Capitolul vi - Indicatori utilizaţi în activitatea de monitorizare - Metodologie din 2019 de monitorizare a pieţei cu amănuntul de energie electrică

M.Of. 656

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 7 August 2019
CAPITOLUL VI:Indicatori utilizaţi în activitatea de monitorizare
SECŢIUNEA 1:Generalităţi
Art. 30
Evaluarea nivelului de eficienţă a activităţii de furnizare şi determinarea gradului de concurenţă pe piaţă se realizează prin intermediul setului de indicatori definiţi prin prezenta metodologie, care constituie instrumentul de lucru şi analiză utilizat de ANRE pentru activitatea de monitorizare a PAM.
Art. 31
Pe baza datelor/informaţiilor colectate de la participanţii pe PAM, ANRE:
a)determină valorile indicatorilor privind eficienţa funcţionării PAM, structura, respectiv gradul de concentrare a pieţei şi comportamentul participanţilor la PAM definiţi prin prezenta metodologie;
b)urmăreşte dinamica indicatorilor definiţi pe diferite orizonturi de timp;
c)determină gradul de corelare a indicatorilor specifici PAM cu indicatorii PAN;
d)realizează comparaţii ale indicatorilor determinaţi pe plan naţional cu indicatori similari, calculaţi la nivelul celorlalte pieţe europene;
e)asigură stocarea valorilor indicatorilor calculaţi prin intermediul bazei de date la nivel naţional, creată la nivelul ANRE, conform prevederilor legale;
f)contribuie la asigurarea unui grad adecvat de transparenţă a PAM, necesar unei bune funcţionări a pieţei şi pentru informarea corespunzătoare a clienţilor finali, participanţilor la PAM şi a celorlalte părţi interesate.
Art. 32
Analiza nivelului de concurenţă pe PAM se realizează pe baza valorilor indicatorilor de structură, eficienţă/performanţă şi de comportament, completată, în funcţie de necesităţi, cu analiza ratei anuale de schimbare a furnizorului de energie electrică de către clienţii finali.
Art. 33
Indicatorii se calculează la nivel lunar şi/sau anual, în funcţie de disponibilitatea datelor/informaţiilor şi de necesităţile de analiză. În funcţie de gradul de agregare a acestora, valorile obţinute se publică cu frecvenţă lunară şi anuală (cu respectarea principiului confidenţialităţii datelor) sau sunt utilizate în analizele specifice utilizate la nivelul ANRE.
Art. 34
În vederea evaluării activităţii participanţilor pe PAM şi a corelării indicatorilor PAM şi PAN, ANRE utilizează date/informaţii privind activitatea pe PAN a participanţilor la PAM, obţinute în baza prevederilor metodologiei PAN.
Art. 35
Pentru determinarea pieţei/segmentului de piaţă pentru care se calculează indicatorii definiţi prin prezenta metodologie, ANRE aplică o abordare în concordanţă cu principiile utilizate de legislaţia europeană privind concurenţa şi cu modalitatea de lucru prevăzute în Ghidul practic CEER.
Art. 36
În scopul calculării setului de indicatori definiţi prin prezenta metodologie, ANRE identifică următoarele componente ale PAM:
a)piaţa de energie electrică pentru clienţii finali alimentaţi în regim concurenţial, care constituie obiectul prezentei metodologii:
1.a.1. client casnic
- pe tranşe de consum anual DA/DB/DC/DD/DE;
2.a.2. client final noncasnic
- pe tranşe de consum anual IA/IB/IC/ID/IE/IF/IG
Intervalele de consum corespunzătoare fiecărei tranşe de consum anual, distinct pentru clienţii finali noncasnici şi casnici, sunt cele stabilite prin prevederile Regulamentului (UE) 2016/1952 şi se regăsesc în anexa nr. 2;
b)piaţa de energie electrică pentru clienţii finali deserviţi de FUI, care constituie obiectul metodologiei PFUI.
Art. 37
În scopul calculării indicatorilor specifici, din punct de vedere geografic componenta PAM pentru clienţii finali alimentaţi în regim concurenţial se consideră piaţă la nivel naţional.
SECŢIUNEA 2:Indicatori de structură şi concentrare a pieţei
Art. 38
Concentrarea unei pieţe este determinată de numărul de participanţi existenţi pe piaţă şi de cotele de piaţă ale acestora pe piaţa respectivă. Indicatorii din această categorie au rolul de a detecta/aprecia posibilitatea exercitării puterii de piaţă, pornind de la premisa că un grad mare de concentrare a pieţei constituie un mediu prielnic pentru exercitarea abuzivă a puterii de piaţă.
Cei mai utilizaţi indicatori de concentrare a pieţei sunt:
a)cota de piaţă a celui mai mare participant la piaţă - C1 (%)
Semnificaţia valorilor indicatorului C1 este:
C1 > 20% - concentrare îngrijorătoare pentru piaţă;
C1 > 40% - existenţa unei poziţii dominante pe piaţă1;
1Pentru analizele de concurenţă sunt aplicabile prevederile art. 6 alin. (3) din Legea nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la poziţia dominantă pe piaţa relevantă, aşa cum este definită aceasta în normele specifice emise de Consiliul Concurenţei.
b)suma cotelor de piaţă ale celor mai mari trei participanţi - C3 (%)
Semnificaţia valorilor indicatorului C3 este:
0% < C3 < = 40% - piaţă neconcentrată;
40% < C3 < = 70% - concentrare moderată a puterii de piaţă;
C3 > 70% - concentrare ridicată a puterii de piaţă;
c)indicele Herfindahl-Hirschman - HHI.
Indicele HHI se calculează prin însumarea pătratelor cotelor de piaţă ale participanţilor:
unde:
j = participantul la piaţă;
N = numărul total de participanţi la piaţă;
i = intervalul de timp pentru care se calculează;
Qj(i) = cota de piaţă a participantului j, în intervalul de timp i, exprimată în procente.
Semnificaţia valorilor indicelui HHI:
HHI tinde la 0 - concurenţă perfectă;
HHI < 1000 - piaţă neconcentrată;
1000 < HHI < 2000 - piaţă moderat concentrată;
HHI > 2000 - piaţă cu concentrare ridicată (excesiv concentrată);
HHI = 10000 - monopol.
Art. 39
Numărul de participanţi activi şi dinamica acestora pe componenta concurenţială a PAM, corelat cu indicatorii de concentrare aferenţi, oferă indicaţii privind nivelul de concurenţă din piaţă.
Art. 40
ANRE urmăreşte cel puţin următorii indicatori şi evoluţia acestora:

Nr. crt.

Indicatorul

Intervalul de procesare

Tipul de valori rezultate

1

Numărul participanţilor la PAM activi pe componenta concurenţială (pe tip client final, tranşe consum anual)

lunar/anual

lunare/anuale

2

Numărul FC activi noi/retraşi (pe tip client final, tranşe consum anual)

anual

lunare/anuale

3

Ponderea FC activi noi/retraşi din totalul participanţilor la PAM activi (pe tip client final, tranşe consum anual)

anual

lunare/anuale

4

Numărul clienţilor finali alimentaţi în regim concurenţial cu energie electrică (pe total PAM, tip client final, tranşe consum anual)

lunar/anual

lunare/anuale

5

Ponderea clienţilor finali alimentaţi în regim concurenţial din total clienţi finali

lunar/anual

lunare/anuale

6

Cota de piaţă individuală a FC activi (pe total PAM, componenta concurenţială, tip client final, tranşe consum anual)

lunar/anual

lunare/anuale

7

C1, C3 (pe total PAM, componenta concurenţială, tip client final, tranşe consum anual)

lunar/anual

lunare/anuale

8

HHI (pe componenta concurenţială, tip client final, tranşe de consum anual)

lunar/anual

lunare/anuale

SECŢIUNEA 3:Indicatori privind eficienţa/performanţa pieţei
Art. 41
Indicatorii din această categorie au rolul de a aprecia efectele concurenţei asupra pieţei, reflectate în principal în gradul real de deschidere a pieţei, diferenţele de preţ între PAM şi PAN, rata anuală de schimbare a furnizorului de energie electrică de către clienţii finali, marjele de furnizare înregistrate anual de furnizorii de energie electrică.
Art. 42
Având în vedere că datele culese în baza prezentei metodologii sunt raportate în funcţie de numărul de clienţi finali, gradul real de deschidere a pieţei pentru clienţii casnici şi noncasnici se calculează prin determinarea ponderii cantităţii de energie electrică furnizată în regim concurenţial din consumul final total de energie electrică la nivel naţional.
Art. 43
Pe baza culegerii de date/informaţii lunare de monitorizare în conformitate cu prezenta metodologie se determină structura preţului mediu de vânzare în regim concurenţial către clientul final pe componenta referitoare la energie şi furnizare şi pe componenta referitoare la tarifele de reţea/servicii, aşa cum sunt definite prin Regulamentul (UE) nr. 1.952/2016.
Art. 44
În vederea aprecierii rezultatelor activităţii desfăşurate de participanţii la PAM pe segmentul concurenţial de furnizare a energiei electrice se determină indicatorul marja de furnizare pentru intervale de timp care permit obţinerea unor rezultate semnificative (1-5 ani). Acesta se calculează ca diferenţă între componenta referitoare la energie şi furnizare (Pmed_energie_PAM) şi preţul mediu de achiziţie a energiei electrice de pe PAN pentru participanţii la PAM (Pmed_achizitie_PAN), raportată la preţul mediu de achiziţie de pe PAN al acestora (Pmed_achizitie_PAN).
Art. 45
Un alt indicator este marja brută de furnizare, calculată ca diferenţă între componenta referitoare la energie şi furnizare (Pmed_energie_PAM) şi preţul mediu de achiziţie de pe PAN al participanţilor la PAM (Pmed_achizitie_PAN), reprezentând o măsură a profitabilităţii brute unitare obţinute din activitatea pe PAM a respectivilor participanţi.
Art. 46
Evaluarea legăturii dintre preţurile medii pe cele două pieţe (PAN şi PAM) se determină prin calcularea coeficientului de corelaţie dintre componenta referitoare la energie şi furnizare aferentă vânzării către clienţii finali alimentaţi în regim concurenţial şi preţul mediu de referinţă de pe PAN (de exemplu, ROPEX). O valoare apropiată de 1 a coeficientului de corelaţie între cele două preţuri, calculat pe baza seriilor de timp ale preţurilor medii lunare înregistrate pe cele două pieţe, indică o corelaţie directă puternică, preţurile practicate la vânzarea către clienţii finali urmărind preţul de referinţă din PAN, ceea ce semnifică transmiterea unor semnale corecte de preţ din PAN către clienţii finali.
Art. 47
Pentru determinarea gradului în care clientul final pe PAM poate profita de posibilităţile oferite de furnizarea energiei electrice în regim concurenţial se calculează rata de schimbare a furnizorului. Indicatorul caracterizează mişcarea voluntară a clientului final, de la un furnizor la altul (rata externă de schimbare a furnizorului) sau de la un produs la altul în cadrul aceluiaşi FC sau FUI, prin renegocierea contractului (rata internă de schimbare a furnizorului), oferind informaţii privind gradul de maturitate şi concurenţă al PAM.
Art. 48
Datele/Informaţiile necesare pentru calculul indicatorului rata anuală de schimbare a furnizorului sunt colectate anual de ANRE, pe formate stabilite de ACER şi CEER, în virtutea obligaţiilor de raportare ale României. În funcţie de gradul de detaliere solicitat, culegerea datelor se realizează prin intermediul FC, FUI şi/sau al operatorilor de distribuţie concesionari.
Art. 49
ANRE urmăreşte cel puţin următorii indicatori şi evoluţia acestora:

Nr. crt.

