Capitolul vi - Condiţii de efectuare a transporturilor cu depăşiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit - Norma din 1999 privind autorizarea si efectuarea transporturilor rutiere cu greutati si/sau cu dimensiuni de gabarit care depasesc limitele maxime prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
M.Of. 523
Ieşit din vigoare Versiune de la: 14 Septembrie 2009
CAPITOLUL VI:Condiţii de efectuare a transporturilor cu depăşiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit
Art. 41
Transportatorul este obligat să respecte condiţiile impuse prin autorizaţia specială de transport.
Art. 42
(1)Vehiculele care depăşesc limitele maxime admise de greutate şi/sau de gabarit pot circula pe drumurile publice în baza autorizării efectuate de către administratorul drumului public, în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de prezentele norme, cele cuprinse în reglementările privind condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţia pe drumurile publice din România, precum şi cele prevăzute în orice alte acte normative ce privesc circulaţia pe drumurile publice şi care se află în vigoare.
(2)Se exceptează de la plata autorizaţiilor speciale de transport autospecialele destinate stingerii incendiilor, aparţinând Inspectoratului General al Corpului Pompierilor Militari, aflate în misiune, precum şi autospecializatele aparţinând administratorului reţelei rutiere, în condiţiile prevăzute la alin. (1), inclusiv cu respectarea semnalizării restricţiilor de circulaţie.
Art. 43
Pentru tractarea remorcilor, sistemele de prindere-cuplare ale tractorului şi remorcii vor fi supuse unor verificări tehnice suplimentare, efectuate de personal autorizat, folosind mijloace tehnice de defectoscopie nedistructivă. Prin buletin de analiză defectoscopică se vor certifica constatările făcute cu privire la defectele materialului, slăbiri ale structurii sau efectuarea de reparaţii cu adăugarea de alte metale (suduri) la carling sau cuplă. O copie de pe buletinul de analiză va fi ataşată documentelor ce însoţesc transportul, pentru a putea fi prezentată organelor de control.
Art. 44
Mijloacele de transport vor fi dotate cu echipament complet - trusă cu scule, accesorii şi altele asemenea - în stare bună, pentru intervenţie imediată în caz de necesitate, inclusiv cu accesorii necesare pentru perioada de iarnă (lopată, nisip, lanţuri antiderapante).
Art. 45
Încărcătura de pe mijlocul de transport se fixează şi se ancorează de către transportator. În cazul în care este necesar un proiect de coletaj întocmit de o unitate de proiectare autorizată pentru astfel de lucrări, fixarea şi ancorarea se vor face potrivit acestuia. Transportatorul şi/sau unitatea de proiectare, după caz, sunt răspunzătoare de prejudiciile şi accidentele produse prin neluarea măsurilor de ancorare în siguranţă a obiectului pe timpul transportului.
Art. 46
(1)La semnalizarea şi solicitarea personalului autorizat, transportatorul este obligat să oprească convoiul şi să prezinte autorizaţia specială de transport pe baza căreia se efectuează transportul, să respecte indicaţiile speciale pe care le primeşte şi să supună convoiul verificărilor de greutate pe axe, totală şi de gabarit, efectuate cu sau fără instalaţiile de cântărire.
(2)Oprirea convoiului se face de către organele de poliţie. Verificarea tuturor documentelor specifice transportului cu depăşiri de limite masice şi/sau de gabarit, emise de administratorul reţelei rutiere, se efectuează de către reprezentanţii autorizaţi ai acestuia, în baza prezentării legitimaţiei nominale.
Art. 47
Pentru subtraversarea conductelor, reţelelor aeriene şi a altor instalaţii, solicitantul autorizaţiei speciale de transport va obţine înaintea plecării în cursă avizele unităţilor care le administrează, în vederea ridicării, demontării şi remontării acestora, după caz.
Art. 48
(1)Traversarea pasajelor la nivel cu calea ferată, unde există semnalizare automată, se va efectua în maximum 30 de secunde.
(2)Orice depăşire a timpului de trecere se va face numai cu avizul prealabil al organelor care administrează calea ferată.
Art. 49
(1)Pentru traversarea pasajelor la nivel cu calea ferată de către convoaiele cu gabarit depăşit se va obţine, în prealabil, aprobarea organelor care administrează calea ferată, în următoarele cazuri:
a)lăţimi mai mari de 5,0 m;
b)înălţimi mai mari de 4,5 m, în cazul liniilor electrificate;
c)lungimi mai mari de 30,0 m.
