Norma din 1999 privind autorizarea si efectuarea transporturilor rutiere cu greutati si/sau cu dimensiuni de gabarit care depasesc limitele maxime prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor

M.Of. 523

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 14 Septembrie 2009
Norma din 1999 privind autorizarea si efectuarea transporturilor rutiere cu greutati si/sau cu dimensiuni de gabarit care depasesc limitele maxime prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
Dată act: 26-iul-1999
Emitent: Ministerul Transporturilor
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
Prezentele norme sunt elaborate în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, aprobată şi modificată prin Legea nr. 82/1998, republicată.
Art. 2
Circulaţia vehiculelor rutiere care depăşesc limitele maxime admise de greutate şi/sau de gabarit prevăzute în anexele nr. 1a) şi 1b), cu sau fără încărcătură, se desfăşoară pe drumurile publice numai dacă acestea sunt înmatriculate, corespund din punct de vedere al stării tehnice şi al cerinţelor de siguranţă a circulaţiei şi au autorizaţie specială de transport eliberată de administratorul drumului pe care circulă.
Art. 3
Tonajele totale maxime admise pentru vehicule, prevăzute la lit. B) din anexa nr. 2 la Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, sunt corespunzătoare tuturor categoriilor de drum.
Art. 4
În sensul prezentelor norme:
a)prin limită de greutate depăşită se înţelege depăşirea a cel puţin uneia dintre limitele maxime admise de greutate totală sau pe osii faţă de cele cuprinse în anexele nr. 1a) şi 1b), în funcţie de categoria drumului pe care se circulă şi de schema configuraţiei osiilor;
b)prin dimensiuni de gabarit depăşite se înţelege depăşirea a cel puţin uneia dintre limitele maxime admise de lungime, lăţime sau înălţime faţă de cele prevăzute în anexa nr. 1a), în funcţie de tipul autovehiculului sau al combinaţiei de vehicule;
c)prin greutate totală a convoiului se înţelege greutatea cumulată a vehiculului trăgător, a mijlocului propriu-zis de transport, a încărcăturii, a dispozitivului de fixare şi a repartitorului de sarcină;

d) I.G.P.

- Inspectoratul General al Poliţiei;

e) R.A.R.

- Regia Autonomă "Registrul Auto Român";

f) A.R.R.

- Autoritatea Rutieră Română;

g) A.N.D.

- Regia Autonomă "Administraţia Naţională a Drumurilor din România";

h) D.R.D.P.

- Direcţia regională de drumuri şi poduri;

i) S.D.N.

- Secţia de drumuri naţionale;

j) A.C.I.

- Agenţia de control şi încasare;

k) pctf

- punct de control pentru trecerea frontierei;

l) E.M.C.A.T.R.

- echipaj mobil de control şi autorizare transporturi rutiere;

m) C.M.R.

- documentul eliberat în baza Convenţiei referitoare la contractul de transport internaţional de mărfuri pe cale rutieră;

