Art. 16. - Norma din 2025 privind organizarea şi funcţionarea activităţii de inspecţie sanitară de stat
M.Of. 549
În vigoare Versiune de la: 28 August 2025
Art. 16
Şeful structurii de Inspecţie Sanitară de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii, care are calitatea de inspectorşef, are următoarele atribuţii privind activitatea de inspecţie sanitară de stat în domeniul sănătăţii publice:
a)iniţiază, coordonează şi organizează întreaga activitate de inspecţie sanitară de stat la nivel naţional;
b)propune ministrului sănătăţii împuternicirea, promovarea, sancţionarea şi revocarea împuternicirii inspectorilor sanitari şi asistenţilor inspectori, atât din subordine, cât şi din cadrul controlului în sănătate publică ale direcţiilor de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în condiţiile prevederilor prezentelor norme;
c)propune spre aprobare ministrului sănătăţii planul anual de acţiuni tematice derulate la nivel naţional şi planul anual de activităţi ale Inspecţiei Sanitare de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii în luna noiembrie a fiecărui an pentru anul următor;
d)monitorizează realizarea acţiunilor desfăşurate de către Inspecţia Sanitară de Stat la nivel naţional;
e)înaintează, spre aprobare, ministrului sănătăţii periodic, lunar, anual şi ori de câte ori este nevoie rapoarte privind activitatea de inspecţie sanitară de stat;
f)înaintează spre aprobare ministrului sănătăţii periodic, lunar, anual şi ori de câte ori este nevoie rapoarte cu rezultatele acţiunilor de inspecţie sanitară derulate conform planului anual de acţiuni tematice în vederea postării pe site-ul Ministerului Sănătăţii;
g)coordonează, organizează şi propune ministrului sănătăţii acţiuni speciale, în cazul producerii de calamităţi naturale, evenimente deosebite, epidemii, comandamente pe litoral şi la munte, în limita atribuţiilor ce îi revin;
h)coordonează, organizează şi propune ministrului sănătăţii detaşarea/delegarea de inspectori sanitari, la nevoie, în condiţiile legii;
i)iniţiază elaborarea de reglementări în domeniul inspecţiei sanitare de stat, proceduri, grile de verificare a legislaţiei specifice activităţii de inspecţie sanitară de stat;
j)participă la elaborarea actelor normative şi la fundamentarea necesităţii elaborării acestora şi formulează puncte de vedere la proiectele de acte normative emise de alte instituţii;
k)colaborează cu specialiştii din Ministerul Sănătăţii şi din unităţile subordonate la elaborarea de proiecte de acte normative în domeniul activităţii inspecţiei sanitare şi avizează proiectele de acte normative emise de alte direcţii din cadrul Ministerului Sănătăţii sau de către alte ministere sau instituţii publice, potrivit domeniului specific;
l)colaborează cu structuri similare din instituţii de specialitate internaţionale şi ale administraţiei publice centrale sau locale, în condiţiile legii;
m)asigură coordonarea tehnică şi metodologică a inspectorilor sanitari şi asistenţilor inspectori din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene;
n)în situaţii de risc epidemiologic, poate dispune măsuri speciale pentru bolnavii, suspecţii şi contacţii de boli transmisibile sau purtătorii de germeni patogeni, precum şi alte măsuri de limitare a circulaţiei persoanelor, conform art. 27 alin. (5) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
o)participă, din dispoziţia ministrului sănătăţii, la comitetele de situaţii de urgenţă;
p)participă la efectuarea de inspecţii, constată şi sancţionează contravenţiile la prevederile legislaţiei în vigoare din domeniul sănătăţii, la nevoie, la nivel naţional;
q)propune ministrului sănătăţii perioadele de verificare a activităţii inspectorilor sanitari şi a asistenţilor inspectori din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
r)aprobă împuternicirea personalului care desfăşoară activitatea de inspecţie sanitară, în baza rezultatelor evaluării efectuate de şeful structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
s)avizează periodic şi ori de câte ori este nevoie planurile la nivel de judeţ şi al municipiului Bucureşti de acţiuni de inspecţie sanitară şi rapoartele privind acţiunile de inspecţie sanitară desfăşurate de personalul împuternicit din cadrul structurii de control a direcţiilor de sănătate publică judeţene;
ş)participă în comisii de verificare a activităţii structurii de control din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
t)organizează cursuri de instruire cu inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori, la nivel naţional, pe domenii specifice de activitate;
ţ)asigură participarea la cursuri de formare şi perfecţionare profesională a personalului din subordine;
u)evaluează anual activitatea inspectorilor sanitari şefi din cadrul structurilor de inspecţie sanitară de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti;
v)păstrează confidenţialitatea datelor pe care unităţile inspectate le pun la dispoziţie, în condiţiile legii;
w)semnează documentele elaborate de către personalul din cadrul Inspecţiei Sanitare de Stat a Ministerului Sănătăţii;
x)transmite ministrului sănătăţii, spre aprobare, raportul privind rezultatele acţiunilor de control efectuate de personalul împuternicit din cadrul Inspecţiei Sanitare de Stat a Ministerului Sănătăţii;
y)îndeplineşte şi alte atribuţii ce îi revin conform actelor normative în vigoare, stabilite de ministrul sănătăţii.