Art. 19. - Norme Metodologice din 2002 de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei
M.Of. 346
În vigoare Versiune de la: 24 Septembrie 2025
Art. 19 (1)În punctele de trecere portuare şi aeroportuare se poate executa un control preventiv de către poliţia de frontieră, la scara navei sau a aeronavei, pentru depistarea străinilor fără documente de trecere a frontierei, cu documente sau vize false ori falsificate, care încearcă să intre ilegal în ţară.
(2)Persoanelor descoperite în situaţiile prevăzute la alin. (1) nu li se permite coborârea de pe navă sau aeronavă.
(3)În situaţia prevăzută la alin. (2) şeful punctului de trecere ia măsurile prevăzute de lege împotriva transportatorului şi măsurile necesare pentru supravegherea navei sau a aeronavei până la plecarea acesteia în cursa externă.
(4)În porturile în care sosesc şi, respectiv, din care pleacă nave maritime aparţinând categoriilor prevăzute de Convenţia privind facilitarea traficului maritim internaţional (FAL), adoptată la Londra la 9 aprilie 1965 de Conferinţa internaţională privind facilitarea voiajului şi transportului maritim, modificată şi completată prin amendamentele din 1984, 1986, 1989, 1991, 1993 şi 1994, la care România a aderat prin Ordonanţa Guvernului nr. 58/1999, aprobată prin Legea nr. 80/2000, efectuarea controlului pentru trecerea frontierei de stat se face în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.335/2000 pentru aprobarea Normelor metodologice de punere în aplicare a prevederilor Convenţiei privind facilitarea traficului maritim internaţional (FAL), adoptată la Londra la 9 aprilie 1965 de Conferinţa internaţională privind facilitarea voiajului şi transportului maritim, modificată şi completată prin amendamentele din 1984, 1986, 1989, 1991, 1993 şi 1994, precum şi a standardelor şi procedurilor specifice României.
*) La data eliminării controalelor la frontierele interne pentru frontierele terestre comune, inclusiv frontierele fluviale, stabilită prin decizie a Consiliului Uniunii Europene, după articolul 19 se introduce un nou articol, articolul 191, cu următorul cuprins:
"- Art. 191
(1)Controlul la frontieră al navelor care intră sau ies în/din sectorul fluviului Dunărea, în aval de kilometrul fluvial 845,5 în zona localităţii Pristol (Calafat) până la mila marină 72,5, în zona localităţii Galaţi, braţele Tulcea şi Sfântu Gheorghe, canalele Sulina, Dunăre - Marea Neagră şi Poarta Albă - Midia Năvodari, plecând în/venind din curse externe, se efectuează cu respectarea procedurilor prevăzute la pct. 3 şi 4 din anexa VI la Regulamentul (UE) nr. 399/2016 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2016 cu privire la Codul Uniunii privind regimul de trecere a frontierelor de către persoane - Codul frontierelor Schengen.
(2)Controlul la frontieră prevăzut la alin. (1) se efectuează la bordul navei sau în zone special amenajate în unul dintre punctele de trecere a frontierei cu specific portuar, respectiv Midia, Constanţa, Mangalia, Constanţa Sud-Agigea, Sulina, Tulcea, Galaţi sau Calafat, dacă acesta este primul, respectiv ultimul punct de trecere a frontierei pe care nava îl întâlneşte când intră/iese în/din sectorul fluviului Dunărea prevăzut la alin. (1).
(3)În cazul navelor care transportă către sectorul fluviului Dunărea prevăzut la alin. (1) străini care nu îndeplinesc condiţiile de intrare pe teritoriul României, sunt aplicabile prevederile art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilorîn România, republicată, cu completările ulterioare.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în cazul navelor prevăzute la alin. (1) care, înainte de a intra în sectorul fluviului Dunărea prevăzut la alin. (1), fac escală într-un port românesc cu punct de trecere a frontierei cu specific portuar de la frontiera cu Republica Serbia, controlul la frontieră la intrare se efectuează în acel port, nu în portul Calafat.
(5)În baza tratatelor încheiate în acest sens, controlul ia frontieră a! navelor prevăzute la alin. (1) se poate efectua şi pe teritoriul unul stat terţ, în cursul traversării ori la sosirea sau plecarea navei.
(6)Navele care se deplasează între porturi ale unor state terţe, cu tranzitarea sectorului fluviului Dunărea prevăzut la alin. (1), fără a avea ca port de destinaţie un port românesc sau bulgăresc, sunt supuse controlului la frontieră la intrare, respectiv ieşire.
(7)În baza unei evaluări a riscurilor legate de securitatea internă şi migraţie ilegală, echipajul şi pasagerii navelor descrise mai sus pot fi supuşi exercitării prerogativelor poliţieneşti, precum şi unui control fizic al navei pe sectoarele prevăzute la alin. (1).
(8)Navele care navighează exclusiv între porturi ale părţilor contractante, în sensul art. 1 lit. c1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările şi completările ulterioare, nu sunt supuse controlului la frontieră, la intrare, cu excepţia cazului în care acestea au fost supuse controlului la frontieră, la ieşire, în portul de plecare."