Secţiunea v - Înregistrarea, înmatricularea şi radierea din evidenţă a autovehiculelor - Normativ din 2008 PRIVIND ASIGURAREA TEHNICĂ DE AUTOVEHICULE A STRUCTURILOR MINISTERULUI INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE
M.Of. 803 bis
În vigoare Versiune de la: 10 Aprilie 2024
SECŢIUNEA V:Înregistrarea, înmatricularea şi radierea din evidenţă a autovehiculelor
Art. 54
Autovehiculele din dotarea structurilor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative se înregistrează în sistem propriu.
Art. 55
Înregistrarea, înmatricularea, dacă este cazul, şi radierea din evidenţă a autovehiculelor se face cu respectarea strictă a prevederilor legale în vigoare şi ale prezentului normativ.
Art. 56
Prin grija şefului Biroului Tehnic (similar), în cazul în care un autovehicul, înregistrat sau înmatriculat este scos din dotare şi din evidenţă, se vor întreprinde demersurile necesare în vederea radierii, după caz, a numerelor respective, de către organele competente şi în termenul prevăzut de reglementările legale în vigoare.
Art. 57
(1)Înregistrarea autovehiculelor se execută de către Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor.
(2)Se pot înregistra numai autovehiculele care îndeplinesc condiţiile stabilite prin prezentul normativ.
(3)În vederea înregistrării, cât şi pe parcursul exploatării autovehiculelor înregistrate, structurile deţinătoare vor respecta prevederile reglementărilor în vigoare privind condiţiile tehnice pe care acestea trebuie să le îndeplinească pentru admiterea/menţinerea în circulaţie pe drumurile publice.
Art. 58
(1)Autovehiculele se înregistrează pe baza următoarelor documente justificative, după caz:
a)cererea/ raportul unităţii deţinătoare, care va cuprinde precizări cu privire la modul de intrare în evidenţă a autovehiculului, numărul de identificare, respectiv seria şasiului pentru cele care nu au specificat numărul de identificare, societatea de leasing, după caz, precum şi anul şi luna în care expiră perioada de leasing;
b)cartea de identitate a vehiculului, în original, prevăzută cu folia de securizare a Registrului Auto Român, inclusiv pentru autovehiculele deţinute în sistem leasing financiar;
c)copia documentului care atestă intrarea în dotarea structurii deţinătoare a vehiculului sau modificarea numărului de identificare al acestuia, a seriei caroseriei/şasiului (factura, actul de donaţie, repartiţia eşalonului superior, ordinul de distribuţie, repartiţia guvernamentală pentru autovehiculele confiscate şi intrate conform legii în proprietatea statului, procesul-verbal de preluare prin transmitere fără plată sau rechiziţie, contractul de leasing pentru autovehiculele deţinute în acest sistem, contractul de comodat, după caz).
(2)Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) lit. b), vehiculele speciale pentru care nu se eliberează carte de identitate a vehiculului în conformitate cu reglementările legale în domeniu.
(3)Documentele menţionate la alin. (1) se înaintează ierarhic de către structurile deţinătoare care solicită înregistrarea, la Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor, în termen de 30 de zile de la intrarea autovehiculului în dotarea acestora, respectiv de la obţinerea modificărilor corespunzătoare în cartea de identitate a vehiculului, după caz.
Art. 59
(1)În cazul în care un vehicul care urmează să fie înregistrat, nu a mai fost înmatriculat anterior în România, înmatricularea ulterioară înregistrării nu este considerată prima înmatriculare sau prima înmatriculare în România, după caz, în sensul reglementărilor legale în vigoare.
(2)Vehiculelor înregistrate li se aplică prevederile legale în vigoare referitoare la reglementările privind certificarea încadrării vehiculelor rutiere, înmatriculate, în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi folosinţa conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică periodică.
(3)Fac excepţie de la prevederile alin. (2) vehiculele speciale care nu se supun reglementărilor privind efectuarea inspecţiei tehnice periodice.
Art. 60
Vehiculele înregistrate în baza prezentelor norme îşi păstrează numerele atribuite, care rămân valabile până la ieşirea definitivă a acestora din patrimoniul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, conform prevederilor legale în vigoare, indiferent de redistribuirile efectuate între unităţile din structură.
Art. 61
(1)Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor, eliberează pentru fiecare autovehicul înregistrat, un certificat de înregistrare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 6.
(2)Formularele "certificat de înregistrare" se emit, la solicitarea Bazei Centrale pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor, de către Tipografia Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, pe suport de hârtie.
(3)Fiecărui certificat de înregistrare i se atribuie o serie formată dintr-o literă, exclusiv literele Ă, Â, Î, Ş şi Ţ, urmată de un număr format din patru cifre, în care prima este diferită de zero. Seria se atribuie în ordine strict alfabetică, iar numărul în ordine strict crescătoare.
(4)Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor completează certificatele de înregistrare la rubricile ce cuprind datele de identificare şi caracteristicile tehnice ale autovehiculului şi cartea de identitate a acestuia la rubricile aferente numărului de înmatriculare, respectiv cea corespunzătoare pentru radiere, aplicându-se ştampila pentru autentificare.