n)carnet TIR - documentul eliberat în baza Convenţiei vamale relative la transportul internaţional al mărfurilor;
o)T.I.R - transport internaţional rutier.
Art. 5
Eliberarea avizului prealabil omologării de către R.A.R., potrivit prezentelor norme, precum şi a autorizaţiei speciale de transport pentru trenuri rutiere şi vehicule articulate se condiţionează de respectarea masei maxime remorcabile, cu/fără dispozitiv de frânare, înscrisă în raportul de verificare tehnică în vederea omologării, efectuat de R.A.R.
Art. 6
(1)Circulaţia vehiculelor de transport marfă pe DN1 Bucureşti-Otopeni-Ploieşti este interzisă în conformitate cu prevederile Ordinului comun al ministrului transporturilor şi ministrului de interne nr. 271/937/1999 privind circulaţia autovehiculelor de transport marfă cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 t pe DN1 (E60) sectorul Bucureşti-Ploieşti, nepublicat.
(2)Fac excepţie transporturile pentru care nu există altă posibilitate de acces.
(3)Vehiculele care efectuează transporturile de marfă prevăzute la alin. (2) se autorizează în conformitate cu prevederile metodologiei comune elaborate de A.N.D. şi I.G.P.
(4)Pentru transporturile ce depăşesc limitele maxime admise de greutate şi/sau de gabarit, care nu pot parcurge alte trasee datorită caracteristicilor tehnice ale încărcăturii şi ale drumului, A.N.D. poate elibera autorizaţii speciale de transport.
Art. 7
Majorarea limitelor maxime admise de greutate prevăzute la lit. A) din anexa nr. 2 la Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, se va realiza numai după recepţionarea sectoarelor de drumuri reabilitate, verificate din punct de vedere al capacităţii portante realizate, şi numai pentru autovehiculele cu suspensie pneumatică.
Art. 8
Verificarea prin cântărirea greutăţilor pe axe şi a celor totale, precum şi prin măsurarea dimensiunilor de gabarit la vehiculele rutiere care circulă pe drumurile publice, precum şi tarifarea pentru depăşirea limitelor maxime admise de greutate şi/sau de gabarit se efectuează de către personalul A.N.D. în pctf şi, pe reţeaua internă de drumuri, de personalul administratorului acesteia.
Art. 9
Avizarea şi/sau autorizarea circulaţiei autovehiculelor cu depăşiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit se efectuează de către administratorul drumului pe care circulă acestea, în conformitate cu prevederile art. 24 şi ale anexelor nr. 1c), 2 şi 3, privind limitele de competenţă.
CAPITOLUL II:Eliberarea avizelor de principiu
Art. 10
Proiectarea, execuţia sau contractarea în ţară ori importul de vehicule rutiere, utilaje, agregate, instalaţii, confecţii metalice, prefabricate, ansambluri şi subansambluri, piese, de colete de orice fel, care, la circulaţia pe drumurile publice sau la transport, prezintă depăşiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit faţă de cele prevăzute în anexele nr. 1a) şi 1b) se efectuează numai cu avizul de principiu al A.N.D. în ceea ce priveşte posibilitatea de circulaţie şi de transport pe drumurile publice.
Art. 11
(1)Avizul de principiu se eliberează la cererea:
a)unităţii de proiectare, în cazul proiectării şi execuţiei în ţară a vehiculelor rutiere şi a bunurilor prevăzute la art.10;
b)beneficiarului sau a furnizorului, în cazul achiziţionării de vehicule rutiere sau a bunurilor prevăzute la art. 12.
(2)Solicitanţii vor prezenta o documentaţie cuprinzând cel puţin următoarele:
a)caracteristicile de greutate şi dimensiunile de gabarit proprii bunului, precum şi cele rezultate la transport;
b)desen la scară, din care să reiasă dimensiunile bunului şi cele rezultate la transport;
c)traseul pe care urmează să se deplaseze.
Art. 12
Din faza de proiectare se va urmări diminuarea la minimum a dimensiunilor bunurilor ce se transportă, prin secţionare, tronsonare şi demontare a ansamblurilor, subansamblurilor şi accesoriilor, astfel încât transportul rutier să se efectueze pe cât posibil fără demontări şi remontări ale instalaţiilor ce traversează drumurile publice. De asemenea, se va urmări ca greutatea totală şi pe osii ale vehiculelor ce transportă aceste bunuri să se încadreze în limitele maxime ce pot fi autorizate, prevăzute în anexa nr. 1c).
Art. 13
(1)Avizele de principiu se eliberează în termen de cel mult 30 de zile de la depunerea documentaţiei prevăzute la art. 11 alin. (2), pentru cazurile în care nu sunt necesare studii şi cercetări suplimentare pe teren.
(2)Pentru situaţiile în care sunt necesare studii şi cercetări suplimentare pe teren va fi întocmit un proiect de transport de către o unitate de specialitate agreată de administratorul drumului. Cheltuielile corespunzătoare studiilor, cercetărilor şi întocmirii proiectului de transport vor fi suportate de solicitant.
(3)Proiectul de transport se întocmeşte strict în funcţie de caracteristicile reale ale transportului.
(4)Eventualele lucrări de amenajări rutiere impuse prin proiectul de transport vor fi supravegheate pe parcursul execuţiei şi recepţionate de administratorii reţelelor respective înaintea parcurgerii traseului. Documentaţia tehnică a lucrărilor va fi avizată, înaintea începerii execuţiei, de către A.N.D. pentru drumurile naţionale, iar pentru celelalte drumuri publice limita de competenţă se stabileşte de către administratorul acestora. Cheltuielile corespunzătoare execuţiei lucrărilor vor fi suportate de solicitant.
CAPITOLUL III:Eliberarea avizelor prealabile omologării
Art. 14
(1)Pentru omologarea de către R.A.R. a vehiculelor cu depăşiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit faţă de cele prevăzute în anexa nr. 1a) şi 1b), în vederea obţinerii cărţii de identitate a vehiculului, este necesar avizul prealabil omologării, eliberat de A.N.D.
(2)Avizul prealabil omologării se eliberează la cerere, în termen de cel mult 30 de zile, cu plata tarifelor corespunzătoare.
Art. 15
Concomitent cu eliberarea avizului prealabil omologării, A.N.D. emite şi autorizaţia specială de transport, în conformitate cu prevederile art. 25.
Art. 16
În cazul în care, ulterior obţinerii avizului prealabil prevăzut la art. 14, vehiculul suportă modificări ale caracteristicilor tehnice ce privesc modificări de masă şi/sau de gabarit, pentru care este necesară o nouă omologare, este obligatorie şi obţinerea unui nou aviz prealabil acesteia, eliberat de A.N.D.
CAPITOLUL IV:Eliberarea avizelor prealabile efectuării transporturilor
Art. 17
(1)Avizele prealabile efectuării transporturilor cu depăşiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit se emit, la cerere, de către administratorul reţelei rutiere pentru rutele cu cheltuielile cele mai mici, ţinându-se seama de restricţiile de circulaţie existente la data efectuării transportului, în limitele de competenţă şi conform precizărilor prevăzute în anexele nr. 2 şi 3, şi se tarifează corespunzător.
(2)Pentru autovehiculele care efectuează transporturi în trafic internaţional A.N.D. eliberează, la cerere, un aviz prealabil efectuării transportului. Până la obţinerea autorizaţiei speciale de transport transportul destinat exportului se poate efectua şi în baza avizului prealabil efectuării transportului, tarifarea făcându-se la agenţia A.N.D. din pctf, în funcţie de caracteristicile reale de greutate pe axe, totală şi de gabarit ale convoiului. În cazul în care, în relaţia de trafic direct, originea sau destinaţia se află pe altă reţea de drumuri publice decât drumurile naţionale se impune avizarea sau autorizarea de către administratorul sectoarelor de drum pe care se circulă.
CAPITOLUL V:Eliberarea autorizaţiilor speciale de transport
Art. 18
Limitele de competenţă ale unităţilor de drumuri pentru eliberarea autorizaţiilor speciale de transport sunt prevăzute în anexele nr. 2-4.
Art. 19
Autorizaţiile solicitate de Ministerul Apărării Naţionale şi Ministerul de Interne se eliberează, la cerere, numai de către A.N.D. pentru drumurile naţionale, iar pentru celelalte drumuri publice limita de competenţă se stabileşte de către administratorul acestora.
Art. 20
(1)Pentru situaţiile în care sunt necesare studii şi cercetări suplimentare pe teren va fi întocmit un proiect de transport de către o unitate de specialitate agreată de administratorul drumului. Cheltuielile corespunzătoare studiilor, cercetărilor şi întocmirii proiectului de transport vor fi suportate de solicitant.
(2)Proiectul de transport se întocmeşte strict în funcţie de caracteristicile reale ale transportului.
(3)Eventualele lucrări impuse prin proiectul de transport vor fi supravegheate pe parcursul execuţiei şi recepţionate de administratorii reţelelor respective înaintea parcurgerii traseului. Documentaţia tehnică a lucrărilor va fi avizată înaintea începerii execuţiei de către A.N.D. pentru drumurile naţionale, iar pentru celelalte drumuri publice limita de competenţă se stabileşte de către administratorul acestora. Cheltuielile corespunzătoare execuţiei lucrărilor vor fi suportate de solicitant.
Art. 21
Autorizaţiile speciale de transport se eliberează la cerere, contra cost, ţinându-se seama de:
a)condiţiile impuse de avizul prevăzut la art. 17 şi de proiectul de transport, în cazurile prevăzute la art. 20;
b)siguranţa în circulaţie pe timp de iarnă-vară, zi- noapte;
c)capacitatea portantă a sistemului rutier şi a lucrărilor de artă;
d)necesitatea protejării tuturor accesoriilor drumurilor sau care traversează drumul.
Art. 22
[textul din Art. 22 din capitolul V a fost abrogat la 14-sep-2009 de Art. I, punctul 1. din Ordinul 872/2009]
Art. 23
Până la definitivarea unor studii privind instituirea barierelor de dezgheţ administratorul drumului, cu acordul organelor de poliţie rutieră, poate institui restricţii în perioade de umiditate maximă, pe zone (şes-munte), diminuând limitele maxime admise de greutate pe osii cu 20%, procent rezultat prin trecerea limitei prevăzute pe osia simplă de la categoria drumurilor modernizate europene (E) la categoria imediat inferioară a altor drumuri modernizate.
Art. 24
(1)Limitele maxime de greutate pe osii, ce pot fi autorizate în funcţie de categoria drumului pe care se circulă, prevăzute la lit. A) din anexa nr. 2 la Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, pot fi depăşite cu:
a)3,5 tone pentru osia simplă;
b)6,0 tone pentru osia dublă (tandem);
c)7,0 tone pentru osia triplă (tridem).
(2)În mod excepţional se pot autoriza transporturi de interes naţional, cu depăşiri de greutate pe configuraţii de osii peste limitele prevăzute la alin. (1), pentru care nu există posibilitatea tehnică de diminuare a greutăţii încărcăturii sau a înlocuirii mijlocului de transport, în condiţiile prevăzute la art. 20 şi cu plata tarifului corespunzător.
Art. 25
(1)Autorizaţia specială de transport se eliberează individual pentru fiecare transport efectuat cu vehicule cu depăşiri ale maselor şi/sau dimensiunilor maxime admise, cu /fără încărcătură.
(2)Autorizaţia specială de transport se eliberează pentru perioade limitate de timp, care se stabilesc de către administratorul drumului, în funcţie de:
a)perioada solicitată;
b)masele şi/sau dimensiunile transportului;
c)lungimea traseului ce urmează a fi parcurs cu depăşiri ale maselor şi/sau ale dimensiunilor maxime admise;
d)caracteristicile şi elementele geometrice ale traseului origine - destinaţie;
e)lucrările în execuţie şi/sau restricţiile de circulaţie instituite pe traseul origine - destinaţie;
f)condiţiile impuse prin proiectul de transport prevăzut la art. 20.
(3)Autorizaţia specială de transport trebuie să conţină prevederi referitoare la data şi ora încărcării. Obligaţia înscrierii acestor date aparţine furnizorului încărcăturii care va certifica aceste informaţii prin semnătură şi ştampilă.
(4)Autorizaţia specială de transport trebuie să conţină prevederi referitoare la data şi ora începerii efectuării transportului cu depăşiri ale maselor şi/sau ale dimensiunilor maxime admise. Obligaţia înscrierii acestor date aparţine transportatorului.