(2)Organele de administrare a căii ferate pot stabili şi alte condiţii de trecere pe pasajele la nivel cu calea ferată.
Art. 50
Trecerea pe poduri, pe pasaje superioare şi viaducte se va efectua cu viteza maximă de 10 km/h, fără opriri, fără şocuri, pe banda din dreapta în sensul de mers sau conform condiţiilor speciale prevăzute în autorizaţie. În cazurile speciale prevăzute în autorizaţie trecerea se poate efectua prin tractare cu cablu.
Art. 51
Parcurgerea unui sector de drum fără autorizaţie specială de transport se sancţionează cu amendă contravenţională, precum şi cu suportarea despăgubirilor aduse administratorului drumului, potrivit legii.
Art. 52
Aplicarea amenzii contravenţionale nu exclude achitarea tarifelor pentru eliberarea autorizaţiilor speciale de transport şi a tarifelor pentru depăşire de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit.
Art. 53
Bunurile care depăşesc la transport limitele maxime admise de gabarit vor avea înscrise cu vopsea, pe lateral, dimensiunile de gabarit în poziţie de transport, în mm (lungime x lăţime x înălţime).
Art. 54
La depăşirea limitei maxime admise de lăţime a vehiculului sau a încărcăturii marginile laterale vor fi semnalizate vizibil, la partea din spate, cu tăbliţe având aplicate benzi din folie retroreflectorizantă alb-roşu, având o înclinaţie de 45°, descendente spre exteriorul vehiculului sau al încărcăturii, pe un fond având dimensiunile de 40cm lăţime şi 1,20-1,50 m înălţime.
Art. 55
Dacă lăţimea convoiului în mers este cuprinsă între limita maximă admisă şi 3,20 m inclusiv, acesta va avea montată, suplimentar, în mod obligatoriu, în faţă şi în spate, câte o tăbliţă avertizoare cu inscripţia "ATENŢIE! GABARIT DEPĂŞIT!", iar mijlocul de tractare va folosi continuu lămpile girofar de culoare galbenă.
Art. 56
În cazul în care lăţimea este cuprinsă între 3,20 m şi 4,50 m inclusiv, pe conturul lateral al încărcăturii se vor instala, suplimentar, becuri de semnalizare, la echidistanţe de cel mult 1,0 m. Totodată, convoiul va fi precedat în mers de un autovehicul echipat cu două lămpi girofar de culoare galbenă, în funcţiune, dotat cu tăbliţa cu inscripţia "ATENŢIE! GABARIT DEPĂŞIT!", montată astfel încât să fie cât mai vizibilă din sensul opus de circulaţie.
Art. 57
Dacă lăţimea convoiului depăşeşte 4,50 m, pe lângă condiţiile prevăzute la art. 56, acesta va fi urmat de un vehicul dotat cu două lămpi girofar de culoare galbenă, în funcţiune, şi cu tăbliţa cu inscripţia "ATENŢIE! GABARIT DEPĂŞIT!", montată în spate.
Art. 58
Tăbliţele avertizoare cu inscripţia "ATENŢIE! GABARIT DEPĂŞIT!" vor avea dimensiunile de cel puţin 25cm lăţime şi 100 cm lungime.
Art. 59
Tăbliţele avertizoare vor fi realizate cu folie retroreflectorizantă şi vor avea fond de culoare galbenă cu înscris negru. Înălţimea caracterelor literelor va fi de cel puţin 15 cm.
Art. 60
Dacă înălţimea încărcăturii nu face vizibilă din spate lumina de avertizare a lămpilor girofar, se vor instala, suplimentar, în spatele încărcăturii, la înălţime de 2,5-3,0 m de la partea carosabilă, două lămpi girofar de culoare galbenă, cu alimentare separată. Aceste lămpi vor funcţiona tot timpul cât convoiul se află pe partea carosabilă.
Art. 61
Lămpile girofar cu lumini intermitente galbene vor fi montate astfel încât să fie vizibile de la o distanţă de minimum 100 m.
Art. 62
Dubla însoţire prevăzută la art. 57 este obligatorie şi pentru cazurile în care lungimea totală a convoiului depăşeşte 30,0 m.
Art. 63
Echipajele autorizate care însoţesc transporturile cu depăşiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit trebuie să fie formate din cel puţin două persoane pe autovehicul.