(5)La înregistrarea autovehiculelor deţinute de unităţi în sistem de leasing financiar, Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor va menţiona la rubrica "Observaţii" din certificatul de înregistrare, denumirea societăţii de leasing, precum şi data la care expiră perioada de leasing.
(6)Certificatele de înregistrare emise până la data intrării în vigoare sunt şi rămân valabile. Structurile deţinătoare pot solicita Bazei Centrale pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor, preschimbarea certificatelor de înregistrare, model 2004, cu prioritate pentru autovehiculele care participă la misiuni ce implică trecerea frontierei de stat.
Art. 62
(1)La înregistrare, Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor atribuie fiecărui autovehicul un număr de înregistrare, care va fi înscris pe plăcuţe metalice ce se fixează în partea din faţă şi spate a autovehiculului cu cel puţin 4 roţi, exclusiv a cvadriciclurilor şi numai în partea din spate, în cazul motociclurilor şi a remorcilor sau semiremorcilor.
(2)Evidenţa numerelor de înregistrare se ţine de către Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor pe baza Registrului de evidenţă a certificatelor şi numerelor de înregistrare ale autovehiculelor din dotarea unităţilor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, al cărui model este prezentat în anexa nr. 7.
(3)Forma şi dimensiunile plăcuţelor cu numere de înregistrare, materialele din care sunt confecţionate şi dimensiunile caracterelor alfanumerice ce formează numărul respectiv sunt identice cu cele ale plăcuţelor cu numere de înmatriculare utilizate în prezent la nivel naţional, conform standardelor în vigoare. Numerele de înregistrare sunt formate din grupul de litere "MAI" urmat de un grup format din cinci cifre, din care prima este diferită de cifra "zero".
(4)Atribuirea numerelor de înregistrare se face în ordine strict crescătoare a numărului.
Art. 63
Plăcuţele cu numere de înregistrare se realizează la Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor.
Art. 64
(2)În termen de 5 zile de la primire, prin grija şefului Biroului tehnic/similar, în certificatul de înregistrare al autovehiculului respectiv se completează, la fila destinată unităţilor deţinătoare, denumirea unităţii, localitatea în care se află sediul acesteia şi data primirii mijlocului de transport, date certificate prin semnătură şi ştampilă de conducerea unităţii, şi se actualizează informaţiile din aplicaţia de gestionare a parcului auto.
(1)Ulterior înregistrării, Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor remite unităţii deţinătoare a autovehiculului, originalul cărţii de identitate a acestuia odată cu certificatul şi plăcuţele cu numere de înregistrare.
(2)În termen de 5 zile de la primire, prin grija şefului Biroului tehnic/similar, în certificatul de înregistrare al autovehiculului respectiv se completează, la fila destinată unităţilor deţinătoare, denumirea unităţii, localitatea în care se află sediul acesteia şi data primirii mijlocului de transport, date certificate prin semnătură şi ştampilă de conducerea unităţii, şi se actualizează informaţiile din aplicaţia de gestionare a parcului auto.(3)Completarea acestor date, în termenul precizat la alin. (2), este obligatorie şi în cazul în care unitatea preia un autovehicul înregistrat, prin redistribuire de la altă structură din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
Art. 65
(1)Orice modificare adusă autovehiculului înregistrat care are ca rezultat schimbarea caracteristicilor de omologare sau identificare prevăzute în cartea de identitate a autovehiculului trebuie urmată de completarea corespunzătoare a acesteia la Registrul Auto Român conform prevederilor legale, în termen de 30 de zile de la data efectuării lucrării respective.
(2)În situaţia în care s-au produs modificări ale unor caracteristici sau date conţinute în certificatul de înregistrare, cu excepţia expirării perioadei de leasing, după caz, acest document se va înainta la Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor împreună cu cartea de identitate a acestuia şi copia documentelor justificative aferente, conform prevederilor art. 58 pentru eliberarea unui nou certificat de înregistrare.
(3)Procedura de eliberare a unui nou certificat de înregistrare se va respecta şi în cazul în care unui autovehicul înregistrat i se eliberează un duplicat al cărţii de identitate a vehiculului, conform prevederilor legale în vigoare.
(4)Copia documentelor justificative pe baza cărora se face completarea cărţii de identitate a vehiculului vor fi anexate la dosarul tehnic al autovehiculului.
Art. 66
În cazul pierderii, furtului sau deteriorării certificatului de înregistrare sau a plăcuţelor cu numere de înregistrare, unitatea deţinătoare are următoarele obligaţii:
a)să solicite, în termenul legal, Bazei Centrale pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor eliberarea unui nou certificat, respectiv a unor noi plăcuţe cu numere de înregistrare;
b)să stabilească condiţiile în care s-a produs pierderea, furtul sau deteriorarea documentului şi să aplice măsurile legale care se impun;
c)să transmită imediat Bazei Centrale pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor originalul certificatului de înregistrare iniţial, dacă a reintrat în posesia acestuia ulterior obţinerii noului certificat.
Art. 67
În toate cazurile menţionate mai sus, în care se eliberează un nou certificat de înregistrare pentru un autovehicul înregistrat, se va menţine acelaşi număr de înregistrare atribuit, precum şi aceeaşi serie şi număr al certificatului.