Art. 26
Nerespectarea prevederilor art. 25 alin. (3) şi (4) se sancţionează potrivit legii.

Art. 27
[textul din Art. 27 din capitolul V a fost abrogat la 14-sep-2009 de Art. I, punctul 4. din Ordinul 872/2009]
Art. 28
(1)Autorizaţiile speciale de transport prevăzute la art. 25 pot fi prelungite de emitent fără plata tarifelor.
(2)Prelungirea valabilităţii autorizaţiilor speciale de transport prevăzute la alin. (1) este posibilă pentru o singură perioadă, stabilită în conformitate cu prevederile art. 25 alin. (2), în cazul în care sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiţii:
a)la cererea transportatorului, depusă în termenul de valabilitate a autorizaţiei speciale de transport;
b)dacă se menţin caracteristicile tehnice autorizate iniţial;
c)dacă se menţin aceleaşi numere de înmatriculare ale vehiculelor componente ale ansamblului rutier;
d)confirmarea, în scris, a administratorului drumului privind neefectuarea totală sau parţială a transporturilor respective, după verificarea prealabilă.

Art. 29
[textul din Art. 29 din capitolul V a fost abrogat la 14-sep-2009 de Art. I, punctul 6. din Ordinul 872/2009]
Art. 30
[textul din Art. 30 din capitolul V a fost abrogat la 14-sep-2009 de Art. I, punctul 6. din Ordinul 872/2009]
Art. 31
Autorizaţiile speciale de transport prevăzute la art. 25 se pot elibera pentru o cursă dus, o cursă dus-întors sau o cursă în circuit.

Art. 32
Pierderea autorizaţiei speciale de transport determină solicitarea eliberării unei noi autorizaţii speciale de transport, cu plata integrală a tarifelor în vigoare.
Art. 33
Cererea pentru eliberarea autorizaţiilor speciale de transport se va completa integral de către solicitant cu date şi caracteristici reale, urmările nerespectării acestora atrăgând responsabilitatea transportatorului.
Art. 34
În funcţie de limitele de competenţă, termenele maxime pentru eliberarea avizelor prealabile şi a autorizaţiilor speciale de transport sunt prevăzute în anexa nr. 4.
Art. 35
În cazul în care pe traseul solicitat există obstacole care impun limitare de gabarit în înălţime sau lăţime, la eliberarea autorizaţiei speciale de transport se vor avea în vedere spaţiile de siguranţă necesare, astfel:
a)pentru înălţime: minimum 10 cm;
b)pentru lăţime: minimum 20 cm de fiecare parte.
Art. 36
În cazul în care mijlocul de transport este prevăzut din construcţie cu dispozitive care permit reducereaînălţimii,acest sistem se va menţiona în mod obligatoriu în cererea pentru eliberarea autorizaţiei speciale de transport, cu specificarea limitei minime posibile de înălţime.
Art. 37
În cazul cântăririi autovehiculelor se admit următoarele toleranţe: a) în agenţiile din pctf, pe instalaţii fixe de cântărire:

- pentru osia simplă

+ 200 kg;

- pentru osia dublă (tandem)

+ 400 kg;

- pentru osia triplă (tridem)

+ 500 kg;

- pentru greutatea totală a autovehiculului

+ 500 kg;

b)de către E.M.C.A.T.R., pe instalaţiile portabile de cântărire:

- pentru osia simplă

+ 200 kg;

- pentru osia dublă (tandem)

+ 400 kg;

- pentru osia triplă (tridem)

+ 500 kg;

- pentru greutatea totală a autovehiculului: suma toleranţelor pe configuraţiile osiilor autovehiculului.
Art. 38
În cazul măsurării efective a dimensiunilor de gabarit se admit următoarele toleranţe:

a) înălţime:

+ 5 cm;

b) lăţime:

+ 5 cm;

c) lungime:

+ 10 cm.

