Norme Metodologice din 1996 privind autorizarea functionarii persoanelor juridice si fizice din punct de vedere al protectiei muncii

M.Of. 249

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 15 Octombrie 1996
Norme Metodologice din 1996 privind autorizarea functionarii persoanelor juridice si fizice din punct de vedere al protectiei muncii
Dată act: 10-sept-1996
Emitent: Ministerul Muncii si Protectiei Sociale
În aplicarea prevederilor art. 9, art. 18 alin. (1) lit. b), art. 20 lit. c) şi ale art. 47 alin. (1) lit. a) din Legea protecţiei muncii nr. 90/1996, se emit prezentele norme metodologice:
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
(1)În conformitate cu prevederile art. 9 din Legea protecţiei muncii nr. 90/1996, desfăşurarea activităţilor de către persoanele juridice şi fizice este condiţionată de obţinerea autorizaţiei de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii, emisă de inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii.
(2)Unităţile Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului de Interne, Ministerului Justiţiei - Direcţia generală a penitenciarelor, Ministerului Finanţelor - Garda financiară, Serviciului Român de Informaţii, ale Serviciului de Informaţii Externe, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale şi ale Serviciului de Protecţie şi Pază vor fi autorizate de către organele proprii.
Art. 2
Prin persoane juridice şi fizice se înţelege: agenţii economici din sectorul public, privat şi cooperatist, inclusiv cei cu capital social străin, care desfăşoară activităţi pe teritoriul României, autorităţile şi instituţiile publice, agenţii economici români care efectuează lucrări cu personal român pe teritoriul altor ţări, în baza unor convenţii internaţionale sau contracte bilaterale, asociaţiile şi organizaţiile nonprofit, precum şi asociaţiile cu scop lucrativ care îşi desfăşoară activitatea în baza prevederilor legale.
Art. 3
(1)Prezentele norme metodologice stabilesc condiţiile ce trebuie îndeplinite de către persoanele juridice şi fizice pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii.
(2)Autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii reprezintă documentul prin care se atestă că, la data verificării, persoana juridică sau fizică îndeplineşte condiţiile minime stabilite prin standardele şi normele de securitate în vigoare, astfel încât să fie prevenite accidentele de muncă şi îmbolnăvirile profesionale.
Art. 4
Autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii se eliberează de către inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii, pe raza căruia se află sediul persoanei juridice sau adresa persoanei fizice.
CAPITOLUL II:Obligaţiile solicitantului
Art. 5
În vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii, persoana juridică şi persoana fizică vor depune, la inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii, un dosar cuprinzând următoarele documente:
1.cerere de acordare a autorizaţiei, adresată inspectoratului de stat teritorial pentru protecţia muncii, semnată de conducătorul persoanei juridice sau de persoana fizică, conform anexei nr. 1, însoţită de fişa de identificare (anexa nr. 2);
2.certificat de înmatriculare de la Registrul comerţului şi statutul de funcţionare al persoanei juridice, înregistrat la Camera de comerţ şi industrie sau, în cazul unor instituţii, actele normative de înfiinţare;
3.memoriu tehnic, care va cuprinde:
a)denumirea proiectului, numărul şi data elaborării proiectului pentru construcţii, tehnologii şi activităţi conexe. În cazul în care persoana juridică nu dispune de proiectele menţionate mai sus, va prezenta un raport de expertiză întocmit de organisme sau de persoane autorizate;
b)descrierea activităţilor, cu prezentarea riscurilor de accidentare sau de îmbolnăvire profesională, generate de mijloacele de producţie, procesul de muncă şi mediul de lucru, precum şi măsurile ce se asigură pentru prevenirea acestora;
c)specificarea faptului că echipamentele tehnice din dotare corespund din punct de vedere al normelor şi standardelor de protecţie a muncii, care se va face prin completarea fişei cu cerinţele minime de securitate (anexa nr. 3). Se exceptează echipamentele tehnice care funcţionează în atmosfere potenţial explozive. Acestea trebuie certificate pentru lucrul în atmosfere explozive;
d)lista cu dotările existente la locurile de muncă, pentru intervenţie în caz de avarii în instalaţii, de acordare a primului ajutor în caz de accident sau intoxicaţii, conform baremurilor prevăzute de norme sau de alte acte normative în vigoare;
e)lista substanţelor toxice, explozive şi inflamabile care se utilizează sau se degajă în procesul de producţie şi nivelul concentraţiilor acestora în mediul de lucru, prevăzut în proiect, care nu trebuie să depăşească concentraţiile maxime admise prin legislaţia în vigoare. Aceasta va fi însoţită de fişele de securitate (model-anexă nr. 4);
f)organizarea activităţii de protecţie a muncii;
