Secţiunea vii - Organizarea şi efectuarea reparării autovehiculelor - Normativ din 2008 PRIVIND ASIGURAREA TEHNICĂ DE AUTOVEHICULE A STRUCTURILOR MINISTERULUI INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE
M.Of. 803 bis
În vigoare Versiune de la: 10 Aprilie 2024
SECŢIUNEA VII:Organizarea şi efectuarea reparării autovehiculelor
SUBSECŢIUNEA A:Reguli privind organizarea reparării autovehiculelor
Art. 139
Procesul de reparare cuprinde totalitatea lucrărilor ce se efectuează pentru restabilirea stării tehnice normale a autovehiculelor, pieselor de schimb, ansamblurilor şi agregatelor, prin înlocuire sau recondiţionare.
Art. 140
(1)În vederea asigurării cu operativitate a restabilirii unei funcţionări normale sau a verificării stării tehnice a autovehiculelor din dotare, se impune prevederea şi existenţa unui atelier de reparaţii auto în organigrama principalelor structuri deţinătoare de parc de autovehicule.
(2)Inventarul de complet al atelierului de reparaţii auto cu utilaje, dispozitive, aparate şi scule se stabileşte de conducătorul structurii la nivelul căreia acesta este organizat, pe baza unui raport justificativ al şefului Biroului Tehnic (similari), în funcţie de calificarea personalului încadrat şi necesarul stabilit pe baza categoriilor de autovehicule din dotare.
(3)În cazul atelierelor autorizate tehnic de către Registrul Auto Român, dotarea se face conform clasei de autorizare şi a reglementărilor în domeniu.
Art. 141
În funcţie de gradul de uzură şi volumul de lucrări necesare, la autovehicule, remorci, agregate, ansambluri şi subansambluri se execută reparaţii curente.
Art. 142
(1)Reparaţia curentă (RC) reprezintă ansamblul operaţiunilor de remediere a defecţiunilor apărute pe timpul exploatării, prin înlocuirea sau repararea unor agregate sau piese şi efectuarea de reglaje, pentru restabilirea condiţiilor iniţiale de asamblare şi funcţionare.
(2)Reparaţia curentă are un caracter de necesitate şi se execută ori de câte ori este nevoie.
Art. 143
(1)Reparaţiile curente se execută în atelierele auto a structurilor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, de către personalul acestora sau contracost, cu aprobarea conducătorului unităţii, conform prevederilor legale, de către operatorii economici specializaţi, atunci când volumul de lucru depăşeşte posibilităţile proprii sau nu există dotarea corespunzătoare ori personal calificat.
(2)În situaţia în care se solicită efectuarea reparaţiei curente în cadrul structurilor Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, iar la introducerea în atelier se constată depăşirea termenului sau rulajului pentru efectuarea reviziei tehnice a autovehiculului respectiv, se va efectua revizia şi se vor remedia toate defecţiunile constatate.
Art. 144
Reparaţiile se înscriu de către şeful de atelier (similar) în carnetul de bord al autovehiculului la capitolul corespunzător, menţionându-se operaţiunile executate, de ex: înlocuit set motor, înlocuit arbore planetar stg., reparat instalaţia electrică, reparat instalaţia de alimentare sau aprindere şi altele asemenea, seria şi numărul documentului justificativ pentru piesele de schimb înlocuite şi materialele consumate.
Art. 145
(1)În cazul defectării autovehiculelor pe timpul îndeplinirii unor misiuni în alte garnizoane, repararea inclusiv remorcarea până la sediu, dacă este cazul, se asigură, la cererea delegatului care execută misiunea, de către cea mai apropiată unitate a Ministerului Internelor şi Reformei Administrative care dispune de personalul calificat şi dotarea necesară.
(2)În municipiul Bucureşti, aceste obligaţii revin inspectoratelor generale pentru autovehiculele din unităţile subordonate acestora sau Bazei Centrale pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor, pentru autovehiculele din celelalte structuri ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
Art. 146
La ajungerea în unitate, delegatul va raporta în scris despre reparaţia executată în timpul misiunii, menţionând piesele de schimb şi materialele folosite. După avizare, raportul se va introduce în dosarul tehnic al autovehiculului, făcându-se menţiunea şi în carnetul de bord.
SUBSECŢIUNEA B:Reguli privind efectuarea reparării autovehiculelor
Art. 147
Predarea autovehiculelor şi agregatelor singulare în reparaţie se execută de către unitatea/ subunitatea deţinătoare la data stabilită de comun acord cu unitatea (atelierul) de reparaţii.