Art. 68
(1)Autovehiculele pot fi şi înmatriculate la autoritatea naţională competentă, în condiţiile legale în vigoare, cu aprobarea conducătorului structurii deţinătoare, respectiv cu consultarea structurii utilizatoare, după caz, pe baza unui raport motivat prin caracterul de conspirativitate impus de natura misiunilor efectuate, în scopul evitării cheltuielilor nejustificate.
(2)În cazul autovehiculelor înmatriculate la data intrării în vigoare a prezentelor norme, pentru care nu s-a obţinut aprobarea de a rămâne şi înmatriculate, conducătorul structurii deţinătoare va dispune, la propunerea şefului Biroului Tehnic/similar, radierea în regim de urgenţă din evidenţa autorităţii competente, ulterior înregistrării acestora.
Art. 69
(1)Autovehiculele pentru care s-a obţinut aprobarea de a fi şi înmatriculate, vor avea montate plăcuţele cu numerele care se impun în funcţie de natura misiunilor executate.
(2)Pe timpul executării misiunilor, conducătorul auto va avea asupra lui certificatul de înregistrare, respectiv de înmatriculare al autovehiculului, corespunzător tipului de plăcuţe cu numere montate.
Art. 70
Autovehiculele înregistrate pot trece frontiera de stat a României dacă îndeplinesc condiţiile legale în vigoare, după cum urmează:
a)sunt folosite pentru îndeplinirea misiunilor aprobate de conducerea ministerului;
b)îndeplinesc condiţiile cerute pentru a fi admise în circulaţia internaţională;
c)conducătorii lor posedă permis de conducere valabil.
Art. 71
Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor şi Tipografia Ministerului Internelor şi Reformei Administrative îşi vor prevede în programele logistice anuale, fondurile financiare necesare pentru achiziţionarea materialelor folosite în procesele de producţie aferente realizării plăcuţelor cu numere de înregistrare, respectiv a formularelor certificatelor de înregistrare.
Art. 72
Radierea numerelor de înregistrare ale autovehiculelor din dotarea unităţilor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative se execută de către Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor, în cazul în care mijloacele auto în cauză sunt scoase definitiv din evidenţa ministerului, conform prevederilor legale în vigoare, precum şi în cazul furtului autovehiculului.
Art. 73
(1)Radierea din evidenţă se execută la solicitarea scrisă a unităţii deţinătoare a autovehiculului, prin care se precizează datele de identificare şi motivul scoaterii din evidenţă a acestuia, la care se anexează următoarele documente, după caz:
a)copia procesului-verbal de predare-preluare semnat de cei în drept, pentru autovehiculele transmise fără plată, în condiţiile legii;
b)copia contractului de vânzare-cumpărare semnat de cei în drept, pentru autovehiculele valorificate conform legislaţiei în vigoare;
c)copia procesului-verbal de restituire a autovehiculelor care au fost folosite de unităţi în baza unui contract de comodat sau a rechiziţiei, în condiţiile legii;
d)copia certificatului de distrugere eliberat de operatorul economic specializat în preluarea autovehiculelor scoase din uz, conform legislaţiei în vigoare;
e)copia procesului-verbal de casare, aprobat conform reglementărilor în vigoare;
f)copia documentului justificativ de declarare a furtului autovehiculului, către organele competente.
(2)Se radiază din oficiu autovehiculele înregistrate aflate în dotarea unor unităţi/instituţii care nu mai sunt prevăzute în structura organizatorică a Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, urmare a modificării reglementărilor legale, dacă acestea nu sunt preluate de alte structuri ale ministerului.
(3)Cartea de identitate a vehiculului şi certificatul de înregistrare, ambele în original, precum şi documentele corespunzătoare menţionate la alin. (1) se înaintează ierarhic la Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor, în termen de 30 zile de la aprobarea documentelor privind transmiterea fără plată/ vânzarea/ predarea ca vehicul scos din uz/ casarea sau de la declararea furtului autovehiculului pentru care se solicită radierea, după caz.
Art. 74
(1)În termen de 15 zile de la primirea cererii, Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor comunică în scris unităţii deţinătoare, modul de soluţionare privind mijlocul de transport auto pentru care a fost solicitată radierea şi returnează cartea de identitate a vehiculului în cazul autovehiculelor care se transmit fără plată la alte instituţii publice sau se valorifică prin vânzare, precum şi a celor care sunt şi înmatriculate şi nu au fost radiate de autoritatea competentă.
(2)În cazul autovehiculelor care au fost casate sau predate la operatorii economici specializaţi şi ale căror eventuale numere de înmatriculare au fost radiate din evidenţa autorităţii competente, Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor reţine cartea de identitate a autovehiculului şi o transmite Registrului Auto Român, în termen de 15 zile de la data radierii numărului de înregistrare.
(3)Plăcuţele cu numerele de înregistrare ale autovehiculului pentru care a fost efectuată radierea din evidenţă a acestuia, se distrug pe bază de proces-verbal pe propria răspundere a structurii deţinătoare.