Secţiunea vi - Planificarea, organizarea şi realizarea exploatării autovehiculelor - Normativ din 2008 PRIVIND ASIGURAREA TEHNICĂ DE AUTOVEHICULE A STRUCTURILOR MINISTERULUI INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE
M.Of. 803 bis
În vigoare Versiune de la: 10 Aprilie 2024
SECŢIUNEA VI:Planificarea, organizarea şi realizarea exploatării autovehiculelor
SUBSECŢIUNEA A:Planificarea, organizarea şi evidenţa exploatării autovehiculelor
Art. 75
(1)Planificarea exploatării autovehiculelor are ca scop stabilirea resurselor de materiale tehnice necesare îndeplinirii în condiţii corespunzătoare a misiunilor specifice. În acest sens, se întocmeşte secţiunea programului logistic anual, prin care se fundamentează structura bugetului, pe baza necesarului anual de carburanţi, lubrifianţi, piese de schimb, alte materiale tehnice, revizii, inspecţii tehnice periodice şi reparaţii, calculate pe baza numărului de autovehicule prevăzute de norma de dotare, respectiv tabela de înzestrare (pentru carburanţi), respectiv a celor existente în dotare (pentru estimarea celorlalte cheltuieli), a normelor lunare de carburanţi prevăzute în anexa nr. 8 şi a altor cheltuieli specifice sectorului auto.
(2)În procesul de exploatare, nu se consideră depăşire a normei lunare de carburanţi pe autovehicul sau motoagregat, consumul care, la nivelul anului, se încadrează în limita cantităţii de carburant, calculată în raport cu numărul total de autovehicule, respectiv motoagregate prevăzute în norma de dotare sau tabela de înzestrare a structurii deţinătoare sau utilizatoare, după caz.
(3)Calitatea exploatării autovehiculelor depinde în principal de:
a)nivelul pregătirii de specialitate a personalului tehnic şi a celui stabilit pentru conducerea autovehiculelor din dotare;
b)efectuarea la termen şi/sau în mod corespunzător, a lucrărilor de întreţinere tehnică şi reparaţii;
c)respectarea cu stricteţe a regulilor de prevenire a accidentelor de circulaţie şi a evenimentelor tehnice;
d)planificarea corectă şi evidenţa folosirii autovehiculelor;
e)aplicarea măsurilor corective stabilite în urma controalelor efectuate asupra stării tehnice şi de întreţinere a autovehiculelor;
f)asigurarea condiţiilor corespunzătoare de parcare a autovehiculelor.
Art. 76
Evidenţa exploatării are ca scop menţinerea stării de funcţionare a autovehiculelor, precum şi urmărirea folosirii corecte a acestora, şi constă în:
a)analiza trimestrială sau de câte ori este nevoie, a consumurilor de carburanţi efectuate, urmărindu-se:
1.încadrarea în limita cantităţii lunare de carburant, calculată conform celor menţionate la art. 75 alin. (2);
2.repartizarea acestuia cu încadrarea în cantităţile contractate sau aprovizionate şi în fondurile financiare aprobate, în scopul gestionării corespunzătoare a asigurării mobilităţii pentru îndeplinirea misiunilor şi activităţilor specifice;
b)urmărirea respectării termenelor sau a rulajelor la care se execută reviziile tehnice şi inspecţiile tehnice periodice, în scopul asigurării unei funcţionări normale a mijloacelor de transport din dotare;
c)completarea datelor necesare în documentele de evidenţă a exploatării;
d)cunoaşterea stării tehnice şi de întreţinere a autovehiculelor.
Art. 77
Baza de calcul privind stabilirea personalului necesar pentru executarea la timp, în volum complet şi de calitate a lucrărilor de întreţinere şi reparaţii auto, precum şi a suprafeţelor necesare pentru parcarea şi repararea autovehiculelor unei unităţi/ subunităţi este cuprinsă în anexa nr. 9.
Art. 78
(1)Pentru executarea unor misiuni neprevăzute, unităţile care au calitatea de ordonator terţiar de credite vor crea o rezervă de carburanţi, inclusiv în bonuri valorice, reprezentând 0,5% din necesarul anual, calculat pe baza normei lunare de carburanţi pe autovehicul şi a numărului de autovehicule, cu excepţia structurilor subordonate Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat, care vor crea rezerva de carburanţi în procent de 10%.
(2)Evidenţa rezervei de carburanţi, precum şi a consumului acesteia se ţine de fiecare structură conform modelului prevăzut în anexa nr. 10 şi se poate folosi numai cu aprobarea conducătorului unităţii la nivelul căreia s-a constituit.
(3)În acelaşi scop, unităţile cu atribuţii de înzestrare vor constitui în plus şi vor dispune de o rezervă de carburanţi de 0,1% din necesarul maxim anual.
Art. 79
Activitatea de asistenţă tehnică se organizează şi se desfăşoară pe baza datelor consemnate în carnetul de bord, cum sunt: rulajul şi data efectuării reviziilor şi inspecţiilor tehnice periodice, pentru categoriile de mijloace de transport care fac obiectul acestui normativ.
Art. 80
(1)Datele privind funcţionarea autovehiculului şi distribuirea carburanţilor sau a altor materiale tehnice se înscriu în documentele de evidenţă a exploatării, astfel:
a)în foaia de parcurs, care se completează conform modelului prevăzut în anexa nr. 11 şi constituie documentul de bază la plecarea autovehiculelor în cursă;
b)în carnetul de bord al autovehiculului, care se completează la nevoie, conform modelului prevăzut în anexa nr. 12;
c)în aplicaţia de gestionare a parcului auto.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. a) şi b), datele privind exploatarea, funcţionarea autovehiculului şi distribuirea carburanţilor sau a altor materiale tehnice pot fi furnizate de către sistemul de monitorizare GPS/similar cu care este dotat autovehiculul, în cazul în care la nivelul unităţii există o aplicaţie de gestionare a flotelor auto, care permite înregistrarea automată a acestor date.Art. 81
(31)Ministrul administraţiei şi internelor, secretarii de stat, şefii de departamente, adjunctul şefului Departamentului ordine şi siguranţă publică, secretarul general şi secretarii generali adjuncţi ai Ministerului Administraţiei şi Internelor pot delega confirmarea prin semnătură pe foile de parcurs a deplasărilor efectuate cu autovehiculele din dotare.
