Capitolul v - Controlul circulaţiei vehiculelor cu depăşiri, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor pentru nerespectarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare - Norma din 2010 privind autorizarea şi desfăşurarea circulaţiei vehiculelor rutiere cu mase şi/sau cu dimensiuni ce depăşesc masele şi/sau dimensiunile maxime admise prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor

M.Of. 337

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 30 Iulie 2012
CAPITOLUL V:Controlul circulaţiei vehiculelor cu depăşiri, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor pentru nerespectarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare
Art. 46
(1)Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor contravenţionale pentru circulaţia vehiculelor cu încălcarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se fac de către:
a)inspectorii din cadrul I.S.C.T.R., potrivit competenţelor stabilite prin reglementările în vigoare;
b)poliţia rutieră, în situaţia în care efectuează controlul în lipsa personalului menţionat la lit. a);
c)personalul CNADNR SA împuternicit să efectueze controlul în punctele de trecere a frontierei de stat.
(2)Controlul în vederea constatării contravenţiilor şi aplicării sancţiunilor contravenţionale se efectuează de către personalul cu atribuţii de control prevăzut la alin. (1):
a)pe reţeaua de drumuri publice din România;
b)în ACI ale CNADNR SA din ptf şi de pe reţeaua de drumuri de interes naţional din România, în condiţiile legii;
c)în locurile în care vehiculele sunt parcate, oprite sau staţionate pe drumurile publice din România.
(3)Personalul prevăzut la alin. (1) lit. a) şi b) poate reţine AST în cazul încălcării uneia sau mai multor condiţii prevăzute în prezentele norme sau atunci când, din anumite motive, nu mai sunt respectate condiţiile de desfăşurare a circulaţiei vehiculului cu depăşiri. în aceste cazuri vehiculul cu depăşiri va fi retras, obligatoriu, în afara platformei drumului, până la îndeplinirea condiţiilor legale pentru continuarea efectuării transportului.

Art. 47
În cadrul activităţilor de control desfăşurate de personalul prevăzut la art. 46 vehiculele rutiere sunt verificate din punct de vedere al circulaţiei, cu privire la:
a)respectarea maselor maxime admise, prin cântărire sau din documente;
b)respectarea dimensiunilor maxime admise, prin măsurare;
c)respectarea restricţiilor de circulaţie;
d)achitarea tarifelor datorate administratorului drumului;
e)existenţa şi valabilitatea AST;
f)respectarea condiţiilor de desfăşurare a circulaţiei vehiculelor cu depăşiri, inclusiv din punctul de vedere al condiţiilor de efectuare a însoţirii.
Art. 48
(1)Verificarea, prin cântărire, a maselor pe axe şi totală ale vehiculelor rutiere se realizează de personalul prevăzut la art. 46 alin. (1) cu instalaţii care funcţionează condiţionat de respectarea prevederilor legale în vigoare privind introducerea pe piaţă şi punerea în funcţiune, precum şi de existenţa şi valabilitatea verificărilor metrologice, efectuate în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2)În cazul efectuării cântăririi vehiculelor şi a măsurării dimensiunilor acestora nu se aplică tarife suplimentare, nu se eliberează AST, nu se impun condiţii pentru însoţire, nu se constată contravenţii şi nu se aplică sancţiuni contravenţionale sau complementare dacă depăşirea maselor şi dimensiunilor maxime admise sau a celor autorizate prin AST se înscrie în toleranţele stabilite de autorităţile prevăzute la art. 5, conform prevederilor legale.
(3)În situaţiile în care instalaţiile prevăzute la alin. (1) nu funcţionează, nu pot fi utilizate datorită caracteristicilor vehiculului cu depăşiri, în lipsa acestora sau în cazul în care amplasamentul de control nu permite verificarea prin cântărire:
a)masa totală a vehiculelor se stabileşte din documentele aflate la bordul acestuia, respectiv CMR, carnet TIR, factură, certificat de înmatriculare etc., fără aplicarea toleranţelor;
b)masele pe axe se stabilesc în baza declaraţiei pe propria răspundere a operatorului de transport.
Art. 49
(1)Pentru circulaţia pe drumurile publice din România a vehiculelor cu mase şi/sau dimensiuni care depăşesc masele şi/sau dimensiunile maxime admise/înscrise în AST contravenientul trebuie să achite, pe lângă amenda contravenţională, şi contravaloarea tarifelor suplimentare:
a)pentru circulaţia cu depăşirea maselor şi/sau a dimensiunilor maxime admise; sau
b)recalculate pentru depăşirile constatate, dacă masele şi/sau dimensiunile sunt mai mari decât cele înscrise în AST.
