Metodologie din 2023 privind organizarea şi desfăşurarea evaluării activităţii managerului spitalului public pentru anul 2022

M.Of. 200

În vigoare
Versiune de la: 21 Martie 2025
Metodologie din 2023 privind organizarea şi desfăşurarea evaluării activităţii managerului spitalului public pentru anul 2022
Dată act: 7-mar-2023
Emitent: Ministerul Sanatatii
(- Anexa nr. 3 la Ordinul nr. 3.626/2022)
Art. 1
(1)Criteriile de performanţă pe baza cărora se efectuează evaluarea activităţii managerului spitalului public pentru anul 2022, în urma căreia contractul de management poate fi prelungit sau poate înceta înainte de termen, sunt prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantă din prezenta metodologie.
(2)Evaluarea activităţii managerului spitalului public pentru anul calendaristic 2022 se realizează până la data de 31 mai 2023. Sunt evaluaţi managerii care au contractul de management în perioada de valabilitate şi au condus spitalul public respectiv pe o perioadă de cel puţin 6 luni în anul evaluat.
Art. 2
Evaluarea anuală efectuată pe baza criteriilor de performanţă prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta metodologie se face prin raportare la indicatorii de performanţă asumaţi prin contractul de management.
Art. 3
Evaluarea anuală efectuată pe baza criteriilor de performanţă prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta metodologie se face prin acordarea de către evaluator a unui punctaj de la 0 la 5 puncte pentru fiecare criteriu de performanţă menţionat, ţinând cont de dimensiunile specifice fiecărui criteriu.
Art. 4
(1)Rezultatele evaluării managerului spitalului public se apreciază după cum urmează:
a)Foarte bine - dacă sunt îndeplinite simultan următoarele condiţii:
1.în cazul indicatorilor C.1-C.5, a obţinut la fiecare 5 puncte;
2.în cazul a cel puţin 80% dintre indicatorii şi criteriile de performanţă prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 la prezenta metodologie, a obţinut la fiecare 5 puncte;
3.în cazul restului indicatorilor cuprinşi în anexele nr. 1 şi 2 la prezenta metodologie, alţii decât cei menţionaţi la pct. 1 şi 2, a obţinut la fiecare cel puţin 4 puncte;
b)Bine - dacă sunt îndeplinite simultan următoarele condiţii:
1.în cazul indicatorilor C.1-C.5, a obţinut la fiecare 4 puncte;
2.în cazul a cel puţin 70% dintre indicatorii şi criteriile de performanţă prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 la prezenta metodologie, a obţinut la fiecare cel puţin 4 puncte;
3.în cazul restului indicatorilor cuprinşi în anexele nr. 1 şi 2 la prezenta metodologie, alţii decât cei menţionaţi la pct. 1 şi 2, a obţinut la fiecare cel puţin 3 puncte;
c)Satisfăcător - dacă sunt îndeplinite simultan următoarele condiţii:
1.în cazul indicatorilor C.1-C.5, a obţinut la fiecare 3 puncte;
2.în cazul a cel puţin 70% dintre indicatorii şi criteriile de performanţă prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 la prezenta metodologie, a obţinut la fiecare cel puţin 4 puncte;
3.în cazul restului indicatorilor cuprinşi în anexele nr. 1 şi 2 la prezenta metodologie, alţii decât cei menţionaţi la pct. 1 şi 2, a obţinut cel puţin două puncte;
d)Nesatisfăcător - dacă nu sunt îndeplinite condiţiile minime necesare pentru a obţine cel puţin calificativul Satisfăcător.
(2)Contractul de management se menţine, în perioada de valabilitate a acestuia, pentru managerii spitalelor publice care au obţinut calificativele Foarte bine, Bine şi Satisfăcător. Pentru managerii care au obţinut calificativul Satisfăcător de două ori pe parcursul executării unui contract de management, acesta încetează de drept.
(3)Contractul de management încetează înainte de termen pentru managerii spitalelor publice care au obţinut calificativul Nesatisfăcător în situaţia evaluării activităţii acestora pe o perioadă de minimum un an, din motive imputabile acestora.
Art. 5
(1)Evaluarea anuală a activităţii managerului spitalului public în condiţiile art. 4 se face de comisii de evaluare formate din preşedinte, 4 membri şi un secretariat format din 1-2 persoane, numite prin ordin al ministrului sănătăţii sau, după caz, prin act administrativ emis de conducătorul ministerelor ori instituţiilor cu reţea sanitară proprie.
(2)În vederea realizării evaluării anuale a activităţii managerului spitalului public, managerul înaintează comisiei de evaluare dosarul care cuprinde obligatoriu următoarele documente:
a)copia contractului de management şi a actelor adiţionale la acesta;
b)documentele care susţin punctajul acordat la fiecare indicator de performanţă, după cum urmează:
(i)statul de funcţii pe anul evaluat, aprobat conform legii;
(ii)situaţia financiară încheiată la data de 31 decembrie a anului evaluat;
(iii)formularele tip dare de seamă statistică pentru anul evaluat (cod MS 60.4.4A, cap. 2; cod MS 60.4.4, cap. 3; cod MS 60.4.4.A, cap. 14), centralizatorul - cod MS 60.4.4, cap. 15 "Personalul mediu şi superior sanitar pe tipuri de unităţi", centralizatorul - cod MS 60.4.4, cap. 15 "Personalul mediu şi superior sanitar pe tipuri de unităţi", completate în conformitate cu statul de funcţii aprobat al unităţii, centralizatorul activităţii spitalului - cod 19.15, darea de seamă statistică pentru anul evaluat (cod MS 60.4.2, cap. 1 "Principalii indicatori ai cunoaşterii sănătăţii, pe anul evaluat, pentru fiecare spital", câte un document semnat şi ştampilat, completat numai cu pct. 10 "Infecţii interioare din spital");
c)copii de pe actele de control ale tuturor organismelor abilitate;
d)raportul de autoevaluare al managerului spitalului public (în cuprinsul acestuia se au în vedere acţiunile organizate şi desfăşurate pe parcursul anului evaluat privind: modul de îndeplinire a indicatorilor şi criteriilor de performanţă, proceduri interne de evaluare şi control, elaborare de acte normative cu caracter intern, măsuri întreprinse pentru eficientizarea activităţii unităţii şi creşterea calităţii actului medical, gestionarea eventualelor situaţii de criză apărute la nivelul spitalului public etc.); managerul spitalului public răspunde pentru realitatea şi corectitudinea datelor puse la dispoziţia comisiei de evaluare, conform legii;
e)alte documente care pot constitui bază pentru evaluarea îndeplinirii criteriilor de performanţă prevăzute în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta metodologie.
(3)Comisiile de evaluare menţionate la alin. (1) au următoarele atribuţii:
a)să verifice concordanţa dintre indicatorii asumaţi prin contract/act adiţional şi cei înscrişi în fişa de evaluare, precum şi dintre valorile indicatorilor realizaţi menţionaţi în fişa de evaluare şi cei transmişi de Institutul Naţional de Management al Serviciilor de Sănătate şi Centrul Naţional de Statistică şi Informatică în Sănătate Publică din cadrul Institutului Naţional de Sănătate Publică;
b)să valideze, sub semnătură, în funcţie de calificativul obţinut în urma evaluării, propunerea de menţinere/încetare a contractului de management al managerului spitalului public evaluat;
c)să respingă motivat dosarele incomplete şi să comunice managerului spitalului public documentele lipsă care au determinat această situaţie;
d)să valideze, sub semnătura preşedintelui comisiei de evaluare şi a managerului spitalului public respectiv, opisul cuprinzând toate documentele existente în dosarul de evaluare depus de fiecare manager;
e)să întocmească, pe baza rezultatelor obţinute de fiecare manager de spital, fişa de evaluare prevăzută în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezenta metodologie şi să comunice managerului rezultatul evaluării.
(4)Secretarul comisiei de evaluare are următoarele atribuţii:
a)să înregistreze dosarul de evaluare depus de către managerul spitalului public numai dacă acesta conţine toate documentele prevăzute la alin. (2);
b)să întocmească un opis cuprinzând toate documentele existente în dosarul de evaluare depus de fiecare manager şi să îl înainteze comisiei de evaluare;
c)să transmită comisiei de contestaţii numai dosarele managerilor care au depus contestaţii.
(5)Comisia de contestaţii se constituie prin ordin al ministrului sănătăţii sau, după caz, prin act administrativ al ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie şi este formată din preşedinte, 4 membri şi un secretariat format din 1-2 persoane.
(6)Comisia de contestaţii are rolul de a primi, de a soluţiona şi de a răspunde la contestaţiile apărute în cadrul evaluării activităţii managerilor spitalelor publice.
(7)Managerul spitalului public nemulţumit de rezultatul evaluării are dreptul de a depune contestaţie la comisia de contestaţii, în termen de 3 zile lucrătoare de la data luării la cunoştinţă a conţinutului fişei de evaluare şi a calificativului acordat de comisia de evaluare.