Art. 148
(1)La introducerea în reparaţie, autovehiculul trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a)să aibă carnetul de bord completat la zi cu toate datele de exploatare şi întreţinere;
b)să fie spălat şi curat la interior şi exterior;
c)să fie complet, fără lipsuri şi în starea în care a funcţionat în exploatare.
(2)Carburantul existent în rezervoarele autovehiculelor care se introduc în reparaţie la Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor se poate prelua în gestiunea acesteia, la nevoie, pe durata efectuării reparaţiilor.
Art. 149
(1)Pregătirea autovehiculelor pentru introducerea în reparaţie se execută prin grija şefului de garaj, respectiv a conducătorului auto, după caz.
(2)Este interzisă descompletarea autovehiculelor ce se trimit în reparaţie sau înlocuirea de pe acestea a unor ansambluri şi piese de schimb bune cu altele defecte.
Art. 150
(1)Autovehiculele şi agregatele se introduc în atelierele unităţilor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, pentru efectuarea de revizii tehnice sau reparaţii pe baza comenzii de lucru, conform modelului prezentat în anexa nr. 18, iar calitatea lucrărilor executate se certifică prin procesul-verbal de recepţie, conform modelului prezentat în anexa nr. 19.
(2)În cazul reparaţiilor executate la Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor, se întocmeşte şi procesul-verbal de predare-primire, conform modelului prezentat în anexa nr. 20.
(3)La introducerea în reparaţie a autovehiculelor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative la operatorii economici specializaţi, se vor întocmi documentele tehnice specifice acestora.
Art. 151
La introducerea în atelier a autocisternelor de carburanţi, autovidanjelor şi altor autospeciale ale căror instalaţii sau recipienţi necesită reparaţii, unităţile care le au în dotare vor prezenta, în mod obligatoriu, adeverinţă eliberată de o unitate specializată, din care să rezulte că s-au efectuat operaţiunile de degazare, dezactivare sau dezinfecţie, după caz.
Art. 152
(1)La introducerea în reparaţie a autovehiculelor avariate prin accidente de circulaţie, se va prezenta autorizaţia de reparaţie eliberată de organele de poliţie, iar piesele, subansamblurile sau agregatele care lipsesc sau au fost distruse, vor fi menţionate în procesul-verbal de predare-primire ce se încheie la unitatea reparatoare, în prezenţa delegatului unităţii/ subunităţii care are în gestiune autovehiculul, urmând ca pentru lucrările respective să se întocmească deviz de reparare.
(2)Devizul de reparare, se trimite unităţii/ subunităţii deţinătoare pentru finalizarea cercetării administrative.
Art. 153
(1)Modificările constructive care schimbă performanţele autovehiculului, forma, aspectul sau destinaţia, se vor executa numai după obţinerea pe propria răspundere, de către structura deţinătoare, a acordului prealabil al Registrului Auto Român.
(2)După caz, pentru situaţiile menţionate la alin. (1), şeful Biroului Tehnic /similar al structurii în a căror gestiune se află mijloacele de transport în cauză, poartă întreaga răspundere privind obţinerea omologării individuale de către Registrul Auto Român, respectiv de modificare a cărţii de identitate a vehiculului.
Art. 154
Reviziile tehnice şi repararea autovehiculelor, agregatelor, ansamblurilor şi a celorlalte repere auto se execută pe baza documentaţiei tehnice elaborate de constructor sau, în lipsa acestora, a ce]lor elaborate şi aprobate de unităţile de reparaţii din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
Art. 155
Verificările şi probele la care participă delegatul unităţii/ subunităţii la recepţia autovehiculelor din reparaţie se efectuează în funcţie de solicitările menţionate în comanda de lucru sau a altor defecţiuni constatate şi remediate cu această ocazie.
Art. 156
Unitatea reparatoare prezintă autovehiculul pentru recepţie, numai după verificarea amănunţită, în mod obligatoriu se va verifica funcţionarea înregistrării rulajului la bord şi remedierea tuturor defecţiunilor constatate la introducerea acestuia în atelier sau pe timpul executării lucrărilor de revizii şi reparaţii.
Art. 157
(1)Predarea-primirea autovehiculelor şi agregatelor auto în şi din reparaţie la/ de la Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor se face numai în prezenţa şefului de garaj sau a unei persoane competente din cadrul unităţii beneficiare.