(2)În cazul prevăzut la alin. (1) se eliberează AST/o AST complementară de către administratorul drumului şi se calculează/recalculează tarifele suplimentare pentru traseul origine - punct de control - destinaţie, aflat în administrarea sa.
(3)Contravaloarea tarifelor prevăzute la alin. (1), înscrisă în procesul-verbal de constatare a contravenţiei, se poate achita şi la ACI din ptf, în cazul drumurilor de interes naţional.
(4)Pentru vehiculele înmatriculate în alte state, aflate în trafic internaţional, la solicitarea CNADNR SA sau a subunităţilor sale, poliţia de frontieră nu permite ieşirea din România până la plata tarifelor datorate CNADNR SA, calculate conform alin. (2).
Art. 50
În cazul în care în ACI din ptf, pe sensul de ieşire din România, pentru vehiculele cu încărcătură indivizibilă se constată că masele şi/sau dimensiunile înscrise în AST sunt mai mari decât cele efective ale vehiculului, nu se recalculează şi nu se restituie diferenţa tarifelor suplimentare achitate.
Art. 51
(1)Odată cu aplicarea sancţiunilor contravenţionale se pot aplica şi sancţiuni administrative personalului de însoţire specializat şi/sau operatorului economic specializat.
(2)Atestatul personalului specializat pentru a desfăşura activitatea de însoţire a vehiculelor cu depăşiri:
a)se suspendă pentru o perioadă de 30 de zile de la luarea măsurii, dacă:
(i)însoţeşte vehicule cu depăşiri care nu respectă, din punctul de vedere al dotării şi funcţionării, condiţiile privind semnalizarea suplimentară prevăzută la art. 33;
(ii)însoţeşte vehicule cu depăşiri cu autovehicule autorizate care nu respectă, din punctul de vedere al dotării şi funcţionării, condiţiile privind semnalizarea suplimentară prevăzută la art. 36;
(iii)nu îşi îndeplineşte obligaţiile prevăzute la art. 37 alin. (1) lit. m)- q);
b)se suspendă pentru o perioadă de 90 de zile de la luarea măsurii, dacă:
(i)însoţeşte vehicule cu depăşiri fără AST sau cu depăşirea dimensiunilor înscrise în AST;
(ii)însoţeşte vehicule cu depăşiri cu autovehicule care nu sunt autorizate sau a căror autorizaţie a fost reţinută sau suspendată;
(iii)nu respectă condiţiile privind însoţirea prevăzute la art. 41 alin. (15)-(18) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 35;
(iv)nu deţine, în original, la bordul autovehiculului de însoţire, atestatul nominal propriu şi autorizaţia autovehiculului de însoţire şi, după caz, documentul prevăzut la art. 44 alin. (3) sau refuză să le prezinte la solicitarea personalului prevăzut la art. 46 alin. (1);
(v)nu dispune deplasarea vehiculului cu depăşiri în spaţii amenajate de oprire, parcare sau staţionare sau, în cazul lipsei acestora, în afara platformei drumului, cu asigurarea condiţiilor de semnalizare şi presemnalizare impuse de legislaţia rutieră în vigoare în cazul fenomenelor meteorologice prevăzute la art. 31 alin. (1);
c)se retrage, fără drept de atestare, pentru o perioadă de 12 luni de la luarea măsurii:
(i)dacă desfăşoară activitatea de însoţire cu autovehiculele unui operator economic specializat, în lipsa unui contract încheiat cu acesta;
(ii)dacă în decursul a 180 de zile consecutive a fost sancţionat cu 3 suspendări ale atestatului nominal propriu;
(iii)în cazul producerii unor accidente grave, stabilite prin hotărârea unei instanţe de judecată în sarcina personalului de însoţire specializat.
(3)Autorizaţia autovehiculului de însoţire a vehiculelor cu depăşiri:
a)se suspendă pentru o perioadă de 15 zile de la luarea măsurii, dacă acesta nu respectă condiţiile privind semnalizarea suplimentară prevăzută la art. 36;
b)se suspendă pentru o perioadă de 30 de zile de la luarea măsurii, dacă:
(i)însoţirea cu autovehiculele de însoţire se efectuează de către personal care nu este atestat sau al cărui atestat a fost reţinut/suspendat;
(ii)dacă este utilizat pentru activitatea de însoţire în condiţiile în care autorizaţia i-a fost reţinută/suspendată.