(8)Comisia de contestaţii analizează şi rezolvă contestaţia în termen de 3 zile lucrătoare de la data luării în evidenţă a acesteia.
Art. 6
În situaţia în care pe parcursul derulării contractului de management apar modificări ale actelor normative care au stat la baza angajamentului asumat prin contractul de management, se vor renegocia indicatorii cărora le sunt aplicabile modificările legislative în cauză.
Art. 7
(1)Institutul Naţional de Management al Serviciilor de Sănătate şi Centrul Naţional de Statistică şi Informatică în Sănătate Publică din cadrul Institutului Naţional de Sănătate Publică transmit Ministerului Sănătăţii valorile indicatorilor de performanţă ai managementului spitalului public care intră în sfera lor de competenţă, realizate de fiecare spital public în anul evaluat.
(2)Datele menţionate la alin. (1), validate de Institutul Naţional de Management al Serviciilor de Sănătate şi Centrul Naţional de Statistică şi Informatică în Sănătate Publică din cadrul Institutului Naţional de Sănătate Publică, sunt consemnate în fişa de evaluare prevăzută în anexa nr. 3 la prezenta metodologie, la rubrica "Valoare indicator realizată", şi stau la baza evaluării anuale a activităţii managerului spitalului public.
ANEXA nr. 1:CRITERII DE PERFORMANŢĂ în baza cărora se efectuează evaluarea activităţii managerului spitalului public în anul 2022
A)Indicatori de management al resurselor umane
1.Proporţia medicilor din totalul personalului

Gradul de realizare faţă de indicatorii asumaţi prin contract

Punctajul acordat

peste 100%

5 puncte

91-100%

5 puncte

81-90%

4 puncte

71-80%

3 puncte

61-70%

2 puncte

41-60%

1 punct

sub 40%

0 puncte

2.Proporţia personalului medical din totalul personalului angajat al spitalului

Gradul de realizare faţă de indicatorii asumaţi prin contract

Punctajul acordat

peste 100%

5 puncte

91-100%

5 puncte

81-90%

4 puncte

71-80%

3 puncte

61-70%

2 puncte

41-60%

1 punct

sub 40%

0 puncte

3.Proporţia personalului medical cu studii superioare din totalul personalului medical

Gradul de realizare faţă de indicatorii asumaţi prin contract

Punctajul acordat

peste 100%

5 puncte

91-100%

5 puncte

81-90%

4 puncte

71-80%

3 puncte

61-70%

2 puncte

41-60%

1 punct

sub 40%

0 puncte

4.Numărul mediu de consultaţii/medic în ambulatoriu

Gradul de realizare faţă de indicatorii asumaţi prin contract

Punctajul acordat

peste 100%

5 puncte

91-100%

5 puncte

81-90%

4 puncte

71-80%

3 puncte

61-70%

2 puncte

41-60%

1 punct

sub 40%

0 puncte

B)Indicatori de utilizare a serviciilor
1.Durata medie de spitalizare pe spital şi pe fiecare secţie

