Capitolul iii - Instrumentarea daunelor - Norma 38/2023 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor

M.Of. 1127

În vigoare
Versiune de la: 14 Decembrie 2023
CAPITOLUL III:Instrumentarea daunelor
Art. 7: Avizarea şi constatarea daunelor
(1)PAID şi asigurătorul care a eliberat PAD publică pe site-ul propriu informaţiile cu privire la modalitatea de avizare, constatare şi evaluare a daunelor produse acoperite printr-un contract PAD.
(2)În cazul producerii oricărui eveniment asigurat printr-un contract PAD, asiguratul:
a)înştiinţează de îndată producerea evenimentului asigurat, după caz, la unităţile de pompieri, poliţie, primăria localităţii sau la alte organe abilitate prin lege, cele mai apropiate de locul producerii acestuia, cerând întocmirea de acte cu privire la cauzele şi împrejurările producerii sau apariţiei evenimentului, la daunele provocate, precum şi, dacă este cazul, la precizarea vinovaţilor de eventuala mărire a pagubei;
b)înştiinţează în scris PAID ori asigurătorul care a eliberat PAD, cât mai curând posibil de la momentul în care s-a produs riscul asigurat, cu privire la cauzele şi împrejurările evenimentului;
c)pune la dispoziţia PAID sau facilitează accesul PAID la actele încheiate de organele abilitate, documentele şi evidenţele necesare, precum şi orice alte detalii, probe şi dovezi de care dispune, referitoare la cauzele şi împrejurările evenimentului, cuantumul daunelor suferite, atunci când acestea sunt relevante în stabilirea dreptului la despăgubire şi a despăgubirii cuvenite asiguratului;
d)face dovada dreptului de proprietate/administrare asupra locuinţei.
(3)Pentru acoperirea prejudiciilor suferite în urma producerii unui risc asigurat, asiguratul avizează dauna într-un termen de 60 de zile de la producerea evenimentului:
a)la asigurătorul care a eliberat PAD, în situaţia în care contractul PAD nu a fost eliberat direct de către PAID sau prin intermediarii cu care acesta colaborează;
b)la PAID, în cazul în care contractul PAD a fost eliberat direct de PAID sau prin intermediarii cu care acesta colaborează.
(4)Asiguratul poate aviza dauna într-un termen mai mare decât cel prevăzut la alin. (3) atunci când face dovada imposibilităţii respectării acestuia.
(5)La avizarea daunelor în legătură cu producerea unui eveniment asigurat prin contractul PAD, asigurătorul/PAID deschide dosarul de daună procedând la:
a)efectuarea constatării prejudiciilor şi evaluarea iniţială a daunelor;
b)informarea în scris a părţii prejudiciate cu privire la documentele care trebuie depuse pentru soluţionarea pretenţiilor de despăgubire;
c)soluţionarea cererii în termenul legal.
(6)Constatarea daunelor ca urmare a avizării producerii unui risc asigurat se efectuează în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la:
a)data primirii avizării; sau
b)din momentul în care accesul direct în zona calamitată este posibil şi/sau permis.
(7)Constatarea daunelor se poate efectua şi într-un termen mai mare decât cel prevăzut la alin. (6) cu acordul părţilor.
(8)Raportul de constatare a pagubelor conţine cel puţin următoarele informaţii:
a)numărul dosarului de daună deschis;
b)datele de identificare ale părţilor care participă la constatare;
c)data şi locul producerii evenimentului;
d)data avizării evenimentului;
e)datele de identificare ale locuinţei;
f)elementele constatate ca avariate în acelaşi eveniment;
g)soluţiile tehnice propuse;
h)lista documentelor necesar a fi depuse de către asigurat pentru finalizarea dosarului de daună şi efectuarea plăţii;
i)rubrica menţiuni şi observaţii;
j)datele de contact ale părţilor care participă la constatare;
k)descrierea cauzelor şi împrejurărilor producerii daunelor.
(9)Raportul de constatare a pagubelor poate fi semnat, inclusiv prin mijloace electronice, de către asiguratul PAD şi asigurător/PAID, inclusiv, dacă este cazul, de către entităţile desemnate să instrumenteze dosarul de daună.
(10)Eventualele observaţii/obiecţii ale părţilor cu privire la pagubele constatate se menţionează în raportul de constatare sau într-o anexă a acestuia.
(11)Dacă ulterior încheierii raportului de constatare sunt sesizate şi alte pagube produse ca urmare a riscului asigurat, ce nu au putut fi constatate iniţial, acestea fac obiectul unui raport suplimentar de constatare a pagubelor.
(12)Reprezentantul asigurătorului/PAID care a efectuat constatarea daunelor produse ca urmare a unui risc asigurat pune la dispoziţia asiguratului un exemplar al raportului de constatare a daunelor, la momentul efectuării constatării sau la un moment ulterior, stabilit de comun acord.
