Secţiunea 2 - Azbest - Norma din 2002 generală de protecţie a muncii
M.Of. 880
În vigoare Versiune de la: 17 Mai 2007
SECŢIUNEA 2:Azbest
Art. 478
(1)Pentru activităţile în care angajaţii sunt expuşi sau pot fi expuşi în timpul lucrului la pulberea provenită de la azbest şi/sau din materiale cu conţinut de azbest se aplică atât prevederile prezentei secţiuni cât şi prevederile secţiunii 1 a capitolului I - Agenţi chimici.
(2)Prevederile prezentei secţiuni nu se aplică pentru transportul maritim şi transportul aerian.
Art. 479
(1)Dispoziţiile prevăzute în această secţiune se aplică fără a prejudicia prevederile din capitolul II - Agenţi cancerigeni şi mutageni.
(2)Prevederile prezentei secţiuni nu se aplică pentru:
- transport maritim;
- transport aerian.
Art. 480
Termenul azbest se referă la următorii silicaţi fibroşi: crisotil (azbest alb) CAS 12001-29-5, crocidolit (azbest albastru) CAS 12001-28-4, amozit (azbest brun) CAS 12172-73-5, antofilit CAS 77536-67-5, tremolit CAS 77536-68-6, actinolit CAS 77536-66-4 sau orice amestec care conţine unul sau mai mulţi silicaţi de acest fel (CAS = Chemical Abstract Service Registry Number).
Art. 481
În cazul oricărei activităţi care implică riscul expunerii la pulberea degajată din azbest sau din materiale cu conţinut de azbest, angajatorul trebuie să dispună efectuarea evaluării de risc, astfel încât să se determine natura şi gradul de expunere al angajatului la pulberea degajată din azbest şi/sau din materiale cu conţinut de azbest.
Art. 482
Pentru activităţile de extracţie, de fabricare şi transformare a azbestului, angajatorul trebuie să informeze în scris inspectoratul teritorial de muncă şi direcţia de sănătate publică. Informarea trebuie să conţină cel puţin o descriere succintă a:
- tipurilor şi cantităţilor de azbest utilizate;
- activităţilor şi procedeelor utilizate;
- produselor fabricate.
Angajaţii şi/sau reprezentanţii acestora în întreprindere/unitate trebuie să aibă acces la conţinutul acestei informări.
Ori de câte ori intervine o modificare semnificativă în activităţile de extracţie, de fabricare şi prelucrare a azbestului, angajatorul trebuie să efectueze o nouă informare în scris.
Art. 483
Se interzic aplicarea azbestului prin procedee de stropire (sprayere) precum şi activităţile care implică în procesul de muncă utilizarea unor izolaţii termice sau acustice de joasă densitate (1 g/cmc) cu conţinut de azbest.
Art. 484
(1)Angajatorul trebuie să asigure reducerea expunerii angajaţilor la locul de muncă la pulberea generată din azbest şi/sau din materiale cu conţinut de azbest până la cel mai scăzut nivel ce poate fi practic atins şi, în orice caz, să fie sub valoarea limită stabilită în anexa nr. 32, în special prin aplicarea următoarelor măsuri:
- limitarea cantităţii de azbest utilizată în fiecare caz la minimum posibil;
- reducerea cât mai mult posibil a numărului angajaţilor expuşi sau care pot fi expuşi la pulberea provenită din azbest sau din materiale cu conţinut de azbest;
- proiectarea proceselor de muncă astfel încât să se evite degajarea pulberii de azbest în aer. Dacă acest lucru nu este posibil din punct de vedere practic, pulberea trebuie captată cât mai aproape de sursă şi evacuată;
- curăţarea şi întreţinerea în mod eficient şi periodic a tuturor clădirilor şi/sau instalaţiilor şi echipamentelor utilizate în fabricarea sau tratarea azbestului;
- stocarea şi transportul în ambalaje sigilate şi etichetate în mod corespunzător a azbestului ca materie primă;
- colectarea şi transportul de la locul de muncă în timp cât mai scurt posibil, în ambalaje adecvate, închise, etichetate, cu indicarea conţinutului de azbest a deşeurilor. Această măsură nu se aplică activităţilor extractive.
Deşeurile trebuie tratate în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare referitoare la deşeuri toxice şi periculoase.
(2)Angajatorul trebuie să ia măsuri pentru a se asigura că locurile de muncă în care se desfăşoară activităţi care implică expunerea la azbest şi/sau materiale cu conţinut de azbest nu sunt accesibile decât angajaţilor care au sarcini de muncă în acel loc de muncă.
Art. 485
(1)Pentru a asigura concordanţa cu valoarea limită stabilită în anexa nr. 32, măsurarea conţinutului de azbest în aer la locul de muncă trebuie să se efectueze în conformitate cu metoda descrisă în anexa nr. 35 sau cu orice altă metodă prin care se obţin rezultate echivalente. Această măsurare trebuie planificată şi efectuată periodic, recoltările fiind reprezentative pentru expunerea angajaţilor la pulberea provenită din azbest şi/sau materiale cu conţinut de azbest.
(2)Pentru măsurarea menţionată se iau în considerare numai fibrele cu lungime mai mare de 5
m şi o lăţime mai mică de 3
m şi al căror raport lungime/lăţime este mai mare de 3:1.
m şi o lăţime mai mică de 3
m şi al căror raport lungime/lăţime este mai mare de 3:1.(3)Durata eşantionării se va stabili în conformitate cu punctul 5 din anexa nr. 35.
Art. 486
(1)Atunci când se depăşeşte valoarea limită stabilită în anexa nr. 32 trebuie identificate cauzele acestor depăşiri şi angajatorul trebuie să ia măsuri adecvate pentru remedierea situaţiei, în timp cât mai scurt posibil. Este interzisă continuarea lucrului în zonele afectate până la luarea măsurilor adecvate pentru protecţia angajaţilor.
