Capitolul v - Atribuţii ale inspectorilor sanitari şi asistenţilor inspectori - Norma din 2025 privind organizarea şi funcţionarea activităţii de inspecţie sanitară de stat
M.Of. 549
În vigoare Versiune de la: 28 August 2025
CAPITOLUL V:Atribuţii ale inspectorilor sanitari şi asistenţilor inspectori
Art. 16
Şeful structurii de Inspecţie Sanitară de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii, care are calitatea de inspectorşef, are următoarele atribuţii privind activitatea de inspecţie sanitară de stat în domeniul sănătăţii publice:
a)iniţiază, coordonează şi organizează întreaga activitate de inspecţie sanitară de stat la nivel naţional;
b)propune ministrului sănătăţii împuternicirea, promovarea, sancţionarea şi revocarea împuternicirii inspectorilor sanitari şi asistenţilor inspectori, atât din subordine, cât şi din cadrul controlului în sănătate publică ale direcţiilor de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în condiţiile prevederilor prezentelor norme;
c)propune spre aprobare ministrului sănătăţii planul anual de acţiuni tematice derulate la nivel naţional şi planul anual de activităţi ale Inspecţiei Sanitare de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii în luna noiembrie a fiecărui an pentru anul următor;
d)monitorizează realizarea acţiunilor desfăşurate de către Inspecţia Sanitară de Stat la nivel naţional;
e)înaintează, spre aprobare, ministrului sănătăţii periodic, lunar, anual şi ori de câte ori este nevoie rapoarte privind activitatea de inspecţie sanitară de stat;
f)înaintează spre aprobare ministrului sănătăţii periodic, lunar, anual şi ori de câte ori este nevoie rapoarte cu rezultatele acţiunilor de inspecţie sanitară derulate conform planului anual de acţiuni tematice în vederea postării pe site-ul Ministerului Sănătăţii;
g)coordonează, organizează şi propune ministrului sănătăţii acţiuni speciale, în cazul producerii de calamităţi naturale, evenimente deosebite, epidemii, comandamente pe litoral şi la munte, în limita atribuţiilor ce îi revin;
h)coordonează, organizează şi propune ministrului sănătăţii detaşarea/delegarea de inspectori sanitari, la nevoie, în condiţiile legii;
i)iniţiază elaborarea de reglementări în domeniul inspecţiei sanitare de stat, proceduri, grile de verificare a legislaţiei specifice activităţii de inspecţie sanitară de stat;
j)participă la elaborarea actelor normative şi la fundamentarea necesităţii elaborării acestora şi formulează puncte de vedere la proiectele de acte normative emise de alte instituţii;
k)colaborează cu specialiştii din Ministerul Sănătăţii şi din unităţile subordonate la elaborarea de proiecte de acte normative în domeniul activităţii inspecţiei sanitare şi avizează proiectele de acte normative emise de alte direcţii din cadrul Ministerului Sănătăţii sau de către alte ministere sau instituţii publice, potrivit domeniului specific;
l)colaborează cu structuri similare din instituţii de specialitate internaţionale şi ale administraţiei publice centrale sau locale, în condiţiile legii;
m)asigură coordonarea tehnică şi metodologică a inspectorilor sanitari şi asistenţilor inspectori din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene;
n)în situaţii de risc epidemiologic, poate dispune măsuri speciale pentru bolnavii, suspecţii şi contacţii de boli transmisibile sau purtătorii de germeni patogeni, precum şi alte măsuri de limitare a circulaţiei persoanelor, conform art. 27 alin. (5) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
o)participă, din dispoziţia ministrului sănătăţii, la comitetele de situaţii de urgenţă;
p)participă la efectuarea de inspecţii, constată şi sancţionează contravenţiile la prevederile legislaţiei în vigoare din domeniul sănătăţii, la nevoie, la nivel naţional;
q)propune ministrului sănătăţii perioadele de verificare a activităţii inspectorilor sanitari şi a asistenţilor inspectori din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
r)aprobă împuternicirea personalului care desfăşoară activitatea de inspecţie sanitară, în baza rezultatelor evaluării efectuate de şeful structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