(13)Asigurătorul/PAID păstrează evidenţa documentelor depuse la dosarul de daună atât la momentul avizării daunei, cât şi ulterior acesteia.
Art. 8: Cererea de despăgubire
(1)În cazul producerii unui risc asigurat prin contractul PAD, la momentul avizării sau ulterior acesteia, asiguraţii PAD pot depune o cerere de despăgubire la asigurătorul care a eliberat PAD/PAID; cererea se transmite în scris la sediul asigurătorului/PAID sau prin mijloacele de comunicare puse la dispoziţie de către acesta.
(2)În vederea regularizării unei daune, dosarul de daună conţine cererea de despăgubire şi documente din care să reiasă cel puţin următoarele:
a)producerea unui eveniment asigurat;
b)dovada stabilirii dreptului la despăgubire;
c)constatarea şi evaluarea daunelor produse;
d)legătura de cauzalitate între producerea evenimentului asigurat şi daunele produse.
Art. 9: Soluţionarea cererii de despăgubire
(1)În termen de 15 zile lucrătoare de la primirea ultimului document necesar stabilirii dreptului la despăgubire şi evaluării daunei, asigurătorul/PAID:
a)fie răspunde cererii de despăgubire, achitând despăgubirea solicitată, în cazul în care se dovedeşte producerea riscurilor acoperite prin asigurarea PAD, iar prejudiciul a fost cuantificat la nivelul sumei solicitate;
b)fie formulează în scris o ofertă de despăgubire justificată în cazul în care se dovedeşte producerea riscurilor acoperite prin asigurarea PAD, iar prejudiciul a fost cuantificat la un nivel mai mic decât cel solicitat.
(2)În cazul prevăzut la alin. (1) lit. b), asiguratul comunică în scris asigurătorului/PAID, în termen de 10 zile, dacă acceptă sau nu oferta propusă.
(3)La solicitarea de plată anticipată a despăgubirii, înaintea efectuării reparaţiilor, asigurătorul/PAID calculează şi înaintează o ofertă de despăgubire justificată şi documentată, în condiţiile şi termenul prevăzute la alin. (1).
(4)Prin excepţie de la prevederile art. 10 alin. (2), solicitarea de plată anticipată a despăgubirii cuvenite nu exonerează asigurătorul/PAID de la obligaţia de reanalizare şi plată a unor despăgubiri suplimentare atunci când acestea sunt solicitate în mod justificat şi documentat.
(5)Asigurătorul/PAID răspunde solicitării de reanalizare prevăzute la alin. (4) în termen de 15 zile lucrătoare, după cum urmează:
a)efectuând plata diferenţei de despăgubire justificată;
b)notificând în scris, cu confirmare de primire, motivele pentru care a respins pretenţiile formulate.
(6)Orice expertiză considerată necesară soluţionării cererii de despăgubire se efectuează cu acordul explicit al PAID, costurile generate de aceasta urmând a fi acoperite conform înţelegerii dintre părţile care au solicitat efectuarea expertizei.
(7)Dreptul la despăgubire se stabileşte pe baza actelor emise de instituţiile abilitate să constate, potrivit legii, starea de dezastru natural prin care să declare şi să delimiteze zonele calamitate pentru orice eveniment cuprins în riscurile asigurate sau pe baza oricăror altor dovezi relevante.
(8)La stabilirea despăgubirii, în cazul avarierii sau distrugerii locuinţelor asigurate, se au în vedere pretenţiile formulate de către asiguraţii PAD, despăgubirea stabilită de către asigurător/PAID şi eventualele obiecţii formulate de asiguraţii PAD, fără a se depăşi limitele de despăgubire stabilite prin PAD.
(9)La stabilirea sumelor cuvenite cu titlu de despăgubire coproprietarilor unei locuinţe se are în vedere cota de proprietate deţinută de fiecare dintre aceştia.
(10)În situaţia în care o unitate locativă este înregistrată fiscal cu regim mixt, respectiv rezidenţial şi nerezidenţial, PAID va despăgubi doar daunele produse părţii din clădire destinate locuirii.
(11)Despăgubirile acordate de PAID pentru daunele acoperite prin PAD, conform art. 21 din Legea nr. 260/2008, nu pot depăşi valoarea sumei asigurate obligatoriu, cuantumul pagubei şi nici valoarea de reconstrucţie a acesteia.
(12)Cuantumul pagubei la avarierea unei locuinţe reprezintă costul reparaţiilor ori costul de înlocuire a elementelor care nu se mai pot repara, inclusiv cheltuielile pentru manoperă, materiale necesare şi transportul acestora, stabilite la preţurile de pe piaţa locală sau prin utilizarea sistemelor de specialitate.