(2)Constatările făcute la primirea autovehiculelor şi agregatelor auto în reparaţie sau pe timpul executării lucrărilor de revizii şi reparaţii, privind exploatarea necorespunzătoare a acestora, se comunică de către Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor imediat unităţii deţinătoare.
Art. 158
Nu se consideră defecţiuni în termenul de garanţie sau din vina unităţilor reparatoare, defecţiunile produse ca urmare a nerespectării condiţiilor de utilizare şi întreţinere a autovehiculelor.
Art. 159
(1)Defecţiunile ce apar în termenul de garanţie ca urmare a folosirii în reparaţie a unor piese cu incluziuni, pori, fisuri ascunse sau tratamente neuniforme precum şi altele asemănătoare care nu pot fi identificate în procesul de reparaţii, se consideră ca provenite din viciu ascuns de material sau fabricaţie.
(2)Aceste defecţiuni se remediază de atelierul reparator, urmând a fi consemnate în procesul verbal ce se încheie cu ocazia constatării defecţiunilor în termen de garanţie conform modelului prezentat în anexa nr. 21.
Art. 160
La apariţia unei defecţiuni în termenul de garanţie, se procedează conform prevederilor cuprinse în anexa nr. 22.
Art. 161
În funcţie de natura proceselor tehnologice, Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor elaborează, aprobă şi utilizează norme de consum pentru materialele necesare executării lucrărilor de revizii tehnice, reparaţii, fabricaţie şi transformări.
Art. 162
(1)Pentru evidenţa lucrărilor de reparaţii executate în atelierele unităţilor, se foloseşte registrul model anexa nr. 23.
(2)În cazul atelierelor autorizate tehnic de către Registrul Auto Român, evidenţa lucrărilor de reparaţii executate se ţine conform reglementărilor naţionale în domeniu.
Art. 163
Ansamblurile, piesele de schimb şi alte materiale auto, rezultate din înlocuire în procesul asigurării mentenanţei, precum şi bunurile defecte/deteriorate de natura obiectelor de inventar retrase din utilizare se împart în următoarele categorii:
a)reparabile - care se retrag în depozit ca bunuri uzate, în vederea reparării;
b)nereparabile - care se înregistrează ca bunuri uzate, în vederea declasării/casării (în cazul bunurilor de natura obiectelor de inventar), respectiv se înregistrează pe categorii de deşeuri (în cazul pieselor de schimb şi al materialelor auto) şi se depozitează în locuri special amenajate, până la întocmirea documentelor de declasare şi/sau casare, respectiv predarea către operatorii economici autorizaţi pentru colectarea deşeurilor, conform prevederilor legale.
Ansamblurile, piesele de schimb şi alte materiale auto, rezultate din înlocuire în procesul asigurării mentenanţei, precum şi bunurile defecte/deteriorate de natura obiectelor de inventar retrase din utilizare se împart în următoarele categorii:
a)reparabile - care se retrag în depozit ca bunuri uzate, în vederea reparării;
b)nereparabile - care se înregistrează ca bunuri uzate, în vederea declasării/casării (în cazul bunurilor de natura obiectelor de inventar), respectiv se înregistrează pe categorii de deşeuri (în cazul pieselor de schimb şi al materialelor auto) şi se depozitează în locuri special amenajate, până la întocmirea documentelor de declasare şi/sau casare, respectiv predarea către operatorii economici autorizaţi pentru colectarea deşeurilor, conform prevederilor legale.Art. 164
Încadrarea într-una din cele două categorii a ansamblurilor, pieselor de schimb şi materialelor auto înlocuite cu ocazia efectuării reparaţiei, respectiv a obiectelor de inventar defecte şi retrase din utilizare se stabileşte de către şeful biroului tehnic (similar sau persoana desemnată), la propunerea şefului de atelier (similar), luându-se în considerare:
a)gradul de uzură/deteriorare a materialelor respective;
b)necesitatea de a repara reperul respectiv în perspectiva utilizării la nivelul unităţii;
c)personalul calificat şi capacitatea tehnică de a repara reperele în cauză în cadrul atelierului propriu;
d)costurile financiare în cazul reparării la operatorii economici autorizaţi, în raport cu reperele identice noi.