(1)Pe foaia de parcurs se vor înscrie, la emitere, rulajele la care urmează să se execute următoarea revizie tehnică.
(2)Conducătorii auto au obligaţia:
a)să menţioneze pe foaia de parcurs rulajul efectuat sau orele de funcţionare în fiecare cursă, astfel încât să se menţină concordanţa între datele consemnate în foaie, cu indicaţia de la bordul autovehiculului. Defecţiunea tabloului de bord care nu mai permite înregistrarea rulajului efectuat se aduce imediat la cunoştinţa şefului de garaj sau de birou/similar care vor dispune măsurile necesare pentru remedierea situaţiei şi reconstituirea concordanţei între rulajele respective;
b)să solicite persoanei care a folosit autovehiculul sau reprezentantului beneficiarului, după caz, să confirme prin nume şi semnătură, efectuarea cursei şi exactitatea datelor aferente acesteia, pentru a justifica utilizarea autovehiculului.
(3)Persoana care a utilizat autovehiculul sau reprezentantul beneficiarului are obligaţia de a verifica exactitatea datelor aferente cursei, înscrise de conducătorul auto pe foaia de parcurs şi de a confirma efectuarea acesteia prin semnătură.
(31)Ministrul administraţiei şi internelor, secretarii de stat, şefii de departamente, adjunctul şefului Departamentului ordine şi siguranţă publică, secretarul general şi secretarii generali adjuncţi ai Ministerului Administraţiei şi Internelor pot delega confirmarea prin semnătură pe foile de parcurs a deplasărilor efectuate cu autovehiculele din dotare.(4)Foile de parcurs se tipăresc la Tipografia Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi se aprovizionează de către structurile deţinătoare, pe baza unei solicitări, în funcţie de cantităţile necesare.
Art. 82
(1)Carnetul de bord al autovehiculului constituie documentul de evidenţă a folosirii, întreţinerii, reparării şi conservării acestuia, după caz, de la introducerea în exploatare şi până la scoaterea din dotare.
(2)Carnetele de bord se completează cu datele iniţiale de identificare şi cele generale ale autovehiculului şi se eliberează de către unităţile cu atribuţii de înzestrare. Carnetul de bord însoţeşte autovehiculul când este redistribuit, transferat temporar sau introdus în atelierul propriu sau ale altor structuri ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative în vederea executării întreţinerilor sau reparaţiilor.
(3)Carnetele de bord se păstrează la şeful de garaj, iar în situaţia în care nu este prevăzută o asemenea funcţie, atribuţia revine şefului Biroului Tehnic sau Administrativ, după caz, care urmăreşte completarea corectă şi la timp a acestora de către persoanele care au această obligaţie prin atribuţiile de serviciu.
(4)Carnetele de bord expirate, pierdute, deteriorate sau distruse vor fi înlocuite cu altele noi, pe baza solicitării unităţilor deţinătoare, către Tipografia Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
Art. 83
(3)Actul de constatare tehnică, încheiat conform modelului prevăzut în anexa nr. 13, se întocmeşte de către comisia desemnată în acest scop, atunci când se constată deteriorarea unor piese de schimb sau se impune înlocuirea în cadrul atelierelor din structurile Ministerului Administraţiei şi Internelor a principalelor agregate, piese de schimb sau materiale, cum sunt: motor, accesorii şi componente ale motorului, ambreiaj, cutie de viteze, cutie de distribuţie, diferenţiale, punţi, electromotor, alternator, radiator, pompă de apă, pompă de ulei, pompă de injecţie, pompă de alimentare, arcuri, amortizoare, arbori planetari, parbrize, geamuri, faruri, lămpi de semnalizare, prelate, jante, anvelope, elemente de tapiţerie şi caroserie, baterii de acumulatori, lubrifianţi şi lichide speciale.
(1)Fiecărui autovehicul i se constituie dosarul tehnic, care se păstrează la şeful de garaj şi care conţine cartea de identitate a autovehiculului, carnetul de service şi manualul de utilizare (similar), un exemplar din inventarul completului, procesele-verbale de predare-primire, actele de constatare tehnică, precum şi copii ale actelor justificative contabile privind mişcarea bunului şi ale documentelor de provenienţă, cum sunt: factură, ordin de distribuţie, proces - verbal de preluare prin transmitere fără plată, donaţie, comodat etc.
(2)Inventarul completului se eliberează de unităţile cu atribuţii de înzestrare şi conţine sculele livrate de furnizor pentru fiecare autovehicul, precum şi accesoriile cu care este echipat acesta. La unităţi, în inventarul completului, vor fi înscrise şi celelalte materiale cu care se echipează suplimentar fiecare autovehicul. În situaţia scoaterii din funcţiune a autovehiculului respectiv, aceste materiale vor fi retrase în depozitul unităţii, în cazul în care mai pot fi utilizate în condiţii corespunzătoare.
(3)Actul de constatare tehnică, încheiat conform modelului prevăzut în anexa nr. 13, se întocmeşte de către comisia desemnată în acest scop, atunci când se constată deteriorarea unor piese de schimb sau se impune înlocuirea în cadrul atelierelor din structurile Ministerului Administraţiei şi Internelor a principalelor agregate, piese de schimb sau materiale, cum sunt: motor, accesorii şi componente ale motorului, ambreiaj, cutie de viteze, cutie de distribuţie, diferenţiale, punţi, electromotor, alternator, radiator, pompă de apă, pompă de ulei, pompă de injecţie, pompă de alimentare, arcuri, amortizoare, arbori planetari, parbrize, geamuri, faruri, lămpi de semnalizare, prelate, jante, anvelope, elemente de tapiţerie şi caroserie, baterii de acumulatori, lubrifianţi şi lichide speciale.(4)[textul din Art. 83, alin. (4) din capitolul I, sectiunea VI, subsectiunea 11 a fost abrogat la 18-nov-2011 de Art. I, punctul 15. din Ordinul 251/2011]
Art. 84
(1)În cazul redistribuirii autovehiculului la alte unităţi ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, odată cu acesta se vor preda carnetul de bord şi dosarul tehnic, aceste documente menţionându-se în documentul justificativ de predare-primire.
