Norme Metodologice din 2002 de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei
M.Of. 346
În vigoare Versiune de la: 24 Septembrie 2025
Norme Metodologice din 2002 de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei
Dată act: 9-mai-2002
Emitent: Guvernul
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
Regimul juridic al frontierei de stat cuprinde totalitatea normelor prevăzute de legislaţia internă care privesc frontiera de stat şi desfăşurarea diferitelor activităţi în zona de frontieră, în zona aeroporturilor şi a porturilor deschise traficului internaţional.
Art. 3
Regimul juridic al frontierei interne cuprinde reglementările cu privire la eliminarea controlului la frontiera comună sau în aeroporturile ori porturile deschise traficului internaţional de persoane şi de mărfuri, pentru persoanele, mărfurile şi serviciile aparţinând statelor părţi la Acordul dintre guvernele statelor Uniunii Economice a Belgiei, Olandei şi Luxemburgului, Republicii Federale Germania şi Republicii Franceze privind eliminarea treptată a controalelor la frontierele lor comune, semnat la 14 iunie 1985, precum şi la Convenţia de punere în aplicare a Acordului Schengen din 14 iunie 1985 dintre guvernele statelor din Uniunea Economică Benelux, Republicii Federale Germania şi Republicii Franceze privind eliminarea treptată a controalelor la frontierele comune, adoptată la Schengen la 19 iunie 1990.
Regimul juridic al frontierei interne cuprinde reglementările cu privire la eliminarea controlului la frontiera comună sau în aeroporturile ori porturile deschise traficului internaţional de persoane şi de mărfuri, pentru persoanele, mărfurile şi serviciile aparţinând statelor părţi la Acordul dintre guvernele statelor Uniunii Economice a Belgiei, Olandei şi Luxemburgului, Republicii Federale Germania şi Republicii Franceze privind eliminarea treptată a controalelor la frontierele lor comune, semnat la 14 iunie 1985, precum şi la Convenţia de punere în aplicare a Acordului Schengen din 14 iunie 1985 dintre guvernele statelor din Uniunea Economică Benelux, Republicii Federale Germania şi Republicii Franceze privind eliminarea treptată a controalelor la frontierele comune, adoptată la Schengen la 19 iunie 1990.Art. 4
Regimul juridic al frontierelor interne se aplică la data stabilită prin decizie a Consiliului Uniunii Europene de eliminare a controalelor la frontierele interne.
Regimul juridic al frontierelor interne se aplică la data stabilită prin decizie a Consiliului Uniunii Europene de eliminare a controalelor la frontierele interne.Art. 5
Regimul juridic al frontierei externe cuprinde reglementările cu privire la frontiera de stat din Regulamentul CE nr. 562/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 privind crearea unui cod comunitar asupra regulilor ce stau la baza liberei circulaţii a persoanelor peste frontiere - Codul frontierelor Schengen şi legislaţia internă, care se aplică frontierelor comune terestre, aeroporturilor şi porturilor deschise traficului internaţional de persoane şi de mărfuri, în relaţia cu statele cu care România nu are regim de frontieră internă.
Regimul juridic al frontierei externe cuprinde reglementările cu privire la frontiera de stat din Regulamentul CE nr. 562/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 privind crearea unui cod comunitar asupra regulilor ce stau la baza liberei circulaţii a persoanelor peste frontiere - Codul frontierelor Schengen şi legislaţia internă, care se aplică frontierelor comune terestre, aeroporturilor şi porturilor deschise traficului internaţional de persoane şi de mărfuri, în relaţia cu statele cu care România nu are regim de frontieră internă.Art. 6
(1)Culoarul de frontieră, fâşia de protecţie a frontierei de stat şi semnele de frontieră, constituite potrivit legii, se administrează de către inspectoratele teritoriale ale poliţiei de frontieră sau de către Garda de Coastă, potrivit competenţei teritoriale.
(2)Culoarul de frontieră, fâşia de protecţie a frontierei de stat şi semnele de frontieră trec din administrarea consiliilor locale ale comunelor şi oraşelor care au, potrivit organizării administrative a teritoriului, limita comună cu frontiera de stat în administrarea inspectoratelor judeţene ale Poliţiei de Frontieră Române şi se predau pe bază de protocol.
(3)Structurile teritoriale ale poliţiei de frontieră iau măsuri de marcare a culoarului de frontieră şi a fâşiei de protecţie a frontierei de stat.
(4)Pentru curăţarea şi întreţinerea fâşiei de protecţie, a culoarului de frontieră, întreţinerea şi repararea semnelor de frontieră sau, la nevoie, pentru înlocuirea acestora, conform prevederilor documentelor bilaterale încheiate cu statele vecine, inspectoratele teritoriale ale Poliţiei de Frontieră Române sau Garda de Coastă, după caz, întocmesc anual planul de lucrări necesar a fi efectuate şi derulează procedurile pentru achiziţionarea serviciilor aferente, cu respectarea normelor în vigoare privind achiziţiile publice.
(5)Accesul, circulaţia şi desfăşurarea diferitelor activităţi în fâşia de protecţie a frontierei de stat, în terenul situat între aceasta şi linia de frontieră, în insulele şi ostroavele din apele de frontieră, precum şi în apele de frontieră se stabilesc, conform legii, de şeful formaţiunii locale a poliţiei de frontieră, cu consultarea prealabilă, dacă este cazul, a operatorilor economici sau a instituţiilor care desfăşoară activităţi specifice în această zonă.
(6)Finanţarea activităţilor prevăzute la alin. (3) şi (4) se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(1)Culoarul de frontieră, fâşia de protecţie a frontierei de stat şi semnele de frontieră, constituite potrivit legii, se administrează de către inspectoratele teritoriale ale poliţiei de frontieră sau de către Garda de Coastă, potrivit competenţei teritoriale.*) La data eliminării controalelor la frontierele interne pentru frontierele terestre comune, inclusiv frontierele fluviale, stabilită prin decizie a Consiliului Uniunii Europene, la articolul 6, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"- Art. 6
(1)Culoarul de frontieră, fâşia de protecţie a frontierei de stat şi semnele de frontieră, constituite potrivit legii la frontierele externe, se administrează de către inspectoratele teritoriale ale poliţiei de frontieră sau de către Garda de Coastă, potrivit competenţei teritoriale. Culoarul de frontieră, fâşia de protecţie a frontierei de stat şi semnele de frontieră, constituite potrivit legii la frontierele interne, se administrează de către serviciile teritoriale ale poliţiei de frontieră, potrivit competenţei teritoriale."