(2)Pentru a verifica eficienţa acestor măsuri, se va realiza imediat o nouă măsurare a concentraţiei de azbest în mediul de muncă.
(3)Atunci când expunerea la azbest nu poate fi redusă prin alte mijloace şi este necesară purtarea unui echipament individual de protecţie respirator şi a altor echipamente individuale de protecţie, trebuie ca utilizarea acestora să nu fie permanentă, durata de purtare fiind limitată pentru fiecare angajat la minimum strict necesar.
Art. 487
Angajaţii şi/sau reprezentanţii lor în unităţi trebuie să fie consultaţi asupra măsurilor care trebuie luate în cazul în care se prevede o depăşire a valorii limită stabilită în anexa nr. 32, înainte ca activităţile respective să se desfăşoare.
Art. 488
(1)Înaintea începerii lucrărilor de demolare sau de îndepărtare a azbestului şi/sau a materialelor cu conţinut de azbest din clădiri şi/sau structura acestora, din aparate, instalaţii şi vapoare, angajatorul trebuie să stabilească un plan de lucru, care să cuprindă măsuri de protecţie a securităţii şi sănătăţii angajaţilor şi pe care trebuie să îl transmită inspectoratului teritorial de muncă cu o lună înainte de începerea lucrărilor, cu excepţia cazurilor de urgenţă.
(2)Planul de lucru trebuie să conţină în special:
- faptul că azbestul şi/sau materialele cu conţinut de azbest sunt îndepărtate înaintea demolării propriu-zise, pe cât este posibil din punct de vedere practic;
- echipamentul de protecţie individual necesar este furnizat;
- natura şi durata probabilă a activităţii;
- locul unde are loc activitatea;
- metodele aplicate atunci când activitatea implică manipularea azbestului şi/sau a materialelor cu conţinut de azbest;
- caracteristicile echipamentului utilizat pentru protecţia şi decontaminarea angajaţilor care participă la activitate;
- caracteristicile echipamentului utilizat pentru protecţia celorlalte persoane prezente la locul sau în vecinătatea locului unde se desfăşoară activitatea.
Art. 489
În cazul oricărei activităţi care implică expunerea la azbest şi/sau la materiale cu conţinut de azbest, angajatorul trebuie să se asigure că angajaţii şi/sau reprezentanţii lor în unitate primesc toate informaţiile adecvate referitoare la:
- riscurile potenţiale pentru sănătate datorate expunerii la pulberea provenită de la azbest şi/sau materiale cu conţinut de azbest;
- existenţa unei valori limită de expunere obligatorii şi necesitatea supravegherii atmosferei;
- cerinţe de igienă, inclusiv necesitatea de a se abţine de la fumat;
- precauţii referitoare la purtarea echipamentelor de protecţie;
- precauţii speciale destinate minimizării expunerii la azbest.
Art. 490
Angajatorul trebuie să informeze angajaţii şi/sau reprezentanţii lor în unitate asupra riscurilor specifice ale expunerii la azbest, asupra rezultatelor măsurărilor concentraţiei de azbest în aer şi asupra semnificaţiei acestor rezultate. Dacă rezultatele depăşesc valoarea limită fixată în anexa nr. 32, angajaţii implicaţi şi/sau reprezentanţii lor în unitate trebuie informaţi cât mai rapid posibil asupra acestor depăşiri şi asupra cauzelor acestora şi trebuie consultaţi referitor la măsurile ce trebuie luate sau, în caz de urgenţă, trebuie informaţi asupra măsurilor luate.
Art. 491
Angajatorul trebuie să asigure evaluarea stării de sănătate pentru fiecare angajat înaintea expunerii la pulberi provenite din azbest şi/sau materiale cu conţinut de azbest. Această evaluare trebuie să includă un examen specific al aparatului respirator conform anexei nr. 36. Cel puţin o dată la fiecare 3 ani pe toată perioada în care are loc expunerea se realizează o nouă evaluare a stării de sănătate.
Se întocmeşte un dosar medical pentru fiecare angajat, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 492
Ca urmare a supravegherii medicale, medicul de medicina muncii trebuie să se pronunţe în mod cert sau să determine eventualele măsuri individuale de protecţie sau de prevenire care trebuie luate în urma rezultatelor evaluării stării de sănătate. Aceste măsuri pot conţine, după caz, retragerea angajatului de la orice expunere la pulberile provenite din azbest şi/sau din materiale care conţin azbest.
Art. 493
Medicul de medicina muncii trebuie să furnizeze angajaţilor vizaţi informaţii şi recomandări cu privire la evaluarea stării lor de sănătate după încetarea expunerii la azbest şi/sau materiale cu conţinut de azbest.
Art. 494
Angajaţii expuşi şi angajatorul pot solicita revizuirea evaluărilor stării de sănătate a angajaţilor, în conformitate cu reglementările în vigoare.
Art. 495
Angajaţii desemnaţi să efectueze activităţi ce implică expunerea la azbest şi/sau materiale ce conţin azbest trebuie înscrişi de angajator într-un registru de expunere, cu indicarea naturii şi duratei activităţii acestora, precum şi a expunerii la care aceştia sunt supuşi. Medicul de medicina muncii are acces la acest registru. Fiecare angajat implicat are acces la propriile lui rezultate conţinute în acest registru. Angajaţii şi/sau reprezentaţii lor în unităţi au acces la informaţiile colective anonime cuprinse în acest registru.
Art. 496
Registrele şi dosarele medicale individuale se păstrează cel puţin 40 de ani după încheierea expunerii.