Art. 7. - Art. 7: Avizarea şi constatarea daunelor - Norma 38/2023 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor

M.Of. 1127

În vigoare
Versiune de la: 14 Decembrie 2023
Art. 7: Avizarea şi constatarea daunelor
(1)PAID şi asigurătorul care a eliberat PAD publică pe site-ul propriu informaţiile cu privire la modalitatea de avizare, constatare şi evaluare a daunelor produse acoperite printr-un contract PAD.
(2)În cazul producerii oricărui eveniment asigurat printr-un contract PAD, asiguratul:
a)înştiinţează de îndată producerea evenimentului asigurat, după caz, la unităţile de pompieri, poliţie, primăria localităţii sau la alte organe abilitate prin lege, cele mai apropiate de locul producerii acestuia, cerând întocmirea de acte cu privire la cauzele şi împrejurările producerii sau apariţiei evenimentului, la daunele provocate, precum şi, dacă este cazul, la precizarea vinovaţilor de eventuala mărire a pagubei;
b)înştiinţează în scris PAID ori asigurătorul care a eliberat PAD, cât mai curând posibil de la momentul în care s-a produs riscul asigurat, cu privire la cauzele şi împrejurările evenimentului;
c)pune la dispoziţia PAID sau facilitează accesul PAID la actele încheiate de organele abilitate, documentele şi evidenţele necesare, precum şi orice alte detalii, probe şi dovezi de care dispune, referitoare la cauzele şi împrejurările evenimentului, cuantumul daunelor suferite, atunci când acestea sunt relevante în stabilirea dreptului la despăgubire şi a despăgubirii cuvenite asiguratului;
d)face dovada dreptului de proprietate/administrare asupra locuinţei.
(3)Pentru acoperirea prejudiciilor suferite în urma producerii unui risc asigurat, asiguratul avizează dauna într-un termen de 60 de zile de la producerea evenimentului:
a)la asigurătorul care a eliberat PAD, în situaţia în care contractul PAD nu a fost eliberat direct de către PAID sau prin intermediarii cu care acesta colaborează;
b)la PAID, în cazul în care contractul PAD a fost eliberat direct de PAID sau prin intermediarii cu care acesta colaborează.
(4)Asiguratul poate aviza dauna într-un termen mai mare decât cel prevăzut la alin. (3) atunci când face dovada imposibilităţii respectării acestuia.
(5)La avizarea daunelor în legătură cu producerea unui eveniment asigurat prin contractul PAD, asigurătorul/PAID deschide dosarul de daună procedând la:
a)efectuarea constatării prejudiciilor şi evaluarea iniţială a daunelor;
b)informarea în scris a părţii prejudiciate cu privire la documentele care trebuie depuse pentru soluţionarea pretenţiilor de despăgubire;
c)soluţionarea cererii în termenul legal.
(6)Constatarea daunelor ca urmare a avizării producerii unui risc asigurat se efectuează în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la:
a)data primirii avizării; sau
b)din momentul în care accesul direct în zona calamitată este posibil şi/sau permis.
(7)Constatarea daunelor se poate efectua şi într-un termen mai mare decât cel prevăzut la alin. (6) cu acordul părţilor.
(8)Raportul de constatare a pagubelor conţine cel puţin următoarele informaţii:
a)numărul dosarului de daună deschis;
b)datele de identificare ale părţilor care participă la constatare;
c)data şi locul producerii evenimentului;
d)data avizării evenimentului;
e)datele de identificare ale locuinţei;
f)elementele constatate ca avariate în acelaşi eveniment;
g)soluţiile tehnice propuse;
h)lista documentelor necesar a fi depuse de către asigurat pentru finalizarea dosarului de daună şi efectuarea plăţii;
i)rubrica menţiuni şi observaţii;
j)datele de contact ale părţilor care participă la constatare;
k)descrierea cauzelor şi împrejurărilor producerii daunelor.
(9)Raportul de constatare a pagubelor poate fi semnat, inclusiv prin mijloace electronice, de către asiguratul PAD şi asigurător/PAID, inclusiv, dacă este cazul, de către entităţile desemnate să instrumenteze dosarul de daună.
(10)Eventualele observaţii/obiecţii ale părţilor cu privire la pagubele constatate se menţionează în raportul de constatare sau într-o anexă a acestuia.
(11)Dacă ulterior încheierii raportului de constatare sunt sesizate şi alte pagube produse ca urmare a riscului asigurat, ce nu au putut fi constatate iniţial, acestea fac obiectul unui raport suplimentar de constatare a pagubelor.
(12)Reprezentantul asigurătorului/PAID care a efectuat constatarea daunelor produse ca urmare a unui risc asigurat pune la dispoziţia asiguratului un exemplar al raportului de constatare a daunelor, la momentul efectuării constatării sau la un moment ulterior, stabilit de comun acord.
(13)Asigurătorul/PAID păstrează evidenţa documentelor depuse la dosarul de daună atât la momentul avizării daunei, cât şi ulterior acesteia.