(2)Carnetul de bord şi dosarul tehnic al autovehiculului scos din evidenţa Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, se distrug conform prevederilor legale în vigoare, de către structura care a deţinut mijlocul respectiv, după efectuarea controlului eşalonului superior.
SUBSECŢIUNEA B:Personalul admis pentru conducerea autovehiculelor
Art. 85
(2)În raport cu nevoile muncii, pot primi dreptul de a conduce autovehiculele din dotare şi alte categorii de personal, prin nominalizare în dispoziţia/ordinul de zi al conducătorului unităţii, la propunerea sefului nemijlocit.
(1)Autovehiculele din dotare pot fi conduse de personalul angajat pe o funcţie de încadrare care prevede explicit şi calitatea de conducător auto ca atribuţie de serviciu.
(2)În raport cu nevoile muncii, pot primi dreptul de a conduce autovehiculele din dotare şi alte categorii de personal, prin nominalizare în dispoziţia/ordinul de zi al conducătorului unităţii, la propunerea sefului nemijlocit.Art. 86
(1)Persoanele menţionate la art. 85 primesc dreptul de a conduce autovehicule din dotare dacă îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiţii:
a)posedă permis de conducere corespunzător categoriei autovehiculelor pe care urmează să le conducă;
b)[textul din Art. 86, alin. (1), litera B. din capitolul I, sectiunea VI, subsectiunea 12 a fost abrogat la 27-nov-2018 de Art. 8, punctul 3. din Ordinul 128/2018]
c)au luat în primire autovehiculele pe bază de proces-verbal de predare-primire.
(2)Luarea în primire/Predarea autovehiculelor include verificarea accesoriilor şi sculelor specificate în inventarul completului.
(3)[textul din Art. 86, alin. (3) din capitolul I, sectiunea VI, subsectiunea 12 a fost abrogat la 27-nov-2018 de Art. 8, punctul 3. din Ordinul 128/2018]
(4)Conducerea autovehiculelor fără îndeplinirea cumulativă a condiţiilor de mai sus atrage răspunderea disciplinară sau administrativă a celor vinovaţi, conform reglementărilor în vigoare.
(5)[textul din Art. 86, alin. (5) din capitolul I, sectiunea VI, subsectiunea 12 a fost abrogat la 27-nov-2018 de Art. 8, punctul 3. din Ordinul 128/2018]
(1)Persoanele menţionate la art. 85 primesc dreptul de a conduce autovehicule din dotare dacă îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiţii:
a)posedă permis de conducere corespunzător categoriei autovehiculelor pe care urmează să le conducă;
b)[textul din Art. 86, alin. (1), litera B. din capitolul I, sectiunea VI, subsectiunea 12 a fost abrogat la 27-nov-2018 de Art. 8, punctul 3. din Ordinul 128/2018]
c)au luat în primire autovehiculele pe bază de proces-verbal de predare-primire.
(2)Luarea în primire/Predarea autovehiculelor include verificarea accesoriilor şi sculelor specificate în inventarul completului.
(3)[textul din Art. 86, alin. (3) din capitolul I, sectiunea VI, subsectiunea 12 a fost abrogat la 27-nov-2018 de Art. 8, punctul 3. din Ordinul 128/2018]
(4)Conducerea autovehiculelor fără îndeplinirea cumulativă a condiţiilor de mai sus atrage răspunderea disciplinară sau administrativă a celor vinovaţi, conform reglementărilor în vigoare.
(5)[textul din Art. 86, alin. (5) din capitolul I, sectiunea VI, subsectiunea 12 a fost abrogat la 27-nov-2018 de Art. 8, punctul 3. din Ordinul 128/2018]Art. 87
(1)Personalul care are în primire autovehicule din dotare are obligaţia de a-şi însuşi caracteristicile tehnice şi performanţele acestora şi va aplica prevederile prezentului normativ, purtând întreaga responsabilitate privind folosirea şi întreţinerea tehnică zilnică.
Art. 88
(1)La conducerea autovehiculelor mai sunt admişi:
a)personalul posesor al permisului de conducere corespunzător categoriei autovehiculelor respective, pe timpul antrenamentelor în conducere, la recepţia autovehiculelor noi sau reparate, la controlul stării tehnice, dacă are atribuţii în acest sens sau în caz de forţă majoră: incendii, calamităţi naturale, intervenţii medicale şi altele asemenea;
b)elevii şi studenţii, în cadrul cursurilor desfăşurate în vederea obţinerii permisului de conducere, pe trasee stabilite, însoţiţi de instructori auto.
c)personalul Serviciului de Protecţie şi Pază care asigură, în condiţiile legii, protecţia demnitarilor Ministerului Afacerilor Interne cu autovehicule din dotarea ministerului, pe timpul desfăşurării misiunii, cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 86.
(2)Obligaţiile personalului prevăzut la alin. (1) lit. c) se prevăd în procesul-verbal de predare-primire a autovehiculelor.Art. 89
Pentru conducerea autovehiculelor destinate transportului de persoane, vor fi selecţionaţi conducătorii auto foarte bine pregătiţi profesional şi cu experienţă în conducerea acestor categorii de autovehicule.
SUBSECŢIUNEA C:Folosirea autovehiculelor
Art. 90
(2)Este interzisă alocarea sau utilizarea autovehiculelor la o anumită categorie de destinaţie, suplimentar faţă de prevederile normei de dotare, respectiv ale tabelei de înzestrare. Autovehiculele existente suplimentar faţă de prevederile de dotare şi care nu pot fi realocate prin substituire la o altă categorie ca urmare a diferenţelor constructive semnificative care fac improprie utilizarea conform destinaţiei pentru care se substituie se retrag din exploatare şi se disponibilizează conform reglementărilor în vigoare.