s)avizează periodic şi ori de câte ori este nevoie planurile la nivel de judeţ şi al municipiului Bucureşti de acţiuni de inspecţie sanitară şi rapoartele privind acţiunile de inspecţie sanitară desfăşurate de personalul împuternicit din cadrul structurii de control a direcţiilor de sănătate publică judeţene;
ş)participă în comisii de verificare a activităţii structurii de control din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
t)organizează cursuri de instruire cu inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori, la nivel naţional, pe domenii specifice de activitate;
ţ)asigură participarea la cursuri de formare şi perfecţionare profesională a personalului din subordine;
u)evaluează anual activitatea inspectorilor sanitari şefi din cadrul structurilor de inspecţie sanitară de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti;
v)păstrează confidenţialitatea datelor pe care unităţile inspectate le pun la dispoziţie, în condiţiile legii;
w)semnează documentele elaborate de către personalul din cadrul Inspecţiei Sanitare de Stat a Ministerului Sănătăţii;
x)transmite ministrului sănătăţii, spre aprobare, raportul privind rezultatele acţiunilor de control efectuate de personalul împuternicit din cadrul Inspecţiei Sanitare de Stat a Ministerului Sănătăţii;
y)îndeplineşte şi alte atribuţii ce îi revin conform actelor normative în vigoare, stabilite de ministrul sănătăţii.
Art. 17
Inspectorii sanitari din cadrul Inspecţiei Sanitare de Stat din Ministerul Sănătăţii, încadraţi în compartimentul Inspecţia furnizorilor de servicii medicale, au următoarele atribuţii:
a)coordonează activitatea de inspecţie sanitară la nivel naţional a structurii de control în sănătate publică judeţene privind controlul condiţiilor furnizării serviciilor de asistenţă medicală publică şi privată, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, în domeniile:
1.asistenţă medicală primară;
2.asistenţă medicală ambulatorie de specialitate;
3.asistenţă medicală de recuperare, medicină fizică şi balneologie;
4.asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat;
5.asistenţă medicală privată de urgenţă;
6.asistenţă medicală în unităţi sanitare publice şi private cu paturi;
7.servicii de îngrijiri paliative;
8.servicii de îngrijiri la domiciliu;
9.servicii publice conexe actului medical;
10.furnizori de servicii sociale, din sectorul public şi privat, care acordă servicii de cazare şi servicii de îngrijire medicală pentru persoanele vârstnice, persoanele adulte cu dizabilităţi şi bolnavi cronici;
11.transplant, inclusiv donarea, procurarea, testarea, procesarea, conservarea, stocarea şi trasablitatea ţesuturilor şi a celulelor de origine umană utilizate în scopuri terapeutice, precum şi notificarea incidentelor adverse grave şi a reacţiilor adverse grave;
12.colecta de sânge şi de componente sanguine umane, prepararea, controlul biologic, conservarea, distribuţia şi utilizarea terapeutică, în vederea asigurării securităţii sanitare;
13.sistemul de hemovigilenţă, de asigurare a trasabilităţii, precum şi Regulamentul privind sistemul de înregistrare şi raportare în cazul apariţiei de incidente şi reacţii adverse grave legate de colecta şi administrarea de sânge şi de componente sanguine umane, conform prevederilor Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.228/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
14.asistenţă medicală din unităţile medico-sociale;
15.activităţile şi practicile de medicină complementară/alternativă;
16.laboratoare de analize medicale;
17.laboratoare sau centre de radiologie şi imagistică medicală, explorări funcţionale;
18.alte domenii conform prevederilor legale în vigoare;
b)monitorizează realizarea planurilor anuale de activitate ale structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, privind controlul condiţiilor furnizării serviciilor de asistenţă medicală;
c)elaborează periodic, lunar, anual şi ori de câte ori este nevoie rapoarte privind activitatea de control şi inspecţie sanitară de stat, din aria lor de competenţă;
d)acordă asistenţă tehnică şi metodologică inspectorilor sanitari şi asistenţilor inspectori din cadrul structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