Art. 39
În situaţiile în care instalaţiile de cântărire prevăzute la art. 37 nu funcţionează sau în lipsa acestora, greutatea totală se stabileşte din documentele aflate la bordul autovehiculului: C.M.R., carnet TIR, factură, certificat de înmatriculare etc., fără aplicarea toleranţelor.
Art. 40
În cazul în care se depăşeşte una dintre limitele de greutate sau de gabarit prevăzute în autorizaţia specială de transport, se eliberează o nouă autorizaţie, achitându-se tariful pentru autorizare şi diferenţele rezultate din recalcularea tarifelor.
CAPITOLUL VI:Condiţii de efectuare a transporturilor cu depăşiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit
Art. 41
Transportatorul este obligat să respecte condiţiile impuse prin autorizaţia specială de transport.
Art. 42
(1)Vehiculele care depăşesc limitele maxime admise de greutate şi/sau de gabarit pot circula pe drumurile publice în baza autorizării efectuate de către administratorul drumului public, în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de prezentele norme, cele cuprinse în reglementările privind condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţia pe drumurile publice din România, precum şi cele prevăzute în orice alte acte normative ce privesc circulaţia pe drumurile publice şi care se află în vigoare.
(2)Se exceptează de la plata autorizaţiilor speciale de transport autospecialele destinate stingerii incendiilor, aparţinând Inspectoratului General al Corpului Pompierilor Militari, aflate în misiune, precum şi autospecializatele aparţinând administratorului reţelei rutiere, în condiţiile prevăzute la alin. (1), inclusiv cu respectarea semnalizării restricţiilor de circulaţie.
Art. 43
Pentru tractarea remorcilor, sistemele de prindere-cuplare ale tractorului şi remorcii vor fi supuse unor verificări tehnice suplimentare, efectuate de personal autorizat, folosind mijloace tehnice de defectoscopie nedistructivă. Prin buletin de analiză defectoscopică se vor certifica constatările făcute cu privire la defectele materialului, slăbiri ale structurii sau efectuarea de reparaţii cu adăugarea de alte metale (suduri) la carling sau cuplă. O copie de pe buletinul de analiză va fi ataşată documentelor ce însoţesc transportul, pentru a putea fi prezentată organelor de control.
Art. 44
Mijloacele de transport vor fi dotate cu echipament complet - trusă cu scule, accesorii şi altele asemenea - în stare bună, pentru intervenţie imediată în caz de necesitate, inclusiv cu accesorii necesare pentru perioada de iarnă (lopată, nisip, lanţuri antiderapante).
Art. 45
Încărcătura de pe mijlocul de transport se fixează şi se ancorează de către transportator. În cazul în care este necesar un proiect de coletaj întocmit de o unitate de proiectare autorizată pentru astfel de lucrări, fixarea şi ancorarea se vor face potrivit acestuia. Transportatorul şi/sau unitatea de proiectare, după caz, sunt răspunzătoare de prejudiciile şi accidentele produse prin neluarea măsurilor de ancorare în siguranţă a obiectului pe timpul transportului.
Art. 46
(1)La semnalizarea şi solicitarea personalului autorizat, transportatorul este obligat să oprească convoiul şi să prezinte autorizaţia specială de transport pe baza căreia se efectuează transportul, să respecte indicaţiile speciale pe care le primeşte şi să supună convoiul verificărilor de greutate pe axe, totală şi de gabarit, efectuate cu sau fără instalaţiile de cântărire.
(2)Oprirea convoiului se face de către organele de poliţie. Verificarea tuturor documentelor specifice transportului cu depăşiri de limite masice şi/sau de gabarit, emise de administratorul reţelei rutiere, se efectuează de către reprezentanţii autorizaţi ai acestuia, în baza prezentării legitimaţiei nominale.
Art. 47
Pentru subtraversarea conductelor, reţelelor aeriene şi a altor instalaţii, solicitantul autorizaţiei speciale de transport va obţine înaintea plecării în cursă avizele unităţilor care le administrează, în vederea ridicării, demontării şi remontării acestora, după caz.
Art. 48
(1)Traversarea pasajelor la nivel cu calea ferată, unde există semnalizare automată, se va efectua în maximum 30 de secunde.
(2)Orice depăşire a timpului de trecere se va face numai cu avizul prealabil al organelor care administrează calea ferată.
Art. 49
(1)Pentru traversarea pasajelor la nivel cu calea ferată de către convoaiele cu gabarit depăşit se va obţine, în prealabil, aprobarea organelor care administrează calea ferată, în următoarele cazuri:
a)lăţimi mai mari de 5,0 m;
b)înălţimi mai mari de 4,5 m, în cazul liniilor electrificate;
c)lungimi mai mari de 30,0 m.
(2)Organele de administrare a căii ferate pot stabili şi alte condiţii de trecere pe pasajele la nivel cu calea ferată.
Art. 50
Trecerea pe poduri, pe pasaje superioare şi viaducte se va efectua cu viteza maximă de 10 km/h, fără opriri, fără şocuri, pe banda din dreapta în sensul de mers sau conform condiţiilor speciale prevăzute în autorizaţie. În cazurile speciale prevăzute în autorizaţie trecerea se poate efectua prin tractare cu cablu.
Art. 51
Parcurgerea unui sector de drum fără autorizaţie specială de transport se sancţionează cu amendă contravenţională, precum şi cu suportarea despăgubirilor aduse administratorului drumului, potrivit legii.
Art. 52
Aplicarea amenzii contravenţionale nu exclude achitarea tarifelor pentru eliberarea autorizaţiilor speciale de transport şi a tarifelor pentru depăşire de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit.
Art. 53
Bunurile care depăşesc la transport limitele maxime admise de gabarit vor avea înscrise cu vopsea, pe lateral, dimensiunile de gabarit în poziţie de transport, în mm (lungime x lăţime x înălţime).
Art. 54
La depăşirea limitei maxime admise de lăţime a vehiculului sau a încărcăturii marginile laterale vor fi semnalizate vizibil, la partea din spate, cu tăbliţe având aplicate benzi din folie retroreflectorizantă alb-roşu, având o înclinaţie de 45°, descendente spre exteriorul vehiculului sau al încărcăturii, pe un fond având dimensiunile de 40cm lăţime şi 1,20-1,50 m înălţime.
Art. 55
Dacă lăţimea convoiului în mers este cuprinsă între limita maximă admisă şi 3,20 m inclusiv, acesta va avea montată, suplimentar, în mod obligatoriu, în faţă şi în spate, câte o tăbliţă avertizoare cu inscripţia "ATENŢIE! GABARIT DEPĂŞIT!", iar mijlocul de tractare va folosi continuu lămpile girofar de culoare galbenă.
Art. 56
În cazul în care lăţimea este cuprinsă între 3,20 m şi 4,50 m inclusiv, pe conturul lateral al încărcăturii se vor instala, suplimentar, becuri de semnalizare, la echidistanţe de cel mult 1,0 m. Totodată, convoiul va fi precedat în mers de un autovehicul echipat cu două lămpi girofar de culoare galbenă, în funcţiune, dotat cu tăbliţa cu inscripţia "ATENŢIE! GABARIT DEPĂŞIT!", montată astfel încât să fie cât mai vizibilă din sensul opus de circulaţie.
Art. 57
Dacă lăţimea convoiului depăşeşte 4,50 m, pe lângă condiţiile prevăzute la art. 56, acesta va fi urmat de un vehicul dotat cu două lămpi girofar de culoare galbenă, în funcţiune, şi cu tăbliţa cu inscripţia "ATENŢIE! GABARIT DEPĂŞIT!", montată în spate.
Art. 58
Tăbliţele avertizoare cu inscripţia "ATENŢIE! GABARIT DEPĂŞIT!" vor avea dimensiunile de cel puţin 25cm lăţime şi 100 cm lungime.
Art. 59
Tăbliţele avertizoare vor fi realizate cu folie retroreflectorizantă şi vor avea fond de culoare galbenă cu înscris negru. Înălţimea caracterelor literelor va fi de cel puţin 15 cm.
Art. 60