(4)Autorizaţia operatorului economic specializat:
a)se suspendă pentru o perioadă de 90 de zile de la luarea măsurii, dacă în decursul a 6 luni consecutive au fost suspendate, în 3 rânduri, autorizaţii ale autovehiculelor sale de însoţire;
b)se suspendă pentru o perioadă de 12 luni de la luarea măsurii:
(i)dacă în decursul a 12 luni consecutive este sancţionat a doua oară conform lit. a);
(ii)în cazul producerii unor accidente grave, stabilite prin hotărârea unei instanţe de judecată în sarcina operatorului economic specializat.
(5)Personalul sau operatorul economic pentru care s-a constatat că a efectuat activitatea de însoţire a vehiculelor cu depăşiri fără a fi atestat sau autorizat, după caz, de către CNADNR SA şi ARR pierde dreptul de a solicita atestarea sau autorizarea pentru o perioadă de 36 de luni de la data constatării faptelor.
(6)Personalul prevăzut la art. 46 alin. (1) reţine, în vederea suspendării, autorizaţiile autovehiculelor de însoţire ale operatorului economic autorizat şi/sau atestatele personalului specializat, în cazurile prevăzute la alin. (2)-(4) sau atunci când, din alte motive, nu mai sunt respectate condiţiile de desfăşurare a circulaţiei vehiculului cu depăşiri.
(7)În cazurile prevăzute la alin. (6) vehiculul cu depăşiri se retrage, obligatoriu, în afara platformei drumului, până la îndeplinirea condiţiilor legale pentru continuarea efectuării transportului.
(8)Remedierea cauzelor care au condus la măsura prevăzută la alin. (6) se constată de către personalul din cadrul instituţiei din care face parte personalul prevăzut la art. 46 alin. (1).
(9)Dacă motivele care au condus la reţinerea, în vederea suspendării, a autorizaţiilor autovehiculelor de însoţire ale operatorului economic specializat şi/sau a atestatelor personalului specializat au fost remediate, iar circulaţia vehiculului cu depăşiri se poate desfăşura, în continuare, cu respectarea prevederilor prezentelor norme, personalul prevăzut la art. 46 alin. (1) va elibera o dovadă a documentelor reţinute, în baza acestei dovezi se poate efectua însoţirea vehiculului cu depăşiri, până la finalizarea transportului în cauză.
(10)Documentele reţinute se transmit la CNADNR SA, însoţite de copia procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi, după caz, a dovezii prevăzute la alin. (9), în vederea aplicării măsurii de suspendare.
Art. 52
Odată cu aplicarea amenzilor contravenţionale vehiculul cu depăşiri se imobilizează, în condiţii de siguranţă şi securitate a transportului, de către personalul care, potrivit legii, are drept de oprire şi imobilizare a vehiculelor şi, dacă este cazul, se procedează la ridicarea plăcuţelor de înmatriculare până la îndeplinirea condiţiilor legale pentru continuarea efectuării transportului, pentru:
a)circulaţia cu depăşiri ale maselor şi/sau ale dimensiunilor maxime admise, fără AST;
b)circulaţia cu depăşiri ale maselor şi/sau ale dimensiunilor autorizate, înscrise în AST;
c)circulaţia cu încălcarea restricţiilor de circulaţie;
d)efectuarea transporturilor cu nerespectarea condiţiilor înscrise în AST privind numărul de circulaţie al vehiculului cu aceleaşi caracteristici tehnice, traseul, sensul sau perioadele de efectuare a transportului;
e)nerespectarea condiţiilor de efectuare a transportului înscrise în proiectul de transport;
f)nerespectarea condiţiilor de semnalizare suplimentară a vehiculului cu depăşiri şi/sau a autovehiculelor de însoţire şi a condiţiilor de însoţire a vehiculului cu depăşiri;
g)însoţirea transporturilor efectuate cu depăşirea masei totale şi/sau a dimensiunilor maxime admise, fără AST, sau a dimensiunilor înscrise în AST;
h)refuzul de a supune vehiculul verificării prin cântărire şi/sau măsurare a dimensiunilor, refuzul de a însoţi vehiculul personalului cu atribuţii de control în vederea verificării, refuzul de a prezenta documentele privind transportul, sustragerea de la control sau obstrucţionarea controlului, precum şi neoprirea la semnalul regulamentar al personalului cu atribuţii de control;
i)efectuarea de transporturi de mărfuri care nu sunt indivizibile, cu depăşirea masei totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe şi/sau a dimensiunilor maxime admise.
Art. 53
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentele norme.