(2)Culoarul de frontieră, fâşia de protecţie a frontierei de stat şi semnele de frontieră trec din administrarea consiliilor locale ale comunelor şi oraşelor care au, potrivit organizării administrative a teritoriului, limita comună cu frontiera de stat în administrarea inspectoratelor judeţene ale Poliţiei de Frontieră Române şi se predau pe bază de protocol.
(3)Structurile teritoriale ale poliţiei de frontieră iau măsuri de marcare a culoarului de frontieră şi a fâşiei de protecţie a frontierei de stat.
(4)Pentru curăţarea şi întreţinerea fâşiei de protecţie, a culoarului de frontieră, întreţinerea şi repararea semnelor de frontieră sau, la nevoie, pentru înlocuirea acestora, conform prevederilor documentelor bilaterale încheiate cu statele vecine, inspectoratele teritoriale ale Poliţiei de Frontieră Române sau Garda de Coastă, după caz, întocmesc anual planul de lucrări necesar a fi efectuate şi derulează procedurile pentru achiziţionarea serviciilor aferente, cu respectarea normelor în vigoare privind achiziţiile publice.
(5)Accesul, circulaţia şi desfăşurarea diferitelor activităţi în fâşia de protecţie a frontierei de stat, în terenul situat între aceasta şi linia de frontieră, în insulele şi ostroavele din apele de frontieră, precum şi în apele de frontieră se stabilesc, conform legii, de şeful formaţiunii locale a poliţiei de frontieră, cu consultarea prealabilă, dacă este cazul, a operatorilor economici sau a instituţiilor care desfăşoară activităţi specifice în această zonă.
(6)Finanţarea activităţilor prevăzute la alin. (3) şi (4) se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor.Art. 7
Localităţile incluse în zona de frontieră vor avea înscrisă pe panourile cu denumirea acestora menţiunea "LOCALITATE DE FRONTIERĂ".
CAPITOLUL II:Trecerea frontierei de stat
SECŢIUNEA 1:Punctele de trecere a frontierei de stat
Art. 8
(1)Trecerea peste frontiera de stat a persoanelor, a mijloacelor de transport cu care acestea se deplasează şi a bunurilor de folosinţă personală se face prin punctele de trecere a frontierei de stat deschise traficului internaţional şi punctele de mic trafic, denumite în continuare puncte de trecere, în condiţiile stabilite de lege.
(3)Punctele de trecere deschise traficului internaţional şi punctele de mic trafic sunt prevăzute în anexa nr. 1.
(1)Trecerea peste frontiera de stat a persoanelor, a mijloacelor de transport cu care acestea se deplasează şi a bunurilor de folosinţă personală se face prin punctele de trecere a frontierei de stat deschise traficului internaţional şi punctele de mic trafic, denumite în continuare puncte de trecere, în condiţiile stabilite de lege.(2)Trecerea peste frontiera de stat a mărfurilor şi a mijloacelor care le transportă se face numai prin punctele de trecere deschise traficului internaţional, anume destinate, potrivit legii.
(3)Punctele de trecere deschise traficului internaţional şi punctele de mic trafic sunt prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 9
(1)În cazurile prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 399/2016 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2016 cu privire la Codul Uniunii privind regimul de trecere a frontierelor de către persoane - Codul frontierelor Schengen ori prin documentele bilaterale încheiate de România cu alte state, trecerea frontierei de stat se poate face prin alte locuri decât cele prevăzute în anexa nr. 1.
(2)În situaţiile prevăzute la alin. (1), inspectorul general al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră poate aproba, prin dispoziţie, trecerea frontierei de către persoane şi bunuri, în afara punctelor de trecere a frontierei ori în afara programului de funcţionare stabilit. în cazul în care trecerea frontierei de către persoane presupune şi trecerea de bunuri la frontierele externe ale Uniunii Europene, este necesară obţinerea de către solicitant a avizului prealabil al autorităţii vamale.
(3)Cererea privind trecerea frontierei de stat în afara punctelor de trecere a frontierei ori în afara programului de funcţionare stabilit trebuie înaintată cu cel puţin 30 de zile înainte de data planificată la sediul inspectoratelor teritoriale ale poliţiei de frontieră/Garda de Coastă, în funcţie de zona de competenţă teritorială a acestora. Răspunsul către solicitant se comunică în cel mult 30 de zile calendaristice de la data înregistrării, ţinând cont şi de avizul autorităţii vamale, în condiţiile prevăzute la alin. (2).
(4)În situaţii justificate de forţă majoră, cererea poate fi înaintată într-un termen mai mic de 30 de zile înainte de data planificată. Răspunsul către solicitant se comunică cu celeritate.
(5)Răspunsul favorabil/nefavorabil se comunică solicitantului, sub semnătura inspectorului general. Răspunsul favorabil va fi transmis şi celorlalte instituţii care au atribuţii legale în controlul bunurilor, mijloacelor de transport şi persoanelor.Art. 10
(1)Punctele de trecere funcţionează în subordinea Ministerului de Interne care coordonează activitatea privind controlul trecerii frontierei de stat şi asigură ordinea publică în perimetrul funcţional al acestora prin Poliţia de Frontieră Română.
(2)Autorităţile publice care au, potrivit legii, competenţe pe linia controlului la trecerea frontierei de stat colaborează pentru asigurarea desfăşurării în bune condiţii a traficului de călători, de mijloace de transport, de mărfuri şi alte bunuri.
(3)Administratorii punctelor de trecere iau măsurile necesare de amenajare a acestor puncte potrivit planului de amenajare a punctului de trecere, întocmit de Ministerul de Interne şi avizat de autorităţile publice prevăzute la alin. (2), în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice.
(4)Planul de amenajare a punctului de trecere va cuprinde detalieri ale următoarelor perimetre, zone şi spaţii:
b)zona de tranzit, aşa cum aceasta este definită la art. 2 lit. n) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare.
a)perimetrul punctului de trecere care va cuprinde platformele, imobilele şi instalaţiile aferente destinate asigurării activităţii specifice în punctul de trecere, după destinaţia acestuia, cu specificaţia destinaţiei şi a modului de folosire a fiecărui element component;
b)zona de tranzit, aşa cum aceasta este definită la art. 2 lit. n) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare.c)spaţiul de lucru pentru activităţile de control pentru trecerea frontierei de stat, care va cuprinde: imobilele şi instalaţiile necesare pentru desfăşurarea controlului la frontieră conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001; punctele de control pe sensurile de intrare şi ieşire, separate în condiţiile prevăzute la art. 10 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001; spaţiul anume destinat pentru efectuarea controlului sanitar şi sanitar-veterinar, fitosanitar şi pentru protecţia mediului, atunci când, potrivit legii, acest control se efectuează separat de controlul persoanelor, mijloacelor de transport, al mărfurilor şi bunurilor care nu fac obiectul acestui tip de control.
