează aparate de marcat electronice fiscale pe raza municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, solicitarea se adresează Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul utilizatorilor care desfăşoară activităţi cu caracter ambulant, aceştia solicită atribuirea numărului unic de identificare administraţiilor judeţene ale finanţelor publice în a căror rază îşi au sediul social/domiciliul sau, după caz, Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti, în cazul utilizatorilor care au sediul social/domiciliul în municipiul Bucureşti, precum şi în judeţul Ilfov.
(3)Cererea de atribuire a numărului unic de identificare este însoţită de următoarele documente:
a)copia facturii şi a documentului de plată care atestă achiziţionarea aparatului de marcat electronic fiscal, copia contractului de vânzare-cumpărare cu plata în rate sau, după caz, copia contractului de leasing financiar încheiat cu clauză expresă privind asumarea obligaţiei părţilor că la expirarea contractului de leasing se transferă utilizatorului dreptul de proprietate asupra aparatului;
b)copia procesului-verbal de sigilare a memoriei fiscale şi a aparatului de marcat electronic fiscal;
c)declaraţia pe propria răspundere a utilizatorului privind adresa de la locul unde va fi instalat aparatul de marcat electronic fiscal sau, după caz, declaraţia privind desfăşurarea activităţii în regim ambulant ori în regim de taxi. Verificarea existenţei punctului de lucru înregistrat la oficiul registrului comerţului se face de către organul fiscal care soluţionează cererea de atribuire a numărului unic de identificare, prin solicitarea de informaţii, prin serviciul ONRC - Recom ONLINE;
d)declaraţia pe propria răspundere a utilizatorului privind numărul de înmatriculare al autovehiculului pe care se va instala aparatul de marcat electronic fiscal, însoţită de copia autorizaţiei taxi, în cazul activităţii de taximetrie.
(4)Administraţiile judeţene ale finanţelor publice, Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti sau Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, după caz, au obligaţia ca, în termen de 2 zile lucrătoare de la data primirii cererii prevăzute la alin. (1), să comunice utilizatorului numărul unic de identificare atribuit pentru fiecare aparat.
(5)Administraţiile judeţene ale finanţelor publice, Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti sau Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, după caz, pot solicita utilizatorilor aparatelor de marcat electronice fiscale şi alte documente necesare verificării modului de îndeplinire a condiţiilor pentru atribuirea numărului unic de identificare din registru. Documentele care pot fi solicitate se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

Art. 62
(1)În cazul încetării activităţilor de livrări de bunuri cu amănuntul şi prestări de servicii direct către populaţie, utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă notifică organul fiscal, în vederea înregistrării informaţiei în registru, conform procedurii stabilite prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Utilizatorii aflaţi în această situaţie au obligaţia să arhiveze dispozitivul de memorare a jurnalului electronic şi memoria fiscală pe perioada prevăzută de lege.
(2)În situaţia în care utilizatorul a înstrăinat aparatul de marcat electronic fiscal în condiţiile prevăzute la art. 116, anularea legăturii dintre numărul unic de identificare şi codul de identificare fiscală al utilizatorului este făcută de către unitatea acreditată pentru comercializare sau, după caz, de către distribuitorul autorizat care acceptă achiziţia aparatului de marcat al utilizatorului.
(3)În situaţia furtului sau distrugerii aparatului de marcat electronic fiscal, anularea legăturii dintre numărul unic de identificare şi codul de identificare fiscală al utilizatorului se efectuează de organul fiscal competent, la cererea utilizatorului însoţită de documente justificative.
(4)În cazul în care utilizatorul şi-a încetat existenţa, anularea legăturii dintre numărul unic de identificare şi codul de identificare fiscală al utilizatorului se efectuează, din oficiu, la data luării la cunoştinţă de organul fiscal competent.
(5)În cazul transferării unui aparat de marcat electronic fiscal de la un punct de lucru la altul, utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă notifică organului fiscal competent, înainte de începerea activităţii la noul punct de lucru, schimbarea adresei de la locul de instalare a aparatului, conform procedurii aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Concomitent cu notificarea organului fiscal competent, utilizatorii procedează şi la notificarea distribuitorului autorizat sau a unităţii de service acreditate, după caz. Distribuitorul autorizat sau unitatea de service, după caz, efectuează modificarea adresei, notează în cartea de intervenţie şi întocmeşte declaraţia de instalare pentru noul punct de lucru, document în care este menţionat faptul că s-a schimbat locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal. Declaraţia se întocmeşte şi se înregistrează conform dispoziţiilor art. 104.

