Capitolul iii - Emiterea autorizaţiei - Norme Metodologice din 1996 privind autorizarea functionarii persoanelor juridice si fizice din punct de vedere al protectiei muncii

M.Of. 249

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 15 Octombrie 1996
CAPITOLUL III:Emiterea autorizaţiei
Art. 8
(1)După înregistrarea cererii şi a documentaţiei pentru obţinerea autorizaţiei, inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii va analiza, în termen de 30 de zile, documentaţia prezentată şi va verifica la faţa locului existenţa măsurilor minime necesare de prevenire a accidentelor de muncă şi a îmbolnăvirilor profesionale, precum şi a celorlalte elemente cuprinse în documentaţie (avize, determinări etc.).
(2)Prin verificarea la faţa locului se urmăreşte modul cum sunt asigurate condiţiile minime necesare pentru respectarea prevederilor normelor generale şi specifice de protecţie a muncii, în vederea prevenirii accidentelor de muncă şi îmbolnăvirilor profesionale, şi anume, dacă:
a)echipamentele tehnice (instalaţiile, utilajele, maşinile) din producţia internă sau din import corespund din punct de vedere al normelor şi standardelor de securitate a muncii sau sunt certificate din punct de vedere al securităţii muncii;
b)există sisteme pentru captarea, reţinerea şi neutralizarea substanţelor nocive, toxice şi explozive care rezultă din desfăşurarea proceselor tehnologice, funcţionalitatea şi eficienţa acestora;
c)s-a asigurat şi s-a dotat personalul cu echipament de protecţie şi de lucru, în concordanţă cu riscurile existente;
d)sunt asigurate, conform standardelor şi normelor de securitate a muncii, sistemele şi dispozitivele de protecţie şi aparatura de măsură şi control necesare desfăşurării procesului tehnologic în condiţii de siguranţă;
e)există dotarea cu mijloacele de intervenţie necesare pentru lichidarea avariilor şi pentru acordarea primului ajutor;
f)s-a asigurat încadrarea cu personal calificat şi autorizat pentru meseriile prevăzute în normele generale de protecţie a muncii sau în alte reglementări;
g)sunt nominalizate şi se ţine evidenţa locurilor de muncă cu condiţii deosebite: grele, vătămătoare sau periculoase, la data verificării.
În urma verificării se întocmeşte un raport, conform modelului din anexa nr. 5.
(3)În situaţia în care o persoană juridică are o activitate permanentă pe raza altui judeţ, cererea şi documentaţia pentru autorizare se va înainta inspectoratului de stat teritorial pentru protecţia muncii pe raza căruia se află subunitatea. În acest scop, inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii va analiza documentaţia, va verifica subunitatea şi va emite autorizaţia parţială de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii (anexa nr. 6).
(4)O copie de pe autorizaţia parţială de funcţionare a subunităţii se include în documentaţia pe care o înaintează persoana juridică la inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii pe raza căruia îşi are sediul persoana juridică, în vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii (anexa nr. 6).
Art. 9
(1)Pentru clarificarea unor probleme în vederea autorizării, dacă situaţia o impune, inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii solicită efectuarea, de către organisme abilitate, a unor studii, analize, expertize tehnice, măsurători şi determinări, inclusiv prin luarea de probe de produse sau materiale.
(2)Costul acestor lucrări se suportă de către solicitantul autorizaţiei.
Art. 10
(1)În urma analizării documentaţiei şi a verificării la faţa locului, dacă se constată că sunt îndeplinite condiţiile legale, inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii eliberează autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii.
(2)În situaţia în care, cu ocazia verificării, inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii constată că nu sunt îndeplinite condiţiile de autorizare, va respinge cererea şi va comunica în scris solicitantului decizia luată şi motivele pentru care s-a dispus în acest sens.
(3)În cazul în care solicitantul nu este de acord cu decizia inspectoratului de stat teritorial pentru protecţia muncii, acesta o poate contesta, în termen de 30 de zile de la înştiinţare, la Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
(4)Dacă se constată că sunt subunităţi (fabrici, filiale, sucursale, secţii, ateliere, staţii) care îndeplinesc condiţiile de autorizare din punct de vedere al protecţiei muncii, inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii poate emite autorizaţie parţială de funcţionare pentru acestea.