e)iniţiază şi coordonează acţiunile tematice la nivel naţional;
f)participă la acţiunile tematice ale Ministerului Sănătăţii, colaborând, dacă este cazul, şi cu alte instituţii cu atribuţii de control în domeniul furnizorilor de servicii medicale;
g)centralizează rezultatele acţiunilor de control şi inspecţie sanitară din teritoriu, analizează datele şi elaborează rapoarte în aria de competenţă;
h)desfăşoară în mod regulat, în structurile Sistemului naţional de transfuzie sanguină şi în unităţile de transfuzie sanguină din spitale, inspecţii şi alte măsuri de control şi evaluare a aplicării şi respectării cerinţelor prezentelor norme, la un interval care nu trebuie să depăşească 2 ani;
i)organizează, ori de câte ori este nevoie, inspecţii şi dispun măsuri de remediere în cazurile de suspiciune sau în cele de raportare a incidentelor grave neprevăzute şi reacţiilor adverse grave;
j)propun ministrului sănătăţii suspendarea activităţii unităţilor sanitare implicate în colecta de sânge uman, prepararea, controlul biologic, conservarea, distribuţia şi utilizarea terapeutică de sânge şi de componente sanguine umane, în caz de pericol grav sau suspiciune de pericol grav pentru sănătatea populaţiei;
k)efectuează, la nevoie, controale şi inspecţii la unităţile sanitare care desfăşoară activitate de bănci de ţesuturi şi celule umane şi activităţi de utilizator de ţesuturi şi/sau celule umane în scop terapeutic;
l)efectuează, la nevoie, controale şi inspecţii la unităţile sanitare în vederea verificării respectării legislaţiei în vigoare din domeniu;
m)organizează şi coordonează acţiuni speciale prin detaşarea sau delegarea de inspectori sanitari şi/sau asistenţi inspectori pentru desfăşurarea controalelor la nivelul altor judeţe, respectiv al municipiului Bucureşti, prin ordin al ministrului sănătăţii;
n)constată, după caz, săvârşirea contravenţiilor pentru nerespectarea prevederilor legale în vigoare şi aplică sancţiunile contravenţionale corespunzătoare;
o)coordonează şi organizează acţiuni speciale, în cazuri de suspiciune sau raportare a reacţiilor adverse grave şi a incidentelor, a notificărilor din cadrul sistemelor rapide de alertă, a producerii de calamităţi naturale, evenimente deosebite, epidemii, în limita atribuţiilor ce le revin pe linie de control în sănătate publică;
p)transmit Comisiei Europene notificările privind reacţiile adverse grave şi incidentele apărute în domeniile transfuziei sanguine şi transplantului de ţesuturi şi/sau celule umane în scop terapeutic, în cadrul sistemelor rapide de alertă, conform prevederilor legale;
q)formulează puncte de vedere/răspunsuri la solicitările structurilor de specialitate din cadrul instituţiei, la petiţii, memorii, întrebări, interpelări, sesizări, plângeri prealabile care sunt de competenţa structurii, după caz;
r)formulează puncte de vedere pentru actele normative elaborate de celelalte direcţii din cadrul Ministerului Sănătăţii;
s)elaborează acte normative, metodologii, proceduri, grile de verificare şi ghiduri de aplicare a legislaţiei specifice din domeniul lor de competenţă;
ş)participă în comisii de verificare a activităţii controlului în sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
t)organizează cursuri de instruire cu inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori, la nivel naţional, pe domenii specifice;
ţ)elaborează rapoarte şi informări către Uniunea Europeană potrivit domeniului lor de competenţă;
u)colaborează cu personalul de specialitate din structuri similare ale altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;
v)eliberează legitimaţiile de control semnate de ministrul sănătăţii pentru personalul împuternicit pentru desfăşurarea activităţii de control şi inspecţie sanitară de stat;
w)participă în cadrul unor comisii de analiză a reclamaţiilor care privesc calitatea inspecţiei sanitare de stat la nivel teritorial, propun şi dispun măsurile ce trebuie luate;
x)îndeplinesc şi alte atribuţii din domeniul lor de competenţă;
y)controlează activitatea structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti.