Art. 11
Administratorii punctelor de trecere iau măsurile necesare, în termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice, pentru delimitarea perimetrului punctului de trecere, a zonelor şi spaţiilor prevăzute la art. 10 alin. (4) şi pentru separarea sensurilor de intrare şi ieşire în/din ţară.
Art. 12
(3)În punctele de trecere a frontierei aeroportuare eliberarea permiselor de acces pentru zona supusă regimului de control al poliţiei de frontieră, aşa cum aceasta este definită la art. 4 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se va face numai cu avizul prealabil al şefului punctului de trecere a frontierei.
(1)Personalul autorităţilor publice cu atribuţii de control la trecerea frontierei de stat va purta în timpul programului de lucru ecusoane pentru identificare.
(2)Accesul altor persoane în punctul de trecere se stabileşte de şeful acestuia.
(3)În punctele de trecere a frontierei aeroportuare eliberarea permiselor de acces pentru zona supusă regimului de control al poliţiei de frontieră, aşa cum aceasta este definită la art. 4 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se va face numai cu avizul prealabil al şefului punctului de trecere a frontierei.
Art. 121
(1)În perimetrul punctelor de trecere prevăzute la art. 8 alin. (3) se pot desfăşura şi alte activităţi decât cele legate de efectuarea controlului la frontieră, cu avizul prealabil al şefului serviciului teritorial al poliţiei de frontieră competent, al şefului Gărzii de Coastă sau al şefului structurii de coordonare a punctelor de trecere aeroportuare, al autorităţii vamale, al autorităţilor administraţiei publice locale şi al altor autorităţi prevăzute de lege, după caz.
(2)Condiţiile de eliberare a avizului prealabil de către şeful serviciului teritorial al poliţiei de frontieră competent, de către şeful Gărzii de Coastă sau de către şeful structurii de coordonare a punctelor de trecere aeroportuare, precum şi obligaţiile persoanelor în privinţa cărora s-a emis avizul sunt cele stabilite în anexa nr. 2.Art. 13
(1)Deplasarea personalului cu atribuţii de administrare a punctului de trecere, în perimetrul acestuia, este permisă pentru desfăşurarea activităţilor necesare funcţionării punctului de trecere şi se face potrivit regulilor stabilite de şeful punctului de trecere de comun acord cu şeful autorităţii vamale.
(2)Şeful punctului de trecere împreună cu şeful biroului vamal de control şi vămuire la frontieră, în funcţie de personalul disponibil, pot constitui echipe de control, în punctele de trecere cu o suprafaţă mare şi posibilităţi limitate de supraveghere directă a perimetrului, care să asigure controlul accesului şi desfăşurării diferitelor activităţi în suprafaţa delimitată de perimetrul punctului de trecere şi prevenirea trecerii ilegale peste frontiera de stat a persoanelor, mijloacelor de transport, a mărfurilor şi altor bunuri.
(3)În funcţie de specificul punctului de trecere şi de misiunea echipei constituite conform dispoziţiilor alin. (2), aceasta are în compunere şi personal sanitar, sanitar-veterinar, fitosanitar, al Regiei Autonome "Administraţia Naţională a Drumurilor din România" şi de protecţie a mediului, pus la dispoziţie, la cererea şefului punctului de trecere, de autorităţile competente.
(4)Personalul echipelor prevăzute la alin. (2) urmăreşte respectarea prevederilor legale din domeniul propriu de activitate, constată şi aplică măsurile prevăzute de lege în competenţa sa şi dispune măsuri obligatorii pentru corectarea deficienţelor constatate.
(5)La terminarea activităţii de control echipa astfel constituită întocmeşte un raport comun de activitate, care va cuprinde: componenţa echipei, misiunea primită, constatările şi măsurile dispuse. Raportul va fi întocmit într-un număr de exemplare corespunzător pentru a fi comunicat şefilor fiecărei autorităţi publice reprezentate în cadrul echipei de control.
Art. 14
(4)După terminarea controlului de frontieră şeful punctului de trecere ia măsuri pentru verificarea zonei de tranzit. În situaţia în care sunt descoperite persoane aflate ilegal în această zonă, ia măsuri de verificare a situaţiei acestora. Străinii aflaţi în zonele de tranzit care nu îndeplinesc condiţiile de intrare în România sunt returnaţi pe teritoriul statului vecin sau sunt îmbarcaţi pe navele ori aeronavele de pe care au debarcat, în vederea returnării lor în statul de unde au fost îmbarcaţi, în condiţiile stabilite prin legislaţia privind regimul străinilor în România.
(5)În situaţia în care străinii aflaţi în zonele de tranzit, care nu îndeplinesc condiţiile de intrare în România, îşi manifestă dorinţa în scris sau verbal pentru acordarea unei forme de protecţie în România, şeful punctului de trecere procedează potrivit prevederilor Legii nr. 122/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(1)Zona de tranzit se stabileşte într-un spaţiu strict delimitat în cadrul punctului de trecere sau, când situaţia o impune, în imediata apropiere a acestuia şi se organizează pentru a permite staţionarea persoanelor, mijloacelor de transport, a mărfurilor şi altor bunuri până la stabilirea regimului lor juridic la trecerea frontierei de stat.
(2)Accesul în zona de tranzit este permis numai personalului autorităţilor care au atribuţii de control pe linia trecerii frontierei de stat şi pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu sau, atunci când situaţia o impune, pentru acordarea asistenţei medicale de urgenţă sau înlăturarea unei stări de pericol. Personalul administrativ al punctului de trecere şi personalul de întreţinere al acestuia au acces în condiţiile stabilite de şeful punctului de trecere.
(3)Staţionarea persoanelor, mijloacelor de transport, a mărfurilor şi altor bunuri în zona de tranzit după efectuarea controlului de frontieră este interzisă. Şeful punctului de trecere împreună cu şeful autorităţii vamale au obligaţia de a lua toate măsurile legale pentru a împiedica această staţionare.