Indicatorul

Intervalul de procesare

Tipul de valori rezultate

1

Consum final de energie electrică (pe componenta concurenţială, tip client final, tranşe consum anual)

lunar/anual

lunare/anuale

2

Gradul real de deschidere a PAM (tip client final)

lunar/anual

lunare/anuale

3

Ponderea componentei referitoare la energie şi furnizare în preţul mediu de vânzare la clientul final alimentat în regim concurenţial (pe tip client final)

anual

anuale

4

Marja de furnizare pentru componenta concurenţială a PAM (pe participant la PAM)

anual

anuale

5

Coeficientul de corelaţie între componenta referitoare la energie şi furnizare şi preţ mediu referinţă PAN (pe total PAM, tip client final, tranşe consum anual)

anual

anuale

Art. 50
În funcţie de evoluţia pieţei şi de necesităţile de analiză, alte elemente de interes sunt:
a)structura achiziţiei de energie electrică (cantităţi şi preţuri) a participanţilor la PAM pentru energia electrică furnizată în regim concurenţial clienţilor finali;
b)gradul de senzitivitate al preţului mediu de vânzare a componentei de energie electrică (pe tip de client şi tranşe de consum anual) la modificările de preţ apărute pe PAN sau la evenimente deosebite din piaţă (modificări de legislaţie/cadru de reglementare);
c)evoluţia preţurilor de vânzare la clienţii finali din alte ţări membre UE (tip clienţi, tranşe consum) şi comparaţia cu preţurile de la nivel naţional pe aceleaşi categorii;
d)impactul evenimentelor de tip fuziuni/reorganizări asupra PAM.
SECŢIUNEA 4:Indicatori de evaluare a comportamentului participanţilor la PAM
Art. 51
ANRE urmăreşte comportamentul participanţilor la PAM şi implicaţiile sale asupra clienţilor casnici şi finali noncasnici alimentaţi în regim concurenţial, cu accent pe analizarea situaţiilor în care apar suspiciuni privind eventuale practici/comportamente anticoncurenţiale.
Art. 52
Principalii indicatori cantitativi utilizaţi în activitatea de monitorizare a PAM se referă la nivelul preţurilor, evoluţia acestora pe anumite perioade de timp, comparaţii între preţurile medii de vânzare pe tip de clienţi finali şi tranşe de consum anual.
Art. 53
Un indicator care oferă o măsură a participării participantului la PAM la activitatea de vânzare a energiei electrice către clienţii finali comparativ cu activitatea de tranzacţionare pe PAN şi poziţionarea sa pe piaţă din acest punct de vedere este raportul dintre cantitatea de energie electrică furnizată clienţilor finali şi cantitatea totală achiziţionată de acelaşi participant de pe PAN.
Art. 54
ANRE urmăreşte cel puţin următorii indicatori şi evoluţia acestora:

Nr. crt.

Indicatorul

Intervalul de procesare

Tipul de valori rezultate

1

Preţuri medii de vânzare a energiei electrice în regim concurenţial (pe FC, tip client final, tranşe consum anual)

lunar/anual

lunare/anuale

2

Valori minime şi maxime ale preţului mediu de vânzare a energiei electrice în regim concurenţial (pe FC, tip client final, tranşe consum anual)

lunar/anual

lunare/anuale

3

Poziţia preţurilor aplicate de FUI clienţilor finali deserviţi faţă de valorile minime şi maxime ale preţului mediu de vânzare a energiei pentru clienţii în regim concurenţial (pe total PAM, tip client final, tranşe consum anual)

anual

anuale

4

Gradul de participare pe componenta concurenţială PAM (cota de achiziţie energie electrică pentru componenta concurenţială PAM din total achiziţie energie electrică din PAN)

anual

anuale