Art. 18
(1)Inspectorii sanitari din cadrul Inspecţiei Sanitare de Stat din Ministerul Sănătăţii încadraţi la Compartimentul Inspecţia în sănătate publică coordonează activitatea de inspecţie şi control la nivel naţional a controlului în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, în domeniile:
a)producţia, prelucrarea, depozitarea, păstrarea, transportul şi desfacerea alimentelor;
b)calitatea produselor alimentare, inclusiv a suplimentelor alimentare, aditivilor alimentari destinaţi consumului uman, materialelor în contact cu alimentele, alimentelor şi alimentelor noi, alimentelor şi ingredientelor alimentare tratate cu radiaţii ionizante, alimentelor la care s-au adăugat vitamine, minerale şi alte substanţe, apei potabile îmbuteliate şi apei minerale naturale îmbuteliate, precum şi în domeniul igienei produselor alimentare;
c)menţiuni nutriţionale şi de sănătate înscrise pe produsele alimentare;
d)calitatea apei destinate consumului uman;
e)calitatea apei de îmbăiere;
f)controlul respectării normelor de igienă din unităţile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna şi recreerea copiilor şi tinerilor şi alte unităţi publice sau private autorizate pentru organizarea şi desfăşurarea de activităţi similare conform Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.456/2020, cu modificările ulterioare;
g)furnizorii de servicii care presupun riscuri potenţiale pentru viaţa sau sănătatea populaţiei;
h)mediul de muncă şi starea de sănătate a lucrătorilor, cunoştinţele, aptitudinile şi practicile acestora în raport cu normele igienico-sanitare;
i)produse cosmetice;
j)produse biocide;
k)produse din tutun şi produse conexe;
l)deşeuri rezultate din activităţile medicale;
m)calitatea condiţiilor igienico-sanitare în unităţile turistice;
n)controlul respectării normelor de igienă în saloane de înfrumuseţare şi saloane de tatuaj, piercing şi implantare dermală; saloane de bronzare;
o)alte domenii conform prevederilor legale în vigoare.
(2)Inspectorii sanitari din cadrul Inspecţiei Sanitare de Stat din Ministerul Sănătăţii încadraţi la Compartimentul Inspecţia în sănătate publică au următoarele atribuţii:
a)monitorizează realizarea planului anual de activitate al structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
b)elaborează periodic, lunar, anual şi ori de câte ori este nevoie rapoarte privind activitatea de control şi inspecţie sanitară de stat;
c)acordă asistenţă tehnică şi metodologică inspectorilor sanitari şi asistenţilor inspectori din cadrul structurii de control în sănătate publică din direcţiile de sănătate publică judeţene;
d)iniţiază, coordonează şi analizează acţiunile tematice organizate la nivel naţional şi elaborează rapoarte în aria de competenţă;
e)participă la acţiunile tematice ale Ministerului Sănătăţii, colaborând, dacă este cazul, şi cu alte instituţii cu atribuţii de control şi inspecţie sanitară;
f)controlează modul de aplicare a prevederilor legislaţiei din domeniul sanitar;
g)constată şi sancţionează contravenţiile pentru nerespectarea prevederilor legislaţiei din domeniul sanitar, la nivel naţional;
h)coordonează şi organizează acţiuni speciale, în cazuri de suspiciune sau raportare a incidentelor grave, a notificărilor din cadrul sistemelor rapide de alertă, a producerii de calamităţi naturale, evenimente deosebite, în limita atribuţiilor ce le revin pe linie de control în sănătate publică;
i)coordonează acţiunile de control şi inspecţie sanitară de stat din cadrul sistemelor rapide de alertă şi notifică instituţiile implicate, în funcţie de domeniile de competenţă;
j)transmite Comisiei Europene sau punctelor naţionale de contact notificările privind reacţiile adverse grave şi incidentele apărute în domeniile de competenţă, în cadrul sistemelor rapide de alertă, conform prevederilor legale;
k)formulează puncte de vedere/răspunsuri la solicitările structurilor de specialitate din cadrul instituţiei, la petiţii, memorii, întrebări, interpelări, sesizări, plângeri prealabile care sunt de competenţa structurii;