(3)Autovehiculele din dotarea unităţilor folosite pentru desfăşurarea misiunilor specifice pot fi utilizate şi în cadrul programelor de pregătire destinate perfecţionării tehnicilor de conducere auto ale personalului MAI, prin nominalizarea acestora în dispoziţia zilnică sau ordinul de zi pe unitate.
(1)Autovehiculele din dotarea unităţilor se folosesc numai în scopul pentru care sunt destinate conform normei de dotare sau tabelei de înzestrare.
(2)Este interzisă alocarea sau utilizarea autovehiculelor la o anumită categorie de destinaţie, suplimentar faţă de prevederile normei de dotare, respectiv ale tabelei de înzestrare. Autovehiculele existente suplimentar faţă de prevederile de dotare şi care nu pot fi realocate prin substituire la o altă categorie ca urmare a diferenţelor constructive semnificative care fac improprie utilizarea conform destinaţiei pentru care se substituie se retrag din exploatare şi se disponibilizează conform reglementărilor în vigoare.
(3)Autovehiculele din dotarea unităţilor folosite pentru desfăşurarea misiunilor specifice pot fi utilizate şi în cadrul programelor de pregătire destinate perfecţionării tehnicilor de conducere auto ale personalului MAI, prin nominalizarea acestora în dispoziţia zilnică sau ordinul de zi pe unitate.Art. 91
Autovehiculele de rezervă se folosesc cu aprobarea conducătorului unităţii în a cărei tabelă de înzestrare sunt prevăzute, la propunerea adjunctului pentru logistică (similar), pentru:
a)îndeplinirea misiunilor operative suplimentare, în funcţie de suportul logistic necesar pentru asigurarea misiunii;
b)înlocuirea autovehiculelor, când acestea sunt imobilizate, pe o perioadă mai îndelungată.
Art. 92
Autovehiculele "Şcoală" se folosesc pentru instruirea practică în conducerea auto a elevilor şi studenţilor pe timpul şcolarizării, în cadrul cursurilor organizate de unităţile cu atribuţii în acest sens.
Art. 93
Autovehiculele de la rezervele proprii de mobilizare constituie parc special şi se întreţin conform precizărilor prezentului normativ tehnic şi a reglementărilor pe linie de mobilizare, prin grija structurilor care le au în evidenţă.
Art. 94
(1)Autovehiculele se folosesc în cadrul zonei de responsabilitate a structurii, conform misiunilor specifice ce revin unităţii, respectiv a programului de pregătire, după caz, avându-se în vedere utilizarea corectă a acestora, optimizarea transporturilor prin prevenirea curselor în gol, a rutelor ocolitoare şi evitarea curselor efectuate în interes personal.
(2)În acest sens, pentru asigurarea utilizării în condiţii strict regulamentare a autovehiculelor din dotare şi a carburantului aferent, conducătorii structurilor deţinătoare vor stabili măsurile necesare de responsabilizare a personalului din subordine care are în primire asemenea mijloace, precum şi a şefilor nemijlociţi ai acestuia.
Art. 95
Pentru asigurarea utilizării în condiţii strict regulamentare a autovehiculelor din dotare şi a carburantului aferent, conducătorii structurilor deţinătoare de parc auto sau conducătorii structurilor utilizatoare, după caz, trebuie să stabilească măsurile necesare de responsabilizare a conducătorilor auto, precum şi a şefilor nemijlociţi ai acestora.
Pentru asigurarea utilizării în condiţii strict regulamentare a autovehiculelor din dotare şi a carburantului aferent, conducătorii structurilor deţinătoare de parc auto sau conducătorii structurilor utilizatoare, după caz, trebuie să stabilească măsurile necesare de responsabilizare a conducătorilor auto, precum şi a şefilor nemijlociţi ai acestora.Art. 96
(2)Stabilirea valorii pagubelor se face, după caz, pe baza:
a)rulajelor sau a orelor de funcţionare nejustificate, rezultate în urma cercetării administrative şi a tarifelor pe kilometru, respectiv pe ora de funcţionare, pentru categoria şi tipul autovehiculului utilizat, calculate pe baza relaţiilor şi precizărilor cuprinse în anexa nr. 14;
b)cantităţii de carburant folosit în alte scopuri decât cele rezultate din atribuţiile de serviciu.
(1)Constatarea următoarelor situaţii, impune analizarea cauzelor în care s-au produs, iar în cazul în care aceasta conduce la existenţa unui prejudiciu, se propune dispunerea cercetării administrative conform reglementărilor în vigoare privind răspunderea materială:
d)alimentarea unui tip de carburant superior celui stabilit de unitate şi menţionat în foaia de parcurs.
a)diferenţe nejustificate dintre rulajul înregistrat la bordul autovehiculului şi cel înscris în foaia de parcurs;
b)curse neconfirmate prin semnătură din partea beneficiarului;
c)utilizarea bonurilor valorice sau a cardului pentru alimentarea cu carburant a altor autovehicule sau retragerea carburantului din rezervoarele autovehiculelor din dotare şi folosirea în scop personal.
d)alimentarea unui tip de carburant superior celui stabilit de unitate şi menţionat în foaia de parcurs.
(2)Stabilirea valorii pagubelor se face, după caz, pe baza:
a)rulajelor sau a orelor de funcţionare nejustificate, rezultate în urma cercetării administrative şi a tarifelor pe kilometru, respectiv pe ora de funcţionare, pentru categoria şi tipul autovehiculului utilizat, calculate pe baza relaţiilor şi precizărilor cuprinse în anexa nr. 14;
b)cantităţii de carburant folosit în alte scopuri decât cele rezultate din atribuţiile de serviciu.Art. 97
Deplasarea în străinătate a autovehiculelor se aprobă de către eşalonul care aprobă efectuarea misiunii respective, cu respectarea reglementărilor în vigoare.