Art. 64
Pentru transporturile a căror greutate totală este mai mare de 60 de tone, trecerea pe poduri, pe pasaje superioare sau viaducte se efectuează, obligatoriu, cu întreruperea temporară şi locală a circulaţiei, pentru traversarea singulară a lucrării de artă, prin însoţirea şi dirijarea de către organele de poliţie rutieră. Transportatorul va solicita, înaintea eliberării autorizaţiei speciale de transport emise de administratorul drumului, acordul I.G.P. pentru întreruperea temporară şi locală a circulaţiei.
Art. 65
(1)Autorizaţia specială de transport pentru depăşire de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit, în original, trebuie să însoţească transportul şi este valabilă doar pentru traseul, sensul, perioada şi caracteristicile autorizate.
(2)Transportatorul are obligaţia să prezinte autorizaţia specială de transport pe parcursul efectuării cursei tuturor organelor de control abilitate.
Art. 66
În situaţia în care se transportă pe platforme utilaje autopropulsate care la transport depăşesc limitele maxime admise de înălţime, la subtraversarea unor obstacole utilajul poate fi coborât de pe mijlocul de transport, astfel încât să parcurgă zona respectivă pe roţile proprii. În cazul în care utilajul este şenilat, deplasarea se poate efectua numai pe papuci de cauciuc sau pe un pat de dulapi din lemn, pentru protejarea suprafeţei de rulare a părţii carosabile. Montarea şi demontarea suportului de rulare se fac prin grija transportatorului.
Art. 67
În cazul în care înălţimea sau lăţimea transportului depăşeşte gabaritul de liberă trecere în dreptul consolelor sau portalelor de semnalizare rutieră, trecerea se va efectua prin ocolirea sau demontarea şi remontarea acestora prin grija şi cheltuiala beneficiarului de transport sau transportatorului, cu avizul şi în prezenţa delegatului unităţii care administrează drumul respectiv.
Art. 68
(1)În cazul transporturilor a căror lăţime impune întreruperea temporară şi locală a circulaţiei, cu însoţire şi prin dirijare de către organele de poliţie rutieră, transportatorul este obligat să obţină aprobarea I.G.P. şi să întocmească un program de transport etapizat. Programul se va stabili de comun acord cu poliţia rutieră şi va fi comunicat înaintea efectuării transportului administratorului drumului şi prin mass-media. Transportatorul este obligat să achite contravaloarea prestaţiei efectuate atât de echipajele mobile de însoţire, cât şi de celelalte cadre de poliţie participante, pentru asigurarea securităţii deplasării transportului, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
(2)Pentru situaţiile prevăzute la alin. (1) transportatorul va solicita, înaintea obţinerii autorizaţiei speciale de transport emise de administratorul drumului, acordul I.G.P. pentru întreruperea temporară şi locală a circulaţiei, propunând spre aprobare şi un program comun de lucru.
Art. 69
Pentru situaţiile prevăzute la art. 64 şi la art. 68 alin. (1) emitentul autorizaţiei speciale de transport va specifica în aceasta condiţia însoţirii transportului de către organele poliţiei rutiere.
Art. 70
(1)Este interzisă circulaţia autovehiculelor cu depăşiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit pe timp de ceaţă şi cu vizibilitate redusă sub 100m, în caz de ninsoare abundentă, polei sau alte fenomene naturale ce afectează siguranţa circulaţiei.
(2)În situaţiile prevăzute la alin. (1) convoiul va fi retras în afara platformei drumului şi se vor respecta strict interdicţiile şi restricţiile de circulaţie din perioada efectuării transportului.
Art. 71
Pentru cazurile prevăzute la art. 70 emitentul poate prelungi sau reînnoi, la cererea transportatorului, autorizaţia specială de transport, în condiţiile prezentelor norme.
Art. 72
Este interzisă oprirea convoaielor cu depăşirea limitelor maxime admise de greutate şi/sau de gabarit pe sectoare de drum unde este afectată fluenţa traficului: poduri, pasaje, pante, sectoare îngustate datorită unor lucrări, în curbe sau pe sectoare fără vizibilitate.
Art. 73
(1)Transporturile cu depăşiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit se vor efectua, pe cât posibil, în perioade cu trafic redus, între orele 6,00-8,00 15,00-17,00 evitându-se circulaţia prin oraşe, municipii sau zone aglomerate.
(2)Se interzice efectuarea transporturilor cu depăşiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit în zilele de sâmbătă, duminică şi în alte zile nelucrătoare.
(3)În cazuri deosebite se pot efectua transporturi şi în perioadele prevăzute la alin. (2), cu acordul organului ce administrează drumul, precum şi al poliţiei rutiere.