Capitolul i - Dispoziţii generale - Norma din 2025 privind efectuarea inspecţiilor la auditorii financiari şi firmele de audit care desfăşoară activităţi de audit statutar, precum şi activităţi de asigurare a raportării anuale şi consolidate privind durabilitatea
M.Of. 188
În vigoare Versiune de la: 4 Martie 2025
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1: Obiect
Prezenta normă stabileşte cadrul de desfăşurare a inspecţiilor la auditorii financiari şi firmele de audit care efectuează activităţi de audit statutar, precum şi activităţi de asigurare a raportării anuale şi consolidate privind durabilitatea, în conformitate cu prevederile Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare (Legea nr. 162/2017) şi ale Regulamentului (UE) nr. 537/2014 privind cerinţe specifice referitoare la auditul statutar al entităţilor de interes public şi de abrogare a Deciziei 2005/909/CE a Comisiei [Regulamentul (UE) nr. 537/2014].
Art. 2: Competenţă
(1)Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (ASPAAS) este autoritatea competentă pentru efectuarea inspecţiilor pentru asigurarea calităţii activităţii de audit statutar la auditorii financiari şi firmele de audit în legătură cu activitatea de audit statutar sau, după caz, activitatea de asigurare a raportării anuale şi consolidate privind durabilitatea.
(2)În vederea evaluării sistemului de control al calităţii, precum şi a respectării cerinţelor de etică profesională, inspecţiile pentru asigurarea calităţii se pot desfăşura şi asupra altor misiuni de audit financiar efectuate de auditorul financiar sau firma de audit la clientul de audit statutar, în cadrul perioadei auditate, altele decât cele de audit statutar.
(3)Auditorii financiari şi entităţile de audit din ţări terţe înregistraţi, dar nu şi autorizaţi în România se supun sistemelor de supraveghere a calităţii, de asigurare a calităţii, de investigaţii şi sancţiuni prevăzute de prezentele norme, în conformitate cu art. 67 alin. (4) din Legea nr. 162/2017.
(4)Efectuarea inspecţiilor pentru asigurarea calităţii activităţii de audit statutar sau, după caz, a activităţii de asigurare a raportării privind durabilitatea se realizează prin intermediul personalului de specialitate din cadrul ASPAAS, în baza metodologiei de inspecţie armonizate la nivel european în acord cu Comitetul organismelor europene de supraveghere a auditului (COESA).
Art. 3: Definiţii
În înţelesul prezentei norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1.autoritate competentă - Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar, în calitate de autoritate de reglementare în domeniul auditului statutar, al asigurării raportării privind durabilitatea şi de supraveghere a auditorilor financiari şi a firmelor de audit;
2.CAIM - Metodologia comună de inspecţii a auditului (Common Audit Inspection Methodology) stabilită la nivel european în cadrul COESA;
3.cererea de informaţii - solicitarea echipei de inspecţie din cadrul ASPAAS în scopul obţinerii de informaţii şi/sau documente, necesare efectuării inspecţiei la auditorul financiar sau firma de audit;
4.COESA - Comitetul organismelor europene de supraveghere a auditului;
5.IFIAR - Forumul Internaţional al Autorităţilor de Reglementare a Auditului Independent;
6.expert - persoana fizică cu experienţă specifică în pieţe financiare, raportare financiară sau alte domenii relevante pentru inspecţii, inclusiv persoana cu experienţă relevantă în activitatea de audit statutar şi, după caz, în activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea, precum şi formare specifică în ceea ce priveşte inspecţiile pentru asigurarea calităţii, în conformitate cu prevederile art. 26 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014;
7.inspector - persoana care are o educaţie profesională corespunzătoare, experienţă relevantă în auditul statutar şi în raportarea financiară şi, după caz, în raportarea privind durabilitatea şi în asigurarea raportării privind durabilitatea sau în alte servicii legate de durabilitate;
8.inspecţia pentru asigurarea calităţii, denumită în continuare inspecţia - un proces derulat în condiţiile stabilite prin prezentele norme, pentru a furniza ASPAAS o evaluare obiectivă, la data întocmirii raportului de inspecţie, asupra măsurii în care auditorul financiar sau firma de audit inspectat(ă) dispune de un sistem intern de control al calităţii adecvat, implementează şi se conformează sistemului respectiv, precum şi asupra măsurii în care auditorul financiar sau firma de audit inspectat(ă) a respectat standardele profesionale şi celelalte cerinţe legale aplicabile în cadrul misiunilor derulate, în special cu privire la raţionamentele semnificative consemnate în raportul de audit emis;