(4)După terminarea controlului de frontieră şeful punctului de trecere ia măsuri pentru verificarea zonei de tranzit. În situaţia în care sunt descoperite persoane aflate ilegal în această zonă, ia măsuri de verificare a situaţiei acestora. Străinii aflaţi în zonele de tranzit care nu îndeplinesc condiţiile de intrare în România sunt returnaţi pe teritoriul statului vecin sau sunt îmbarcaţi pe navele ori aeronavele de pe care au debarcat, în vederea returnării lor în statul de unde au fost îmbarcaţi, în condiţiile stabilite prin legislaţia privind regimul străinilor în România.
(5)În situaţia în care străinii aflaţi în zonele de tranzit, care nu îndeplinesc condiţiile de intrare în România, îşi manifestă dorinţa în scris sau verbal pentru acordarea unei forme de protecţie în România, şeful punctului de trecere procedează potrivit prevederilor Legii nr. 122/2006, cu modificările şi completările ulterioare.Art. 15
(1)Spaţiile de lucru pentru activităţile de control pentru trecerea frontierei de stat vor fi astfel organizate încât să asigure posibilitatea efectuării controlului atât al documentelor privind identitatea persoanelor care trec frontiera de stat, cât şi al mijloacelor de transport şi bunurilor aflate asupra călătorilor, precum şi al mărfurilor, în perimetrele destinate pentru controlul acestora, în condiţiile asigurării fluenţei traficului de pasageri şi al mijloacelor de transport.
(2)În punctele de trecere amenajate corespunzător, cu respectarea dispoziţiilor legale privind resursele financiare ce se impune a fi alocate în acest scop, poliţia de frontieră şi autoritatea vamală execută controlul de frontieră la un singur filtru. Spaţiile de lucru vor fi prevăzute cu indicatoare de orientare a participanţilor la traficul de frontieră şi cu inscripţii în limba română şi în limbile de circulaţie internaţională.
SECŢIUNEA 2:Efectuarea controlului pentru trecerea frontierei de stat
Art. 16
Controlul pentru trecerea frontierei de stat române are ca scop verificarea şi constatarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege pentru intrarea şi ieşirea în/din ţară a persoanelor, mijloacelor de transport, a mărfurilor şi altor bunuri.
Art. 17
Toate persoanele care trec frontiera de stat sunt supuse controlului minim pentru stabilirea identităţii. Cerinţele controlului minim se stabilesc de Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră, în conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr. 562/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 privind crearea unui cod comunitar asupra regulilor ce stau la baza liberei circulaţii a persoanelor peste frontiere - Codul frontierelor Schengen.
Toate persoanele care trec frontiera de stat sunt supuse controlului minim pentru stabilirea identităţii. Cerinţele controlului minim se stabilesc de Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră, în conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr. 562/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 privind crearea unui cod comunitar asupra regulilor ce stau la baza liberei circulaţii a persoanelor peste frontiere - Codul frontierelor Schengen.Art. 18
(1)Străinii care provin din state care nu sunt membre ale Uniunii Europene sunt supuşi controalelor amănunţite la trecerea frontierei de stat, în condiţiile stabilite de Regulamentul CE nr. 562/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 privind crearea unui cod comunitar asupra regulilor ce stau la baza liberei circulaţii a persoanelor peste frontiere - Codul frontierelor Schengen.
(2)Verificarea mijloacelor de transport, a mărfurilor şi bunurilor ce îl însoţesc se face cu respectarea prevederilor Legii nr. 86/2006 privind Codul vamal al României.
(1)Străinii care provin din state care nu sunt membre ale Uniunii Europene sunt supuşi controalelor amănunţite la trecerea frontierei de stat, în condiţiile stabilite de Regulamentul CE nr. 562/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 privind crearea unui cod comunitar asupra regulilor ce stau la baza liberei circulaţii a persoanelor peste frontiere - Codul frontierelor Schengen.
(2)Verificarea mijloacelor de transport, a mărfurilor şi bunurilor ce îl însoţesc se face cu respectarea prevederilor Legii nr. 86/2006 privind Codul vamal al României.
Art. 19 (1)În punctele de trecere portuare şi aeroportuare se poate executa un control preventiv de către poliţia de frontieră, la scara navei sau a aeronavei, pentru depistarea străinilor fără documente de trecere a frontierei, cu documente sau vize false ori falsificate, care încearcă să intre ilegal în ţară.
(2)Persoanelor descoperite în situaţiile prevăzute la alin. (1) nu li se permite coborârea de pe navă sau aeronavă.
(3)În situaţia prevăzută la alin. (2) şeful punctului de trecere ia măsurile prevăzute de lege împotriva transportatorului şi măsurile necesare pentru supravegherea navei sau a aeronavei până la plecarea acesteia în cursa externă.
(4)În porturile în care sosesc şi, respectiv, din care pleacă nave maritime aparţinând categoriilor prevăzute de Convenţia privind facilitarea traficului maritim internaţional (FAL), adoptată la Londra la 9 aprilie 1965 de Conferinţa internaţională privind facilitarea voiajului şi transportului maritim, modificată şi completată prin amendamentele din 1984, 1986, 1989, 1991, 1993 şi 1994, la care România a aderat prin Ordonanţa Guvernului nr. 58/1999, aprobată prin Legea nr. 80/2000, efectuarea controlului pentru trecerea frontierei de stat se face în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.335/2000 pentru aprobarea Normelor metodologice de punere în aplicare a prevederilor Convenţiei privind facilitarea traficului maritim internaţional (FAL), adoptată la Londra la 9 aprilie 1965 de Conferinţa internaţională privind facilitarea voiajului şi transportului maritim, modificată şi completată prin amendamentele din 1984, 1986, 1989, 1991, 1993 şi 1994, precum şi a standardelor şi procedurilor specifice României.
*) La data eliminării controalelor la frontierele interne pentru frontierele terestre comune, inclusiv frontierele fluviale, stabilită prin decizie a Consiliului Uniunii Europene, după articolul 19 se introduce un nou articol, articolul 191, cu următorul cuprins:
"- Art. 191
(1)Controlul la frontieră al navelor care intră sau ies în/din sectorul fluviului Dunărea, în aval de kilometrul fluvial 845,5 în zona localităţii Pristol (Calafat) până la mila marină 72,5, în zona localităţii Galaţi, braţele Tulcea şi Sfântu Gheorghe, canalele Sulina, Dunăre - Marea Neagră şi Poarta Albă - Midia Năvodari, plecând în/venind din curse externe, se efectuează cu respectarea procedurilor prevăzute la pct. 3 şi 4 din anexa VI la Regulamentul (UE) nr. 399/2016 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2016 cu privire la Codul Uniunii privind regimul de trecere a frontierelor de către persoane - Codul frontierelor Schengen.