Art. 98
Ministrul administraţiei şi internelor, ministrul delegat pentru administraţie, secretarii şi subsecretarii de stat, prefecţii şi subprefecţii, secretarul general al ministerului, secretarii generali adjuncţi, precum şi persoanele care ocupă funcţii asimilate funcţiilor de demnitate publică şi celor din categoria înalţilor funcţionari publici stabilite în condiţiile legii pot folosi autoturismele din dotare pentru deplasarea la şi de la domiciliu sau reşedinţă.
Ministrul administraţiei şi internelor, ministrul delegat pentru administraţie, secretarii şi subsecretarii de stat, prefecţii şi subprefecţii, secretarul general al ministerului, secretarii generali adjuncţi, precum şi persoanele care ocupă funcţii asimilate funcţiilor de demnitate publică şi celor din categoria înalţilor funcţionari publici stabilite în condiţiile legii pot folosi autoturismele din dotare pentru deplasarea la şi de la domiciliu sau reşedinţă.Art. 99
(1)Consilierii ministrului administraţiei şi internelor şi ai ministrului delegat pentru administraţie, consilierii secretarilor de stat, consilierii străini, directorii generali şi directorii direcţiilor generale şi direcţiilor, inclusiv ale structurilor asimilate la acest nivel, din Aparatul central al Ministerului Administraţiei şi Internelor şi adjuncţii acestora, precum şi conducătorii instituţiilor şi structurilor aflate în subordinea Ministerului Administraţiei şi Internelor, conform reglementărilor legale în vigoare privind structura organizatorică a Ministerului Administraţiei şi Internelor, pot folosi autoturismul de serviciu din dotarea unităţii şi pentru deplasarea la şi de la domiciliu sau reşedinţă.
(3)Folosirea autoturismelor de serviciu pentru deplasarea la şi de la domiciliu sau reşedinţă, după caz, în legătură cu exercitarea atribuţiilor de serviciu, de către personalul încadrat pe anumite funcţii de conducere, conform statului de organizare propriu sau al structurilor subordonate conducătorilor structurilor menţionate la alin. (1), se face cu aprobarea ministrului, secretarului general, respectiv a secretarului de stat care coordonează activitatea acestora. Raportul aprobat va fi adus la cunoştinţa structurilor interesate spre însuşire şi aplicare, cu respectarea prevederilor alin. (2).
(4)Folosirea autoturismului de serviciu pentru deplasarea la şi de la domiciliu sau reşedinţă, în cazul persoanelor prevăzute la alin. (1) şi (3) care au atât domiciliu, cât şi reşedinţă, este permisă numai pentru varianta în care distanţa dintre domiciliu sau reşedinţă şi locul de muncă este cea mai scurtă.
(1)Consilierii ministrului administraţiei şi internelor şi ai ministrului delegat pentru administraţie, consilierii secretarilor de stat, consilierii străini, directorii generali şi directorii direcţiilor generale şi direcţiilor, inclusiv ale structurilor asimilate la acest nivel, din Aparatul central al Ministerului Administraţiei şi Internelor şi adjuncţii acestora, precum şi conducătorii instituţiilor şi structurilor aflate în subordinea Ministerului Administraţiei şi Internelor, conform reglementărilor legale în vigoare privind structura organizatorică a Ministerului Administraţiei şi Internelor, pot folosi autoturismul de serviciu din dotarea unităţii şi pentru deplasarea la şi de la domiciliu sau reşedinţă.(2)În acest sens, conducătorii structurilor utilizatoare vor stabili, prin dispoziţie/ordin de zi, la începutul anului sau la nevoie, în funcţie de specificul misiunilor, situaţiile care impun folosirea în acest scop a autoturismelor de serviciu, în legătură cu exercitarea atribuţiilor de serviciu.
(3)Folosirea autoturismelor de serviciu pentru deplasarea la şi de la domiciliu sau reşedinţă, după caz, în legătură cu exercitarea atribuţiilor de serviciu, de către personalul încadrat pe anumite funcţii de conducere, conform statului de organizare propriu sau al structurilor subordonate conducătorilor structurilor menţionate la alin. (1), se face cu aprobarea ministrului, secretarului general, respectiv a secretarului de stat care coordonează activitatea acestora. Raportul aprobat va fi adus la cunoştinţa structurilor interesate spre însuşire şi aplicare, cu respectarea prevederilor alin. (2).
(4)Folosirea autoturismului de serviciu pentru deplasarea la şi de la domiciliu sau reşedinţă, în cazul persoanelor prevăzute la alin. (1) şi (3) care au atât domiciliu, cât şi reşedinţă, este permisă numai pentru varianta în care distanţa dintre domiciliu sau reşedinţă şi locul de muncă este cea mai scurtă.Art. 100
Personalului detaşat în afara ministerului, care la data detaşării îndeplinea una din funcţiile prevăzute sau stabilite conform prevederilor alineatelor anterioare, i se poate asigura de către Baza Centrală pentru Asigurarea Tehnică a Misiunilor, în limita disponibilului, câte un autoturism de la rezervă, la cererea forurilor tutelare ale instituţiilor în care îşi desfăşoară activitatea.
Art. 101
La cererea Consiliului Executiv al Asociaţiei Naţionale a Cadrelor Militare în Rezervă şi în Retragere şi birourilor executive ale filialelor asociaţiei, precum şi a Biroului Executiv al Asociaţiei Veteranilor de Război şi comitetelor filialelor asociaţiei, autovehiculele se vor pune la dispoziţia acestora, în limita posibilităţilor, cu respectarea prevederilor legale.