Dacă înălţimea încărcăturii nu face vizibilă din spate lumina de avertizare a lămpilor girofar, se vor instala, suplimentar, în spatele încărcăturii, la înălţime de 2,5-3,0 m de la partea carosabilă, două lămpi girofar de culoare galbenă, cu alimentare separată. Aceste lămpi vor funcţiona tot timpul cât convoiul se află pe partea carosabilă.
Art. 61
Lămpile girofar cu lumini intermitente galbene vor fi montate astfel încât să fie vizibile de la o distanţă de minimum 100 m.
Art. 62
Dubla însoţire prevăzută la art. 57 este obligatorie şi pentru cazurile în care lungimea totală a convoiului depăşeşte 30,0 m.
Art. 63
Echipajele autorizate care însoţesc transporturile cu depăşiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit trebuie să fie formate din cel puţin două persoane pe autovehicul.
Art. 64
Pentru transporturile a căror greutate totală este mai mare de 60 de tone, trecerea pe poduri, pe pasaje superioare sau viaducte se efectuează, obligatoriu, cu întreruperea temporară şi locală a circulaţiei, pentru traversarea singulară a lucrării de artă, prin însoţirea şi dirijarea de către organele de poliţie rutieră. Transportatorul va solicita, înaintea eliberării autorizaţiei speciale de transport emise de administratorul drumului, acordul I.G.P. pentru întreruperea temporară şi locală a circulaţiei.
Art. 65
(1)Autorizaţia specială de transport pentru depăşire de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit, în original, trebuie să însoţească transportul şi este valabilă doar pentru traseul, sensul, perioada şi caracteristicile autorizate.
(2)Transportatorul are obligaţia să prezinte autorizaţia specială de transport pe parcursul efectuării cursei tuturor organelor de control abilitate.
Art. 66
În situaţia în care se transportă pe platforme utilaje autopropulsate care la transport depăşesc limitele maxime admise de înălţime, la subtraversarea unor obstacole utilajul poate fi coborât de pe mijlocul de transport, astfel încât să parcurgă zona respectivă pe roţile proprii. În cazul în care utilajul este şenilat, deplasarea se poate efectua numai pe papuci de cauciuc sau pe un pat de dulapi din lemn, pentru protejarea suprafeţei de rulare a părţii carosabile. Montarea şi demontarea suportului de rulare se fac prin grija transportatorului.
Art. 67
În cazul în care înălţimea sau lăţimea transportului depăşeşte gabaritul de liberă trecere în dreptul consolelor sau portalelor de semnalizare rutieră, trecerea se va efectua prin ocolirea sau demontarea şi remontarea acestora prin grija şi cheltuiala beneficiarului de transport sau transportatorului, cu avizul şi în prezenţa delegatului unităţii care administrează drumul respectiv.
Art. 68
(1)În cazul transporturilor a căror lăţime impune întreruperea temporară şi locală a circulaţiei, cu însoţire şi prin dirijare de către organele de poliţie rutieră, transportatorul este obligat să obţină aprobarea I.G.P. şi să întocmească un program de transport etapizat. Programul se va stabili de comun acord cu poliţia rutieră şi va fi comunicat înaintea efectuării transportului administratorului drumului şi prin mass-media. Transportatorul este obligat să achite contravaloarea prestaţiei efectuate atât de echipajele mobile de însoţire, cât şi de celelalte cadre de poliţie participante, pentru asigurarea securităţii deplasării transportului, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
(2)Pentru situaţiile prevăzute la alin. (1) transportatorul va solicita, înaintea obţinerii autorizaţiei speciale de transport emise de administratorul drumului, acordul I.G.P. pentru întreruperea temporară şi locală a circulaţiei, propunând spre aprobare şi un program comun de lucru.
Art. 69
Pentru situaţiile prevăzute la art. 64 şi la art. 68 alin. (1) emitentul autorizaţiei speciale de transport va specifica în aceasta condiţia însoţirii transportului de către organele poliţiei rutiere.
Art. 70
(1)Este interzisă circulaţia autovehiculelor cu depăşiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit pe timp de ceaţă şi cu vizibilitate redusă sub 100m, în caz de ninsoare abundentă, polei sau alte fenomene naturale ce afectează siguranţa circulaţiei.
(2)În situaţiile prevăzute la alin. (1) convoiul va fi retras în afara platformei drumului şi se vor respecta strict interdicţiile şi restricţiile de circulaţie din perioada efectuării transportului.
Art. 71
Pentru cazurile prevăzute la art. 70 emitentul poate prelungi sau reînnoi, la cererea transportatorului, autorizaţia specială de transport, în condiţiile prezentelor norme.
Art. 72
Este interzisă oprirea convoaielor cu depăşirea limitelor maxime admise de greutate şi/sau de gabarit pe sectoare de drum unde este afectată fluenţa traficului: poduri, pasaje, pante, sectoare îngustate datorită unor lucrări, în curbe sau pe sectoare fără vizibilitate.
Art. 73
(1)Transporturile cu depăşiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit se vor efectua, pe cât posibil, în perioade cu trafic redus, între orele 6,00-8,00 15,00-17,00 evitându-se circulaţia prin oraşe, municipii sau zone aglomerate.
(2)Se interzice efectuarea transporturilor cu depăşiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit în zilele de sâmbătă, duminică şi în alte zile nelucrătoare.
(3)În cazuri deosebite se pot efectua transporturi şi în perioadele prevăzute la alin. (2), cu acordul organului ce administrează drumul, precum şi al poliţiei rutiere.
CAPITOLUL VII:Condiţii impuse la însoţirea convoaielor cu depăşiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit
Art. 74
Însoţirea convoaielor cu depăşiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit se va efectua numai de către personal specializat, aparţinând agenţilor economici cu personalitate juridică română.
Art. 75
Agenţii economici şi personalul nominalizat al acestora, care însoţesc aceste convoaie, vor fi autorizaţi în comun de către A.N.D. şi A.R.R.
Art. 76
Pentru autorizare agenţii economici vor depune o documentaţie care va cuprinde următoarele:
a)certificatuldeînregistrarelaoficiulregistrului comerţului, în copie;
b)codul fiscal, în copie;
c)extras din statutul/regulamentul, din care să reiasă domeniul de activitate al acestuia în transporturi rutiere de mărfuri şi bunuri sau activităţile conexe transportului rutier, în copie legalizată;
d)numărul de autovehicule pentru care se solicită autorizarea, cu specificarea numerelor de înmatriculare ale acestora, la care se anexează copii de pe certificatul de înmatriculare, cartea de identitate a vehiculelor, precum şi de pe dovada efectuării inspecţiei tehnice periodice. În cazul în care mijlocul de transport necesită licenţă de execuţie pentru vehicul, conform legislaţiei în vigoare, aceasta se va anexa în copie, împreună cu licenţa de transport;
e)copie de pe contractul de muncă sau de colaborare pentru personalul nominalizat.
Art. 77
Personalul autorizat să însoţească convoaiele este obligat să prezinte de fiecare dată, la controlul efectuat de personalul abilitat de administratorul drumului, autorizarea agentului economic, în copie, precum şi autorizarea nominală în original.
Art. 78
Autovehiculele destinate să însoţească convoaiele vor fi dotate, obligatoriu, cu:
a)tăbliţe avertizoare cu inscripţia "ATENŢIE! GABARIT DEPĂŞIT!", vizibile atât ziua, cât şi noaptea;
b)două lămpi girofar de culoare galbenă, vizibile atât ziua, cât şi noaptea, de la o distanţă de cel puţin 100 m;
c)baston telescopic pentru măsurători de înălţime (minimum 8,0 m) şi ruletă de minimum 20,0 m lungime;
d)trusă completă cu scule;
e)accesorii pentru depanarea defecţiunilor ce pot apărea la vehiculele care sunt însoţite;
f)lopată, ladă cu nisip şi lanţuri antiderapante pentru circulaţia pe timp de iarnă, precum şi cu un număr suficient de cale pentru blocarea roţilor, în scopul prevenirii deplasării accidentale a convoiului în cazul unei opriri accidentale pe o pantă sau rampă cu o înclinare minimă de3%;