(2)Controlul la frontieră prevăzut la alin. (1) se efectuează la bordul navei sau în zone special amenajate în unul dintre punctele de trecere a frontierei cu specific portuar, respectiv Midia, Constanţa, Mangalia, Constanţa Sud-Agigea, Sulina, Tulcea, Galaţi sau Calafat, dacă acesta este primul, respectiv ultimul punct de trecere a frontierei pe care nava îl întâlneşte când intră/iese în/din sectorul fluviului Dunărea prevăzut la alin. (1).
(3)În cazul navelor care transportă către sectorul fluviului Dunărea prevăzut la alin. (1) străini care nu îndeplinesc condiţiile de intrare pe teritoriul României, sunt aplicabile prevederile art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilorîn România, republicată, cu completările ulterioare.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în cazul navelor prevăzute la alin. (1) care, înainte de a intra în sectorul fluviului Dunărea prevăzut la alin. (1), fac escală într-un port românesc cu punct de trecere a frontierei cu specific portuar de la frontiera cu Republica Serbia, controlul la frontieră la intrare se efectuează în acel port, nu în portul Calafat.
(5)În baza tratatelor încheiate în acest sens, controlul ia frontieră a! navelor prevăzute la alin. (1) se poate efectua şi pe teritoriul unul stat terţ, în cursul traversării ori la sosirea sau plecarea navei.
(6)Navele care se deplasează între porturi ale unor state terţe, cu tranzitarea sectorului fluviului Dunărea prevăzut la alin. (1), fără a avea ca port de destinaţie un port românesc sau bulgăresc, sunt supuse controlului la frontieră la intrare, respectiv ieşire.
(7)În baza unei evaluări a riscurilor legate de securitatea internă şi migraţie ilegală, echipajul şi pasagerii navelor descrise mai sus pot fi supuşi exercitării prerogativelor poliţieneşti, precum şi unui control fizic al navei pe sectoarele prevăzute la alin. (1).
(8)Navele care navighează exclusiv între porturi ale părţilor contractante, în sensul art. 1 lit. c1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările şi completările ulterioare, nu sunt supuse controlului la frontieră, la intrare, cu excepţia cazului în care acestea au fost supuse controlului la frontieră, la ieşire, în portul de plecare."
Art. 20
Efectuarea controlului pentru trecerea frontierei de stat va avea următoarea succesiune, după caz:
a)controlul sanitar, sanitar-veterinar, fitosanitar şi pentru protecţia mediului;
b)controlul efectuat de Regia Autonomă "Administraţia Naţională a Drumurilor din România";
c)verificarea de către poliţia de frontieră a documentelor de trecere a frontierei de stat şi a persoanei, a respectării regimului armelor, muniţiilor, substanţelor explozive, precum şi a celorlalte substanţe prevăzute la art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001;
d)efectuarea controlului vamal.
Art. 21
(1)Persoanelor care se bucură de dreptul comunitar la liberă circulaţie, menţionate la art. 2 pct. 5) din Regulamentul CE nr. 562/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 privind crearea unui cod comunitar asupra regulilor ce stau la baza liberei circulaţii a persoanelor peste frontiere - Codul frontierelor Schengen, li se efectuează controlul minim pentru stabilirea identităţii, poliţistul de frontieră permiţând intrarea sau ieşirea acestora în/din ţară fără alte formalităţi.
(2)În aplicarea regimului de frontieră externă, după efectuarea controlului amănunţit potrivit art. 18, dacă sunt îndeplinite toate condiţiile prevăzute de lege, poliţistul de frontieră permite intrarea sau ieşirea în/din ţară a persoanei şi, după caz, aplică ştampila de intrare sau de ieşire pe documentul de trecere a frontierei de stat sau pe formularul special destinat acestui scop, conform prevederilor art. 10 din Regulamentul CE nr. 562/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 privind crearea unui cod comunitar asupra regulilor ce stau la baza liberei circulaţii a persoanelor peste frontiere - Codul frontierelor Schengen.
(1)Persoanelor care se bucură de dreptul comunitar la liberă circulaţie, menţionate la art. 2 pct. 5) din Regulamentul CE nr. 562/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 privind crearea unui cod comunitar asupra regulilor ce stau la baza liberei circulaţii a persoanelor peste frontiere - Codul frontierelor Schengen, li se efectuează controlul minim pentru stabilirea identităţii, poliţistul de frontieră permiţând intrarea sau ieşirea acestora în/din ţară fără alte formalităţi.
(2)În aplicarea regimului de frontieră externă, după efectuarea controlului amănunţit potrivit art. 18, dacă sunt îndeplinite toate condiţiile prevăzute de lege, poliţistul de frontieră permite intrarea sau ieşirea în/din ţară a persoanei şi, după caz, aplică ştampila de intrare sau de ieşire pe documentul de trecere a frontierei de stat sau pe formularul special destinat acestui scop, conform prevederilor art. 10 din Regulamentul CE nr. 562/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 privind crearea unui cod comunitar asupra regulilor ce stau la baza liberei circulaţii a persoanelor peste frontiere - Codul frontierelor Schengen.(3)[textul din Art. 21, alin. (3) din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 28-aug-2008 de Art. 1, punctul 15. din Hotarirea 896/2008]
(4)Dacă nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de lege, pentru orice tip de control, poliţistul de frontieră, în baza atribuţiilor referitoare la siguranţa naţională şi ordinea publică sau la solicitarea autorităţii competente, poate lua măsurile necesare pentru a nu permite intrarea sau ieşirea în/din ţară a persoanei, a mijlocului de transport sau a bunurilor.
(5)În funcţie de situaţia creată, de informaţiile deţinute şi de gradul de pericol social al faptelor constatate, şeful punctului de trecere dispune efectuarea cercetărilor necesare pentru clarificare, potrivit competenţelor stabilite prin lege.
Art. 22
Controlul pentru trecerea frontierei de stat în trenurile internaţionale de călători se va face cu respectarea strictă a timpilor de staţionare prevăzuţi în mersul trenurilor pentru trenurile respective.