Gradul de realizare faţă de indicatorii asumaţi prin contract

Punctajul acordat

peste 100%

0 puncte

81-100%

5 puncte

71-80%

4 puncte

65-70%

3 puncte

55-64%

2 puncte

50-54%

1 punct

sub 50%

0 puncte

2.Rata de utilizare a paturilor pe spital şi pe fiecare secţie

Gradul de realizare faţă de indicatorii asumaţi prin contract

Punctajul acordat

peste 100%

0 puncte

91-100%

5 puncte

81-90%

4 puncte

71-80%

3 puncte

61-70%

2 puncte

51-60%

1 punct

sub 50%

0 puncte

3.Indicele de complexitate a cazurilor pe spital şi pe fiecare secţie

Gradul de realizare faţă de indicatorii asumaţi prin contract

Punctajul acordat

peste 110%

5 puncte

101-110%

4 puncte

100%

3 puncte

91-99%

2 puncte

80-90%

1 punct

sub 80%

0 puncte

4.Procentul pacienţilor cu intervenţii chirurgicale din totalul pacienţilor externaţi din secţiile chirurgicale

Gradul de realizare faţă de indicatorii asumaţi prin contract

Punctajul acordat

peste 100%

5 puncte

91-100%

5 puncte

81-90%

4 puncte

71-80%

3 puncte

61-70%

2 puncte

40-60%

1 punct

sub 40%

0 puncte

C)Indicatori economico-financiari
1.Execuţia bugetară faţă de bugetul de cheltuieli aprobat

Gradul de realizare faţă de indicatorii asumaţi prin contract

Punctajul acordat

peste 100%

0 puncte

fără acoperire în servicii

91-100%

5 puncte

81-90%

4 puncte

71-80%

3 puncte

61-70%

2 puncte

40-60%

1 punct

sub 40%

0 puncte

2.Procentul veniturilor proprii din totalul veniturilor spitalului (Sintagma venituri proprii înseamnă în cazul acestui indicator toate veniturile proprii ale spitalului public, mai puţin sumele încasate în baza contractelor încheiate cu casa de asigurări de sănătate.)

Gradul de realizare faţă de indicatorii asumaţi prin contract

Punctajul acordat

peste 100%

5 puncte

91-100%

4 puncte

81-90%

3 puncte

61-80%

2 puncte

50-60%

1 punct

sub 50%

0 puncte

3.Procentul cheltuielilor de personal din totalul cheltuielilor spitalului

Gradul de realizare faţă de indicatorii asumaţi prin contract

Punctajul acordat

peste 100%

0 puncte

71-100%

5 puncte

61-70%

4 puncte

51-60%

3 puncte

41-50%

2 puncte

30-40%

1 punct

sub 30%

0 puncte

4.Procentul cheltuielilor cu medicamentele din totalul cheltuielilor spitalului

Gradul de realizare faţă de indicatorii asumaţi prin contract

Punctajul acordat

peste 110%

0 puncte

81-110%

5 puncte

71-80%

4 puncte

61-70%

3 puncte

51-60%

2 puncte

40-50%

1 punct

sub 40%

0 puncte

5.Costul mediu/zi de spitalizare pe fiecare secţie

Gradul de realizare faţă de indicatorii asumaţi prin contract

Punctajul acordat

peste 100%

0 puncte

81-100%

5 puncte

75-80%

4 puncte

70-74%

3 puncte

65-69%

2 puncte

60-64%

1 punct

sub 60%

0 puncte

D)Indicatori de calitate
1.Rata mortalităţii intraspitaliceşti pe total spital şi pe fiecare secţie (din cauza complicaţiilor survenite în timpul spitalizării)