g)staţii de emisie-recepţie mobile şi portabile, cu care să se poată ţine legătura cu ceilalţi conducători auto;
h)veste reflectorizante;
i)baston de dirijare, având lumină galbenă.
Art. 79
Personalul care însoţeşte convoaiele are următoarele obligaţii:
a)să verifice existenţa şi respectarea prevederilor autorizaţiei speciale de transport sau ale avizului prealabil efectuării transportului, în cazul exportului;
b)să cunoască restricţiile de circulaţie de pe traseul de parcurs, printr-o informare prealabilă la organele care administrează reţeaua rutieră respectivă;
c)să verifice, în prealabil, traseul ce trebuie parcurs şi eventualele ocoliri;
d)în cazul staţionării accidentale pe partea carosabilă, să semnalizeze vizibil convoiul de la o distanţă de cel puţin 50 m, în faţa şi înspateleacestuia, pentru avertizarea celorlalţi participanţi la trafic, şi să ia toate măsurile pentru dirijarea locală a coloanelor de vehicule, facilitând deplasarea vehiculelor, alternativ, pe cele două sensuri de mers;
e)să cunoască piesa de transportat şi să verifice ancorarea acesteia la plecare şi pe parcurs;
f)să verifice permanent existenţa, eficienţa şi funcţionarea tuturor mijloacelor de semnalizare luminoasă, luând măsuri de remediere imediată a defectelor, precum şi existenţa şi eficienţa tăbliţelor avertizoare, prevăzute cu folii retroreflectorizante;
g)să verifice funcţionarea lămpilor girofar;
h)să verifice existenţa şi funcţionarea becurilor de semnalizare amplasate pe părţile laterale ale încărcăturii;
i)să stabilească etapele întregului traseu de parcurs, inclusiv zonele optime pentru staţionări, în funcţie de gabaritul convoiului;
j)atâta timp cât se află pe suprafaţa carosabilului să poarte vestă reflectorizantă, conform modelului stabilit de A.N.D. şi I.G.P., indiferent de gradul de iluminare;
k)să dirijeze şi să oprească convoiul în afara părţii carosabile, atunci când are neclarităţi referitoare la parcurgerea unui sector din traseu, şi să facă o recunoaştere prealabilă a acestui sector;
l)în cazul staţionărilor să se asigure că transportul nu stânjeneşte circulaţia şi că este semnalizat corespunzător;
m)să evite circulaţia pe vreme nefavorabilă, cu vizibilitate redusă, cu valori ridicate de trafic sau carosabil alunecos;
n)să dirijeze şi să oprească convoiul în afara părţii carosabile, atunci când în spatele acestuia se formează coloană de autovehicule;
o)să îi dirijeze pe ceilalţi participanţi la trafic, atunci când este necesar;
p)să solicite sprijinul organelor administraţiei publice locale şi să respecte recomandările făcute de reprezentanţii acesteia ori de câte ori este cazul sau atunci când au avut loc evenimente deosebite;
q)să îl informeze din timp pe conducătorul auto al convoiului despre particularităţile stării părţii carosabile şi ale traficului (curbe cu vizibilitate redusă, poduri, depăşiri de vehicule cu deplasare lentă sau staţionate) şi să ia măsurile ce se impun;
r)să verifice permanent şi să îl informeze pe conducătorul convoiului despre defecţiunile şi deficienţele sesizate, referitoare la vehicul, la ancorarea mărfii, la sistemul de iluminare-semnalizare etc.
Art. 80
Pentru nerespectarea prevederilor art. 78 şi 79 personalul cu sarcini de control şi autorizare a transporturilor rutiere, precum şi agenţii de circulaţie pot reţine autorizarea nominală a persoanei care însoţeşte convoiul, pe care o predă emitentului, acesta având posibilitatea de a decide retragerea autorizării.
Art. 81
În funcţie de gravitatea şi de frecvenţa abaterilor emitentul poate retrage pentru o perioadă determinată sau definitiv autorizarea agentului economic de a însoţi vehicule cu depăşiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit.
CAPITOLUL VIII:Dispoziţii finale
Art. 82
În cazul efectuării unui transport pe un traseu de drum având administratori diferiţi, emitentul autorizaţiei speciale de transport pentru sectorul de drum culungimeaceamaimare va solicita, obligatoriu, transportatorului să prezinte autorizaţiile speciale de transport eliberate de ceilalţi administratori.
Art. 83
Administratorul drumului care eliberează autorizaţia specială de transport poate modifica, parţial sau total, traseul de parcurs, în funcţie de restricţiile de circulaţie apărute în perioada de valabilitate a autorizaţiei, fără încasarea de tarife suplimentare. În această situaţie emitentul poate prelungi valabilitatea autorizaţiei speciale de transport, la cererea transportatorului, dacă aceasta se justifică.
Art. 84
În anumite perioade se poate interzice efectuarea transporturilor cu depăşiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit, condiţie ce se va înscrie în autorizaţia specială de transport.
Art. 85
Restricţiile sau devierile de circulaţie, în funcţie de natura acestora, vor fi comunicate prin mass-media pentru a fi cunoscute de participanţii la trafic. Titularii autorizaţiilor speciale de transport au obligaţia de a le prezenta unităţilor emitente pentru efectuarea eventualelor modificări de traseu.
Art. 86
Transportatorii titulari de autorizaţii speciale de transport prevăzute la art. 25 lit. a) sunt obligaţi să se informeze periodic la emitent cu privire la apariţia unor noi restricţii de circulaţie existente pe traseele autorizate. În cazul în care se impune modificarea unor trasee, titularul autorizaţiei speciale de transport are obligaţia de a se prezenta la emitent pentru modificarea corespunzătoare.
Art. 87
Personalul autorizat cu drept de control poate reţine autorizaţia specială de transport, în cazul încălcării uneia sau mai multor condiţii prevăzute în prezentele norme sau atunci când, din anumite motive, nu mai sunt condiţii de efectuare a transportului. În aceste cazuri convoiul va fi retras, obligatoriu, în afara platformei drumului, până la soluţionarea acestora.
Art. 88
(1)Unitatea care efectuează transportul şi/sau echipajul de însoţire, după caz, va suporta cheltuielile de reparaţii datorate degradărilor provocate drumurilor şi lucrărilor de artă, precum şi alte despăgubiri potrivit legii, cauzate din vina acestora.
(2)Se exceptează de la prevederile alin. (1) instituţiile din sistemul de apărare, de ordine publică şi siguranţă naţională, care efectuează transporturi pentru îndeplinirea misiunilor stabilite prin lege.
Art. 89
Instalaţiile de cântărire a autovehiculelor funcţionează condiţionat de verificările metrologice periodice, efectuate de personal autorizat căruia îi revine responsabilitatea preciziei nominale, între verificări succesive, la o exploatare corespunzătoare a acestora.
Art. 90
(1)Verificările metrologice ale instalaţiilor de cântărire se vor realiza în termene scadente, la solicitarea deţinătorului, depăşirea acestora conducând la responsabilitatea deţinătorului.
(2)În cazul unor verificări metrologice justificate, solicitate suplimentar de către alte organe decât cele deţinătoare, contravaloarea acestora va fi suportată de solicitant.
Art. 91
Nerespectarea prevederilor prezentelor Norme privind autorizarea şi efectuarea transporturilor rutiere cu greutăţi şi/sau cu dimensiuni de gabarit care depăşesc limitele maxime prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, se sancţionează potrivit legii.
Art. 92
- Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentele norme.
ANEXA Nr. 1a):LIMITE MAXIME ADMISE de greutate, pe configuraţii de osii, în funcţie de categoria drumului, pentru autovehiculele de transport marfă şi dimensiuni de gabarit, fără a necesita autorizaţie specială de transport