Art. 23
Pe timpul misiunilor de supraveghere a frontierei de stat, în zona de frontieră sau în zonele supuse regimului său de control, poliţia de frontieră va urmări la controlul asupra identităţii străinilor şi modul în care aceştia au trecut frontiera de stat.
SECŢIUNEA 3:Consemnele la frontieră
Art. 24
Consemnele la frontieră reprezintă semnalările cuprinse în sistemele de evidenţă ale Poliţiei de Frontieră Române referitoare la persoane, mijloace de transport şi alte bunuri cu privire la care au fost dispuse, în condiţiile legii, măsuri privind interzicerea intrării sau ieşirii în/din România, urmărirea, efectuarea controlului amănunţit sau alte măsuri ce pot fi puse în aplicare cu ocazia controlului la trecerea frontierei de stat.
Art. 25
Consemnele la frontieră sunt:
a)IND - străin semnalat ca inadmisibil. Persoanei în cauză nu i se permite intrarea în România;
b)NPI - nu se permite intrarea. Persoanei, mijlocului de transport sau bunurilor care fac obiectul informării nu li se permite intrarea în ţară;
c)NPE - nu se permite ieşirea. Persoanei, mijlocului de transport sau bunurilor care fac obiectul informării nu li se permite ieşirea din ţară;
d)CAI - control amănunţit la intrare. Persoanei, mijlocului de transport şi bunurilor care fac obiectul informării li se face controlul amănunţit la intrarea în ţară şi în funcţie de rezultatele acestuia se iau măsurile prevăzute de lege;
e)CAE - control amănunţit la ieşire. Persoanei, mijlocului de transport şi bunurilor care fac obiectul informării li se face controlul amănunţit la ieşirea din ţară şi în funcţie de rezultatele acestuia se iau măsurile prevăzute de lege.
Art. 26
Ministrul afacerilor interne poate stabili, prin ordin, la propunerea inspectorului general al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră, alte tipuri de consemne decât cele prevăzute la art. 25, atunci când sunt necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu sau la cererea altor autorităţi de stat, cu respectarea prevederilor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal.CAPITOLUL III:Norme de comportare a personalului cu atribuţii în punctele de trecere a frontierei de stat
Art. 27
(1)Personalul din punctele de trecere îşi îndeplineşte atribuţiile de serviciu în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare şi cu respectarea normelor deontologice pentru fiecare domeniu de activitate.
(2)Relaţiile dintre reprezentanţii autorităţilor care îşi desfăşoară activitatea în punctele de trecere se bazează pe cooperarea şi sprijinul reciproc în vederea îndeplinirii în condiţii de calitate a actului de control şi respectării întocmai a prevederilor legale în domeniu.
Art. 28
În îndeplinirea atribuţiilor de serviciu lucrătorii din punctele de trecere trebuie să dovedească profesionalism, răspundere, cinste, respect şi solicitudine atât în relaţiile dintre ei, cât şi faţă de participanţii la trafic.
Art. 29
Consumul de băuturi alcoolice de către personalul punctului de trecere în incinta acestuia, precum şi prezenţa la programul de lucru sub influenţa băuturilor alcoolice sunt interzise.
Art. 30
La solicitarea participanţilor la trafic ori a altor persoane care se găsesc în punctul de trecere lucrătorii cu atribuţii în punctul de trecere au obligaţia de a se prezenta şi de a-şi declina funcţia.
ANEXA nr. 1:SITUAŢIA punctelor de trecere a frontierei de stat a României şi a zonelor libere
I.
[textul din subpunctul I.. din anexa 1 a fost abrogat la 01-ian-2025 de Art. 5, punctul 1. din Hotarirea 1.708/2024]
II.La frontiera româno-sârbă
Puncte de trecere a frontierei deschise traficului internaţional:
1.Jimbolia, judeţul Timiş - rutier si feroviar;
2.Vălcani, judeţul Timiş - rutier;
3.Lunga, judeţul Timiş - rutier;
4.Foeni, judeţul Timiş - rutier;
5.Stamora - Moraviţa, judeţul Timiş - rutier şi feroviar;
6.Naidăş, judeţul Caraş-Severin - rutier;
7.Moldova Veche, judeţul Caraş-Severin - portuar;
8.Orşova, judeţul Mehedinţi - portuar;
9.Porţile de Fier I, judeţul Mehedinţi - rutier;
10.Drobeta-Turnu Severin, judeţul Mehedinţi - portuar;
11.Porţile de Fier II, judeţul Mehedinţi - rutier.
III.La frontiera româno-bulgară
Puncte de trecere a frontierei deschise traficului internaţional:
1.Calafat, judeţul Dolj - portuar.
2.[textul din subpunctul III.., punctul 2. din anexa 1 a fost abrogat la 01-ian-2025 de Art. 5, punctul 3. din Hotarirea 1.708/2024]
3.[textul din subpunctul III.., punctul 3. din anexa 1 a fost abrogat la 01-ian-2025 de Art. 5, punctul 3. din Hotarirea 1.708/2024]
4.[textul din subpunctul III.., punctul 4. din anexa 1 a fost abrogat la 01-ian-2025 de Art. 5, punctul 3. din Hotarirea 1.708/2024]
5.[textul din subpunctul III.., punctul 5. din anexa 1 a fost abrogat la 01-ian-2025 de Art. 5, punctul 3. din Hotarirea 1.708/2024]
6.[textul din subpunctul III.., punctul 6. din anexa 1 a fost abrogat la 01-ian-2025 de Art. 5, punctul 3. din Hotarirea 1.708/2024]
7.[textul din subpunctul III.., punctul 7. din anexa 1 a fost abrogat la 01-ian-2025 de Art. 5, punctul 3. din Hotarirea 1.708/2024]
8.[textul din subpunctul III.., punctul 8. din anexa 1 a fost abrogat la 01-ian-2025 de Art. 5, punctul 3. din Hotarirea 1.708/2024]
9.[textul din subpunctul III.., punctul 9. din anexa 1 a fost abrogat la 01-ian-2025 de Art. 5, punctul 3. din Hotarirea 1.708/2024]
10.[textul din subpunctul III.., punctul 10. din anexa 1 a fost abrogat la 01-ian-2025 de Art. 5, punctul 3. din Hotarirea 1.708/2024]
11.[textul din subpunctul III.., punctul 11. din anexa 1 a fost abrogat la 01-ian-2025 de Art. 5, punctul 3. din Hotarirea 1.708/2024]
12.[textul din subpunctul III.., punctul 12. din anexa 1 a fost abrogat la 01-ian-2025 de Art. 5, punctul 3. din Hotarirea 1.708/2024]
13.[textul din subpunctul III.., punctul 13. din anexa 1 a fost abrogat la 01-ian-2025 de Art. 5, punctul 3. din Hotarirea 1.708/2024]
14.[textul din subpunctul III.., punctul 14. din anexa 1 a fost abrogat la 01-ian-2025 de Art. 5, punctul 3. din Hotarirea 1.708/2024]
IV.La frontiera româno-moldoveană
Puncte de trecere a frontierei deschise traficului internaţional:
1.Galaţi - Giurgiuleşti, judeţul Galaţi - rutier;
2.Galaţi, judeţul Galaţi - feroviar;
3.Galaţi, judeţul Galaţi - portuar;
4.Oancea, judeţul Galaţi - rutier;
5.Fălciu, judeţul Vaslui - feroviar;
6.Albiţa, judeţul Vaslui - rutier;
7.Iaşi, judeţul laşi - feroviar;
8.Sculeni, judeţul laşi - rutier;
9.Stânca - Costeşti, judeţul Botoşani - rutier;
10.Rădăuţi-Prut, judeţul Botoşani - rutier.