SECTIUNEA 2:Rola-jurnal
Art. 63
(1)Rola-jurnal este documentul de control pe care se înscriu toate datele din bonurile fiscale, în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă.
(2)Jurnalul electronic al aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă este documentul de control pe care se înscriu toate datele din bonurile fiscale, precum şi toate operaţiunile din regimul de înregistrare şi raportul fiscal de închidere zilnică.
(3)Atunci când aparatul de marcat electronic fiscal este echipat cu un dispozitiv dublu de imprimare, rola-jurnal se tipăreşte concomitent cu rola-client.
(4)Aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă echipate cu dispozitiv simplu de imprimare asigură tipărirea rolei-jurnal cu ajutorul jurnalului electronic înscris într-o memorie electronică tip EEPROM sau FLASH, care asigură stocarea a cel puţin 100 de bonuri fiscale, iar aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă asigură înscrierea rolei-jurnal într-o memorie electronică FLASH electroindependentă care asigură memorarea a cel puţin 180 de zile lucrătoare. Conţinutul jurnalului electronic nu trebuie să fie afectat de evenimentul RESET de ştergere a memoriei RAM de date.
(5)Jurnalul electronic trebuie să conţină:
a)antetul bonului fiscal;
b)conţinutul bonurilor fiscale emise;
c)partea finală a bonului fiscal cu menţiunea «BON NEFISCAL» şi fără logotip.
(6)Pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, datele înscrise pe rola- jurnal trebuie să se menţină lizibile pe perioada de arhivare prevăzută de ordonanţa de urgenţă.
(7)Jurnalul electronic al aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă înregistrează cronologic fiecare zi de lucru în câte un fişier de tip text, fără elemente grafice sau caractere de control şi formatare, denumit în continuare fişier jurnal electronic, cu următoarele caracteristici:
a)fişierul jurnal electronic este prevăzut cu elemente de securizare ce vor fi înscrise în partea finală a fişierului după raportul fiscal de închidere zilnică şi care se obţin din codificarea datelor conţinute de acesta cu ajutorul algoritmului SHA-2, implementat fără echivoc de modulul fiscal propriu al aparatului de marcat electronic fiscal, sub formă de valoare SHA-2;
b)deschiderea unui fişier jurnal electronic din jurnalul electronic, precum şi iniţializarea parametrilor utilizaţi de algoritmul SHA-2 se realizează la prima operaţie de tipărire ce are loc după ultimul raport Z efectuat;
c)în regimul de înregistrare a unei zile de lucru, liniile care se tipăresc pe rola-client, iar în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. g) care nu înglobează constructiv dispozitivul de imprimare, liniile memorate se înregistrează în fişierul jurnal electronic şi se codifică cu ajutorul algoritmului SHA-2;

d)închiderea unui fişier jurnal electronic are loc numai după verificarea corectitudinii înscrierii valorii finale SHA-2 în memoria fiscală;
e)fişierul jurnal electronic se va închide automat de către modulul fiscal atunci când la comanda de deschidere a unui bon fiscal au mai rămas cel puţin 500 de linii de înregistrare asigurând înscrierea raportului fiscal zilnic şi a amprentei valorii SHA-2. În ultimul raport Z se va înscrie «Jurnal electronic plin»;
f)după umplerea dispozitivului de memorare a jurnalului electronic o nouă zi de lucru se va putea deschide numai după înlocuirea dispozitivului de memorare a jurnalului electronic cu unul gol şi iniţializarea acestuia;
g)pentru memorarea temporară a datelor şi a amprentelor valorilor SHA-2 trebuie folosită o unitate de memorie nonvolatilă (NVRAM), inclusă în mod exclusiv în modulul fiscal şi al cărui conţinut să nu fie afectat de evenimentul de RESET RAM.