g)menţionarea existenţei instrucţiunilor proprii de securitate a muncii, stabilite în raport cu condiţiile în care se desfăşoară activitatea la locurile de muncă;
h)lista utilajelor şi instalaţiilor care intră sub incidenţa I.S.C.I.R., cu menţionarea numărului autorizaţiei şi a datei scadente de verificare;
4.copii de pe contractele, autorizaţiile şi/sau avizele obţinute în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, după caz, de la:
a)Inspectoratul de poliţie sanitară şi medicină preventivă;
b)Inspectoratul sanitar veterinar de stat (pentru sectorul de producere, prelucrare, conservare, depozitare şi desfacere a produselor alimentare de natură animală);
c)Grupul de pompieri militari, acolo unde este cazul (unde s-au dat);
d)Comisia Naţională pentru Activităţi Nucleare, pentru persoanele juridice a căror activitate este supusă unor regimuri speciale conform legii;
e)Comisia Naţională pentru Avizarea în Construcţii, Lucrări Publice şi Amenajarea Teritoriului;
f)autorizaţia de utilizare sau de producere a substanţelor toxice sau orice altă activitate privind circulaţia produselor şi substanţelor toxice;
g)autorizaţia privind utilizarea, prepararea, experimentarea, deţinerea, tranzitarea pe teritoriul ţării, transmiterea sub orice formă, transportul, depozitarea, manipularea, precum şi orice operaţiune şi import-export de materii explozive;
h)procesul-verbal de punere în funcţiune definitivă, încheiat cu furnizorul de energie electrică;
i)procesul-verbal de punere în funcţiune (deschidere) a instalaţiilor de gaze naturale, încheiat cu furnizorul de gaze naturale;
j)acordul şi/sau autorizaţia de mediu, în funcţie de specificul activităţii;
5.pentru unităţile în care tehnologia creează sau se desfăşoară în zone cu pericol de explozie, se vor prezenta:
a)copii de pe certificatele de conformitate ale echipamentelor tehnice folosite în zonele cu pericol de explozie, emise pe baza procedurilor şi condiţiilor stabilite de către Societatea Comercială "Insemex" - S.A. Petroşani sau de către persoanele juridice ori fizice abilitate de aceasta;
b)tabel cu personalul specializat şi atestat de Societatea Comercială "Insemex" - S.A. Petroşani pentru executarea reviziilor şi reparaţiilor, precum şi pentru controlul calităţii echipamentelor tehnice cu protecţie antiexplozivă sau copie de pe contractul de prestări de servicii încheiat cu o unitate de specialitate abilitată de Societatea Comercială "Insemex" - S.A. Petroşani; 6. buletinele de verificare a prizelor şi a legăturilor la centura de împământare, emise de o unitate autorizată sau de formaţii proprii autorizate.
Art. 6
Necesitatea autorizării persoanelor fizice se hotărăşte de către inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii, în funcţie de natura şi de riscurile activităţii.
Art. 7
În funcţie de specificul activităţii, inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii poate solicita şi alte date necesare în vederea emiterii autorizaţiei.
Emiterea autorizaţiei de funcţionare va fi condiţionată de procesul-verbal de recepţie a punerii în funcţiune a capacităţilor de producţie.
CAPITOLUL III:Emiterea autorizaţiei
Art. 8
(1)După înregistrarea cererii şi a documentaţiei pentru obţinerea autorizaţiei, inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii va analiza, în termen de 30 de zile, documentaţia prezentată şi va verifica la faţa locului existenţa măsurilor minime necesare de prevenire a accidentelor de muncă şi a îmbolnăvirilor profesionale, precum şi a celorlalte elemente cuprinse în documentaţie (avize, determinări etc.).
(2)Prin verificarea la faţa locului se urmăreşte modul cum sunt asigurate condiţiile minime necesare pentru respectarea prevederilor normelor generale şi specifice de protecţie a muncii, în vederea prevenirii accidentelor de muncă şi îmbolnăvirilor profesionale, şi anume, dacă:
a)echipamentele tehnice (instalaţiile, utilajele, maşinile) din producţia internă sau din import corespund din punct de vedere al normelor şi standardelor de securitate a muncii sau sunt certificate din punct de vedere al securităţii muncii;
b)există sisteme pentru captarea, reţinerea şi neutralizarea substanţelor nocive, toxice şi explozive care rezultă din desfăşurarea proceselor tehnologice, funcţionalitatea şi eficienţa acestora;
c)s-a asigurat şi s-a dotat personalul cu echipament de protecţie şi de lucru, în concordanţă cu riscurile existente;
d)sunt asigurate, conform standardelor şi normelor de securitate a muncii, sistemele şi dispozitivele de protecţie şi aparatura de măsură şi control necesare desfăşurării procesului tehnologic în condiţii de siguranţă;
e)există dotarea cu mijloacele de intervenţie necesare pentru lichidarea avariilor şi pentru acordarea primului ajutor;
f)s-a asigurat încadrarea cu personal calificat şi autorizat pentru meseriile prevăzute în normele generale de protecţie a muncii sau în alte reglementări;
g)sunt nominalizate şi se ţine evidenţa locurilor de muncă cu condiţii deosebite: grele, vătămătoare sau periculoase, la data verificării.