Art. 102
Autovehiculele din dotare pot fi folosite pentru transportul gratuit sau contra unui tarif fix pe zi sau pe kilometru, după caz, de către personalul încadrat în unităţile Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, în situaţiile şi condiţiile prevăzute de reglementările în vigoare privind drepturile de transport ale personalului Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
Art. 103
Transportul la şi de la locul de muncă, precum şi celelalte transporturi efectuate cu autovehiculele din dotare, cu încadrarea strictă în situaţiile prevăzute la articolul precedent, în interesul personalului propriu, se execută pe baza aprobării conducătorului structurii prin dispoziţie zilnică/ ordin de zi. Dispoziţia/ordinul de zi cuprinde, după caz, următoarele: datele de identificare ale autovehiculelor utilizate, numele conducătorilor auto, traseul (itinerarul de deplasare) şi perioada de desfăşurare a activităţii. În cazul transportului la şi de la locul de muncă al personalului propriu, se vor respecta şi prevederile anexei nr. 14.
Art. 104
Tariful zilnic pentru transportul la şi de la locul de muncă al personalului structurilor Ministerului Administraţiei şi Internelor este cel practicat de regia autonomă specializată pentru transportul în comun în municipiul Bucureşti şi se aplică după aprobarea de către directorul general al Direcţiei generale logistice şi comunicarea acestuia tuturor structurilor interesate.
Tariful zilnic pentru transportul la şi de la locul de muncă al personalului structurilor Ministerului Administraţiei şi Internelor este cel practicat de regia autonomă specializată pentru transportul în comun în municipiul Bucureşti şi se aplică după aprobarea de către directorul general al Direcţiei generale logistice şi comunicarea acestuia tuturor structurilor interesate.Art. 105
(1)Tariful pe kilometru şi ora de funcţionare/staţionare pentru mijloacele de transport auto-moto, respectiv motoagregatele din dotarea structurilor Ministerului Administraţiei şi Internelor se calculează pe baza relaţiilor şi a precizărilor din anexa nr. 14 şi se vizează pentru control financiar preventiv propriu la nivelul structurii deţinătoare de parc auto.
(2)Tarifele, prin coeficientul de mentenanţă, conţin influenţa corespunzătoare a tuturor costurilor privind funcţionarea mijloacelor respective şi asigurarea mentenanţei acestora, cum sunt: carburanţi, lubrifianţi, piese de schimb, revizii şi inspecţii tehnice periodice, manoperă, asigurări obligatorii RCA şi altele asemenea.
(1)Tariful pe kilometru şi ora de funcţionare/staţionare pentru mijloacele de transport auto-moto, respectiv motoagregatele din dotarea structurilor Ministerului Administraţiei şi Internelor se calculează pe baza relaţiilor şi a precizărilor din anexa nr. 14 şi se vizează pentru control financiar preventiv propriu la nivelul structurii deţinătoare de parc auto.
(2)Tarifele, prin coeficientul de mentenanţă, conţin influenţa corespunzătoare a tuturor costurilor privind funcţionarea mijloacelor respective şi asigurarea mentenanţei acestora, cum sunt: carburanţi, lubrifianţi, piese de schimb, revizii şi inspecţii tehnice periodice, manoperă, asigurări obligatorii RCA şi altele asemenea.Art. 106
(1)Autovehiculele din dotare pot fi utilizate şi pentru efectuarea unor activităţi ce reprezintă prestări de serviciu, conform legii. Aceste activităţi se efectuează contracost, pe baza tarifelor în vigoare pe kilometru şi/sau ora de funcţionare, precum şi ora de staţionare, după caz.
(2)Efectuarea de activităţi de transport care reprezintă prestări de serviciu se realizează în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 74/2001 privind abilitarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative de a angaja şi presta servicii, aprobată cu modificări prin Legea nr. 196/2002, ale Regulamentului privind organizarea şi realizarea de servicii de către unităţile Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 733/2002, precum şi ale actelor normative specifice sau aplicabile numai anumitor structuri ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
(3)În cazul efectuării curselor ce fac obiectul prezentului articol se eliberează foaie de parcurs care se utilizează numai pentru acest scop.
(4)Folosirea autovehiculelor pentru aceste activităţi de transport se aprobă prin dispoziţia/ordinul de zi, precizându-se felul şi numărul documentului prin care se solicită transportul, beneficiarul, scopul şi perioada deplasării, itinerarul pe care se execută transportul şi numele conducătorului auto.
Art. 107
Transporturile care se execută în baza art. 106 din prezentul normativ, se efectuează în limita posibilităţilor, fără a afecta desfăşurarea în condiţii normale a activităţilor ce revin unităţii.
Art. 108
Conducătorii unităţilor răspund de legalitatea executării transporturilor şi folosirea numai a autovehiculelor cu starea tehnică corespunzătoare şi adecvate numărului persoanelor sau bunurilor transportate pentru asigurarea optimizării transporturilor.
Art. 109
(1)În cazul transportului contra cost efectuat cu autovehicule din dotare, calculul tarifelor şi al sumelor de încasat se face de către compartimentul auto/similar, conform datelor cuprinse în foaia de parcurs şi luându-se în considerare, în mod corespunzător, precizările din anexa nr. 14.
(2)Baza de calcul şi documentele justificative se predau compartimentului financiar-contabilitate pentru emiterea facturii, respectiv pentru acordarea vizei pentru control financiar preventiv propriu, promovarea spre aprobare către ordonatorul de credite şi, ulterior, transmiterea facturii către beneficiar.
(1)În cazul transportului contra cost efectuat cu autovehicule din dotare, calculul tarifelor şi al sumelor de încasat se face de către compartimentul auto/similar, conform datelor cuprinse în foaia de parcurs şi luându-se în considerare, în mod corespunzător, precizările din anexa nr. 14.
(2)Baza de calcul şi documentele justificative se predau compartimentului financiar-contabilitate pentru emiterea facturii, respectiv pentru acordarea vizei pentru control financiar preventiv propriu, promovarea spre aprobare către ordonatorul de credite şi, ulterior, transmiterea facturii către beneficiar.