Încadrarea într-una din cele două categorii a ansamblurilor, pieselor de schimb şi materialelor auto înlocuite cu ocazia efectuării reparaţiei, respectiv a obiectelor de inventar defecte şi retrase din utilizare se stabileşte de către şeful biroului tehnic (similar sau persoana desemnată), la propunerea şefului de atelier (similar), luându-se în considerare:
a)gradul de uzură/deteriorare a materialelor respective;
b)necesitatea de a repara reperul respectiv în perspectiva utilizării la nivelul unităţii;
c)personalul calificat şi capacitatea tehnică de a repara reperele în cauză în cadrul atelierului propriu;
d)costurile financiare în cazul reparării la operatorii economici autorizaţi, în raport cu reperele identice noi.Art. 165
(2)În cazul bunurilor considerate nereparabile, la retragere se stabilesc cantităţile de bunuri uzate, pentru obiecte de inventar, respectiv de deşeuri rezultate pentru celelalte materiale, pe categorii: feroase, neferoase (kg), uleiuri uzate (litri), anvelope uzate (bucăţi; kg), baterii de acumulatoare uzate (bucăţi; kg) etc.
(3)Bunurile de natura obiectelor de inventar uzate şi retrase din utilizare ca nereparabile urmează procedurile de declasare/casare şi predare, dacă este posibil, la operatorii economici autorizaţi pentru colectarea acestora, inclusiv în cadrul efectuării unor achiziţii de bunuri noi, în baza prevederilor legislaţiei privind achiziţiile publice şi protecţia mediului. Predarea la operatorii autorizaţi pentru colectarea acestora se poate efectua şi în cazul materialelor de natura anvelopelor şi a bateriilor de acumulatoare uzate etc., la achiziţionarea altora noi, în condiţiile legii.
(4)Deşeurile rezultate din retragerea pieselor de schimb uzate, înlocuite în procesul de asigurare a mentenanţei, precum şi ca urmare a operaţiunilor de casare, după caz, se predau operatorilor economici specializaţi şi autorizaţi pentru colectarea acestora, conform prevederilor legale.
(1)Ansamblurile, subansamblurile şi piesele de schimb care se retrag în vederea reparării vor fi depozitate corespunzător, în stare completă.
(2)În cazul bunurilor considerate nereparabile, la retragere se stabilesc cantităţile de bunuri uzate, pentru obiecte de inventar, respectiv de deşeuri rezultate pentru celelalte materiale, pe categorii: feroase, neferoase (kg), uleiuri uzate (litri), anvelope uzate (bucăţi; kg), baterii de acumulatoare uzate (bucăţi; kg) etc.
(3)Bunurile de natura obiectelor de inventar uzate şi retrase din utilizare ca nereparabile urmează procedurile de declasare/casare şi predare, dacă este posibil, la operatorii economici autorizaţi pentru colectarea acestora, inclusiv în cadrul efectuării unor achiziţii de bunuri noi, în baza prevederilor legislaţiei privind achiziţiile publice şi protecţia mediului. Predarea la operatorii autorizaţi pentru colectarea acestora se poate efectua şi în cazul materialelor de natura anvelopelor şi a bateriilor de acumulatoare uzate etc., la achiziţionarea altora noi, în condiţiile legii.
(4)Deşeurile rezultate din retragerea pieselor de schimb uzate, înlocuite în procesul de asigurare a mentenanţei, precum şi ca urmare a operaţiunilor de casare, după caz, se predau operatorilor economici specializaţi şi autorizaţi pentru colectarea acestora, conform prevederilor legale.Art. 166
Pentru obiectele de inventar uzate, respectiv ansamblurile şi piesele de schimb înlocuite la efectuarea reparării autovehiculelor, care au fost înregistrate în evidenţă ca reparabile şi la care, ulterior, se constată că nu mai pot fi reparate din lipsa unor componente, a fondurilor necesare pentru efectuarea procedurilor respective sau din alte motive justificate, se întocmesc documentele de declasare şi casare (pentru obiectele de inventar), respectiv de transformare şi înregistrare pe categorii de deşeuri (pentru celelalte materiale).
Pentru obiectele de inventar uzate, respectiv ansamblurile şi piesele de schimb înlocuite la efectuarea reparării autovehiculelor, care au fost înregistrate în evidenţă ca reparabile şi la care, ulterior, se constată că nu mai pot fi reparate din lipsa unor componente, a fondurilor necesare pentru efectuarea procedurilor respective sau din alte motive justificate, se întocmesc documentele de declasare şi casare (pentru obiectele de inventar), respectiv de transformare şi înregistrare pe categorii de deşeuri (pentru celelalte materiale).