9.mandatul - împuternicire acordată de către autoritatea competentă prin care echipa de inspecţie numită prin decizie a preşedintelui ASPAAS este împuternicită să verifice activitatea de audit statutar şi, după caz, activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea. Mandatul cuprinde cel puţin următoarele elemente: echipa de inspecţie, temeiul legal, obiectivele inspecţiei;
10.monitorizarea - ansamblul procedurilor aplicate în inspecţii pentru supravegherea, analiza şi evaluarea modului de implementare a aspectelor identificate de echipa de inspecţie şi a recomandărilor aplicate pentru acestea în inspecţia precedentă;
11.notă de constatare - reprezintă documentul emis de echipa de inspecţie în situaţia în care auditorul financiar sau firma de audit nu răspunde solicitărilor echipei privind declanşarea inspecţiei;
12.probele de inspecţie - dovezi puse la dispoziţie de auditorul financiar sau firma de audit inspectată şi utilizate de echipa de inspecţie pentru emiterea concluziilor pe care se bazează raportul de inspecţie;
13.planul anual de inspecţii - documentul elaborat anual de personalul de specialitate, care include auditorii financiari şi firmele de audit selectaţi în vederea inspectării, în baza analizei de risc efectuate de ASPAAS;
14.raportul de inspecţie - document elaborat care reprezintă rezultatul inspecţiei pentru asigurarea calităţii, conţinând constatările şi concluziile inspecţiei;
15.raportul de asigurare - raportul emis de auditorii financiari pentru angajamentele de asigurare a raportării privind durabilitatea;
16.recomandare scrisă - se emite în urma constatărilor şi concluziilor unei inspecţii potrivit prevederilor art. 35 alin. (4) lit. j) din Legea nr. 162/2017 şi ale art. 26 alin. (8) din Regulamentul (UE) nr. 537/2014;
17.standardele profesionale - standardele internaţionale de audit (ISA) emise de Consiliul pentru Standarde Internaţionale de Audit şi Asigurare (IAASB) din cadrul Federaţiei Internaţionale a Contabililor (IFAC) şi cerinţele etice cuprinse în Manualul Codului etic internaţional pentru profesionişti contabili elaborat de Consiliul pentru Standarde Internaţionale de Etică pentru Contabili (IESBA) din cadrul IFAC (denumit în continuare Codul etic);
18.reglementări aplicabile auditului statutar sau, după caz, asigurarea raportării privind durabilitatea - dispoziţiile Legii nr. 162/2017, ale Regulamentului (UE) nr. 537/2014, ale Codului etic al profesioniştilor contabili, ale Standardelor internaţionale de audit şi asigurare, precum şi ale altor reglementări incidente, aprobate în condiţiile legii;
19.situaţii temeinic justificate - situaţiile medicale sau orice alte situaţii de imposibilitate de prezentare sau împrejurări obiective în care se află auditorul, dovedite cu documente justificative.
Art. 4: Scopul inspecţiilor
(1)ASPAAS efectuează inspecţii pentru a preveni, a identifica şi corecta aplicarea necorespunzătoare a reglementărilor aplicabile auditorilor financiari şi firmelor de audit care desfăşoară misiuni de audit statutar, precum şi misiuni de asigurare a raportării privind durabilitatea.
(2)Inspectorii şi experţii îşi desfăşoară activitatea pe baza principiilor fundamentale bazate pe independenţă, integritate, obiectivitate, competenţă profesională, scepticism profesional, confidenţialitate, comportament profesional, respect faţă de normele tehnice şi profesionale conform Codului etic şi alte reglementări aplicabile funcţionarilor publici.
(3)Inspecţiile efectuate de ASPAAS în condiţiile prezentelor norme au drept scop verificarea modului în care auditorul financiar sau firma de audit respectă cel puţin următoarele cerinţe:
a)dispune de un sistem adecvat de control intern al calităţii aferent auditurilor statutare, în conformitate cu prevederile standardelor internaţionale privind controlul calităţii;
b)îşi desfăşoară activitatea cu respectarea reglementărilor aplicabile auditului statutar sau, după caz, aplicabile activităţii de asigurare a raportării anuale şi consolidate privind durabilitatea.
Art. 5: Tipuri de inspecţii
(1)ASPAAS desfăşoară următoarele tipuri de inspecţii pentru asigurarea calităţii:
a)inspecţii periodice;
b)inspecţii la cerere;
c)inspecţii tematice.
(2)Inspecţiile periodice sunt cuprinse în planul anual de inspecţii care se finalizează prin elaborarea unui raport de inspecţie, în conformitate cu prevederile prezentelor norme.
(3)Inspecţiile periodice se desfăşoară astfel:
a)în cazul auditorilor financiari şi al firmelor de audit care efectuează audit statutar şi, după caz, efectuează asigurarea raportării privind durabilitatea la entităţi de interes public (EIP), cu o frecvenţă de cel puţin 3 ani în conformitate cu art. 26 alin. (2) lit. a) din Regulamentul (UE) nr. 537/2014;
b)în cazul auditorilor financiari sau firmelor de audit care efectuează audit statutar şi, după caz, efectuează asigurarea raportării privind durabilitatea la alte entităţi decât cele prevăzute la lit. a) cu o frecvenţă de cel puţin 6 ani în conformitate cu art. 35 alin. (4) lit. h) din Legea nr. 162/2017.
(4)Inspecţiile la cerere sunt inspecţii care pot fi efectuate asupra activităţii de audit statutar sau, după caz, a activităţii de asigurare a raportării privind durabilitatea, la solicitarea auditorului financiar sau reprezentantului firmei de audit sau ca rezultat al altor situaţii care impun verificarea activităţii de audit statutar sau a activităţii de asigurare a raportării privind durabilitatea. Inspecţiile la cerere se finalizează prin încheierea unui raport de inspecţie, în condiţiile prezentelor norme.
(5)Inspecţiile tematice sunt inspecţii care pot fi efectuate în funcţie de resursele disponibile şi constau în verificarea tematică a unor obiective specifice cu privire la activitatea de audit statutar sau, după caz, la activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea a unui auditor financiar sau a unei firme de audit ori a unui eşantion de auditori financiari şi firme de audit sau pot servi altor scopuri stabilite de ASPAAS.
Art. 6: Echipa de inspecţie
(1)Echipa de inspecţie se constituite prin decizie a preşedintelui ASPAAS. Echipa este formată din cel puţin doi inspectori, dintre care unul cu rol de coordonare.
(2)Atunci când numărul inspectorilor de care dispune ASPAAS nu este suficient se pot coopta alte persoane în temeiul unor contracte de colaborare, de prestări de servicii, în calitate de experţi, pentru a îndeplini sarcini specifice, în conformitate cu art. 3 pct. 6 şi 7.
(3)În astfel de cazuri, inspectorii externi şi/sau experţii nu trebuie să se implice în niciun proces decizional al ASPAAS şi nici să îndeplinească rolul de coordonator al echipei de inspecţie.
(4)Selecţia inspectorilor si a experţilor externi se face în baza criteriilor prevăzute la art. 35 alin. (4) şi (6) din Legea nr. 162/2017 şi a procedurii de selecţie elaborate de ASPAAS.
(5)Inspectorii şi experţii care efectuează inspecţii semnează anual o declaraţie de independenţă prin care confirmă că respectă cerinţele prevăzute la art. 26 alin. (5) lit. b) şi c) din Regulamentul (UE) nr. 537/2014.
(6)Membrii echipei de inspecţie semnează, pentru fiecare inspecţie, o declaraţie din care să rezulte că:
a)nu se află în una dintre situaţiile de conflict de interese prevăzute de reglementările aplicabile, în raport cu auditorul financiar sau firma de audit la care urmează să efectueze revizuirea calităţii;
b)respectă prevederile etice care sunt aplicabile activităţii;
c)respectă cerinţele privind confidenţialitatea informaţiilor obţinute cu ocazia inspecţiilor, precum şi obligaţiile de conduită profesională conform Codului etic;
d)respectă cerinţele de independenţă prevăzute la art. 26 alin. (5) lit. d) din Regulamentul (UE) nr. 537/2014, respectiv la art. 35 din Legea nr. 162/2017, după caz.