Gradul de realizare faţă de indicatorii asumaţi prin contract

Punctajul acordat

peste 100%

0 puncte

91-100%

1 punct

81-90%

2 puncte

71-80%

3 puncte

61-70%

4 puncte

40-60%

5 puncte

sub 40%

6 puncte

2.Rata infecţiilor nosocomiale pe total spital şi pe fiecare secţie

Gradul de realizare faţă de indicatorii asumaţi prin contract

Punctajul acordat

peste 130%

0 puncte

121-130%

1 punct

111-120%

2 puncte

91-110%

3 puncte

70-90%

4 puncte

sub 70%

5 puncte

3.Indicele de concordanţă între diagnosticul la internare şi diagnosticul la externare

Gradul de realizare faţă de indicatorii asumaţi prin contract

Punctajul acordat

peste 100%

5 puncte

91-100%

5 puncte

81-90%

4 puncte

71-80%

3 puncte

61-70%

2 puncte

40-60%

1 punct

sub 40%

0 puncte

4.Numărul de reclamaţii/plângeri ale pacienţilor analizate şi rezolvate

Gradul de realizare faţă de indicatorii asumaţi prin contract

Punctajul acordat

peste 130%

0 puncte

121-130%

1 punct

111-120%

2 puncte

91-110%

3 puncte

60-90%

4 puncte

sub 60%

5 puncte

ANEXA nr. 2:CRITERII GENERALE DE MANAGEMENT

Nr. crt.

Criteriul de performanţă

Dimensiuni specifice criteriului analizat

Punctajul acordat

1.

Planificare

a) stabilirea unei viziuni şi misiuni realiste;

b) elaborarea unor obiective generale şi specifice conform planului de management;

c) respectarea etapelor stabilite în planul de management.

2.

Organizare

a) stabilirea şi comunicarea priorităţilor organizaţionale şi monitorizarea implementării soluţiilor adecvate;

b) capacitatea de a identifica, a prioritiza şi a rezolva problemele spitalului public;

c) capacitatea de relaţionare cu autorităţile locale şi centrale, comunitatea locală şi mass-media în scopul promovării interesului spitalului;

d) capacitatea de a accepta erorile sau, după caz, deficienţele propriei activităţi, de a răspunde pentru acestea şi de a le îndrepta;

e) capacitatea de bună comunicare şi relaţionare cu personalul angajat al spitalului, colaboratori, pacienţi şi aparţinători etc.;

f) elaborarea de norme şi metodologii de organizare (regulament de organizare şi funcţionare, regulament intern etc.), proceduri interne de evaluare şi control, protocoale interne, delegare de atribuţii etc.

3.

Coordonare

a) stabilirea încadrării eficiente în timp a activităţilor şi respectarea termenelor asumate;

b) capacitatea de mediere şi negociere către o soluţie comună acceptată în interesul spitalului;

c) evaluarea efectelor deciziilor asupra întregului spital şi operarea de modificări, dacă sunt necesare;

d) luarea deciziilor în mod participativ prin implicarea tuturor membrilor echipei manageriale a spitalului şi a şefilor de structuri (aprecieri din partea acestora).

4.

Control

a) monitorizarea şi implicarea în buna derulare a activităţii spitalului;

b) controlul activităţii la nivel strategic şi al realizării obiectivelor;

c) capacitatea de depistare a deficienţelor şi a modalităţilor de îndreptare a acestora în timp util;

d) urmărirea utilizării raţionale a tuturor resurselor financiare ale spitalului, indiferent de sursa de finanţare.

Punctaj de evaluare a criteriilor de performanţă:
- 0 = deloc;
- 1 = în foarte mică măsură;
- 2 = în mică măsură;
- 3 = satisfăcător;
- 4 = în mare măsură;
- 5 = în foarte mare măsură.
ANEXA nr. 3:FIŞĂ DE EVALUARE
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII
COMISIA DE EVALUARE
FIŞĂ DE EVALUARE
a activităţii desfăşurate de ..................................... (numele şi prenumele),
managerul ................................................................... (denumirea spitalului public),
în anul ...............................
Semnificaţia coloanelor din tabelul de mai jos este următoarea:
A - Grad de realizare1)
B - Concluzii/Termene de reevaluare

Nr. crt.