(13)Calcularea despăgubirilor se realizează prin aplicarea preţurilor unitare pe articole de deviz pentru lucrări de reparaţii la construcţii şi instalaţiile aferente; metodologia şi dispoziţiile legale în vigoare care se aplică la întocmirea devizelor în vederea stabilirii costului reparaţiilor sunt cele valabile la data producerii evenimentului asigurat.
(14)În cazul în care asiguraţii PAD prezintă documentaţii tehnice, respectiv devize de reparaţii sau alte evaluări, acestea pot fi luate în considerare la stabilirea despăgubirii, după verificarea prealabilă făcută de entitatea care instrumentează dosarul de daună.
(15)În cazul în care PAD s-a încheiat pentru o locuinţă de tip A, deşi aceasta este construită din materialele corespunzătoare unei locuinţe de tip B, despăgubirea achitată de către PAID se limitează la suma asigurată corespunzătoare locuinţelor de tip B, iar diferenţa de primă se restituie asiguratului PAD.
(16)În cazul în care PAD s-a încheiat pentru o locuinţă de tip B, deşi aceasta este construită din materialele corespunzătoare unei locuinţe de tip A, despăgubirea achitată de către PAID se limitează la suma asigurată prevăzută de contractul PAD.
Art. 10: Plata despăgubirilor
(1)PAID plăteşte asiguratului PAD contravaloarea costurilor de reparaţie/înlocuire referitoare la prejudiciile cauzate de producerea riscului asigurat, în limita sumei totale asigurate prin PAD.
(2)După acceptarea despăgubirii ofertate de către asigurător/PAID, asiguratul PAD precizează modalitatea de plată fie în numerar, fie prin virament în contul bancar al asiguratului sau al unităţii de specialitate care a efectuat sau urmează să efectueze reparaţia/reconstrucţia şi semnează declaraţia din care să rezulte faptul că prin încasarea despăgubirii cuvenite nu mai are alte pretenţii în legătură cu paguba respectivă.
(3)Despăgubirea cuvenită asiguratului ca urmare a producerii unui risc asigurat se achită de către PAID în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data la care asiguratul a acceptat oferta de despăgubire sau de la data la care acesta a primit o hotărâre judecătorească definitivă sau acordul entităţii de soluţionare a litigiului cu privire la suma de despăgubire pe care PAID este obligat să o plătească.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (3), în lipsa acceptării ofertei de despăgubire de către persoana prejudiciată, PAID achită despăgubirea ofertată persoanei prejudiciate în termen de 20 de zile lucrătoare de la data înaintării ofertei; în acest caz, prevederile art. 9 alin. (4) şi (5) se aplică în mod corespunzător.
(5)În cazul existenţei mai multor contracte PAD încheiate pentru aceeaşi locuinţă şi valabile la data producerii evenimentului asigurat, în limita sumei asigurate prin PAD, titularul dreptului la despăgubire nu poate încasa o sumă mai mare decât prejudiciul efectiv suferit, consecinţă directă a riscului acoperit; în această situaţie, va fi valabilă cea dintâi PAD încheiată, celelalte PAD anulându-se, cu restituirea primelor de asigurare de către PAID.
(6)În cazul în care părţile nu se înţeleg asupra cuantumului despăgubirii, suma care nu face obiectul litigiului se plăteşte de către PAID înainte ca acesta să se fi soluţionat prin negociere directă sau de către instanţa judecătorească.
(7)În cazurile în care despăgubirile se stabilesc prin hotărâre judecătorească, PAID acordă despăgubiri în baza hotărârii judecătoreşti executorii.
(8)Suma asigurată obligatoriu se reduce cu cuantumul fiecărei despăgubiri plătite, iar după fiecare daună, aceasta se reîntregeşte automat de la data evenimentului asigurat prin plata unei prime de asigurare suplimentare care se reţine din despăgubirea datorată; prima suplimentară se calculează proporţional cu despăgubirea achitată şi perioada rămasă de asigurare/perioada rămasă până la următoarea aniversare.
(9)Prevederile alin. (8) nu se aplică în situaţia în care, în urma avariilor, clădirea nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute de Legea nr. 114/1996 pentru a fi încadrată ca locuinţă.
Art. 11: Prevederi finale privind acordarea despăgubirilor
(1)PAID recunoaşte şi îşi asumă responsabilitatea pentru constatările tehnice efectuate de către reprezentanţii asigurătorului care a eliberat PAD/entitatea desemnată de către PAID să instrumenteze dosarul de daună.
(2)Pe parcursul instrumentării dosarului de daună deschis în baza unui contract PAD, PAID poate verifica modul în care acesta este instrumentat de către asigurătorul care a eliberat PAD sau de către entitatea desemnată de către PAID.
(3)PAID şi asigurătorii care eliberează contracte PAD stabilesc prin procedură proprie schimbul de documente, date şi informaţii în vederea lichidării daunelor şi plăţii despăgubirilor cuvenite în baza contractului PAD.