Nr. crt.

Caracteristicile vehiculelor

Drumuri modernizate europene (E) şi drumuri deschise traficului greu

Alte drumuri modernizate

Drumuri pietruite

0.

1

2

3

4

1.

Înălţime (m)

4,00

4,00

4,00

2.

Lăţime (m)

2,50

2,50

2,50

3.

Lăţime, pentru vehicule frigorifice cu caroserie izotermă (m)

2,60

2,60

2,60

4.

Lungime(m)

autovehicule (solo)

trenuri rutiere

vehicule articulate

autocare cu remorcă

autobuze articulate

12,00

18,35

16,50

18,00

18,00

12,00

18,35

16,50

18,00

18,00

12,00

18,35

16,50

18,00

18,00

5.

Greutăţi pe osii (t)

simplă

dublă (tandem)

triplă (tridem)

10,00 (11,00)

16,00 (18,00)

22,00

8,00

14,50

20,00

7,50

12,00

16,50

NOTĂ:
Tonajele menţionate în paranteză se aplică numai pe drumurile reabilitate (recepţionate) şi numai pentru autovehiculele cu suspensie pneumatică, în conformitate cu lista cuprinzând drumurile publice, stabilită anual de către Ministerul Transporturilor.
ANEXA Nr. 1b):LIMITE MAXIME ADMISE de greutate totală pentru vehicule rutiere

Categoria vehiculelor

Schema autovehiculelor

Schema configuraţiilor pe osii

Distanţa dintre axe (m)

Tonajele totale (t)

autovehicule marfă (solo)

A2

D < 4,0

16,0

A2*

D ? 4,0

17,0 (18,0)

A3

...

22,0 (24,0)

A4

...

24,0 (30,0)

trenuri rutiere

A2R2

...

34,0

A2R3

...

40,0

A3R2

...

40,0

A3R3

...

40,0

A...R...

...

40,0

vehicule articulate

A2S1

...

30,0

A2S2*

D ? 2,0

36,0

A2S2

D < 2,0

34,0

A3S1

...

34,0

A2S3

...

40,0

A3S2

D < 2,0

40,0

A3S2*

D ? 2,0

40,0

A3S3

...

40,0

A...S...

...

40,0

autocare

B2

D < 4,0

16,0

B2*

D ? 4,0

17,0 (18,0)

B3

...

22,0 (24,0)

autobuze articulate

BA3

...

26,0

BA4

...

30,0

autocarecuremorcă

B2R...

D < 4,0

22,0

B2*R...

D ? 4,0

23,0

B3R...

...