Art. 1091
La solicitarea scrisă a conducătorilor unor instituţii publice care au calitatea de ordonator principal de credite, în cadrul unor acţiuni de cooperare/colaborare, dreptul de folosinţă a unor autovehicule din dotarea structurilor din subordinea Ministerului Administraţiei şi Internelor poate fi transmis acestora pe o durată determinată, în conformitate cu metodologia prevăzută în anexa nr. 141, dacă legea nu dispune altfel.SUBSECŢIUNEA D:Organizarea, planificarea şi efectuarea întreţinerilor tehnice
Art. 110
Pentru asigurarea exploatării în condiţii tehnice corespunzătoare, autovehiculelor, cu excepţia celor aprobate pentru scoatere din funcţiune, li se vor efectua următoarele lucrări de inspecţie şi întreţinere tehnică:
a)inspecţia tehnică periodică (ITP);
b)întreţinerea tehnică zilnică (ITZ);
c)revizia tehnică (RT).
Art. 111
Inspecţia tehnică periodică a autovehiculelor, inclusiv agrearea tehnică pentru autospecialele destinate transportului de produse periculoase, se efectuează în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Evidenţierea ITP se menţionează în certificatul de înregistrare de către staţia ITP şi în carnetul de bord. Şeful biroului tehnic al unităţii (similar) răspunde de executarea la timp a acestei operaţiuni.
Inspecţia tehnică periodică a autovehiculelor, inclusiv agrearea tehnică pentru autospecialele destinate transportului de produse periculoase, se efectuează în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Evidenţierea ITP se menţionează în certificatul de înregistrare de către staţia ITP şi în carnetul de bord. Şeful biroului tehnic al unităţii (similar) răspunde de executarea la timp a acestei operaţiuni.Art. 112
(1)Întreţinerea tehnică zilnică se execută de conducătorul auto şi constă în verificarea tehnică înaintea plecării în cursă şi pe parcurs a autovehiculului şi întreţinerea tehnică a acestuia la terminarea programului de lucru, respectiv prin efectuarea operaţiunilor prevăzute la anexa nr. 15, după caz.
(2)Verificarea înaintea plecării în cursă constă în controlul stării tehnice, de întreţinere şi de completare a autovehiculului, cu toate materialele, sculele, piesele şi accesoriile, prevăzute în inventarul completului.
(3)Verificarea tehnică pe parcurs se execută de regulă, după fiecare 200-300 km sau 2-3 ore de conducere şi constă în verificarea stării anvelopelor, scurgerilor de carburanţi-lubrifianţi şi lichide speciale, temperaturii tamburilor şi discurilor de frânare, stării dispozitivelor de remorcare şi a prelatei, încărcăturii transportate, în scopul de a preîntâmpina producerea unor evenimente tehnice sau accidente de circulaţie şi luarea măsurilor necesare pentru remedierea defecţiunilor constatate.
(4)Întreţinerea tehnică a autovehiculelor la terminarea programului de lucru constă în executarea operaţiunilor prevăzute la verificarea tehnică pe parcurs şi dacă este cazul, curăţarea, spălarea şi dezinfectarea autovehiculului.
(5)Curăţarea, spălarea şi dezinfectarea autovehiculelor, constau în lucrări care au drept scop îndepărtarea depunerilor de noroi şi de praf de pe autovehicul şi asigurarea condiţiilor de igienă pentru pasageri sau în scopul preîntâmpinării pericolului contaminării sau deprecierii produselor ce urmează a fi transportate, după ce mijlocul de transport respectiv a fost utilizat la transportul animalelor, produselor de origine animală sau a substanţelor chimice.
(6)Curăţarea, spălarea şi dezinfectarea se execută mecanizat sau manual de către spălătorii auto, dacă sunt prevăzuţi în statul de organizare, sau de către conducătorii auto. În lipsa unor condiţii minime de spălare, autovehiculele pot fi spălate şi/sau dezinfectate la operatorii economici specializaţi, cu aprobarea conducătorului unităţii şi respectarea prevederilor legale.
(7)În cazul în care conducătorul auto constată defecţiuni tehnice, va raporta şefului de garaj/similar.
(8)La terminarea programului de lucru, persoanele stabilite vor consemna în foaia de parcurs completată la zi de către conducătorul auto, confirmarea parcării autovehiculului în condiţii de siguranţă.
Art. 113
Revizia tehnică constă în executarea lucrărilor de verificare a sistemelor şi instalaţiilor principale a autovehiculelor, reglarea şi ungerea agregatelor şi mecanismelor, precum şi înlocuirea obligatorie şi la termenul prevăzut, a pieselor şi materialelor consumabile prevăzute de producător în carnetul service sau manualul de utilizare, în scopul menţinerii autovehiculelor într-o stare tehnică şi de întreţinere bună şi a prevenirii defecţiunilor tehnice în cursul exploatării.
Art. 114
Reviziile tehnice se execută, în limita posibilităţilor, în atelierele auto proprii de către personalul specializat sau în unităţile de profil ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
Art. 115
În situaţia în care structurile Ministerului Internelor şi Reformei Administrative nu au condiţii privind capacitatea tehnică sau personal specializat, reviziile şi inspecţiile tehnice periodice pot fi efectuate la operatorii economici specializaţi, cu respectarea prevederilor legale privind achiziţiile publice de servicii.
Art. 116
Revizia tehnică se execută la fiecare 10.000 ± 1.000 km sau anual, la autovehiculele care nu realizează acest rulaj în cursul anului respectiv şi la fiecare 5.000 ± 500 km la motociclete, mopede şi cvadricicluri.
Art. 117
Excepţie de la prevederile art. 116 fac autovehiculele pentru care producătorii stabilesc în instrucţiunile tehnice de exploatare altă periodicitate de executare a lucrărilor de revizie.
Art. 118
(1)Operaţiunile care se execută la autovehicule cu ocazia reviziilor tehnice efectuate în atelierele structurilor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, sunt cele prevăzute de producător în carnetul service al autovehiculelor.
(2)Pentru autovehiculele la care nu se deţine carnetul service, reviziile tehnice se efectuează, după caz, conform anexei nr. 15, în limita dotării cu aparatura necesară.
(3)Materialele de întreţinere şi lichidele speciale necesare se stabilesc cu aprobarea conducătorului structurii deţinătoare în funcţie de dimensiunea parcului de autovehicule din dotare şi categoria acestora.