În urma verificării se întocmeşte un raport, conform modelului din anexa nr. 5.
(3)În situaţia în care o persoană juridică are o activitate permanentă pe raza altui judeţ, cererea şi documentaţia pentru autorizare se va înainta inspectoratului de stat teritorial pentru protecţia muncii pe raza căruia se află subunitatea. În acest scop, inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii va analiza documentaţia, va verifica subunitatea şi va emite autorizaţia parţială de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii (anexa nr. 6).
(4)O copie de pe autorizaţia parţială de funcţionare a subunităţii se include în documentaţia pe care o înaintează persoana juridică la inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii pe raza căruia îşi are sediul persoana juridică, în vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii (anexa nr. 6).
Art. 9
(1)Pentru clarificarea unor probleme în vederea autorizării, dacă situaţia o impune, inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii solicită efectuarea, de către organisme abilitate, a unor studii, analize, expertize tehnice, măsurători şi determinări, inclusiv prin luarea de probe de produse sau materiale.
(2)Costul acestor lucrări se suportă de către solicitantul autorizaţiei.
Art. 10
(1)În urma analizării documentaţiei şi a verificării la faţa locului, dacă se constată că sunt îndeplinite condiţiile legale, inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii eliberează autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii.
(2)În situaţia în care, cu ocazia verificării, inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii constată că nu sunt îndeplinite condiţiile de autorizare, va respinge cererea şi va comunica în scris solicitantului decizia luată şi motivele pentru care s-a dispus în acest sens.
(3)În cazul în care solicitantul nu este de acord cu decizia inspectoratului de stat teritorial pentru protecţia muncii, acesta o poate contesta, în termen de 30 de zile de la înştiinţare, la Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
(4)Dacă se constată că sunt subunităţi (fabrici, filiale, sucursale, secţii, ateliere, staţii) care îndeplinesc condiţiile de autorizare din punct de vedere al protecţiei muncii, inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii poate emite autorizaţie parţială de funcţionare pentru acestea.
CAPITOLUL IV:Dispoziţii finale
Art. 11
(1)Modificarea oricărei condiţii iniţiale din documentaţia în baza căreia s-a obţinut autorizaţia de funcţionare impune revizuirea acesteia. În acest caz, persoana juridică sau fizică va anunţa inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii şi va solicita revizuirea autorizaţiei.
(2)Inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii va dispune completarea măsurilor de securitate a muncii sau, dacă este cazul, va emite o autorizaţie nouă.
Art. 12
Răspunderea pentru întocmirea corectă a documentaţiei revine conducerii persoanei juridice, respectiv persoanei fizice.
Art. 13
Conform prevederilor art. 46 din Legea protecţiei muncii nr. 90/1996, persoanele juridice sau fizice, care, la data intrării în vigoare a acesteia, îşi desfăşoară activitatea fără a fi autorizate din punct de vedere al protecţiei muncii, sunt obligate ca, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii, să solicite inspectoratelor de stat teritoriale pentru protecţia muncii emiterea autorizaţiei de funcţionare.
Art. 14
(1)Autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii se retrage, de către emitent, în cazul în care se constată că nu sunt menţinute condiţiile existente la data obţinerii acesteia, conform art. 20 lit. c) din Legea protecţiei muncii nr. 90/1996.
(2)Retragerea autorizaţiei de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii se face pe baza unui proces-verbal întocmit de către inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii, în care se arată motivele acestei decizii. Un exemplar din procesul-verbal se înaintează la Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale spre informare.
Art. 15
Inspectoratele de stat teritoriale pentru protecţia muncii ţin evidenţa cererilor de soluţionare pentru emiterea autorizaţiei de funcţionare, precum şi a autorizaţiilor eliberate, a retragerilor de autorizaţie şi a reautorizărilor, conform modelului din anexa nr. 7.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 249 din data de 15 octombrie 1996