Indicatori/Criterii de performanţă

Valoarea indicatorului

A

Punctajul acordat

B

asumată prin contract

realizată

A. Indicatori de management al resurselor umane

1.

Proporţia medicilor din totalul personalului

2.

Proporţia personalului medical din totalul personalului angajat al spitalului

3.

Proporţia personalului medical cu studii superioare din totalul personalului medical

4.

Numărul mediu de consultaţii/medic în ambulatoriu

B. Indicatori de utilizare a serviciilor

1.

Durata medie de spitalizare pe spital şi pe fiecare secţie2)

2.

Rata de utilizare a paturilor pe spital şi pe fiecare secţie2)

3.

Indicele de complexitate a cazurilor pe spital şi pe fiecare secţie2)

4.

Procentul pacienţilor cu intervenţii chirurgicale din totalul pacienţilor externaţi din secţiile chirurgicale

C. Indicatori economico-financiari

1.

Execuţia bugetară faţă de bugetul de cheltuieli aprobat

2.

Procentul veniturilor proprii din totalul veniturilor spitalului

3.

Procentul cheltuielilor de personal din totalul cheltuielilor spitalului

4.

Procentul cheltuielilor cu medicamentele din totalul cheltuielilor spitalului

5.

Costul mediu/zi de spitalizare pe fiecare secţie2)

D. Indicatori de calitate

1.

Rata mortalităţii intraspitaliceşti pe total spital şi pe fiecare secţie2)

2.

Rata infecţiilor nozocomiale pe total spital şi pe fiecare secţie2)

3.

Indicele de concordanţă între diagnosticul la internare şi diagnosticul la externare

4.

Numărul de reclamaţii/plângeri ale pacienţilor

E. Criterii generale de management

Punctajul acordat de:

Evaluator 1

..................... (nume, prenume)

Evaluator 2

..................... (nume, prenume)

Evaluator 3

..................... (nume, prenume)

Evaluator

..................... (nume, prenume)

Punctajul final3)

1.

Planificare

2.

Organizare

3.

Coordonare

4.

Control

_______
1)În situaţia în care gradul de realizare are cifră cu zecimale, rotunjirea se face la întreg, astfel: 0,50-0,99 devine 1, iar 0,01-0,49 devine 0.
2)Se trece valoarea indicatorului la nivel de spital.
3)În situaţia în care punctajul final are cifră cu zecimale, rotunjirea se face la întreg, astfel: 0,50-0,99 devine 1, iar 0,01-0,49 devine 0.
Comisia de evaluare numită prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. ........... din ....................., în baza rezultatelor obţinute, apreciază că dl/dna .................................... (numele şi prenumele), managerul ....................... (denumirea spitalului public), a obţinut calificativul
|_| Foarte bine |_| Bine |_| Satisfăcător |_| Nesatisfăcător
Prezenta fişă de evaluare a fost întocmită într-un exemplar, care rămâne la comisia de evaluare.

Comisia de evaluare

Certificăm concordanţa datelor înscrise în contractul/actul adiţional la contractul de management cu documentele menţionate la art. 5 alin. (2) din anexa nr. 3 la Ordinul ministrului sănătăţii nr. 3.626/2022 privind criteriile de performanţă în baza cărora contractul de management poate continua sau poate înceta înainte de termen, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi concordanţa valorilor indicatorilor calculate de spital cu cele menţionate în documentele prevăzute la art. 5 alin. (2) din anexa nr. 3 la acelaşi ordin.

Am luat cunoştinţă

..............................................

(numele, prenumele şi semnătura managerului)

......................................

(data)

Preşedinte:

...............................................

Membri:

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

(numele, prenumele şi semnătura)

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 200 din data de 10 martie 2023