11.Bumbăta, judeţul Vaslui - rutier.
V.La frontiera româno-ucraineană
A)Puncte de trecere a frontierei deschise traficului internaţional:
1.Siret, judeţul Suceava - rutier;
2.Vicovu de Sus, judeţul Suceava - rutier;
3.Vicşani, judeţul Suceava - feroviar;
4.Valea Vişeului, judeţul Maramureş - feroviar;
5.Sighetu Marmaţiei, judeţul Maramureş - rutier;
6.Câmpulung la lisa, judeţul Maramureş - feroviar;
7.Halmeu, judeţul Satu Mare - rutier şi feroviar.
8.Racovăţ, judeţul Botoşani - rutier
9.Isaccea, judeţul Tulcea - portuar.
B)Puncte de mic trafic:
1.Isaccea, judeţul Tulcea - portuar;
2.Chilia Veche, judeţul Tulcea - portuar (neoperaţional);
3.Plauru, judeţul Tulcea - portuar;
4.Periprava, judeţul Tulcea - portuar;
5.[textul din subpunctul V.., litera B., punctul 5. din anexa 1 a fost abrogat la 27-ian-2023 de Art. 4, punctul 2. din Hotarirea 78/2023]
6.Climăuţi, judeţul Suceava - pietonal;
7.Văşcăuţi, judeţul Suceava - pietonal (neoperaţional);
8.Ulma, judeţul Suceava - rutier/pietonal;
9.Izvoarele Sucevei, judeţul Suceava - pietonal;
10.Tarna Mare, judeţul Satu Mare - rutier/pietonal;
11.Galaţi, judeţul Galaţi - fluvial (neoperaţional);
12.Sighet, judeţul Maramureş - pietonal (neoperaţional).
VI.Puncte de trecere a frontierei de stat situate în interiorul ţării:
1."Henri Coandă" Bucureşti - aeroportuar;
2.Aeroport Bucureşti Băneasa - aeroportuar;
3.Aeroport Baia Mare, judeţul Maramureş - aeroportuar;
4.Aeroport Suceava, judeţul Suceava - aeroportuar;
5.Aeroport laşi, judeţul laşi - aeroportuar;
6.Aeroport Bacău, judeţul Bacău - aeroportuar;
7.Aeroport Craiova, judeţul Dolj - aeroportuar;
8.Aeroport "Delta Dunării" Tulcea, judeţul Tulcea - aeroportuar;
9.Aeroport Timişoara, judeţul Timiş - aeroportuar;
10.Aeroport Arad, judeţul Arad - aeroportuar;
11.Aeroport Oradea, judeţul Bihor - aeroportuar;
12.Aeroport Cluj-Napoca, judeţul Cluj - aeroportuar;
13.Aeroport Satu Mare, judeţul Satu Mare - aeroportuar;
14.Aeroport Târgu Mureş, judeţul Mureş - aeroportuar;
15.Aeroport Sibiu, judeţul Sibiu - aeroportuar;
16.Aeroport Constanţa - Mihail Kogălniceanu, judeţul Constanţa - aeroportuar.
17.Aeroportul Internaţional «Braşov-Ghimbav», judeţul Braşov - aeroportuar.
18.Aeroport Tuzla, judeţul Constanţa - aeroportuar.
VII.Puncte de trecere a frontierei situate la Marea Neagră şi Dunărea maritimă:
1.[textul din subpunctul VII.., punctul 1. din anexa 1 a fost abrogat la 01-ian-2025 de Art. 5, punctul 4. din Hotarirea 1.708/2024]
2.[textul din subpunctul VII.., punctul 2. din anexa 1 a fost abrogat la 01-ian-2025 de Art. 5, punctul 4. din Hotarirea 1.708/2024]
3.Tulcea, judeţul Tulcea - portuar;
4.Sulina, judeţul Tulcea - portuar;
5.Midia, judeţul Constanţa - portuar;
6.Constanţa, judeţul Constanţa - portuar;
7.Constanţa - Sud, judeţul Constanţa - portuar şi RO-RO;
8.Mangalia, judeţul Constanţa - portuar.
VIII.Zone libere:
1.Curtici, judeţul Arad;
2.Giurgiu, judeţul Giurgiu;
3.Basarabi, judeţul Constanţa;
4.Constanţa - Sud, judeţul Constanţa;
5.Sulina, judeţul Tulcea;
6.Galaţi, judeţul Galaţi;
7.Brăila, judeţul Brăila.