Art. 119
Cu ocazia executării întreţinerilor tehnice, se vor lua măsuri pentru remedierea defecţiunilor constatate. În situaţia în care aceste defecţiuni nu pot fi remediate, se vor lua măsuri de introducere în reparaţie a autovehiculului respectiv, consemnându-se aceste defecţiuni în comanda de lucru.
Art. 120
De executarea la timp şi de calitate a lucrărilor de întreţineri tehnice, răspunde şeful Biroului Tehnic/similari.
Art. 121
Reviziile tehnice efectuate se evidenţiază în carnetul de bord al autovehiculului la capitolul respectiv, fiind menţionate operaţiunile efectuate şi materialele înlocuite. Cu această ocazie, se menţionează şi operaţiunile de protecţie anticorozivă sau vopsire a caroseriei, după caz.
Art. 122
Vopsirea generală a autovehiculelor se poate executa cel mult o dată la 3 ani, dacă aspectul exterior impune aceasta.
Art. 123
Înlocuirea filtrelor de aer şi ulei motor, filtrelor de combustibil, a filtrelor de aer din instalaţia de ventilare a habitaclului, întreţinerea filtrelor de tip centrifugal din instalaţia de ungere a motoarelor, precum şi schimbarea uleiului din filtrul de aer tip umed se efectuează conform recomandărilor prevăzute în carnetul service sau de utilizare ale autovehiculelor.
Art. 124
Lucrările de întreţinere la instalaţiile speciale montate pe autovehicule, se execută conform prevederilor din cartea tehnică a instalaţiei, de regulă, odată cu efectuarea operaţiunilor de întreţinere la autovehiculele respective.
Art. 125
La introducerea autovehiculelor în atelier sau unitatea reparatoare, pentru revizii tehnice sau reparaţii, precum şi la recepţia finală, se face o constatare tehnică amănunţită, eventual prin probe de parcurs de până la 10 km, după caz, în vederea stabilirii lucrărilor necesare a se executa sau calităţii lucrărilor executate, întocmindu-se actul de constatare tehnică, respectiv procesul-verbal de recepţie.
Art. 126
(1)Termenul de garanţie pentru lucrările de revizii şi reparaţii executate în atelierele auto din cadrul unităţilor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative este de 30 de zile calendaristice sau 2.500 km.
(2)Termenul de garanţie începe de la data preluării autovehiculelor de către unităţile/ subunităţile care le au în dotare.
(3)Unităţile de reparaţii ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative autorizate tehnic de către Registrul Auto Român, acordă garanţia prevăzută de legislaţia în vigoare pentru piesele de schimb şi materialele înlocuite.
Art. 127
Defecţiunile ce apar la motor sau la sistemele de transmisie, direcţie şi frânare, pe parcursul a 2.500 km sau 30 zile calendaristice de la executarea unei revizii tehnice, sunt aduse la cunoştinţa unităţii reparatoare care va dispune măsurile necesare pentru remedierea acestora.
Art. 128
La începutul sezonului rece, şeful Biroului Tehnic/similari al unităţii va lua măsuri pentru efectuarea lucrărilor prevăzute în anexa nr. 16, după caz.
Art. 129
(1)În perioada de garanţie a autovehiculelor şi agregatelor noi sau reparate capital (general), reviziile tehnice se vor efectua la termenele şi în atelierele specializate, agreate de fabricant sau de reparator, contracost sau gratuit, funcţie de prevederile contractuale.
(2)Garanţia pentru piesele de schimb şi materialele auto înlocuite la operatorii economici specializaţi se acordă conform legislaţiei în vigoare.
SUBSECŢIUNEA E:Conservarea autovehiculelor
Art. 130
Prin conservarea autovehiculelor se înţelege întreţinerea specială ce se execută la acestea, în scopul de a se asigura pe timpul păstrării o stare tehnică bună, astfel încât să poată fi puse în stare de operativitate în cel mai scurt timp.
Art. 132
Nu se efectuează lucrările de conservare la autovehiculele sau motoarele care au fost aprobate pentru scoatere din funcţiune.
Art. 133
Lucrările ce se execută cu ocazia conservării autovehiculelor, sunt prevăzute în anex nr. 17.
Art. 134
Lucrările de conservare - deconservare şi întreţinere se vor executa pe locurile special destinate, de către personalul atelierului de reparaţii.
Art. 135
Timpul maxim de păstrare în conservare a autovehiculelor de la rezervele proprii de mobilizare nu va depăşi 2/3 din durata normală de funcţionare stabilită conform reglementărilor în vigoare, pentru fiecare marcă şi tip, perioadă în care unităţile deţinătoare vor urmări împrospătarea acestora cu mijloace similare, în funcţie de bugetul alocat sau de distribuţiile efectuate de structurile cu sarcini de înzestrare, pentru uzul curent.
Art. 136
La expirarea timpului de păstrare în conservare, autovehiculele de la rezervele proprii de mobilizare vor fi supuse analizei comisiei constituite la nivelul unităţii deţinătoare şi, în funcţie de starea tehnică, uzura morală şi posibilităţile de înlocuire, se vor face propuneri privind menţinerea la rezervele proprii sau trecerea la uzul curent, conform reglementărilor în vigoare.
Art. 137
Introducerea şi scoaterea autovehiculelor în şi din conservare se va efectua în baza ordinului de zi, în care se vor menţiona: categoria de destinaţie pentru alocare la drepturi (rezerve proprii de mobilizare), marca şi tipul, numărul de identificare (VIN) şi de înregistrare al fiecărui autovehicul, copia sau extrasul acestuia fiind transmis şi la compartimentul financiar-contabilitate în vederea aplicării prevederilor legale privind calculul şi evidenţa amortizării, după caz.
Art. 138
Conducătorii de unităţi vor dispune măsuri ca autovehiculele conservate să fie parcate separat de cele aflate în exploatare, în condiţii corespunzătoare şi de siguranţă.