l)colaborează cu celelalte direcţii din Ministerul Sănătăţii la elaborarea de proiecte de acte normative în domeniul sanitar ce privesc activitatea de control şi inspecţie sanitară de stat;
m)formulează, după caz, puncte de vedere la proiectele de acte normative emise de alte instituţii şi pentru actele normative elaborate de celelalte structuri ale Ministerului Sănătăţii;
n)elaborează proiecte de acte normative, metodologii, proceduri, grile de verificare şi ghiduri de aplicare a legislaţiei specifice activităţii de control şi inspecţie sanitară de stat;
o)participă în comisii de verificare a activităţii structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
p)colaborează cu personalul de specialitate din structuri similare ale altor instituţii de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale;
q)organizează cursuri de instruire cu inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori, la nivel naţional, pe domenii specifice;
r)elaborează rapoarte şi informări către Uniunea Europeană pe domeniul lor de competenţă;
s)eliberează legitimaţiile de control semnate de ministrul sănătăţii pentru personalul împuternicit pentru desfăşurarea activităţii de control şi inspecţie sanitară de stat;
ş)îndeplinesc şi alte atribuţii din domeniul lor de activitate prevăzute de legislaţia în vigoare;
t)controlează activitatea structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti.
Art. 19
Inspecţia Sanitară de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii verifică activitatea structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti o dată la 3 ani.
Art. 20
Şeful structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti coordonează activităţile Compartimentului inspecţie şi control în sănătate publică şi ale Compartimentului inspecţie şi control în unităţi furnizoare de servicii medicale din teritoriul administrativ, având următoarele atribuţii:
a)organizează şi implementează activitatea de control în sănătate publică la nivel judeţean şi în municipiul Bucureşti, după caz;
b)propune directorului executiv lista persoanelor care urmează a fi împuternicite pentru desfăşurarea activităţii de control în sănătate publică, în vederea aprobării de către ministrul sănătăţii;
c)elaborează planul tematic anual al activităţii de control în sănătate publică la nivel judeţean şi în municipiul Bucureşti;
d)stabileşte şi aplică măsurile necesare pentru îmbunătăţirea activităţii de control în sănătate publică la nivel judeţean;
e)constată şi sancţionează contravenţiile la normele igienico-sanitare, la normele de prevenire şi combatere a bolilor transmisibile şi infecţiilor asociate asistenţei medicale, respectiv bolilor profesionale, la nivel judeţean;
f)evaluează periodic performanţele profesionale pentru personalul din subordine şi acordă calificativul anual;
g)facilitează formarea şi perfecţionarea profesională a inspectorilor la nivel judeţean;
h)analizează măsurile propuse de inspectorii sanitari din subordine şi emite documentele de autoritate sanitară: decizii de interzicere a activităţii, respectiv decizii de suspendare a activităţii, informarea altor instituţii publice abilitate;
i)notifică Institutul Naţional de Sănătate Publică asupra constatării neconformităţilor cu legislaţia în vigoare pentru produsele avizate/notificate de către aceste instituţii, în vederea luării măsurilor legale în vigoare;
j)participă în echipele de inspecţie şi control în sănătate publică iniţiate de către Ministerul Sănătăţii şi de către alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale;
k)informează opinia publică cu privire la rezultatele activităţilor de control în sănătatea publică, conform legii.
Art. 21
Domeniile de responsabilitate ale personalului împuternicit din cadrul structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti se stabilesc prin fişa postului, cu respectarea următoarele criterii:
a)cel puţin doi inspectori sanitari au aceleaşi domenii de responsabilitate;
b)inspectorii sanitari au între 2 până la maximum 3 domenii de responsabilitate;
c)pregătirea profesională, conform Ordinului ministrului sănătăţii nr. 6.161/2024, cu modificările ulterioare.