ANEXA nr. 2:CONDIŢII de eliberare a avizului prealabil de către şeful serviciului teritorial al poliţiei de frontieră competent, de către şeful Gărzii de Coastă sau de către şeful structurii de coordonare a punctelor de trecere aeroportuare şi obligaţiile persoanelor în privinţa cărora s-a emis avizul
1.Competenţele de avizare
Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră şi unităţile subordonate acestuia asigură avizarea activităţilor ce se desfăşoară în punctele de trecere a frontierei, altele decât cele legate de efectuarea controlului la frontieră, după cum urmează:
a)Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră, prin structura de coordonare a punctelor de trecere aeroportuare - pentru activităţile ce urmează a se desfăşura în punctele de trecere a frontierei organizate în aeroporturile deschise traficului internaţional;
b)serviciile teritoriale ale poliţiei de frontieră sau Garda de Coastă - pentru activităţile ce urmează a se desfăşura în punctele de trecere a frontierei rutiere, portuare sau feroviare, aflate în zona de competenţă a acestor structuri,
2.Avizele şi conţinutul dosarului solicitării de avizare
(1)Sunt supuse avizării, în condiţiile art. 45 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr 105/2001 privind frontiera de stat a României, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările şi completările ulterioare, toate activităţile care urmează a se desfăşura în punctele de trecere a frontierei, altele decât efectuarea controlului la frontieră, care prin natura lor nu afectează desfăşurarea activităţii specifice de control, ordinea publică, mediul înconjurător şi siguranţa traficului în punctele de trecere a frontierei de stat.
(2)Avizele se acordă la solicitarea persoanei fizice sau juridice interesate.
(3)Dosarul solicitării de avizare trebuie să cuprindă:
a)cerere de solicitare a avizului;
b)statutul societăţii/copie, după caz;
c)tabel nominal cu personalul care urmează să lucreze în perimetrul punctelor de trecere a frontierei şi datele de identificare ale acestuia;
d)tabel cu autovehiculele ce urmează să intre în perimetrul punctelor de trecere a frontierei şi numerele de identificare ale acestora.
3.Analiza şi verificarea cererii de avizare
Cererile de avizare se depun şi se înregistrează la compartimentul secretariat al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră, respectiv la compartimentele secretariat ale serviciilor teritoriale ale poliţiei de frontieră sau la compartimentul secretariat al Gărzii de Coastă. Verificarea oportunităţii desfăşurării activităţilor în punctele de trecere a frontierei se realizează de către ofiţeri desemnaţi din compartimentele operative.
La depunerea solicitărilor şi a documentaţiei necesare, compartimentele secretariat oferă solicitanţilor informaţiile necesare privind întocmirea sau, după caz, completarea dosarelor.
Evidenţa acordării avizelor se ţine de către compartimentele secretariat ale structurilor prevăzute la pct. 1 într-un registru special destinat, structurat conform modelului prevăzut la pct. 7.
4.Condiţii care, în funcţie de natura activităţii ce urmează a fi desfăşurată, sunt impuse solicitantului avizului:
a)în timpul serviciului, personalul angajat poartă în mod obligatoriu un ecuson cu numele, prenumele persoanei, respectiv ştampila şi semnătura angajatorului, însoţit de o fotografie;
b)accesul personalului angajat în incinta punctului de trecere a frontierei se face pe baza legitimaţiei de serviciu care este vizată trimestrial de către angajator;
c)orice modificare de personal este comunicată organelor poliţiei de frontieră de către titularul avizului, în termen de 24 de ore de la producere;
d)se interzice accesul personalului angajat cu autoturisme proprietate personală sau proprietate a societăţii unde îşi desfăşoară activitatea dincolo de linia de control âl documentelor de trecere a frontierei, pe sensul de ieşire din ţară;
e)împrejmuirea magazinului sau, după caz, a locului unde urmează a fi desfăşurată activitatea, cu mijloace adecvate, pentru a evita accesul persoanelor prin alte locuri decât cele destinate în acest sens;
f)iluminarea magazinului sau, după caz, a locului de desfăşurare a activităţii pe timp de noapte, lateral, atât în faţa, cât şt în spatele acestuia;
g)se interzice accesul personalului angajat la locul de desfăşurare a activităţii în afara orelor de program;
h)personalul angajat este obligat ca atât la intrarea, cât şi la ieşirea din serviciu să se prezinte pentru control la lucrătorul poliţiei de frontieră din punctul de acces.
5.Termene
Termenul de acordare a avizelor solicitate este de maximum 30 de zile şi începe să curgă din ziua lucrătoare următoare zilei depunerii documentaţiei, numai dacă aceasta este completă şi conformă cu prevederile legale în vigoare.
Termenul de valabilitate a avizelor acordate este de un an.
6.Retragerea avizelor
Şefii structurilor poliţiei de frontieră care au eliberat avizele prevăzute la art. 45 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia de a organiza şi de a executa controlul modului de desfăşurare a activităţilor avizate.
În situaţiile în care, prin activitatea de control, este constatat faptul că nu se respectă condiţiile stabilite prin aviz, persoanele fizice sau juridice în privinţa cărora s-a emis avizul sunt sancţionate contravenţional, în condiţiile art. 75 lit. e), coroborat cu art. 76 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
În situaţia în care se constată săvârşirea în mod repetat a contravenţiei de nerespectare a obligaţiilor prevăzute în avizul eliberat de către şeful serviciului teritorial al poliţiei de frontieră, de către şeful Gărzii de Coastă sau de către şeful structurii de coordonare a punctelor de trecere aeroportuare, persoanele fizice sau juridice în privinţa cărora s-a emis avizul sunt sancţionate cu amendă şi retragerea avizului, în condiţiile art. 76 alin. (21) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
7.Modelul registrului de evidenţă a avizelor acordate la solicitarea persoanelor fizice şi juridice pentru desfăşurarea diferitelor activităţi în zona de frontieră şi în punctele de trecere a frontierei de stat:
Nr. crt. | Solicitant (nume/adresă) | Data depunerii dosarului complet (nr. intrare) | Activitatea pentru care solicită avizul sau aprobarea | Modul de soluţionare a solicitării | Perioada pentru care s-a acordat avizul sau aprobarea | Data emiterii | Data expedierii | Observaţii | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 346 din data de 24 mai 2002
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (14)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (14)
- Hotararea 678/2025 privind aprobarea deschiderii punctului de trecere a frontierei de stat şi a punctului vamal de frontieră pe Aeroportul Tuzla, precum şi pentru completarea pct. VI din anexa nr. 1 la Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 445/2002
- Hotararea 84/2025 privind modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 184/2018 pentru deschiderea punctului internaţional de trecere a frontierei de stat româno-ucrainene pentru comunicaţie de pasageri şi marfă în regim de bac şi pietonal între localităţile Isaccea (România) şi Orlivka (Ucraina), precum şi a Biroului Vamal de Frontieră Isaccea, precum şi completarea anexei nr. 1 la Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 445/2002
- Hotararea 1708/2024 privind stabilirea măsurilor organizatorice pentru eliminarea obstacolelor din calea traficului la punctele de trecere a frontierelor interne cu Ungaria şi Republica Bulgaria