SECTIUNEA 3:Raportul Z. Registrul special
Art. 64
(1)Raportul Z este documentul de finalizare a gestiunii pe termen scurt, respectiv zi de lucru, care conţine în mod detaliat date ce se vor înregistra în memoria fiscală ca date de sinteză pe termen lung, odată cu emiterea acestui raport. Comanda de închidere zilnică a totalizatoarelor zilnice cu caracter fiscal este unică şi obligatorie.
(2)În raportul Z, cu excepţia celui emis cu aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităţilor de schimb valutar şi de taximetrie, se înscriu următoarele date:
a)antetul bonului fiscal;
b)numărul de ordine al raportului Z, care va fi numai crescător şi care se înregistrează în contorul Z;
c)data emiterii raportului Z, respectiv ora, ziua, luna şi anul;
d)numărul avariilor care determină ştergerea memoriei RAM şi ora producerii acestora. În cazul ştergerii memoriei RAM la aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă utilizatorul are obligaţia de a reintroduce datele înscrise pe rola-jurnal privind operaţiunile efectuate de la ultima închidere zilnică până în momentul ştergerii memoriei RAM. La aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă echipate cu dispozitiv simplu de imprimare unde nu este posibilă reintroducerea datelor conţinute în rola-jurnal, precum şi la aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, datele de sinteză la nivel de zi trebuie recalculate automat din conţinutul jurnalului electronic;
e)numărul bonurilor fiscale emise în ziua raportată, iar, în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, şi numărul bonurilor fiscale care conţin codul de înregistrare fiscală în scopuri de TVA al beneficiarului;
f)logotipul şi seria fiscală ale aparatului;
g)valoarea totală zilnică a operaţiunilor şi totalul taxei pe valoarea adăugată;
h)valoarea totală zilnică a operaţiunilor şi taxa pe valoarea adăugată defalcată pe cote ale acesteia, cu indicarea nivelului de cotă;
i)valoarea totală zilnică a operaţiunilor scutite de taxa pe valoarea adăugată;
j)valoarea altor taxe care nu se cuprind în baza de impozitare a taxei pe valoarea adăugată;
k)valoarea totală zilnică a operaţiunilor şi totalul taxei pe valoarea adăugată rezultată din totalul bonurilor fiscale emise, precum şi valoarea totală zilnică a operaţiunilor şi totalul taxei pe valoarea adăugată rezultată din totalul bonurilor fiscale care conţin codul de înregistrare fiscală în scopuri de TVA al beneficiarului în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă;
l)numărul dispozitivului de memorare a jurnalului electronic, data şi ora de activare, precum şi valoarea SHA-2 a fişierului electronic securizat, pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă.
(3)În cazul aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activităţilor de taximetrie, în raportul Z se înscriu datele prevăzute la alin. (2) lit. a)-f), k) şi l), precum şi următoarele date:
a)pentru fiecare set de tarif, totalurile pe fiecare tarif, distanţa şi totalul sumei plătite de client;
b)numărul fiecărei curse efectuate;
c)parcursul total, în km;
d)parcursul total zilnic cu călători, în km;
e)valoarea totală zilnică încasată;
f)valoarea totală zilnică a taxei pe valoarea adăugată.
(4)În cazul aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activităţilor de schimb valutar, în raportul Z se înscriu datele prevăzute la alin. (2) lit. a)-f), precum şi următoarele date:
a)numărul bonurilor fiscale emise pentru operaţiunile de cumpărare, vânzare, anulare;
b)totalul zilnic al sumelor încasate din cumpărare de valută cu comision inclus;
c)totalul zilnic al sumelor încasate din vânzare de valută cu comision inclus;
d)totalul comisionului încasat din cumpărare şi vânzare de valută, precum şi cota de taxă pe valoarea adăugată;
e)totalul taxei pe valoarea adăugată;
f)totalul zilnic al sumelor încasate din cumpărare de valută fără comision inclus;
g)totalul zilnic al sumelor încasate din vânzare de valută fără comision inclus.
(5)În raportul fiscal de închidere zilnică se vor înregistra numărul şi suma totală rezultată în urma operaţiilor de reducere, majorare, anulare, efectuate în timpul tipăririi bonurilor fiscale, sumele de serviciu, precum şi sumele rezultate pentru fiecare tip de mijloc de plată utilizat de aparat, cu excepţia activităţii de taximetrie.
(6)Dacă pe parcursul unei zile au activat pe autovehiculul-taxi în schimburi mai mulţi taximetrişti, elementele prevăzute la alin. (3) lit. b)-e) se înscriu în raportul Z şi pentru fiecare taximetrist.

Art. 65
(1)Utilizatorii sunt obligati sa asigure arhivarea si pastrarea registrului special prevazut la art. 6 alin. (2) pe o perioada de 10 ani, iar raportul Z pe o perioada de 5 ani.
(2)Datele înscrise în documentele mentionate la alin. (1) trebuie sa ramâna lizibile pe perioada de pastrare, utilizându-se consumabile care au garantata perioada de pastrare impusa.
(3)Registrul special si raportul Z reprezinta documentele pe baza carora se înregistreaza veniturile din activitatea de comert cu amanuntul si prestari de servicii direct catre populatie în evidenta contabila a utilizatorului, cu exceptiile prevazute de lege.