28,0

NOTĂ:
Tonajele menţionate în paranteză se aplică numai pe drumurile reabilitate (recepţionate) şi numai pentru autovehiculele cu suspensie pneumatică, în conformitate cu lista cuprinzând drumurile publice, stabilită anual de către Ministerul Transporturilor.
ANEXA Nr. 1c):LIMITELE MAXIME de greutate pe configuraţii de osii ce pot fi autorizate în funcţie de categoria drumului, admise în circulaţie numai cu autorizaţie specială de transport

Tipuri de osie

Drumuri modernizate europene (E) şi drumuri deschise traficului greu

Alte drumuri modernizate

Drumuri pietruite

simplă

13,50 (14,50)

11,50

11,00

dublă (tandem)

22,00 (24,00)

20,50

18,00

triplă (tridem)

29,00

27,00

23,50

NOTĂ:
Tonajele menţionate în paranteză se aplică numai pe drumurile reabilitate (recepţionate) şi numai pentru autovehiculele cu suspensie pneumatică, în conformitate cu lista cuprinzând drumurile publice, stabilită anual de către Ministerul Transporturilor.
ANEXA Nr. 2:LIMITELE MAXIME DE COMPETENŢĂ la eliberarea autorizaţiilor speciale de transport de către subunităţile AND, în funcţie de greutatea pe osii şi dimensiunile de gabarit

Nr. crt.

Caracteristicile vehiculelor

Cu autorizaţie specială de transport eliberată de D.R.D.P. şi E.M.C.A.T.R.

Cu autorizaţie specială de transport eliberată de S.D.N.

Cu autorizaţie specială de transport eliberată de A.C.I. din pctf

Drumuri modernizate europene (E) şi drumuri deschise traficului greu

Alte drumuri modernizate şi drumuri pietruite

Drumuri modernizate europene (E) şi drumuri deschise traficului greu

Alte drumuri modernizate şi drumuri pietruite

Drumuri modernizate europene (E) şi drumuri deschise traficului greu

Alte drumuri modernizate şi drumuri pietruite

0

1

2

3

4

5

6

7

1.

Înălţime (m)

5,5

5,5

4,5

4,5

4,2

4,2

2.

Lăţime (m)

5,0

5,0

3,5

3,5

3,0

3,0

3.

Lungime (m)

autovehicule

15,0

15,0

15,0

15,0

15,0

15,0

trenuri rutiere

35,0

35,0

35,0

35,0

22,0

22,0

vehicule articulate

35,0

35,0

35,0

35,0

20,0

20,0

autocare

14,0

14,0

14,0

14,0

14,0

14,0

autocare cu remorcă

20,0

20,0

19,0

19,0

18,0

18,0

autobuze articulate

20,0

20,0

20,0

20,0

20,0

20,0

4.

Greutăţi pe osii (t)

simplă

13,5 (14,5)

11,5

12,0 (13,0)

10,5

11,5 (12,5)

10,0

dublă

22,0 (24,0)

20,5

20,0 (22,0)

18,5

18,0 (20,0)

16,5

triplă

29,0

27,0

27,0

25,0

24,5

22,0

NOTĂ:
Limitele maxime de competenţă pentru alte drumuri publice decât cele naţionale se stabilesc de administratorul fiecărui drum.
Tonajele menţionate în paranteză reprezintă limite de competenţă numai pe drumurile reabilitate (recepţionate) şi numai pentru autovehiculele cu suspensie pneumatică, în conformitate cu lista cuprinzând drumurile publice, stabilită anual de către Ministerul Transporturilor.
ANEXA Nr. 3:LIMITELE MAXIME DE COMPETENŢĂ la eliberarea autorizaţiilor speciale de transport de către subunităţile A.N.D., în funcţie de greutatea totală

Categoria vehiculelor

Schema configuraţiilor pe osii

Distanţa dintre axe (m)

Lungimea maximă admisă (m)

Greutăţi totale (t)

Fără autorizaţie specială de transport

Cu autorizaţie specială de transport eliberată de D.R.D.P şi E.M.C.A.T.R.

Cu autorizaţie specială de transport eliberată de S.D.N.

Cu autorizaţie specială de transport eliberată de A.C.I. din pctf

Toate categoriile de drumuri

Toate categoriile de drumuri

Toate categoriile de drumuri

Toate categoriile de drumuri

autovehicule marfă (solo)

A2

< 4,0

12,0

16,0

100,0

50,0

18,0

A2*

? 4,0

12,0

17,0 (18,0)

19,0 (20,0)

A3

...

12,0

22,0 (24,0)

24,0 (26,0)

A4

...

12,0

24,0 (30,0)

26,0 (32,0)

trenuri rutiere

A2R2

...

18,35

34,0

36,0

A2R3

...

18,35

40,0

42,0

A3R2

...

18,35

40,0

42,0

A3R3

...

18,35

40,0

43,0

A...R...

...

18,35

40,0

43,0

vehicule articulate

A2S1

...

16,5

30,0

32,0

A2S2*

? 2,0

16,5

36,0

38,0

A2S2; A3S1

< 2,0

16,5

34,0

36,0

A2S3

...

16,5

40,0

42,0

A3S2; A3S2*

...

16,5

40,0

42,0

A3S3

...

16,5

40,0

43,0

A...S...

...

16,5

40,0

43,0

autocare

B2

< 4,0

12,0

16,0

17,0

B2*

? 4,0

12,0

17,0 (18,0)

18,0 (19,0)

B3

...

12,0

22,0 (24,0)

24,0 (26,0)

autobuze articulate

BA3

...

18,0

26,0

29,0

BA4

...

18,0

30,0

33,0

autocare cu remorcă

B2R...

< 4,0

18,0

22,0

23,0

B2*R...

? 4,0

18,0

23,0

24,0

B3R...

...

18,0

28,0

30,0

NOTĂ:
Peste limitele de 100 tone greutate totală avizarea şi/sau autorizarea se realizează numai de către A.N.D. pentru drumurile naţionale, iar pentru celelalte drumuri publice limita de competenţă se stabileşte de către administratorul acestora.
Tonajele menţionate în paranteză se aplică numai pe drumurile reabilitate (recepţionate) şi numai pentru autovehiculele cu suspensie pneumatică, în conformitate cu lista cuprinzând drumurile publice, stabilită anual de către Ministerul Transporturilor.
ANEXA Nr. 4:TERMENELE MAXIME de soluţionare a cererilor pentru eliberarea avizelor prealabile şi a autorizaţiilor speciale de transport
 

A.N.D.

D.R.D.P.

E.M.C.A.T.R.

S.D.N.

A.C.I.

Eliberarea avizelor prealabile omologării

30 zile

...

...

...

...

Eliberarea avizelor prealabile efectuării transporturilor

30 zile

20 zile

...

10 zile

...

Eliberarea autorizaţiilor speciale de transport

30 zile

20 zile

pe loc

10 zile

pe loc*)

NOTĂ:
*) În cazurile în care se depăşeşte limita de competenţă autorizarea se efectuează în termen de maximum două zile.
Termenele maxime de soluţionare pentru alte drumuri publice decât cele naţionale se stabilesc de administratorul fiecărui drum
Publicat în Monitorul Oficial cu numarul 523 din data de 28 octombrie 1999