Art. 17. - coordonează activitatea de inspecţie sanitară la nivel naţional a structurii de control în sănătate publică judeţene privind controlul condiţiilor furnizării serviciilor de asistenţă medicală publică şi privată, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, în domeniile: - Norma din 2025 privind organizarea şi funcţionarea activităţii de inspecţie sanitară de stat
M.Of. 549
În vigoare Versiune de la: 28 August 2025
Art. 17
Inspectorii sanitari din cadrul Inspecţiei Sanitare de Stat din Ministerul Sănătăţii, încadraţi în compartimentul Inspecţia furnizorilor de servicii medicale, au următoarele atribuţii:
a)coordonează activitatea de inspecţie sanitară la nivel naţional a structurii de control în sănătate publică judeţene privind controlul condiţiilor furnizării serviciilor de asistenţă medicală publică şi privată, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, în domeniile:
1.asistenţă medicală primară;
2.asistenţă medicală ambulatorie de specialitate;
3.asistenţă medicală de recuperare, medicină fizică şi balneologie;
4.asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat;
5.asistenţă medicală privată de urgenţă;
6.asistenţă medicală în unităţi sanitare publice şi private cu paturi;
7.servicii de îngrijiri paliative;
8.servicii de îngrijiri la domiciliu;
9.servicii publice conexe actului medical;
10.furnizori de servicii sociale, din sectorul public şi privat, care acordă servicii de cazare şi servicii de îngrijire medicală pentru persoanele vârstnice, persoanele adulte cu dizabilităţi şi bolnavi cronici;
11.transplant, inclusiv donarea, procurarea, testarea, procesarea, conservarea, stocarea şi trasablitatea ţesuturilor şi a celulelor de origine umană utilizate în scopuri terapeutice, precum şi notificarea incidentelor adverse grave şi a reacţiilor adverse grave;
12.colecta de sânge şi de componente sanguine umane, prepararea, controlul biologic, conservarea, distribuţia şi utilizarea terapeutică, în vederea asigurării securităţii sanitare;
13.sistemul de hemovigilenţă, de asigurare a trasabilităţii, precum şi Regulamentul privind sistemul de înregistrare şi raportare în cazul apariţiei de incidente şi reacţii adverse grave legate de colecta şi administrarea de sânge şi de componente sanguine umane, conform prevederilor Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.228/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
14.asistenţă medicală din unităţile medico-sociale;
15.activităţile şi practicile de medicină complementară/alternativă;
16.laboratoare de analize medicale;
17.laboratoare sau centre de radiologie şi imagistică medicală, explorări funcţionale;
18.alte domenii conform prevederilor legale în vigoare;
b)monitorizează realizarea planurilor anuale de activitate ale structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, privind controlul condiţiilor furnizării serviciilor de asistenţă medicală;
c)elaborează periodic, lunar, anual şi ori de câte ori este nevoie rapoarte privind activitatea de control şi inspecţie sanitară de stat, din aria lor de competenţă;
d)acordă asistenţă tehnică şi metodologică inspectorilor sanitari şi asistenţilor inspectori din cadrul structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
e)iniţiază şi coordonează acţiunile tematice la nivel naţional;
f)participă la acţiunile tematice ale Ministerului Sănătăţii, colaborând, dacă este cazul, şi cu alte instituţii cu atribuţii de control în domeniul furnizorilor de servicii medicale;
g)centralizează rezultatele acţiunilor de control şi inspecţie sanitară din teritoriu, analizează datele şi elaborează rapoarte în aria de competenţă;
h)desfăşoară în mod regulat, în structurile Sistemului naţional de transfuzie sanguină şi în unităţile de transfuzie sanguină din spitale, inspecţii şi alte măsuri de control şi evaluare a aplicării şi respectării cerinţelor prezentelor norme, la un interval care nu trebuie să depăşească 2 ani;
i)organizează, ori de câte ori este nevoie, inspecţii şi dispun măsuri de remediere în cazurile de suspiciune sau în cele de raportare a incidentelor grave neprevăzute şi reacţiilor adverse grave;
j)propun ministrului sănătăţii suspendarea activităţii unităţilor sanitare implicate în colecta de sânge uman, prepararea, controlul biologic, conservarea, distribuţia şi utilizarea terapeutică de sânge şi de componente sanguine umane, în caz de pericol grav sau suspiciune de pericol grav pentru sănătatea populaţiei;
k)efectuează, la nevoie, controale şi inspecţii la unităţile sanitare care desfăşoară activitate de bănci de ţesuturi şi celule umane şi activităţi de utilizator de ţesuturi şi/sau celule umane în scop terapeutic;
l)efectuează, la nevoie, controale şi inspecţii la unităţile sanitare în vederea verificării respectării legislaţiei în vigoare din domeniu;
m)organizează şi coordonează acţiuni speciale prin detaşarea sau delegarea de inspectori sanitari şi/sau asistenţi inspectori pentru desfăşurarea controalelor la nivelul altor judeţe, respectiv al municipiului Bucureşti, prin ordin al ministrului sănătăţii;
n)constată, după caz, săvârşirea contravenţiilor pentru nerespectarea prevederilor legale în vigoare şi aplică sancţiunile contravenţionale corespunzătoare;
o)coordonează şi organizează acţiuni speciale, în cazuri de suspiciune sau raportare a reacţiilor adverse grave şi a incidentelor, a notificărilor din cadrul sistemelor rapide de alertă, a producerii de calamităţi naturale, evenimente deosebite, epidemii, în limita atribuţiilor ce le revin pe linie de control în sănătate publică;
p)transmit Comisiei Europene notificările privind reacţiile adverse grave şi incidentele apărute în domeniile transfuziei sanguine şi transplantului de ţesuturi şi/sau celule umane în scop terapeutic, în cadrul sistemelor rapide de alertă, conform prevederilor legale;
q)formulează puncte de vedere/răspunsuri la solicitările structurilor de specialitate din cadrul instituţiei, la petiţii, memorii, întrebări, interpelări, sesizări, plângeri prealabile care sunt de competenţa structurii, după caz;
r)formulează puncte de vedere pentru actele normative elaborate de celelalte direcţii din cadrul Ministerului Sănătăţii;
s)elaborează acte normative, metodologii, proceduri, grile de verificare şi ghiduri de aplicare a legislaţiei specifice din domeniul lor de competenţă;
ş)participă în comisii de verificare a activităţii controlului în sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
t)organizează cursuri de instruire cu inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori, la nivel naţional, pe domenii specifice;
ţ)elaborează rapoarte şi informări către Uniunea Europeană potrivit domeniului lor de competenţă;
u)colaborează cu personalul de specialitate din structuri similare ale altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;
v)eliberează legitimaţiile de control semnate de ministrul sănătăţii pentru personalul împuternicit pentru desfăşurarea activităţii de control şi inspecţie sanitară de stat;
w)participă în cadrul unor comisii de analiză a reclamaţiilor care privesc calitatea inspecţiei sanitare de stat la nivel teritorial, propun şi dispun măsurile ce trebuie luate;
x)îndeplinesc şi alte atribuţii din domeniul lor de competenţă;
y)controlează activitatea structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti.