Capitolul v - Desfăşurarea etapei de recrutare - Norma din 2023 privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice în cadrul cărora sunt stabilite funcţiile publice prevăzute la art. 385 alin. (1) şi (2) din prezentul cod, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii
M.Of. 1184
În vigoare Versiune de la: 28 Decembrie 2023
CAPITOLUL V:Desfăşurarea etapei de recrutare
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale privind desfăşurarea etapei de recrutare
Art. 33
Etapa de recrutare se realizează prin concurs naţional organizat de cel puţin două ori pe an de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici şi constă în verificarea cunoştinţelor generale şi a competenţelor generale, necesare ocupării unei funcţii publice.
Art. 34
(1)Desfăşurarea etapei de recrutare se realizează între prima zi de constituire a dosarului de concurs şi comunicarea raportului final, în condiţiile prevăzute la art. 62 alin. (2).
(2)Etapa de recrutare constă în 3 probe succesive, după cum urmează:
a)verificarea eligibilităţii candidaţilor;
b)testarea preliminară;
c)testarea avansată.
(3)Pot promova etapa de recrutare candidaţii declaraţi admişi la toate probele prevăzute la alin. (2).
Art. 35
(1)Proba prevăzută la art. 34 alin. (2) lit. a) se desfăşoară online, pe platforma informatică de concurs, dezvoltată şi implementată de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici.
(2)Proba prevăzută la art. 34 alin. (2) lit. b) se desfăşoară online, pe platforma informatică de concurs, în centrele de testare.
(3)Pentru candidaţii înscrişi la etapa de recrutare pentru funcţiile publice de execuţie, funcţiile publice de conducere de director, director adjunct, director executiv şi director executiv adjunct care nu au calitatea de conducători ai instituţiilor publice, precum şi şef serviciu din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la art. 369 lit. a), c) şi e) din prezentul cod, proba prevăzută la art. 34 alin. (2) lit. c) se desfăşoară online, pe platforma informatică de concurs, în centrele de testare.
(4)Pentru candidaţii înscrişi la etapa de recrutare pentru funcţiile publice din categoria înalţilor funcţionari publici, pentru funcţiile publice de conducere de director general şi director general adjunct şi pentru funcţiile publice de conducere de director executiv şi director executiv adjunct care au calitatea de conducători ai instituţiilor publice, proba prevăzută la art. 34 alin. (2) lit. c) se desfăşoară cu prezenţa fizică a acestora la centrul/centrele de evaluare.
Art. 36
Pentru a avea acces la platforma informatică de concurs, persoana interesată de participarea la etapa de recrutare trebuie să se înregistreze în condiţiile prevăzute la art. 37.
SECŢIUNEA 2:Înregistrarea persoanelor interesate de participarea la etapa de recrutare
Art. 37
(1)Persoanele interesate de participarea la etapa de recrutare se înregistrează în platforma informatică de concurs, ca utilizatori noi, prin accesarea paginii web a acesteia. Persoana interesată va primi pe adresa de e-mail furnizată datele necesare pentru validare. Accesul la funcţionalităţile platformei informatice de concurs se acordă doar după validarea contului.
(2)Ulterior creării contului de utilizator se completează formularul de înregistrare. Completarea formularului de înregistrare este o condiţie obligatorie pentru participarea la etapa de recrutare.
(3)Formularul de înregistrare prevăzut la alin. (1) conţine următoarele informaţii: numele, prenumele, codul numeric personal, tipul, seria şi numărul cărţii de identitate, judeţul şi localitatea de reşedinţă, adresa de e-mail, numărul de telefon mobil.
(4)Prin completarea formularului de înregistrare, persoana interesată îşi exprimă acordul în ceea ce priveşte acceptarea termenilor şi condiţiilor de organizare a concursului naţional, acordul explicit şi neechivoc în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal prevăzute la alin. (2) şi utilizate în procedura de concurs, respectiv îşi exprimă acordul de a primi notificări transmise prin platforma informatică de concurs.
(5)Ulterior validării, persoana interesată poate să îşi creeze profilul individual de concurs prin încărcarea documentelor necesare pentru înscrierea la etapa de recrutare. Crearea profilului individual de concurs nu echivalează cu înscrierea propriu-zisă la etapa de recrutare, respectiv la etapa de selecţie.
(6)Fiecare profil înregistrat în platforma informatică de concurs are asociat un identificator unic, vizibil în profilul individual, care este utilizat pentru toate comunicările care privesc candidatul, inclusiv în comunicarea şi afişarea rezultatelor probelor din etapa de recrutare.
(7)Persoana interesată îşi poate actualiza permanent profilul individual, prin completarea de informaţii şi ataşarea de documente suplimentare sau prin modificarea acestora, după caz. Completarea ulterioară a profilului individual nu echivalează cu completarea dosarului de concurs propriu-zis, aceasta realizându-se la secţiunea special creată pentru un concurs naţional anume, respectiv pentru un concurs pe post. Modificările sau completările făcute asupra profilului individual nu schimbă şi informaţiile încărcate în dosarul de concurs.
(8)În vederea validării datelor privind numele, prenumele şi codul numeric personal ale candidaţilor, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici şi Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor - Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Afacerilor Interne stabilesc condiţiile tehnice privind operaţionalizarea accesului la Registrul Naţional de Evidenţă a Persoanelor şi modalităţile concrete de colaborare, încheind în acest sens protocol de colaborare.
(9)Datele cu caracter personal furnizate din Registrul Naţional de Evidenţă a Persoanelor în scopul prevăzut la alin. (8) nu pot fi prelucrate ulterior în alt scop, cu excepţia prelucrărilor efectuate în temeiul unei dispoziţii legale exprese.
(10)Utilizarea şi prelucrarea datelor cu caracter personal de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici se face cu respectarea prevederilor legale privind protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date. Persoanele care au acces la datele personale ale candidaţilor au obligaţia de a păstra confidenţialitatea datelor cu caracter personal, în condiţiile legii.
SECŢIUNEA 3:Dosarul de concurs
Art. 38
(1)În vederea participării la etapa de recrutare, în termen de 20 de zile calendaristice de la data publicării anunţului în condiţiile prevăzute la art. 19 alin. (2), candidaţii se înscriu la concurs prin constituirea dosarului de concurs, exclusiv în format electronic, prin intermediul platformei informatice de concurs.
(2)Dosarul de concurs conţine, în mod obligatoriu:
a)formularul de înscriere prevăzut la art. 137 lit. a);
b)copia cărţii de identitate valabile;
c)copia actului doveditor emis de autorităţile competente, în cazul în care a intervenit schimbarea numelui consemnat în certificatul de naştere;
d)copii ale diplomelor de studii sau echivalente;
e)copia carnetului de muncă şi/sau a adeverinţei eliberate de angajator pentru perioada lucrată, care să ateste vechimea în muncă şi în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, potrivit prevederilor din prezentul cod, după caz;
(3)Pentru funcţiile publice de conducere, dosarul de concurs prevăzut la alin. (2) include şi copia diplomei de master în domeniul administraţiei publice, management sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice sau a diplomei echivalente în condiţiile art. 57 alin. (2) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Pentru funcţiile publice din categoria înalţilor funcţionari publici, dosarul de concurs prevăzut la alin. (2) include şi următoarele documente:
a)copie a diplomei de master în domeniul administraţiei publice, management ori în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice sau a diplomei echivalente în condiţiile art. 57 alin. (2) din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare;
b)copia certificatului sau documentului care atestă îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 394 alin. (4) lit. d) din prezentul cod;
(5)Prin formularul de înscriere prevăzut la alin. (2) lit. a), candidaţii la ocuparea funcţiilor publice din categoria înalţilor funcţionari publici optează pentru una dintre limbile străine stabilite în vederea susţinerii testului-grilă din cadrul probei de testare preliminară.
(6)Formularul de înscriere prevăzut la alin. (2) lit. a) se pune la dispoziţia candidaţilor prin platforma informatică de concurs, la momentul demarării procedurii de înscriere la concurs şi se completează online.
(7)Modelul orientativ al adeverinţei eliberate de angajator pentru perioada lucrată care atestă vechimea în muncă şi în specialitatea studiilor este prevăzut la art. 137 lit. e).
Art. 39
(1)Prin intermediul platformei informatice de concurs, persoanele interesate care şi-au creat profil individual de candidat sunt notificate automat, atât cu privire la începerea perioadei de înscriere la concurs, cât şi cu privire la finalizarea acesteia.
(2)La momentul începerii perioadei de înscriere, candidaţii îşi pot constitui dosarul de concurs.
Art. 40
(1)Constituirea dosarului de concurs se face prin încărcarea documentelor aflate în profilul individual al candidatului din platforma informatică de concurs.
(2)Candidatul poate completa sau modifica conţinutul dosarului de concurs oricând până la expirarea termenului-limită pentru finalizarea perioadei de înscriere, moment de la care platforma informatică de concurs nu mai permite completarea sau modificarea conţinutului dosarului de concurs.
(3)Constituirea dosarului de concurs este considerată finalizată după completarea tuturor secţiunilor predefinite de platforma informatică de concurs şi finalizarea procesului prin aplicarea efectivă la concursul vizat, în platforma informatică de concurs.
Art. 41
La finalul perioadei de înscriere, fiecărui candidat i se atribuie un număr de înregistrare a dosarului de concurs care se utilizează pentru comunicarea rezultatelor probelor din etapa de recrutare, alături de identificatorul unic prevăzut la art. 37 alin. (6).
SECŢIUNEA 4:Verificarea eligibilităţii candidaţilor
Art. 42
(1)Verificarea eligibilităţii candidaţilor este proba etapei de recrutare care constă în verificarea îndeplinirii condiţiilor de participare prevăzute la art. 465 alin. (1) lit. a), c), f, h)-k) şi alin. (3), respectiv la art. 394 alin. (4) din prezentul cod, după caz, pe baza documentelor din dosarele de concurs constituite de către candidaţi.
(2)În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului de înscriere la concurs, comisia de verificare a eligibilităţii verifică îndeplinirea condiţiilor de participare de către candidaţi.
Art. 43
(1)Rezultatele verificării eligibilităţii candidaţilor, cu menţiunea "admis" sau "respins", însoţită, după caz, de motivul respingerii candidatului, se comunică prin intermediul platformei informatice de concurs, în contul candidatului, acesta primind o notificare prin e-mail, precum şi pe site-ul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, la secţiunea special creată în acest scop, în condiţiile prevăzute la art. 41.
(2)În situaţia în care între membrii comisiei de verificare a eligibilităţii există diferenţe de opinie care nu au putut fi soluţionate de comun acord, candidatul este declarat "admis" sau "respins" în funcţie de opinia majoritară, consemnată conform menţiunilor din secţiunea individuală din platforma informatică de concurs. Membrul comisiei de verificare a eligibilităţii care nu este de acord cu opinia majoritară formulează opinie separată, motivată, şi o consemnează în secţiunea individuală.
Art. 44
(1)La momentul comunicării rezultatelor privind soluţionarea contestaţiilor la proba de verificare a eligibilităţii dosarelor, candidaţii declaraţi "admis" în condiţiile prevăzute la art. 43 alin. (1) sau art. 57 sunt notificaţi automat, prin intermediul platformei informatice de concurs, cu privire la posibilitatea de a opta, în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea notificării, pentru oricare dintre centrele de testare puse la dispoziţie de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, precum şi pentru data şi intervalul de participare la testări, potrivit perioadelor prestabilite de către organizator în platforma informatică de concurs.
(2)Opţiunea formulată potrivit prevederilor alin. (1) nu poate fi modificată după expirarea termenului de 3 zile lucrătoare. Candidaţii care nu şi-au manifestat opţiunea în termenul prevăzut la alin. (1) sunt alocaţi unui centru de testare astfel încât să se asigure un număr minim de 10 candidaţi pentru fiecare centru.
(3)Pentru asigurarea unui număr minim de 10 candidaţi pentru fiecare sesiune sau centru de testare, după caz, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici poate redistribui candidaţii care şi-au manifestat opţiunea în condiţiile prevăzute la alin. (1) către alt centru de testare, precum şi pentru altă dată şi interval de participare la testări, în măsura în care numărul de candidaţi înscrişi nu justifică alocarea de resurse pentru desfăşurarea probelor în acel centru sau, după caz, intervine orice altă dificultate în susţinerea testărilor.
SECŢIUNEA 5:Testarea preliminară
Art. 45
(1)Testarea preliminară este proba etapei de recrutare care constă în rezolvarea unor teste-grilă, prin care sunt verificate următoarele:
a)cunoştinţe generale în domeniul respectării demnităţii umane, protecţiei drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, prevenirii şi combaterii incitării la ură şi discriminare, egalitate de şanse şi de tratament;
b)cunoştinţe generale în domeniul administraţiei publice;
c)cunoştinţe teoretice în domeniul tehnologiei informaţiei;
d)aptitudinile cognitive ale candidaţilor;
e)cunoştinţe generale privind competenţele lingvistice de comunicare scrisă într-o limbă străină de circulaţie utilizată în cadrul instituţiilor europene, respectiv limba engleză, limba franceză, limba spaniolă sau limba germană, pentru funcţiile publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici.
(2)Testarea preliminară are loc conform perioadelor menţionate în anunţul de concurs prevăzut la art. 19 alin. (2).
(3)Testarea preliminară se desfăşoară pe o durată maximă de 3 ore, prin parcurgerea testelor-grilă prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) şi, după caz, lit. e), perioadă care poate fi diminuată, în funcţie de complexitatea şi numărul întrebărilor din testele-grilă.
(4)Testarea preliminară se realizează integral şi exclusiv pe calculator, prin platforma informatică de concurs.
Art. 46
(1)Pentru testarea cunoştinţelor generale în domeniul respectării demnităţii umane, protecţiei drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, prevenirii şi combaterii incitării la ură şi discriminare, egalitate de şanse şi de tratament şi în domeniul administraţiei publice, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici şi ministerul cu atribuţii în domeniul administraţiei publice încheie protocoale de colaborare cu reprezentanţi ai universităţilor care au facultăţi în domeniul administraţiei publice, precum şi contracte cu prestatori, pentru constituirea unei baze de date cu subiecte şi rezolvarea acestora.
(2)Pentru îndeplinirea prevederilor alin. (1), prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici se constituie comisii de elaborare a subiectelor şi comisii de validare a subiectelor, din care fac parte reprezentanţi ai Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, ai ministerului cu atribuţii în domeniul administraţiei publice, precum şi reprezentanţi ai universităţilor care au facultăţi în domeniul administraţiei publice. Prin ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici se desemnează şi secretarii comisiilor de elaborare a subiectelor şi ai comisiilor de validare a subiectelor.
(3)Baza de date cuprinde subiectele stabilite pe baza bibliografiei de concurs pentru fiecare categorie de funcţii publice dintre cele prevăzute la art. 387 alin. (1) din prezentul cod. Din baza de date se extrag automat, în mod aleatoriu, subiectele pentru fiecare candidat, potrivit categoriei funcţiei publice pentru care candidează.
(4)Bibliografia conţine, în mod obligatoriu, Constituţia României, republicată, partea I, partea a II-a, titlul I şi titlul II, partea a IV-a, titlul I şi partea a VI-a, titlul I şi titlul II din prezentul cod, Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(5)Prevederile art. 29 se aplică în mod corespunzător şi membrilor comisiilor de elaborare a subiectelor şi ai comisiilor de validare a subiectelor şi secretarilor acestora.
Art. 47
(1)Pentru testarea cunoştinţelor teoretice în domeniul tehnologiei informaţiei, a aptitudinilor cognitive ale candidaţilor, precum şi pentru testarea cunoştinţelor generale privind competenţele lingvistice de comunicare scrisă într-o limbă străină de circulaţie utilizată în cadrul instituţiilor europene, respectiv limba engleză, limba franceză, limba spaniolă sau limba germană, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici achiziţionează baterii de teste avizate de către o autoritate publică sau privată română sau internaţională în domeniu, ori de către o unitate de învăţământ preuniversitar sau universitar cu catedră de profil, în condiţiile prevăzute de legislaţia privind achiziţiile publice.
(2)Nivelul de cunoaştere a limbii străine evaluat pentru funcţiile publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici este echivalent nivelului A2 al Cadrului european comun de referinţă pentru limbi străine.
(3)Cunoştinţele teoretice în domeniul tehnologiei informaţiei sunt evaluate pentru nivelul "utilizator începător" similar nivelurilor de certificare de tip ECDL sau ICDL.
(4)Evaluarea aptitudinilor cognitive se realizează cu instrumente avizate de Colegiul Psihologilor din România, în concordanţă cu nivelul funcţiilor publice pentru care se organizează concursul.
Art. 48
(1)Testarea preliminară se desfăşoară în cadrul centrelor de testare, care asigură condiţii optime de desfăşurare a acestei probe, puse la dispoziţie de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici.
(2)În cazurile prevăzute la art. 44 alin. (1) şi (2), candidaţii sunt înştiinţaţi atât în profilul individual din platforma informatică de concurs, cât şi printr-o notificare transmisă pe e-mail, cu privire la data susţinerii testării, ora, centrul la care susţin testarea, precum şi condiţiile privind accesul la testare.
Art. 49
(1)Înainte de începerea testării preliminare se face prezenţa candidaţilor pe baza cărţii de identitate a fiecărui candidat, în vederea îndeplinirii formalităţilor prealabile, respectiv verificarea identităţii şi înmânarea, spre asumare prin semnătură olografă, a formularului de înscriere prevăzut la art. 137 lit. a). Verificarea identităţii candidaţilor se face numai pe baza cărţii de identitate valabile, potrivit legii. Candidaţii care nu sunt prezenţi la ora menţionată la art. 48 alin. (2) la verificarea prezenţei, cei care nu pot face dovada identităţii prin prezentarea cărţii de identitate, candidaţii care nu îşi asumă, prin semnătură olografă, formularul de înscriere ori cei care nu îşi cunosc numele de utilizator şi parola stabilite în platforma informatică de concurs, sunt consideraţi absenţi.
(2)După verificarea identităţii candidaţilor şi validarea de către comisia de organizare şi desfăşurare a concursului, candidaţii accesează platforma informatică de concurs cu nume de utilizator şi parolă. Platforma informatică de concurs generează automat şi în mod aleatoriu, pentru fiecare candidat, testele-grilă prevăzute la art. 45 alin. (1). Testele-grilă se accesează cu cod unic de test pus la dispoziţie de secretarul comisiei de organizare şi desfăşurare a concursului.
(3)După verificarea identităţii candidaţilor, ieşirea din centrul de testare a acestora, anterior finalizării probei, atrage eliminarea din concurs, cu excepţia situaţiilor de urgenţă în care aceştia pot fi însoţiţi de unul dintre membrii comisiei de organizare şi desfăşurare a concursului sau de către secretarul acesteia.
(4)După începerea probei este interzis accesul candidaţilor care întârzie sau al oricărei persoane, cu excepţia membrilor comisiei de organizare şi desfăşurare a concursului, al persoanelor care asigură secretariatul comisiei şi a persoanei/persoanelor responsabile cu monitorizarea şi supravegherea audio-video în sălile de concurs.
(5)În centrul de testare, pe toată perioada desfăşurării probei, inclusiv a formalităţilor prealabile şi a celor ulterioare finalizării acesteia, candidaţilor nu le este permisă deţinerea sau folosirea vreunei surse de consultare sau a telefoanelor mobile ori a altor mijloace de comunicare la distanţă.
(6)Nerespectarea dispoziţiilor alin. (5) atrage eliminarea candidatului din proba de concurs. Comisia de organizare şi desfăşurare a concursului, constatând încălcarea acestor dispoziţii, elimină candidatul din sală, înscrie menţiunea "anulat" în platforma informatică de concurs.
(7)La expirarea termenului alocat testării preliminare prevăzut la art. 45 alin. (3), precum şi în cazul în care candidatul finalizează testarea înainte de expirarea termenului alocat, acesta poate închide modulul de testare.
(8)După finalizarea probei de testare preliminară, candidaţii primesc în profilul individual din platforma informatică de concurs un raport care conţine răspunsurile acestuia la testele-grilă.
(9)În cazul unei întreruperi a conexiunii sau defecţiuni a platformei informatice de concurs, există posibilitatea reluării testării, cu păstrarea rezultatelor pentru întrebările deja soluţionate şi a intervalului de timp disponibil până la expirarea duratei maxime alocate testării preliminare, prevăzut la art. 45 alin. (3). În acest caz, membrii comisiei de organizare şi desfăşurare a concursului gestionează evenimentul şi completează în acest sens un proces-verbal care se semnează şi se încarcă în platforma informatică de concurs.
(10)În situaţia prevăzută la alin. (9) în care reluarea testării nu se mai poate realiza în aceeaşi zi, comisia de organizare şi desfăşurare a concursului stabileşte ziua şi ora reluării sesiunii de testare, prin consemnarea acestora în procesul-verbal şi înştiinţarea candidaţilor, în condiţiile prevăzute la art. 471 din prezentul cod.
SECŢIUNEA 6:Testarea avansată
Art. 50
(1)Testarea avansată este proba etapei de recrutare care constă în verificarea competenţelor generale prevăzute la art. 17 lit. a) din anexa nr. 8 la prezentul cod, corespunzătoare categoriei de funcţii publice dintre cele prevăzute la art. 387 alin. (1) din prezentul cod, potrivit nivelurilor de complexitate prevăzute la art. 17 lit. b) din anexa nr. 8.
(2)Pentru funcţiile publice de execuţie, precum şi pentru funcţiile publice de conducere de director, director adjunct, director executiv şi director executiv adjunct care nu au calitatea de conducători ai instituţiilor publice, precum şi şef serviciu din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la art. 369 lit. a), c) şi e) din prezentul cod, în condiţiile art. 9 alin. (1), testarea avansată se desfăşoară în centrele de testare prevăzute la art. 48.
(3)Pentru funcţiile publice din categoria înalţilor funcţionari publici, precum şi pentru funcţiile publice de conducere de director general, director general adjunct, director executiv şi director executiv adjunct care au calitatea de conducători ai instituţiilor publice, din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la art. 369 lit. a), c) şi e) din prezentul cod, în condiţiile art. 9 alin. (1), testarea avansată se desfăşoară în centre de evaluare, selectate în urma unei proceduri de achiziţie publică competitivă, organizată de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici. Centrele de evaluare asigură resursele logistice necesare pentru derularea întregii probe, respectiv resurse materiale, locaţie, experţi certificaţi în domeniul evaluării de competenţe.
Art. 51
(1)Testarea avansată prevăzută la art. 50 alin. (2) se desfăşoară după finalizarea şi în continuarea testării preliminare prevăzute la art. 45, pe o durată maximă de 2 ore, care poate fi diminuată, în funcţie de complexitatea şi numărul întrebărilor din testele-grilă.
(2)La testarea avansată prevăzută la art. 50 alin. (3) participă doar candidaţii declaraţi "admis" la proba de testare preliminară.
(3)În situaţia prevăzută la art. 50 alin. (3), candidaţii sunt notificaţi pe e-mail, prin intermediul platformei informatice de concurs în contul acestora, cu privire la data şi ora susţinerii testării avansate, centrul de evaluare, precum şi condiţiile privind accesul în centru, pe baza planificării participării candidaţilor în sălile de testare avansată, realizată de către centrul de evaluare.
Art. 52
(1)Testarea avansată prevăzută la art. 50 alin. (2) se realizează exclusiv pe calculator, prin platforma informatică de concurs, şi constă în rezolvarea unui chestionar prin care se verifică competenţele generale prevăzute la art. 17 lit. a) din anexa nr. 8 la prezentul cod, corespunzătoare categoriei de funcţii publice dintre cele prevăzute la art. 387 alin. (1) din prezentul cod, potrivit nivelurilor de complexitate prevăzute la art. 17 lit. b) din anexa nr. 8. Chestionarul se achiziţionează în prealabil de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, în condiţiile prevăzute de legislaţia privind achiziţiile publice.
(2)Testarea avansată prevăzută la art. 50 alin. (3) se realizează prin observarea directă a indicatorilor comportamentali ai candidatului, care definesc competenţele generale la nivelul de complexitate solicitat. Observarea directă a indicatorilor comportamentali se realizează prin aplicarea de metode specifice, precum şi fără a se limita la: studiu de caz, prezentare, joc de rol, interviu comportamental, exerciţiu de grup, care sunt selectate de centrul de evaluare şi aduse la cunoştinţa candidaţilor anterior susţinerii testării avansate.
(3)Modalitatea de notare a testării avansate se realizează conform art. 20 din anexa nr. 8 la prezentul cod.
(4)Metodologia proprie a centrului de evaluare se aduce la cunoştinţa candidaţilor, prin publicare pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data începerii testării avansate.
Art. 53
(1)Pe baza evaluării realizate prin testarea avansată, se generează un raport individual pentru fiecare candidat care conţine informaţii cu privire la competenţele generale ale candidatului şi nivelul de complexitate al acestora.
(2)Raportul individual pentru fiecare candidat care participă la testarea avansată:
a)se generează automat prin intermediul platformei informatice de concurs, pentru funcţiile publice prevăzute la art. 50 alin. (2);
b)se încarcă în platforma informatică de concurs de către centrul de evaluare, pentru funcţiile publice prevăzute la art. 50 alin. (3).
SECŢIUNEA 7:Notarea probelor şi comunicarea rezultatelor etapei de recrutare
Art. 54
(1)Promovarea probei de testare preliminară se realizează prin obţinerea de către candidaţi a unui punctaj general de minimum 60%, cu condiţia obţinerii pentru fiecare test-grilă a unui punctaj minim de 50%.
(2)Rezultatele probei de testare preliminară se comunică cu menţiunea sintagmei "admis" sau "respins", împreună cu punctajul obţinut la fiecare test-grilă, precum şi cu punctajul general obţinut, ori, după caz, cu menţiunea sintagmei "absent" sau "anulat", în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la finalizarea susţinerii testelor-grilă prevăzute la art. 45 alin. (1) de către toţi candidaţii care participă la etapa de recrutare organizată pentru aceeaşi categorie de funcţii publice.
(3)Comunicarea rezultatelor la proba de testare preliminară se realizează în contul candidatului din platforma informatică de concurs, acesta primind o notificare prin e-mail, precum şi pe site-ul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, la secţiunea special creată în acest scop, în condiţiile prevăzute la art. 41.
(4)La comunicarea rezultatului, în contul candidatului din platforma informatică de concurs se regăseşte baremul de corectare aferent testelor-grilă susţinute, precum şi răspunsurile candidatului.
Art. 55
(1)Notarea probei de testare avansată se realizează conform prevederilor art. 52 alin. (3).
(2)Sunt declaraţi "admis" la proba de testare avansată candidaţii ale căror rapoarte individuale atestă deţinerea fiecărei competenţe generale prevăzute de normele privind cadrele de competenţe generale şi specifice, prevăzute la art. 17 lit. a) din anexa nr. 8 la prezentul cod.
(3)Comunicarea rezultatelor la proba de testare avansată se realizează în contul candidatului din platforma informatică de concurs, acesta primind o notificare prin e-mail, precum şi prin publicarea pe site-ul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, la secţiunea special creată în acest scop, în condiţiile prevăzute la art. 41, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la finalizarea susţinerii acestei probe de către toţi candidaţii care participă la etapa de recrutare organizată pentru aceeaşi categorie de funcţii publice.
(4)Pentru funcţiile publice de execuţie şi pentru funcţiile publice de conducere de director, director adjunct, director executiv şi director executiv adjunct care nu au calitatea de conducători ai instituţiilor publice, precum şi şef serviciu din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la art. 369 lit. a), c) şi e) din prezentul cod, comunicarea rezultatelor la testarea preliminară şi la testarea avansată se face în acelaşi timp, în contul candidatului din platforma informatică de concurs, acesta primind o notificare prin e-mail, precum şi pe site-ul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, la secţiunea special creată în acest scop, în condiţiile prevăzute la art. 41.
(5)Promovarea de către candidat a tuturor probelor este necesară pentru a fi declarat "admis" la etapa de recrutare.
SECŢIUNEA 8:Soluţionarea contestaţiilor
Art. 56
În termen de cel mult 24 de ore de la data publicării rezultatelor obţinute la verificarea eligibilităţii candidaţilor, la testarea preliminară sau la testarea avansată pentru funcţiile publice prevăzute la art. 50 alin. (3), candidaţii nemulţumiţi pot depune contestaţie prin intermediul platformei informatice de concurs, sub sancţiunea decăderii din acest drept.
Art. 57
(1)În situaţia contestaţiilor formulate faţă de rezultatul individual obţinut la verificarea eligibilităţii candidaţilor, comisia de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii verifică îndeplinirea de către candidatul contestatar a condiţiilor pentru participare la etapa de recrutare, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data expirării termenului de depunere a contestaţiilor.
(2)În situaţia în care între membrii comisiei de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii există diferenţe de opinie care nu au putut fi soluţionate de comun acord, candidatul este declarat "admis" ori "respins" în funcţie de opinia majoritară, consemnată conform secţiunilor individuale alocate fiecărui membru din platforma informatică de concurs. Membrul comisiei de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii care nu este de acord cu opinia majoritară formulează opinie separată, motivată, şi o consemnează în secţiunea individuală disponibilă în platforma informatică de concurs.
(3)Comisia de soluţionare a contestaţiilor privind verificarea eligibilităţii procedează după cum urmează:
a)admite contestaţia, modificând rezultatul la verificarea eligibilităţii candidaţilor, în situaţia în care candidatul face dovada îndeplinirii condiţiilor pentru a participa la etapa de recrutare, prin documentele care au constituit dosarul de concurs;
b)respinge contestaţia, în situaţia în care candidatul nu face dovada îndeplinirii condiţiilor pentru a participa la etapa de recrutare, prin documentele care au constituit dosarul de concurs.
Art. 58
(1)În situaţia contestaţiilor formulate de candidaţi faţă de rezultatul individual obţinut la proba de testare preliminară, contestaţiile pot privi rezultatul obţinut la rezolvarea testelor-grilă, prin care sunt verificate cunoştinţele generale în domeniul respectării demnităţii umane, protecţiei drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, prevenirii şi combaterii incitării la ură şi discriminare, egalitate de şanse şi de tratament, respectiv cunoştinţele generale în domeniul administraţiei publice.
(2)Comisia de soluţionare a contestaţiilor analizează baremul de corectare şi răspunsurile înregistrate, respectiv încadrarea subiectului contestat în bibliografia stabilită potrivit prevederilor art. 46 alin. (4), după caz, doar pentru candidatul contestatar, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la expirarea termenului de depunere a contestaţiilor. Fiecare membru al comisiei de soluţionare a contestaţiilor acordă punctaje pe care le consemnează în secţiunea individuală disponibilă în platforma informatică de concurs.
(3)În situaţia în care între membrii comisiei de soluţionare a contestaţiilor care procedează în condiţiile alin. (2) există diferenţe de opinie care nu au putut fi soluţionate de comun acord sau diferenţă de punctaj mai mare de 10% din punctajul total alocat pentru testele grilă prevăzute la alin. (1), candidatul este declarat "admis" ori "respins" în funcţie de opinia majoritară, consemnată în secţiunile individuale alocate fiecărui membru din platforma informatică de concurs. Membrul comisiei de soluţionare a contestaţiilor care nu este de acord cu opinia majoritară formulează opinie separată, motivată, şi o consemnează în secţiunea individuală disponibilă în platforma informatică de concurs.
(4)Comisia de soluţionare a contestaţiilor admite contestaţia modificând rezultatul candidatului la proba de testare preliminară, în situaţia în care constată că punctajul rezultat potrivit prevederilor alin. (3) este mai mare decât punctajul contestat.
(5)Comisia de soluţionare a contestaţiilor respinge contestaţia în situaţia în care constată că punctajul rezultat potrivit prevederilor alin. (3) este mai mic sau egal cu punctajul contestat.
Art. 59
(1)În situaţia contestaţiilor formulate de candidaţi cu privire la proba de testare avansată pentru funcţiile publice din categoria funcţiilor publice prevăzute la art. 50 alin. (3), centrul de evaluare analizează raportul individual prevăzut la art. 53 alin. (2) al candidatului contestatar, în termen de 3 zile lucrătoare de la expirarea termenului de depunere a contestaţiilor, în conformitate cu prevederile art. 20 din anexa nr. 8 la prezentul cod, precum şi cu metodologia proprie centrului de evaluare, prevăzută la art. 52 alin. (4), şi încarcă în platforma informatică de concurs rezultatul contestaţiilor.
(2)Prevederile art. 23 şi 24 se aplică în mod corespunzător şi pentru testarea avansată realizată în condiţiile art. 50 alin. (3), în cadrul centrelor de evaluare.
Art. 60
Comunicarea rezultatelor la contestaţiile depuse se face prin intermediul platformei informatice de concurs, în contul candidatului acesta primind o notificare prin e-mail, în termenul prevăzut la art. 57 alin. (1), precum şi pe site-ul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, la secţiunea special creată în acest scop, în condiţiile prevăzute la art. 41.
Art. 61
(1)În cazul respingerii contestaţiei privind verificarea eligibilităţii, respectiv testarea preliminară, candidatul se poate adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii.
(2)În situaţia în care candidatul este nemulţumit de organizarea şi desfăşurarea concursului, respectiv de rezultatul privind testarea avansată, acesta se poate adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii.
Art. 62
(1)La finalizarea etapei de recrutare, ulterior comunicării rezultatelor potrivit prevederilor art. 54 alin. (2), art. 57 alin. (1) şi art. 58 alin. (2), prin platforma informatică de concurs se generează toate rezultatele şi punctajele obţinute de candidaţi în cadrul etapei de recrutare, pentru funcţia publică pentru care au candidat, acestea reprezentând parte integrantă a raportului final.
(2)Raportul final prevăzut la alin. (1) se afişează pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, la secţiunea dedicată acestei etape, şi se încarcă în platforma informatică de concurs la secţiunea special creată în acest sens.